Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Pian on taas vuosittaisen joululiikenteen aika, ja monella autoilijalla saattaa pinna kiristyä ruuhkissa. Yksi ärsytyksen aihe nousee liikenteessä ylitse muiden, ilmenee K-Auton neljättä vuotta perättäin teettämästä ja koko Suomea tilastollisesti kattavasti edustavasta Autoilun suunta -tutkimuksesta.
Tutkimuksessa selvitetään autoilijoiden näkemyksiä autoilusta ja liikenteestä.
Kysyimme tämän vuoden Autoilun suunta -tutkimuksessamme ensimmäistä kertaa, mikä suomalaisia autoilijoita ärsyttää eniten liikenteessä.
Ykkössija oli selvä: eniten liikenteessä hermoja kiristää perässä roikkuminen, jota jopa 69 prosenttia vastaajista pitää ärsyttävänä. Toisena listalla ovat autoilijat, jotka eivät käytä vilkkua (67 %) ja kolmantena puhelinta ratissa räpläävät (54 %).
Huomion arvoista on myös se, että hitaasti ajavat autoilijat (47 %) koetaan liikenteessä ärsyttävämmiksi kuin ylinopeutta ajavat (28 %). Jopa huolimaton pysäköinti (33 %) kohoaa ylinopeuden edelle.
"Kyllähän liikenteessä voi ärsyttää monikin asia. Tutkimukseen peilaten näen erinomaisena asiana sen, että valtaosassa Volkswagenin malleista on mukautuva vakionopeudensäädin, joka tukee turvallista ajamista pitämällä säädetyn etäisyyden edellä ajavaan", sanoo K-Autolla Volkswagenin tuotepäällikkönä työskentelevä Toni Nieminen.
Käytännönläheistä vetokoukkukansaa
Suomalaisten autoilijoiden mielestä auton tärkeimmät varusteet ovat tehokkaat ajovalot, joita jopa 77 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä. Ajovalojen jälkeen listan kärkeen nousivat lohko- ja sisätilalämmitin (71 %), pysäköintitutka ja peruutuskamera (67 %) sekä vetokoukku (51 %).
Listan hännille taas jäivät esimerkiksi metalliväri, jota vain 13 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä varusteena. Myöskään nahkaverhoilua (12 %) ei pidetä kovinkaan tärkeänä, ja panoraamakattoa vielä sitäkin vähemmän (6 %).
"Suomalaiset ovat käytännönläheisiä autoilijoita, jotka tykkäävät vetää autonsa perässä veneitä ja asuntovaunuja. Autoilijan pitää pystyä liikkumaan kaikissa olosuhteissa, siksi parhaan mahdollisen näkyvyyden tarjoavat iQ.Light-matriisiajovalot ovat myös suosiossa. Suomessa sääolosuhteet vaihtelevat suuresti, joten polttoainekäyttöinen lisälämmitin tai lohko- ja sisätilalämmitin lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta. Parkkipaikoilla taas auttavat sekä pysäköintitutka että peruutuskamera, jolle Volkswageneissa on pesuri. Volkswagenin, kuten muidenkin K-Auton edustamien merkkien autot varustellaan aina suomalaisten toiveiden mukaisesti Suomen markkinaan. Lähtökohtana on se, että autoissamme on vakiona sellaisia varusteita, joita suomalaiset haluavat ja arvostavat", Nieminen toteaa.
Kysyimme myös, mitä suomalainen autoilija kuuntelee ajaessaan. Tutkimuksen mukaan perinteinen radio pitää pintansa edelleen, sillä radiota kuuntelee 59 prosenttia vastaajista. Puhelimen soittolistan valitsee 29 prosenttia vastaajista ja podcastin tai äänikirjan 7 prosenttia. Vain 4 prosenttia vastaa, ettei kuuntele mitään ajaessaan autoa ja loput pari prosenttia valitsi "jonkin muun".
Tutkimuksen mukaan suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 32 kilometriä päivässä ja 19 000 kilometriä vuodessa. Ajomäärät ovat hieman laskeneet aiemmista tutkimuksista.
Autobild / K-Auto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
HEDD Audion uusi kartio
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI