Tuore suoma­lais­tut­kimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä

Pian on taas vuosittaisen joululiikenteen aika, ja monella autoilijalla saattaa pinna kiristyä ruuhkissa. Yksi ärsytyksen aihe nousee liikenteessä ylitse muiden, ilmenee K-Auton neljättä vuotta perättäin teettämästä ja koko Suomea tilastollisesti kattavasti edustavasta Autoilun suunta -tutkimuksesta.

Auto Bild.Uutiset

Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­te­tään au­toi­li­joi­den nä­ke­myk­siä au­toi­lus­ta ja lii­ken­tees­tä.

Ky­syim­me tä­män vuo­den Au­toi­lun suun­ta -tut­ki­muk­ses­sam­me en­sim­mäis­tä ker­taa, mikä suo­ma­lai­sia au­toi­li­joi­ta är­syt­tää eni­ten lii­ken­tees­sä.

Yk­kös­si­ja oli sel­vä: eni­ten lii­ken­tees­sä her­mo­ja ki­ris­tää pe­räs­sä roik­ku­mi­nen, jota jopa 69 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta pi­tää är­syt­tä­vä­nä. Toi­se­na lis­tal­la ovat au­toi­li­jat, jot­ka ei­vät käy­tä vilk­kua (67 %) ja kol­man­te­na pu­he­lin­ta ra­tis­sa räp­lää­vät (54 %).

Huo­mi­on ar­vois­ta on myös se, et­tä hi­taas­ti aja­vat au­toi­li­jat (47 %) ko­e­taan lii­ken­tees­sä är­syt­tä­väm­mik­si kuin yli­no­peut­ta aja­vat (28 %). Jopa huo­li­ma­ton py­sä­köin­ti (33 %) ko­ho­aa yli­no­peu­den edel­le.

"Kyl­lä­hän lii­ken­tees­sä voi är­syt­tää mo­ni­kin asia. Tut­ki­muk­seen pei­la­ten näen eri­no­mai­se­na asi­a­na sen, et­tä val­ta­o­sas­sa Volks­wa­ge­nin mal­leis­ta on mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, joka tu­kee tur­val­lis­ta aja­mis­ta pi­tä­mäl­lä sää­de­tyn etäi­syy­den edel­lä aja­vaan", sa­noo K-Au­tol­la Volks­wa­ge­nin tuo­te­pääl­lik­kö­nä työs­ken­te­le­vä Toni Nie­mi­nen.

Käy­tän­nön­lä­heis­tä ve­to­kouk­ku­kan­saa

Suo­ma­lais­ten au­toi­li­joi­den mie­les­tä au­ton tär­keim­mät va­rus­teet ovat te­hok­kaat ajo­va­lot, joi­ta jopa 77 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta pi­tää tär­ke­ä­nä. Ajo­va­lo­jen jäl­keen lis­tan kär­keen nou­si­vat loh­ko- ja si­sä­ti­la­läm­mi­tin (71 %), py­sä­köin­ti­tut­ka ja pe­ruu­tus­ka­me­ra (67 %) sekä ve­to­kouk­ku (51 %).

Lis­tan hän­nil­le taas jäi­vät esi­mer­kik­si me­tal­li­vä­ri, jota vain 13 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta pi­tää tär­ke­ä­nä va­rus­tee­na. Myös­kään nah­ka­ver­hoi­lua (12 %) ei pi­de­tä ko­vin­kaan tär­ke­ä­nä, ja pa­no­raa­ma­kat­toa vie­lä si­tä­kin vä­hem­män (6 %).

"Suo­ma­lai­set ovat käy­tän­nön­lä­hei­siä au­toi­li­joi­ta, jot­ka tyk­kää­vät ve­tää au­ton­sa pe­räs­sä ve­nei­tä ja asun­to­vau­nu­ja. Au­toi­li­jan pi­tää pys­tyä liik­ku­maan kai­kis­sa olo­suh­teis­sa, sik­si par­haan mah­dol­li­sen nä­ky­vyy­den tar­jo­a­vat iQ.Light-mat­rii­si­a­jo­va­lot ovat myös suo­si­os­sa. Suo­mes­sa sää­o­lo­suh­teet vaih­te­le­vat suu­res­ti, jo­ten polt­to­ai­ne­käyt­töi­nen li­sä­läm­mi­tin tai loh­ko- ja si­sä­ti­la­läm­mi­tin li­sää­vät sekä mu­ka­vuut­ta et­tä tur­val­li­suut­ta. Park­ki­pai­koil­la taas aut­ta­vat sekä py­sä­köin­ti­tut­ka et­tä pe­ruu­tus­ka­me­ra, jol­le Volks­wa­ge­neis­sa on pe­su­ri. Volks­wa­ge­nin, ku­ten mui­den­kin K-Au­ton edus­ta­mien merk­kien au­tot va­rus­tel­laan ai­na suo­ma­lais­ten toi­vei­den mu­kai­ses­ti Suo­men mark­ki­naan. Läh­tö­koh­ta­na on se, et­tä au­tois­sam­me on va­ki­o­na sel­lai­sia va­rus­tei­ta, joi­ta suo­ma­lai­set ha­lu­a­vat ja ar­vos­ta­vat", Nie­mi­nen to­te­aa.

Ky­syim­me myös, mitä suo­ma­lai­nen au­toi­li­ja kuun­te­lee aja­es­saan. Tut­ki­muk­sen mu­kaan pe­rin­tei­nen ra­dio pi­tää pin­tan­sa edel­leen, sil­lä ra­di­o­ta kuun­te­lee 59 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta. Pu­he­li­men soit­to­lis­tan va­lit­see 29 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta ja pod­cas­tin tai ää­ni­kir­jan 7 pro­sent­tia. Vain 4 pro­sent­tia vas­taa, et­tei kuun­te­le mi­tään aja­es­saan au­toa ja lo­put pari pro­sent­tia va­lit­si "jon­kin muun".

Tut­ki­muk­sen mu­kaan suo­ma­lai­nen au­toi­li­ja ajaa kes­ki­mää­rin 32 ki­lo­met­riä päi­väs­sä ja 19 000 ki­lo­met­riä vuo­des­sa. Ajo­mää­rät ovat hie­man las­ke­neet ai­em­mis­ta tut­ki­muk­sis­ta.

Au­to­bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN