Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Volkswagen juhlii GTI:n 50-vuotisjuhlaa ensi vuonna. Juhlan kunniaksi julkaistaan eksklusiivinen malli: Golf GTI Edition 50.
Se on tehokkain GTI-tuotantomalli tähän mennessä 239 kW (325 hv) teholla ja 420 Nm väännöllä. Kompakti urheiluauto saavuttaa huippunopeuden 270 km/h. Se kiihtyy 0–100 km/h vain 5,3 sekunnissa. Juhlamalli vakuuttaa myös erinomaisilla ajo-ominaisuuksilla ja eksklusiivisilla varusteluyksityiskohdilla.
Suomeen Golf GTI Edition 50 -juhlamallia saapuu 25 kappaleen rajoitettu erä. Tilauskirjat ovat nyt auki ja hinnat alkavat 55 368,74 eurosta.
GTI-mallia on valmistettu maailmanlaajuisesti yli 2,5 miljoonaa aina ensimmäisestä Golf GTI:stä lähtien vuonna 1976 – ja tämä menestystarina jatkuu nyt tämän erikoismallin muodossa.
”Kolme kirjainta – GTI – ovat edustaneet Volkswagenia jo lähes 50 vuoden ajan. Kirjaimet herättävät innostusta ja jopa kulttistatusta. Halusimme tuoda tämän erikoismallin myös Suomeen ja kunnioittaa Volkswagenin hienoa perinnettä. Juhlamallin rajallinen saatavuus varmistaa sen, että 25 nopeinta asiakasta saa itselleen todella ainutlaatuisen tuotteen”, sanoo K-Auton Volkswagenin liiketoimintajohtaja Tommi Iiskonmäki.
Uusi Golf GTI Edition 50 on nopein ja tehokkain GTI-tuotantomalli tähän mennessä. Golf GTI Edition 50 teholukemilla 239 kW (325 hv) tarjoaa nyt 18 kW (25 hv) enemmän tehoa kuin Golf GTI Clubsport, joka oli aiemmin tehokkain GTI-tuotantomalli. MacPherson-etuakseli ja nelilinkkinen taka-akseli muodostavat alustan perusrakenteen. Kokonaisuudessaan juhlamalli on 15 mm matalampi kuin klassinen Golf, ja vakiovarusteena on mukautuva alustansäätö DCC 19-tuumaisilla Queenstown-kevytmetallivanteilla.
Kirsikkana kakun päällä: valinnainen GTI Edition 50 Performance -paketti
Urheilullisempaa ajotuntumaa hakevat voivat päivittää juhlamallin hienon vakiovarustelun valinnaisella GTI Edition 50 Performance -paketilla. Tämä sisältää 235 mm Potenza Race -semi-slicks renkaat Bridgestonelta 19-tuumaisilla Warmenau-kevytmetallivanteilla, R-Performance titaanipakoputkiston ja uuden Performance-alustan, joka on madallettu vielä viidellä millimetrillä entistä dynaamisemman ajon saavuttamiseksi.
Tässä urheilullisesti säädetyssä alustassa etuakselin camber-kulma on kasvatettu -2 asteeseen. Paketti tekee juhlamallista noin 30 kg kevyemmän. Kilpa-ajaja Benjamin Leuchter vahvisti juhlamallin potentiaalin tällä lisävarusteena saatavilla olevalla GTI Edition 50 Performance -paketilla varustetulla autolla Nürburgringin Nordschleifella huhtikuussa 2025: ajassa 07:46:13 minuuttia. Volkswagenin testi- ja kehityskuljettaja ajoi nopeimman kierroksen, joka on koskaan ajettu tuotanto-Golfilla radalla, joka tunnetaan nimellä ”Vihreä helvetti”.
Eksklusiivinen juhlavarustelu moottoriurheilutunnelmalla
Juhlamallissa on lukuisia eksklusiivisia muotoilun kohokohtia. Ne näkyvät esimerkiksi urheiluistuimien ruutukuosisissa, joissa on tummanvihreitä yksityiskohtia sekä punaisissa turvavöissä. Lämmitettävä nahkainen monitoimiurheiluohjauspyörä, jossa on 50 Years GTI -merkki ja integroidut vaihteenvalitsimet seitsemänvaihteiselle DSG:lle, tuovat myös kilpa-ajotunnelmaa.
Ulkoasussa GTI 50 -logo on sijoitettu kattospoileriin ja ulkopeilien sisäpinnoille. Muita eksklusiivisia yksityiskohtia ovat erityiset kynnyspaneelit, mustaksi maalattu katto, mustat ulkopeilien kotelot ja tummat pakoputken päät. Huomiota herättävä sivuraidoitus, jossa on värigradientti mustasta Tornado Rediin, korostaa urheilullista luonnetta. Saatavilla on viisi ulkoväriä: Pure White, Moonstone Grey, Grenadilla Black metallic sekä – yksinomaan juhlamallin värit – Dark Moss Green metallic ja Tornado Red.
Verrattuna Golf GTI Clubsportiin juhlamalli tarjoaa enemmän tehoa, korkeamman huippunopeuden ja eksklusiivisia muotoiluelementtejä vakiona. Vakiovarusteluun kuuluvat mm. mukautuva alustansäätö DCC, IQ.LIGHT led-matriisiajovalot, 19-tuumaiset Queenstown-kevytmetallivanteet (punaisella lasilakalla ja dynaamisilla GTI-keskikapseleilla), tummennetut sivu-/takalasit, teräksiset ja punaiset poljinpinnat, progressiivinen ohjaus ja etutasauspyörästön lukko.
Volkswagen Golf GTI Edition 50 -malli saapuu Suomeen vuoden 2026 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Autobild / Volkswagen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI