Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä

Volkswagen juhlii GTI:n 50-vuotisjuhlaa ensi vuonna. Juhlan kunniaksi julkaistaan eksklusiivinen malli: Golf GTI Edition 50.

Auto Bild.Uutiset

Se on te­hok­kain GTI-tuo­tan­to­mal­li tä­hän men­nes­sä 239 kW (325 hv) te­hol­la ja 420 Nm vään­nöl­lä. Kom­pak­ti ur­hei­lu­au­to saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 270 km/h. Se kiih­tyy 0–100 km/h vain 5,3 se­kun­nis­sa. Juh­la­mal­li va­kuut­taa myös eri­no­mai­sil­la ajo-omi­nai­suuk­sil­la ja eksk­lu­sii­vi­sil­la va­rus­te­lu­yk­si­tyis­koh­dil­la.

Suo­meen Golf GTI Edi­ti­on 50 -juh­la­mal­lia saa­puu 25 kap­pa­leen ra­joi­tet­tu erä. Ti­laus­kir­jat ovat nyt au­ki ja hin­nat al­ka­vat 55 368,74 eu­ros­ta.

GTI-mal­lia on val­mis­tet­tu maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli 2,5 mil­joo­naa ai­na en­sim­mäi­ses­tä Golf GTI:stä läh­tien vuon­na 1976 – ja tämä me­nes­tys­ta­ri­na jat­kuu nyt tä­män eri­kois­mal­lin muo­dos­sa.

”Kol­me kir­jain­ta – GTI – ovat edus­ta­neet Volks­wa­ge­nia jo lä­hes 50 vuo­den ajan. Kir­jai­met he­rät­tä­vät in­nos­tus­ta ja jopa kult­tis­ta­tus­ta. Ha­lu­sim­me tuo­da tä­män eri­kois­mal­lin myös Suo­meen ja kun­ni­oit­taa Volks­wa­ge­nin hie­noa pe­rin­net­tä. Juh­la­mal­lin ra­jal­li­nen saa­ta­vuus var­mis­taa sen, et­tä 25 no­pein­ta asi­a­kas­ta saa it­sel­leen to­del­la ai­nut­laa­tui­sen tuot­teen”, sa­noo K-Au­ton Volks­wa­ge­nin lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Tom­mi Iis­kon­mä­ki.

Uu­si Golf GTI Edi­ti­on 50 on no­pein ja te­hok­kain GTI-tuo­tan­to­mal­li tä­hän men­nes­sä. Golf GTI Edi­ti­on 50 te­ho­lu­ke­mil­la 239 kW (325 hv) tar­jo­aa nyt 18 kW (25 hv) enem­män te­hoa kuin Golf GTI Clubs­port, joka oli ai­em­min te­hok­kain GTI-tuo­tan­to­mal­li. MacP­her­son-etu­ak­se­li ja ne­li­link­ki­nen taka-ak­se­li muo­dos­ta­vat alus­tan pe­rus­ra­ken­teen. Ko­ko­nai­suu­des­saan juh­la­mal­li on 15 mm ma­ta­lam­pi kuin klas­si­nen Golf, ja va­ki­o­va­rus­tee­na on mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö DCC 19-tuu­mai­sil­la Qu­eens­town-ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la.

Kir­sik­ka­na ka­kun pääl­lä: va­lin­nai­nen GTI Edi­ti­on 50 Per­for­man­ce -pa­ket­ti

Ur­hei­lul­li­sem­paa ajo­tun­tu­maa ha­ke­vat voi­vat päi­vit­tää juh­la­mal­lin hie­non va­ki­o­va­rus­te­lun va­lin­nai­sel­la GTI Edi­ti­on 50 Per­for­man­ce -pa­ke­til­la. Tämä si­säl­tää 235 mm Po­ten­za Race -semi-slicks ren­kaat Brid­ges­to­nel­ta 19-tuu­mai­sil­la War­me­nau-ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la, R-Per­for­man­ce ti­taa­ni­pa­ko­put­kis­ton ja uu­den Per­for­man­ce-alus­tan, joka on ma­dal­let­tu vie­lä vii­del­lä mil­li­met­ril­lä en­tis­tä dy­naa­mi­sem­man ajon saa­vut­ta­mi­sek­si.

Täs­sä ur­hei­lul­li­ses­ti sää­de­tys­sä alus­tas­sa etu­ak­se­lin cam­ber-kul­ma on kas­va­tet­tu -2 as­tee­seen. Pa­ket­ti te­kee juh­la­mal­lis­ta noin 30 kg ke­vy­em­män. Kil­pa-aja­ja Ben­ja­min Leuch­ter vah­vis­ti juh­la­mal­lin po­ten­ti­aa­lin täl­lä li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­val­la GTI Edi­ti­on 50 Per­for­man­ce -pa­ke­til­la va­rus­te­tul­la au­tol­la Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la huh­ti­kuus­sa 2025: ajas­sa 07:46:13 mi­nuut­tia. Volks­wa­ge­nin tes­ti- ja ke­hi­tys­kul­jet­ta­ja ajoi no­peim­man kier­rok­sen, joka on kos­kaan ajet­tu tuo­tan­to-Gol­fil­la ra­dal­la, joka tun­ne­taan ni­mel­lä ”Vih­reä hel­vet­ti”.

Eksk­lu­sii­vi­nen juh­la­va­rus­te­lu moot­to­riur­hei­lu­tun­nel­mal­la

Juh­la­mal­lis­sa on lu­kui­sia eksk­lu­sii­vi­sia muo­toi­lun ko­ho­koh­tia. Ne nä­ky­vät esi­mer­kik­si ur­hei­luis­tui­mien ruu­tu­kuo­si­sis­sa, jois­sa on tum­man­vih­rei­tä yk­si­tyis­koh­tia sekä pu­nai­sis­sa tur­va­vöis­sä. Läm­mi­tet­tä­vä nah­kai­nen mo­ni­toi­miur­hei­luoh­jaus­pyö­rä, jos­sa on 50 Ye­ars GTI -merk­ki ja in­teg­roi­dut vaih­teen­va­lit­si­met seit­se­män­vaih­tei­sel­le DSG:lle, tuo­vat myös kil­pa-ajo­tun­nel­maa.

Ul­ko­a­sus­sa GTI 50 -logo on si­joi­tet­tu kat­tos­poi­le­riin ja ul­ko­pei­lien si­sä­pin­noil­le. Mui­ta eksk­lu­sii­vi­sia yk­si­tyis­koh­tia ovat eri­tyi­set kyn­nys­pa­nee­lit, mus­tak­si maa­lat­tu kat­to, mus­tat ul­ko­pei­lien ko­te­lot ja tum­mat pa­ko­put­ken päät. Huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä si­vu­rai­doi­tus, jos­sa on vä­rig­ra­dient­ti mus­tas­ta Tor­na­do Re­diin, ko­ros­taa ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta. Saa­ta­vil­la on vii­si ul­ko­vä­riä: Pure White, Moons­to­ne Grey, Gre­na­dil­la Black me­tal­lic sekä – yk­si­no­maan juh­la­mal­lin vä­rit – Dark Moss Green me­tal­lic ja Tor­na­do Red.

Ver­rat­tu­na Golf GTI Clubs­por­tiin juh­la­mal­li tar­jo­aa enem­män te­hoa, kor­ke­am­man huip­pu­no­peu­den ja eksk­lu­sii­vi­sia muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä va­ki­o­na. Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat mm. mu­kau­tu­va alus­tan­sää­tö DCC, IQ.LIGHT led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, 19-tuu­mai­set Qu­eens­town-ke­vyt­me­tal­li­van­teet (pu­nai­sel­la la­si­la­kal­la ja dy­naa­mi­sil­la GTI-kes­ki­kap­se­leil­la), tum­men­ne­tut sivu-/ta­ka­la­sit, te­räk­si­set ja pu­nai­set pol­jin­pin­nat, prog­res­sii­vi­nen oh­jaus ja etu­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko. 

Volks­wa­gen Golf GTI Edi­ti­on 50 -mal­li saa­puu Suo­meen vuo­den 2026 en­sim­mäi­sel­lä vuo­si­puo­lis­kol­la.

Au­to­bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN