Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche

Täyssähköinen Cayenne on uuden aikakauden alku Porschelle. Täyssähköisenä SUV-mallina se yhdistää Porschen urheiluauton DNA:n ja edistyksellisen teknologian: jopa 850 kW (1 156 hv), 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, latausteho jopa 400 kW ja toimintamatka jopa 642 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Se on kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain sar­ja­tuo­tan­to-Porsc­he – ja sa­mal­la mo­ni­puo­li­sem­pi kuin kos­kaan: dy­naa­mi­nen mut­ka­teil­lä, suo­ri­tus­ky­kyi­nen maas­tos­sa ja ää­rim­mäi­sen mu­ka­va pit­kän mat­kan ajos­sa.

Ca­yen­ne oli en­sim­mäi­nen mal­li, jon­ka myö­tä Porsc­he laa­jen­si ur­hei­lu­au­tob­rän­din le­gen­dan täy­sin uu­teen au­to­seg­ment­tiin. Ur­hei­lul­li­nen suu­ri SUV-mal­li nou­si no­pe­as­ti maa­il­man­laa­jui­sek­si me­nes­tyk­sek­si heti syys­kuus­sa 2002 pi­de­tyn maa­il­ma­nen­si-il­lan jäl­keen. Nyt al­kaa uu­si ai­ka­kau­si täys­säh­köi­sen Ca­yen­nen myö­tä.

"Täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne näyt­tää suo­ri­tus­ky­vyn täy­sin uu­des­sa ulot­tu­vuu­des­sa in­no­va­tii­vi­sil­la tek­no­lo­gi­oil­laan, joi­ta olem­me ke­hit­tä­neet moot­to­riur­hei­lun pa­ris­sa. Se aset­taa uu­det stan­dar­dit SUV-seg­men­tis­sä – niin ajo­dy­na­mii­kan kuin la­tauk­sen osal­ta", sa­noo Oli­ver Blume, Porsc­he AG:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja. "Poik­keuk­sel­li­nen säh­köi­nen suo­ri­tus­ky­ky yh­dis­tyy to­del­li­seen ar­jen käy­tet­tä­vyy­teen. Eri­no­mai­nen pit­kän mat­kan mu­ka­vuus yh­dis­tyy tin­ki­mät­tö­mään maas­to­a­jo­ky­kyyn."

Noin 36 pro­sent­tia maa­il­man­laa­jui­ses­ti myy­dyis­tä Porsc­hen ur­hei­lu­au­tois­ta on säh­köis­tet­ty­jä, mikä te­kee Porsc­hes­ta yh­den no­peim­min säh­köi­seen ai­ka­kau­teen uu­dis­tu­vis­ta au­ton­val­mis­ta­jis­ta vuon­na 2025. Täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne on seu­raa­va merk­ki­paa­lu täs­sä me­nes­tys­ta­ri­nas­sa ja täy­den­tää Ca­yen­nen ole­mas­sa ole­vaa polt­to­moot­to­ri- ja la­dat­ta­vien hyb­ri­di­mal­lien tar­jon­taa tar­jo­ten erit­täin laa­jan va­li­koi­man Porsc­he-voi­ma­lin­jo­ja.

Su­pe­rur­hei­lu­au­ton suo­ri­tus­ky­ky ja For­mu­la E -ta­soi­nen ener­gi­an tal­tee­not­to

Täys­säh­köi­sen Ca­yen­nen mal­lis­to koos­tuu lan­see­raus­vai­hees­sa kah­des­ta mal­lis­ta: Ca­yen­ne ja Ca­yen­ne Tur­bo – mo­lem­mat ne­li­ve­toi­sia ja va­rus­tet­tu il­ma-alus­tal­la ja elekt­ro­ni­sel­la Porsc­he Trac­ti­on Ma­na­ge­ment (ePTM) -jär­jes­tel­mäl­lä.

Ca­yen­ne Tur­bo kiih­tyy 0–100 km/h 2,5 se­kun­nis­sa, 0–200 km/h 7,4 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 260 km/h. Tämä ää­rim­mäi­nen suo­ri­tus­ky­ky on mah­dol­li­nen uu­den voi­ma­lin­jan an­si­os­ta, joka tuot­taa Launch Cont­rol -toi­min­non ol­les­sa ak­ti­voi­tu­na te­hoa jopa 850 kW (1 156 hv) ja 1 500 Nm vään­töä. Tur­bo-ver­si­os­sa on taka-ak­se­lin säh­kö­moot­to­rin suo­ra öl­jy­jääh­dy­tys, joka var­mis­taa kor­ke­an jat­ku­van te­hon ja suo­ri­tus­ky­vyn – in­no­vaa­tio moot­to­riur­hei­lus­ta. Nor­maa­lis­sa ajo­ti­las­sa käy­tet­tä­vis­sä on jopa 630 kW (857 hv). Push-to-Pass-toi­min­nol­la voi­daan ak­ti­voi­da li­sä­te­hoa 130 kW (176 hv) 10 se­kun­nin ajak­si na­pin pai­nal­luk­sel­la. Tur­bon rin­nal­la jul­kis­tet­ta­va Ca­yen­ne 4 tar­jo­aa te­hoa 300 kW (408 hv) ja Launch Cont­ro­lil­la 325 kW (442 hv) sekä 835 Nm vään­töä. Se kiih­tyy 0–100 km/h 4,8 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 230 km/h.

Täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne mah­dol­lis­taa myös huip­pu­luo­kan ener­gi­an tal­tee­no­ton, yl­tä­en For­mu­la E -ta­sol­le jopa 600 kW:n re­ge­ne­roin­ti­te­hol­la. Ar­ki­a­jos­sa noin 97 % kai­kis­ta jar­ru­tuk­sis­ta hoi­de­taan pel­käs­tään säh­kö­moot­to­reil­la, ja me­kaa­ni­sia kit­ka­jar­ru­ja tar­vi­taan har­voin. Ca­yen­ne Tur­bon koh­dal­la Porsc­he Ce­ra­mic Com­po­si­te Brake (PCCB) on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na.

Uu­den Ca­yen­nen alus­ta on myös suun­ni­tel­tu täy­sin säh­köi­sen voi­ma­lin­jan eh­doil­la. Mo­lem­mis­sa mal­leis­sa on va­ki­o­na adap­tii­vi­nen il­ma­jou­si­tus ja Porsc­he Ac­ti­ve Sus­pen­si­on Ma­na­ge­ment (PASM). Tur­bo-mal­lis­sa on li­säk­si Porsc­he Tor­que Vec­to­ring Plus (PTV Plus) -säh­köi­ses­ti oh­jat­tu ta­saus­pyö­räs­tön­luk­ko ta­ka­na. Mo­lem­piin mal­lei­hin voi­daan va­li­ta taka-ak­se­lin oh­jaus, joka kään­tää ta­ka­pyö­riä jopa vii­si as­tet­ta. Li­säk­si lip­pu­lai­va­mal­liin on en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­la Porsc­he Ac­ti­ve Ride -il­ma­jou­si­tus. Tämä ak­tii­vi­nen il­ma­jou­si­tus­jär­jes­tel­mä, tut­tu Porsc­hen ur­hei­lu­se­da­neis­ta, kom­pen­soi lä­hes täy­sin ko­rin liik­keet ja ta­kaa poik­keuk­sel­li­sen va­kau­den, dy­naa­mi­suu­den ja mu­ka­vuu­den.

In­no­va­tii­vi­nen la­taus­mu­ka­vuus: no­pea, kes­tä­vä ja lan­ga­ton

Täys­säh­köi­sis­sä Ca­yen­ne-mal­leis­sa on uu­si 113 kWh:n suur­jän­ni­te­ak­ku, joka hyö­tyy kak­si­puo­li­ses­ta jääh­dy­tyk­ses­tä op­ti­maa­li­sen läm­pö­hal­lin­nan var­mis­ta­mi­sek­si. Tämä mah­dol­lis­taa jopa 642 km toi­min­ta­mat­kan Ca­yen­nel­le ja 623 km Ca­yen­ne Tur­bol­le (WLTP). 800 vol­tin tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta Ca­yen­ne la­tau­tuu 390 kW:n DC-la­taus­te­hol­la – ja tie­tyis­sä olo­suh­teis­sa jopa 400 kW. La­taus­ta­so 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin voi­daan saa­vut­taa al­le 16 mi­nuu­tis­sa. Ca­yen­neen saa­daan li­sää toi­min­ta­mat­kaa 325 km tai Tur­bo-ver­si­oon 315 km vain 10 mi­nuu­tis­sa.

Täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne on myös en­sim­mäi­nen Porsc­he, joka tu­kee lan­ga­ton­ta in­duk­tii­vis­ta la­taus­ta (li­sä­va­rus­te). Porsc­he Wi­re­less Char­ging -jär­jes­tel­mä la­taa jopa 11 kW:n te­hol­la. Kul­jet­ta­jan tar­vit­see vain au­ton avus­ta­ma­na py­sä­köi­dä au­to la­taus­le­vyn pääl­le, ja la­tausp­ro­ses­si käyn­nis­tyy au­to­maat­ti­ses­ti.

Uu­si muo­toi­lu: prog­res­sii­vi­nen, ae­ro­dy­naa­mi­nen ja eh­dot­to­mas­ti Ca­yen­ne

Täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne yh­dis­tää Porsc­hen tun­nu­so­mai­set mit­ta­suh­teet sel­ke­äs­ti uu­dis­tet­tuun muo­to­kie­leen. "Uu­si Ca­yen­ne on kiis­tat­ta Porsc­he ja kiis­tat­ta Ca­yen­ne. Olem­me ra­ken­ta­neet au­ton hy­väk­si to­det­tu­jen muo­toi­lu­e­le­ment­tien poh­jal­ta ja säi­lyt­tä­neet sen, mikä te­kee täs­tä SUV-mal­lis­ta ai­nut­laa­tui­sen. Lop­pu­tu­los on mo­der­ni de­sign­kon­sep­ti, joka vie Ca­yen­nen tu­le­vai­suu­teen", sa­noo Mic­ha­el Mau­er, Porsc­hen Head of Style. Ko­ho­koh­tia ovat ma­ta­la ko­ne­pel­ti ja ka­pe­at Mat­rix LED -ajo­va­lot, jot­ka ko­ros­ta­vat au­ton le­veyt­tä ja yh­dis­tä­vät kaik­ki va­lo­toi­min­not yh­teen mo­duu­liin. Voi­mak­kaas­ti muo­toil­lut lo­ka­suo­jat ovat tyy­pil­li­siä Porsc­hen muo­toi­lul­le, sa­moin ns. fly­li­ne – iko­ni­nen loi­vas­ti las­ke­va kat­to­lin­ja.

Si­vup­ro­fii­lia hal­lit­se­vat ke­hyk­set­tö­mät ovet ja näyt­tä­vä pok­kaus ovi­pin­nas­sa. Hel­mat ovat sel­väs­ti kol­miu­lot­tei­sia ja maa­lat­tu Vol­ca­nic Grey Me­tal­lic -sä­vyyn, Ca­yen­ne Tur­bos­sa kiil­tä­vän mus­tik­si. Kak­si­vä­ri­nen kon­sep­ti ko­ros­taa au­ton ur­hei­lul­li­sia mit­ta­suh­tei­ta. Mal­li­koh­tai­set pyö­rän­kaa­ri­lis­tat ko­ros­ta­vat maas­to­a­jo­luon­net­ta. Ta­ka­na huo­mi­o­ta he­rät­tä­vät yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten va­lo­nau­ha erot­tu­val­la 3D-il­meel­lä ja ani­moi­duil­la gra­fii­koil­la sekä va­lais­tu Porsc­he-logo, jot­ka al­le­vii­vaa­vat mo­der­nia muo­to­kiel­tä. Ca­yen­ne Tur­bos­sa on lu­kui­sia kont­ras­tie­le­ment­te­jä eksk­lu­sii­vi­ses­sa Tur­bo­ni­te-vä­ris­sä, ku­ten Porsc­he-vaa­ku­nat, van­tei­den etu­pin­nat ja ik­ku­na­lis­tat. Hie­no­va­rai­set Tur­bo­ni­te-ko­ros­tuk­set vii­meis­te­le­vät va­lo­nau­han ja Porsc­he-kir­jai­met.

Asi­ak­kail­le, joil­la on eri­tyi­siä vaa­ti­muk­sia ve­to­mas­sa, lä­hes­ty­mis­kul­man ja kes­tä­vyy­den suh­teen, on tar­jol­la Off-Road-pa­ket­ti. Sen etuo­sa muo­ka­tul­la ge­o­met­ri­al­la aut­taa sel­viy­ty­mään tur­val­li­ses­ti vai­keis­ta so­ra­teis­tä, jyr­kis­tä nou­suis­ta ja las­kuis­ta sekä haas­ta­vas­ta maas­tos­ta. Off-Road -pa­ke­tin myö­tä au­ton ve­to­mas­sa on jopa 3500 kg.

Il­man­vas­tus­ker­roin 0,25 te­kee uu­des­ta täys­säh­köi­ses­tä Ca­yen­nes­tä yh­den luok­kan­sa ae­ro­dy­naa­mi­sim­mis­ta SUV-mal­leis­ta, mikä tuo etu­ja toi­min­ta­mat­kaan ja ener­gi­an­ku­lu­tuk­seen. Porsc­he Ac­ti­ve Ae­ro­dy­na­mics (PAA) -jär­jes­tel­mä mu­kaut­taa au­ton ae­ro­dy­naa­mi­set omi­nai­suu­det tar­kas­ti ajo­ti­lan­teen ja no­peu­den mu­kaan ja edis­tää te­hok­kaan oh­jaus­st­ra­te­gi­an ohel­la ajo­dy­na­miik­kaa li­sä­tyn down­for­cen avul­la. Ak­tii­vi­siin ae­ro­dy­naa­mi­siin ele­ment­tei­hin kuu­lu­vat liik­ku­vat jääh­dy­ty­sil­ma­luu­kut keu­las­sa, adap­tii­vi­nen kat­tos­poi­le­ri ja in­no­va­tii­vi­set ak­tii­vi­set il­ma­noh­jau­se­le­men­tit Tur­bo-mal­lin ta­ka­na. Ne pi­den­tä­vät si­vut­tai­sia ul­ko­reu­no­ja ja pa­ran­ta­vat vir­tauk­sen omi­nai­suuk­sia, mikä li­sää toi­min­ta­mat­kaa eri­tyi­ses­ti suu­ril­la no­peuk­sil­la. Mui­ta ae­ro­dy­naa­mi­sia rat­kai­su­ja ovat il­ma­noh­jai­met etu­pus­ku­ris­sa, lä­hes täy­sin sul­jet­tu poh­ja­ra­ken­ne, eri­tyi­set ae­ro­van­teet ja ta­ka­dif­fuu­so­ri.

Uu­si taso käy­tän­nöl­li­syyt­tä, mu­ka­vuut­ta ja yk­si­löl­li­syyt­tä

Uu­si täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne on 55 mil­li­met­riä pi­dem­pi kuin polt­to­moot­to­ri­mal­li. Uu­den SUV-mal­lin mi­tat ovat: pi­tuus 4 985 mm, le­veys 1 980 mm ja kor­keus 1 674 mm. Suu­rin ero on ak­se­li­vä­lis­sä (3 023 mm), joka on kas­va­nut lä­hes 13 cm – tämä tar­koit­taa enem­män jal­ka­ti­laa ja mu­ka­vuut­ta ta­ka­mat­kus­ta­jil­le kuin kos­kaan en­nen. Ta­kais­tui­met ovat va­ki­o­na säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät ja tar­jo­a­vat jous­ta­vat vaih­to­eh­dot mu­ka­vuus- ja kuor­mau­sa­sen­to­jen vä­lil­lä. Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 781–1 588 lit­raa, li­säk­si edes­sä on 90 lit­ran säi­ly­tys­ti­la. Uu­den au­ton käy­tän­nöl­li­syyt­tä ko­ros­taa myös jopa 3,5 ton­nin ve­to­ky­ky (va­rus­te­lus­ta riip­pu­en).

Uu­det Mood Mo­des -ti­lat muut­ta­vat si­sä­ti­lan elä­myk­sel­li­sek­si ti­lak­si, joka mu­kau­tuu tun­nel­maan ja ti­lan­tee­seen. Va­li­tun oh­jel­man mu­kaan is­tu­ma-asen­to, va­lais­tus, il­mas­toin­ti, ää­nip­ro­fii­li ja näyt­tö­jen ul­ko­a­su muut­tu­vat. Liu­ku­va pa­no­raa­ma­kat­to sää­det­tä­väl­lä va­lon­lä­päi­syl­lä, jos­sa on säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä nes­te­ki­de­kal­vo, luo ava­ran ti­lan­tun­nun. Toi­nen ko­ho­koh­ta on uu­si pa­nee­li­läm­mi­tys: se ei läm­mi­tä vain is­tui­mia, vaan myös suu­ria kos­ke­tus­pin­to­ja, ku­ten kä­si­no­jia ja ovi­pa­nee­lei­ta. Mu­ka­vuuk­sia täy­den­tää laa­jen­net­tu tun­nel­ma­va­lais­tus, jo­hon kuu­luu vies­tin­tä­va­lo – ani­moi­tu va­lo­nau­ha, joka toi­vot­taa mat­kus­ta­jat ter­ve­tul­leik­si ja vi­su­a­li­soi au­ton ti­lo­ja, ku­ten la­tausp­ro­ses­sin.

Ca­yen­ne ei ole kos­kaan ol­lut yh­tä kat­ta­vas­ti ja yk­si­löl­li­ses­ti rää­tä­löi­tä­vis­sä kuin uu­si täys­säh­köi­nen mal­li. Asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta 13 va­ki­o­vä­ris­tä, yh­dek­säs­tä van­ne­vaih­to­eh­dos­ta (20–22 tuu­maa), 12 si­sus­tus­vaih­to­eh­dos­ta sekä jopa vii­des­tä si­sus­tus- ja ko­ros­tus­pa­ke­tis­ta. Porsc­he Exc­lu­si­ve Ma­nu­fak­tur tar­jo­aa li­säk­si laa­jen­ne­tun ul­ko­vä­ri­va­li­koi­man Paint to Samp­le -oh­jel­man ja Son­der­wunsch-oh­jel­man kaut­ta, jol­loin Ca­yen­ne voi­daan yk­si­löi­dä täy­sin asi­ak­kaan toi­vei­den mu­kaan – ai­na yk­sit­täis­kap­pa­lee­seen as­ti.

Li­säk­si Porsc­he De­sig­nin mit­ta­ti­laus­kel­lo-oh­jel­ma on laa­jen­tu­nut kat­ta­maan SUV-mal­lis­ton. Ca­yen­ne-asi­ak­kaat voi­vat nyt ti­la­ta kel­lon Porsc­hen omal­ta sveit­si­läi­sel­tä kel­lo­val­mis­ta­jal­ta, rää­tä­löi­ty­nä au­ton­sa yk­si­tyis­koh­tiin as­ti.

Porsc­he Dri­ver Ex­pe­rien­ce – suu­rin näyt­tö­pin­ta-ala Porsc­hen his­to­ri­as­sa

Myös di­gi­ta­li­saa­ti­on sa­ral­la täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne vie ajo­ko­ke­muk­sen uu­del­le ta­sol­le. Uu­den Porsc­he Dri­ver Ex­pe­rien­ce -kon­sep­tin yti­mes­sä on Flow Disp­lay – tyy­lik­kääs­ti kaa­re­va OLED-pa­nee­li, joka su­lau­tuu kes­ki­kon­so­liin ja erot­taa sel­ke­äs­ti näyt­tö- ja oh­jau­sa­lu­eet. Sitä täy­den­tää täy­sin di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to 14,25 tuu­man OLED-tek­no­lo­gi­al­la sekä 14,9 tuu­man kos­ke­tus­näyt­tö etu­mat­kus­ta­jal­le (li­sä­va­rus­te). Yh­des­sä ne muo­dos­ta­vat suu­rim­man näyt­tö­pin­ta-alan, joka on kos­kaan näh­ty Porsc­hen si­sä­ti­lois­sa. En­sim­mäis­tä ker­taa Ca­yen­nes­sa on myös li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -hei­jas­tus­näyt­tö, joka esit­tää 87 tuu­man vir­tu­aa­li­näy­tön 10 met­rin pääs­sä au­tos­ta. Kaik­ki näy­töt on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti si­sä­ti­lo­jen ark­ki­teh­tuu­riin, kun taas usein käy­tet­tä­vät toi­min­not, ku­ten il­mas­toin­ti ja ää­nen­voi­mak­kuus, säi­ly­vät ana­lo­gi­si­na pai­nik­kei­na. Li­säk­si uu­si kä­si­tu­ki mah­dol­lis­taa di­gi­taa­lis­ten ja ana­lo­gis­ten ele­ment­tien er­go­no­mi­sen käy­tön – myös dy­naa­mi­sis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Uu­si Porsc­he Di­gi­tal In­te­rac­ti­on on di­gi­taa­li­nen käyt­tö­fi­lo­so­fia ja muo­to­kie­li, joka laa­jen­taa Porsc­he Dri­ver Ex­pe­rien­ce -ko­ke­mus­ta ja kes­kit­tyy yk­si­löl­li­syy­teen sekä toi­min­to­jen no­pe­aan käy­tet­tä­vyy­teen. Wid­ge­tit tar­jo­a­vat pää­syn suo­sik­ki­toi­min­toi­hin, kun taas The­mes-so­vel­lus mu­kaut­taa näyt­tö­jen vä­ri­maa­il­man. Lu­kui­sat kol­man­nen osa­puo­len so­vel­luk­set voi­daan in­teg­roi­da suo­raan au­toon Porsc­he App -kes­kuk­sen kaut­ta. Mo­ni­puo­li­set suo­ra­tois­to- ja pe­li­toi­min­not nos­ta­vat di­gi­taa­li­sen ko­ke­muk­sen uu­del­le ta­sol­le. Uu­si ää­ni­a­vus­ta­ja tu­kee tätä: te­ko­ä­lyn an­si­os­ta se ym­mär­tää mo­ni­mut­kai­sia, toi­siin­sa liit­ty­viä ky­sy­myk­siä, tun­nis­taa kon­teks­tin ja vas­taa kuin to­del­li­nen kes­kus­te­lu­kump­pa­ni. Se mah­dol­lis­taa in­tui­tii­vi­sen na­vi­goin­nin hal­lin­nan ja tar­jo­aa laa­jan pää­syn verk­ko­tie­toon. Porsc­he Di­gi­tal Key muut­taa äly­pu­he­li­men ja äly­kel­lon au­ton avai­mik­si, joi­ta voi­daan ja­kaa di­gi­taa­li­ses­ti jopa seit­se­mäl­le muul­le käyt­tä­jäl­le.

Uu­det stan­dar­dit säh­köis­ty­mi­sen myö­tä – voi­ma­lin­jo­jen trio yli vuo­den 2030

Uu­si täys­säh­köi­nen Ca­yen­ne täy­den­tää nyt ole­mas­sa ole­vaa voi­ma­lin­ja­va­li­koi­maa, jota tar­jo­taan edel­leen rin­nak­kain maa­il­man­laa­jui­ses­ti. "Asi­ak­kai­den kuun­te­le­mi­nen on Porsc­hen tär­kein pri­o­ri­teet­ti. Ca­yen­nen säh­köis­tä­mi­sen myö­tä saa­vu­tam­me uu­den suo­ri­tus­ky­ky­ta­son, joka aset­taa tu­le­vai­suu­den stan­dar­dit. Sa­mal­la ke­hi­täm­me Ca­yen­nea edel­leen te­hok­kail­la polt­to­moot­to­ri- ja hyb­ri­di­jär­jes­tel­mil­lä pit­käl­le en­si vuo­si­kym­me­nel­le", sa­noo Mat­t­hi­as Bec­ker, Porsc­hen myyn­nis­tä ja mark­ki­noin­nis­ta vas­taa­va joh­ta­ja.

"Tämä stra­te­gia kos­kee myös koko Porsc­hen mal­lis­toa: jo­kai­ses­sa seg­men­tis­sä, jos­sa olem­me edus­tet­tui­na, asi­ak­kail­la on tu­le­vai­suu­des­sa va­lit­ta­va­naan voi­ma­lin­jois­ta joko täys­säh­kö tai polt­to­moot­to­ri."

Täys­säh­köi­set Ca­yen­ne-mal­lit ovat nyt ti­lat­ta­vis­sa. Suo­mes­sa hin­nat (si­säl­tä­en ar­von­li­sä­ve­ron, ar­vi­on au­to­ve­ros­ta ja maa­koh­tai­sen va­rus­te­lun) al­ka­vat 113 390 eu­ros­ta Ca­yen­ne ja 177 390 eu­ros­ta Ca­yen­ne Tur­bo.

Tek­ni­set huo­mi­ot:

1. Ca­yen­nen la­tau­sai­ka ta­sa­vir­ral­la (DC) mak­si­maa­li­sel­la la­taus­te­hol­la 10 %:sta 80 %:iin op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa (CCS-pi­ka­la­tau­sa­se­ma >390 kW, >850 V, >520 A, akun läm­pö­ti­la 15 °C, aloi­tus­va­raus­ta­so 9 % ja jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka <60 km).

2. Akun va­raus­ta­so ja läm­pö­ti­la voi­vat vai­kut­taa Push-to-Pass-suo­ri­tus­ky­kyyn.

3. Ca­yen­nen la­taus 10 mi­nuu­tis­sa ta­sa­vir­ral­la (DC) mak­si­maa­li­sel­la la­taus­te­hol­la op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa (CCS-pi­ka­la­tau­sa­se­ma >390 kW, >850 V, >520 A, akun läm­pö­ti­la 15 °C, aloi­tus­va­raus­ta­so 9 % ja jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka <60 km), pe­rus­tu­en WLTP-ku­lu­tuk­seen va­ki­o­va­rus­tei­sel­la au­tol­la Sak­san va­rus­te­lu­ver­si­on mu­kaan.

4. Ca­yen­nen la­taus­te­ho tie­tyis­sä olo­suh­teis­sa CCS-pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la (>400 kW, >850 V, >520 A, aloi­tus­va­raus­ta­so 45–48 %, akun läm­pö­ti­la 40–42 °C). Mak­si­mi­la­taus­te­ho ta­sa­vir­ral­la (DC) 10 %:sta 80 %:iin op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa: 390 kW (CCS-pi­ka­la­tau­sa­se­ma >390 kW, >850 V, >520 A, akun läm­pö­ti­la 15 °C, aloi­tus­va­raus­ta­so 9 % ja jäl­jel­lä ole­va toi­min­ta­mat­ka <60 km).

Au­to­bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin

Auto Bild.Uutiset

Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN