Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä

Täysin uusi Mazda CX-5 avaa uuden luvun brändin historiassa, sillä se on ensimmäinen malli, joka hyödyntää Mazda E/E Architecture+ (Mazda EEA+) -järjestelmää, Mazdan uutta sähköistä ja elektronista arkkitehtuuria, sekä edistynyttä ihmisen ja koneen välistä käyttöliittymää (HMI) Google Built-in -ratkaisulla, jotka muodostavat ajokokemuksen ytimen.

Auto Bild.Uutiset

Nämä kol­me ele­ment­tiä toi­mi­vat sau­mat­to­mas­ti yh­des­sä tar­jo­ten oh­jaa­mon, jos­sa huip­pu­tek­no­lo­gia yh­dis­tyy sel­ke­ään, kul­jet­ta­ja­kes­kei­seen muo­toi­luun.

Maz­da E/E Arc­hi­tec­tu­re+ (EEA+) yh­dis­tää ajo­neu­von elekt­ro­ni­set oh­jau­syk­si­köt, eri oh­jel­mis­to­ker­rok­set, vies­tin­tä­ver­kot sekä ul­koi­set pal­ve­li­met, jot­ka tu­ke­vat au­ton di­gi­taa­li­sia toi­min­to­ja. Tämä edis­ty­nyt alus­ta muo­dos­taa pe­rus­tan täy­sin uu­den Maz­da CX-5:n uu­dis­te­tul­le HMI- ja yh­dis­tet­tä­vyys­rat­kai­suil­le, ja se mah­dol­lis­taa omi­nai­suuk­sien OTA-päi­vi­tyk­set sekä ke­hit­ty­neet kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät (ADAS), luo­den poh­jan Maz­dan tu­le­vil­le Soft­wa­re De­fi­ned Ve­hic­le (SDV) -mal­leil­le.

Uu­si HMI-ko­ke­mus on suun­ni­tel­tu pi­tä­mään kul­jet­ta­ja täy­sin kont­rol­lis­sa, sa­mal­la kun vi­su­aa­li­set, ma­nu­aa­li­set ja kog­ni­tii­vi­set häi­ri­ö­te­ki­jät mi­ni­moi­daan. Se poh­jau­tuu Maz­dan tur­val­li­suus­fi­lo­so­fi­aan, jos­sa jo­kai­ses­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ta­voi­tel­laan yk­sin­ker­tai­suut­ta ja help­po­käyt­töi­syyt­tä. Vah­van ho­ri­son­taa­li­sen aset­te­lun kes­ki­ös­sä on uu­si in­teg­roi­tu kos­ke­tus­näyt­tö – saa­ta­vil­la 12,9- tai 15,6-tuu­mai­se­na, mu­kau­tet­ta­val­la äly­pu­he­lin­tyy­li­sel­lä käyt­tö­lo­gii­kal­la. Kes­kei­set hal­lin­ta­lait­teet nou­dat­ta­vat tur­val­li­suus­läh­töis­tä lo­giik­kaa: fyy­si­set pai­nik­keet säi­ly­vät olen­nai­sis­sa toi­min­nois­sa, ja usein käy­te­tyt omi­nai­suu­det on si­joi­tet­tu kor­ke­am­mal­le ja py­sy­väs­ti nä­ky­vil­le, mikä vä­hen­tää sil­mien lii­ket­tä. Kai­kis­sa mal­leis­sa on 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja ai­em­paa suu­rem­pi hei­jas­tus­näyt­tö. Ka­pa­si­tii­vi­set oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keet yh­dis­tä­vät kes­kei­set toi­min­not, ku­ten 360 as­teen nä­ky­män ja Mi-Drive-jär­jes­tel­män, säi­lyt­tä­en sa­mal­la pe­rin­tei­sen pai­no­kyt­ki­men käy­tön. Tark­ka pu­heen­tun­nis­tus mah­dol­lis­taa li­säk­si täy­den hal­lin­nan il­man, et­tä kä­siä tar­vit­see ir­rot­taa oh­jaus­pyö­räs­tä.

Goog­le Built-in1 on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa va­ki­o­na Maz­das­sa, ja täy­sin uu­si CX-5 lan­see­ra­taan Goog­le As­sis­tan­tin kans­sa. Myö­hem­min jär­jes­tel­mä päi­vit­tyy Goog­le Ge­mi­ni2 -te­ko­ä­ly­a­vus­ta­jaan. Tämä mah­dol­lis­taa luon­nol­li­sen ja kes­kus­te­lu­no­mai­sen kont­rol­lin kai­kil­le aja­mi­sen kan­nal­ta tär­keil­le toi­min­noil­le – il­mas­toin­nin sää­tä­mi­ses­tä mää­rän­pään et­si­mi­seen. Ap­p­le CarP­lay, And­roid Au­to3, My­Maz­da-so­vel­lus sekä saa­ta­vil­la ole­va 12 kai­ut­ti­men Bose®4 -pre­mium-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä nos­ta­vat di­gi­taa­li­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen uu­del­le ta­sol­le.

Maz­da EEA+:n ja Goog­le Built-in -rat­kai­sul­la va­rus­te­tun HMI:n in­teg­raa­tio täy­den­tyy Maz­dan ja­pa­ni­lai­sil­la muo­toi­lu­pe­ri­aat­teil­la, jot­ka luo­vat si­sä­ti­lan rau­hal­li­sen ja ava­ran tun­nel­man hie­nos­tu­neil­la ma­te­ri­aa­leil­la.

Ul­ko­puo­lel­la täy­sin uu­si CX-5 vie Maz­dan Kodo-muo­toi­lun uu­del­le ta­sol­le it­se­var­mem­mal­la ole­muk­sel­la ja pa­ran­ne­tuil­la mit­ta­suh­teil­la. Voi­man­läh­tee­nä toi­mii 2,5-lit­rai­nen e-Sky­ac­tiv G -ben­sii­ni­moot­to­ri5, jota Maz­da M Hyb­rid -tek­no­lo­gia tu­kee.

Täy­sin uu­si Maz­da CX-5 saa­puu Eu­roo­pan jäl­leen­myy­jil­le jou­lu­kuus­ta 2025 al­ka­en, ja hin­nat al­ka­vat noin 32 560 eu­ros­ta6 7 Eu­roo­pan mark­ki­noil­la.

¹ Goog­le Built-in: Goog­le Maps, Goog­le As­sis­tant ja Goog­le Play ovat käy­tet­tä­vis­sä il­mai­sel­la ko­kei­lu­jak­sol­la, jon­ka jäl­keen pal­ve­lu muut­tuu mak­sul­li­sek­si. So­vel­lus­ten käyt­tö edel­lyt­tää äly­pu­he­lin­ta, jos­sa on yh­teen­so­pi­va iOS- tai And­roid-käyt­tö­jär­jes­tel­mä, sekä SIM-kort­tia ja da­ta­pa­ket­tia mo­bii­li­o­pe­raat­to­ril­ta. Saa­ta­vil­la ole­vat so­vel­luk­set vaih­te­le­vat mait­tain. Tie­dot ti­laus­mak­suis­ta jul­kais­taan myö­hem­min. Ko­kei­lu­jak­son ai­ka­na ja sen jäl­keen kaik­ki pal­ve­lut ovat käy­tet­tä­vis­sä myös äly­pu­he­li­men kaut­ta, jos­sa on yh­teen­so­pi­va käyt­tö­jär­jes­tel­mä ja da­ta­yh­teys. Li­sä­kus­tan­nuk­sia voi syn­tyä.

Goog­le, And­roid, And­roid Au­to ja Ge­mi­ni ovat Goog­le LLC:n ta­va­ra­merk­ke­jä.

Saa­ta­vuus voi vaih­del­la lait­teen, maan ja kie­len mu­kaan.

² Goog­le Ge­mi­ni tu­lee saa­ta­vil­le au­ton toi­mi­tuk­sen yh­tey­des­sä tai oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­sen kaut­ta. Tar­kis­ta vas­tauk­set. Käyt­töö­not­to vaa­di­taan. Yh­teen­so­pi­vuus ja saa­ta­vuus vaih­te­le­vat. Saa­ta­vil­la yli 18-vuo­ti­ail­le käyt­tä­jil­le.

³ Yh­teen­so­pi­va And­roid-pu­he­lin ja yh­teen­so­pi­va da­ta­liit­ty­mä vaa­di­taan.

4 Bose on Bose Cor­po­ra­ti­o­nin re­kis­te­röi­ty ta­va­ra­merk­ki.

5 Täy­sin uu­si Maz­da CX-5 2.5 e-Sky­ac­tiv G (FWD): Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: 7,0 l/100 km; CO₂-pääs­töt: 158–159 g/km (WLTP-yh­dis­tet­ty).

Täy­sin uu­si Maz­da CX-5 2.5 e-Sky­ac­tiv G (AWD): Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: 7,4–7,5 l/100 km; CO₂-pääs­töt: 168–169 g/km (WLTP-yh­dis­tet­ty).

6 Al­ka­en-hin­ta, noin 39 390 € Suo­men mark­ki­nal­la. Hin­ta vaih­te­lee mark­ki­noit­tain.

7 Hin­ta ei si­säl­lä va­lin­nais­ten ul­ko­vä­rien hin­taa.

Au­to­bild / Maz­da

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN