Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon

Vain muutamaa kuukautta ennen maailmanensi-iltaa lähes tuotan­to­val­miiden ID. Polo -prototyyppien laivasto kerää viimeisiä testikilometrejä lukuisilla alueilla ympäri maailmaa.

Auto Bild.Uutiset

Ta­voit­tee­na on saa­vut­taa pa­ras laa­tu ja yk­si­tyis­koh­tien täy­del­li­syys sekä hie­no­sää­tää ajo-omi­nai­suu­det.

“ID. Polo mer­kit­see uu­den Volks­wa­gen-su­ku­pol­ven al­kua: rai­kas muo­toi­lu, in­tui­tii­vi­nen käyt­tö, huip­pu­laa­tu ja en­si­luok­kai­set ajo-omi­nai­suu­det – ja vih­doin pe­rin­tei­nen mal­li­ni­mi. Sak­san mark­ki­nan 25 000 eu­ron aloi­tus­hin­nal­la teem­me säh­köi­sen liik­ku­mi­sen saa­vu­tet­ta­vak­si mo­nil­le ih­mi­sil­le Eu­roo­pas­sa. Ja tämä on vas­ta al­ku: vuon­na 2026 lan­see­raam­me kuu­si uut­ta säh­kö­mal­lia – kaik­ki 100-pro­sent­ti­ses­ti Volks­wa­ge­nia”, sa­noi Brand Group Core -ryh­män ja Volks­wa­gen-brän­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Tho­mas Schä­fer.

Uu­si ai­ka­kau­si – 50 vuot­ta en­sim­mäi­sen Po­lon jäl­keen

ID. Po­los­sa Volks­wa­gen kes­kit­tyy tut­tui­hin vah­vuuk­siin: in­tui­tii­vi­nen käyt­tö, toi­min­nal­li­suus ja laa­tu. Li­säk­si ID. Polo on hin­to­jen­sa vuok­si yhä use­am­man han­kit­ta­vis­sa. Sa­mal­la ID. Polo on en­sim­mäi­nen mal­li, jos­sa on uu­si pää­suun­nit­te­li­ja And­re­as Mind­tin ”Pure Po­si­ti­ve” -muo­toi­lu­kie­li.

Tu­lok­se­na on kom­pak­ti säh­kö­au­to­mal­li, joka tar­jo­aa enem­män ti­laa, ja jon­ka ajo-omi­nai­suu­det ovat tark­kuu­des­saan luok­kaa isom­pien au­to­jen ta­sol­la. Li­säk­si se on en­sim­mäi­nen säh­köi­sen ID.-tuo­te­per­heen mal­li, jol­la on his­to­ri­as­ta tut­tu Volks­wa­gen-mal­li­ni­mi ni­mes­sään - Polo.

Nel­jä te­ho­ver­si­o­ta, kak­si ak­ku­ko­koa, jopa 450 km toi­min­ta­mat­ka

Ke­vääl­lä 2026 ta­pah­tu­vas­sa en­sie­sit­te­lys­sä ID. Polo on saa­ta­vil­la kol­mel­la te­ho­ver­si­ol­la: 85 kW (116 hv), 99 kW (135 hv) ja 155 kW (211 hv). Sport­ti­nen ID. Polo GTI, jos­sa on 166 kW (226 hv), tu­lee tar­jol­le myö­hem­min vuo­den 2026 ai­ka­na.

Mal­lis­ton pie­ni­te­hoi­sem­mis­sa 85 kW ja 99 kW ver­si­ois­sa on 37 kWh (net­to) kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku LFP- eli rau­ta­fos­faat­ti­ken­noil­la. Tä­män akun mak­si­mi DC-la­taus­te­ho on jopa 90 kW. Te­hok­kaam­mat 155 kW ja 166 kW ver­si­ot käyt­tä­vät NMC-ak­kua (nik­ke­li, man­gaa­ni, ko­bolt­ti), jos­sa on uu­det Po­wer­Co:n val­mis­ta­mat ”uni­fied cell”- ken­not. Isom­pi ak­ku on ener­gi­a­si­säl­löl­tään 52 kWh (net­to), ja mah­dol­lis­taa jopa 450 km toi­min­ta­mat­kan (WLTP, alus­ta­va ar­vo) ja pi­ka­la­tauk­sen mak­si­mis­saan jopa 130 kW te­hol­la.

ID. Po­los­sa on äs­ket­täin ke­hi­tet­ty etu­ve­to­jär­jes­tel­mä. Se pe­rus­tuu edel­leen ke­hi­tet­tyyn mo­du­laa­ri­seen säh­köi­seen alus­ta­ra­ken­tee­seen, jota kut­su­taan ni­mel­lä MEB+. Täy­sin uu­si, erit­täin ener­gi­a­te­ho­kas säh­köi­nen voi­ma­lin­ja vä­hen­tää mo­ni­mut­kai­suut­ta, kom­po­nent­tien mää­rää ja pai­noa. Nämä ovat te­ki­jöi­tä, joi­den avul­la Volks­wa­gen pys­tyi alen­ta­maan kus­tan­nuk­sia ja ku­lu­tus­ta.

Li­säk­si säh­köi­nen etu­ve­to tar­jo­aa sel­kei­tä ti­la­e­tu­ja. Kes­kei­nen kom­po­nent­ti on uu­sim­man su­ku­pol­ven erit­täin te­ho­kas Volks­wa­gen-säh­kö­moot­to­ri, ni­mel­tään APP 290. Au­ton poh­jaan on in­teg­roi­tu­na uu­si ak­ku­su­ku­pol­vi, jos­sa on Po­wer­Co:n uu­det ”uni­fied cell”-ken­not, ja joka käyt­tää cell-to-pack-tek­no­lo­gi­aa. Uu­den tek­no­lo­gi­an myö­tä ei käy­te­tä enää mo­duu­li­ko­te­lot, vaan ken­not asen­ne­taan suo­raan ak­ku­pa­ket­tiin. Tämä alen­taa kus­tan­nuk­sia, ti­lan­tar­vet­ta ja pai­noa sekä li­sää ener­gi­a­ti­heyt­tä noin 10 pro­sent­tia. Hyö­ty­nä saa­daan enem­män toi­min­ta­mat­kaa.

In­no­vaa­ti­oi­den de­mok­ra­ti­soin­ti

MEB+-alus­ta­ra­ken­teen myö­tä ID. Po­loon tuo­daan pait­si uu­sim­mat säh­kö­voi­ma­lin­ja­tek­no­lo­gi­at myös lu­kui­sia seu­raa­van su­ku­pol­ven kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä. Näi­hin kuu­luu mer­kit­tä­väs­ti pa­ran­net­tu Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä, joka mah­dol­lis­taa avus­te­tun oh­jauk­sen kais­tal­la ja etäi­syy­den­sää­dön sekä moot­to­ri­tie­o­lo­suh­teis­sa avus­te­tun kais­tan­vaih­don. Li­säk­si ID. Po­lon Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mäs­sä on en­sim­mäis­tä ker­taa lii­ken­ne­va­lo­jen sekä STOP-merk­kien tun­nis­tus.

Uu­den ID. Po­lon kes­kei­set mi­tat

ID. Polo on 4 053 mm pit­kä, 1 816 mm le­veä ja 1 530 mm kor­kea. Sen ak­se­li­vä­li on 2 600 mm. Vaik­ka sen koko on suun­nil­leen ver­rat­ta­vis­sa klas­si­seen polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tuun Po­loon, säh­köi­nen ID. Polo tar­jo­aa sel­kei­tä ti­la­e­tu­ja MEB+:n kom­pak­tin voi­ma­lin­jan an­si­os­ta: mat­kus­ta­jat hyö­ty­vät 19 mm li­sä­pi­tuu­des­ta si­sä­ti­lois­sa, mikä nä­kyy eri­tyi­ses­ti ta­ka­na. Myös si­sä­le­veys ja pään­ti­lat ovat kas­va­neet. Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on kas­va­nut 24 % ver­rat­tu­na klas­si­seen Po­loon – 351 lit­ras­ta 435 lit­raan. Ta­ka­sel­kä­no­jat tai­tet­tu­na kuor­ma­ti­la kas­vaa 1 243 lit­raan (ver­rat­tu­na 1 125 lit­raan pe­rin­tei­ses­sä Po­los­sa). Tämä li­sä­ti­la te­kee ai­na nel­jä­o­vi­sen, vii­si­paik­kai­sen ID. Po­lon mo­ni­puo­li­sem­mak­si kuin mi­kään sen edel­tä­jis­tä – se on täy­del­li­nen kau­pun­gis­sa ajoon sekä pi­dem­mil­le mat­koil­le, niin ar­keen per­heen kuin ys­tä­vien­kin kans­sa.

Brand Group Core hyö­dyn­tää Eu­roo­pan täy­den in­no­vaa­ti­o­voi­man

ID. Po­lon ke­hi­tys on yh­teis­han­ke Brand Group Co­ren si­säl­lä: SEAT & CUP­RA joh­ti pro­jek­tia, ja ID. Polo suun­ni­tel­tiin Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­kes­kuk­ses­sa Wolfs­bur­gis­sa. Kes­kei­set tek­no­lo­gi­at – ku­ten oh­jel­mis­to, kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, voi­ma­lin­ja, alus­ta ja oh­jaus – tu­le­vat Volks­wa­ge­nin MEB+ -alus­tas­ta. ID. Polo val­mis­te­taan SEAT & CUP­RA -teh­taal­la Mar­to­rel­lis­sa, Es­pan­jas­sa.

*ID. Polo on lä­hes tuo­tan­to­val­mis kon­sep­ti­au­to. Mal­li ei ole vie­lä myyn­nis­sä.

Au­to­Bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?

Auto Bild.Uutiset

Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene

Auto Bild.Uutiset

Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN