Waulis-moottorin puristussuhdetta voidaan säädellä vieläpä niin, että säätelyväli on hyvin laaja. Polttomoottorin hyötysuhteen kannalta tämä mahdollisuus on suorastaan vallankumouksellinen.

Waulis-moottorin puristussuhdetta voidaan säädellä vieläpä niin, että säätelyväli on hyvin laaja. Polttomoottorin hyötysuhteen kannalta tämä mahdollisuus on suorastaan vallankumouksellinen.

Waulis

Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö

Suomessa on tehty muutama vuosi sitten teknisesti erittäin edistyksellinen poltto­moot­to­ri­kek­sintö. Kyseessä on mootto­ri­konst­ruktio, jossa moottorin puristussuhdetta voidaan toiminnan aikana säädellä.

Auto Bild.Uutiset

Moot­to­rin pu­ris­tus­suh­det­ta voi­daan sää­del­lä vie­lä­pä niin, et­tä sää­te­ly­vä­li on hy­vin laa­ja. Polt­to­moot­to­rin hyö­ty­suh­teen kan­nal­ta tämä mah­dol­li­suus on suo­ras­taan val­lan­ku­mouk­sel­li­nen.

Tie­tyl­lä va­ki­o­pu­ris­tus­suh­teel­la moot­to­ri toi­mii te­hok­kaim­min vain tie­tyl­lä kuor­mi­tus­ta­sol­la ja kier­ros­lu­vul­la.

Kai­kil­la muil­la kuor­mi­tus­ta­soil­la ja kier­ros­lu­vuil­la moot­to­ri toi­mii vä­hän sin­ne­päin, ei­kä pys­ty hyö­dyn­tä­mään polt­to­ai­neen ener­gi­a­si­säl­töä op­ti­mil­la ta­val­la.

Pu­ris­tus­suh­teen sää­det­tä­vyy­des­tä seu­raa pal­jon käy­tän­nön hyö­ty­jä. Moot­to­rin ku­lu­tus­ta voi­daan vä­hen­tää vas­taa­vaan nor­maa­liin moot­to­riin ver­rat­tu­na 35–40%.

Moottorin kehittämiseen on perustettu Waulis Motor -niminen yhtiö, ja moottoria on testattu monissa paikoissa. Tuotekehitysrahaakin on saatu.

Moottorin kehittämiseen on perustettu Waulis Motor -niminen yhtiö, ja moottoria on testattu monissa paikoissa. Tuotekehitysrahaakin on saatu.

Waulis

Moot­to­ri voi myös toi­mia on­gel­mit­ta eri­lai­sil­la polt­to­ai­neil­la, ja ol­la sil­ti op­ti­maa­li­sen te­ho­kas. Mui­ta polt­to­ai­nei­ta ovat ben­sii­ni, eta­no­li, me­ta­no­li, die­sel ja eri­lai­set maa- ja bi­o­kaa­sut.

Nii­tä voi­daan myös käyt­tää se­kai­sin ha­lu­tuis­sa suh­teis­sa.

Wau­lis-moot­to­ria on tes­tat­tu laa­jal­ti

Moot­to­rin ke­hit­tä­mi­seen on pe­rus­tet­tu Wau­lis Mo­tor -ni­mi­nen yh­tiö, ja moot­to­ria on tes­tat­tu mo­nis­sa pai­kois­sa.

Tuo­te­ke­hi­tys­ra­haa­kin on saa­tu.

Pa­hak­si on­nek­si moot­to­rin käyt­töö­not­toon liit­ty­vät neu­vot­te­lut yh­teis­työ­kump­pa­neis­ta osui­vat ai­kaan, jol­loin säh­kö­au­to­boo­mi on juu­ri saa­nut kun­nol­la il­maa sii­pien­sä al­le.

Säh­kö­au­tot näh­tiin sekä te­ol­li­suu­den et­tä po­liit­tis­ten päät­tä­jien kes­kuu­des­sa, jos ei ai­no­a­na, niin ai­na­kin mainst­re­am-rat­kai­su­na au­to­lii­ken­teen pääs­tö­jen leik­kaa­mi­seen tai suo­ras­taan lo­pet­ta­mi­seen.

Hype oli vah­va, ei­kä Wau­lik­sen moot­to­ri he­rät­tä­nyt isom­mis­sa toi­mi­jois­sa suur­ta kiin­nos­tus­ta.

Vii­mei­sen vuo­den ai­ka­na tuu­li on kään­ty­nyt mo­nes­ta eri syys­tä. Uk­rai­nan sota on pai­na­nut il­mas­to­muu­tok­sen vas­tais­ta kamp­pai­lua taka-alal­le. Maa­il­ma on ikä­väs­ti ja­kau­tu­mas­sa de­mok­raat­ti­seen ja au­to­ri­taa­ri­seen lei­riin.

Il­mas­ton­muu­tok­sen py­säyt­tä­viä toi­mia ei voi käs­keä, tai jos käs­ke­tään, koko han­ke voi po­liit­ti­ses­ti hal­vaan­tua.

On myös ha­vait­tu, et­tä säh­kö­au­to­jen akut vaa­ti­vat val­ta­via mää­riä luon­non­va­ro­ja. Nii­den saa­ta­vuus ja riit­tä­vyys hi­das­taa säh­kö­au­ton voit­to­kul­kua eri­tyi­ses­ti glo­baa­lil­la ta­sol­la.

- Tällaisten moottorien käytöstä olisi etua myös Euroopassa, koska EU maissa auton valmistajille niiden tuottamien autojen päästöjen mukaan määräytyvä sakkomaksu kiristyy koko ajan. Tällä hetkellä valmistajan autovalikoiman keskipäästö saa olla 95g/km, mutta vuonna 2025 se putoaa jo 78 g/km, sanoo Waulis Motorsin toimitusjohtaja Timo Pohjalainen.

- Tällaisten moottorien käytöstä olisi etua myös Euroopassa, koska EU maissa auton valmistajille niiden tuottamien autojen päästöjen mukaan määräytyvä sakkomaksu kiristyy koko ajan. Tällä hetkellä valmistajan autovalikoiman keskipäästö saa olla 95g/km, mutta vuonna 2025 se putoaa jo 78 g/km, sanoo Waulis Motorsin toimitusjohtaja Timo Pohjalainen.

Waulis

Maa­il­man vä­es­tös­tä ja au­tois­ta yhä pie­nem­pi osa on Eu­roo­pas­sa, Yh­dys­val­lois­sa, Ja­pa­nis­sa tai Aust­ra­li­as­sa.

Au­to­jen pääs­töt ovat suu­ris­sa ete­län mais­sa. Niis­tä vain Kii­nas­sa lii­ken­ne säh­köis­tyy vauh­dil­la.

Polt­to­moot­to­rit tu­le­vat ole­maan kans­sam­me vie­lä pit­kään. Sik­si ei ole yh­den­te­ke­vää kuin­ka ener­gi­a­te­hok­kai­ta ne ovat.

Nyt voi­si­kin ol­la so­pi­va het­ki löy­tää uu­sia kump­pa­nei­ta.

- Täl­lais­ten moot­to­rien käy­tös­tä oli­si etua myös Eu­roo­pas­sa, kos­ka EU mais­sa au­ton val­mis­ta­jil­le nii­den tuot­ta­mien au­to­jen pääs­tö­jen mu­kaan mää­räy­ty­vä sak­ko­mak­su ki­ris­tyy koko ajan. Täl­lä het­kel­lä val­mis­ta­jan au­to­va­li­koi­man kes­ki­pääs­tö saa ol­la 95g/km, mut­ta vuon­na 2025 se pu­to­aa jo 78 g/km, sa­noo Wau­lis Mo­tor­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja Timo Poh­ja­lai­nen.

Wau­lis ei ole yk­sin

Wau­lis ei ole ai­no­a­na maa­il­mas­sa ke­hi­tel­lyt muut­tu­van pu­ris­tus­suh­teen moot­to­rei­ta. Saab ko­et­ti ai­koi­naan ra­ken­taa sel­lai­sen, mut­ta il­man me­nes­tys­tä.

Täl­lä het­kel­lä Nis­san käyt­tää sitä yh­des­sä sar­ja­tuo­tan­to­au­tos­saan. Nis­san Xtrai­lis­sa käy­te­tään täl­lais­ta moot­to­ria, mut­ta eri­koi­sel­la ta­val­la.

Nis­sa­nis­sa moot­to­ri pyö­rit­tää säh­kö­ge­ne­raat­to­ria, ja it­se au­to kul­kee säh­köl­lä. Täl­lai­ses­sa rat­kai­sus­sa moot­to­rin eri­no­mai­nen hyö­ty­suh­de eri kier­ros­lu­ku- ja te­ho­a­lu­eil­la jää käyt­tä­mät­tä.

Nis­san on kui­ten­kin tuo­nut VCR-moot­to­rik­si kut­su­man­sa moot­to­rin tuo­tan­toon.

Se on mo­ni­mut­kai­nen ver­rat­tu­na Wau­lik­sen ko­nee­seen, ja pu­ris­tus­suh­teen sää­tö­vä­li on rut­kas­ti ka­pe­am­pi.

Nis­san myös pi­tää luon­nol­li­ses­ti tiu­kas­ti kiin­ni omis­ta pa­tent­ti­oi­keuk­sis­taan, jos muut au­ton­val­mis­ta­jat ovat sii­tä kiin­nos­tu­nei­ta.

Suo­mi ja mark­ki­nat

Suo­mi on tun­ne­tus­ti ko­koi­sek­seen hyvä kek­si­jä­maa. Meil­lä on pel­le­pe­lot­to­mia ol­lut ai­na: il­ma­tyy­ny­a­luk­sis­ta Xy­li­to­liin ja Be­ne­co­liin sekä sy­vän­me­ren su­kel­lus­lait­tei­siin.

Vain hy­vin har­voin sen si­jaan olem­me Suo­mes­sa on­nis­tu­neet kan­sain­vä­lis­tä­mään ja hyö­ty­mään kek­sin­nöis­tä.

Toki No­kia poik­keuk­se­na vah­vis­taa sään­nön. Suo­mi hyö­tyi No­ki­as­ta enem­män kuin ku­kaan jak­soi us­koa, kun­nes ti­lan­ne muut­tui.

Wau­lis Mo­tor on po­ten­ti­aa­li­nen me­nes­tys­ta­ri­na, joka odot­taa so­pi­vaa kump­pa­nuut­ta. Juu­ri nyt ti­lan­ne on kään­ty­mäs­sä suun­taan, joka an­taa pa­rem­man hyö­ty­suh­teen pe­rin­tei­sel­le polt­to­moot­to­ril­le vah­vaa tu­kea.

On käy­nyt sel­väk­si, et­tä glo­baa­lin lii­ken­teen pääs­tö­jä ei pois­te­ta yh­den rat­kai­sun avul­la.

Säh­kö­au­tol­la on muu­tok­ses­sa ai­van rat­kai­se­va ase­ma, mut­ta sen rin­nal­la tar­vi­taan ve­ty­ta­lout­ta, ja yhä pa­rem­pia sekä ener­gi­a­te­hok­kaam­pia polt­to­moot­to­rei­ta.

Eurooppalaisille autotehtaille moottori voisi tarjota hyvin mahdollisuuksia kasvavilla markkinoilla. Yhtiöiden oman tuotekehityksen painopiste on nyt EU:n säätelyn takia lähes puhtaasti sähköautoissa, joten on suuri riski, että aasialaiset toimijat nappaavat nämäkin markkinat.

Eurooppalaisille autotehtaille moottori voisi tarjota hyvin mahdollisuuksia kasvavilla markkinoilla. Yhtiöiden oman tuotekehityksen painopiste on nyt EU:n säätelyn takia lähes puhtaasti sähköautoissa, joten on suuri riski, että aasialaiset toimijat nappaavat nämäkin markkinat.

Waulis

Wau­lik­sen ei kan­na­ta mis­sään ta­pauk­ses­sa ryh­tyä it­se moot­to­rien ra­ken­ta­jak­si. Moot­to­ri on saa­ta­va ole­mas­sa ole­van au­to­val­mis­ta­jan tuo­tan­toon.

Konst­ruk­ti­on etu­na on ra­ken­teel­li­nen yk­sin­ker­tai­suus. Sii­nä ei ole ko­vin mon­ta yli­mää­räis­tä osaa ver­rat­tu­na ta­val­li­seen ben­sii­ni­moot­to­riin.

Tämä on tär­ke­ää, kos­ka Wau­lik­sen moot­to­ria tar­vi­taan eri­tyi­ses­ti pie­nem­mis­sä ja edul­li­sem­mis­sa au­tois­sa, jot­ka on tar­koi­tet­tu sel­lai­sil­le os­ta­jil­le, joil­le säh­kö­au­to on edel­leen kal­lis, ei­kä vas­taa asi­ak­kaan käyt­tö­tar­pei­ta esi­mer­kik­si toi­min­ta­mat­ka­vaa­ti­mus­ten tai la­tau­sym­pä­ris­tön vuok­si.

Täl­lai­sia alu­ei­ta löy­tyy pal­jon In­ti­as­ta, Af­ri­kas­ta ja osin myös Ete­lä-Ame­ri­kas­ta. Näis­sä mais­sa toi­mii pal­jon au­to­teh­tai­ta, jot­ka ovat ame­rik­ka­lais­ten, eu­roop­pa­lais­ten, ja­pa­ni­lais­ten tai ete­lä­ko­re­a­lais­ten jät­tiy­ri­tys­ten hal­lin­nas­sa.

Näil­le pai­kal­li­sil­le mark­ki­noil­le au­to­ja val­mis­ta­vil­le teh­tail­le Wau­lik­sen moot­to­ri oli­si eri­no­mai­nen rat­kai­su.

Se oli­si myös rat­kai­su, joka aut­tai­si no­pe­as­ti ja te­hok­kaas­ti lii­ken­teen hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen glo­baa­lis­sa vä­hen­tä­mi­ses­sä.

Eu­roop­pa­lai­sil­le au­to­teh­tail­le moot­to­ri voi­si tar­jo­ta hy­vin mah­dol­li­suuk­sia kas­va­vil­la mark­ki­noil­la.

Yh­ti­öi­den oman tuo­te­ke­hi­tyk­sen pai­no­pis­te on nyt EU:n sää­te­lyn ta­kia lä­hes puh­taas­ti säh­kö­au­tois­sa, jo­ten on suu­ri ris­ki, et­tä aa­si­a­lai­set toi­mi­jat nap­paa­vat nä­mä­kin mark­ki­nat.

Ta­pa­ni Pit­zen, ku­vat Wau­lis

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN