Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Oskari Pentti

Miten renkaat tulisi säilyttää?

Renkaiden säilytys saattaa päänvaivan lisäksi aiheuttaa ongelmia renkaille. Oikealla säilytyksellä renkaiden ominaisuudet säilyvät paremmin kausisäilytyksen aikana. 

Auto Bild.Hyöty

Ren­kais­ta on huo­leh­dit­ta­va myös sil­loin, kun ne ei­vät ole asen­net­tu­na au­ton al­le. Hel­poi­ten ja vä­him­mäl­lä vai­val­la ren­kai­den säi­ly­tyk­sen hoi­taa käyt­tä­mäl­lä ren­gas­ho­tel­lia.

Ren­gas­ho­tel­lin käy­tös­sä on mo­nia hy­viä puo­lia: ren­kai­ta ei vält­tä­mät­tä tar­vit­se vaih­taa it­se, ja kos­ka ren­kai­ta ei tar­vit­se pi­tää omis­sa nur­kis­sa, ti­laa jää enem­män muil­le ta­va­roil­le. Myös­kään ren­kai­den ja van­tei­den puh­dis­tuk­ses­ta ja nii­den kun­non tar­kas­tuk­ses­ta ei tar­vit­se huo­leh­tia it­se.

Pesu ei vält­tä­mät­tä au­to­maat­ti­ses­ti kuu­lu pe­rus­hin­tai­seen kau­si­säi­ly­tyk­seen, jo­ten tämä kan­nat­taa tar­kas­taa erik­seen. Ren­gas­ho­tel­lit säi­lyt­tä­vät ren­kaat oi­keis­sa olo­suh­teis­sa, ja ne on va­kuu­tet­tu ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ajan.

Huo­no puo­li on tie­tys­ti se, et­tä pal­ve­lu mak­saa. Toi­nen huo­no puo­li on se, et­tä jos tal­vi tu­lee ”yl­lät­tä­en”, val­ta­o­sa au­toi­li­jois­ta ha­lu­aa vaih­dat­taa ren­kaat sa­man vii­kon ai­ka­na, jo­ten vaih­to­a­jan saa­mi­nen voi ol­la han­ka­laa. Tä­hän on­gel­maan aut­taa pie­ni en­na­koin­ti esi­mer­kik­si si­ten, et­tä nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den käyt­tä­jä vaih­dat­taa ren­kaat al­le jo ai­em­min. Myös it­se vaih­de­tut ren­kaat voi toi­mit­taa ren­gas­ho­tel­liin kau­si­säi­ly­tyk­seen.

Au­ton nos­to

Mitä pi­tää huo­mi­oi­da, kun ren­kaat vaih­taa it­se ja säi­lyt­tää ne omis­sa nur­kis­sa?

Ren­kaan­vaih­dos­sa on tär­ke­ää huo­mi­oi­da tur­val­li­suus. Var­mis­ta, et­tä nos­tat au­toa ta­sai­sel­la ja riit­tä­vän kan­ta­val­la alus­tal­la. Huo­leh­di sii­tä, et­tä au­to py­syy var­mas­ti pai­kal­laan ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Löy­sää pult­te­ja/mut­te­rei­ta hie­man, en­nen kuin nos­tat pyö­rän il­maan. Jos käy­tät ”pult­ti­pis­too­lia”, esi­löy­sää­mis­tä ei tar­vit­se teh­dä.

Älä käy­tä au­ton omaa tunk­kia, sil­lä se ei ole mi­toi­tet­tu kau­si­ren­kaan­vaih­to­ja sil­mäl­lä pi­tä­en. Au­ton tunk­ki on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si ren­gas­rik­ko­jen yh­tey­des­sä, ja jo yh­den vuo­den kau­si­vaih­to­jen ai­ka­na tunk­kia tu­lee käy­tet­tyä enem­män, kuin mitä sitä tu­li­si ra­si­tet­tua au­ton eli­nai­ka­na ren­gas­rik­ko­jen ta­kia.

Kun olet nos­ta­nut au­to nur­kan il­maan, var­mis­ta, et­tä au­to ei pää­se pu­to­a­maan maa­han ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Lai­ta au­ton al­le tuki, so­pi­va pa­lik­ka tai jo­ta­kin vas­taa­vaa.

Ren­kai­den pai­kat

Mer­kit­se ir­rot­ta­maa­si pyö­rään esi­mer­kik­si ren­kaan si­sä­lai­taan tai van­teen si­sä­puo­lel­le paik­ka, jol­la se oli. Voit myös käyt­tää esi­mer­kik­si van­tee­seen na­rul­la kiin­ni­tet­tä­vää pah­vi­lap­pua.

Ren­kaan pai­kan mer­kit­se­mi­sel­lä var­mis­te­taan, et­tä seu­raa­val­la ker­ral­la pyö­rä tu­lee asen­net­tua sa­mal­le puo­lel­le au­toa, jol­loin sen pyö­ri­mis­suun­ta ei vaih­du. Pyö­ri­mis­suun­nan säi­lyt­tä­mi­nen sääs­tää sel­vää ra­haa.

Ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­pa­lat ku­lu­vat käy­tös­sä hie­man ”sa­ha­lai­tai­sik­si”. Ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan se puo­li, joka ren­kaan pyö­ries­sä osuu en­sin maa­han, ku­luu suu­rem­man muok­kaan­tu­mi­sen ta­kia enem­män kuin ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan jät­tö­puo­li. Jos pyö­ri­mis­suun­nan vaih­taa, niin ren­gas ku­luu aluk­si huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min, kun ku­lu­tus­pin­nan sa­ha­lai­ta pyr­kii muut­tu­maan por­taal­le toi­sin­päin.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Oskari Pentti

Vaih­dot ak­se­leil­le?

Ren­kaat kan­nat­taa yleen­sä vaih­taa kau­si­vaih­dos­sa niin, et­tä ai­em­min edes­sä ol­leen pyö­rän vaih­taa taak­se ja ta­ka­na ol­leen eteen. Täl­lä ta­val­la toi­mit­ta­es­sa ren­kaat ku­lu­vat ta­sai­sem­min, sil­lä ve­to­ta­pa vai­kut­taa ren­kai­den ku­lu­mi­seen. Ve­tä­vän ak­se­lin ren­kaat ku­lu­vat enem­män kuin va­paas­ti pyö­ri­väl­lä ak­se­lil­la, eli etu­ve­toi­ses­sa au­tos­sa etu­ren­kaat – ja vas­taa­vas­ti ta­ka­ve­toi­ses­sa au­tos­sa ta­ka­ren­kaat – ku­lu­vat yleen­sä no­pe­am­min. Tätä ak­se­lil­ta toi­sel­le vaih­ta­mis­ta ei tie­ten­kään voi teh­dä, jos etu- ja taka-ak­se­lil­la on eri­ko­koi­set ren­kaat.

Se, pi­tää­kö pa­rem­mat ren­kaat asen­taa etu- vai taka-ak­se­lil­le, saat­taa ai­heut­taa pään­vai­vaa. Jos ren­kaat ovat ku­lu­neet liki ta­sa­tah­tia, niin nii­den paik­ka kan­nat­taa vaih­taa edel­lä ole­van oh­jeen mu­kai­ses­ti. Jos taas toi­sis­sa ren­kais­sa on pin­taa rei­lut kuu­si mil­li­met­riä ja toi­sis­sa vain muu­ta­ma mil­li­met­ri, kan­nat­taa pa­rem­mat ren­kaat yleen­sä asen­taa taak­se ja uu­sia heik­ko­kun­toi­sem­mat het­ken pääs­tä.

Se, asen­ne­taan­ko pa­rem­mat ren­kaat eteen tai taak­se, on hie­man mo­ni­mut­kai­sem­paa. Jos au­tos­sa ei ole mi­tään apu­jär­jes­tel­miä, pa­rem­mat ren­kaat tu­lee en­si­si­jai­ses­ti asen­taa taka-ak­se­lil­le, jot­ta perä ei lip­sah­te­le äk­ki­näi­ses­ti luis­toon. Ajon­va­kau­tuk­sel­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa ti­lan­ne on hie­man ris­ti­rii­tai­sem­pi, sil­lä ajon­va­kau­tus­han käyt­tää hy­vin pal­jon juu­ri etu­pyö­riä ajo­lin­jan suit­se­mi­seen. Pa­ras ti­lan­ne on se, et­tä eri ak­se­leil­la ole­vien ren­kai­den ura­sy­vyy­des­sä ei ole eroa mil­li­met­ri­tol­kul­la.

Ko­vin eri­pa­ri­sil­la ren­kail­la va­rus­te­tun au­ton kul­jet­ta­jan on pi­det­tä­vä mie­les­sä, et­tä toi­sen ak­se­lin ren­kaat ovat hei­kom­mas­sa kun­nos­sa ja so­vi­tet­ta­va ajo­no­peus sen mu­kaan. Se, et­tä ren­kai­den ura­sy­vyy­det ovat vaa­di­tuis­sa ra­jois­sa, ei au­to­maat­ti­ses­ti tar­koi­ta sitä, et­tä au­tol­la voi tur­val­li­ses­ti ajel­la kai­kis­sa olo­suh­teis­sa tie­koh­tai­sia no­peus­ra­joi­tuk­sia. Kul­jet­ta­van on siis pi­det­tä­vä jär­ki pääs­sä – ja myös käy­tet­tä­vä sitä. Sama kos­kee luon­nol­li­ses­ti sitä, et­tä kaik­ki ren­kaat ovat ku­lu­neet muu­ta­man mil­li­met­rin tun­tu­maan.

Pan­nu­huo­nee­seen? Pi­han­va­ras­toon?

Al­ta otet­tu­ja ren­kai­ta ei kan­na­ta läh­teä kii­reel­lä pyö­rit­te­le­mään tal­lin nurk­kaan tai pi­han pe­räl­le. Ren­kaat ja van­teet kan­nat­taa en­sin pes­tä mie­dol­la saip­pu­a­liu­ok­sel­la. Pes­tes­sä kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. Jos käy­tös­sä­si on pai­ne­pe­su­ri, älä käy­tä täyt­tä pai­net­ta ja pese ku­mit ta­va­no­mais­ta suu­rem­mal­ta etäi­syy­del­tä. Täy­del­lä pai­neel­la lä­hel­tä pes­tä­es­sä pai­ne­pe­su­rin pis­te­mäi­nen ve­si­suih­ku saat­taa vau­ri­oit­taa ku­mia. Huuh­te­le lo­puk­si ren­kaat huo­lel­li­ses­ti, et­tei nii­hin tai ku­lu­tus­pin­tau­riin ei jää saip­pu­aa.

Va­ras­toin­nis­sa on kiin­ni­tet­tä­vä huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. En­sin­nä­kin ren­kai­siin kan­nat­taa li­sä­tä pai­net­ta vie­lä täs­sä vai­hees­sa, kun ne ote­taan pois au­ton al­ta. Tämä aut­taa sii­hen, et­tä ren­kaa­seen ei tule ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na muo­don­muu­tok­sia niin hel­pos­ti kuin tyh­jen­ty­nee­seen ren­kaa­seen.

Ren­kai­ta ei kan­na­ta jät­tää au­to­tal­lin nurk­kaan, jos vaa­ra­na on se, et­tä ne voi­vat jou­tua kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ke­mi­kaa­lien kans­sa. Oma­koh­tai­ses­ta ko­ke­muk­ses­ta tie­dän, et­tä öl­jy­lä­tä­kös­sä seis­seen ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­ku­mi tur­po­aa tal­ven ai­ka­na mie­len­kiin­toi­sen nä­köi­sek­si. Näin vau­ri­oi­tu­nut­ta ren­gas­ta on­kin sit­ten tur­ha asen­taa ke­vääl­lä al­le.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Oskari Pentti

Muut­kaan ke­mi­kaa­lit ei­vät tee ren­kaal­le hy­vää, jo­ten ren­kai­ta ei kan­na­ta pi­no­ta lat­ti­al­le, jos vaa­ra­na on nii­den jou­tu­mi­nen kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ai­nei­den kans­sa. Jos tal­lil­la teh­dään suu­rem­pia re­mont­te­ja ja vaa­ra­na on, et­tä ren­kaat saa­vat pääl­leen esi­mer­kik­si ki­pi­nä­suih­kun, paik­ka ei ole so­pi­va ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen.

Pan­nu­huo­ne tai ul­lak­ko­ko­me­ro ei ole läm­pö­ti­lan­sa vuok­si oi­kea paik­ka säi­lyt­tää ren­kai­ta. Ul­lak­ko saat­taa tun­tua tä­hän ai­kaan vuo­des­ta hou­kut­te­le­val­ta aja­tuk­sel­ta, mut­ta ai­na­kin ke­säl­lä vin­tit ovat yleen­sä tus­kai­sen kuu­mia paik­ko­ja. Kor­kea läm­pö­ti­la ko­vet­taa ku­mia ja ren­kaan omi­nai­suu­det kär­si­vät. Suo­ra au­rin­gon­pais­te ja eri­to­ten ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­ly ei­vät ole hy­väk­si ren­kaal­le, jo­ten ren­kaat pi­täi­si suo­ja­ta au­rin­gol­ta.

Nyt he­rää tie­tys­ti ky­sy­mys, et­tä mi­ten au­rin­gon­va­lo voi ol­la hai­tal­lis­ta, ei­hän juu­ri ku­kaan suo­jaa ren­kai­ta au­rin­gol­ta sil­loin, kun ne ovat au­ton al­la. Tämä on tot­ta, mut­ta ren­kai­ta ei sil­ti kan­na­ta eh­doin tah­doin al­tis­taa UV-va­lol­le ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na.

Pa­ras paik­ka ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen on ta­sa­läm­pöi­nen, vii­leä ja va­lol­ta suo­jat­tu. Läm­pö­ti­lan tu­li­si ol­la al­le +25 cel­siu­sas­tet­ta, mut­ta mie­lel­lään kui­ten­kin plus­san puo­lel­la.

Ren­kai­den säi­ly­tys pi­nos­sa tai pys­tys­sä?

Ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­ses­tä löy­tyy eri­lai­sia oh­jei­ta. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi pi­tää sitä, et­tä sil­lä, on­ko yh­den au­ton van­teel­le asen­ne­tut ren­kaat säi­ly­tyk­sen ai­ka­na pi­nos­sa vai pys­tys­sä, ei ole mi­tään vai­ku­tus­ta ren­kaal­le – ei var­sin­kaan sil­loin, jos ren­kai­siin li­sää hie­man nor­maa­lia käyt­tö­pai­net­ta suu­rem­man pai­neen.

Eli ren­kaat voi­vat ol­la pys­tys­sä tai yh­teen pi­noon ni­pu­tet­tu­na. Van­teil­la ole­vat ren­kaat voi myös ri­pus­taa van­tees­ta sei­näl­le roik­ku­maan. Myyn­nis­sä on myös te­li­nei­tä, jos­sa ren­kaat ovat pääl­lek­käin, mut­ta ku­mi­o­sat ei­vät kos­ke toi­siin­sa, vaan pi­no­tut ren­kaat tu­keu­tu­vat van­tees­ta te­li­nee­seen. Pi­not­tu­jen ren­kai­den pääl­le ei kui­ten­kaan kan­na­ta ka­sa­ta röyk­ki­öit­täin muu­ta ta­va­raa li­sä­pai­nok­si.

Ren­kai­den säi­ly­tys ei siis si­nän­sä ole han­ka­laa, mut­ta nii­den säi­ly­tys vie ti­laa. Ja ren­kai­den säi­ly­tys­paik­kaan pi­tää kiin­nit­tää enem­män huo­mi­o­ta, kuin mitä esi­mer­kik­si puu­tar­ha­ka­lus­tei­den va­ras­toin­ti edel­lyt­tää.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU