Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Oskari Pentti

Miten renkaat tulisi säilyttää?

Renkaiden säilytys saattaa päänvaivan lisäksi aiheuttaa ongelmia renkaille. Oikealla säilytyksellä renkaiden ominaisuudet säilyvät paremmin kausisäilytyksen aikana. 

Auto Bild.Hyöty
5.10.2018

Ren­kais­ta on huo­leh­dit­ta­va myös sil­loin, kun ne ei­vät ole asen­net­tu­na au­ton al­le. Hel­poi­ten ja vä­him­mäl­lä vai­val­la ren­kai­den säi­ly­tyk­sen hoi­taa käyt­tä­mäl­lä ren­gas­ho­tel­lia.

Ren­gas­ho­tel­lin käy­tös­sä on mo­nia hy­viä puo­lia: ren­kai­ta ei vält­tä­mät­tä tar­vit­se vaih­taa it­se, ja kos­ka ren­kai­ta ei tar­vit­se pi­tää omis­sa nur­kis­sa, ti­laa jää enem­män muil­le ta­va­roil­le. Myös­kään ren­kai­den ja van­tei­den puh­dis­tuk­ses­ta ja nii­den kun­non tar­kas­tuk­ses­ta ei tar­vit­se huo­leh­tia it­se.

Pesu ei vält­tä­mät­tä au­to­maat­ti­ses­ti kuu­lu pe­rus­hin­tai­seen kau­si­säi­ly­tyk­seen, jo­ten tämä kan­nat­taa tar­kas­taa erik­seen. Ren­gas­ho­tel­lit säi­lyt­tä­vät ren­kaat oi­keis­sa olo­suh­teis­sa, ja ne on va­kuu­tet­tu ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ajan.

Huo­no puo­li on tie­tys­ti se, et­tä pal­ve­lu mak­saa. Toi­nen huo­no puo­li on se, et­tä jos tal­vi tu­lee ”yl­lät­tä­en”, val­ta­o­sa au­toi­li­jois­ta ha­lu­aa vaih­dat­taa ren­kaat sa­man vii­kon ai­ka­na, jo­ten vaih­to­a­jan saa­mi­nen voi ol­la han­ka­laa. Tä­hän on­gel­maan aut­taa pie­ni en­na­koin­ti esi­mer­kik­si si­ten, et­tä nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den käyt­tä­jä vaih­dat­taa ren­kaat al­le jo ai­em­min. Myös it­se vaih­de­tut ren­kaat voi toi­mit­taa ren­gas­ho­tel­liin kau­si­säi­ly­tyk­seen.

Au­ton nos­to

Mitä pi­tää huo­mi­oi­da, kun ren­kaat vaih­taa it­se ja säi­lyt­tää ne omis­sa nur­kis­sa?

Ren­kaan­vaih­dos­sa on tär­ke­ää huo­mi­oi­da tur­val­li­suus. Var­mis­ta, et­tä nos­tat au­toa ta­sai­sel­la ja riit­tä­vän kan­ta­val­la alus­tal­la. Huo­leh­di sii­tä, et­tä au­to py­syy var­mas­ti pai­kal­laan ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Löy­sää pult­te­ja/mut­te­rei­ta hie­man, en­nen kuin nos­tat pyö­rän il­maan. Jos käy­tät ”pult­ti­pis­too­lia”, esi­löy­sää­mis­tä ei tar­vit­se teh­dä.

Älä käy­tä au­ton omaa tunk­kia, sil­lä se ei ole mi­toi­tet­tu kau­si­ren­kaan­vaih­to­ja sil­mäl­lä pi­tä­en. Au­ton tunk­ki on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si ren­gas­rik­ko­jen yh­tey­des­sä, ja jo yh­den vuo­den kau­si­vaih­to­jen ai­ka­na tunk­kia tu­lee käy­tet­tyä enem­män, kuin mitä sitä tu­li­si ra­si­tet­tua au­ton eli­nai­ka­na ren­gas­rik­ko­jen ta­kia.

Kun olet nos­ta­nut au­to nur­kan il­maan, var­mis­ta, et­tä au­to ei pää­se pu­to­a­maan maa­han ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Lai­ta au­ton al­le tuki, so­pi­va pa­lik­ka tai jo­ta­kin vas­taa­vaa.

Ren­kai­den pai­kat

Mer­kit­se ir­rot­ta­maa­si pyö­rään esi­mer­kik­si ren­kaan si­sä­lai­taan tai van­teen si­sä­puo­lel­le paik­ka, jol­la se oli. Voit myös käyt­tää esi­mer­kik­si van­tee­seen na­rul­la kiin­ni­tet­tä­vää pah­vi­lap­pua.

Ren­kaan pai­kan mer­kit­se­mi­sel­lä var­mis­te­taan, et­tä seu­raa­val­la ker­ral­la pyö­rä tu­lee asen­net­tua sa­mal­le puo­lel­le au­toa, jol­loin sen pyö­ri­mis­suun­ta ei vaih­du. Pyö­ri­mis­suun­nan säi­lyt­tä­mi­nen sääs­tää sel­vää ra­haa.

Ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­pa­lat ku­lu­vat käy­tös­sä hie­man ”sa­ha­lai­tai­sik­si”. Ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan se puo­li, joka ren­kaan pyö­ries­sä osuu en­sin maa­han, ku­luu suu­rem­man muok­kaan­tu­mi­sen ta­kia enem­män kuin ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan jät­tö­puo­li. Jos pyö­ri­mis­suun­nan vaih­taa, niin ren­gas ku­luu aluk­si huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min, kun ku­lu­tus­pin­nan sa­ha­lai­ta pyr­kii muut­tu­maan por­taal­le toi­sin­päin.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Oskari Pentti

Vaih­dot ak­se­leil­le?

Ren­kaat kan­nat­taa yleen­sä vaih­taa kau­si­vaih­dos­sa niin, et­tä ai­em­min edes­sä ol­leen pyö­rän vaih­taa taak­se ja ta­ka­na ol­leen eteen. Täl­lä ta­val­la toi­mit­ta­es­sa ren­kaat ku­lu­vat ta­sai­sem­min, sil­lä ve­to­ta­pa vai­kut­taa ren­kai­den ku­lu­mi­seen. Ve­tä­vän ak­se­lin ren­kaat ku­lu­vat enem­män kuin va­paas­ti pyö­ri­väl­lä ak­se­lil­la, eli etu­ve­toi­ses­sa au­tos­sa etu­ren­kaat – ja vas­taa­vas­ti ta­ka­ve­toi­ses­sa au­tos­sa ta­ka­ren­kaat – ku­lu­vat yleen­sä no­pe­am­min. Tätä ak­se­lil­ta toi­sel­le vaih­ta­mis­ta ei tie­ten­kään voi teh­dä, jos etu- ja taka-ak­se­lil­la on eri­ko­koi­set ren­kaat.

Se, pi­tää­kö pa­rem­mat ren­kaat asen­taa etu- vai taka-ak­se­lil­le, saat­taa ai­heut­taa pään­vai­vaa. Jos ren­kaat ovat ku­lu­neet liki ta­sa­tah­tia, niin nii­den paik­ka kan­nat­taa vaih­taa edel­lä ole­van oh­jeen mu­kai­ses­ti. Jos taas toi­sis­sa ren­kais­sa on pin­taa rei­lut kuu­si mil­li­met­riä ja toi­sis­sa vain muu­ta­ma mil­li­met­ri, kan­nat­taa pa­rem­mat ren­kaat yleen­sä asen­taa taak­se ja uu­sia heik­ko­kun­toi­sem­mat het­ken pääs­tä.

Se, asen­ne­taan­ko pa­rem­mat ren­kaat eteen tai taak­se, on hie­man mo­ni­mut­kai­sem­paa. Jos au­tos­sa ei ole mi­tään apu­jär­jes­tel­miä, pa­rem­mat ren­kaat tu­lee en­si­si­jai­ses­ti asen­taa taka-ak­se­lil­le, jot­ta perä ei lip­sah­te­le äk­ki­näi­ses­ti luis­toon. Ajon­va­kau­tuk­sel­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa ti­lan­ne on hie­man ris­ti­rii­tai­sem­pi, sil­lä ajon­va­kau­tus­han käyt­tää hy­vin pal­jon juu­ri etu­pyö­riä ajo­lin­jan suit­se­mi­seen. Pa­ras ti­lan­ne on se, et­tä eri ak­se­leil­la ole­vien ren­kai­den ura­sy­vyy­des­sä ei ole eroa mil­li­met­ri­tol­kul­la.

Ko­vin eri­pa­ri­sil­la ren­kail­la va­rus­te­tun au­ton kul­jet­ta­jan on pi­det­tä­vä mie­les­sä, et­tä toi­sen ak­se­lin ren­kaat ovat hei­kom­mas­sa kun­nos­sa ja so­vi­tet­ta­va ajo­no­peus sen mu­kaan. Se, et­tä ren­kai­den ura­sy­vyy­det ovat vaa­di­tuis­sa ra­jois­sa, ei au­to­maat­ti­ses­ti tar­koi­ta sitä, et­tä au­tol­la voi tur­val­li­ses­ti ajel­la kai­kis­sa olo­suh­teis­sa tie­koh­tai­sia no­peus­ra­joi­tuk­sia. Kul­jet­ta­van on siis pi­det­tä­vä jär­ki pääs­sä – ja myös käy­tet­tä­vä sitä. Sama kos­kee luon­nol­li­ses­ti sitä, et­tä kaik­ki ren­kaat ovat ku­lu­neet muu­ta­man mil­li­met­rin tun­tu­maan.

Pan­nu­huo­nee­seen? Pi­han­va­ras­toon?

Al­ta otet­tu­ja ren­kai­ta ei kan­na­ta läh­teä kii­reel­lä pyö­rit­te­le­mään tal­lin nurk­kaan tai pi­han pe­räl­le. Ren­kaat ja van­teet kan­nat­taa en­sin pes­tä mie­dol­la saip­pu­a­liu­ok­sel­la. Pes­tes­sä kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. Jos käy­tös­sä­si on pai­ne­pe­su­ri, älä käy­tä täyt­tä pai­net­ta ja pese ku­mit ta­va­no­mais­ta suu­rem­mal­ta etäi­syy­del­tä. Täy­del­lä pai­neel­la lä­hel­tä pes­tä­es­sä pai­ne­pe­su­rin pis­te­mäi­nen ve­si­suih­ku saat­taa vau­ri­oit­taa ku­mia. Huuh­te­le lo­puk­si ren­kaat huo­lel­li­ses­ti, et­tei nii­hin tai ku­lu­tus­pin­tau­riin ei jää saip­pu­aa.

Va­ras­toin­nis­sa on kiin­ni­tet­tä­vä huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. En­sin­nä­kin ren­kai­siin kan­nat­taa li­sä­tä pai­net­ta vie­lä täs­sä vai­hees­sa, kun ne ote­taan pois au­ton al­ta. Tämä aut­taa sii­hen, et­tä ren­kaa­seen ei tule ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na muo­don­muu­tok­sia niin hel­pos­ti kuin tyh­jen­ty­nee­seen ren­kaa­seen.

Ren­kai­ta ei kan­na­ta jät­tää au­to­tal­lin nurk­kaan, jos vaa­ra­na on se, et­tä ne voi­vat jou­tua kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ke­mi­kaa­lien kans­sa. Oma­koh­tai­ses­ta ko­ke­muk­ses­ta tie­dän, et­tä öl­jy­lä­tä­kös­sä seis­seen ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­ku­mi tur­po­aa tal­ven ai­ka­na mie­len­kiin­toi­sen nä­köi­sek­si. Näin vau­ri­oi­tu­nut­ta ren­gas­ta on­kin sit­ten tur­ha asen­taa ke­vääl­lä al­le.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Oskari Pentti

Muut­kaan ke­mi­kaa­lit ei­vät tee ren­kaal­le hy­vää, jo­ten ren­kai­ta ei kan­na­ta pi­no­ta lat­ti­al­le, jos vaa­ra­na on nii­den jou­tu­mi­nen kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ai­nei­den kans­sa. Jos tal­lil­la teh­dään suu­rem­pia re­mont­te­ja ja vaa­ra­na on, et­tä ren­kaat saa­vat pääl­leen esi­mer­kik­si ki­pi­nä­suih­kun, paik­ka ei ole so­pi­va ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen.

Pan­nu­huo­ne tai ul­lak­ko­ko­me­ro ei ole läm­pö­ti­lan­sa vuok­si oi­kea paik­ka säi­lyt­tää ren­kai­ta. Ul­lak­ko saat­taa tun­tua tä­hän ai­kaan vuo­des­ta hou­kut­te­le­val­ta aja­tuk­sel­ta, mut­ta ai­na­kin ke­säl­lä vin­tit ovat yleen­sä tus­kai­sen kuu­mia paik­ko­ja. Kor­kea läm­pö­ti­la ko­vet­taa ku­mia ja ren­kaan omi­nai­suu­det kär­si­vät. Suo­ra au­rin­gon­pais­te ja eri­to­ten ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­ly ei­vät ole hy­väk­si ren­kaal­le, jo­ten ren­kaat pi­täi­si suo­ja­ta au­rin­gol­ta.

Nyt he­rää tie­tys­ti ky­sy­mys, et­tä mi­ten au­rin­gon­va­lo voi ol­la hai­tal­lis­ta, ei­hän juu­ri ku­kaan suo­jaa ren­kai­ta au­rin­gol­ta sil­loin, kun ne ovat au­ton al­la. Tämä on tot­ta, mut­ta ren­kai­ta ei sil­ti kan­na­ta eh­doin tah­doin al­tis­taa UV-va­lol­le ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na.

Pa­ras paik­ka ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen on ta­sa­läm­pöi­nen, vii­leä ja va­lol­ta suo­jat­tu. Läm­pö­ti­lan tu­li­si ol­la al­le +25 cel­siu­sas­tet­ta, mut­ta mie­lel­lään kui­ten­kin plus­san puo­lel­la.

Ren­kai­den säi­ly­tys pi­nos­sa tai pys­tys­sä?

Ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­ses­tä löy­tyy eri­lai­sia oh­jei­ta. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi pi­tää sitä, et­tä sil­lä, on­ko yh­den au­ton van­teel­le asen­ne­tut ren­kaat säi­ly­tyk­sen ai­ka­na pi­nos­sa vai pys­tys­sä, ei ole mi­tään vai­ku­tus­ta ren­kaal­le – ei var­sin­kaan sil­loin, jos ren­kai­siin li­sää hie­man nor­maa­lia käyt­tö­pai­net­ta suu­rem­man pai­neen.

Eli ren­kaat voi­vat ol­la pys­tys­sä tai yh­teen pi­noon ni­pu­tet­tu­na. Van­teil­la ole­vat ren­kaat voi myös ri­pus­taa van­tees­ta sei­näl­le roik­ku­maan. Myyn­nis­sä on myös te­li­nei­tä, jos­sa ren­kaat ovat pääl­lek­käin, mut­ta ku­mi­o­sat ei­vät kos­ke toi­siin­sa, vaan pi­no­tut ren­kaat tu­keu­tu­vat van­tees­ta te­li­nee­seen. Pi­not­tu­jen ren­kai­den pääl­le ei kui­ten­kaan kan­na­ta ka­sa­ta röyk­ki­öit­täin muu­ta ta­va­raa li­sä­pai­nok­si.

Ren­kai­den säi­ly­tys ei siis si­nän­sä ole han­ka­laa, mut­ta nii­den säi­ly­tys vie ti­laa. Ja ren­kai­den säi­ly­tys­paik­kaan pi­tää kiin­nit­tää enem­män huo­mi­o­ta, kuin mitä esi­mer­kik­si puu­tar­ha­ka­lus­tei­den va­ras­toin­ti edel­lyt­tää.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

AC Cobra GT Roadster: Kyy kyykkyyn

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Tasoelementti suljetussa puukopassa

Hifimaailma

Audio Noten AX-sarjan paluu 

Koti ja keittiö

Linnea teki viherseinän itse: poimi ideat!

Hifimaailma

Subbarivahvistin Australiasta

Hifimaailma

Paradigmen uudet subbarit

Koti ja keittiö

Pehmeä laskeutuminen uuteen pakettitaloon

Koti ja keittiö

Fasetin toimitusjohtaja Janne Ylönen on kauppiaana oppinut, ettei tavaraan saisi rakastua

Hifimaailma

Luxmanin uusi digisoitin

Hifimaailma

Referenssivirtaa aaltomuodon korjaajalla

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Tasoelementti suljetussa puukopassa

Hifimaailma

Audio Noten AX-sarjan paluu 

Koti ja keittiö

Linnea teki viherseinän itse: poimi ideat!

Hifimaailma

Subbarivahvistin Australiasta

Hifimaailma

Paradigmen uudet subbarit

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.