Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Muista aina huomioida turvallisuus renkaiden vaihdossa.

Oskari Pentti

Miten renkaat tulisi säilyttää?

Renkaiden säilytys saattaa päänvaivan lisäksi aiheuttaa ongelmia renkaille. Oikealla säilytyksellä renkaiden ominaisuudet säilyvät paremmin kausisäilytyksen aikana. 

Auto Bild.Hyöty
5.10.2018

Ren­kais­ta on huo­leh­dit­ta­va myös sil­loin, kun ne ei­vät ole asen­net­tu­na au­ton al­le. Hel­poi­ten ja vä­him­mäl­lä vai­val­la ren­kai­den säi­ly­tyk­sen hoi­taa käyt­tä­mäl­lä ren­gas­ho­tel­lia.

Ren­gas­ho­tel­lin käy­tös­sä on mo­nia hy­viä puo­lia: ren­kai­ta ei vält­tä­mät­tä tar­vit­se vaih­taa it­se, ja kos­ka ren­kai­ta ei tar­vit­se pi­tää omis­sa nur­kis­sa, ti­laa jää enem­män muil­le ta­va­roil­le. Myös­kään ren­kai­den ja van­tei­den puh­dis­tuk­ses­ta ja nii­den kun­non tar­kas­tuk­ses­ta ei tar­vit­se huo­leh­tia it­se.

Pesu ei vält­tä­mät­tä au­to­maat­ti­ses­ti kuu­lu pe­rus­hin­tai­seen kau­si­säi­ly­tyk­seen, jo­ten tämä kan­nat­taa tar­kas­taa erik­seen. Ren­gas­ho­tel­lit säi­lyt­tä­vät ren­kaat oi­keis­sa olo­suh­teis­sa, ja ne on va­kuu­tet­tu ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ajan.

Huo­no puo­li on tie­tys­ti se, et­tä pal­ve­lu mak­saa. Toi­nen huo­no puo­li on se, et­tä jos tal­vi tu­lee ”yl­lät­tä­en”, val­ta­o­sa au­toi­li­jois­ta ha­lu­aa vaih­dat­taa ren­kaat sa­man vii­kon ai­ka­na, jo­ten vaih­to­a­jan saa­mi­nen voi ol­la han­ka­laa. Tä­hän on­gel­maan aut­taa pie­ni en­na­koin­ti esi­mer­kik­si si­ten, et­tä nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den käyt­tä­jä vaih­dat­taa ren­kaat al­le jo ai­em­min. Myös it­se vaih­de­tut ren­kaat voi toi­mit­taa ren­gas­ho­tel­liin kau­si­säi­ly­tyk­seen.

Au­ton nos­to

Mitä pi­tää huo­mi­oi­da, kun ren­kaat vaih­taa it­se ja säi­lyt­tää ne omis­sa nur­kis­sa?

Ren­kaan­vaih­dos­sa on tär­ke­ää huo­mi­oi­da tur­val­li­suus. Var­mis­ta, et­tä nos­tat au­toa ta­sai­sel­la ja riit­tä­vän kan­ta­val­la alus­tal­la. Huo­leh­di sii­tä, et­tä au­to py­syy var­mas­ti pai­kal­laan ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Löy­sää pult­te­ja/mut­te­rei­ta hie­man, en­nen kuin nos­tat pyö­rän il­maan. Jos käy­tät ”pult­ti­pis­too­lia”, esi­löy­sää­mis­tä ei tar­vit­se teh­dä.

Älä käy­tä au­ton omaa tunk­kia, sil­lä se ei ole mi­toi­tet­tu kau­si­ren­kaan­vaih­to­ja sil­mäl­lä pi­tä­en. Au­ton tunk­ki on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si ren­gas­rik­ko­jen yh­tey­des­sä, ja jo yh­den vuo­den kau­si­vaih­to­jen ai­ka­na tunk­kia tu­lee käy­tet­tyä enem­män, kuin mitä sitä tu­li­si ra­si­tet­tua au­ton eli­nai­ka­na ren­gas­rik­ko­jen ta­kia.

Kun olet nos­ta­nut au­to nur­kan il­maan, var­mis­ta, et­tä au­to ei pää­se pu­to­a­maan maa­han ren­kaan­vaih­don ai­ka­na. Lai­ta au­ton al­le tuki, so­pi­va pa­lik­ka tai jo­ta­kin vas­taa­vaa.

Ren­kai­den pai­kat

Mer­kit­se ir­rot­ta­maa­si pyö­rään esi­mer­kik­si ren­kaan si­sä­lai­taan tai van­teen si­sä­puo­lel­le paik­ka, jol­la se oli. Voit myös käyt­tää esi­mer­kik­si van­tee­seen na­rul­la kiin­ni­tet­tä­vää pah­vi­lap­pua.

Ren­kaan pai­kan mer­kit­se­mi­sel­lä var­mis­te­taan, et­tä seu­raa­val­la ker­ral­la pyö­rä tu­lee asen­net­tua sa­mal­le puo­lel­le au­toa, jol­loin sen pyö­ri­mis­suun­ta ei vaih­du. Pyö­ri­mis­suun­nan säi­lyt­tä­mi­nen sääs­tää sel­vää ra­haa.

Ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­pa­lat ku­lu­vat käy­tös­sä hie­man ”sa­ha­lai­tai­sik­si”. Ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan se puo­li, joka ren­kaan pyö­ries­sä osuu en­sin maa­han, ku­luu suu­rem­man muok­kaan­tu­mi­sen ta­kia enem­män kuin ku­lu­tus­pin­ta­pa­lan jät­tö­puo­li. Jos pyö­ri­mis­suun­nan vaih­taa, niin ren­gas ku­luu aluk­si huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min, kun ku­lu­tus­pin­nan sa­ha­lai­ta pyr­kii muut­tu­maan por­taal­le toi­sin­päin.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Jos autossa ei ole mitään apujärjestelmiä, paremmat renkaat tulee ensisijaisesti asentaa taka-akselille.

Oskari Pentti

Vaih­dot ak­se­leil­le?

Ren­kaat kan­nat­taa yleen­sä vaih­taa kau­si­vaih­dos­sa niin, et­tä ai­em­min edes­sä ol­leen pyö­rän vaih­taa taak­se ja ta­ka­na ol­leen eteen. Täl­lä ta­val­la toi­mit­ta­es­sa ren­kaat ku­lu­vat ta­sai­sem­min, sil­lä ve­to­ta­pa vai­kut­taa ren­kai­den ku­lu­mi­seen. Ve­tä­vän ak­se­lin ren­kaat ku­lu­vat enem­män kuin va­paas­ti pyö­ri­väl­lä ak­se­lil­la, eli etu­ve­toi­ses­sa au­tos­sa etu­ren­kaat – ja vas­taa­vas­ti ta­ka­ve­toi­ses­sa au­tos­sa ta­ka­ren­kaat – ku­lu­vat yleen­sä no­pe­am­min. Tätä ak­se­lil­ta toi­sel­le vaih­ta­mis­ta ei tie­ten­kään voi teh­dä, jos etu- ja taka-ak­se­lil­la on eri­ko­koi­set ren­kaat.

Se, pi­tää­kö pa­rem­mat ren­kaat asen­taa etu- vai taka-ak­se­lil­le, saat­taa ai­heut­taa pään­vai­vaa. Jos ren­kaat ovat ku­lu­neet liki ta­sa­tah­tia, niin nii­den paik­ka kan­nat­taa vaih­taa edel­lä ole­van oh­jeen mu­kai­ses­ti. Jos taas toi­sis­sa ren­kais­sa on pin­taa rei­lut kuu­si mil­li­met­riä ja toi­sis­sa vain muu­ta­ma mil­li­met­ri, kan­nat­taa pa­rem­mat ren­kaat yleen­sä asen­taa taak­se ja uu­sia heik­ko­kun­toi­sem­mat het­ken pääs­tä.

Se, asen­ne­taan­ko pa­rem­mat ren­kaat eteen tai taak­se, on hie­man mo­ni­mut­kai­sem­paa. Jos au­tos­sa ei ole mi­tään apu­jär­jes­tel­miä, pa­rem­mat ren­kaat tu­lee en­si­si­jai­ses­ti asen­taa taka-ak­se­lil­le, jot­ta perä ei lip­sah­te­le äk­ki­näi­ses­ti luis­toon. Ajon­va­kau­tuk­sel­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa ti­lan­ne on hie­man ris­ti­rii­tai­sem­pi, sil­lä ajon­va­kau­tus­han käyt­tää hy­vin pal­jon juu­ri etu­pyö­riä ajo­lin­jan suit­se­mi­seen. Pa­ras ti­lan­ne on se, et­tä eri ak­se­leil­la ole­vien ren­kai­den ura­sy­vyy­des­sä ei ole eroa mil­li­met­ri­tol­kul­la.

Ko­vin eri­pa­ri­sil­la ren­kail­la va­rus­te­tun au­ton kul­jet­ta­jan on pi­det­tä­vä mie­les­sä, et­tä toi­sen ak­se­lin ren­kaat ovat hei­kom­mas­sa kun­nos­sa ja so­vi­tet­ta­va ajo­no­peus sen mu­kaan. Se, et­tä ren­kai­den ura­sy­vyy­det ovat vaa­di­tuis­sa ra­jois­sa, ei au­to­maat­ti­ses­ti tar­koi­ta sitä, et­tä au­tol­la voi tur­val­li­ses­ti ajel­la kai­kis­sa olo­suh­teis­sa tie­koh­tai­sia no­peus­ra­joi­tuk­sia. Kul­jet­ta­van on siis pi­det­tä­vä jär­ki pääs­sä – ja myös käy­tet­tä­vä sitä. Sama kos­kee luon­nol­li­ses­ti sitä, et­tä kaik­ki ren­kaat ovat ku­lu­neet muu­ta­man mil­li­met­rin tun­tu­maan.

Pan­nu­huo­nee­seen? Pi­han­va­ras­toon?

Al­ta otet­tu­ja ren­kai­ta ei kan­na­ta läh­teä kii­reel­lä pyö­rit­te­le­mään tal­lin nurk­kaan tai pi­han pe­räl­le. Ren­kaat ja van­teet kan­nat­taa en­sin pes­tä mie­dol­la saip­pu­a­liu­ok­sel­la. Pes­tes­sä kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. Jos käy­tös­sä­si on pai­ne­pe­su­ri, älä käy­tä täyt­tä pai­net­ta ja pese ku­mit ta­va­no­mais­ta suu­rem­mal­ta etäi­syy­del­tä. Täy­del­lä pai­neel­la lä­hel­tä pes­tä­es­sä pai­ne­pe­su­rin pis­te­mäi­nen ve­si­suih­ku saat­taa vau­ri­oit­taa ku­mia. Huuh­te­le lo­puk­si ren­kaat huo­lel­li­ses­ti, et­tei nii­hin tai ku­lu­tus­pin­tau­riin ei jää saip­pu­aa.

Va­ras­toin­nis­sa on kiin­ni­tet­tä­vä huo­mio muu­ta­maan seik­kaan. En­sin­nä­kin ren­kai­siin kan­nat­taa li­sä­tä pai­net­ta vie­lä täs­sä vai­hees­sa, kun ne ote­taan pois au­ton al­ta. Tämä aut­taa sii­hen, et­tä ren­kaa­seen ei tule ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na muo­don­muu­tok­sia niin hel­pos­ti kuin tyh­jen­ty­nee­seen ren­kaa­seen.

Ren­kai­ta ei kan­na­ta jät­tää au­to­tal­lin nurk­kaan, jos vaa­ra­na on se, et­tä ne voi­vat jou­tua kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ke­mi­kaa­lien kans­sa. Oma­koh­tai­ses­ta ko­ke­muk­ses­ta tie­dän, et­tä öl­jy­lä­tä­kös­sä seis­seen ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta­ku­mi tur­po­aa tal­ven ai­ka­na mie­len­kiin­toi­sen nä­köi­sek­si. Näin vau­ri­oi­tu­nut­ta ren­gas­ta on­kin sit­ten tur­ha asen­taa ke­vääl­lä al­le.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Missä säilyttää renkaat? Helpoiten ja vähimmällä vaivalla renkaiden säilytyksen hoitaa käyttämällä rengashotellia.

Oskari Pentti

Muut­kaan ke­mi­kaa­lit ei­vät tee ren­kaal­le hy­vää, jo­ten ren­kai­ta ei kan­na­ta pi­no­ta lat­ti­al­le, jos vaa­ra­na on nii­den jou­tu­mi­nen kos­ke­tuk­siin eri­lais­ten ai­nei­den kans­sa. Jos tal­lil­la teh­dään suu­rem­pia re­mont­te­ja ja vaa­ra­na on, et­tä ren­kaat saa­vat pääl­leen esi­mer­kik­si ki­pi­nä­suih­kun, paik­ka ei ole so­pi­va ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen.

Pan­nu­huo­ne tai ul­lak­ko­ko­me­ro ei ole läm­pö­ti­lan­sa vuok­si oi­kea paik­ka säi­lyt­tää ren­kai­ta. Ul­lak­ko saat­taa tun­tua tä­hän ai­kaan vuo­des­ta hou­kut­te­le­val­ta aja­tuk­sel­ta, mut­ta ai­na­kin ke­säl­lä vin­tit ovat yleen­sä tus­kai­sen kuu­mia paik­ko­ja. Kor­kea läm­pö­ti­la ko­vet­taa ku­mia ja ren­kaan omi­nai­suu­det kär­si­vät. Suo­ra au­rin­gon­pais­te ja eri­to­ten ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­ly ei­vät ole hy­väk­si ren­kaal­le, jo­ten ren­kaat pi­täi­si suo­ja­ta au­rin­gol­ta.

Nyt he­rää tie­tys­ti ky­sy­mys, et­tä mi­ten au­rin­gon­va­lo voi ol­la hai­tal­lis­ta, ei­hän juu­ri ku­kaan suo­jaa ren­kai­ta au­rin­gol­ta sil­loin, kun ne ovat au­ton al­la. Tämä on tot­ta, mut­ta ren­kai­ta ei sil­ti kan­na­ta eh­doin tah­doin al­tis­taa UV-va­lol­le ren­kai­den säi­ly­tyk­sen ai­ka­na.

Pa­ras paik­ka ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­seen on ta­sa­läm­pöi­nen, vii­leä ja va­lol­ta suo­jat­tu. Läm­pö­ti­lan tu­li­si ol­la al­le +25 cel­siu­sas­tet­ta, mut­ta mie­lel­lään kui­ten­kin plus­san puo­lel­la.

Ren­kai­den säi­ly­tys pi­nos­sa tai pys­tys­sä?

Ren­kai­den säi­lyt­tä­mi­ses­tä löy­tyy eri­lai­sia oh­jei­ta. Nyrk­ki­sään­tö­nä voi pi­tää sitä, et­tä sil­lä, on­ko yh­den au­ton van­teel­le asen­ne­tut ren­kaat säi­ly­tyk­sen ai­ka­na pi­nos­sa vai pys­tys­sä, ei ole mi­tään vai­ku­tus­ta ren­kaal­le – ei var­sin­kaan sil­loin, jos ren­kai­siin li­sää hie­man nor­maa­lia käyt­tö­pai­net­ta suu­rem­man pai­neen.

Eli ren­kaat voi­vat ol­la pys­tys­sä tai yh­teen pi­noon ni­pu­tet­tu­na. Van­teil­la ole­vat ren­kaat voi myös ri­pus­taa van­tees­ta sei­näl­le roik­ku­maan. Myyn­nis­sä on myös te­li­nei­tä, jos­sa ren­kaat ovat pääl­lek­käin, mut­ta ku­mi­o­sat ei­vät kos­ke toi­siin­sa, vaan pi­no­tut ren­kaat tu­keu­tu­vat van­tees­ta te­li­nee­seen. Pi­not­tu­jen ren­kai­den pääl­le ei kui­ten­kaan kan­na­ta ka­sa­ta röyk­ki­öit­täin muu­ta ta­va­raa li­sä­pai­nok­si.

Ren­kai­den säi­ly­tys ei siis si­nän­sä ole han­ka­laa, mut­ta nii­den säi­ly­tys vie ti­laa. Ja ren­kai­den säi­ly­tys­paik­kaan pi­tää kiin­nit­tää enem­män huo­mi­o­ta, kuin mitä esi­mer­kik­si puu­tar­ha­ka­lus­tei­den va­ras­toin­ti edel­lyt­tää.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.

Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.

Alpine

Alpine A110 Pikes Peak: Kurotus tähtiin

Auto Bild.Uutiset
7.5.2023
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.

Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.

Alpine

Alpine A110 Pikes Peak: Kurotus tähtiin

Auto Bild.Uutiset
7.5.2023
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.

Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille

Auto Bild.Koeajot
10.9.2023
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.

Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille

Auto Bild.Koeajot
10.9.2023
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.

Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.

Juha Peltonen

Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”

Auto Bild.Koeajot
10.9.2023
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.

Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.

Juha Peltonen

Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”

Auto Bild.Koeajot
10.9.2023

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto

Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?

Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen

Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja

Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen

Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!

Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!

2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto

Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseen­van­gitsija

Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee

Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”

Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille

Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto

Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa

Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylellinen kaiutinpaketti Pariisista  

Hifimaailma

Rotelilta uusi integroitu vahvistin 

Hifimaailma

Voxativen uusi Ampeggio

Hifimaailma

Vapise kuuloke

Hifimaailma

Taikuuden taide

Hifimaailma

Uudistunut ATC C4-subbari 

Hifimaailma

Daceja Taiwanista

Koti ja keittiö

Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin

Hifimaailma

Uusi äänivarsi Sveitsistä

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto

Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?

Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan

Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto

Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseen­van­gitsija

Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylellinen kaiutinpaketti Pariisista  

Hifimaailma

Rotelilta uusi integroitu vahvistin 

Hifimaailma

Voxativen uusi Ampeggio

Hifimaailma

Vapise kuuloke

Hifimaailma

Taikuuden taide

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille uudistuneet Volkswagen T-Cross -mallit saapuvat alkuvuodesta 2024 ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille uudistuneet Volkswagen T-Cross -mallit saapuvat alkuvuodesta 2024 ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Volkswagen

Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu

Kaupallinen yhteistyö

Rahan säästäminen vertailemalla eri laina­vaih­to­ehtoja

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?

Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen

Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja

Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen

Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!

2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus

Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi

Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen

Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän

Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu

Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin

Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona

Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa

2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus

BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa

Opelin hyöty­a­jo­neu­vo­mal­listo: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitu­le­vai­suu­dessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto

Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa

Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus

Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille uudistuneet Volkswagen T-Cross -mallit saapuvat alkuvuodesta 2024 ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille uudistuneet Volkswagen T-Cross -mallit saapuvat alkuvuodesta 2024 ja asiakastoimitukset alkavat vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Volkswagen

Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu

Kaupallinen yhteistyö

Rahan säästäminen vertailemalla eri laina­vaih­to­ehtoja

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?

Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen

Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja

Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen

Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!

2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus

Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi

Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen

Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän

Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu

Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin

Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona

Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa

2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus

BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa

Opelin hyöty­a­jo­neu­vo­mal­listo: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitu­le­vai­suu­dessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto

Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa

Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus

Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2