Kun kyseessä on pieni särö, tuulilasin korjausta itse kannattaa harkita.
Auto Bild Suomi
Naarmu pinnassa - kannattaako tuulilasin korjaus tehdä itse?
Stoppi halkeamalle! Pintaan tullut särö harmittaa, mutta kannattaako tuulilasin korjausta tehdä itse?
Tuulilasiin osuva kivi tai nasta rikkoo usein lasin pinnan, ja tuloksena komeilee tähti, häränsilmä tai niiden yhdistelmä. Ja sehän harmittaa!
Korjaamolla paikkaus maksaa noin 50 euroa, joten tuulilasin korjaus on huomattavasti edullisempaa kuin sen uusiminen. Ëntä jos hommasta selviäisi alle kympillä?
Muista iskemäkohdan suojaus
Tuulilasiin tullut kiveniskemä on suojattava läpinäkyvällä teipillä, jos lasin aikoo korjauttaa/korjata. Suojaamisella estetään lian pääsy iskemään, mikä parantaa tuulilasin korjauksen lopputulosta. Autossa kannattaakin pitää mukana läpinäkyviä tarroja, joita saa useimmista laseja paikkaavista yrityksistä. Pelkkä läpinäkymä kontaktimuovin palakin on riittävä suojaus. Läpinäkyvyys takaa sen, ettei tarra peitä liikaa näkyvyyttä.
Kiveniskemä huonontaa näkyvyyttä ja heikentää tuulilasia. Liimalla kiinnitetty tuulilasi on osa nykyauton kantavaa rakennetta, joten tuulilasin halkeama on katsastuksessa vähintään korjauskehotuksen arvoinen. Kolarissa turvatyyny saa tukea tuulilasista, joten se ei välttämättä toimi oikein, jos tuulilasissa on halkeama.
Pieneltä vaikuttava kiveniskemä voi muuttua korjaamattomana varsin nopeasti suuremmaksi ongelmaksi, joka johtaa tuulilasin uusimiseen. Kiveniskemästä lähtee varsin helposti halkeama, joka venyy venymistään. Erityisesti lämpötilan vaihtelut ovat omiaan antamaan halkeaman kasvamiselle lisävauhtia. Tämän takia tuulilasin korjaus kannattaa hoitaa varsin pian iskemän tultua.
Tuulilasin korjauksen alkuun vauriokohdasta raaputetaan piikillä irtolika pois ja alue puhdistetaan huolellisesti
Auto Bild Suomi
Vain uv-valo puuttuu
Tarvikeliikkeen hyllystä löytyi korjaussarja, jolla kiveniskemän paikkaamisen voi tehdä itse. Sarjan ostamista puolsi se, että uudenkarheaan lasiin oli tullut kiveniskemä viikko aikaisemmin. Eli paketti kouraan ja tallille.
Iskemä oli suojattu tarralla, joten homma lähti käyntiin liimajäämien poistamisella alkoholipitoisella puhdistusaineella. Puhdistusainetta lukuun ottamatta korjaussetissä on kaikki tarpeellinen. Tai ei nyt ihan, sillä korjaamoilla paikka-aine kovetetaan uv-valolla, eikä sitä ole paketissa. Tähänkin on ratkaisu, jonka toimivuutta tosin hieman epäilin: luontoäidin luvataan hoitavan kovettamisen.
Itse paikkaaminen on helppoa, vaikka työvaiheita on useita. Ensin iskemäjäljestä rapsutellaan piikillä pois irtoavat lasihileet, ja kolo puhdistetaan huolellisesti esimerkiksi paineilmalla. Tämän jälkeen vaurion ympärille liimataan rengasmainen, kaksipuolinen tarra. Paikka-aineen pysymisen varmistamiseksi tarra pitää kiinnittää huolellisesti.
Paikka-aineen annosteleminen vauriokohtaan olisi helpompaa, jos joko tuki tai ainepurkki olisi läpinäkyvä.
Auto Bild Suomi
Tarran päälle liimataan tuki, johon kiinnitetään myöhemmin injektioruisku. Tuen asento kannattaa valita siten, että putki on mahdollisimman pystyssä. Tämä helpottaa jatkossa paikka-ainetta annosteltaessa.
Sarjaan kuuluvaa injektioruiskua ei tarvitse täyttää paikka-aineella, sillä ruisku toimii käytännössä vain pumppuna. Alkuun vauriopaikkaan tiputetaan neljä tippaa paikka-ainetta. Tämän jälkeen injektioruiskulla imetään paikkauskohtaan alipaine. Ruisku ei ole ihan normaalia apteekkitavaraa, sillä sen saa lukittua.
Kovettuminen auringossa
Pidettyäni paikkauskohdassa ohjeen mukaisesti alipainetta siirryin seuraavaan vaiheeseen – eli vaihdoin paikkauskohtaan ylipaineen. Ja taas odoteltiin. Odottelun päätteeksi ruisku, tuki ja kaksipuolinen tarra irrotetaan lasilta. Tarran irrotus onnistuu varsin kätevästi sarjaan kuuluvalla partakoneenterällä. Homma ei ole kuitenkaan vielä valmis, sillä viimeistely puuttuu.
Lopuksi vauriokohdan päälle tiputetaan muutama pisara paikka-ainetta, ja koko komeuden päälle tällätään kovetusmuovinpala. Sen jälkeen edessä on vielä aineen kovettaminen.
Kovettuminen edellyttää auringonpaistetta, joten auto ulos tallista. Ajattelin kovettumisen jäävän hieman vertauskuvainnolliseksi, sillä olin aloittanut korjauksen illan tunteina, ja aurinko oli jo painumassa mailleen. Pieni yllätys oli, että illankajossa taivaanrajaa viistävästä auringosta riitti säteitä siinä määrin, että aine kovettui lasille.
Injektioruiskun saa lukittua, työvaiheesta riippuen paikkauskohdassa saa pysymään joko yli- tai alipaineen.
Auto Bild Suomi
Kovettaminen on siis tehtävä suorassa auringonpaisteessa, eli tätä työvaihetta ei voi tehdä tallissa. Viileästä säästä ja vaatimattoman tuntuisesta auringonpaisteesta johtuen ainetta kovetettiin hieman enemmän, kuin mitä ohjeessa neuvotaan. Lopputulos oli kuitenkin haluttu, sillä paikka-aine kovettui.
Viimeistelynä ylimääräinen paikka-aine raapaistaan partakoneenterällä pois ja lasi puhdistetaan.
Lopputulos ja parannusehdotuksia
Ulkonäköä tarkastellessa huomaa helposti, ettei osumajälki hävinnyt kokonaan, mutta sen erottuvuus väheni. Jos haluaa viimeistellympää jälkeä, paikkaus kannattaa teettää ammattilaisella. Ammattilaisen tekemän työn jälkeen iskemäkohtaa joutuu yleensä haeskelemaan suurennuslasilla.
Itse korjattu iskemä oli lasin oikeassa laidassa, joten se ei sanottavasti haittaa näkyvyyttä, joten tähti saa olla lasissa. Testatun aineen kunniaksi on todettava, että tähtimäisen iskemän sakarat eivät ole ainakaan parin kuukauden aikana kasvaneet, joten siinä mielessä paikkaus onnistui.
Ennen kuivatusta paikkauskohtaan lisätään hieman paikka-ainetta ja päälle asetetaan kovamuovinpala.
Auto Bild Suomi
Muutama pieni muutos sarjaan olisi hyvä tehdä homman helpottamiseksi. Tuen ja paikka-ainepullon muovi voisi olla väritöntä. Jos lasiin liimattava tuki olisi läpinäkyvä, olisi helpompi nähdä, meneekö paikka-aine varmasti oikeaan osoitteeseen. Ainepullon läpinäkyvyyttä taas puolustaisi se, että olisi helpompi huomata, paljonko ainetta on vielä jäljellä. Aineen annostelu eri työvaiheissa olisi siten helpompaa.
Jokin kokonaisuudessa jäi kuitenkin vaivaamaan, ja saattaa olla, että yksi kiveniskemä, joka ei ole liiaksi näkökentässä, on vielä koitettava omatoimisesti. Nyt kun homma on tuttua ja tekemisessäkin enemmän var-muutta, niin paikka-ainetta uskaltaa annostella reilummin jo ensimmäisten vaiheiden aikana.
Jälkikäteen jäin hieman epäilemään, annostelinko ainetta riittävästi ensimmäisellä tiputtelukerralla. Pelkäsin nimittäin aineen riittävyyttä, koska sen määrää ei näe mustakuorisesta pullosta, eikä tuen sisälle tiputettavien pisaroiden lukumäärää ole helppo hahmottaa, jos käsi hiukankin vapisee.
Tulos ei siis ollut ihan viimeisen päälle siisti, mutta lasi on kestänyt halkeamatta.
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
EgglestonWorks Andra uudistuu
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL