Kun kyseessä on pieni särö, tuulilasin korjausta itse kannattaa harkita.

Kun kyseessä on pieni särö, tuulilasin korjausta itse kannattaa harkita.

Auto Bild Suomi

Naarmu pinnassa - kannattaako tuulilasin korjaus tehdä itse?

Stoppi halkeamalle! Pintaan tullut särö harmittaa, mutta kannattaako tuulilasin korjausta tehdä itse?

Auto Bild.Hyöty

Tuu­li­la­siin osu­va kivi tai nas­ta rik­koo usein la­sin pin­nan, ja tu­lok­se­na ko­mei­lee täh­ti, hä­rän­sil­mä tai nii­den yh­dis­tel­mä. Ja se­hän har­mit­taa!

Kor­jaa­mol­la paik­kaus mak­saa noin 50 eu­roa, jo­ten tuu­li­la­sin kor­jaus on huo­mat­ta­vas­ti edul­li­sem­paa kuin sen uu­si­mi­nen. Ëntä jos hom­mas­ta sel­vi­äi­si al­le kym­pil­lä?

Muis­ta is­ke­mä­koh­dan suo­jaus

Tuu­li­la­siin tul­lut ki­ve­nis­ke­mä on suo­jat­ta­va lä­pi­nä­ky­väl­lä tei­pil­lä, jos la­sin ai­koo kor­jaut­taa/kor­ja­ta. Suo­jaa­mi­sel­la es­te­tään lian pää­sy is­ke­mään, mikä pa­ran­taa tuu­li­la­sin kor­jauk­sen lop­pu­tu­los­ta. Au­tos­sa kan­nat­taa­kin pi­tää mu­ka­na lä­pi­nä­ky­viä tar­ro­ja, joi­ta saa useim­mis­ta la­se­ja paik­kaa­vis­ta yri­tyk­sis­tä. Pelk­kä lä­pi­nä­ky­mä kon­tak­ti­muo­vin pa­la­kin on riit­tä­vä suo­jaus. Lä­pi­nä­ky­vyys ta­kaa sen, et­tei tar­ra pei­tä lii­kaa nä­ky­vyyt­tä.

Ki­ve­nis­ke­mä huo­non­taa nä­ky­vyyt­tä ja hei­ken­tää tuu­li­la­sia. Lii­mal­la kiin­ni­tet­ty tuu­li­la­si on osa ny­ky­au­ton kan­ta­vaa ra­ken­net­ta, jo­ten tuu­li­la­sin hal­ke­a­ma on kat­sas­tuk­ses­sa vä­hin­tään kor­jaus­ke­ho­tuk­sen ar­voi­nen. Ko­la­ris­sa tur­va­tyy­ny saa tu­kea tuu­li­la­sis­ta, jo­ten se ei vält­tä­mät­tä toi­mi oi­kein, jos tuu­li­la­sis­sa on hal­ke­a­ma.

Pie­nel­tä vai­kut­ta­va ki­ve­nis­ke­mä voi muut­tua kor­jaa­mat­to­ma­na var­sin no­pe­as­ti suu­rem­mak­si on­gel­mak­si, joka joh­taa tuu­li­la­sin uu­si­mi­seen. Ki­ve­nis­ke­mäs­tä läh­tee var­sin hel­pos­ti hal­ke­a­ma, joka ve­nyy ve­ny­mis­tään. Eri­tyi­ses­ti läm­pö­ti­lan vaih­te­lut ovat omi­aan an­ta­maan hal­ke­a­man kas­va­mi­sel­le li­sä­vauh­tia. Tä­män ta­kia tuu­li­la­sin kor­jaus kan­nat­taa hoi­taa var­sin pian is­ke­män tul­tua.

Tuulilasin korjauksen alkuun vauriokohdasta raaputetaan piikillä irtolika pois ja alue puhdistetaan huolellisesti

Tuulilasin korjauksen alkuun vauriokohdasta raaputetaan piikillä irtolika pois ja alue puhdistetaan huolellisesti

Auto Bild Suomi

Vain uv-valo puut­tuu

Tar­vi­ke­liik­keen hyl­lys­tä löy­tyi kor­jaus­sar­ja, jol­la ki­ve­nis­ke­män paik­kaa­mi­sen voi teh­dä it­se. Sar­jan os­ta­mis­ta puol­si se, et­tä uu­den­kar­he­aan la­siin oli tul­lut ki­ve­nis­ke­mä viik­ko ai­kai­sem­min. Eli pa­ket­ti kou­raan ja tal­lil­le.

Is­ke­mä oli suo­jat­tu tar­ral­la, jo­ten hom­ma läh­ti käyn­tiin lii­ma­jää­mien pois­ta­mi­sel­la al­ko­ho­li­pi­toi­sel­la puh­dis­tu­sai­neel­la. Puh­dis­tu­sai­net­ta lu­kuun ot­ta­mat­ta kor­jaus­se­tis­sä on kaik­ki tar­peel­li­nen. Tai ei nyt ihan, sil­lä kor­jaa­moil­la paik­ka-ai­ne ko­ve­te­taan uv-va­lol­la, ei­kä sitä ole pa­ke­tis­sa. Tä­hän­kin on rat­kai­su, jon­ka toi­mi­vuut­ta to­sin hie­man epäi­lin: luon­to­äi­din lu­va­taan hoi­ta­van ko­vet­ta­mi­sen.

It­se paik­kaa­mi­nen on help­poa, vaik­ka työ­vai­hei­ta on usei­ta. En­sin is­ke­mä­jäl­jes­tä rap­su­tel­laan pii­kil­lä pois ir­to­a­vat la­si­hi­leet, ja kolo puh­dis­te­taan huo­lel­li­ses­ti esi­mer­kik­si pai­neil­mal­la. Tä­män jäl­keen vau­ri­on ym­pä­ril­le lii­ma­taan ren­gas­mai­nen, kak­si­puo­li­nen tar­ra. Paik­ka-ai­neen py­sy­mi­sen var­mis­ta­mi­sek­si tar­ra pi­tää kiin­nit­tää huo­lel­li­ses­ti.

Paikka-aineen annosteleminen vauriokohtaan olisi helpompaa, jos joko tuki tai ainepurkki olisi läpinäkyvä.

Paikka-aineen annosteleminen vauriokohtaan olisi helpompaa, jos joko tuki tai ainepurkki olisi läpinäkyvä.

Auto Bild Suomi

Tar­ran pääl­le lii­ma­taan tuki, jo­hon kiin­ni­te­tään myö­hem­min in­jek­ti­o­ruis­ku. Tuen asen­to kan­nat­taa va­li­ta si­ten, et­tä put­ki on mah­dol­li­sim­man pys­tys­sä. Tämä hel­pot­taa jat­kos­sa paik­ka-ai­net­ta an­nos­tel­ta­es­sa.

Sar­jaan kuu­lu­vaa in­jek­ti­o­ruis­kua ei tar­vit­se täyt­tää paik­ka-ai­neel­la, sil­lä ruis­ku toi­mii käy­tän­nös­sä vain pump­pu­na. Al­kuun vau­ri­o­paik­kaan ti­pu­te­taan nel­jä tip­paa paik­ka-ai­net­ta. Tä­män jäl­keen in­jek­ti­o­ruis­kul­la ime­tään paik­kaus­koh­taan ali­pai­ne. Ruis­ku ei ole ihan nor­maa­lia ap­teek­ki­ta­va­raa, sil­lä sen saa lu­kit­tua.

Ko­vet­tu­mi­nen au­rin­gos­sa

Pi­det­ty­ä­ni paik­kaus­koh­das­sa oh­jeen mu­kai­ses­ti ali­pai­net­ta siir­ryin seu­raa­vaan vai­hee­seen – eli vaih­doin paik­kaus­koh­taan yli­pai­neen. Ja taas odo­tel­tiin. Odot­te­lun päät­teek­si ruis­ku, tuki ja kak­si­puo­li­nen tar­ra ir­ro­te­taan la­sil­ta. Tar­ran ir­ro­tus on­nis­tuu var­sin kä­te­väs­ti sar­jaan kuu­lu­val­la par­ta­ko­neen­te­räl­lä. Hom­ma ei ole kui­ten­kaan vie­lä val­mis, sil­lä vii­meis­te­ly puut­tuu.

Lo­puk­si vau­ri­o­koh­dan pääl­le ti­pu­te­taan muu­ta­ma pi­sa­ra paik­ka-ai­net­ta, ja koko ko­meu­den pääl­le täl­lä­tään ko­ve­tus­muo­vin­pa­la. Sen jäl­keen edes­sä on vie­lä ai­neen ko­vet­ta­mi­nen.

Ko­vet­tu­mi­nen edel­lyt­tää au­rin­gon­pais­tet­ta, jo­ten au­to ulos tal­lis­ta. Ajat­te­lin ko­vet­tu­mi­sen jää­vän hie­man ver­taus­ku­vain­nol­li­sek­si, sil­lä olin aloit­ta­nut kor­jauk­sen il­lan tun­tei­na, ja au­rin­ko oli jo pai­nu­mas­sa mail­leen. Pie­ni yl­lä­tys oli, et­tä il­lan­ka­jos­sa tai­vaan­ra­jaa viis­tä­väs­tä au­rin­gos­ta riit­ti sä­tei­tä sii­nä mää­rin, et­tä ai­ne ko­vet­tui la­sil­le.

Injektioruiskun saa lukittua, työvaiheesta riippuen paikkauskohdassa saa pysymään joko yli- tai alipaineen.

Injektioruiskun saa lukittua, työvaiheesta riippuen paikkauskohdassa saa pysymään joko yli- tai alipaineen.

Auto Bild Suomi

Ko­vet­ta­mi­nen on siis teh­tä­vä suo­ras­sa au­rin­gon­pais­tees­sa, eli tätä työ­vai­het­ta ei voi teh­dä tal­lis­sa. Vii­le­äs­tä sääs­tä ja vaa­ti­mat­to­man tun­tui­ses­ta au­rin­gon­pais­tees­ta joh­tu­en ai­net­ta ko­ve­tet­tiin hie­man enem­män, kuin mitä oh­jees­sa neu­vo­taan. Lop­pu­tu­los oli kui­ten­kin ha­lut­tu, sil­lä paik­ka-ai­ne ko­vet­tui.

Vii­meis­te­ly­nä yli­mää­räi­nen paik­ka-ai­ne raa­pais­taan par­ta­ko­neen­te­räl­lä pois ja lasi puh­dis­te­taan.

Lop­pu­tu­los ja  pa­ran­nu­seh­do­tuk­sia

Ul­ko­nä­köä tar­kas­tel­les­sa huo­maa hel­pos­ti, et­tei osu­ma­jäl­ki hä­vin­nyt ko­ko­naan, mut­ta sen erot­tu­vuus vä­he­ni. Jos ha­lu­aa vii­meis­tel­lym­pää jäl­keä, paik­kaus kan­nat­taa teet­tää am­mat­ti­lai­sel­la. Am­mat­ti­lai­sen te­ke­män työn jäl­keen is­ke­mä­koh­taa jou­tuu yleen­sä ha­es­ke­le­maan suu­ren­nus­la­sil­la.

It­se kor­jat­tu is­ke­mä oli la­sin oi­ke­as­sa lai­das­sa, jo­ten se ei sa­not­ta­vas­ti hait­taa nä­ky­vyyt­tä, jo­ten täh­ti saa ol­la la­sis­sa. Tes­ta­tun ai­neen kun­ni­ak­si on to­det­ta­va, et­tä täh­ti­mäi­sen is­ke­män sa­ka­rat ei­vät ole ai­na­kaan pa­rin kuu­kau­den ai­ka­na kas­va­neet, jo­ten sii­nä mie­les­sä paik­kaus on­nis­tui.

Ennen kuivatusta paikkauskohtaan lisätään hieman paikka-ainetta ja päälle asetetaan kovamuovinpala.

Ennen kuivatusta paikkauskohtaan lisätään hieman paikka-ainetta ja päälle asetetaan kovamuovinpala.

Auto Bild Suomi

Muu­ta­ma pie­ni muu­tos sar­jaan oli­si hyvä teh­dä hom­man hel­pot­ta­mi­sek­si. Tuen ja paik­ka-ai­ne­pul­lon muo­vi voi­si ol­la vä­ri­tön­tä. Jos la­siin lii­mat­ta­va tuki oli­si lä­pi­nä­ky­vä, oli­si hel­pom­pi näh­dä, me­nee­kö paik­ka-ai­ne var­mas­ti oi­ke­aan osoit­tee­seen. Ai­ne­pul­lon lä­pi­nä­ky­vyyt­tä taas puo­lus­tai­si se, et­tä oli­si hel­pom­pi huo­ma­ta, pal­jon­ko ai­net­ta on vie­lä jäl­jel­lä. Ai­neen an­nos­te­lu eri työ­vai­heis­sa oli­si si­ten hel­pom­paa.

Jo­kin ko­ko­nai­suu­des­sa jäi kui­ten­kin vai­vaa­maan, ja saat­taa ol­la, et­tä yk­si ki­ve­nis­ke­mä, joka ei ole lii­ak­si nä­kö­ken­täs­sä, on vie­lä koi­tet­ta­va oma­toi­mi­ses­ti. Nyt kun hom­ma on tut­tua ja te­ke­mi­ses­sä­kin enem­män var-muut­ta, niin paik­ka-ai­net­ta us­kal­taa an­nos­tel­la rei­lum­min jo en­sim­mäis­ten vai­hei­den ai­ka­na.

Jäl­ki­kä­teen jäin hie­man epäi­le­mään, an­nos­te­lin­ko ai­net­ta riit­tä­väs­ti en­sim­mäi­sel­lä ti­put­te­lu­ker­ral­la. Pel­kä­sin ni­mit­täin ai­neen riit­tä­vyyt­tä, kos­ka sen mää­rää ei näe mus­ta­kuo­ri­ses­ta pul­los­ta, ei­kä tuen si­säl­le ti­pu­tet­ta­vien pi­sa­roi­den lu­ku­mää­rää ole help­po hah­mot­taa, jos käsi hiu­kan­kin va­pi­see.

Tu­los ei siis ol­lut ihan vii­mei­sen pääl­le siis­ti, mut­ta lasi on kes­tä­nyt hal­ke­a­mat­ta. 

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU