Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.
Goodyear Eagle F1 SuperSport -rengas: Kehitettiin Pure ETCR -sarjaan
Goodyear Pure ETCR -rengas on Eagle F1 SuperSport-maantierenkaan innoittama.
Goodyear toimittaa näitä renkaita maailman tehokkaimpiin vakioautoihin. Testaus alkoi elokuun alussa, ennen ensimmäisiä esittelyajoja lokakuussa.
Goodyear on esitellyt erikoisvalmisteisen Eagle F1 SuperSport -kilparenkaan, jota käytetään kaikissa autoissa Pure ETCR -sarjassa, joka on maailman ensimmäinen usean valmistajan täyssähköisten vakioautojen kilpasarja.
Goodyear on tämän jännittävän uuden moottoriurheilusarjan perustajakumppani ja ainoa rengastoimittaja.
Pure ETCR -sarjaan kehitetty ainutlaatuinen kilparengas on Goodyearin suorituskykyisen Eagle F1 SuperSport -malliston uusin malli.
Siinä on paljon samaa teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -maantierenkaassa, mutta se on optimoitu niin, että Pure ETCR:n sähkövakioautoista saadaan suorituskyky hyödynnettyä, kun ne kisaavat ensimmäisissä kisoissaan myöhemmin tänä vuonna.
Maantierenkaan teknologia kilparenkaan perustana
Erikoisvalmisteinen Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR -rengas on hyvin samannäköinen kuin maantierengas; sen taustalla on sama filosofia ja paljon samaa teknologiaa.
Näitä ovat esimerkiksi Power Shoulder ja High Force Construction teknologiat, joita tarvitaan suorituskyvyn maksimointiin sekä tavallisissa vakioautoissa että Pure ETCR -sarjan 500 kW:n (670 hv) -kilpa-autoissa.
Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.
Hyöty on kuitenkin molemminpuolinen. Maantierenkaan innovatiivisia teknologioita käytetään nyt pelkästään kilpailukäyttöön kehitetyn Pure ETCR -renkaan perustana.
Maantierenkaassa Power Shoulder -teknologia parantaa kaarreajosuorituskykyä massiivisen umpinaisen ulkosivun kuvion ansiosta, ja High Force Construction -teknologian erittäin jäykkä sivun rakenne parantaa käsittelyä ja ajovakautta.
Molemmat näistä teknologioista ovat olennaisia ominaisuuksia Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -versiolle, mutta ne on optimoitu kisakäyttöön vahvistamalla ulkoreunaa entisestään.
Tuloksena on ainutlaatuinen rengas, joka tarjoaa vakautta ja vaikuttavan kaarreajosuorituskyvyn maailman tehokkaimmille vakioautoille.
Kulutuspinnallisia renkaita ei yleensä käytetä tällä moottoriurheilun tasolla, mutta sen ansiosta Pure ETCR -tallit voivat käyttää samaa rengasta sekä märissä että kuivissa olosuhteissa, eikä sileitä ja sadekelin renkaita tarvitse vaihdella.
Kun kisoissa käytetään vain yhtä rengastyyppiä, vältetään kolmen tai neljän erilaisen rengastyypin kuljettaminen ympäri maailmaa. Siitä on apua myös Goodyeariin ja Pure ETCR:n kestävän kehityksen toteutuksessa.
Pure ETCR -sarjan ainutlaatuinen kilpailumuoto ja sen autojen tehokkuus tuottavat useita ainutlaatuisia teknisiä haasteita. Sarjan autot perustuvat valmistajien vakioautoihin ja näyttävät hyvin samanlaisilta kuin niiden keskikokoiset nelioviset viistoperämallit ja sedanit.
Sähköautot ovat vastaavia bensiini- ja dieselversioita painavampia ja ne tuottavat uskomattoman väännön. Jopa 500 kW:n tehonsa ansiosta Pure ETCR -autot kuuluvat kilparatojen tehokkaimpien sähköautojen joukkoon.
Näiden ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi Pure ETCR -autot tarvitsevat renkaan, joka kestää suunnattomia voimia ja välitöntä tehon tuottoa sekä takaa erinomaisen pidon ja vetopidon.
Ratatestiohjelma käynnistyi elokuun alussa
Kuukausien laboratoriossa kehittämisen ja hiomisen jälkeen Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -version testaus kisaradalla aloitettiin elokuun alussa Alèsissa, Ranskassa.
Pure ETCR -testejä jatketaan muutaman seuraavan kuukauden ajan ennen muutetun kalenterin ensimmäisiä tapahtumia lokakuussa. Esittelytapahtumia ja kisoja järjestetään Kööpenhaminassa Tanskassa, Goodwoodissa IsoBritanniassa, Aragónissa Espanjassa ja Adriassa Italiassa kuuden viikon aikana loka- ja marraskuussa.
Goodyearin Bernd Seehafer, Technical Project Manager EMEA, kertoo: “Olemme törmänneet Eagle F1 SuperSport -renkaan kehittämisessä Pure ETCR -sarjaa varten useisiin haasteisiin, joista vähäisimpiä eivät suinkaan ole olleet tiukka aikataulu ja ongelmat, joita Covid-19 ja siihen liittyvät rajoitukset ovat aiheuttaneet. Kaiken työn tuloksena saavutimme kuitenkin ainutlaatuisen ja innovatiivisen renkaan, joka täyttää näiden tehokkaiden sähköautojen asettamat vaatimukset.”
”Olemme ylpeitä siitä, että tässä renkaassa on niin paljon samaa DNA:ta ja teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -malliston maantierenkaissa. Se, että tämä on mahdollista, osoittaa moottoriurheilusta keräämämme opin arvon maantierenkaiden kehittämisessä.”
Goodyear Eagle F1 SuperSport -kilparengasmalliston eri versioita käytetään useissa korkeatasoisissa ja maineikkaissa mestaruussarjoissa, esimerkiksi FIA:n vakioautojen maailmanmestaruussarjassa (WTCR), jossa Goodyear toimii ainoana rengastoimittajana tällä kaudella.
Tämä sarja on huipputason bensiinikäyttöisten vakioautojen kilpasarja. Sen järjestää Eurosport Events, joka toimii myös Pure ETCR -sarjan järjestäjänä.
Goodyear-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Heretic The AMP
Epokselta lattiakaiutin
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
Denonilta edullinen äänipalkki
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
lab 12:sta kaksi päivitystä
Moonriver Audiolta spdif-dac-moduuli
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN