Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.

Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.

Goodyear Eagle F1 SuperSport -rengas: Kehitettiin Pure ETCR -sarjaan

Goodyear Pure ETCR -rengas on Eagle F1 SuperSport-maantierenkaan innoittama.

Auto Bild.Uutiset

Goo­dy­ear toi­mit­taa näi­tä ren­kai­ta maa­il­man te­hok­kaim­piin va­ki­oau­toi­hin. Tes­taus al­koi elo­kuun alus­sa, en­nen en­sim­mäi­siä esit­te­ly­a­jo­ja lo­ka­kuus­sa.

Goo­dy­ear on esi­tel­lyt eri­kois­val­mis­tei­sen Eag­le F1 Su­perS­port -kil­pa­ren­kaan, jota käy­te­tään kai­kis­sa au­tois­sa Pure ETCR -sar­jas­sa, joka on maa­il­man en­sim­mäi­nen use­an val­mis­ta­jan täys­säh­köis­ten va­ki­oau­to­jen kil­pa­sar­ja.

Goo­dy­ear on tä­män jän­nit­tä­vän uu­den moot­to­riur­hei­lu­sar­jan pe­rus­ta­ja­kump­pa­ni ja ai­noa ren­gas­toi­mit­ta­ja.

Pure ETCR -sar­jaan ke­hi­tet­ty ai­nut­laa­tui­nen kil­pa­ren­gas on Goo­dy­ea­rin suo­ri­tus­ky­kyi­sen Eag­le F1 Su­perS­port -mal­lis­ton uu­sin mal­li.

Sii­nä on pal­jon sa­maa tek­no­lo­gi­aa kuin Eag­le F1 Su­perS­port -maan­tie­ren­kaas­sa, mut­ta se on op­ti­moi­tu niin, et­tä Pure ETCR:n säh­kö­va­ki­oau­tois­ta saa­daan suo­ri­tus­ky­ky hyö­dyn­net­tyä, kun ne ki­saa­vat en­sim­mäi­sis­sä ki­sois­saan myö­hem­min tänä vuon­na.

Maan­tie­ren­kaan tek­no­lo­gia kil­pa­ren­kaan pe­rus­ta­na

Eri­kois­val­mis­tei­nen Goo­dy­ear Eag­le F1 Su­perS­port ETCR -ren­gas on hy­vin sa­man­nä­köi­nen kuin maan­tie­ren­gas; sen taus­tal­la on sama fi­lo­so­fia ja pal­jon sa­maa tek­no­lo­gi­aa.

Näi­tä ovat esi­mer­kik­si Po­wer Shoul­der ja High For­ce Const­ruc­ti­on tek­no­lo­gi­at, joi­ta tar­vi­taan suo­ri­tus­ky­vyn mak­si­moin­tiin sekä ta­val­li­sis­sa va­ki­oau­tois­sa et­tä Pure ETCR -sar­jan 500 kW:n (670 hv) -kil­pa-au­tois­sa.

Koko Eag­le F1 Su­perS­port -mal­lis­tos­sa hyö­dyn­ne­tään Goo­dy­ea­rin mit­ta­vaa ja laa­jaa ko­ke­mus­ta moot­to­riur­hei­lus­ta, jon­ka poh­jal­ta pa­ran­ne­taan suo­ri­tus­ky­kyä maan­tiel­lä.

Hyö­ty on kui­ten­kin mo­lem­min­puo­li­nen. Maan­tie­ren­kaan in­no­va­tii­vi­sia tek­no­lo­gi­oi­ta käy­te­tään nyt pel­käs­tään kil­pai­lu­käyt­töön ke­hi­te­tyn Pure ETCR -ren­kaan pe­rus­ta­na.

Maan­tie­ren­kaas­sa Po­wer Shoul­der -tek­no­lo­gia pa­ran­taa kaar­re­a­jo­suo­ri­tus­ky­kyä mas­sii­vi­sen um­pi­nai­sen ul­ko­si­vun ku­vi­on an­si­os­ta, ja High For­ce Const­ruc­ti­on -tek­no­lo­gi­an erit­täin jäyk­kä si­vun ra­ken­ne pa­ran­taa kä­sit­te­lyä ja ajo­va­kaut­ta.

Mo­lem­mat näis­tä tek­no­lo­gi­ois­ta ovat olen­nai­sia omi­nai­suuk­sia Eag­le F1 Su­perS­port -ren­kaan Pure ETCR -ver­si­ol­le, mut­ta ne on op­ti­moi­tu ki­sa­käyt­töön vah­vis­ta­mal­la ul­ko­reu­naa en­ti­ses­tään.

Tu­lok­se­na on ai­nut­laa­tui­nen ren­gas, joka tar­jo­aa va­kaut­ta ja vai­kut­ta­van kaar­re­a­jo­suo­ri­tus­ky­vyn maa­il­man te­hok­kaim­mil­le va­ki­oau­toil­le.

Ku­lu­tus­pin­nal­li­sia ren­kai­ta ei yleen­sä käy­te­tä täl­lä moot­to­riur­hei­lun ta­sol­la, mut­ta sen an­si­os­ta Pure ETCR -tal­lit voi­vat käyt­tää sa­maa ren­gas­ta sekä mä­ris­sä et­tä kui­vis­sa olo­suh­teis­sa, ei­kä si­lei­tä ja sa­de­ke­lin ren­kai­ta tar­vit­se vaih­del­la.

Kun ki­sois­sa käy­te­tään vain yh­tä ren­gas­tyyp­piä, väl­te­tään kol­men tai nel­jän eri­lai­sen ren­gas­tyy­pin kul­jet­ta­mi­nen ym­pä­ri maa­il­maa. Sii­tä on apua myös Goo­dy­ea­riin ja Pure ETCR:n kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen to­teu­tuk­ses­sa.

Pure ETCR -sar­jan ai­nut­laa­tui­nen kil­pai­lu­muo­to ja sen au­to­jen te­hok­kuus tuot­ta­vat usei­ta ai­nut­laa­tui­sia tek­ni­siä haas­tei­ta. Sar­jan au­tot pe­rus­tu­vat val­mis­ta­jien va­ki­oau­toi­hin ja näyt­tä­vät hy­vin sa­man­lai­sil­ta kuin nii­den kes­ki­ko­koi­set ne­li­o­vi­set viis­to­pe­rä­mal­lit ja se­da­nit.

Säh­kö­au­tot ovat vas­taa­via ben­sii­ni- ja die­sel­ver­si­oi­ta pai­na­vam­pia ja ne tuot­ta­vat us­ko­mat­to­man vään­nön. Jopa 500 kW:n te­hon­sa an­si­os­ta Pure ETCR -au­tot kuu­lu­vat kil­pa­ra­to­jen te­hok­kaim­pien säh­kö­au­to­jen jouk­koon.

Näi­den ai­nut­laa­tuis­ten omi­nai­suuk­sien vuok­si Pure ETCR -au­tot tar­vit­se­vat ren­kaan, joka kes­tää suun­nat­to­mia voi­mia ja vä­li­tön­tä te­hon tuot­toa sekä ta­kaa eri­no­mai­sen pi­don ja ve­to­pi­don.

Ra­ta­tes­ti­oh­jel­ma käyn­nis­tyi elo­kuun alus­sa

Kuu­kau­sien la­bo­ra­to­ri­os­sa ke­hit­tä­mi­sen ja hi­o­mi­sen jäl­keen Eag­le F1 Su­perS­port -ren­kaan Pure ETCR -ver­si­on tes­taus ki­sa­ra­dal­la aloi­tet­tiin elo­kuun alus­sa Alè­sis­sa, Rans­kas­sa.

Pure ETCR -tes­te­jä jat­ke­taan muu­ta­man seu­raa­van kuu­kau­den ajan en­nen muu­te­tun ka­len­te­rin en­sim­mäi­siä ta­pah­tu­mia lo­ka­kuus­sa. Esit­te­ly­ta­pah­tu­mia ja ki­so­ja jär­jes­te­tään Köö­pen­ha­mi­nas­sa Tans­kas­sa, Good­woo­dis­sa IsoB­ri­tan­ni­as­sa, Aragó­nis­sa Es­pan­jas­sa ja Ad­ri­as­sa Ita­li­as­sa kuu­den vii­kon ai­ka­na loka- ja mar­ras­kuus­sa.

Goo­dy­ea­rin Bernd See­ha­fer, Tech­ni­cal Pro­ject Ma­na­ger EMEA, ker­too: “Olem­me tör­män­neet Eag­le F1 Su­perS­port -ren­kaan ke­hit­tä­mi­ses­sä Pure ETCR -sar­jaa var­ten usei­siin haas­tei­siin, jois­ta vä­häi­sim­piä ei­vät suin­kaan ole ol­leet tiuk­ka ai­ka­tau­lu ja on­gel­mat, joi­ta Co­vid-19 ja sii­hen liit­ty­vät ra­joi­tuk­set ovat ai­heut­ta­neet. Kai­ken työn tu­lok­se­na saa­vu­tim­me kui­ten­kin ai­nut­laa­tui­sen ja in­no­va­tii­vi­sen ren­kaan, joka täyt­tää näi­den te­hok­kai­den säh­kö­au­to­jen aset­ta­mat vaa­ti­muk­set.”

”Olem­me yl­pei­tä sii­tä, et­tä täs­sä ren­kaas­sa on niin pal­jon sa­maa DNA:ta ja tek­no­lo­gi­aa kuin Eag­le F1 Su­perS­port -mal­lis­ton maan­tie­ren­kais­sa. Se, et­tä tämä on mah­dol­lis­ta, osoit­taa moot­to­riur­hei­lus­ta ke­rää­mäm­me opin ar­von maan­tie­ren­kai­den ke­hit­tä­mi­ses­sä.”

Goo­dy­ear Eag­le F1 Su­perS­port -kil­pa­ren­gas­mal­lis­ton eri ver­si­oi­ta käy­te­tään useis­sa kor­ke­a­ta­soi­sis­sa ja mai­neik­kais­sa mes­ta­ruus­sar­jois­sa, esi­mer­kik­si FIA:n va­ki­oau­to­jen maa­il­man­mes­ta­ruus­sar­jas­sa (WTCR), jos­sa Goo­dy­ear toi­mii ai­no­a­na ren­gas­toi­mit­ta­ja­na täl­lä kau­del­la.

Tämä sar­ja on huip­pu­ta­son ben­sii­ni­käyt­töis­ten va­ki­oau­to­jen kil­pa­sar­ja. Sen jär­jes­tää Eu­ros­port Events, joka toi­mii myös Pure ETCR -sar­jan jär­jes­tä­jä­nä.

Goo­dy­ear-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN