Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.
Goodyear Eagle F1 SuperSport -rengas: Kehitettiin Pure ETCR -sarjaan
Goodyear Pure ETCR -rengas on Eagle F1 SuperSport-maantierenkaan innoittama.
Goodyear toimittaa näitä renkaita maailman tehokkaimpiin vakioautoihin. Testaus alkoi elokuun alussa, ennen ensimmäisiä esittelyajoja lokakuussa.
Goodyear on esitellyt erikoisvalmisteisen Eagle F1 SuperSport -kilparenkaan, jota käytetään kaikissa autoissa Pure ETCR -sarjassa, joka on maailman ensimmäinen usean valmistajan täyssähköisten vakioautojen kilpasarja.
Goodyear on tämän jännittävän uuden moottoriurheilusarjan perustajakumppani ja ainoa rengastoimittaja.
Pure ETCR -sarjaan kehitetty ainutlaatuinen kilparengas on Goodyearin suorituskykyisen Eagle F1 SuperSport -malliston uusin malli.
Siinä on paljon samaa teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -maantierenkaassa, mutta se on optimoitu niin, että Pure ETCR:n sähkövakioautoista saadaan suorituskyky hyödynnettyä, kun ne kisaavat ensimmäisissä kisoissaan myöhemmin tänä vuonna.
Maantierenkaan teknologia kilparenkaan perustana
Erikoisvalmisteinen Goodyear Eagle F1 SuperSport ETCR -rengas on hyvin samannäköinen kuin maantierengas; sen taustalla on sama filosofia ja paljon samaa teknologiaa.
Näitä ovat esimerkiksi Power Shoulder ja High Force Construction teknologiat, joita tarvitaan suorituskyvyn maksimointiin sekä tavallisissa vakioautoissa että Pure ETCR -sarjan 500 kW:n (670 hv) -kilpa-autoissa.
Koko Eagle F1 SuperSport -mallistossa hyödynnetään Goodyearin mittavaa ja laajaa kokemusta moottoriurheilusta, jonka pohjalta parannetaan suorituskykyä maantiellä.
Hyöty on kuitenkin molemminpuolinen. Maantierenkaan innovatiivisia teknologioita käytetään nyt pelkästään kilpailukäyttöön kehitetyn Pure ETCR -renkaan perustana.
Maantierenkaassa Power Shoulder -teknologia parantaa kaarreajosuorituskykyä massiivisen umpinaisen ulkosivun kuvion ansiosta, ja High Force Construction -teknologian erittäin jäykkä sivun rakenne parantaa käsittelyä ja ajovakautta.
Molemmat näistä teknologioista ovat olennaisia ominaisuuksia Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -versiolle, mutta ne on optimoitu kisakäyttöön vahvistamalla ulkoreunaa entisestään.
Tuloksena on ainutlaatuinen rengas, joka tarjoaa vakautta ja vaikuttavan kaarreajosuorituskyvyn maailman tehokkaimmille vakioautoille.
Kulutuspinnallisia renkaita ei yleensä käytetä tällä moottoriurheilun tasolla, mutta sen ansiosta Pure ETCR -tallit voivat käyttää samaa rengasta sekä märissä että kuivissa olosuhteissa, eikä sileitä ja sadekelin renkaita tarvitse vaihdella.
Kun kisoissa käytetään vain yhtä rengastyyppiä, vältetään kolmen tai neljän erilaisen rengastyypin kuljettaminen ympäri maailmaa. Siitä on apua myös Goodyeariin ja Pure ETCR:n kestävän kehityksen toteutuksessa.
Pure ETCR -sarjan ainutlaatuinen kilpailumuoto ja sen autojen tehokkuus tuottavat useita ainutlaatuisia teknisiä haasteita. Sarjan autot perustuvat valmistajien vakioautoihin ja näyttävät hyvin samanlaisilta kuin niiden keskikokoiset nelioviset viistoperämallit ja sedanit.
Sähköautot ovat vastaavia bensiini- ja dieselversioita painavampia ja ne tuottavat uskomattoman väännön. Jopa 500 kW:n tehonsa ansiosta Pure ETCR -autot kuuluvat kilparatojen tehokkaimpien sähköautojen joukkoon.
Näiden ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi Pure ETCR -autot tarvitsevat renkaan, joka kestää suunnattomia voimia ja välitöntä tehon tuottoa sekä takaa erinomaisen pidon ja vetopidon.
Ratatestiohjelma käynnistyi elokuun alussa
Kuukausien laboratoriossa kehittämisen ja hiomisen jälkeen Eagle F1 SuperSport -renkaan Pure ETCR -version testaus kisaradalla aloitettiin elokuun alussa Alèsissa, Ranskassa.
Pure ETCR -testejä jatketaan muutaman seuraavan kuukauden ajan ennen muutetun kalenterin ensimmäisiä tapahtumia lokakuussa. Esittelytapahtumia ja kisoja järjestetään Kööpenhaminassa Tanskassa, Goodwoodissa IsoBritanniassa, Aragónissa Espanjassa ja Adriassa Italiassa kuuden viikon aikana loka- ja marraskuussa.
Goodyearin Bernd Seehafer, Technical Project Manager EMEA, kertoo: “Olemme törmänneet Eagle F1 SuperSport -renkaan kehittämisessä Pure ETCR -sarjaa varten useisiin haasteisiin, joista vähäisimpiä eivät suinkaan ole olleet tiukka aikataulu ja ongelmat, joita Covid-19 ja siihen liittyvät rajoitukset ovat aiheuttaneet. Kaiken työn tuloksena saavutimme kuitenkin ainutlaatuisen ja innovatiivisen renkaan, joka täyttää näiden tehokkaiden sähköautojen asettamat vaatimukset.”
”Olemme ylpeitä siitä, että tässä renkaassa on niin paljon samaa DNA:ta ja teknologiaa kuin Eagle F1 SuperSport -malliston maantierenkaissa. Se, että tämä on mahdollista, osoittaa moottoriurheilusta keräämämme opin arvon maantierenkaiden kehittämisessä.”
Goodyear Eagle F1 SuperSport -kilparengasmalliston eri versioita käytetään useissa korkeatasoisissa ja maineikkaissa mestaruussarjoissa, esimerkiksi FIA:n vakioautojen maailmanmestaruussarjassa (WTCR), jossa Goodyear toimii ainoana rengastoimittajana tällä kaudella.
Tämä sarja on huipputason bensiinikäyttöisten vakioautojen kilpasarja. Sen järjestää Eurosport Events, joka toimii myös Pure ETCR -sarjan järjestäjänä.
Goodyear-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cd-unelma
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
SystemDekin paluu
139 desibeliä 20 hertsillä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL