Suoritimme pikaisen testilenkin Škoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TECillä, jonka huomattavan taloudellisessa kaasukäyttöisessä moottorissa sovelletaan esimerkiksi imuventtiilien aukioloaikaan vaikuttavaa Miller-työkiertoa. Mallin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 3,8/3,9 kg/100 km. Kaasusäiliöiden 17,33 kilon kaasumäärällä päästään jopa 500 ajokilometriin (ennakkotieto, joka saattaa muuttua). Kaasuversio toimii kaupunki- ja moottoritieajossa juoheasti. Pääasiassa käytetään aina kaasua; bensiiniä käytetään vain, kun moottori käynnistetään tankkauksen jälkeen tai käynnistettäessä alle -10 asteen ulkolämpötilassa. Vaihtaminen kaasun ja bensiinin kesken tapahtuu aina automaattisesti ja huomaamattomasti.
Juha Peltonen
2021 Škoda Octavian uudet voimalinjat: Kevythybridi, lataushybridi ja bio-/maakaasuversio
Neljännen sukupolven täysin uudessa Škoda Octaviassa on aiempaa parempi sekä aktiivisen että passiivisen turvallisuuden näkökulmasta. Tarjolla on useita uusia ja edelleen kehitettyjä avustinjärjestelmiä sekä edistykselliset multimediajärjestelmät.
Taloudellisten bensiini- ja turbodieselvaihtoehtojen lisäksi tarjolla olevat kolme muuta voimalinjavaihtoehtoa parantavat uuden sukupolven Octavian ympäristövastuullisuutta.
Škoda Octavia e-TEC on merkin ensimmäinen kevythybridi, Octavia iV sekä urheilullinen Octavia RS iV lukeutuvat pistokeladattaviin hybrideihin, ja Octavia G-TEC käyttää puolestaan polttoaineena bio- tai maakaasua.
Enemmän sisätilaa ja tavaratilaa
Neljännen sukupolven Škoda Octavia on saatavana perinteisesti sekä liftback- että farmarimuunnoksena, ja mallistoa täydentävät Škoda Octavia Scout ja sporttinen Škoda Octavia RS. Liftback muuttui aiempaa sporttisemmaksi, ja mallissa on enemmän tilaa. Pituus ja leveys kasvoivat. Myös tavaratilan koko kasvoi: Liftback tarjoaa nyt 600 litran perustilan ja farmari vastaavasti 640 litraa.
Vetotapoina ovat etuveto ja neliveto. Suomessa nelivetoiset esitellään marraskuussa. Todettakoon, ettei Škoda Octaviasta ole tulollaan täyssähköistä versiota.
Lukuisista turvajärjestelmistä mainittakoon kääntymisvaroitin, joka estää kääntyessä, ettei oma auto aja vastaantulijan alle. Hyödyllinen on niin ikään poistumisvaroitin, joka varoittaa liikenteestä, kun ollaan poistumassa autosta.
Uuden Octavian mallien markkinaosuuksiksi veikkaillaan pistokeladattavan hybridin iV:n osuudeksi noin 25 %, kevythybridi e-TECin osuudeksi noin 25 % ja G-TEC -kaasumallin osuudeksi noin 25 %.
Aiempaa monipuolisemmin kaasumuunnoksia
Kaasuversiosta sen verran, että aiemmin kaasumalli oli yksinomaan farmari varustettuna kaksoiskytkinvaihteistolla. Vastedes kaasun saa myös Liftbackiin, sekä manuaalivaihteiston yhteydessä. Vaihtoehtoja tulee olemaan kaasuautoissa neljä ja varustetasoja kaksi.
Kevythybridissä on joko 1.0 TSI tai 1.5 TSI sekä 48 voltin käynnistingeneraattori. Sähkö avittaa kiihdytyksissä, ja Sport-ajotilassa saadaan maksimissaan 50 Nm lisää vääntöä.
Pistokeladattavassa hybridissä on 1.4 TSI ja sähkömoottori, jolloin saadaan 350 Nm järjestelmävääntö. Sähköinen toimintamatka on yli 60 kilometriä, ja sähkö on ensisijaisesti käytössä. PHEV on aina etuvetoinen ja varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla. Tietokone säätelee sähkömoottorin ja polttomoottorin käyttöä myös karttapohjaisesti, liikennetilanteita ja nopeusrajoituksia tarkkaillen.
Škoda Octavia RS iV tarjoaa 400 Nm järjestelmäväännön
RS-lataushybridissä on 245 hevosvoiman järjestelmäteho ja 400 Nm järjestelmävääntö. Autossa on Sport-alusta ja progressiivinen ohjaus. Octavia RS iV kiihtyy nollasta sataan 7,3 sekunnissa. Käyntiääniin liittyen saatavilla on äänigeneraattori.
Nelivetoisen RS:n tulee saamaan ainoastaan turbodieselinä.
Hintaesimerkeistä kevythybridi 1.0 TSI Ambition eTEC DSG maksaa alkaen 26 360 euroa. Pistokeladattava 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG:n hinta alkaa 35 993 eurosta. 1.4. TSI PHEV RS iV DSG:n hinta starttaa 41 508 eurosta, ja kaasuauto 1.5 TSI G-TEC Ambition DSG lähtee 28 984 euron tasolta.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen Kuvat Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Credo ja Sveitsin päärynä
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Uusi Totem LOON
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN