266 km/h: Kaikkien aikojen hätäisin Focus
Kaikkein aikojen nopein Ford RS on nyt saatavilla valikoiduista Ford-liikkeistä. Autossa on Ford Performance AWD-neliveto ja 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoja 350 hevosvoimaa.
Focus RS yltää huippunopeuteen 266 km/h, minkä mahdollistaa erikoisvalmisteinen versio Fordin uudesta 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottorista. Se tuottaa enimmillään 350 hevosvoimaa.
Focus RS:n kiihtyvyys on optimoitu liikkeellelähdön hallinnalla (Launch Control), joka on saatavana RS-malliin ensimmäistä kertaa. Siinä on nyt ensi kertaa myös Ford Performance AWD -neliveto dynaamisella kaarreajon hallintajärjestelmällä, joiden yhdistelmänä syntyy loistava pito, ketteryys ja kaarrenopeus.
Focus RS on esillä Frankfurtin autonäyttelyssä osana Euroopan Ford Performance -valikoimaa. Mukana on myös täysin uusi ja erittäin suorituskykyinen Ford GT -superauto, Focus ST:n viisiovinen malli ja farmari-versio sekä moninkertaisesti palkittu Fiesta ST.
”Täysin uusi Focus RS saavuttaa 100 kilometrin tuntinopeuden 4,7 sekunnissa. Se on suurin piirtein sama aika, jossa asiakkaat päättävät haluavansa tämän auton itselleen päästyään kuljettajan paikalle”, sanoo Jürgen Gagstatter (Chief Programme Engineer, Focus RS). ”Tämä auto tarjoaa uraa uurtavaa teknologiaa, upeaa käsiteltävyyttä ja suorituskykyä hintaan, joka varmasti pitää kilpailijamme hereillä öisin.”
Focus RS:n liikkeellelähdön hallinta (Launch Control) säätää ajoneuvon alustan ja voimansiirtojärjestelmät mahdollistaen parhaan mahdollisen kiihtyvyyden, olivatpa radan olosuhteet millaiset tahansa. Kuljettaja valitsee toiminnon mittariston valikosta, kytkee ykkösvaihteen päälle, painaa kaasun pohjaan ja päästä kytkimen irti. Näin ajoneuvo tarjoaa optimaalisen suorituksen, johon lukeutuu vääntömomentin jakaminen nelivetojärjestelmälle, korkeimman mahdollisen vääntömomentin ylläpitäminen turbotoiminnon avulla, luistonestojärjestelmän sekä iskunvaimentimien asetukset.
Vaihteiden vaihtamisella on oma merkityksensä kiihtyvyyteen. Siksi RS:n mittaristossa on merkkivalo, joka kertoo kuljettajalle, kun vaihteen vaihdon kannalta optimaalinen kierrosnopeus 5900 r/min lähestyy, ja välähtää, kun moottori saavuttaa kierrosnopeuden 6800 r/min.
Ford Performance -neliveto pohjautuu kahteen elektronisesti ohjautuvaan kytkimeen, joilla hallitaan väännön jakautumista eteen ja taakse. Omat kytkimet voivat säädellä myös vääntöä takapyörien välillä. Näin saadaan aikaan kaarreajo-ominaisuus, jolla on merkittävä vaikutus auton käsiteltävyyteen ja käyttäytymiseen mutkissa.
Hallintayksikkö tarkkailee voimanjakoa lukuisten antureiden avulla 100 kertaa sekunnissa. Optimaalisen ajodynamiikan aikaansaamiseksi Ford Performance AWD-neliveto ja ajovakauden hallintajärjestelmä sekä erityisesti jarruihin perustuvan kaarreajon hallintajärjestelmä, joka toimii nelivetojärjestelmän voimanjaon rinnalla, kalibroitiin uudelleen.
Focus RS -kuljettajat voivat valita neljästä eri Drive Mode -ajoasetuksesta, jotka säätävät nelivetojärjestelmän, iskunvaimentimet, elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän, ohjauksen ja moottorin reagoinnin sekä auton äänet tuomaan parhaan mahdollisen suorituskyvyn niin normaalissa maantieajossa kuin rataolosuhteissa. /minatavilla on Normal-, Sport- tai Track-asetus sekä Drift Mode -ajoasetus, joka auttaa hallituissa yliohjausluisuissa radalla.
Moottorin rakenne on sama kuin uudessa Mustangissa käytössä olevan täysalumiinisen nelisylinterisen 2.3 litran moottorin. Focus RS:n moottoria on huomattavasti parannettu tuottamaan 10 prosenttia enemmän tehoa. Moottorissa on uusi matalan inertian kaksikierukkainen turboahdin suuremmalla kompressorilla, paranneltu ilman sisäänotto sekä suurikaliiperinen pakokaasujärjestelmä.
Auton moottori tuottaa 440 Nm maksimivääntömomentin kierrosnopeudella 2000–4500 r/min. Voimakkaassa kiihdytyksessä vääntömomentti voi olla hetkellisesti jopa 470 Nm.
Uuden Focus RS:n on suunnitellut Fordin globaali Ford Performance -tiimi. Nyt esiteltävä Focus RS on kolmannen sukupolven malli. Edelliset Focus RS -mallit esiteltiin vuosina 2002 ja 2009.
Ford Performance -tiimi toimii innovaatio- ja testilaboratoriona ainutlaatuisille ja suorituskykyisille ajoneuvoille, osille, tarvikkeille ja asiakaskokemuksille. Tähän kuuluu autojen aerodynamiikkaan, keveyteen, elektroniikkaan, voimansiirtojärjestelmien suorituskykyyn ja polttoainetehokkuuteen liittyvien innovaatioiden ja teknologioiden kehittäminen, joita voidaan käyttää myös muissa Ford-ajoneuvoissa.
Focus RS on kolmaskymmenes Ford, joka saa kantaa legendaarista RS-logoa. Lisäksi se on yksi 12 uudesta suorituskykyisestä autosta, jotka Ford tuo asiakkailleen ympäri maailmaa vuoteen mennessä osana Ford-suorituskyvyn uutta aikakautta. Uudet Focus RS -autot valmistetaan Saarlouisissa, Saksassa.
Autojen toimitukset alkavat Euroopassa vuoden 2016 alkupuolella. Fordilta ilmoitettiin, että Focus RS on tilattavissa valikoiduista Ford-liikkeistä Suomessa alustavaan alkaen 52 000 euron hintaan.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Uusi haastaja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN