266 km/h: Kaikkien aikojen hätäisin Focus

Kaikkein aikojen nopein Ford RS on nyt saatavilla valikoiduista Ford-liikkeistä. Autossa on Ford Performance AWD-neliveto ja 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoja 350 hevosvoimaa.

Auto Bild.Uutiset

Fo­cus RS yl­tää huip­pu­no­peu­teen 266 km/h, min­kä mah­dol­lis­taa eri­kois­val­mis­tei­nen ver­sio For­din uu­des­ta 2.3 lit­ran Eco­Boost-ben­sii­ni­moot­to­ris­ta. Se tuot­taa enim­mil­lään 350 he­vos­voi­maa.

Fo­cus RS:n kiih­ty­vyys on op­ti­moi­tu liik­keel­le­läh­dön hal­lin­nal­la (Launch Cont­rol), joka on saa­ta­va­na RS-mal­liin en­sim­mäis­tä ker­taa. Sii­nä on nyt en­si ker­taa myös Ford Per­for­man­ce AWD -ne­li­ve­to dy­naa­mi­sel­la kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäl­lä, joi­den yh­dis­tel­mä­nä syn­tyy lois­ta­va pito, ket­te­ryys ja kaar­re­no­peus.

Fo­cus RS on esil­lä Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä osa­na Eu­roo­pan Ford Per­for­man­ce -va­li­koi­maa. Mu­ka­na on myös täy­sin uu­si ja erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen Ford GT -su­pe­rau­to, Fo­cus ST:n vii­si­o­vi­nen mal­li ja far­ma­ri-ver­sio sekä mo­nin­ker­tai­ses­ti pal­kit­tu Fies­ta ST.

”Täy­sin uu­si Fo­cus RS saa­vut­taa 100 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­den 4,7 se­kun­nis­sa. Se on suu­rin piir­tein sama ai­ka, jos­sa asi­ak­kaat päät­tä­vät ha­lu­a­van­sa tä­män au­ton it­sel­leen pääs­ty­ään kul­jet­ta­jan pai­kal­le”, sa­noo Jürgen Gags­tat­ter (Chief Prog­ram­me En­gi­neer, Fo­cus RS). ”Tämä au­to tar­jo­aa uraa uur­ta­vaa tek­no­lo­gi­aa, upe­aa kä­si­tel­tä­vyyt­tä ja suo­ri­tus­ky­kyä hin­taan, joka var­mas­ti pi­tää kil­pai­li­jam­me he­reil­lä öi­sin.”

Fo­cus RS:n liik­keel­le­läh­dön hal­lin­ta (Launch Cont­rol) sää­tää ajo­neu­von alus­tan ja voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mät mah­dol­lis­ta­en par­haan mah­dol­li­sen kiih­ty­vyy­den, oli­vat­pa ra­dan olo­suh­teet mil­lai­set ta­han­sa. Kul­jet­ta­ja va­lit­see toi­min­non mit­ta­ris­ton va­li­kos­ta, kyt­kee yk­kös­vaih­teen pääl­le, pai­naa kaa­sun poh­jaan ja pääs­tä kyt­ki­men ir­ti. Näin ajo­neu­vo tar­jo­aa op­ti­maa­li­sen suo­ri­tuk­sen, jo­hon lu­keu­tuu vään­tö­mo­men­tin ja­ka­mi­nen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­le, kor­keim­man mah­dol­li­sen vään­tö­mo­men­tin yl­lä­pi­tä­mi­nen tur­bo­toi­min­non avul­la, luis­to­nes­to­jär­jes­tel­män sekä is­kun­vai­men­ti­mien ase­tuk­set.

Vaih­tei­den vaih­ta­mi­sel­la on oma mer­ki­tyk­sen­sä kiih­ty­vyy­teen. Sik­si RS:n mit­ta­ris­tos­sa on merk­ki­va­lo, joka ker­too kul­jet­ta­jal­le, kun vaih­teen vaih­don kan­nal­ta op­ti­maa­li­nen kier­ros­no­peus 5900 r/min lä­hes­tyy, ja vä­läh­tää, kun moot­to­ri saa­vut­taa kier­ros­no­peu­den 6800 r/min.

Ford Per­for­man­ce -ne­li­ve­to poh­jau­tuu kah­teen elekt­ro­ni­ses­ti oh­jau­tu­vaan kyt­ki­meen, joil­la hal­li­taan vään­nön ja­kau­tu­mis­ta eteen ja taak­se. Omat kyt­ki­met voi­vat sää­del­lä myös vään­töä ta­ka­pyö­rien vä­lil­lä. Näin saa­daan ai­kaan kaar­re­a­jo-omi­nai­suus, jol­la on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus au­ton kä­si­tel­tä­vyy­teen ja käyt­täy­ty­mi­seen mut­kis­sa.

Hal­lin­ta­yk­sik­kö tark­kai­lee voi­man­ja­koa lu­kuis­ten an­tu­rei­den avul­la 100 ker­taa se­kun­nis­sa. Op­ti­maa­li­sen ajo­dy­na­mii­kan ai­kaan­saa­mi­sek­si Ford Per­for­man­ce AWD-ne­li­ve­to ja ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä sekä eri­tyi­ses­ti jar­rui­hin pe­rus­tu­van kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, joka toi­mii ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män voi­man­ja­on rin­nal­la, ka­lib­roi­tiin uu­del­leen.

Fo­cus RS -kul­jet­ta­jat voi­vat va­li­ta nel­jäs­tä eri Drive Mode -ajo­a­se­tuk­ses­ta, jot­ka sää­tä­vät ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män, is­kun­vai­men­ti­met, elekt­ro­ni­sen ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­män, oh­jauk­sen ja moot­to­rin re­a­goin­nin sekä au­ton ää­net tuo­maan par­haan mah­dol­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn niin nor­maa­lis­sa maan­tie­a­jos­sa kuin ra­ta­o­lo­suh­teis­sa. /mi­na­ta­vil­la on Nor­mal-, Sport- tai Track-ase­tus sekä Drift Mode -ajo­a­se­tus, joka aut­taa hal­li­tuis­sa yli­oh­jaus­lui­suis­sa ra­dal­la.

Moot­to­rin ra­ken­ne on sama kuin uu­des­sa Mus­tan­gis­sa käy­tös­sä ole­van täy­sa­lu­mii­ni­sen ne­li­sy­lin­te­ri­sen 2.3 lit­ran moot­to­rin. Fo­cus RS:n moot­to­ria on huo­mat­ta­vas­ti pa­ran­net­tu tuot­ta­maan 10 pro­sent­tia enem­män te­hoa. Moot­to­ris­sa on uu­si ma­ta­lan iner­ti­an kak­si­kie­ruk­kai­nen tur­bo­ah­din suu­rem­mal­la komp­res­so­ril­la, pa­ran­nel­tu il­man si­sää­not­to sekä suu­ri­ka­lii­pe­ri­nen pa­ko­kaa­su­jär­jes­tel­mä.

Au­ton moot­to­ri tuot­taa 440 Nm mak­si­mi­vään­tö­mo­men­tin kier­ros­no­peu­del­la 2000–4500 r/min. Voi­mak­kaas­sa kiih­dy­tyk­ses­sä vään­tö­mo­ment­ti voi ol­la het­kel­li­ses­ti jopa 470 Nm.

Uu­den Fo­cus RS:n on suun­ni­tel­lut For­din glo­baa­li Ford Per­for­man­ce -tii­mi. Nyt esi­tel­tä­vä Fo­cus RS on kol­man­nen su­ku­pol­ven mal­li. Edel­li­set Fo­cus RS -mal­lit esi­tel­tiin vuo­si­na 2002 ja 2009.

Ford Per­for­man­ce -tii­mi toi­mii in­no­vaa­tio- ja tes­ti­la­bo­ra­to­ri­o­na ai­nut­laa­tui­sil­le ja suo­ri­tus­ky­kyi­sil­le ajo­neu­voil­le, osil­le, tar­vik­keil­le ja asi­a­kas­ko­ke­muk­sil­le. Tä­hän kuu­luu au­to­jen ae­ro­dy­na­miik­kaan, ke­vey­teen, elekt­ro­niik­kaan, voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mien suo­ri­tus­ky­kyyn ja polt­to­ai­ne­te­hok­kuu­teen liit­ty­vien in­no­vaa­ti­oi­den ja tek­no­lo­gi­oi­den ke­hit­tä­mi­nen, joi­ta voi­daan käyt­tää myös muis­sa Ford-ajo­neu­vois­sa.

Fo­cus RS on kol­mas­kym­me­nes Ford, joka saa kan­taa le­gen­daa­ris­ta RS-lo­goa. Li­säk­si se on yk­si 12 uu­des­ta suo­ri­tus­ky­kyi­ses­tä au­tos­ta, jot­ka Ford tuo asi­ak­kail­leen ym­pä­ri maa­il­maa vuo­teen men­nes­sä osa­na Ford-suo­ri­tus­ky­vyn uut­ta ai­ka­kaut­ta. Uu­det Fo­cus RS -au­tot val­mis­te­taan Saar­lou­i­sis­sa, Sak­sas­sa.

Au­to­jen toi­mi­tuk­set al­ka­vat Eu­roo­pas­sa vuo­den 2016 al­ku­puo­lel­la. For­dil­ta il­moi­tet­tiin, et­tä Fo­cus RS on ti­lat­ta­vis­sa va­li­koi­duis­ta Ford-liik­keis­tä Suo­mes­sa alus­ta­vaan al­ka­en 52 000 eu­ron hin­taan.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN