266 km/h: Kaikkien aikojen hätäisin Focus
Kaikkein aikojen nopein Ford RS on nyt saatavilla valikoiduista Ford-liikkeistä. Autossa on Ford Performance AWD-neliveto ja 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoja 350 hevosvoimaa.
Focus RS yltää huippunopeuteen 266 km/h, minkä mahdollistaa erikoisvalmisteinen versio Fordin uudesta 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottorista. Se tuottaa enimmillään 350 hevosvoimaa.
Focus RS:n kiihtyvyys on optimoitu liikkeellelähdön hallinnalla (Launch Control), joka on saatavana RS-malliin ensimmäistä kertaa. Siinä on nyt ensi kertaa myös Ford Performance AWD -neliveto dynaamisella kaarreajon hallintajärjestelmällä, joiden yhdistelmänä syntyy loistava pito, ketteryys ja kaarrenopeus.
Focus RS on esillä Frankfurtin autonäyttelyssä osana Euroopan Ford Performance -valikoimaa. Mukana on myös täysin uusi ja erittäin suorituskykyinen Ford GT -superauto, Focus ST:n viisiovinen malli ja farmari-versio sekä moninkertaisesti palkittu Fiesta ST.
”Täysin uusi Focus RS saavuttaa 100 kilometrin tuntinopeuden 4,7 sekunnissa. Se on suurin piirtein sama aika, jossa asiakkaat päättävät haluavansa tämän auton itselleen päästyään kuljettajan paikalle”, sanoo Jürgen Gagstatter (Chief Programme Engineer, Focus RS). ”Tämä auto tarjoaa uraa uurtavaa teknologiaa, upeaa käsiteltävyyttä ja suorituskykyä hintaan, joka varmasti pitää kilpailijamme hereillä öisin.”
Focus RS:n liikkeellelähdön hallinta (Launch Control) säätää ajoneuvon alustan ja voimansiirtojärjestelmät mahdollistaen parhaan mahdollisen kiihtyvyyden, olivatpa radan olosuhteet millaiset tahansa. Kuljettaja valitsee toiminnon mittariston valikosta, kytkee ykkösvaihteen päälle, painaa kaasun pohjaan ja päästä kytkimen irti. Näin ajoneuvo tarjoaa optimaalisen suorituksen, johon lukeutuu vääntömomentin jakaminen nelivetojärjestelmälle, korkeimman mahdollisen vääntömomentin ylläpitäminen turbotoiminnon avulla, luistonestojärjestelmän sekä iskunvaimentimien asetukset.
Vaihteiden vaihtamisella on oma merkityksensä kiihtyvyyteen. Siksi RS:n mittaristossa on merkkivalo, joka kertoo kuljettajalle, kun vaihteen vaihdon kannalta optimaalinen kierrosnopeus 5900 r/min lähestyy, ja välähtää, kun moottori saavuttaa kierrosnopeuden 6800 r/min.
Ford Performance -neliveto pohjautuu kahteen elektronisesti ohjautuvaan kytkimeen, joilla hallitaan väännön jakautumista eteen ja taakse. Omat kytkimet voivat säädellä myös vääntöä takapyörien välillä. Näin saadaan aikaan kaarreajo-ominaisuus, jolla on merkittävä vaikutus auton käsiteltävyyteen ja käyttäytymiseen mutkissa.
Hallintayksikkö tarkkailee voimanjakoa lukuisten antureiden avulla 100 kertaa sekunnissa. Optimaalisen ajodynamiikan aikaansaamiseksi Ford Performance AWD-neliveto ja ajovakauden hallintajärjestelmä sekä erityisesti jarruihin perustuvan kaarreajon hallintajärjestelmä, joka toimii nelivetojärjestelmän voimanjaon rinnalla, kalibroitiin uudelleen.
Focus RS -kuljettajat voivat valita neljästä eri Drive Mode -ajoasetuksesta, jotka säätävät nelivetojärjestelmän, iskunvaimentimet, elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän, ohjauksen ja moottorin reagoinnin sekä auton äänet tuomaan parhaan mahdollisen suorituskyvyn niin normaalissa maantieajossa kuin rataolosuhteissa. /minatavilla on Normal-, Sport- tai Track-asetus sekä Drift Mode -ajoasetus, joka auttaa hallituissa yliohjausluisuissa radalla.
Moottorin rakenne on sama kuin uudessa Mustangissa käytössä olevan täysalumiinisen nelisylinterisen 2.3 litran moottorin. Focus RS:n moottoria on huomattavasti parannettu tuottamaan 10 prosenttia enemmän tehoa. Moottorissa on uusi matalan inertian kaksikierukkainen turboahdin suuremmalla kompressorilla, paranneltu ilman sisäänotto sekä suurikaliiperinen pakokaasujärjestelmä.
Auton moottori tuottaa 440 Nm maksimivääntömomentin kierrosnopeudella 2000–4500 r/min. Voimakkaassa kiihdytyksessä vääntömomentti voi olla hetkellisesti jopa 470 Nm.
Uuden Focus RS:n on suunnitellut Fordin globaali Ford Performance -tiimi. Nyt esiteltävä Focus RS on kolmannen sukupolven malli. Edelliset Focus RS -mallit esiteltiin vuosina 2002 ja 2009.
Ford Performance -tiimi toimii innovaatio- ja testilaboratoriona ainutlaatuisille ja suorituskykyisille ajoneuvoille, osille, tarvikkeille ja asiakaskokemuksille. Tähän kuuluu autojen aerodynamiikkaan, keveyteen, elektroniikkaan, voimansiirtojärjestelmien suorituskykyyn ja polttoainetehokkuuteen liittyvien innovaatioiden ja teknologioiden kehittäminen, joita voidaan käyttää myös muissa Ford-ajoneuvoissa.
Focus RS on kolmaskymmenes Ford, joka saa kantaa legendaarista RS-logoa. Lisäksi se on yksi 12 uudesta suorituskykyisestä autosta, jotka Ford tuo asiakkailleen ympäri maailmaa vuoteen mennessä osana Ford-suorituskyvyn uutta aikakautta. Uudet Focus RS -autot valmistetaan Saarlouisissa, Saksassa.
Autojen toimitukset alkavat Euroopassa vuoden 2016 alkupuolella. Fordilta ilmoitettiin, että Focus RS on tilattavissa valikoiduista Ford-liikkeistä Suomessa alustavaan alkaen 52 000 euron hintaan.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Seitsemäs kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL