266 km/h: Kaikkien aikojen hätäisin Focus

Kaikkein aikojen nopein Ford RS on nyt saatavilla valikoiduista Ford-liikkeistä. Autossa on Ford Performance AWD-neliveto ja 2.3 litran EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoja 350 hevosvoimaa.

Auto Bild.Uutiset

Fo­cus RS yl­tää huip­pu­no­peu­teen 266 km/h, min­kä mah­dol­lis­taa eri­kois­val­mis­tei­nen ver­sio For­din uu­des­ta 2.3 lit­ran Eco­Boost-ben­sii­ni­moot­to­ris­ta. Se tuot­taa enim­mil­lään 350 he­vos­voi­maa.

Fo­cus RS:n kiih­ty­vyys on op­ti­moi­tu liik­keel­le­läh­dön hal­lin­nal­la (Launch Cont­rol), joka on saa­ta­va­na RS-mal­liin en­sim­mäis­tä ker­taa. Sii­nä on nyt en­si ker­taa myös Ford Per­for­man­ce AWD -ne­li­ve­to dy­naa­mi­sel­la kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäl­lä, joi­den yh­dis­tel­mä­nä syn­tyy lois­ta­va pito, ket­te­ryys ja kaar­re­no­peus.

Fo­cus RS on esil­lä Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä osa­na Eu­roo­pan Ford Per­for­man­ce -va­li­koi­maa. Mu­ka­na on myös täy­sin uu­si ja erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen Ford GT -su­pe­rau­to, Fo­cus ST:n vii­si­o­vi­nen mal­li ja far­ma­ri-ver­sio sekä mo­nin­ker­tai­ses­ti pal­kit­tu Fies­ta ST.

”Täy­sin uu­si Fo­cus RS saa­vut­taa 100 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­den 4,7 se­kun­nis­sa. Se on suu­rin piir­tein sama ai­ka, jos­sa asi­ak­kaat päät­tä­vät ha­lu­a­van­sa tä­män au­ton it­sel­leen pääs­ty­ään kul­jet­ta­jan pai­kal­le”, sa­noo Jürgen Gags­tat­ter (Chief Prog­ram­me En­gi­neer, Fo­cus RS). ”Tämä au­to tar­jo­aa uraa uur­ta­vaa tek­no­lo­gi­aa, upe­aa kä­si­tel­tä­vyyt­tä ja suo­ri­tus­ky­kyä hin­taan, joka var­mas­ti pi­tää kil­pai­li­jam­me he­reil­lä öi­sin.”

Fo­cus RS:n liik­keel­le­läh­dön hal­lin­ta (Launch Cont­rol) sää­tää ajo­neu­von alus­tan ja voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mät mah­dol­lis­ta­en par­haan mah­dol­li­sen kiih­ty­vyy­den, oli­vat­pa ra­dan olo­suh­teet mil­lai­set ta­han­sa. Kul­jet­ta­ja va­lit­see toi­min­non mit­ta­ris­ton va­li­kos­ta, kyt­kee yk­kös­vaih­teen pääl­le, pai­naa kaa­sun poh­jaan ja pääs­tä kyt­ki­men ir­ti. Näin ajo­neu­vo tar­jo­aa op­ti­maa­li­sen suo­ri­tuk­sen, jo­hon lu­keu­tuu vään­tö­mo­men­tin ja­ka­mi­nen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­le, kor­keim­man mah­dol­li­sen vään­tö­mo­men­tin yl­lä­pi­tä­mi­nen tur­bo­toi­min­non avul­la, luis­to­nes­to­jär­jes­tel­män sekä is­kun­vai­men­ti­mien ase­tuk­set.

Vaih­tei­den vaih­ta­mi­sel­la on oma mer­ki­tyk­sen­sä kiih­ty­vyy­teen. Sik­si RS:n mit­ta­ris­tos­sa on merk­ki­va­lo, joka ker­too kul­jet­ta­jal­le, kun vaih­teen vaih­don kan­nal­ta op­ti­maa­li­nen kier­ros­no­peus 5900 r/min lä­hes­tyy, ja vä­läh­tää, kun moot­to­ri saa­vut­taa kier­ros­no­peu­den 6800 r/min.

Ford Per­for­man­ce -ne­li­ve­to poh­jau­tuu kah­teen elekt­ro­ni­ses­ti oh­jau­tu­vaan kyt­ki­meen, joil­la hal­li­taan vään­nön ja­kau­tu­mis­ta eteen ja taak­se. Omat kyt­ki­met voi­vat sää­del­lä myös vään­töä ta­ka­pyö­rien vä­lil­lä. Näin saa­daan ai­kaan kaar­re­a­jo-omi­nai­suus, jol­la on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus au­ton kä­si­tel­tä­vyy­teen ja käyt­täy­ty­mi­seen mut­kis­sa.

Hal­lin­ta­yk­sik­kö tark­kai­lee voi­man­ja­koa lu­kuis­ten an­tu­rei­den avul­la 100 ker­taa se­kun­nis­sa. Op­ti­maa­li­sen ajo­dy­na­mii­kan ai­kaan­saa­mi­sek­si Ford Per­for­man­ce AWD-ne­li­ve­to ja ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä sekä eri­tyi­ses­ti jar­rui­hin pe­rus­tu­van kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, joka toi­mii ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män voi­man­ja­on rin­nal­la, ka­lib­roi­tiin uu­del­leen.

Fo­cus RS -kul­jet­ta­jat voi­vat va­li­ta nel­jäs­tä eri Drive Mode -ajo­a­se­tuk­ses­ta, jot­ka sää­tä­vät ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män, is­kun­vai­men­ti­met, elekt­ro­ni­sen ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­män, oh­jauk­sen ja moot­to­rin re­a­goin­nin sekä au­ton ää­net tuo­maan par­haan mah­dol­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn niin nor­maa­lis­sa maan­tie­a­jos­sa kuin ra­ta­o­lo­suh­teis­sa. /mi­na­ta­vil­la on Nor­mal-, Sport- tai Track-ase­tus sekä Drift Mode -ajo­a­se­tus, joka aut­taa hal­li­tuis­sa yli­oh­jaus­lui­suis­sa ra­dal­la.

Moot­to­rin ra­ken­ne on sama kuin uu­des­sa Mus­tan­gis­sa käy­tös­sä ole­van täy­sa­lu­mii­ni­sen ne­li­sy­lin­te­ri­sen 2.3 lit­ran moot­to­rin. Fo­cus RS:n moot­to­ria on huo­mat­ta­vas­ti pa­ran­net­tu tuot­ta­maan 10 pro­sent­tia enem­män te­hoa. Moot­to­ris­sa on uu­si ma­ta­lan iner­ti­an kak­si­kie­ruk­kai­nen tur­bo­ah­din suu­rem­mal­la komp­res­so­ril­la, pa­ran­nel­tu il­man si­sää­not­to sekä suu­ri­ka­lii­pe­ri­nen pa­ko­kaa­su­jär­jes­tel­mä.

Au­ton moot­to­ri tuot­taa 440 Nm mak­si­mi­vään­tö­mo­men­tin kier­ros­no­peu­del­la 2000–4500 r/min. Voi­mak­kaas­sa kiih­dy­tyk­ses­sä vään­tö­mo­ment­ti voi ol­la het­kel­li­ses­ti jopa 470 Nm.

Uu­den Fo­cus RS:n on suun­ni­tel­lut For­din glo­baa­li Ford Per­for­man­ce -tii­mi. Nyt esi­tel­tä­vä Fo­cus RS on kol­man­nen su­ku­pol­ven mal­li. Edel­li­set Fo­cus RS -mal­lit esi­tel­tiin vuo­si­na 2002 ja 2009.

Ford Per­for­man­ce -tii­mi toi­mii in­no­vaa­tio- ja tes­ti­la­bo­ra­to­ri­o­na ai­nut­laa­tui­sil­le ja suo­ri­tus­ky­kyi­sil­le ajo­neu­voil­le, osil­le, tar­vik­keil­le ja asi­a­kas­ko­ke­muk­sil­le. Tä­hän kuu­luu au­to­jen ae­ro­dy­na­miik­kaan, ke­vey­teen, elekt­ro­niik­kaan, voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mien suo­ri­tus­ky­kyyn ja polt­to­ai­ne­te­hok­kuu­teen liit­ty­vien in­no­vaa­ti­oi­den ja tek­no­lo­gi­oi­den ke­hit­tä­mi­nen, joi­ta voi­daan käyt­tää myös muis­sa Ford-ajo­neu­vois­sa.

Fo­cus RS on kol­mas­kym­me­nes Ford, joka saa kan­taa le­gen­daa­ris­ta RS-lo­goa. Li­säk­si se on yk­si 12 uu­des­ta suo­ri­tus­ky­kyi­ses­tä au­tos­ta, jot­ka Ford tuo asi­ak­kail­leen ym­pä­ri maa­il­maa vuo­teen men­nes­sä osa­na Ford-suo­ri­tus­ky­vyn uut­ta ai­ka­kaut­ta. Uu­det Fo­cus RS -au­tot val­mis­te­taan Saar­lou­i­sis­sa, Sak­sas­sa.

Au­to­jen toi­mi­tuk­set al­ka­vat Eu­roo­pas­sa vuo­den 2016 al­ku­puo­lel­la. For­dil­ta il­moi­tet­tiin, et­tä Fo­cus RS on ti­lat­ta­vis­sa va­li­koi­duis­ta Ford-liik­keis­tä Suo­mes­sa alus­ta­vaan al­ka­en 52 000 eu­ron hin­taan.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU