Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Ankariin pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat tekevät loskassa, lumella sekä jäällä ajamisesta turvallisempaa. Muutamalla perustiedolla voit parantaa renkaiden turvallisuutta ja suorituskykyä talviteillä entisestään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.
“Harva enää potkaisee rengasta tarkistaakseen rengaspaineet. Kuljettajien keskuudessa elää kuitenkin vielä joitain renkaisiin liittyviä harhaluuloja,” Helmijärvi huomauttaa.
Kerkko Helmijärvi kumoaa sitkeimpiä talvirenkaisiin liittyviä vääriä käsityksiä faktatiedolla:
Harhaluulo nro 1: “Rengaspaine ei voi olla suositusta korkeampi”
“Liian korkea rengaspaine on parempi kuin liian matala,” neuvoo Kerkko Helmijärvi, joka törmää säännöllisesti ajatukseen, että rengaspaineita ei saa nostaa autonvalmistajan suositusten yläpuolelle. Tämän takia monet autot ajavat liian matalilla paineilla, Helmijärvi selittää.
Kun auto on esimerkiksi joululomalle lähdettäessä täyteen pakattu, paineita on lisättävä. On myös tärkeää ymmärtää, että rengaspaine laskee lämpötilan laskiessa. “Joka kerta kun lämpötila laskee 10 astetta, rengaspaine laskee 0,1 baria,” sanoo Helmijärvi.
Koska riittävä rengaspaine on avain turvalliseen ajamiseen erityisesti talvella, asiantuntija suosittelee tarkistamaan rengaspaineen kerran kuukaudessa tai jopa useammin, jos ajat paljon.
“Liian matala rengaspaine aiheuttaa aina ongelmia. Ajaminen alipaineisella renkaalla on epämukavaa ja pahimmassa tapauksessa rengas voi jopa irrota vanteelta,” Helmijärvi varoittaa. “Harvoin tarvitsee huolehtia, että paine on liian korkea. Rengaspaine, joka on 0,2 baria autonvalmistajan suosituksen yläpuolella, on yleensä sopiva turvalliseen talviajoon,” hän neuvoo.
Harhaluulo nro 2: “Minun ei tarvitse vaihtaa renkaiden paikkaa kauden aikana”
Autosi neljä rengasta eivät aina kulu tasaisesti. Siksi Helmijärvi suosittelee niiden kierrättämistä auton alla kerran talvikauden aikana, jos kaikki neljä rengasta ovat samankokoisia.
Renkaiden vaihtaminen vetävien ja vapaasti pyörivien akseleiden välillä varmistaa, että kuluminen jakautuu tasaisesti kaikille renkaille. “Tasaisempi kulutuspinnan syvyys varmistaa paremman pidon ja vakaamman ajon, mikä vähentää onnettomuusriskiä,” hän kertoo.
Tasaisempi kuluminen myös pidentää renkaiden käyttöikää, mikä säästää rahaa.
“Renkaiden kierrättäminen kerran talven aikana voi maksaa jonkin verran rahaa tai vaivaa, mutta sillä voi säästää satoja euroja, kun uusien renkaiden ostoa voi viivyttää,” Helmijärvi huomauttaa. “Oikean rengaspaineen ylläpitäminen ja renkaiden paikan vaihtaminen talvikauden aikana ovat tärkeimmät tekijät, jotta talvirenkaasi toimivat luotettavasti ja turvallisesti.”
Harhaluulo nro 3: “Jos poistat nastarenkaista nastat, ne toimivat kuin kitkarenkaat”
Pohjoismaiset nastarenkaat on suunniteltu pitämään kuljettaja, matkustajat ja muut tiellä liikkujat turvassa erityisesti jäisillä liukkailla teillä.
“Jotkut uskovat, että jos poistat nastat nastarenkaasta, rengas toimii kuin kitkarengas. Mutta näin ei ole,” Helmijärvi korostaa.
“Nastarenkaiden kulutuspinnan seos ja kuvio on erityisesti suunniteltu pitämään ja tukemaan nastoja, eikä niitä ole optimoitu toimimaan ilman nastoja. Pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu maksimaaliseen jääpitoon ilman nastoja.”
Vinkkejä turvalliseen talviajoon:
- Tarkista rengaspaineesi säännöllisesti. Varmista ennen mittaamista, että renkaat ovat kylmät eivätkä lämpimät ajon jäljiltä.
- Lisää vähintään 0,1 baria painetta, kun lämpötila laskee 10 astetta. On parempi pitää rengaspaine hieman liian korkeana kuin liian matalana.
- Kysy neuvoa paikallisesta rengasliikkeestä, jos et ole varma oikeasta rengaspaineesta.
- Kierrätä renkaasi etu- ja taka-akselin välillä kerran talven aikana, jos mahdollista.
- Käytä pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja nasta- tai kitkarenkaita. Tarkista lumi- ja jääpitomerkinnät renkaan sivupinnasta.
- Älä poista nastoja renkaistasi, sillä nastarenkaita ei ole suunniteltu toimimaan ilman niitä.
AutoBild ja Nokian renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Ab-luokan voimaa Italiasta
Kolmikanavainen päätevahvistin
HEDD Audion uusi kartio
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI