Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta

Ankariin pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat tekevät loskassa, lumella sekä jäällä ajamisesta turvallisempaa. Muutamalla perustiedolla voit parantaa renkaiden turvallisuutta ja suorituskykyä talviteillä entisestään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.

Auto Bild.Uutiset

“Har­va enää pot­kai­see ren­gas­ta tar­kis­taak­seen ren­gas­pai­neet. Kul­jet­ta­jien kes­kuu­des­sa elää kui­ten­kin vie­lä joi­tain ren­kai­siin liit­ty­viä har­ha­luu­lo­ja,” Hel­mi­jär­vi huo­maut­taa.

Kerk­ko Hel­mi­jär­vi ku­mo­aa sit­keim­piä tal­vi­ren­kai­siin liit­ty­viä vää­riä kä­si­tyk­siä fak­ta­tie­dol­la:

Har­ha­luu­lo nro 1: “Ren­gas­pai­ne ei voi ol­la suo­si­tus­ta kor­ke­am­pi”

“Lii­an kor­kea ren­gas­pai­ne on pa­rem­pi kuin lii­an ma­ta­la,” neu­voo Kerk­ko Hel­mi­jär­vi, joka tör­mää sään­nöl­li­ses­ti aja­tuk­seen, et­tä ren­gas­pai­nei­ta ei saa nos­taa au­ton­val­mis­ta­jan suo­si­tus­ten ylä­puo­lel­le. Tä­män ta­kia mo­net au­tot aja­vat lii­an ma­ta­lil­la pai­neil­la, Hel­mi­jär­vi se­lit­tää.



Kun au­to on esi­mer­kik­si jou­lu­lo­mal­le läh­det­tä­es­sä täy­teen pa­kat­tu, pai­nei­ta on li­sät­tä­vä. On myös tär­ke­ää ym­mär­tää, et­tä ren­gas­pai­ne las­kee läm­pö­ti­lan las­kies­sa. “Joka ker­ta kun läm­pö­ti­la las­kee 10 as­tet­ta, ren­gas­pai­ne las­kee 0,1 ba­ria,” sa­noo Hel­mi­jär­vi.

Kos­ka riit­tä­vä ren­gas­pai­ne on avain tur­val­li­seen aja­mi­seen eri­tyi­ses­ti tal­vel­la, asi­an­tun­ti­ja suo­sit­te­lee tar­kis­ta­maan ren­gas­pai­neen ker­ran kuu­kau­des­sa tai jopa use­am­min, jos ajat pal­jon.

“Lii­an ma­ta­la ren­gas­pai­ne ai­heut­taa ai­na on­gel­mia. Aja­mi­nen ali­pai­nei­sel­la ren­kaal­la on epä­mu­ka­vaa ja pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa ren­gas voi jopa ir­ro­ta van­teel­ta,” Hel­mi­jär­vi va­roit­taa. “Har­voin tar­vit­see huo­leh­tia, et­tä pai­ne on lii­an kor­kea. Ren­gas­pai­ne, joka on 0,2 ba­ria au­ton­val­mis­ta­jan suo­si­tuk­sen ylä­puo­lel­la, on yleen­sä so­pi­va tur­val­li­seen tal­vi­a­joon,” hän neu­voo.
 

Har­ha­luu­lo nro 2: “Mi­nun ei tar­vit­se vaih­taa ren­kai­den paik­kaa kau­den ai­ka­na”

Au­to­si nel­jä ren­gas­ta ei­vät ai­na kulu ta­sai­ses­ti. Sik­si Hel­mi­jär­vi suo­sit­te­lee nii­den kier­rät­tä­mis­tä au­ton al­la ker­ran tal­vi­kau­den ai­ka­na, jos kaik­ki nel­jä ren­gas­ta ovat sa­man­ko­koi­sia.

Ren­kai­den vaih­ta­mi­nen ve­tä­vien ja va­paas­ti pyö­ri­vien ak­se­lei­den vä­lil­lä var­mis­taa, et­tä ku­lu­mi­nen ja­kau­tuu ta­sai­ses­ti kai­kil­le ren­kail­le. “Ta­sai­sem­pi ku­lu­tus­pin­nan sy­vyys var­mis­taa pa­rem­man pi­don ja va­kaam­man ajon, mikä vä­hen­tää on­net­to­muus­ris­kiä,” hän ker­too.

Ta­sai­sem­pi ku­lu­mi­nen myös pi­den­tää ren­kai­den käyt­töi­kää, mikä sääs­tää ra­haa.

“Ren­kai­den kier­rät­tä­mi­nen ker­ran tal­ven ai­ka­na voi mak­saa jon­kin ver­ran ra­haa tai vai­vaa, mut­ta sil­lä voi sääs­tää sa­to­ja eu­ro­ja, kun uu­sien ren­kai­den os­toa voi vii­vyt­tää,” Hel­mi­jär­vi huo­maut­taa. “Oi­ke­an ren­gas­pai­neen yl­lä­pi­tä­mi­nen ja ren­kai­den pai­kan vaih­ta­mi­nen tal­vi­kau­den ai­ka­na ovat tär­keim­mät te­ki­jät, jot­ta tal­vi­ren­kaa­si toi­mi­vat luo­tet­ta­vas­ti ja tur­val­li­ses­ti.”


Har­ha­luu­lo nro 3: “Jos pois­tat nas­ta­ren­kais­ta nas­tat, ne toi­mi­vat kuin kit­ka­ren­kaat”

Poh­jois­mai­set nas­ta­ren­kaat on suun­ni­tel­tu pi­tä­mään kul­jet­ta­ja, mat­kus­ta­jat ja muut tiel­lä liik­ku­jat tur­vas­sa eri­tyi­ses­ti jäi­sil­lä liuk­kail­la teil­lä.

“Jot­kut us­ko­vat, et­tä jos pois­tat nas­tat nas­ta­ren­kaas­ta, ren­gas toi­mii kuin kit­ka­ren­gas. Mut­ta näin ei ole,” Hel­mi­jär­vi ko­ros­taa.

“Nas­ta­ren­kai­den ku­lu­tus­pin­nan seos ja ku­vio on eri­tyi­ses­ti suun­ni­tel­tu pi­tä­mään ja tu­ke­maan nas­to­ja, ei­kä nii­tä ole op­ti­moi­tu toi­mi­maan il­man nas­to­ja. Poh­jois­mai­set kit­ka­ren­kaat on suun­ni­tel­tu mak­si­maa­li­seen jää­pi­toon il­man nas­to­ja.”

 

Vink­ke­jä tur­val­li­seen tal­vi­a­joon:

- Tar­kis­ta ren­gas­pai­nee­si sään­nöl­li­ses­ti. Var­mis­ta en­nen mit­taa­mis­ta, et­tä ren­kaat ovat kyl­mät ei­vät­kä läm­pi­mät ajon jäl­jil­tä.

- Li­sää vä­hin­tään 0,1 ba­ria pai­net­ta, kun läm­pö­ti­la las­kee 10 as­tet­ta. On pa­rem­pi pi­tää ren­gas­pai­ne hie­man lii­an kor­ke­a­na kuin lii­an ma­ta­la­na.

- Kysy neu­voa pai­kal­li­ses­ta ren­gas­liik­kees­tä, jos et ole var­ma oi­ke­as­ta ren­gas­pai­nees­ta.

- Kier­rä­tä ren­kaa­si etu- ja taka-ak­se­lin vä­lil­lä ker­ran tal­ven ai­ka­na, jos mah­dol­lis­ta.

- Käy­tä poh­joi­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu­ja nas­ta- tai kit­ka­ren­kai­ta. Tar­kis­ta lumi- ja jää­pi­to­mer­kin­nät ren­kaan si­vu­pin­nas­ta.

- Älä pois­ta nas­to­ja ren­kais­ta­si, sil­lä nas­ta­ren­kai­ta ei ole suun­ni­tel­tu toi­mi­maan il­man nii­tä.

 

Au­to­Bild ja No­ki­an ren­kaat

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU