Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Ankariin pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat tekevät loskassa, lumella sekä jäällä ajamisesta turvallisempaa. Muutamalla perustiedolla voit parantaa renkaiden turvallisuutta ja suorituskykyä talviteillä entisestään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.
“Harva enää potkaisee rengasta tarkistaakseen rengaspaineet. Kuljettajien keskuudessa elää kuitenkin vielä joitain renkaisiin liittyviä harhaluuloja,” Helmijärvi huomauttaa.
Kerkko Helmijärvi kumoaa sitkeimpiä talvirenkaisiin liittyviä vääriä käsityksiä faktatiedolla:
Harhaluulo nro 1: “Rengaspaine ei voi olla suositusta korkeampi”
“Liian korkea rengaspaine on parempi kuin liian matala,” neuvoo Kerkko Helmijärvi, joka törmää säännöllisesti ajatukseen, että rengaspaineita ei saa nostaa autonvalmistajan suositusten yläpuolelle. Tämän takia monet autot ajavat liian matalilla paineilla, Helmijärvi selittää.
Kun auto on esimerkiksi joululomalle lähdettäessä täyteen pakattu, paineita on lisättävä. On myös tärkeää ymmärtää, että rengaspaine laskee lämpötilan laskiessa. “Joka kerta kun lämpötila laskee 10 astetta, rengaspaine laskee 0,1 baria,” sanoo Helmijärvi.
Koska riittävä rengaspaine on avain turvalliseen ajamiseen erityisesti talvella, asiantuntija suosittelee tarkistamaan rengaspaineen kerran kuukaudessa tai jopa useammin, jos ajat paljon.
“Liian matala rengaspaine aiheuttaa aina ongelmia. Ajaminen alipaineisella renkaalla on epämukavaa ja pahimmassa tapauksessa rengas voi jopa irrota vanteelta,” Helmijärvi varoittaa. “Harvoin tarvitsee huolehtia, että paine on liian korkea. Rengaspaine, joka on 0,2 baria autonvalmistajan suosituksen yläpuolella, on yleensä sopiva turvalliseen talviajoon,” hän neuvoo.
Harhaluulo nro 2: “Minun ei tarvitse vaihtaa renkaiden paikkaa kauden aikana”
Autosi neljä rengasta eivät aina kulu tasaisesti. Siksi Helmijärvi suosittelee niiden kierrättämistä auton alla kerran talvikauden aikana, jos kaikki neljä rengasta ovat samankokoisia.
Renkaiden vaihtaminen vetävien ja vapaasti pyörivien akseleiden välillä varmistaa, että kuluminen jakautuu tasaisesti kaikille renkaille. “Tasaisempi kulutuspinnan syvyys varmistaa paremman pidon ja vakaamman ajon, mikä vähentää onnettomuusriskiä,” hän kertoo.
Tasaisempi kuluminen myös pidentää renkaiden käyttöikää, mikä säästää rahaa.
“Renkaiden kierrättäminen kerran talven aikana voi maksaa jonkin verran rahaa tai vaivaa, mutta sillä voi säästää satoja euroja, kun uusien renkaiden ostoa voi viivyttää,” Helmijärvi huomauttaa. “Oikean rengaspaineen ylläpitäminen ja renkaiden paikan vaihtaminen talvikauden aikana ovat tärkeimmät tekijät, jotta talvirenkaasi toimivat luotettavasti ja turvallisesti.”
Harhaluulo nro 3: “Jos poistat nastarenkaista nastat, ne toimivat kuin kitkarenkaat”
Pohjoismaiset nastarenkaat on suunniteltu pitämään kuljettaja, matkustajat ja muut tiellä liikkujat turvassa erityisesti jäisillä liukkailla teillä.
“Jotkut uskovat, että jos poistat nastat nastarenkaasta, rengas toimii kuin kitkarengas. Mutta näin ei ole,” Helmijärvi korostaa.
“Nastarenkaiden kulutuspinnan seos ja kuvio on erityisesti suunniteltu pitämään ja tukemaan nastoja, eikä niitä ole optimoitu toimimaan ilman nastoja. Pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu maksimaaliseen jääpitoon ilman nastoja.”
Vinkkejä turvalliseen talviajoon:
- Tarkista rengaspaineesi säännöllisesti. Varmista ennen mittaamista, että renkaat ovat kylmät eivätkä lämpimät ajon jäljiltä.
- Lisää vähintään 0,1 baria painetta, kun lämpötila laskee 10 astetta. On parempi pitää rengaspaine hieman liian korkeana kuin liian matalana.
- Kysy neuvoa paikallisesta rengasliikkeestä, jos et ole varma oikeasta rengaspaineesta.
- Kierrätä renkaasi etu- ja taka-akselin välillä kerran talven aikana, jos mahdollista.
- Käytä pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja nasta- tai kitkarenkaita. Tarkista lumi- ja jääpitomerkinnät renkaan sivupinnasta.
- Älä poista nastoja renkaistasi, sillä nastarenkaita ei ole suunniteltu toimimaan ilman niitä.
AutoBild ja Nokian renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
QUADille platinaa
Analogisesti soiva huonekalu
RELin uudet S-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ