Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Ankariin pohjoismaisiin ajo-olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat tekevät loskassa, lumella sekä jäällä ajamisesta turvallisempaa. Muutamalla perustiedolla voit parantaa renkaiden turvallisuutta ja suorituskykyä talviteillä entisestään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi.
“Harva enää potkaisee rengasta tarkistaakseen rengaspaineet. Kuljettajien keskuudessa elää kuitenkin vielä joitain renkaisiin liittyviä harhaluuloja,” Helmijärvi huomauttaa.
Kerkko Helmijärvi kumoaa sitkeimpiä talvirenkaisiin liittyviä vääriä käsityksiä faktatiedolla:
Harhaluulo nro 1: “Rengaspaine ei voi olla suositusta korkeampi”
“Liian korkea rengaspaine on parempi kuin liian matala,” neuvoo Kerkko Helmijärvi, joka törmää säännöllisesti ajatukseen, että rengaspaineita ei saa nostaa autonvalmistajan suositusten yläpuolelle. Tämän takia monet autot ajavat liian matalilla paineilla, Helmijärvi selittää.
Kun auto on esimerkiksi joululomalle lähdettäessä täyteen pakattu, paineita on lisättävä. On myös tärkeää ymmärtää, että rengaspaine laskee lämpötilan laskiessa. “Joka kerta kun lämpötila laskee 10 astetta, rengaspaine laskee 0,1 baria,” sanoo Helmijärvi.
Koska riittävä rengaspaine on avain turvalliseen ajamiseen erityisesti talvella, asiantuntija suosittelee tarkistamaan rengaspaineen kerran kuukaudessa tai jopa useammin, jos ajat paljon.
“Liian matala rengaspaine aiheuttaa aina ongelmia. Ajaminen alipaineisella renkaalla on epämukavaa ja pahimmassa tapauksessa rengas voi jopa irrota vanteelta,” Helmijärvi varoittaa. “Harvoin tarvitsee huolehtia, että paine on liian korkea. Rengaspaine, joka on 0,2 baria autonvalmistajan suosituksen yläpuolella, on yleensä sopiva turvalliseen talviajoon,” hän neuvoo.
Harhaluulo nro 2: “Minun ei tarvitse vaihtaa renkaiden paikkaa kauden aikana”
Autosi neljä rengasta eivät aina kulu tasaisesti. Siksi Helmijärvi suosittelee niiden kierrättämistä auton alla kerran talvikauden aikana, jos kaikki neljä rengasta ovat samankokoisia.
Renkaiden vaihtaminen vetävien ja vapaasti pyörivien akseleiden välillä varmistaa, että kuluminen jakautuu tasaisesti kaikille renkaille. “Tasaisempi kulutuspinnan syvyys varmistaa paremman pidon ja vakaamman ajon, mikä vähentää onnettomuusriskiä,” hän kertoo.
Tasaisempi kuluminen myös pidentää renkaiden käyttöikää, mikä säästää rahaa.
“Renkaiden kierrättäminen kerran talven aikana voi maksaa jonkin verran rahaa tai vaivaa, mutta sillä voi säästää satoja euroja, kun uusien renkaiden ostoa voi viivyttää,” Helmijärvi huomauttaa. “Oikean rengaspaineen ylläpitäminen ja renkaiden paikan vaihtaminen talvikauden aikana ovat tärkeimmät tekijät, jotta talvirenkaasi toimivat luotettavasti ja turvallisesti.”
Harhaluulo nro 3: “Jos poistat nastarenkaista nastat, ne toimivat kuin kitkarenkaat”
Pohjoismaiset nastarenkaat on suunniteltu pitämään kuljettaja, matkustajat ja muut tiellä liikkujat turvassa erityisesti jäisillä liukkailla teillä.
“Jotkut uskovat, että jos poistat nastat nastarenkaasta, rengas toimii kuin kitkarengas. Mutta näin ei ole,” Helmijärvi korostaa.
“Nastarenkaiden kulutuspinnan seos ja kuvio on erityisesti suunniteltu pitämään ja tukemaan nastoja, eikä niitä ole optimoitu toimimaan ilman nastoja. Pohjoismaiset kitkarenkaat on suunniteltu maksimaaliseen jääpitoon ilman nastoja.”
Vinkkejä turvalliseen talviajoon:
- Tarkista rengaspaineesi säännöllisesti. Varmista ennen mittaamista, että renkaat ovat kylmät eivätkä lämpimät ajon jäljiltä.
- Lisää vähintään 0,1 baria painetta, kun lämpötila laskee 10 astetta. On parempi pitää rengaspaine hieman liian korkeana kuin liian matalana.
- Kysy neuvoa paikallisesta rengasliikkeestä, jos et ole varma oikeasta rengaspaineesta.
- Kierrätä renkaasi etu- ja taka-akselin välillä kerran talven aikana, jos mahdollista.
- Käytä pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja nasta- tai kitkarenkaita. Tarkista lumi- ja jääpitomerkinnät renkaan sivupinnasta.
- Älä poista nastoja renkaistasi, sillä nastarenkaita ei ole suunniteltu toimimaan ilman niitä.
AutoBild ja Nokian renkaat
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
EgglestonWorks Andra uudistuu
Genelec Münchenissa
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
B&W Px7 S3
Kaikki yhdessä - tai erikseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL