Alfa Romeolle uusi Tonale merkitsee uuden aikakauden alkua sähköisten voimalinjojen osalta.
Lassi Rinne
Alfa Romeo Tonale: Esiteltiin Suomessa – tulossa sekä kevythybridinä että ladattavana hybridinä
Täysin uusi Alfa Romeo Tonale paljastettiin tänään Suomessa. Kyseessä on legendaarisen automerkin ensimmäinen sähköinen automalli, joka saapuu kahtena eri hybridiversiona (MHEV ja PHEV).
”Tonale aloittaa Alfa Romeon sähköisen aikakauden. Tonale viitoittaa Alfa Romeo -brändin sähköistymistä kahdella eri hybridiversiolla: kevythybridillä ja myöhemmin syksyllä lanseerattavalla ladattavalla hybridillä. Alfa Romeo sähköistyy vauhdilla tulevina vuosina. Merkki on täysin sähköinen vuoteen 2027 mennessä”, kertoo Alfa Romeon Brand Director Staffan Johansson Astara Finlandin maahantuonnista.
Alfa Romeo Tonalessa on Suomessa vakiona 5 vuoden tai 100 000 kilometrin tehdastakuu. Kyse on premium-merkille ainutlaatuisesta takuusta, mikä kuvastaa valmistajan luottamusta Alfa Romeon ensimäistä sähköistä automallia kohtaan.
Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.
Lassi Rinne
Lassi Rinne
Alfa Romeo esittelee Tonalessa 160 hv Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) 1,3-litraisen moottorin, joka on ainutlaatuinen merkille. Sen muuttuvageometrinen turboahdin yhdistettynä 7-vaihteiseen TCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja 48 V / 15 kW, 55 Nm “P2” -sähkömoottoriin mahdollistaa moottorin pyörittämisen myös silloin, kun polttomoottori sammutetaan.
Lassi Rinne
Tähän saakka Alfa Romeo -mallien takuu on ollut 3 vuotta tai 100 000 kilometriä.
”Tonale on Alfa Romeon kaikkien aikojen modernein ja laadukkain tuote niin teknologialtaan, ominaisuuksiltaan kuin sisätilojen materiaaleiltaan. Valmistajan myöntämä viiden vuoden tehdastakuu on vahva osoitus Alfa Romeon kyvystä valmistaa kiehtovia automalleja, jotka vastaavat sähköistymisellään markkinoiden kysyntään”, sanoo Alfa Romeon tuotepäällikkö Sampo Salovuori Astara Finlandin maahantuonnista.
Alfa Romeo Tonale kunnioittaa ikonisen autobrändin perinteitä sähköistymisestään huolimatta. Tonalessa yhdistyvät aito italialainen tyyli ja urheilullisuus, jotka ovat keskeinen osa Alfa Romeon DNA:ta.
Samalla se tarjoaa moderneja voimalinjoja ja ensiluokkaista liitettävyyttä tehden siitä C-segmentin upeimman SUV:n.
Hinnat alkavat 42 290 eurosta
Alfa Romeon ensimmäisen sähköisen automallin hinnat alkavat 42 290 eurosta. Kyseessä on Alfa Romeo Tonalen kevythybridiversio 130 hv Super-varustetasolla.
Alfa Romeo Tonalen mallisto koostuu alkuvaiheessa viidestä eri varustetasosta: Super, Sprint, Ti, Veloce sekä huippuvarustelu Edizione Speciale -lanseerausmalli.
Edizione Specialea tuodaan Suomeen 60 kappaletta.
Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.
Lassi Rinne
Tarjolla on kaksi kevythybridiversiota 130 hv ja 160 hv bensiiniturbomoottorein.
Mallisto laajenee loppuvuodesta 275-hevosvoimaisella ladattavalla hybridiversiolla, jonka hinnat julkistetaan syksyllä.
Sähköllä jopa 80 kilometriä
Alfa Romeo esittelee Tonalessa 160 hv Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) 1,3-litraisen moottorin, joka on ainutlaatuinen merkille. Sen muuttuvageometrinen turboahdin yhdistettynä 7-vaihteiseen TCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja 48 V / 15 kW, 55 Nm “P2” -sähkömoottoriin mahdollistaa moottorin pyörittämisen myös silloin, kun polttomoottori sammutetaan.
Vaihteisto mahdollistaa käynnistyksen ja ajon sähköajotilassa alhaisilla nopeuksilla, pysäköidessä ja rullauksen yhteydessä. Alfa Romeo Tonalen kevythybridi tarjoaakin autenttisen sähköisen ajokokemuksen.
”Tonale on sähköteknologialtaan edelläkävijä. Kevythybridimalli on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja sillä voi ajaa pieniä nopeuksia puhtaasti sähköllä”, kertoo Sampo Salovuori.
Uuden Alfa Romeo Tonalen todellinen lippulaivamalli on Q4-nelivedolla varustettu 275 hv Plug-in Hybrid (15,5 kWh), joka kiihtyy 0-100 km/h vain 6,2 sekunnissa.
Sen toimintamatka sähköllä on jopa 80 km kaupunkiajossa ja jopa 60 km yhdistetyssä ajossa, jotka ovat myös luokkansa parhaimmistoa.
Plug-in Hybrid -voimansiirron yhteydessä vakiona oleva Q4-neliveto takaa vertaansa vailla olevan turvallisuuden ja ajonautinnon.
Alfa Romeo Tonalen ladattava hybridi lanseerataan Suomessa vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Tulevan PHEV:n toimintamatka sähköllä on jopa 80 km kaupunkiajossa ja jopa 60 km yhdistetyssä ajossa
Lassi Rinne
Valmistetaan Napolissa
Täysin uusi Alfa Romeo Tonale herätti suurta mielenkiintoa Euroopassa ennen sen lanseerausta. Merkin ensimmäisestä sähköisestä autosta tehtiin yli 4000 ennakkovarausta.
Lisäksi autosta oli yli tuhat tilausta, mikä oli vahva osoitus mielenkiinnosta niin autoa kuin Alfa Romeo -brändiäkin kohtaan.
Uusi Alfa Romeo Tonale valmistetaan juuri sille luodulla kokoonpanolinjalla Pomigliano d’Arcossa, Napolissa, joka on yksi konsernin edistyneimmistä ja palkituimmista tuotantolaitoksista. Voidaankin sanoa, että Tonale edustaa Alfa Romeon brändin uuden aikakauden metamorfoosia.
Uusi Tonale on 4,53 m pitkä, 1,84 m leveä ja 1,60 m korkea. Näihin kompakteihin mittoihin on tuotu Giulia GT:n elegantin urheilullista tyyliä, joka muistuttaa myös ikonisesta 8C Competizione -mallista.
Alfa Romeo Tonalen tuotantoversion muotoilu on ollut uskollinen Alfa Romeon Centro Stile -muotoilukeskuksen luomalle alkuperäiselle konseptiautolle, joka käynnisti koko projektin.
Alfa Romeo Tonalen muotokieli on erottuvaa, sensuellia ja tulevaisuuteen suuntautuvaa. Keulaa hallitsee jäljittelemätön Alfan “Trilobo” -muotoilu ja ”Scudetto” jäähdyttimen säleikkö, joka toimii keskipisteenä koko keulan muotoilulle.
Vastaavasti “3+3” ajovalot uudella Full-LED Adaptive Matrix -teknologialla tuovat mieleen Alfa Romeo SZ Zagaton tai Alfa Romeo Proteo -konseptiautojen itsevarman ilmeen.
Alfa Romeon kilpahistorian inspiroima sisätilojen suunnittelu on keskittynyt vahvasti kuljettajaan. Kaikki ohjainlaitteet ovat helposti saatavilla turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen takaamiseksi.
Lisäksi sisätilojen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota yksityiskohtiin yhdistettynä sisätilojen materiaalien ja verhoilun korkeaan laatuun.
Alfa Romeolle uusi Tonale merkitsee uuden aikakauden alkua sähköisten voimalinjojen osalta.
Strategiansa mukaisesti Alfa Romeo asettaa sille vaatimuksen: sähköistymisen on palveltava tuotemerkkiä ja sen DNA:ta. Alfa Romeo haluaa sitoutua tulevaisuuden kestävään liikkuvuuteen pysyen samalla uskollisena sen perusarvoille.
Innovatiivista uutta teknologiaa
Alfa Romeon strategiana on tukea kuljettajan ajokokemusta uusien innovatiivisten ohjelmistojen ja liitettävyyden avulla säilyttäen samalla merkille tyypillinen urheilullinen ajonautinto.
Uuden Tonalen tärkeimpiä uusia teknologisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi integroitu Amazon Alexa -ääniavustaja.
Alexa tarjoaa päivityksiä ajoneuvon tilasta, lataus- ja/tai polttoainetason, etsii kiinnostavia kohteita, löytää auton viimeisimmän sijainnin, lähettää lukitus-/avauskomentoja etänä ja paljon muuta.
Uusi Alfa Romeo Tonale on varustettu täysin uudella infotainment-järjestelmällä, jonka Android-käyttöjärjestelmän ja 4G-yhteyden ansiosta se tarjoaa sisältöä, toimintoja ja palveluita, jotka ovat aina ajan tasalla.
Uusi järjestelmä omaa täysin digitaalisen 12,3” näytön, 10,25” pääkosketusnäytön ja sujuvan käyttöliittymän, jonka ansiosta informaatio on helppo havaita yhdellä silmäyksellä.
Uusi teknologia palvelee myös turvallisuutta ja mukavuutta, sillä uusi Alfa Romeo Tonale on varustettu tason 2 autonomisen ajon Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) -järjestelmillä, jotka toimivat Alfa Romeon filosofian mukaisesti.
Alfa Romeon kilpahistorian inspiroima sisätilojen suunnittelu on vahvasti kuljettajakeskeinen.
Lassi Rinne
Tässäkin uusi innovatiivinen ohjelmisto on brändin DNA:n palveluksessa, painopisteen ollessa edelleen kuljettajassa ja järjestelmien toimiessa häiritsemättä kuljettajan ajokokemusta, jolloin hallinta ja ajodynamiikka säilyvät mahdollisimman ennallaan maksimaalisen ajonautinnon takaamiseksi.
Hyvän tuotantotilanteen ansiosta Alfa Romeo Tonalen kerrotaan olevan mahdollista saada alle jopa parissa viikossa.
Alfa Romeo -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Budjettilevysoitin Espanjasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI