Alfa Romeolle uusi Tonale merkitsee uuden aikakauden alkua sähköisten voimalinjojen osalta.

Alfa Romeolle uusi Tonale merkitsee uuden aikakauden alkua sähköisten voimalinjojen osalta.

Lassi Rinne

Alfa Romeo Tonale: Esiteltiin Suomessa – tulossa sekä kevythybridinä että ladattavana hybridinä

Täysin uusi Alfa Romeo Tonale paljastettiin tänään Suomessa. Kyseessä on legendaarisen automerkin ensimmäinen sähköinen automalli, joka saapuu kahtena eri hybridiversiona (MHEV ja PHEV).

Auto Bild.Uutiset

”To­na­le aloit­taa Al­fa Ro­me­on säh­köi­sen ai­ka­kau­den. To­na­le vii­toit­taa Al­fa Ro­meo -brän­din säh­köis­ty­mis­tä kah­del­la eri hyb­ri­di­ver­si­ol­la: ke­vyt­hyb­ri­dil­lä ja myö­hem­min syk­syl­lä lan­see­rat­ta­val­la la­dat­ta­val­la hyb­ri­dil­lä. Al­fa Ro­meo säh­köis­tyy vauh­dil­la tu­le­vi­na vuo­si­na. Merk­ki on täy­sin säh­köi­nen vuo­teen 2027 men­nes­sä”, ker­too Al­fa Ro­me­on Brand Di­rec­tor Staf­fan Jo­hans­son As­ta­ra Fin­lan­din maa­han­tuon­nis­ta.

Al­fa Ro­meo To­na­les­sa on Suo­mes­sa va­ki­o­na 5 vuo­den tai 100 000 ki­lo­met­rin teh­das­ta­kuu. Kyse on pre­mium-mer­kil­le ai­nut­laa­tui­ses­ta ta­kuus­ta, mikä ku­vas­taa val­mis­ta­jan luot­ta­mus­ta Al­fa Ro­me­on en­si­mäis­tä säh­köis­tä au­to­mal­lia koh­taan.

Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.

Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.

Lassi Rinne

Lassi Rinne

Alfa Romeo esittelee Tonalessa 160 hv Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) 1,3-litraisen moottorin, joka on ainutlaatuinen merkille. Sen muuttuvageometrinen turboahdin yhdistettynä 7-vaihteiseen TCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja 48 V / 15 kW, 55 Nm “P2” -sähkömoottoriin mahdollistaa moottorin pyörittämisen myös silloin, kun polttomoottori sammutetaan.

Alfa Romeo esittelee Tonalessa 160 hv Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) 1,3-litraisen moottorin, joka on ainutlaatuinen merkille. Sen muuttuvageometrinen turboahdin yhdistettynä 7-vaihteiseen TCT-kaksoiskytkinvaihteistoon ja 48 V / 15 kW, 55 Nm “P2” -sähkömoottoriin mahdollistaa moottorin pyörittämisen myös silloin, kun polttomoottori sammutetaan.

Lassi Rinne

Tä­hän saak­ka Al­fa Ro­meo -mal­lien ta­kuu on ol­lut 3 vuot­ta tai 100 000 ki­lo­met­riä.

”To­na­le on Al­fa Ro­me­on kaik­kien ai­ko­jen mo­der­nein ja laa­duk­kain tuo­te niin tek­no­lo­gi­al­taan, omi­nai­suuk­sil­taan kuin si­sä­ti­lo­jen ma­te­ri­aa­leil­taan. Val­mis­ta­jan myön­tä­mä vii­den vuo­den teh­das­ta­kuu on vah­va osoi­tus Al­fa Ro­me­on ky­vys­tä val­mis­taa kieh­to­via au­to­mal­le­ja, jot­ka vas­taa­vat säh­köis­ty­mi­sel­lään mark­ki­noi­den ky­syn­tään”, sa­noo Al­fa Ro­me­on tuo­te­pääl­lik­kö Sam­po Sa­lo­vuo­ri As­ta­ra Fin­lan­din maa­han­tuon­nis­ta.

Al­fa Ro­meo To­na­le kun­ni­oit­taa iko­ni­sen au­tob­rän­din pe­rin­tei­tä säh­köis­ty­mi­ses­tään huo­li­mat­ta. To­na­les­sa yh­dis­ty­vät ai­to ita­li­a­lai­nen tyy­li ja ur­hei­lul­li­suus, jot­ka ovat kes­kei­nen osa Al­fa Ro­me­on DNA:ta.

Sa­mal­la se tar­jo­aa mo­der­ne­ja voi­ma­lin­jo­ja ja en­si­luok­kais­ta lii­tet­tä­vyyt­tä teh­den sii­tä C-seg­men­tin upeim­man SUV:n.

Hin­nat al­ka­vat 42 290 eu­ros­ta

Al­fa Ro­me­on en­sim­mäi­sen säh­köi­sen au­to­mal­lin hin­nat al­ka­vat 42 290 eu­ros­ta. Ky­sees­sä on Al­fa Ro­meo To­na­len ke­vyt­hyb­ri­di­ver­sio 130 hv Su­per-va­rus­te­ta­sol­la.

Al­fa Ro­meo To­na­len mal­lis­to koos­tuu al­ku­vai­hees­sa vii­des­tä eri va­rus­te­ta­sos­ta: Su­per, Sprint, Ti, Ve­lo­ce sekä huip­pu­va­rus­te­lu Edi­zi­o­ne Spe­ci­a­le -lan­see­raus­mal­li.

Edi­zi­o­ne Spe­ci­a­lea tuo­daan Suo­meen 60 kap­pa­let­ta.

Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.

Alfa Romeo Tonale MHEV:ssä on bensiinimoottorin ohella kaksi sähkömoottoria, joista toinen sijaitsee vaihdelaatikon sisällä.

Lassi Rinne

Tar­jol­la on kak­si ke­vyt­hyb­ri­di­ver­si­o­ta 130 hv ja 160 hv ben­sii­ni­tur­bo­moot­to­rein.

Mal­lis­to laa­je­nee lop­pu­vuo­des­ta 275-he­vos­voi­mai­sel­la la­dat­ta­val­la hyb­ri­di­ver­si­ol­la, jon­ka hin­nat jul­kis­te­taan syk­syl­lä.

Säh­köl­lä jopa 80 ki­lo­met­riä

Al­fa Ro­meo esit­te­lee To­na­les­sa 160 hv Hyb­rid VGT (Va­ri­ab­le-Ge­o­met­ry Tur­bo) 1,3-lit­rai­sen moot­to­rin, joka on ai­nut­laa­tui­nen mer­kil­le. Sen muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen tur­bo­ah­din yh­dis­tet­ty­nä 7-vaih­tei­seen TCT-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon ja 48 V / 15 kW, 55 Nm “P2” -säh­kö­moot­to­riin mah­dol­lis­taa moot­to­rin pyö­rit­tä­mi­sen myös sil­loin, kun polt­to­moot­to­ri sam­mu­te­taan.

Vaih­teis­to mah­dol­lis­taa käyn­nis­tyk­sen ja ajon säh­kö­a­jo­ti­las­sa al­hai­sil­la no­peuk­sil­la, py­sä­köi­des­sä ja rul­lauk­sen yh­tey­des­sä. Al­fa Ro­meo To­na­len ke­vyt­hyb­ri­di tar­jo­aa­kin au­tent­ti­sen säh­köi­sen ajo­ko­ke­muk­sen.

”To­na­le on säh­kö­tek­no­lo­gi­al­taan edel­lä­kä­vi­jä. Ke­vyt­hyb­ri­di­mal­li on va­rus­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la ja sil­lä voi ajaa pie­niä no­peuk­sia puh­taas­ti säh­köl­lä”, ker­too Sam­po Sa­lo­vuo­ri.

Uu­den Al­fa Ro­meo To­na­len to­del­li­nen lip­pu­lai­va­mal­li on Q4-ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu 275 hv Plug-in Hyb­rid (15,5 kWh), joka kiih­tyy 0-100 km/h vain 6,2 se­kun­nis­sa.

Sen toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 80 km kau­pun­ki­a­jos­sa ja jopa 60 km yh­dis­te­tys­sä ajos­sa, jot­ka ovat myös luok­kan­sa par­haim­mis­toa.

Plug-in Hyb­rid -voi­man­siir­ron yh­tey­des­sä va­ki­o­na ole­va Q4-ne­li­ve­to ta­kaa ver­taan­sa vail­la ole­van tur­val­li­suu­den ja ajo­nau­tin­non.

Al­fa Ro­meo To­na­len la­dat­ta­va hyb­ri­di lan­see­ra­taan Suo­mes­sa vuo­den vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Tulevan PHEV:n toimintamatka sähköllä on jopa 80 km kaupunkiajossa ja jopa 60 km yhdistetyssä ajossa

Tulevan PHEV:n toimintamatka sähköllä on jopa 80 km kaupunkiajossa ja jopa 60 km yhdistetyssä ajossa

Lassi Rinne

Val­mis­te­taan Na­po­lis­sa

Täy­sin uu­si Al­fa Ro­meo To­na­le he­rät­ti suur­ta mie­len­kiin­toa Eu­roo­pas­sa en­nen sen lan­see­raus­ta. Mer­kin en­sim­mäi­ses­tä säh­köi­ses­tä au­tos­ta teh­tiin yli 4000 en­nak­ko­va­raus­ta.

Li­säk­si au­tos­ta oli yli tu­hat ti­laus­ta, mikä oli vah­va osoi­tus mie­len­kiin­nos­ta niin au­toa kuin Al­fa Ro­meo -brän­di­ä­kin koh­taan.

Uu­si Al­fa Ro­meo To­na­le val­mis­te­taan juu­ri sil­le luo­dul­la ko­koon­pa­no­lin­jal­la Po­mig­li­a­no d’Ar­cos­sa, Na­po­lis­sa, joka on yk­si kon­ser­nin edis­ty­neim­mis­tä ja pal­ki­tuim­mis­ta tuo­tan­to­lai­tok­sis­ta. Voi­daan­kin sa­noa, et­tä To­na­le edus­taa Al­fa Ro­me­on brän­din uu­den ai­ka­kau­den me­ta­mor­foo­sia.

Uu­si To­na­le on 4,53 m pit­kä, 1,84 m le­veä ja 1,60 m kor­kea. Näi­hin kom­pak­tei­hin mit­toi­hin on tuo­tu Giu­lia GT:n ele­gan­tin ur­hei­lul­lis­ta tyy­liä, joka muis­tut­taa myös iko­ni­ses­ta 8C Com­pe­ti­zi­o­ne -mal­lis­ta.

Al­fa Ro­meo To­na­len tuo­tan­to­ver­si­on muo­toi­lu on ol­lut us­kol­li­nen Al­fa Ro­me­on Cent­ro Stile -muo­toi­lu­kes­kuk­sen luo­mal­le al­ku­pe­räi­sel­le kon­sep­ti­au­tol­le, joka käyn­nis­ti koko pro­jek­tin.

Al­fa Ro­meo To­na­len muo­to­kie­li on erot­tu­vaa, sen­su­el­lia ja tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­vaa. Keu­laa hal­lit­see jäl­jit­te­le­mä­tön Al­fan “Tri­lo­bo” -muo­toi­lu ja ”Scu­det­to” jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö, joka toi­mii kes­ki­pis­tee­nä koko keu­lan muo­toi­lul­le.

Vas­taa­vas­ti “3+3” ajo­va­lot uu­del­la Full-LED Adap­ti­ve Mat­rix -tek­no­lo­gi­al­la tuo­vat mie­leen Al­fa Ro­meo SZ Za­ga­ton tai Al­fa Ro­meo Pro­teo -kon­sep­ti­au­to­jen it­se­var­man il­meen.

Al­fa Ro­me­on kil­pa­his­to­ri­an ins­pi­roi­ma si­sä­ti­lo­jen suun­nit­te­lu on kes­kit­ty­nyt vah­vas­ti kul­jet­ta­jaan. Kaik­ki oh­jain­lait­teet ovat hel­pos­ti saa­ta­vil­la tur­val­li­sen ja nau­tin­nol­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen ta­kaa­mi­sek­si.

Li­säk­si si­sä­ti­lo­jen suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty huo­mi­o­ta yk­si­tyis­koh­tiin yh­dis­tet­ty­nä si­sä­ti­lo­jen ma­te­ri­aa­lien ja ver­hoi­lun kor­ke­aan laa­tuun.

Al­fa Ro­me­ol­le uu­si To­na­le mer­kit­see uu­den ai­ka­kau­den al­kua säh­köis­ten voi­ma­lin­jo­jen osal­ta.

Stra­te­gi­an­sa mu­kai­ses­ti Al­fa Ro­meo aset­taa sil­le vaa­ti­muk­sen: säh­köis­ty­mi­sen on pal­vel­ta­va tuo­te­merk­kiä ja sen DNA:ta. Al­fa Ro­meo ha­lu­aa si­tou­tua tu­le­vai­suu­den kes­tä­vään liik­ku­vuu­teen py­sy­en sa­mal­la us­kol­li­se­na sen pe­ru­sar­voil­le.

In­no­va­tii­vis­ta uut­ta tek­no­lo­gi­aa

Al­fa Ro­me­on stra­te­gi­a­na on tu­kea kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­mus­ta uu­sien in­no­va­tii­vis­ten oh­jel­mis­to­jen ja lii­tet­tä­vyy­den avul­la säi­lyt­tä­en sa­mal­la mer­kil­le tyy­pil­li­nen ur­hei­lul­li­nen ajo­nau­tin­to.

Uu­den To­na­len tär­keim­piä uu­sia tek­no­lo­gi­sia omi­nai­suuk­sia ovat esi­mer­kik­si in­teg­roi­tu Ama­zon Ale­xa -ää­ni­a­vus­ta­ja.

Ale­xa tar­jo­aa päi­vi­tyk­siä ajo­neu­von ti­las­ta, la­taus- ja/tai polt­to­ai­ne­ta­son, et­sii kiin­nos­ta­via koh­tei­ta, löy­tää au­ton vii­mei­sim­män si­jain­nin, lä­het­tää lu­ki­tus-/avaus­ko­men­to­ja etä­nä ja pal­jon muu­ta.

Uu­si Al­fa Ro­meo To­na­le on va­rus­tet­tu täy­sin uu­del­la in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka And­roid-käyt­tö­jär­jes­tel­män ja 4G-yh­tey­den an­si­os­ta se tar­jo­aa si­säl­töä, toi­min­to­ja ja pal­ve­lui­ta, jot­ka ovat ai­na ajan ta­sal­la.

Uu­si jär­jes­tel­mä omaa täy­sin di­gi­taa­li­sen 12,3” näy­tön, 10,25” pää­kos­ke­tus­näy­tön ja su­ju­van käyt­tö­liit­ty­män, jon­ka an­si­os­ta in­for­maa­tio on help­po ha­vai­ta yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä.

Uu­si tek­no­lo­gia pal­ve­lee myös tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta, sil­lä uu­si Al­fa Ro­meo To­na­le on va­rus­tet­tu ta­son 2 au­to­no­mi­sen ajon Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems (ADAS) -jär­jes­tel­mil­lä, jot­ka toi­mi­vat Al­fa Ro­me­on fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti.

Alfa Romeon kilpahistorian inspiroima sisätilojen suunnittelu on vahvasti kuljettajakeskeinen.

Alfa Romeon kilpahistorian inspiroima sisätilojen suunnittelu on vahvasti kuljettajakeskeinen.

Lassi Rinne

Täs­sä­kin uu­si in­no­va­tii­vi­nen oh­jel­mis­to on brän­din DNA:n pal­ve­luk­ses­sa, pai­no­pis­teen ol­les­sa edel­leen kul­jet­ta­jas­sa ja jär­jes­tel­mien toi­mies­sa häi­rit­se­mät­tä kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­mus­ta, jol­loin hal­lin­ta ja ajo­dy­na­miik­ka säi­ly­vät mah­dol­li­sim­man en­nal­laan mak­si­maa­li­sen ajo­nau­tin­non ta­kaa­mi­sek­si.

Hy­vän tuo­tan­to­ti­lan­teen an­si­os­ta Al­fa Ro­meo To­na­len ker­ro­taan ole­van mah­dol­lis­ta saa­da al­le jopa pa­ris­sa vii­kos­sa.

Al­fa Ro­meo -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN