Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Suomen automarkkinat saavat arvokkaan lisän, kun ranskalainen urheiluautovalmistaja Alpine saapuu maahamme.
Myynti käynnistyy legendaarisella A110-urheiluautolla, joka on saatavana kolmena versiona. Keskimoottorisen auton hinnat alkavat 78 900 eurosta.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun ranskalainen yrittäjä ja kilpa-ajaja Jean Rédélé perusti Alpinen. Autourheilu on ollut koko yhtiön historian ajan sen kantava voima, joka on vaikuttanut vahvasti kaikkien mallien suunnitteluun ja ominaisuuksiin. Vuonna 1973 Alpine voitti rallissa valmistajien maailmanmestaruuden A110-mallilla, ja yhtiön tehdaskuljettajien joukossa on ollut myös suomalainen Jorma Lusenius. Radoilla Alpine on tullut ensimmäisenä ruutulipulle Le Mansin 24 tunnin kilpailussa ja on mukana Formula 1 sarjassa, sekä monissa muissa moottoriurheilusarjoissa.
Vuonna 1995 Alpine jäi tauolle, kunnes vuonna 2016 merkki herätettiin henkiin, kun esiteltiin A110-urheiluauto. Se noudattaa täysin merkin filosofiaa, sillä keskimoottorisen urheiluauton omamassa on vain vähän yli 1 100 kiloa. Siihen on päästy käyttämällä runsaasti kevyitä materiaaleja, mikä tarkoittaa muun muassa kokonaan alumiinista tehtyä runkoa ja koria. Näin on päästy erinomaiseen tehopainosuhteeseen, mikä puolestaan tarkoittaa erinomaista suorituskykyä ja ketteryyttä.
Kolme tyyliä
Pandemian jälkeen Alpine A110:n suosio on kasvanut tasaisesti, mutta se on silti säilyttänyt persoonallisuutensa ja yksilöllisyytensä myynnin ollessa vajaan 5 000 auton luokkaa vuosittain. Suosion kasvaessa valikoima on kasvanut neljään vaihtoehtoon, joista kolme on hinnoiteltu Suomessa.
Kaikille Alpine A110 -versioille on yhteistä kevyt rakenne ja ohjaamon taakse sijoitettu ahdettu 1,8-litrainen moottori. Voima siirretään takapyörille 7-vaihteisen automaattisen kaksoiskytkinvaihteiston avulla, jota voi käyttää myös käsivalintaisena ohjauspyörän siivekkeillä. Vaihdot sujuvat erittäin nopeasti ja täsmällisesti. Valittavana on kolme ajotilaa: normal, sport ja track, jotka säätävät kaasupolkimen vastetta, ohjaustehostusta, vaihteiston toimintaa, pakoääniä sekä ajonvakautusta.
Alpine on keskittynyt alustan toiminnan viimeistelyyn, minkä ansiosta ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Perustan kaikelle luo jäykkä alumiinirunko. Sekä edessä että takana on kilpa-automaisesti päällekkäiset kaksoistukivarret. Jarrut ovat erittäin tehokkaat, sillä tuuletettujen jarrulevyjen halkaisija on sekä edessä että takana 320 mm ja jarrusatulat tulevat Brembolta. Yhteistä kaikille Alpinen versioille ovat lisäksi 18-tuumaiset pyörät.
Muotoilu on moderni, vaikka A110:een on lainattu paljon piirteitä sen ikonisesta edeltäjästä 1970-luvulta. Ulkonäkö ilmentää keveyttä ja mainiota suorituskykyä, eikä ohjauspyörän takana joudu pettymään.
Perusmalli – A110
Edullisinkin 78 900 euroa maksava A110 on aito Alpine, jossa on innostava suorituskyky ja ajettavuus. Perusmallissa 1,8-litrainen bensiiniturbo kehittää 185 kilowattia (252 hv) ja 320 newtonmetrin vääntömomentin. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu 4,5 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Upeasta suorituskyvystä huolimatta yhdistetty kulutus on alle seitsemän litraa, kuten se on kaikissa muissakin A110-versioissa.
Ulkonäön viimeistelevät 18-tuumaiset Serac-vanteet ja Ranskan lipun värit takapilareissa. Lisävarusteena voi valita värin useista vaihtoehdoista tai vaihtaa jarrusatulat Alpinen sinisiksi. Ohjaamossa urheilullisuutta korostavat alumiiniset polkimet ja alumiininen lepuutustuki kuljettajalle. Ylellisyyttä tuo musta nahkaa sisältävä verhoilu, jossa on harmaa koristetikkaus. Käyttöä helpottaa älyavain ja mukavuutta lisää automaatti-ilmastointi. Alpinen multimediajärjestelmässä on 7 tuuman kosketusnäyttö, johon kuuluu navigointi ja älypuhelimen peilaus.
Ylellisyyttä – A110 GT
Mallisarjan ylellisin vaihtoehto on A110 GT, jonka kirjaimet tarkoittavat Grand Tourismoa eli suurta matkailua. Varustelu on mukavuuspainotteinen, minkä lisäksi tämä versio on vielä tehokkaampi. Moottori kehittää 221 kilowattia (300 hv) ja myös vääntömomentti kasvaa hieman ollen 340 newtonmetriä. Lisäteholla nipistetään kolme kymmenystä pois kiihdytysajasta, joka on 4,2 sekuntia. Äänimaailma on erilainen kuin perusmallissa, sillä varusteisiin kuuluu aktiivinen pakoputkisto.
Alpine A110 GT maksaa 91 900 euroa, ja tarjoaa lisätehon ohella paljon muutakin lisähinnan vastineeksi. Käyttöä etenkin taajamassa helpottavat pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä peruutuskamera, jotka saa A110:een lisävarusteena. Sisällä taustapeili on tummentuva ja vakiovarusteisiin kuuluu Focalin korkeatasoinen äänentoisto erillisellä bassokaiuttimella.
Ulkoa A110 GT:n tunnistaa mustista Grand Prix -vanteista, sinisistä jarrusatuloista ja kromatuista Alpine-merkeistä etulokasuojissa. Ohjaamossa istuinverhoilu on ruskeaa nahkaa Alpinen sinisin koristetikkauksin. Lämmitettävissä istuimissa on enemmän säätöjä ja myös matkustajalle on alumiininen lepuutustuki.
Sporttisuutta – A110 S
Toistaiseksi Suomeen hinnoiteltujen vaihtoehtojen huipulla on urheilullisuutta korostava 95 900 euron hintainen A110 S. Siinä on sama tehokkaampi moottori kuin A110 GT:ssä. Huippunopeus on suurempi 260 km/h. Jos valitsee autoon lisävarusteena saatavan Aero-paketin, nousee huippunopeus lukemaan 275 km/h. Taotuille 18-tuumaisille Fuchs-vanteille asennetut renkaat ovat edessä 215/40 ja takana 245/40, kun ne ovat muissa A110-versioissa 10 mm kapeammat.
Alusta on säädetty jäykemmäksi urheilullisempaan ajoon sopivammaksi kallistuksenvaimentimien ja jousituksen muutoksilla. Tavallisten renkaiden vaihtoehtona ovat lähinnä rata-ajoon tarkoitetut ns. puolisliksit (Michelin PS Cup 2).
Ulkonäössä erona muihin on ajovalojen musta viimeistely, mustat Alpine-merkit etulokasuojissa ja oranssit jarrusatulat. Ohjaamo on pääpiirteissään samanlainen kuin A110:ssä, mutta mustassa nahkaverhoilussa on oranssi koristetikkaus. Jarrusatulat ja koristetikkaukset ovat saatavilla myös Alpine-sinisinä. Mikrokuidulla ja nahalla verhoilussa ohjauspyörässä on merkki kello 12 kohdalla. Multimediaan tulee Alpine Telemetrics, jolla saa kaikki telemetriatiedot, vaikkapa oman rata-ajon kehittämiseksi.
Alpine A110 on omassa luokassaan suorastaan edullinen. Se maksaa reilusti vähemmän kuin lähimmät kilpailijansa, joista moni on jo poistunut myynnistä autojen sähköistyessä.
Nykyinen Alpine A110 lähtee viimeiselle kierrokselle ennen kuin se korvataan uudella täysin sähköisellä A110 mallilla. Niinpä nyt on viimeinen tilaisuus hankkia ”aito” Alpine A110. Loppusuoraa varten mallistoon on tulossa nykyisiä malleja korvaava A110 GTS, joka yhdistää GT:n ja S:n ominaisuuksia, sekä R 70 juhlamalli malliston huipulle.
Tulossa paljon Alpine-uutuuksia
Renault Group esitteli vuonna 2021 konsernin Renaulution-strategian, jossa Alpinelle annettiin asema innovatiivisena ja vain urheiluautoihin keskittyvänä merkkinä. Jo tuolloin paljastettiin, että tulossa on unelma-autotalli, Dream Garage, jossa on ensi vaiheessa kolme automallia. Niistä ensimmäinen pieni, ketterä taskuraketti Alpine A290 saapuu Suomeen vuoden lopussa. Toukokuun lopulla esitellään urheilullinen ja linjakas katumaasturi Alpine A390, jonka jälkeen on vuorossa autotallin kolmas täydennys, A110:n sähkömoottorinen seuraaja. Alpinen valikoima laajenee niin, että vuosikymmenen vaihteessa on myynnissä seitsemän (7) mallia.
AutoBild / Alpine
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa
Renault
Renault 5 E-Tech pokkasi mainetta ja kunniaa
Renault
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti
Opel
Uusi Opel Frontera on hinnoiteltu mielenkiintoisesti
Opel
Uusi NX Overtrail -varustetaso erottuu muusta Lexus NX -mallistosta korotetun jousituksen sekä uusien 18-tuumaisten vanteiden avulla, joille on asennettu normaalia huomattavasti karkeakuvioisemmat renkaat.
Lexus
Uusi NX Overtrail -varustetaso erottuu muusta Lexus NX -mallistosta korotetun jousituksen sekä uusien 18-tuumaisten vanteiden avulla, joille on asennettu normaalia huomattavasti karkeakuvioisemmat renkaat.
Lexus
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Lucarto Audio
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Linn LP12 -päivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
Hyundai uudisti Kona Electricin – N Line -versio malliston huippuna
K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennennäkemättömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!
Polestarin tavoitteena 50 % kasvu uusien rekisteröintien osalta
Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi