Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Suomen automarkkinat saavat arvokkaan lisän, kun ranskalainen urheiluautovalmistaja Alpine saapuu maahamme.
Myynti käynnistyy legendaarisella A110-urheiluautolla, joka on saatavana kolmena versiona. Keskimoottorisen auton hinnat alkavat 78 900 eurosta.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun ranskalainen yrittäjä ja kilpa-ajaja Jean Rédélé perusti Alpinen. Autourheilu on ollut koko yhtiön historian ajan sen kantava voima, joka on vaikuttanut vahvasti kaikkien mallien suunnitteluun ja ominaisuuksiin. Vuonna 1973 Alpine voitti rallissa valmistajien maailmanmestaruuden A110-mallilla, ja yhtiön tehdaskuljettajien joukossa on ollut myös suomalainen Jorma Lusenius. Radoilla Alpine on tullut ensimmäisenä ruutulipulle Le Mansin 24 tunnin kilpailussa ja on mukana Formula 1 sarjassa, sekä monissa muissa moottoriurheilusarjoissa.
Vuonna 1995 Alpine jäi tauolle, kunnes vuonna 2016 merkki herätettiin henkiin, kun esiteltiin A110-urheiluauto. Se noudattaa täysin merkin filosofiaa, sillä keskimoottorisen urheiluauton omamassa on vain vähän yli 1 100 kiloa. Siihen on päästy käyttämällä runsaasti kevyitä materiaaleja, mikä tarkoittaa muun muassa kokonaan alumiinista tehtyä runkoa ja koria. Näin on päästy erinomaiseen tehopainosuhteeseen, mikä puolestaan tarkoittaa erinomaista suorituskykyä ja ketteryyttä.
Kolme tyyliä
Pandemian jälkeen Alpine A110:n suosio on kasvanut tasaisesti, mutta se on silti säilyttänyt persoonallisuutensa ja yksilöllisyytensä myynnin ollessa vajaan 5 000 auton luokkaa vuosittain. Suosion kasvaessa valikoima on kasvanut neljään vaihtoehtoon, joista kolme on hinnoiteltu Suomessa.
Kaikille Alpine A110 -versioille on yhteistä kevyt rakenne ja ohjaamon taakse sijoitettu ahdettu 1,8-litrainen moottori. Voima siirretään takapyörille 7-vaihteisen automaattisen kaksoiskytkinvaihteiston avulla, jota voi käyttää myös käsivalintaisena ohjauspyörän siivekkeillä. Vaihdot sujuvat erittäin nopeasti ja täsmällisesti. Valittavana on kolme ajotilaa: normal, sport ja track, jotka säätävät kaasupolkimen vastetta, ohjaustehostusta, vaihteiston toimintaa, pakoääniä sekä ajonvakautusta.
Alpine on keskittynyt alustan toiminnan viimeistelyyn, minkä ansiosta ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Perustan kaikelle luo jäykkä alumiinirunko. Sekä edessä että takana on kilpa-automaisesti päällekkäiset kaksoistukivarret. Jarrut ovat erittäin tehokkaat, sillä tuuletettujen jarrulevyjen halkaisija on sekä edessä että takana 320 mm ja jarrusatulat tulevat Brembolta. Yhteistä kaikille Alpinen versioille ovat lisäksi 18-tuumaiset pyörät.
Muotoilu on moderni, vaikka A110:een on lainattu paljon piirteitä sen ikonisesta edeltäjästä 1970-luvulta. Ulkonäkö ilmentää keveyttä ja mainiota suorituskykyä, eikä ohjauspyörän takana joudu pettymään.
Perusmalli – A110
Edullisinkin 78 900 euroa maksava A110 on aito Alpine, jossa on innostava suorituskyky ja ajettavuus. Perusmallissa 1,8-litrainen bensiiniturbo kehittää 185 kilowattia (252 hv) ja 320 newtonmetrin vääntömomentin. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu 4,5 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Upeasta suorituskyvystä huolimatta yhdistetty kulutus on alle seitsemän litraa, kuten se on kaikissa muissakin A110-versioissa.
Ulkonäön viimeistelevät 18-tuumaiset Serac-vanteet ja Ranskan lipun värit takapilareissa. Lisävarusteena voi valita värin useista vaihtoehdoista tai vaihtaa jarrusatulat Alpinen sinisiksi. Ohjaamossa urheilullisuutta korostavat alumiiniset polkimet ja alumiininen lepuutustuki kuljettajalle. Ylellisyyttä tuo musta nahkaa sisältävä verhoilu, jossa on harmaa koristetikkaus. Käyttöä helpottaa älyavain ja mukavuutta lisää automaatti-ilmastointi. Alpinen multimediajärjestelmässä on 7 tuuman kosketusnäyttö, johon kuuluu navigointi ja älypuhelimen peilaus.
Ylellisyyttä – A110 GT
Mallisarjan ylellisin vaihtoehto on A110 GT, jonka kirjaimet tarkoittavat Grand Tourismoa eli suurta matkailua. Varustelu on mukavuuspainotteinen, minkä lisäksi tämä versio on vielä tehokkaampi. Moottori kehittää 221 kilowattia (300 hv) ja myös vääntömomentti kasvaa hieman ollen 340 newtonmetriä. Lisäteholla nipistetään kolme kymmenystä pois kiihdytysajasta, joka on 4,2 sekuntia. Äänimaailma on erilainen kuin perusmallissa, sillä varusteisiin kuuluu aktiivinen pakoputkisto.
Alpine A110 GT maksaa 91 900 euroa, ja tarjoaa lisätehon ohella paljon muutakin lisähinnan vastineeksi. Käyttöä etenkin taajamassa helpottavat pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä peruutuskamera, jotka saa A110:een lisävarusteena. Sisällä taustapeili on tummentuva ja vakiovarusteisiin kuuluu Focalin korkeatasoinen äänentoisto erillisellä bassokaiuttimella.
Ulkoa A110 GT:n tunnistaa mustista Grand Prix -vanteista, sinisistä jarrusatuloista ja kromatuista Alpine-merkeistä etulokasuojissa. Ohjaamossa istuinverhoilu on ruskeaa nahkaa Alpinen sinisin koristetikkauksin. Lämmitettävissä istuimissa on enemmän säätöjä ja myös matkustajalle on alumiininen lepuutustuki.
Sporttisuutta – A110 S
Toistaiseksi Suomeen hinnoiteltujen vaihtoehtojen huipulla on urheilullisuutta korostava 95 900 euron hintainen A110 S. Siinä on sama tehokkaampi moottori kuin A110 GT:ssä. Huippunopeus on suurempi 260 km/h. Jos valitsee autoon lisävarusteena saatavan Aero-paketin, nousee huippunopeus lukemaan 275 km/h. Taotuille 18-tuumaisille Fuchs-vanteille asennetut renkaat ovat edessä 215/40 ja takana 245/40, kun ne ovat muissa A110-versioissa 10 mm kapeammat.
Alusta on säädetty jäykemmäksi urheilullisempaan ajoon sopivammaksi kallistuksenvaimentimien ja jousituksen muutoksilla. Tavallisten renkaiden vaihtoehtona ovat lähinnä rata-ajoon tarkoitetut ns. puolisliksit (Michelin PS Cup 2).
Ulkonäössä erona muihin on ajovalojen musta viimeistely, mustat Alpine-merkit etulokasuojissa ja oranssit jarrusatulat. Ohjaamo on pääpiirteissään samanlainen kuin A110:ssä, mutta mustassa nahkaverhoilussa on oranssi koristetikkaus. Jarrusatulat ja koristetikkaukset ovat saatavilla myös Alpine-sinisinä. Mikrokuidulla ja nahalla verhoilussa ohjauspyörässä on merkki kello 12 kohdalla. Multimediaan tulee Alpine Telemetrics, jolla saa kaikki telemetriatiedot, vaikkapa oman rata-ajon kehittämiseksi.
Alpine A110 on omassa luokassaan suorastaan edullinen. Se maksaa reilusti vähemmän kuin lähimmät kilpailijansa, joista moni on jo poistunut myynnistä autojen sähköistyessä.
Nykyinen Alpine A110 lähtee viimeiselle kierrokselle ennen kuin se korvataan uudella täysin sähköisellä A110 mallilla. Niinpä nyt on viimeinen tilaisuus hankkia ”aito” Alpine A110. Loppusuoraa varten mallistoon on tulossa nykyisiä malleja korvaava A110 GTS, joka yhdistää GT:n ja S:n ominaisuuksia, sekä R 70 juhlamalli malliston huipulle.
Tulossa paljon Alpine-uutuuksia
Renault Group esitteli vuonna 2021 konsernin Renaulution-strategian, jossa Alpinelle annettiin asema innovatiivisena ja vain urheiluautoihin keskittyvänä merkkinä. Jo tuolloin paljastettiin, että tulossa on unelma-autotalli, Dream Garage, jossa on ensi vaiheessa kolme automallia. Niistä ensimmäinen pieni, ketterä taskuraketti Alpine A290 saapuu Suomeen vuoden lopussa. Toukokuun lopulla esitellään urheilullinen ja linjakas katumaasturi Alpine A390, jonka jälkeen on vuorossa autotallin kolmas täydennys, A110:n sähkömoottorinen seuraaja. Alpinen valikoima laajenee niin, että vuosikymmenen vaihteessa on myynnissä seitsemän (7) mallia.
AutoBild / Alpine
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi