Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Uudelle Premium Platform Combustion (PPC) -alustalle rakennettu uusi Audi A5 toivottaa perheeseensä tervetulleeksi uusia jäseniä.

Auto Bild.Uutiset

Polt­to­moot­to­ri­mal­lien rin­nal­la Au­di tar­jo­aa nyt en­sim­mäis­tä ker­taa A5-sar­jaan kak­si la­dat­ta­va hyb­ri­di­mal­lia kah­del­la eri te­ho­ta­sol­la. Uu­den su­ku­pol­ven kor­ke­a­jän­ni­te­a­kut tar­jo­a­vat noin 45 pro­sent­tia suu­rem­man ka­pa­si­tee­tin. Li­sään­ty­nyt re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus­te­ho tar­jo­aa lä­hes 110 ki­lo­met­riä säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa.

Teh­däk­seen uu­det la­dat­ta­vat hyb­ri­dit en­tis­tä tun­nis­tet­ta­vam­mik­si Au­di esit­te­lee hyb­ri­di­mal­lien uu­den tek­no­lo­gi­a­ni­mi­tyk­sen "e-hyb­rid".

"Uu­sien la­dat­ta­vien hyb­ri­di­mal­lien li­sään­ty­nyt säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka mah­dol­lis­taa suu­rim­man osan päi­vit­täi­sis­tä ajo­mat­kois­ta pel­käl­lä säh­köl­lä. Hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­am­me yh­dis­tää mo­lem­pien maa­il­mo­jen par­haat puo­let ja tar­jo­aa kor­ke­an jous­ta­vuu­den jo­ka­päi­väi­seen elä­mään. Ja uu­den tek­no­lo­gi­a­ni­mi­tyk­sen 'e-hyb­rid' myö­tä tämä on nyt myös tun­nis­tet­ta­vis­sa en­si sil­mäyk­sel­lä”, sa­noo AU­DI AG:n tek­ni­ses­tä ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Ge­of­f­rey Bou­quot.

Uu­det Au­di A5 Avant e-hyb­rid qu­at­t­ro ja Au­di A5 Se­dan e-hyb­rid qu­at­t­ro ovat saa­ta­vil­la Suo­mes­sa te­ho­ta­sol­la 220 kW. Au­tot ovat va­rus­tet­tu 2.0 TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ril­la, jon­ka teho on 185 kW (252 PS), ja säh­kö­moot­to­ril­la, joka tuot­taa te­hoa jopa 105 kW. Mo­lem­mat Avant ja Se­dan voi­vat kiih­tyä 220 kW:n ver­si­ois­sa 0-100 km/h 5.9 se­kun­nis­sa. 270 kW ver­si­ois­sa puo­les­taan 0-100 km/h tait­tuu 5.1 se­kun­nis­sa. Kaik­ki ver­si­ot voi­vat saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 250 km/h.

Uu­sien A5 la­dat­ta­vien hyb­ri­di­mal­lien sy­dän on uu­si kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku, joka si­jait­see au­ton ta­ka­o­sas­sa. Au­di on li­sän­nyt sen ka­pa­si­teet­tia 25.9 kWh:iin (net­to 20.7 kWh), mikä on noin 45 pro­sen­tin li­säys. Mak­si­maa­li­nen AC-la­taus­te­ho on nos­tet­tu 11 kW:iin. Tämä te­hon­li­säys vä­hen­tää la­tau­sai­kaa 0-100 pro­sent­tiin vain 2.5 tun­tiin.

Au­di on myös mer­kit­tä­väs­ti li­sän­nyt re­ge­ne­ra­tii­vis­ta jar­ru­tus­te­hoa, ja kul­jet­ta­jat voi­vat nyt it­se sää­tää re­ku­pe­raa­ti­on as­tet­ta EV-ti­las­sa käyt­tä­mäl­lä oh­jaus­pyö­rän la­po­ja. Uu­si A5 e-hyb­rid toi­mii pää­a­si­as­sa säh­köl­lä niin pit­kään kuin mah­dol­lis­ta, jot­ta ak­ku­va­raus voi­daan hyö­dyn­tää täy­sin kul­jet­ta­jan mää­rän­pää­hän. Kun tämä toi­min­to on ak­ti­voi­tu, au­to pa­laut­taa ener­gi­aa au­to­maat­ti­ses­ti. Tämä pe­rus­tuu au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mään tal­len­net­tui­hin reit­ti­tie­toi­hin. Uu­si A5 e-hyb­rid qu­at­t­ro voi myös pa­laut­taa ener­gi­aa au­to­maat­ti­ses­ti il­man ak­tii­vis­ta reit­ti­oh­jaus­ta.

Erit­täin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu

Koko A5-per­heen ta­voin la­dat­ta­vien hyb­ri­di­mal­lien va­ki­o­va­rus­te­lu on erit­täin kat­ta­va. Tämä si­säl­tää mm. prog­res­sii­vi­sen oh­jauk­sen, na­vi­goin­nin, MMI-pa­no­raa­ma­näy­tön ja in­duk­tii­vi­sen pu­he­li­men la­taus­toi­min­non.

Li­säk­si la­dat­ta­vat hyb­ri­di­mal­lit ovat va­ki­o­na va­rus­tet­tu mu­ka­vuus­sei­son­tail­mas­toin­nil­la, mu­kau­tu­val­la va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mel­lä, led-ajo- ja -ta­ka­va­loil­la, Park as­sist Plus -py­sä­köin­ti­a­vus­ti­mel­la ja ta­ka­luu­kun säh­kö­toi­mi­nen avaus- ja sul­ku­toi­min­nol­la sekä 18-tuu­mai­sil­la alu­mii­ni­van­teil­la. Avant-mal­lis­sa ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus 361 lit­raa. Ta­kais­tui­mien kaa­ta­mi­nen – va­ki­o­mal­lin 40:20:40 suh­tees­sa – li­sää ti­la­vuut­ta 1,306 lit­raan. Se­dan-mal­lin ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on vas­taa­vas­ti 331-1,175 lit­raa. Au­di A5:llä voi ve­tää pe­rä­vau­nua jopa  1,700 ki­log­ram­maan (jar­rul­li­nen) ja jar­rut­to­mia pe­rä­vau­nu­ja jopa 750 ki­log­ram­maan. Sal­lit­tu enim­mäis­kat­to­kuor­ma on 90 ki­log­ram­maa ja enim­mäis­nok­ka­pai­no on 80 ki­log­ram­maa.

Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä toi­mii pait­si EV- ja hyb­ri­di­ti­las­sa myös säh­köi­ses­ti en­nen liik­keel­le­läh­töä. Il­mas­toin­ti var­mis­taa mu­ka­van si­sä­läm­pö­ti­lan jo en­nen au­toon as­tu­mis­ta. Se voi­daan oh­jel­moi­da suo­raan au­tos­ta tai my­Au­di-so­vel­luk­sen kaut­ta. Mu­ka­vuus­sei­son­tail­mas­toin­ti aut­taa ak­ti­voi­maan li­sää omi­nai­suuk­sia (li­sä­va­rus­tei­ta), ku­ten is­tuin­läm­mi­tys, is­tui­men tuu­le­tus, oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys ja tuu­li­la­sin läm­mi­tys. Au­ton avaa­mi­nen kau­ko­sää­ti­men avai­mel­la voi käyn­nis­tää "no­pea il­mas­toin­ti" -toi­min­non. Tämä tar­koit­taa, et­tä si­sä­ti­lat voi­daan no­pe­as­ti jääh­dyt­tää il­man so­vel­lus­ta. Va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­va 3-alu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti sää­te­lee au­to­maat­ti­ses­ti il­man läm­pö­ti­laa, mää­rää ja koh­dis­tus­ta erik­seen kul­jet­ta­jal­le, etu­mat­kus­ta­jal­le ja ta­kais­tui­mil­le. Mu­ka­vuu­sil­mas­toin­ti voi­daan aset­taa tai ak­ti­voi­da MMI:ssä tai kä­te­väs­ti my­Au­di-so­vel­luk­sen kaut­ta.

Eri­lais­ten asi­a­kas­toi­vei­den täyt­tä­mi­sek­si uu­det la­dat­ta­vat hyb­ri­dit ja kaik­ki A5-per­heen mal­lit voi­daan ti­la­ta myös eri­lai­sil­la va­rus­te­pa­ke­teil­la, jot­ka si­säl­tä­vät laa­jan va­li­koi­man li­sä­va­rus­tei­ta. Suo­mes­sa eri­kois­hin­noi­tel­tu­na en­nak­ko­ti­laa­jan etu­na on saa­ta­vil­la Com­fort-va­rus­te­pa­ket­ti, joka si­säl­tää me­tal­li­vä­rin ja ve­to­kou­kun (hin­ta 1510,07 eu­roa). Kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä voi li­sä­tä kah­del­la eri pa­ke­til­la: Tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti Plus ja Tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti Pro. Vi­su­aa­lis­ta ja akus­tis­ta ää­nen­tois­toa voi pa­ran­taa MMI ex­pe­rien­ce Pro -pa­ke­til­la tai pään­tu­kiin in­teg­roi­duil­la kai­ut­ti­mil­la. Au­di Ap­p­li­ca­ti­on Store au­ton MMI:ssä tar­jo­aa puo­les­taan pää­syn jat­ku­vas­ti kas­va­vaan va­li­koi­maan suo­sit­tu­ja so­vel­luk­sia. Äly­pu­he­li­men käyt­tö­liit­ty­mä yh­dis­tää äly­pu­he­li­men au­toon ja näyt­tää äly­pu­he­li­men si­säl­lön suo­raan MMI-kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Myyn­ti Suo­mes­sa

Uu­det Au­di A5 Avant e-hyb­rid qu­at­t­ro ja Au­di A5 Se­dan e-hyb­rid qu­at­t­ro ovat saa­ta­vil­la Suo­mes­sa te­ho­ta­sol­la 220 kW. Au­di A5 -mal­lis­ton 270 ki­lo­wa­tin ver­si­on maa­han­tuon­ti­pää­tös teh­dään myö­hem­min.

Au­di A5 Se­dan e-hyb­rid qu­at­t­ro 220 kW (299 hv) hin­ta al­ka­en 59 992,63 eu­roa. Uu­den A5 Avant e-hyb­rid qu­at­t­ron hin­ta al­ka­en on puo­les­taan 61 495,26 eu­roa. Uu­det e-hyb­rid-mal­lit saa­pu­vat Suo­men Au­di-jäl­leen­myy­jil­le al­ku­ke­säs­tä 2025 ja ne val­mis­te­taan Nec­kar­sul­min teh­taal­la Sak­sas­sa.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN