Asekeräilijän kellarissa: Hyväkuntoinen Panther-panssarivaunu ja torpedo
Saksan Itämeren rannikolta, Kielin lähellä sijaitsevasta Heikendorfista löytyi 78-vuotiaan yksityishenkilön hallusta melkoinen kokoelma toisen maailmansodan aikaisia aseita, joita säilytettiin talon maanalaisessa hallissa. Viranomaiset noutivat ne parempaan talteen.
Kielin viranomaiset aikovat syyttää 78-vuotiasta asekeräilijää maan asekeräilysäädösten rikkomisesta. Keräilijän mukaan Panther-panssarivaunu on deaktivoitu.
Keskiraskaan 44,8 tonnin Panther-panssarivaunun ja esimerkiksi 88 mm ilmatorjuntatykin siirtäminen kellarista kuljetuslaveteille vaati armeijan erikoiskalustoa ja -osaamista.
Siirtotoimille asettivat omat haasteensa keräilijän omatekoiset puiset rampit, kellarin millimetrintarkat oviaukot sekä helteinen ulkolämpötila. Viimein sotakalusto saatiin kellarista kahden vetämiseen tarkoitetun panssarivaunun avulla.
Saksan armeijan toisessa maailmansodassa käyttämä keskiraskas Panther-panssarivaunu oli maanalaisessa hallissa, joka koostui itse asiassa useammasta eri kerroksesta.
Vetämiseen tarkoitetut panssarivaunut saivat Pantherin lavetille, jolla se siirrettiin Putlosiin, Bundeswehrin harjoitusalueelle.
Panther-panssarivaunu painaa 40 tonnia. Sen siirtämiseen vaadittiin raskasta panssarivaunukalustoa.
Toisen maailmansodan aikainen Wehrmachtin Panther-panssarivaunu kiskottiin lavetille Bundeswehrin Leopard-panssarivaunun voimin.
Panther-panssarivaunu painaa 44,8 tonnia ja siinä on 75 mm tykki. Wikipedian mukaan Pantherin tykki oli yksi toisen maailmansodan parhaista vaunukanuunoista. Pitkän putken ja suuren ruutipanoksen mahdollistaman korkean lähtönopeuden ansiosta tykin ammuksen läpäisykyky oli parempi kuin Tigerin 88 mm KwK 36 (L/56) -tykillä, mutta kuitenkin huonompi kuin Tiger II:n 88 mm KwK 43 (L/71):llä. Pantherin moottorina on Maybachin valmistama V12-bensiinimoottori, joka kehittää 590 hevosvoimaa (515 kW).
Panther-panssarivaunua säilytettiin hienostokaupunginosan maanalaisessa hallissa vuosikausia.
Pantherissa oli aluksi 21-litrainen ja sittemmin 23,1-litrainen V12. Wikipedian mukaan vaunua käytettiin ennen muta neuvostoliittolaisia T-34 "Sotka" -panssarivaunuja vastaan.
Siirtoryhmä kuljetti yön pimeydessä pois myös 88 mm ilmatorjuntatykin, jollaisia on ollut käytössä myös Suomessa. Keräilijän asianajaja Gramschin mukaan myös 88 mm IT-tykki oli deaktivoitu.
Panther ei löytöhetkellä ollut varustettu minkäänlaisin telaketjuin. Bundeswehrin puhemiehen Ulrich Burchardin mukaan siirtomiehistöllä oli ”hankaluuksia ohjailla Pantheria mutkissa”. Siirto oli monin osin todellakin millimetrintarkkaa työtä.
Viimein vetämiseen tarkoitetut panssarivaunut saivat Pantherin lavetille, jolla se siirrettiin Putlosiin, armeijan harjoitusalueelle.
Kielin viranomaiset aikovat syyttää 78-vuotiasta asekeräilijää maan asekeräilysäädösten rikkomisesta. Keräilijän mukaan Panther on deaktivoitu.
On olemassa todistus päivättynä 31. lokakuuta 2005, jonka mukaan Panther ei enää ole sotakalustoa. Keräilijä haluaa nyt ryhtyä oikeustoimiin takavarikoinnin johdosta sekä vaatia vahingonkorvauksia sekä Pantherin mahdollisesta vahingoittamisesta että omakotitalon pihatien vaurioittamisesta.
Siirtoryhmä kuljetti yön pimeydessä pois myös 88 mm ilmatorjuntatykin, jollaisia on ollut käytössä myös Suomessa. Keräilijän asianajaja Gramschin mukaan myös 88 mm IT-tykki oli deaktivoitu.
Panther-panssarivaunu on ollut hienostokaupunginosan maanalaisessa hallissa jo vuosikausia. Heikendorfin pormestarin, Alexander Orthin mukaan Panther ei kuitenkaan ollut ainoa syy takavarikointiin. Kellarista löydettiin myös muun muassa toisen maailmansodan aikainen torpedo.
Pormestari Orth ”piti sotakaluston keräilyä aluksi pelkkänä vanhan miehen haihatteluna”, mutta nyt asiaan liittyy hänen mukaansa muutakin, sillä keräilijällä oli myös puutarhassaan näytteillä natsikauden taidetta.
Puutarhassa oli esimerkiksi Kolmannessa valtakunnassa toimineen kuvanveistäjän, Arno Brekerin tekemä patsas nimeltä ”Die Wehrmacht”, joka asianajajan mukaan on kuitenkin pelkkä kopio.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL