Asekeräilijän kellarissa: Hyväkuntoinen Panther-panssarivaunu ja torpedo
Saksan Itämeren rannikolta, Kielin lähellä sijaitsevasta Heikendorfista löytyi 78-vuotiaan yksityishenkilön hallusta melkoinen kokoelma toisen maailmansodan aikaisia aseita, joita säilytettiin talon maanalaisessa hallissa. Viranomaiset noutivat ne parempaan talteen.
Kielin viranomaiset aikovat syyttää 78-vuotiasta asekeräilijää maan asekeräilysäädösten rikkomisesta. Keräilijän mukaan Panther-panssarivaunu on deaktivoitu.
Keskiraskaan 44,8 tonnin Panther-panssarivaunun ja esimerkiksi 88 mm ilmatorjuntatykin siirtäminen kellarista kuljetuslaveteille vaati armeijan erikoiskalustoa ja -osaamista.
Siirtotoimille asettivat omat haasteensa keräilijän omatekoiset puiset rampit, kellarin millimetrintarkat oviaukot sekä helteinen ulkolämpötila. Viimein sotakalusto saatiin kellarista kahden vetämiseen tarkoitetun panssarivaunun avulla.
Saksan armeijan toisessa maailmansodassa käyttämä keskiraskas Panther-panssarivaunu oli maanalaisessa hallissa, joka koostui itse asiassa useammasta eri kerroksesta.
Vetämiseen tarkoitetut panssarivaunut saivat Pantherin lavetille, jolla se siirrettiin Putlosiin, Bundeswehrin harjoitusalueelle.
Panther-panssarivaunu painaa 40 tonnia. Sen siirtämiseen vaadittiin raskasta panssarivaunukalustoa.
Toisen maailmansodan aikainen Wehrmachtin Panther-panssarivaunu kiskottiin lavetille Bundeswehrin Leopard-panssarivaunun voimin.
Panther-panssarivaunu painaa 44,8 tonnia ja siinä on 75 mm tykki. Wikipedian mukaan Pantherin tykki oli yksi toisen maailmansodan parhaista vaunukanuunoista. Pitkän putken ja suuren ruutipanoksen mahdollistaman korkean lähtönopeuden ansiosta tykin ammuksen läpäisykyky oli parempi kuin Tigerin 88 mm KwK 36 (L/56) -tykillä, mutta kuitenkin huonompi kuin Tiger II:n 88 mm KwK 43 (L/71):llä. Pantherin moottorina on Maybachin valmistama V12-bensiinimoottori, joka kehittää 590 hevosvoimaa (515 kW).
Panther-panssarivaunua säilytettiin hienostokaupunginosan maanalaisessa hallissa vuosikausia.
Pantherissa oli aluksi 21-litrainen ja sittemmin 23,1-litrainen V12. Wikipedian mukaan vaunua käytettiin ennen muta neuvostoliittolaisia T-34 "Sotka" -panssarivaunuja vastaan.
Siirtoryhmä kuljetti yön pimeydessä pois myös 88 mm ilmatorjuntatykin, jollaisia on ollut käytössä myös Suomessa. Keräilijän asianajaja Gramschin mukaan myös 88 mm IT-tykki oli deaktivoitu.
Panther ei löytöhetkellä ollut varustettu minkäänlaisin telaketjuin. Bundeswehrin puhemiehen Ulrich Burchardin mukaan siirtomiehistöllä oli ”hankaluuksia ohjailla Pantheria mutkissa”. Siirto oli monin osin todellakin millimetrintarkkaa työtä.
Viimein vetämiseen tarkoitetut panssarivaunut saivat Pantherin lavetille, jolla se siirrettiin Putlosiin, armeijan harjoitusalueelle.
Kielin viranomaiset aikovat syyttää 78-vuotiasta asekeräilijää maan asekeräilysäädösten rikkomisesta. Keräilijän mukaan Panther on deaktivoitu.
On olemassa todistus päivättynä 31. lokakuuta 2005, jonka mukaan Panther ei enää ole sotakalustoa. Keräilijä haluaa nyt ryhtyä oikeustoimiin takavarikoinnin johdosta sekä vaatia vahingonkorvauksia sekä Pantherin mahdollisesta vahingoittamisesta että omakotitalon pihatien vaurioittamisesta.
Siirtoryhmä kuljetti yön pimeydessä pois myös 88 mm ilmatorjuntatykin, jollaisia on ollut käytössä myös Suomessa. Keräilijän asianajaja Gramschin mukaan myös 88 mm IT-tykki oli deaktivoitu.
Panther-panssarivaunu on ollut hienostokaupunginosan maanalaisessa hallissa jo vuosikausia. Heikendorfin pormestarin, Alexander Orthin mukaan Panther ei kuitenkaan ollut ainoa syy takavarikointiin. Kellarista löydettiin myös muun muassa toisen maailmansodan aikainen torpedo.
Pormestari Orth ”piti sotakaluston keräilyä aluksi pelkkänä vanhan miehen haihatteluna”, mutta nyt asiaan liittyy hänen mukaansa muutakin, sillä keräilijällä oli myös puutarhassaan näytteillä natsikauden taidetta.
Puutarhassa oli esimerkiksi Kolmannessa valtakunnassa toimineen kuvanveistäjän, Arno Brekerin tekemä patsas nimeltä ”Die Wehrmacht”, joka asianajajan mukaan on kuitenkin pelkkä kopio.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Analogisesti soiva huonekalu
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ