Ensimmäistä kertaa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, säädettävä coilover-alusta on vakiona. Se madaltaa maavaraa 10 mm verrattuna RS 6 Avantiin, ja tarjoaa täydellisen yhdistelmän dynamiikkaa ja mukavuutta.

Ensimmäistä kertaa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, säädettävä coilover-alusta on vakiona. Se madaltaa maavaraa 10 mm verrattuna RS 6 Avantiin, ja tarjoaa täydellisen yhdistelmän dynamiikkaa ja mukavuutta.

Audi

Audi RS 6 Avant GT: Myynnissä maail­man­laa­jui­sesti vain 660 kappaletta - Suomeen ainoastaan 1 kpl!

Audi RS6 Avant GT:n hiilikuituinen konepelti ja lokasuojat, 22-tuumaiset vanteet ja näyttävä muotoilu varmistavat korkean erottuvuuden. Säädettävä coilover-alusta, korkean suorituskyvyn renkaat ja optimoitu quattro sport -tasauspyörästö parantavat mallin ajodynamiikkaa. Audi 90 quattro IMSA GTO:hon perustuva erikoisteippaus takaa ainut­laa­tui­suuden.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Au­di RS 6 Avant GT on mal­li­sar­jan huip­pu. Eri­koi­se­rä on täyn­nä eksk­lu­sii­vi­sia yk­si­tyis­koh­tia sekä ul­ko­puo­lel­la et­tä si­sus­tas­sa.

Vai­kut­ta­va kat­to­reu­nas­poi­le­ri, uu­del­leen­suun­ni­tel­tu dif­fuu­so­ri ja 22 tuu­man van­teet erot­tu­vas­sa muo­toi­lus­sa ko­ros­ta­vat au­ton huip­pu­a­se­maa mal­li­sar­jas­sa.

Si­sä­ti­lois­sa on kor­ke­a­laa­tui­set eri­koi­sur­hei­luis­tui­met, rai­kas vä­riyh­dis­tel­mä ja yk­si­löl­li­nen nu­me­roin­ti kes­ki­kon­so­lis­sa ai­nut­laa­tui­si­na ko­ros­tuk­si­na.

Ai­nut­laa­tui­nen RS 6 Avant GT:n ke­vyt sää­det­tä­vä alus­ta ja uu­sit­tu qu­at­t­ro sport -ta­saus­pyö­räs­tö taka-ak­se­lil­la te­rä­vöit­tä­vät ajo­ko­ke­mus­ta.

Tup­la­tur­bo-V8:n teho on 463 kW (630 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti 850 Nm vä­lil­lä 2300-4500 r/min.

Au­di RS 6 Avant GT:n idea juon­taa juu­ren­sa har­joit­te­li­jap­ro­jek­ti­na to­teu­tet­tuun RS 6 GTO -kon­sep­tiin vuo­del­ta 2020.

Kak­si­tois­ta har­joit­te­li­jaa, jot­ka opet­te­li­vat työs­ken­te­le­mään kori- ja ajo­neu­vo­me­ka­niik­koi­na, au­to­me­kaa­nik­ko­na, au­to­maa­la­ri­na ja työ­ka­lu­me­kaa­nik­ko­na työs­ken­te­li­vät pro­jek­tin pa­ris­sa kuu­den kuu­kau­den ajan Au­di De­sig­nin oh­jauk­ses­sa.

He sai­vat suu­rim­man osan ins­pi­raa­ti­os­taan le­gen­daa­ri­ses­ta Au­di 90 qu­at­t­ro IM­SA GTO -kil­pa-au­tos­ta vuo­del­ta 1989. Tu­los osoit­taa, kuin­ka lah­jak­kaat nuo­ret voi­vat osal­lis­tua yri­tyk­sen toi­min­taan jopa op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­sen­sa ai­ka­na.

En­nen­nä­ke­mä­tön ul­ko­nä­kö

Uu­si Au­di RS 6 Avant GT erot­tuu RS 6 Avant ja RS 6 Avant Per­for­man­ce mal­leis­ta RS 6 GTO -kon­sep­tiin pe­rus­tu­van en­tis­tä vai­kut­ta­vam­man ul­ko­nä­ön an­si­os­ta. Näyt­tä­vä etuo­sa on saa­nut il­mei­sen ins­pi­raa­ti­on RS 6 GTO -kon­sep­tis­ta.

Sing­lef­ra­me ja il­ma­not­to­au­kot on vii­meis­tel­ty ko­ko­naan kor­ke­a­kiil­toi­sen mus­tak­si, mikä saa au­ton näyt­tä­mään en­tis­tä ma­ta­lam­mal­ta ja le­ve­äm­mäl­tä. Etuo­san pys­ty­suo­rat ele­men­tit, uu­si jääh­dyt­ti­men­sä­leik­kö ja pus­ku­riin in­teg­roi­tu te­ho­kas dif­fuu­so­ri li­sää­vät te­rä­vöi­tet­tyä il­met­tä.

En­sim­mäis­tä ker­taa Au­di Sport GmbH ei vain käy­tä täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tua ko­ne­pel­tiä, vaan myös val­mis­taa sen hii­li­kui­dus­ta. Ai­nut­laa­tui­nen vii­meis­te­ly te­kee uu­dis­te­tun ko­ne­pel­lin hii­li­ma­te­ri­aa­lis­ta to­del­li­sen kat­seen­van­git­si­jan, ja ko­rin väri ke­hys­tää sen vai­kut­ta­vas­ti.

In­teg­roi­dut il­man­pois­to­au­kot suur­ten 22 tuu­man van­tei­den ta­ka­na vä­hen­tä­vät il­man­pai­net­ta pyö­rän­kaa­res­sa ja pa­ran­ta­vat jar­ru­jen jääh­dy­tys­tä. Ku­ten ko­ne­pel­ti, iso­jen van­tei­den ym­pä­röi­mät lo­ka­suo­jat on val­mis­tet­tu en­sim­mäis­tä ker­taa ko­ko­naan hii­li­kui­dus­ta – ko­ho­koh­ta it­se au­tos­sa sekä Au­din tuo­tan­nos­sa.

Si­vup­ro­fii­lin mää­rit­te­le­vät si­vu­hel­mois­sa ole­vat li­sä­o­sat, kiil­tä­väs­tä hii­li­kui­dus­ta val­mis­te­tut ul­ko­pei­lien ko­te­lot ja 22 tuu­man 6-puo­lai­set van­teet, jot­ka on val­mis­tet­tu yk­si­no­maan RS 6 Avant GT-mal­lia var­ten.

Ta­ka­o­sas­sa eri­kois­ver­sio te­kee vai­ku­tuk­sen mus­tal­la "RS 6 GT" -lo­gol­la, eri­tyi­ses­ti muo­toi­luun so­vel­tu­val­la ta­ka­luu­kul­la, jos­sa on vi­su­aa­li­ses­ti ma­dal­let­tu las­taus­reu­na, käy­tän­nöl­li­sel­lä dif­fuu­so­ril­la pys­ty­suo­raan kes­ki­tet­tyi­ne hei­jas­ti­mi­neen, joka saa au­ton näyt­tä­mään en­tis­tä le­ve­äm­mäl­tä.

Mu­ka­na on myös erot­tu­va, moot­to­riur­hei­lus­ta ins­pi­raa­ti­on saa­nut tup­la­sii­ve­ke. Jäl­kim­mäi­nen otet­tiin lä­hes 1:1 har­joit­te­li­joi­den ra­ken­ta­mas­ta kon­sep­ti­au­tos­ta.

En­sim­mäis­tä ker­taa RS 6 Avan­tin his­to­ri­as­sa kat­to­kai­teet on pois­tet­tu vie­lä ta­sai­sem­man ja ur­hei­lul­li­sem­man si­lu­e­tin ai­kaan­saa­mi­sek­si.

Au­di RS 6 Avant GT rul­laa tuo­tan­to­lin­jal­ta va­ki­o­na RS de­sign pa­ket­ti plus -va­rus­te­lul­la. Mus­taa si­sä­ti­laa ko­ros­ta­vat lu­kui­sat ko­ros­tuk­set ai­nut­laa­tui­ses­sa pu­nai­sen ja ku­pa­rin vä­riyh­dis­tel­mäs­sä, ku­ten oh­jaus­pyö­rän tik­kauk­set, kes­ki­kon­so­lin si­vut, kes­ki­kyy­när­no­ja ja ovien kä­si­no­jat sekä lat­ti­a­ma­tot "RS 6 GT" teks­til­lä.

Uu­det RS-eri­koi­sur­hei­luis­tui­met nah­ka-Di­na­mi­ca mik­ro­kui­tu-yh­dis­tel­mäl­lä ja "RS 6 GT" -teks­ti ai­van pään­tu­kien ala­puo­lel­la ovat myös tätä vä­ri­maa­il­maa. Is­tui­men kes­ki­o­san hu­na­ja­ken­no-om­pe­leet hoh­ta­vat Exp­ress-pu­nai­sen sä­vys­sä, kun taas is­tui­men ul­ko­sau­mas­sa on ku­pa­ri­vii­meis­te­ly.

Kä­si­no­jat, ko­je­lau­ta, kes­ki­kon­so­li si­vui­neen ja oven kai­teet on ver­hoil­tu mus­tal­la Di­na­mi­ca-mik­ro­kui­dul­la, kun taas so­mis­te­lis­tat on pääl­lys­tet­ty sy­vä­mus­tal­la Di­na­mi­ca-mik­ro­kui­dul­la.

Tur­va­vyöt kiin­nit­tä­vät kat­seen täy­te­läi­sel­lä purp­pu­ran­pu­nai­sel­la vä­ril­lään. Ra­joi­te­tun 660 kap­pa­leen erän eri­tyi­se­nä ko­ho­koh­ta­na on kes­ki­kon­so­lis­sa ole­va au­ton sar­ja­nu­me­ro.

Suo­meen on tu­los­sa 1 kpl RS 6 Avant GT -mal­lia, joka on ul­ko­vä­ril­tään Ar­ko­na-val­koi­nen.

Au­tos­sa on myös pe­rin­tei­sil­lä Au­di Sport -vä­reil­lä (mus­ta, har­maa, pu­nai­nen) to­teu­tet­tu He­ri­ta­ge-teip­paus. Ky­sei­nen ul­ko­vä­ri ja teip­pau­syh­dis­tel­mä tuo mu­ka­naan myös erot­tu­vas­ti muo­toil­lut val­koi­set van­teet.

Seu­raa­van ta­son suo­ri­tus­ky­ky

Uu­den RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 850 Nm.

Tämä mer­kit­see 22 kW (30 hv) ja 50 Nm li­säys­tä RS 6 Avant -pe­rus­mal­liin ver­rat­tu­na.

Mal­li­sar­jan kei­hään­kär­ki kiih­tyy 0–100 km/h 3,3 se­kun­nis­sa, eli 0,3 se­kun­tia no­pe­am­min kuin Au­di RS 6 Avant.

Au­di RS 6 Avant GT kiih­tyy 0-200 km/h vain 11,5 se­kun­nis­sa, 0,5 se­kun­tia no­pe­am­min kuin RS 6 Avant.

Va­ki­o­huip­pu­no­peus on 305 km/h, ja va­ki­o­na on ke­raa­mi­set RS-jar­ru­le­vyt.

4.0 TFSI V8:n voi­ma vä­lit­tyy tie­hen jat­ku­va­toi­mi­sen qu­at­t­ro-ne­li­ve­don ja op­ti­moi­dun 8-vaih­tei­sen Tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kaut­ta.

Ku­ten RS 6 Avant per­for­man­ce, myös RS 6 Avant GT:ssä käy­te­tään uu­sin­ta ver­si­o­ta kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tös­tä.

Eri­tyi­sen ke­vy­e­nä ja kom­pak­ti­na se ja­kaa moot­to­rin te­hon etu- ja taka-ak­se­lil­le suh­tees­sa 40:60.

Jos luis­toa ta­pah­tuu, koh­dis­te­taan au­to­maat­ti­ses­ti enem­män vään­tö­mo­ment­tia sil­le ak­se­lil­le, jol­la on enem­män pi­toa– jopa 70 pro­sent­tia voi vir­ra­ta etu­ak­se­lil­le ja jopa 85 pro­sent­tia taka-ak­se­lil­le.

Uu­dis­tet­tu kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tö pa­ran­taa ajo­dy­na­miik­kaa, var­mis­taa huo­mat­ta­vas­ti tar­kem­man kaar­re­a­jon ja vä­hen­tää ali­oh­jau­tu­vuut­ta pi­don ää­ri­ra­joil­la.

Eri­kois­ver­si­on erot­ta­mi­sek­si muis­ta RS-mal­leis­ta taka-ak­se­lin qu­at­t­ro sport -ta­saus­pyö­räs­tö on vi­ri­tet­ty eri­tyi­ses­ti RS 6 Avant GT -mal­lia var­ten.

Uuden RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Tämä merkitsee 22 kW (30 hv) ja 50 Nm lisäystä RS 6 Avant -perusmalliin verrattuna. Mallisarjan keihäänkärki kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin Audi RS 6 Avant. Audi RS 6 Avant GT kiihtyy 0-200 km/h vain 11,5 sekunnissa, 0,5 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. Vakiohuippunopeus on 305 km/h, ja vakiona on keraamiset RS-jarrulevyt.

Uuden RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Tämä merkitsee 22 kW (30 hv) ja 50 Nm lisäystä RS 6 Avant -perusmalliin verrattuna. Mallisarjan keihäänkärki kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin Audi RS 6 Avant. Audi RS 6 Avant GT kiihtyy 0-200 km/h vain 11,5 sekunnissa, 0,5 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. Vakiohuippunopeus on 305 km/h, ja vakiona on keraamiset RS-jarrulevyt.

Audi

Uu­det pa­ra­met­rit kes­kit­ty­vät pa­rem­paan ket­te­ryy­teen ja ta­ka­pai­not­tei­suu­teen "dy­naa­mi­ses­sa" ajo­ti­las­sa. Asi­ak­kaat hyö­ty­vät ur­hei­lul­li­ses­ta, neut­raa­lis­ta ja erit­täin tar­kas­ta ajo­käy­tök­ses­tä.

En­sim­mäis­tä ker­taa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, sää­det­tä­vä coi­lo­ver-alus­ta on va­ki­o­na. Se ma­dal­taa maa­va­raa kym­me­nen mil­li­met­riä ver­rat­tu­na RS 6 Avan­tiin ja tar­jo­aa täy­del­li­sen yh­dis­tel­män dy­na­miik­kaa ja mu­ka­vuut­ta.

Kor­ke­am­pi jou­si­no­peus, kol­mel­la eri sää­döl­lä va­rus­te­tut is­kun­vai­men­ti­met ja jäy­kem­mät va­kaa­jat (30 % jäy­kem­mät edes­sä ja 80 % ta­ka­na) ta­kaa­vat vä­hem­män ko­rin kal­lis­tu­mis­ta, mikä taas li­sää mer­kit­tä­väs­ti aja­mi­sen haus­kuut­ta.

Mu­ka­na on myös tar­vit­ta­vat työ­ka­lut ja oh­jeet yk­sit­täis­ten sää­tö­jen te­ke­mi­seen.

Uu­det kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn Con­ti­nen­tal “Sport Con­tact 7” 285/30 R22 ren­kaat ta­kaa­vat tar­vit­ta­van pi­don dy­naa­mi­seen ajoon.

Ren­kaat tar­jo­a­vat jat­ku­van, pa­rem­man ajo­pi­don sekä kui­vis­sa et­tä mä­ris­sä olo­suh­teis­sa.

Ne vä­hen­tä­vät ali­oh­jau­tu­vuut­ta ajet­ta­es­sa vauh­dik­kaas­ti kaar­tei­siin, mikä te­kee ko­ko­nai­suu­des­ta tar­kem­man ajet­ta­vuu­den koko no­peu­sa­lu­eel­la.

Li­säk­si jar­ru­tus­mat­ka on jopa kak­si met­riä ly­hy­em­pi uu­sil­la ren­kail­la jar­ru­tet­ta­es­sa 100–0 km/h.

Kor­keim­man laa­tu­luo­kan val­mis­tus

Yk­si asia, joka erot­taa uu­den RS 6 Avant GT:n, on se, et­tä toi­sin kuin ta­val­li­nen RS 6 Avant, sitä ei ole koot­tu ko­ko­naan Nec­kar­sul­min tuo­tan­to­lin­jal­la.

Audi RS 6 Avant GT rullaa tuotantolinjalta vakiona RS design paketti plus -varustelulla. Mustaa sisätilaa korostavat lukuisat korostukset ainutlaatuisessa punaisen ja kuparin väriyhdistelmässä, kuten ohjauspyörän tikkaukset, keskikonsolin sivut, keskikyynärnoja ja ovien käsinojat sekä lattiamatot "RS 6 GT" tekstillä. Uudet RS-erikoisurheiluistuimet nahka-Dinamica mikrokuitu-yhdistelmällä ja "RS 6 GT" -teksti aivan pääntukien alapuolella ovat myös tätä värimaailmaa. Istuimen keskiosan hunajakenno-ompeleet hohtavat Express-punaisen sävyssä, kun taas istuimen ulkosaumassa on kupariviimeistely. Käsinojat, kojelauta, keskikonsoli sivuineen ja oven kaiteet on verhoiltu mustalla Dinamica-mikrokuidulla, kun taas somistelistat on päällystetty syvämustalla Dinamica-mikrokuidulla. Turvavyöt kiinnittävät katseen täyteläisellä purppuranpunaisella värillään. Rajoitetun 660 kappaleen erän erityisenä kohokohtana on keskikonsolissa oleva auton sarjanumero.

Audi RS 6 Avant GT rullaa tuotantolinjalta vakiona RS design paketti plus -varustelulla. Mustaa sisätilaa korostavat lukuisat korostukset ainutlaatuisessa punaisen ja kuparin väriyhdistelmässä, kuten ohjauspyörän tikkaukset, keskikonsolin sivut, keskikyynärnoja ja ovien käsinojat sekä lattiamatot "RS 6 GT" tekstillä. Uudet RS-erikoisurheiluistuimet nahka-Dinamica mikrokuitu-yhdistelmällä ja "RS 6 GT" -teksti aivan pääntukien alapuolella ovat myös tätä värimaailmaa. Istuimen keskiosan hunajakenno-ompeleet hohtavat Express-punaisen sävyssä, kun taas istuimen ulkosaumassa on kupariviimeistely. Käsinojat, kojelauta, keskikonsoli sivuineen ja oven kaiteet on verhoiltu mustalla Dinamica-mikrokuidulla, kun taas somistelistat on päällystetty syvämustalla Dinamica-mikrokuidulla. Turvavyöt kiinnittävät katseen täyteläisellä purppuranpunaisella värillään. Rajoitetun 660 kappaleen erän erityisenä kohokohtana on keskikonsolissa oleva auton sarjanumero.

Audi

Ko­rin­ra­ken­nus­töi­den ja maa­laa­mon jäl­keen 660 GT-mal­lia siir­ty­vät Böl­lin­ger Hö­feen, jos­sa Au­di R8, Au­di e-tron GT qu­at­t­ro ja RS e-tron GT -mal­lit val­mis­te­taan pien­sar­ja­tuo­tan­nos­sa.

Tämä Au­din Nec­kar­sul­min tuo­tan­to­lai­tok­sen lä­hel­lä si­jait­se­va erit­täin jous­ta­va teh­das on kon­ser­nis­sa ai­nut­laa­tui­nen ja tar­jo­aa si­ten par­haat olo­suh­teet Au­di RS 6 Avant GT:n vii­meis­te­lyyn.

Lo­pul­li­sen ko­koon­pa­non suo­rit­taa seit­se­män ko­ke­nut­ta työn­te­ki­jää kol­mel­la ko­koon­pa­no­a­se­mal­la, jot­ka on pe­rus­tet­tu eri­tyi­ses­ti tätä eksk­lu­sii­vis­ta eri­kois­ver­si­o­ta var­ten.

Jo­kai­nen yk­sit­täi­nen au­to viet­tää siel­lä ko­ko­nai­sen päi­vän. Kaik­ki GT-spe­si­fi­set omi­nai­suu­det asen­ne­taan kä­sin jo­kai­seen 660 RS 6 Avant GT -mal­liin.

Tämä si­säl­tää ko­ne­pel­lin, lo­ka­suo­jat, si­vu­hel­mat, kak­sois­ta­ka­sii­ven, etu- ja taka-dif­fuu­so­rit sekä sää­det­tä­vän coi­lo­ver-alus­tan.

Böl­lin­ger Hö­fen tuo­tan­to on net­to­hii­li­neut­raa­lia. Tä­män saa­vut­ta­mi­sek­si Au­di käyt­tää uu­siu­tu­vis­ta läh­teis­tä pe­räi­sin ole­vaa vih­re­ää säh­köä ja läm­pöä – tär­keä virs­tan­pyl­väs sekä brän­dil­le et­tä Nec­kar­sul­min toi­mi­pai­kal­le.

CO2-pääs­töt, joi­ta Au­di ei voi vie­lä kor­va­ta uu­siu­tu­vil­la ener­gi­a­läh­teil­lä, kom­pen­soi­daan ser­ti­fi­oi­tu­jen ym­pä­ris­tö­hank­kei­den hii­li­di­ok­si­di­pääs­töil­lä.

Yri­tys an­taa si­ten mer­kit­tä­vän pa­nok­sen Mis­si­on:Ze­roon – val­mis­ta­jan ym­pä­ris­tö­oh­jel­maan täy­sin eko­lo­gi­sen tuo­tan­non edis­tä­mi­sek­si.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU