Ensimmäistä kertaa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, säädettävä coilover-alusta on vakiona. Se madaltaa maavaraa 10 mm verrattuna RS 6 Avantiin, ja tarjoaa täydellisen yhdistelmän dynamiikkaa ja mukavuutta.

Ensimmäistä kertaa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, säädettävä coilover-alusta on vakiona. Se madaltaa maavaraa 10 mm verrattuna RS 6 Avantiin, ja tarjoaa täydellisen yhdistelmän dynamiikkaa ja mukavuutta.

Audi

Audi RS 6 Avant GT: Myynnissä maail­man­laa­jui­sesti vain 660 kappaletta - Suomeen ainoastaan 1 kpl!

Audi RS6 Avant GT:n hiilikuituinen konepelti ja lokasuojat, 22-tuumaiset vanteet ja näyttävä muotoilu varmistavat korkean erottuvuuden. Säädettävä coilover-alusta, korkean suorituskyvyn renkaat ja optimoitu quattro sport -tasauspyörästö parantavat mallin ajodynamiikkaa. Audi 90 quattro IMSA GTO:hon perustuva erikoisteippaus takaa ainut­laa­tui­suuden.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Au­di RS 6 Avant GT on mal­li­sar­jan huip­pu. Eri­koi­se­rä on täyn­nä eksk­lu­sii­vi­sia yk­si­tyis­koh­tia sekä ul­ko­puo­lel­la et­tä si­sus­tas­sa.

Vai­kut­ta­va kat­to­reu­nas­poi­le­ri, uu­del­leen­suun­ni­tel­tu dif­fuu­so­ri ja 22 tuu­man van­teet erot­tu­vas­sa muo­toi­lus­sa ko­ros­ta­vat au­ton huip­pu­a­se­maa mal­li­sar­jas­sa.

Si­sä­ti­lois­sa on kor­ke­a­laa­tui­set eri­koi­sur­hei­luis­tui­met, rai­kas vä­riyh­dis­tel­mä ja yk­si­löl­li­nen nu­me­roin­ti kes­ki­kon­so­lis­sa ai­nut­laa­tui­si­na ko­ros­tuk­si­na.

Ai­nut­laa­tui­nen RS 6 Avant GT:n ke­vyt sää­det­tä­vä alus­ta ja uu­sit­tu qu­at­t­ro sport -ta­saus­pyö­räs­tö taka-ak­se­lil­la te­rä­vöit­tä­vät ajo­ko­ke­mus­ta.

Tup­la­tur­bo-V8:n teho on 463 kW (630 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti 850 Nm vä­lil­lä 2300-4500 r/min.

Au­di RS 6 Avant GT:n idea juon­taa juu­ren­sa har­joit­te­li­jap­ro­jek­ti­na to­teu­tet­tuun RS 6 GTO -kon­sep­tiin vuo­del­ta 2020.

Kak­si­tois­ta har­joit­te­li­jaa, jot­ka opet­te­li­vat työs­ken­te­le­mään kori- ja ajo­neu­vo­me­ka­niik­koi­na, au­to­me­kaa­nik­ko­na, au­to­maa­la­ri­na ja työ­ka­lu­me­kaa­nik­ko­na työs­ken­te­li­vät pro­jek­tin pa­ris­sa kuu­den kuu­kau­den ajan Au­di De­sig­nin oh­jauk­ses­sa.

He sai­vat suu­rim­man osan ins­pi­raa­ti­os­taan le­gen­daa­ri­ses­ta Au­di 90 qu­at­t­ro IM­SA GTO -kil­pa-au­tos­ta vuo­del­ta 1989. Tu­los osoit­taa, kuin­ka lah­jak­kaat nuo­ret voi­vat osal­lis­tua yri­tyk­sen toi­min­taan jopa op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­sen­sa ai­ka­na.

En­nen­nä­ke­mä­tön ul­ko­nä­kö

Uu­si Au­di RS 6 Avant GT erot­tuu RS 6 Avant ja RS 6 Avant Per­for­man­ce mal­leis­ta RS 6 GTO -kon­sep­tiin pe­rus­tu­van en­tis­tä vai­kut­ta­vam­man ul­ko­nä­ön an­si­os­ta. Näyt­tä­vä etuo­sa on saa­nut il­mei­sen ins­pi­raa­ti­on RS 6 GTO -kon­sep­tis­ta.

Sing­lef­ra­me ja il­ma­not­to­au­kot on vii­meis­tel­ty ko­ko­naan kor­ke­a­kiil­toi­sen mus­tak­si, mikä saa au­ton näyt­tä­mään en­tis­tä ma­ta­lam­mal­ta ja le­ve­äm­mäl­tä. Etuo­san pys­ty­suo­rat ele­men­tit, uu­si jääh­dyt­ti­men­sä­leik­kö ja pus­ku­riin in­teg­roi­tu te­ho­kas dif­fuu­so­ri li­sää­vät te­rä­vöi­tet­tyä il­met­tä.

En­sim­mäis­tä ker­taa Au­di Sport GmbH ei vain käy­tä täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tua ko­ne­pel­tiä, vaan myös val­mis­taa sen hii­li­kui­dus­ta. Ai­nut­laa­tui­nen vii­meis­te­ly te­kee uu­dis­te­tun ko­ne­pel­lin hii­li­ma­te­ri­aa­lis­ta to­del­li­sen kat­seen­van­git­si­jan, ja ko­rin väri ke­hys­tää sen vai­kut­ta­vas­ti.

In­teg­roi­dut il­man­pois­to­au­kot suur­ten 22 tuu­man van­tei­den ta­ka­na vä­hen­tä­vät il­man­pai­net­ta pyö­rän­kaa­res­sa ja pa­ran­ta­vat jar­ru­jen jääh­dy­tys­tä. Ku­ten ko­ne­pel­ti, iso­jen van­tei­den ym­pä­röi­mät lo­ka­suo­jat on val­mis­tet­tu en­sim­mäis­tä ker­taa ko­ko­naan hii­li­kui­dus­ta – ko­ho­koh­ta it­se au­tos­sa sekä Au­din tuo­tan­nos­sa.

Si­vup­ro­fii­lin mää­rit­te­le­vät si­vu­hel­mois­sa ole­vat li­sä­o­sat, kiil­tä­väs­tä hii­li­kui­dus­ta val­mis­te­tut ul­ko­pei­lien ko­te­lot ja 22 tuu­man 6-puo­lai­set van­teet, jot­ka on val­mis­tet­tu yk­si­no­maan RS 6 Avant GT-mal­lia var­ten.

Ta­ka­o­sas­sa eri­kois­ver­sio te­kee vai­ku­tuk­sen mus­tal­la "RS 6 GT" -lo­gol­la, eri­tyi­ses­ti muo­toi­luun so­vel­tu­val­la ta­ka­luu­kul­la, jos­sa on vi­su­aa­li­ses­ti ma­dal­let­tu las­taus­reu­na, käy­tän­nöl­li­sel­lä dif­fuu­so­ril­la pys­ty­suo­raan kes­ki­tet­tyi­ne hei­jas­ti­mi­neen, joka saa au­ton näyt­tä­mään en­tis­tä le­ve­äm­mäl­tä.

Mu­ka­na on myös erot­tu­va, moot­to­riur­hei­lus­ta ins­pi­raa­ti­on saa­nut tup­la­sii­ve­ke. Jäl­kim­mäi­nen otet­tiin lä­hes 1:1 har­joit­te­li­joi­den ra­ken­ta­mas­ta kon­sep­ti­au­tos­ta.

En­sim­mäis­tä ker­taa RS 6 Avan­tin his­to­ri­as­sa kat­to­kai­teet on pois­tet­tu vie­lä ta­sai­sem­man ja ur­hei­lul­li­sem­man si­lu­e­tin ai­kaan­saa­mi­sek­si.

Au­di RS 6 Avant GT rul­laa tuo­tan­to­lin­jal­ta va­ki­o­na RS de­sign pa­ket­ti plus -va­rus­te­lul­la. Mus­taa si­sä­ti­laa ko­ros­ta­vat lu­kui­sat ko­ros­tuk­set ai­nut­laa­tui­ses­sa pu­nai­sen ja ku­pa­rin vä­riyh­dis­tel­mäs­sä, ku­ten oh­jaus­pyö­rän tik­kauk­set, kes­ki­kon­so­lin si­vut, kes­ki­kyy­när­no­ja ja ovien kä­si­no­jat sekä lat­ti­a­ma­tot "RS 6 GT" teks­til­lä.

Uu­det RS-eri­koi­sur­hei­luis­tui­met nah­ka-Di­na­mi­ca mik­ro­kui­tu-yh­dis­tel­mäl­lä ja "RS 6 GT" -teks­ti ai­van pään­tu­kien ala­puo­lel­la ovat myös tätä vä­ri­maa­il­maa. Is­tui­men kes­ki­o­san hu­na­ja­ken­no-om­pe­leet hoh­ta­vat Exp­ress-pu­nai­sen sä­vys­sä, kun taas is­tui­men ul­ko­sau­mas­sa on ku­pa­ri­vii­meis­te­ly.

Kä­si­no­jat, ko­je­lau­ta, kes­ki­kon­so­li si­vui­neen ja oven kai­teet on ver­hoil­tu mus­tal­la Di­na­mi­ca-mik­ro­kui­dul­la, kun taas so­mis­te­lis­tat on pääl­lys­tet­ty sy­vä­mus­tal­la Di­na­mi­ca-mik­ro­kui­dul­la.

Tur­va­vyöt kiin­nit­tä­vät kat­seen täy­te­läi­sel­lä purp­pu­ran­pu­nai­sel­la vä­ril­lään. Ra­joi­te­tun 660 kap­pa­leen erän eri­tyi­se­nä ko­ho­koh­ta­na on kes­ki­kon­so­lis­sa ole­va au­ton sar­ja­nu­me­ro.

Suo­meen on tu­los­sa 1 kpl RS 6 Avant GT -mal­lia, joka on ul­ko­vä­ril­tään Ar­ko­na-val­koi­nen.

Au­tos­sa on myös pe­rin­tei­sil­lä Au­di Sport -vä­reil­lä (mus­ta, har­maa, pu­nai­nen) to­teu­tet­tu He­ri­ta­ge-teip­paus. Ky­sei­nen ul­ko­vä­ri ja teip­pau­syh­dis­tel­mä tuo mu­ka­naan myös erot­tu­vas­ti muo­toil­lut val­koi­set van­teet.

Seu­raa­van ta­son suo­ri­tus­ky­ky

Uu­den RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 850 Nm.

Tämä mer­kit­see 22 kW (30 hv) ja 50 Nm li­säys­tä RS 6 Avant -pe­rus­mal­liin ver­rat­tu­na.

Mal­li­sar­jan kei­hään­kär­ki kiih­tyy 0–100 km/h 3,3 se­kun­nis­sa, eli 0,3 se­kun­tia no­pe­am­min kuin Au­di RS 6 Avant.

Au­di RS 6 Avant GT kiih­tyy 0-200 km/h vain 11,5 se­kun­nis­sa, 0,5 se­kun­tia no­pe­am­min kuin RS 6 Avant.

Va­ki­o­huip­pu­no­peus on 305 km/h, ja va­ki­o­na on ke­raa­mi­set RS-jar­ru­le­vyt.

4.0 TFSI V8:n voi­ma vä­lit­tyy tie­hen jat­ku­va­toi­mi­sen qu­at­t­ro-ne­li­ve­don ja op­ti­moi­dun 8-vaih­tei­sen Tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kaut­ta.

Ku­ten RS 6 Avant per­for­man­ce, myös RS 6 Avant GT:ssä käy­te­tään uu­sin­ta ver­si­o­ta kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tös­tä.

Eri­tyi­sen ke­vy­e­nä ja kom­pak­ti­na se ja­kaa moot­to­rin te­hon etu- ja taka-ak­se­lil­le suh­tees­sa 40:60.

Jos luis­toa ta­pah­tuu, koh­dis­te­taan au­to­maat­ti­ses­ti enem­män vään­tö­mo­ment­tia sil­le ak­se­lil­le, jol­la on enem­män pi­toa– jopa 70 pro­sent­tia voi vir­ra­ta etu­ak­se­lil­le ja jopa 85 pro­sent­tia taka-ak­se­lil­le.

Uu­dis­tet­tu kes­ki­ta­saus­pyö­räs­tö pa­ran­taa ajo­dy­na­miik­kaa, var­mis­taa huo­mat­ta­vas­ti tar­kem­man kaar­re­a­jon ja vä­hen­tää ali­oh­jau­tu­vuut­ta pi­don ää­ri­ra­joil­la.

Eri­kois­ver­si­on erot­ta­mi­sek­si muis­ta RS-mal­leis­ta taka-ak­se­lin qu­at­t­ro sport -ta­saus­pyö­räs­tö on vi­ri­tet­ty eri­tyi­ses­ti RS 6 Avant GT -mal­lia var­ten.

Uuden RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Tämä merkitsee 22 kW (30 hv) ja 50 Nm lisäystä RS 6 Avant -perusmalliin verrattuna. Mallisarjan keihäänkärki kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin Audi RS 6 Avant. Audi RS 6 Avant GT kiihtyy 0-200 km/h vain 11,5 sekunnissa, 0,5 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. Vakiohuippunopeus on 305 km/h, ja vakiona on keraamiset RS-jarrulevyt.

Uuden RS 6 Avant GT:n teho on 463 kW (630 hv) ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Tämä merkitsee 22 kW (30 hv) ja 50 Nm lisäystä RS 6 Avant -perusmalliin verrattuna. Mallisarjan keihäänkärki kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia nopeammin kuin Audi RS 6 Avant. Audi RS 6 Avant GT kiihtyy 0-200 km/h vain 11,5 sekunnissa, 0,5 sekuntia nopeammin kuin RS 6 Avant. Vakiohuippunopeus on 305 km/h, ja vakiona on keraamiset RS-jarrulevyt.

Audi

Uu­det pa­ra­met­rit kes­kit­ty­vät pa­rem­paan ket­te­ryy­teen ja ta­ka­pai­not­tei­suu­teen "dy­naa­mi­ses­sa" ajo­ti­las­sa. Asi­ak­kaat hyö­ty­vät ur­hei­lul­li­ses­ta, neut­raa­lis­ta ja erit­täin tar­kas­ta ajo­käy­tök­ses­tä.

En­sim­mäis­tä ker­taa, ja vain RS 6 Avant GT:ssa, sää­det­tä­vä coi­lo­ver-alus­ta on va­ki­o­na. Se ma­dal­taa maa­va­raa kym­me­nen mil­li­met­riä ver­rat­tu­na RS 6 Avan­tiin ja tar­jo­aa täy­del­li­sen yh­dis­tel­män dy­na­miik­kaa ja mu­ka­vuut­ta.

Kor­ke­am­pi jou­si­no­peus, kol­mel­la eri sää­döl­lä va­rus­te­tut is­kun­vai­men­ti­met ja jäy­kem­mät va­kaa­jat (30 % jäy­kem­mät edes­sä ja 80 % ta­ka­na) ta­kaa­vat vä­hem­män ko­rin kal­lis­tu­mis­ta, mikä taas li­sää mer­kit­tä­väs­ti aja­mi­sen haus­kuut­ta.

Mu­ka­na on myös tar­vit­ta­vat työ­ka­lut ja oh­jeet yk­sit­täis­ten sää­tö­jen te­ke­mi­seen.

Uu­det kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn Con­ti­nen­tal “Sport Con­tact 7” 285/30 R22 ren­kaat ta­kaa­vat tar­vit­ta­van pi­don dy­naa­mi­seen ajoon.

Ren­kaat tar­jo­a­vat jat­ku­van, pa­rem­man ajo­pi­don sekä kui­vis­sa et­tä mä­ris­sä olo­suh­teis­sa.

Ne vä­hen­tä­vät ali­oh­jau­tu­vuut­ta ajet­ta­es­sa vauh­dik­kaas­ti kaar­tei­siin, mikä te­kee ko­ko­nai­suu­des­ta tar­kem­man ajet­ta­vuu­den koko no­peu­sa­lu­eel­la.

Li­säk­si jar­ru­tus­mat­ka on jopa kak­si met­riä ly­hy­em­pi uu­sil­la ren­kail­la jar­ru­tet­ta­es­sa 100–0 km/h.

Kor­keim­man laa­tu­luo­kan val­mis­tus

Yk­si asia, joka erot­taa uu­den RS 6 Avant GT:n, on se, et­tä toi­sin kuin ta­val­li­nen RS 6 Avant, sitä ei ole koot­tu ko­ko­naan Nec­kar­sul­min tuo­tan­to­lin­jal­la.

Audi RS 6 Avant GT rullaa tuotantolinjalta vakiona RS design paketti plus -varustelulla. Mustaa sisätilaa korostavat lukuisat korostukset ainutlaatuisessa punaisen ja kuparin väriyhdistelmässä, kuten ohjauspyörän tikkaukset, keskikonsolin sivut, keskikyynärnoja ja ovien käsinojat sekä lattiamatot "RS 6 GT" tekstillä. Uudet RS-erikoisurheiluistuimet nahka-Dinamica mikrokuitu-yhdistelmällä ja "RS 6 GT" -teksti aivan pääntukien alapuolella ovat myös tätä värimaailmaa. Istuimen keskiosan hunajakenno-ompeleet hohtavat Express-punaisen sävyssä, kun taas istuimen ulkosaumassa on kupariviimeistely. Käsinojat, kojelauta, keskikonsoli sivuineen ja oven kaiteet on verhoiltu mustalla Dinamica-mikrokuidulla, kun taas somistelistat on päällystetty syvämustalla Dinamica-mikrokuidulla. Turvavyöt kiinnittävät katseen täyteläisellä purppuranpunaisella värillään. Rajoitetun 660 kappaleen erän erityisenä kohokohtana on keskikonsolissa oleva auton sarjanumero.

Audi RS 6 Avant GT rullaa tuotantolinjalta vakiona RS design paketti plus -varustelulla. Mustaa sisätilaa korostavat lukuisat korostukset ainutlaatuisessa punaisen ja kuparin väriyhdistelmässä, kuten ohjauspyörän tikkaukset, keskikonsolin sivut, keskikyynärnoja ja ovien käsinojat sekä lattiamatot "RS 6 GT" tekstillä. Uudet RS-erikoisurheiluistuimet nahka-Dinamica mikrokuitu-yhdistelmällä ja "RS 6 GT" -teksti aivan pääntukien alapuolella ovat myös tätä värimaailmaa. Istuimen keskiosan hunajakenno-ompeleet hohtavat Express-punaisen sävyssä, kun taas istuimen ulkosaumassa on kupariviimeistely. Käsinojat, kojelauta, keskikonsoli sivuineen ja oven kaiteet on verhoiltu mustalla Dinamica-mikrokuidulla, kun taas somistelistat on päällystetty syvämustalla Dinamica-mikrokuidulla. Turvavyöt kiinnittävät katseen täyteläisellä purppuranpunaisella värillään. Rajoitetun 660 kappaleen erän erityisenä kohokohtana on keskikonsolissa oleva auton sarjanumero.

Audi

Ko­rin­ra­ken­nus­töi­den ja maa­laa­mon jäl­keen 660 GT-mal­lia siir­ty­vät Böl­lin­ger Hö­feen, jos­sa Au­di R8, Au­di e-tron GT qu­at­t­ro ja RS e-tron GT -mal­lit val­mis­te­taan pien­sar­ja­tuo­tan­nos­sa.

Tämä Au­din Nec­kar­sul­min tuo­tan­to­lai­tok­sen lä­hel­lä si­jait­se­va erit­täin jous­ta­va teh­das on kon­ser­nis­sa ai­nut­laa­tui­nen ja tar­jo­aa si­ten par­haat olo­suh­teet Au­di RS 6 Avant GT:n vii­meis­te­lyyn.

Lo­pul­li­sen ko­koon­pa­non suo­rit­taa seit­se­män ko­ke­nut­ta työn­te­ki­jää kol­mel­la ko­koon­pa­no­a­se­mal­la, jot­ka on pe­rus­tet­tu eri­tyi­ses­ti tätä eksk­lu­sii­vis­ta eri­kois­ver­si­o­ta var­ten.

Jo­kai­nen yk­sit­täi­nen au­to viet­tää siel­lä ko­ko­nai­sen päi­vän. Kaik­ki GT-spe­si­fi­set omi­nai­suu­det asen­ne­taan kä­sin jo­kai­seen 660 RS 6 Avant GT -mal­liin.

Tämä si­säl­tää ko­ne­pel­lin, lo­ka­suo­jat, si­vu­hel­mat, kak­sois­ta­ka­sii­ven, etu- ja taka-dif­fuu­so­rit sekä sää­det­tä­vän coi­lo­ver-alus­tan.

Böl­lin­ger Hö­fen tuo­tan­to on net­to­hii­li­neut­raa­lia. Tä­män saa­vut­ta­mi­sek­si Au­di käyt­tää uu­siu­tu­vis­ta läh­teis­tä pe­räi­sin ole­vaa vih­re­ää säh­köä ja läm­pöä – tär­keä virs­tan­pyl­väs sekä brän­dil­le et­tä Nec­kar­sul­min toi­mi­pai­kal­le.

CO2-pääs­töt, joi­ta Au­di ei voi vie­lä kor­va­ta uu­siu­tu­vil­la ener­gi­a­läh­teil­lä, kom­pen­soi­daan ser­ti­fi­oi­tu­jen ym­pä­ris­tö­hank­kei­den hii­li­di­ok­si­di­pääs­töil­lä.

Yri­tys an­taa si­ten mer­kit­tä­vän pa­nok­sen Mis­si­on:Ze­roon – val­mis­ta­jan ym­pä­ris­tö­oh­jel­maan täy­sin eko­lo­gi­sen tuo­tan­non edis­tä­mi­sek­si.

Au­di-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU