Autokannasta 10% on ladattavia autoja.
K-Auto
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Suomen autokanta ikääntyi ennätysnopeasti vuonna 2024 – autoala esittää hallitukselle kierrätyspalkkiota edistämään liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen päästöjen vähentämistä,
Vuodesta 2025 odotetaan hieman autokaupalle hieman parempaa kuin vuodesta 2024. Viime vuoden autojen ensirekisteröinnit jäivät 1990-luvun laman tasolle. Valtion toimia autokannan uudistamiseksi, turvallisuuden lisäämiseksi ja päästötavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan. Autoala esittää kierrätyspalkkiokampanjan käynnistämistä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Autokanta ikääntyy ennätysnopeasti: keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin 74 072 kappaletta vuonna 2024. Ensirekisteröintien määrä vähentyi edellisestä vuodesta 15,4 prosenttia ja on kaukana viime vuosikymmenen noin 114 000 vuosittaisen ensirekisteröinnin tahdista. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuodessa.
Uusien autojen pienten rekisteröintimäärien ja autokannan hidastuneen poistuman takia henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen. Edellisenä vuonna henkilöautojen keski-ikä oli 13,2 vuotta. Keski-iän kasvu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan. Vertailun vuoksi: henkilöautokannan keski-ikä vuonna 2022 oli Tanskassa 8,9 vuotta, Ruotsissa 10,7 vuotta ja EU-maissa keskimäärin 12,3 vuotta.
Nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 140 000 autoa vuodessa, jotta autokannan keski-iän nousu taittuisi. Mikäli autot tulisivat kierrätykseen keskimäärin vuoden tai kaksi nykyistä nuorempina, vaikuttaisi sekin positiivisesti autokannan keski-ikään ja siten liikenteen päästöihin ja liikenneturvallisuuteen.
Vanhin autokanta löytyy Suomessa Kainuusta, siellä henkilöautojen keski-ikä on jo 15,9 vuotta. Nuorin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä henkilöautoissa 11 vuotta.
Autokannan kasvaneesta keski-iästä kertoo myös kierrätykseen palautuneiden autojen iän kasvu – se kasvoi viime vuonna jo 22,8 vuoteen, kun vielä viime vuosikymmenen alussa kierrätykseen palautui noin 20-vuotiaita autoja.
Kierrätyspalkkiokampanja vauhdittaisi pysähdyksissä olevaa kuluttajakysyntää autokaupassa
Autokannan uusiutumista voitaisiin nopeuttaa kierrätyspalkkiolla, mikä lisäisi uusien autojen kysyntää ja poistaisi samalla autokannasta elinkaarensa päässä olevia autoja.
”Autokannan ripeämpi kierto vähentäisi päästöjä ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta liikenteessä sekä parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä uudet autot ovat keskimäärin huomattavasti turvallisempia kuin niiden 15–20 vuotta vanhat edeltäjänsä. Ilman autokantaa uudistavia toimia liikenteen vuodelle 2030 asetettuja päästövähennystavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa muutoin kuin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta roimasti korottamalla. Tämä puolestaan nostaa rajusti polttoaineen hintaa”, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Kierrätyspalkkiokampanjassa kuluttajalle maksettaisiin 1000–2000 euron kierrätyspalkkio, joka käytettäisiin uuden auton hankintaan. Aiempien kierrätyspalkkiokampanjoiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Kampanjat ovat kannustaneet uuden auton hankintaan tavanomaista ostajaa nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia.
Kierrätyskampanja toisi kaivattua talouskasvua Suomeen ja maksaisi itsensä takaisin valtiolle uusista autoista kerättävinä autoveroina ja arvonlisäverotuottoina.
Käyttövoimamurros etenee - ladattavia autoja jo 10 prosenttia autokannasta
Autokannasta jo yli 10 prosenttia on ladattavia autoja. Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä autoista liki puolet oli ladattavia. Täyssähköautojen osuus oli 29,5 prosenttia ja lataushybridien 20,1 prosenttia. Osuudet laskivat hieman vuodesta 2023, jolloin vuosien 2021-2022 komponenttipulan aikaan tilatut autot tulivat ensirekisteröintiin.
Kansainvälisessä vertailussa Suomi on korkealla uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä kuten muutkin Pohjoismaat. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2024 oli Norjassa 88,9 prosenttia, Ruotsissa 35 prosenttia ja Tanskassa 51,5 prosenttia. EU:n keskiarvo sähköautojen ensirekisteröinneissä tammi-marraskuussa oli 13,4 prosenttia. Kappalemäärissä mitattuna täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on Suomessa kuitenkin vaatimaton, 21 868 kappaletta vuonna 2024, eikä vastaa päästötavoitteiden vaatimaa vauhtia.
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on edistänyt henkilöautojen sähköistymistä
Sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista kasvoi jo 45,1 prosenttiin. Täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvosta on vuodesta 2021 alkaen tehty vähennys, joka on lisännyt huomattavasti niiden osuutta työsuhdeautokannassa. Verokannuste jatkuu vuoden 2029 loppuun asti.
”Työsuhdeautot ovat hyvä reitti autokannan sähköistymiseen, sillä ne vapautuvat vaihtoautomarkkinoille noin 3–4 vuoden iässä ja lisäävät ladattavien autojen tarjontaa käytettyjen autojen markkinoilla. Näin yhä useammalla kotitaloudella on mahdollisuus hankkia uudehko vähäpäästöinen auto. Verokannusteen jatkaminen oli hallitukselta tärkeä päätös ja on ylivoimaisesti edullisin päästövähennystoimi taakanjakosektorilla, johon liikenne kuuluu”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Käytettyjen autojen markkinalla oli vilkasta
Vuonna 2024 Suomessa tehtiin noin 618 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, joista hieman yli puolet autoliikkeissä. Autoliikkeiden käytettyjen henkilöautojen kauppa kasvoi edellisvuoteen verrattuna noin 4,8 prosenttia. Pakettiautoja myytiin käytettyinä noin 72 500, joista noin 42 prosenttia autoliikkeiden kautta. Käytettyjen pakettiautojen kauppaa autoliikkeistä käytiin noin 6,6 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Alle 10-vuotiaista vaihtoautoista valtaosa, noin 85 prosenttia, myydään autoliikkeiden kautta. Kotitalouksien välisessä kaupassa omistajaa vaihtavien henkilöautojen keski-ikä on noin 20 vuotta.
Vaihtoautojen käyttövoimajakauma noudattelee autokannassa olevien autojen jakaumaa. Ladattavien henkilöautojen osuus käytettynä myydyistä autoista on viime vuosina kääntynyt kasvuun, kun niiden osuus autokannasta on vähitellen lisääntynyt. Ladattavien autojen osuus autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupassa kasvoi vuonna 2024 noin 14,1 prosenttiin, kun se edellisenä vuonna oli noin 11 prosenttia.
AutoBild / Autoalan tiedotuskeskus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Suomen kaunein koti 2024 -kisan finalisteilla on kakkoskotina viehkeä kaksio Helsingissä
Desibelejä tuplabassosta
Cd-soitin satasella
PMC:ltä uusi Prophecy-kaiutinsarja
Kaapelivalmistajan kaiutin
Järeä päätevahvistin Canorilta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI