Autokannasta 10% on ladattavia autoja.
K-Auto
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Suomen autokanta ikääntyi ennätysnopeasti vuonna 2024 – autoala esittää hallitukselle kierrätyspalkkiota edistämään liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen päästöjen vähentämistä,
Vuodesta 2025 odotetaan hieman autokaupalle hieman parempaa kuin vuodesta 2024. Viime vuoden autojen ensirekisteröinnit jäivät 1990-luvun laman tasolle. Valtion toimia autokannan uudistamiseksi, turvallisuuden lisäämiseksi ja päästötavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan. Autoala esittää kierrätyspalkkiokampanjan käynnistämistä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Autokanta ikääntyy ennätysnopeasti: keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin 74 072 kappaletta vuonna 2024. Ensirekisteröintien määrä vähentyi edellisestä vuodesta 15,4 prosenttia ja on kaukana viime vuosikymmenen noin 114 000 vuosittaisen ensirekisteröinnin tahdista. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Suomessa rekisteröitiin keskimäärin yli 130 000 uutta henkilöautoa vuodessa.
Uusien autojen pienten rekisteröintimäärien ja autokannan hidastuneen poistuman takia henkilöautokannan keski-ikä kasvoi 13,6 vuoteen. Edellisenä vuonna henkilöautojen keski-ikä oli 13,2 vuotta. Keski-iän kasvu on ollut aiempia vuosia nopeampaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit ovat jääneet selvästi pitkän aikavälin keskiarvostaan. Vertailun vuoksi: henkilöautokannan keski-ikä vuonna 2022 oli Tanskassa 8,9 vuotta, Ruotsissa 10,7 vuotta ja EU-maissa keskimäärin 12,3 vuotta.
Nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 140 000 autoa vuodessa, jotta autokannan keski-iän nousu taittuisi. Mikäli autot tulisivat kierrätykseen keskimäärin vuoden tai kaksi nykyistä nuorempina, vaikuttaisi sekin positiivisesti autokannan keski-ikään ja siten liikenteen päästöihin ja liikenneturvallisuuteen.
Vanhin autokanta löytyy Suomessa Kainuusta, siellä henkilöautojen keski-ikä on jo 15,9 vuotta. Nuorin autokanta on Uudellamaalla, jossa keski-ikä henkilöautoissa 11 vuotta.
Autokannan kasvaneesta keski-iästä kertoo myös kierrätykseen palautuneiden autojen iän kasvu – se kasvoi viime vuonna jo 22,8 vuoteen, kun vielä viime vuosikymmenen alussa kierrätykseen palautui noin 20-vuotiaita autoja.
Kierrätyspalkkiokampanja vauhdittaisi pysähdyksissä olevaa kuluttajakysyntää autokaupassa
Autokannan uusiutumista voitaisiin nopeuttaa kierrätyspalkkiolla, mikä lisäisi uusien autojen kysyntää ja poistaisi samalla autokannasta elinkaarensa päässä olevia autoja.
”Autokannan ripeämpi kierto vähentäisi päästöjä ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta liikenteessä sekä parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä uudet autot ovat keskimäärin huomattavasti turvallisempia kuin niiden 15–20 vuotta vanhat edeltäjänsä. Ilman autokantaa uudistavia toimia liikenteen vuodelle 2030 asetettuja päästövähennystavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa muutoin kuin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta roimasti korottamalla. Tämä puolestaan nostaa rajusti polttoaineen hintaa”, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Kierrätyspalkkiokampanjassa kuluttajalle maksettaisiin 1000–2000 euron kierrätyspalkkio, joka käytettäisiin uuden auton hankintaan. Aiempien kierrätyspalkkiokampanjoiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Kampanjat ovat kannustaneet uuden auton hankintaan tavanomaista ostajaa nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia.
Kierrätyskampanja toisi kaivattua talouskasvua Suomeen ja maksaisi itsensä takaisin valtiolle uusista autoista kerättävinä autoveroina ja arvonlisäverotuottoina.
Käyttövoimamurros etenee - ladattavia autoja jo 10 prosenttia autokannasta
Autokannasta jo yli 10 prosenttia on ladattavia autoja. Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä autoista liki puolet oli ladattavia. Täyssähköautojen osuus oli 29,5 prosenttia ja lataushybridien 20,1 prosenttia. Osuudet laskivat hieman vuodesta 2023, jolloin vuosien 2021-2022 komponenttipulan aikaan tilatut autot tulivat ensirekisteröintiin.
Kansainvälisessä vertailussa Suomi on korkealla uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä kuten muutkin Pohjoismaat. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2024 oli Norjassa 88,9 prosenttia, Ruotsissa 35 prosenttia ja Tanskassa 51,5 prosenttia. EU:n keskiarvo sähköautojen ensirekisteröinneissä tammi-marraskuussa oli 13,4 prosenttia. Kappalemäärissä mitattuna täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on Suomessa kuitenkin vaatimaton, 21 868 kappaletta vuonna 2024, eikä vastaa päästötavoitteiden vaatimaa vauhtia.
Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on edistänyt henkilöautojen sähköistymistä
Sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista kasvoi jo 45,1 prosenttiin. Täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvosta on vuodesta 2021 alkaen tehty vähennys, joka on lisännyt huomattavasti niiden osuutta työsuhdeautokannassa. Verokannuste jatkuu vuoden 2029 loppuun asti.
”Työsuhdeautot ovat hyvä reitti autokannan sähköistymiseen, sillä ne vapautuvat vaihtoautomarkkinoille noin 3–4 vuoden iässä ja lisäävät ladattavien autojen tarjontaa käytettyjen autojen markkinoilla. Näin yhä useammalla kotitaloudella on mahdollisuus hankkia uudehko vähäpäästöinen auto. Verokannusteen jatkaminen oli hallitukselta tärkeä päätös ja on ylivoimaisesti edullisin päästövähennystoimi taakanjakosektorilla, johon liikenne kuuluu”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Käytettyjen autojen markkinalla oli vilkasta
Vuonna 2024 Suomessa tehtiin noin 618 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, joista hieman yli puolet autoliikkeissä. Autoliikkeiden käytettyjen henkilöautojen kauppa kasvoi edellisvuoteen verrattuna noin 4,8 prosenttia. Pakettiautoja myytiin käytettyinä noin 72 500, joista noin 42 prosenttia autoliikkeiden kautta. Käytettyjen pakettiautojen kauppaa autoliikkeistä käytiin noin 6,6 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Alle 10-vuotiaista vaihtoautoista valtaosa, noin 85 prosenttia, myydään autoliikkeiden kautta. Kotitalouksien välisessä kaupassa omistajaa vaihtavien henkilöautojen keski-ikä on noin 20 vuotta.
Vaihtoautojen käyttövoimajakauma noudattelee autokannassa olevien autojen jakaumaa. Ladattavien henkilöautojen osuus käytettynä myydyistä autoista on viime vuosina kääntynyt kasvuun, kun niiden osuus autokannasta on vähitellen lisääntynyt. Ladattavien autojen osuus autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupassa kasvoi vuonna 2024 noin 14,1 prosenttiin, kun se edellisenä vuonna oli noin 11 prosenttia.
AutoBild / Autoalan tiedotuskeskus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen pallokaiutin kehittyy
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Dali Kupid
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Cd-unelma
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL