Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Autoala on rypenyt globaalistikin melkosissa ongelmissa viime vuodet. Autotuojat ja -teollisuus ry uskoo kuitenkin elpymiseen ja kasvuun.
”Autoala ennustaa lievästi kasvavaa uusien autojen kysyntää kuluvalle vuodelle. Viikonlopun tunnelma AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä vahvisti entisestään tätä näkemystä”, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
”Kasvunäkymistä huolimatta, uusien autojen ensirekisteröintimäärät ovat viime vuosina olleet matalammalla tasolle kuin vuosikymmeniin. Kasvu ei synny toivomalla vaan toimimalla. Autoala on esittänyt Suomessa autojen kierrätyspalkkiokampanjaa tuomaan vauhtia talouden rattaisiin, uusimaan vanhenevaa autokantaa, parantamaan liikenneturvallisuutta kirittämään liikenteen päästövähennyksiä.
"Suomen talous uhkaa jäädä pysähtyneisyyden tilaan. Tarvitsemme konkreettisia toimia, joiden avulla paitsi yksityinen kulutuskysyntä, myös Suomen talous lähtee jyrkemmälle kasvu-uralle. Kierrätyspalkkio voisi olla yksi tällainen toimi ja sillä voisi kokoaan suurempi positiivinen vaikutus koko maamme taloudelliseen tunnelmaan", Kallio sanoo.
Autoteollisuus on Euroopan suurin TKI-investoija
Eurooppalainen autoteollisuus on maanosan ylivoimaisesti suurin TKI-investoija noin 75 miljardin euron vuosittaisella potillaan. Käyttövoimamurros, autonomisen auton kehitystyö ja polttomoottoreja koskeva uusi Euro 7 -päästövaatimus edellyttävät autonvalmistajia kasvattamaan TKI-panoksiaan yhä suuremmiksi. Samaan aikaan EU-komissio uhkaa autonvalmistajia miljardien eurojen sanktioilla, jos nämä eivät jo tänä vuonna saavuta EU-markkinoille myymiensä uusien henkilöautojen keskipäästöksi 93,6 g/km.
EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen väläytti hiljattain lieviä joustoja autonvalmistajille epärealistisinakin pidettyihin päästötavoitteisiin. Ehdotuksen mukaan valmistajat voivat esimerkiksi vuonna 2025 vielä lievästi ylittää vaaditun päästörajan, mutta heidän pitää vastaavasti alittaa kyseinen luku joko vuonna 2026 tai 2027. Itse päästörajoihin komissio ei esitä muutoksia.
Eurooppalaista autoteollisuutta haastavat lisäksi kauppapoliittiset epävarmuudet. Samaan aikaan, kun Yhdysvaltain hallinto uhkaa EU:ta ja erityisesti sen autoteollisuutta 25 prosentin tulleilla, jännitetään EU:ssa, miten Kiina reagoi EU:n viime syksynä kiinalaisille sähköautoille asettamiin tasoitustulleihin. EU:n asettamien tasoitustullien taustalla oli EU-komission tutkimuksissa vahvistunut epäilys siitä, että Kiinan valtio tukee monen eri tavoin sähköautojensa vientiä mm. EU-alueelle.
”Ilmastonmuutosta ei ole peruttu ja tarvitsemme sähköistymistä. Tärkeintä on varmistaa, että eurooppalainen kuluttaja pysyy mukana sähköistymis- ja päästövaatimuskehityksessä, vain näin voidaan varmistaa autoteollisuuden ja koko EU:n kilpailukyky kiristyvässä maailmantilanteessa”, Kallio sanoo.
Viikonloppuna pidetty AUTO 25 & Mobility -näyttely oli Autotuojat ja -teollisuus ry:n 100-vuotisjuhlanäyttely.
”Toimialamme on kohdannut erilaisia kriisejä läpi historiansa. Vastaamme aina ajan haasteisiin ja luomme ratkaisuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, päästöjen vähentämiseksi ja liikkumisen vapauden edistämiseksi. Suomalaiset ansaitsevat uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja”, linjaa toimitusjohtaja Kallio.
Mukana AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä oli 48 automerkkiä, satoja autoja ja yli 140 koeajoautoa.
"Autoala haluaa tämän suuren panostuksen myötä vauhdittaa paitsi kotimaista autokauppa, myös laajemminkin herätellä lamaannuksessa taantuman vuoksi ollutta yksityistä kulutuskysyntää", Kallio sanoo.
AutoBild / Autotuojat ja -teollisuus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi