Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Autoala on rypenyt globaalistikin melkosissa ongelmissa viime vuodet. Autotuojat ja -teollisuus ry uskoo kuitenkin elpymiseen ja kasvuun.
”Autoala ennustaa lievästi kasvavaa uusien autojen kysyntää kuluvalle vuodelle. Viikonlopun tunnelma AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä vahvisti entisestään tätä näkemystä”, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
”Kasvunäkymistä huolimatta, uusien autojen ensirekisteröintimäärät ovat viime vuosina olleet matalammalla tasolle kuin vuosikymmeniin. Kasvu ei synny toivomalla vaan toimimalla. Autoala on esittänyt Suomessa autojen kierrätyspalkkiokampanjaa tuomaan vauhtia talouden rattaisiin, uusimaan vanhenevaa autokantaa, parantamaan liikenneturvallisuutta kirittämään liikenteen päästövähennyksiä.
"Suomen talous uhkaa jäädä pysähtyneisyyden tilaan. Tarvitsemme konkreettisia toimia, joiden avulla paitsi yksityinen kulutuskysyntä, myös Suomen talous lähtee jyrkemmälle kasvu-uralle. Kierrätyspalkkio voisi olla yksi tällainen toimi ja sillä voisi kokoaan suurempi positiivinen vaikutus koko maamme taloudelliseen tunnelmaan", Kallio sanoo.
Autoteollisuus on Euroopan suurin TKI-investoija
Eurooppalainen autoteollisuus on maanosan ylivoimaisesti suurin TKI-investoija noin 75 miljardin euron vuosittaisella potillaan. Käyttövoimamurros, autonomisen auton kehitystyö ja polttomoottoreja koskeva uusi Euro 7 -päästövaatimus edellyttävät autonvalmistajia kasvattamaan TKI-panoksiaan yhä suuremmiksi. Samaan aikaan EU-komissio uhkaa autonvalmistajia miljardien eurojen sanktioilla, jos nämä eivät jo tänä vuonna saavuta EU-markkinoille myymiensä uusien henkilöautojen keskipäästöksi 93,6 g/km.
EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen väläytti hiljattain lieviä joustoja autonvalmistajille epärealistisinakin pidettyihin päästötavoitteisiin. Ehdotuksen mukaan valmistajat voivat esimerkiksi vuonna 2025 vielä lievästi ylittää vaaditun päästörajan, mutta heidän pitää vastaavasti alittaa kyseinen luku joko vuonna 2026 tai 2027. Itse päästörajoihin komissio ei esitä muutoksia.
Eurooppalaista autoteollisuutta haastavat lisäksi kauppapoliittiset epävarmuudet. Samaan aikaan, kun Yhdysvaltain hallinto uhkaa EU:ta ja erityisesti sen autoteollisuutta 25 prosentin tulleilla, jännitetään EU:ssa, miten Kiina reagoi EU:n viime syksynä kiinalaisille sähköautoille asettamiin tasoitustulleihin. EU:n asettamien tasoitustullien taustalla oli EU-komission tutkimuksissa vahvistunut epäilys siitä, että Kiinan valtio tukee monen eri tavoin sähköautojensa vientiä mm. EU-alueelle.
”Ilmastonmuutosta ei ole peruttu ja tarvitsemme sähköistymistä. Tärkeintä on varmistaa, että eurooppalainen kuluttaja pysyy mukana sähköistymis- ja päästövaatimuskehityksessä, vain näin voidaan varmistaa autoteollisuuden ja koko EU:n kilpailukyky kiristyvässä maailmantilanteessa”, Kallio sanoo.
Viikonloppuna pidetty AUTO 25 & Mobility -näyttely oli Autotuojat ja -teollisuus ry:n 100-vuotisjuhlanäyttely.
”Toimialamme on kohdannut erilaisia kriisejä läpi historiansa. Vastaamme aina ajan haasteisiin ja luomme ratkaisuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, päästöjen vähentämiseksi ja liikkumisen vapauden edistämiseksi. Suomalaiset ansaitsevat uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja”, linjaa toimitusjohtaja Kallio.
Mukana AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä oli 48 automerkkiä, satoja autoja ja yli 140 koeajoautoa.
"Autoala haluaa tämän suuren panostuksen myötä vauhdittaa paitsi kotimaista autokauppa, myös laajemminkin herätellä lamaannuksessa taantuman vuoksi ollutta yksityistä kulutuskysyntää", Kallio sanoo.
AutoBild / Autotuojat ja -teollisuus
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.
Ian Skelton
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
Lediajovalojen teho on tyydyttävä. Kaksi eri mittaista pyyhinsulkaa puhdistavat tuulilasin kunnolla.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi