Bacalar on Bentleyn Mulliner-käsityön taidonnäyte. Auton moottori on parannettu versio Bentleyn vertaansa vailla olevasta kuusilitraisesta W12 TSI -moottorista, maailman edistyksellisimmästä 12-sylinterisestä moottorista.

Bacalar on Bentleyn Mulliner-käsityön taidonnäyte. Auton moottori on parannettu versio Bentleyn vertaansa vailla olevasta kuusilitraisesta W12 TSI -moottorista, maailman edistyksellisimmästä 12-sylinterisestä moottorista.

Bentley

Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä

Ensimmäisen asiakkaalle toimitettavan 659 hv tehoa ja 900 Nm vääntöä tuottavan Bentley Mulliner Bacalar -moottorin kokoonpano- ja tuotan­to­tes­taukset on viimeistelty Bentleyn W12-moottoreiden mootto­ri­o­saa­mis­kes­kuk­sessa.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2003 val­mis­tu­neen en­sim­mäi­sen tup­la­tur­bo­ah­de­tun W12-mal­lin jäl­keen moot­to­rin teho on kas­va­nut jopa 27 pro­sent­tia, vään­tö 38 pro­sent­tia ja pääs­töt ovat pie­nen­ty­neet 28 pro­sent­tia.

Tämä on to­teu­tet­tu kam­pi­kam­mi­o­ta ke­hit­tä­mäl­lä ja op­ti­moi­mal­la, öl­jy- ja jääh­dy­tys­jär­jes­tel­miä pa­ran­ta­mal­la, twin-scroll-tur­bo­tek­nii­kal­la sekä te­hos­ta­mal­la ruis­ku­tus­ta ja pa­la­misp­ro­ses­sia.

Jo­kai­sen W12-moot­to­rin ra­ken­ta­mi­nen kes­tää 45 työn­te­ki­jän tii­mil­lä kä­si­työ­nä 6,5 tun­tia. Sen jäl­keen moot­to­ri käy ko­koon­pa­non ai­ka­na läpi erit­täin ke­hit­ty­neen, kol­men eri­lai­sen di­ag­nos­tiik­ka­lait­teen te­ke­män ja yli tun­nin mit­tai­sen tes­ti­oh­jel­man. Tes­teil­lä ei pel­käs­tään to­den­ne­ta jo­kai­sen moot­to­riyk­si­kön laa­tua, vaan sa­mal­la kir­ja­taan lu­kui­sia piir­tei­tä kun­kin moot­to­rin käyt­täy­ty­mi­ses­tä ai­na val­mis­tus­het­kes­tä läh­tien.

Laa­tu var­mis­te­taan tes­tauk­sel­la

Ba­ca­lar-moot­to­rin kol­me tes­tiä ovat osa Bent­leyn poik­keuk­sel­lis­ta laa­dun­val­von­tap­ro­ses­sia.

En­sim­mäi­ses­sä tes­tis­sä var­mis­te­taan ra­ken­teen tii­viys ja se suo­ri­te­taan sii­nä vai­hees­sa, kun moot­to­rin polt­to­ai­ne-, vesi- ja öl­jy­jär­jes­tel­mät ovat sul­jet­ta­vis­sa.

Tii­veys­tes­tis­sä polt­to­ai­ne-, öl­jy- ja ve­si­jär­jes­tel­mät pai­neis­te­taan ku­kin erik­seen 0,2–5 baa­rin pai­nee­seen, jon­ka jäl­keen pai­neen ale­ne­mis­ta seu­ra­taan. Pai­neen muu­tos­no­peus ker­too moot­to­rin ko­koon­pa­non ja tii­vis­tyk­sen laa­dus­ta.

Odo­tet­tua no­pe­am­pi pai­neen­las­ku ker­too vuo­dos­ta, jon­ka pai­kan­ta­mi­sek­si moot­to­rin pin­nal­le ruis­ku­te­taan nes­tet­tä.

Seu­raa­va edis­tyk­sel­li­nen tes­ti on Bent­leyn ”kyl­mä­tes­ti”, joka teh­dään käyn­nis­tä­mät­tä moot­to­ria pyö­rit­tä­mäl­lä sitä säh­kö­moot­to­ril­la suo­raan kam­pi­ak­se­lil­ta. Tätä var­ten moot­to­ri asen­ne­taan tes­ti­penk­kiin ja kaik­ki joh­do­tuk­set ja jär­jes­tel­mät kyt­ke­tään käyt­töön.

Kun moot­to­ria pyö­ri­te­tään kam­pi­ak­se­lis­ta, voi­daan mit­tauk­sia teh­dä lu­kui­sil­la sen­so­reil­la yh­tä ai­kaa: 15 mi­nuu­tin tes­ti­jak­sol­la eh­di­tään tut­kia 600 yk­sit­täis­tä moot­to­rin omi­nai­suut­ta.

Ma­ta­lan kier­ros­no­peu­den (vain 120 kier­ros­ta mi­nuu­tis­sa) an­si­os­ta voi­daan tun­nis­taa pie­nim­mät­kin yk­si­tyis­koh­dat ja poik­ke­a­mat, jot­ka jäi­si­vät ha­vait­se­mat­ta moot­to­rin nor­maa­lil­la toi­min­ta­no­peu­del­la.

Hie­nos­ta ja yk­si­tyis­koh­tai­ses­ta ana­lyy­sis­ta on hyö­tyä myös moot­to­rin ajoi­tuk­sen hie­no­sää­dös­sä. Kam­pi­ak­se­lin, kam­pi­kam­mi­on ja nok­ka-ak­se­lei­den an­tu­reis­ta saa­ta­via asen­to­tie­to­ja sekä sy­lin­te­rin pu­ris­tu­sar­vo­ja hyö­dyn­tä­en kyl­mä­tes­til­lä voi­daan var­mis­taa moot­to­rin tark­ka ajoi­tus ja sen avul­la op­ti­moi­da pa­la­mis­syk­li.

Tes­ti teh­dään en­nen pa­ko­sar­jo­jen, tur­bo­ah­ti­men ja mui­den apu­lait­tei­den asen­ta­mis­ta, jot­ta pys­ty­tään ke­rää­mään sy­lin­te­ri­koh­tai­set tie­dot. Kol­man­nes­sa ja vii­mei­ses­sä tes­tis­sä, ”kuu­ma­tes­tis­sä” si­mu­loi­daan moot­to­rin to­del­lis­ta käyt­töä ajo­neu­vos­sa ja tar­kis­te­taan koko moot­to­rin ko­koon­pa­no apu­lait­tei­den asen­ta­mi­sen jäl­keen.

Kuu­ma­tes­tiä var­ten moot­to­riin li­sä­tään UV-vä­ri­ai­net­ta vuo­to­jen tun­nis­tus­ta var­ten. Jääh­dy­tys­nes­te- ja polt­to­ai­ne­jär­jes­tel­mäl­le teh­dään lop­pu­tar­kas­tus pai­neis­ta­mal­la ne il­mal­la ja ty­pel­lä en­nen tes­ti­nes­tei­den syöt­tä­mis­tä jär­jes­tel­miin.

Moot­to­ria pyö­ri­te­tään öl­jyn­pai­neen muo­dos­ta­mi­sek­si en­nen kuin sy­ty­tys­jär­jes­tel­mään kyt­ke­tään. Tä­män jäl­keen moot­to­rin an­ne­taan käy­dä tyh­jä­käyn­nil­lä ja tes­taus­tek­nik­ko kuun­te­lee mah­dol­li­sia vir­he­ää­niä ja tar­kas­te­lee mah­dol­li­sia vuo­to­ja UV-lam­pul­la.

Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.

Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.

Bentley

Jo­kais­ta W12-moot­to­ria tes­ta­taan tä­män jäl­keen vä­hin­tään 21,5 mi­nuu­tin ajan ja moot­to­ri käy 3 800 rpm kier­ros­no­peu­teen 300 Nm mak­si­mi­kuor­mal­la. Joka sa­dan­nel­le moot­to­ril­le teh­dään täy­si kah­dek­san tun­nin te­ho­tes­ti, jos­sa saa­vu­te­taan 6 000 rpm kier­ros­no­peus ja sen tu­lee saa­vut­taa 900 Nm vään­tö.

Vuon­na 2002 Bent­ley ot­ti käyt­töön kol­me W12-moot­to­rei­den tes­ti­penk­kiä ja sen jäl­keen teh­taal­la on val­mis­tet­tu kä­si­työ­nä ja tes­tat­tu yli 100 000 W12-moot­to­ria.

Moot­to­rin tek­no­lo­gi­set edis­ty­sas­ke­leet

Bent­leyn le­gen­daa­ri­nen kuu­si­lit­rai­nen W12-tup­la­tur­bo­moot­to­ri esi­tel­tiin alun pe­rin vuon­na 2002. Sen jäl­keen moot­to­ris­ta on ke­hi­tet­ty uu­sin W12-ver­sio, jota käy­te­tään ny­kyi­sis­sä mal­leis­sa.

Ai­nut­laa­tui­sen W-kon­fi­gu­raa­ti­on an­si­os­ta moot­to­ri on 24 pro­sent­tia ly­hy­em­pi kuin vas­taa­va V12-mal­li, min­kä an­si­os­ta se vie vä­hem­män ti­laa ja sen an­si­os­ta saa­daan li­sä­ti­laa mat­kus­ta­moon.

Uu­sin W12-su­ku­pol­vi otet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran käyt­töön vuon­na 2016 Bent­ley Ben­ta­y­gas­sa. Pe­rus­teel­li­ses­ti uu­dis­te­tus­sa moot­to­ris­sa oli 30 pro­sent­tia edel­tä­jään­sä vah­vem­pi kam­pi­kam­mio, sy­lin­te­ri­pin­nat oli pin­noi­tet­tu kit­kan mi­ni­moi­mi­sek­si ja kor­roo­si­on­kes­tä­vyy­den pa­ran­ta­mi­sek­si.

Se­os­te­räs­pin­noi­te teh­dään sy­lin­te­ri­put­kiin APS-plas­ma­ruis­ku­tuk­sel­la.

Myös jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mää on pa­ran­net­tu: moot­to­ris­sa on nyt kol­me eril­lis­tä jääh­dy­tys­nes­te­pii­riä. En­sim­mäi­nen niis­tä on suun­ni­tel­tu nos­ta­maan sy­lin­te­rien kan­sien läm­pö­ti­la mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti käyn­ti­läm­pö­ti­laan moot­to­rin par­haan suo­ri­tus­ky­vyn var­mis­ta­mi­sek­si ja pääs­tö­jen pie­nen­tä­mi­sek­si. Toi­nen pii­ri jääh­dyt­tää moot­to­ri­loh­koa ja öl­jy­jär­jes­tel­mää, ja kol­mas tur­bo­ah­ti­mia.

Jo­kai­ses­sa jär­jes­tel­mäs­sä on oma ve­si­pump­pu, mikä mah­dol­lis­taa läm­pö­ti­lo­jen yk­si­löl­li­sen hal­lin­nan.

W12:ssa yh­dis­te­tään 200 baa­rin kor­ke­a­pai­ne­suo­ra­ruis­ku­tus epä­suo­raan 6 baa­rin ma­ta­la­pai­ne­ruis­ku­tuk­seen. Näi­den kah­den jär­jes­tel­män ää­rim­mäi­sen hie­nos­tu­nut yh­dis­tel­mä vä­hen­tää hiuk­kas­pääs­tö­jä ja op­ti­moi te­hon sekä vään­tö­mo­men­tin.

Twin-scroll -tur­bo­ah­ti­met mi­ni­moi­vat vas­te­a­jan ja koko pa­ko­kaa­su­jär­jes­tel­mäs­tä saa­daan te­hok­kaam­pi. Kol­men etum­mai­sen ja kol­men ta­kim­mai­sen sy­lin­te­rin pa­ko­sar­jat ovat eril­li­set ja ne syöt­tä­vät twin-scroll-tur­bii­nei­ta.

Suo­raan pa­ko­sar­joi­hin hit­sat­tui­hin tur­bo­ah­ti­men­ko­te­loi­hin on in­teg­roi­tu no­peu­san­tu­rit, joi­den avul­la tur­bo­jen toi­min­taa voi­daan seu­ra­ta mak­si­maa­li­sen te­hok­kuu­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

Bent­leyn sy­lin­te­rei­den le­puu­tus­jär­jes­tel­mä sam­mut­taa mää­ri­te­tyis­sä olo­suh­teis­sa puo­let moot­to­ris­ta. Imu- ja pa­ko­vent­tii­lit sekä ruis­ku­tus ja sy­ty­tys sam­mu­te­taan mää­ri­tel­lyis­sä sy­lin­te­reis­sä, jol­loin moot­to­ri toi­mii ta­lou­del­li­sem­min kuu­si­sy­lin­te­ri­se­nä.

Tämä jär­jes­tel­mä toi­mii vaih­teil­la 3–8, kier­ros­no­peu­den ol­les­sa al­le 3 000 rpm jopa 300 Nm vään­töön as­ti.

Bent­ley-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN