Bacalar on Bentleyn Mulliner-käsityön taidonnäyte. Auton moottori on parannettu versio Bentleyn vertaansa vailla olevasta kuusilitraisesta W12 TSI -moottorista, maailman edistyksellisimmästä 12-sylinterisestä moottorista.
Bentley
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Ensimmäisen asiakkaalle toimitettavan 659 hv tehoa ja 900 Nm vääntöä tuottavan Bentley Mulliner Bacalar -moottorin kokoonpano- ja tuotantotestaukset on viimeistelty Bentleyn W12-moottoreiden moottoriosaamiskeskuksessa.
Vuonna 2003 valmistuneen ensimmäisen tuplaturboahdetun W12-mallin jälkeen moottorin teho on kasvanut jopa 27 prosenttia, vääntö 38 prosenttia ja päästöt ovat pienentyneet 28 prosenttia.
Tämä on toteutettu kampikammiota kehittämällä ja optimoimalla, öljy- ja jäähdytysjärjestelmiä parantamalla, twin-scroll-turbotekniikalla sekä tehostamalla ruiskutusta ja palamisprosessia.
Jokaisen W12-moottorin rakentaminen kestää 45 työntekijän tiimillä käsityönä 6,5 tuntia. Sen jälkeen moottori käy kokoonpanon aikana läpi erittäin kehittyneen, kolmen erilaisen diagnostiikkalaitteen tekemän ja yli tunnin mittaisen testiohjelman. Testeillä ei pelkästään todenneta jokaisen moottoriyksikön laatua, vaan samalla kirjataan lukuisia piirteitä kunkin moottorin käyttäytymisestä aina valmistushetkestä lähtien.
Laatu varmistetaan testauksella
Bacalar-moottorin kolme testiä ovat osa Bentleyn poikkeuksellista laadunvalvontaprosessia.
Ensimmäisessä testissä varmistetaan rakenteen tiiviys ja se suoritetaan siinä vaiheessa, kun moottorin polttoaine-, vesi- ja öljyjärjestelmät ovat suljettavissa.
Tiiveystestissä polttoaine-, öljy- ja vesijärjestelmät paineistetaan kukin erikseen 0,2–5 baarin paineeseen, jonka jälkeen paineen alenemista seurataan. Paineen muutosnopeus kertoo moottorin kokoonpanon ja tiivistyksen laadusta.
Odotettua nopeampi paineenlasku kertoo vuodosta, jonka paikantamiseksi moottorin pinnalle ruiskutetaan nestettä.
Seuraava edistyksellinen testi on Bentleyn ”kylmätesti”, joka tehdään käynnistämättä moottoria pyörittämällä sitä sähkömoottorilla suoraan kampiakselilta. Tätä varten moottori asennetaan testipenkkiin ja kaikki johdotukset ja järjestelmät kytketään käyttöön.
Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.
Matalan kierrosnopeuden (vain 120 kierrosta minuutissa) ansiosta voidaan tunnistaa pienimmätkin yksityiskohdat ja poikkeamat, jotka jäisivät havaitsematta moottorin normaalilla toimintanopeudella.
Hienosta ja yksityiskohtaisesta analyysista on hyötyä myös moottorin ajoituksen hienosäädössä. Kampiakselin, kampikammion ja nokka-akseleiden antureista saatavia asentotietoja sekä sylinterin puristusarvoja hyödyntäen kylmätestillä voidaan varmistaa moottorin tarkka ajoitus ja sen avulla optimoida palamissykli.
Testi tehdään ennen pakosarjojen, turboahtimen ja muiden apulaitteiden asentamista, jotta pystytään keräämään sylinterikohtaiset tiedot. Kolmannessa ja viimeisessä testissä, ”kuumatestissä” simuloidaan moottorin todellista käyttöä ajoneuvossa ja tarkistetaan koko moottorin kokoonpano apulaitteiden asentamisen jälkeen.
Kuumatestiä varten moottoriin lisätään UV-väriainetta vuotojen tunnistusta varten. Jäähdytysneste- ja polttoainejärjestelmälle tehdään lopputarkastus paineistamalla ne ilmalla ja typellä ennen testinesteiden syöttämistä järjestelmiin.
Moottoria pyöritetään öljynpaineen muodostamiseksi ennen kuin sytytysjärjestelmään kytketään. Tämän jälkeen moottorin annetaan käydä tyhjäkäynnillä ja testausteknikko kuuntelee mahdollisia virheääniä ja tarkastelee mahdollisia vuotoja UV-lampulla.
Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.
Bentley
Jokaista W12-moottoria testataan tämän jälkeen vähintään 21,5 minuutin ajan ja moottori käy 3 800 rpm kierrosnopeuteen 300 Nm maksimikuormalla. Joka sadannelle moottorille tehdään täysi kahdeksan tunnin tehotesti, jossa saavutetaan 6 000 rpm kierrosnopeus ja sen tulee saavuttaa 900 Nm vääntö.
Vuonna 2002 Bentley otti käyttöön kolme W12-moottoreiden testipenkkiä ja sen jälkeen tehtaalla on valmistettu käsityönä ja testattu yli 100 000 W12-moottoria.
Moottorin teknologiset edistysaskeleet
Bentleyn legendaarinen kuusilitrainen W12-tuplaturbomoottori esiteltiin alun perin vuonna 2002. Sen jälkeen moottorista on kehitetty uusin W12-versio, jota käytetään nykyisissä malleissa.
Ainutlaatuisen W-konfiguraation ansiosta moottori on 24 prosenttia lyhyempi kuin vastaava V12-malli, minkä ansiosta se vie vähemmän tilaa ja sen ansiosta saadaan lisätilaa matkustamoon.
Uusin W12-sukupolvi otettiin ensimmäisen kerran käyttöön vuonna 2016 Bentley Bentaygassa. Perusteellisesti uudistetussa moottorissa oli 30 prosenttia edeltäjäänsä vahvempi kampikammio, sylinteripinnat oli pinnoitettu kitkan minimoimiseksi ja korroosionkestävyyden parantamiseksi.
Seosteräspinnoite tehdään sylinteriputkiin APS-plasmaruiskutuksella.
Myös jäähdytysjärjestelmää on parannettu: moottorissa on nyt kolme erillistä jäähdytysnestepiiriä. Ensimmäinen niistä on suunniteltu nostamaan sylinterien kansien lämpötila mahdollisimman nopeasti käyntilämpötilaan moottorin parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi ja päästöjen pienentämiseksi. Toinen piiri jäähdyttää moottorilohkoa ja öljyjärjestelmää, ja kolmas turboahtimia.
Jokaisessa järjestelmässä on oma vesipumppu, mikä mahdollistaa lämpötilojen yksilöllisen hallinnan.
W12:ssa yhdistetään 200 baarin korkeapainesuoraruiskutus epäsuoraan 6 baarin matalapaineruiskutukseen. Näiden kahden järjestelmän äärimmäisen hienostunut yhdistelmä vähentää hiukkaspäästöjä ja optimoi tehon sekä vääntömomentin.
Twin-scroll -turboahtimet minimoivat vasteajan ja koko pakokaasujärjestelmästä saadaan tehokkaampi. Kolmen etummaisen ja kolmen takimmaisen sylinterin pakosarjat ovat erilliset ja ne syöttävät twin-scroll-turbiineita.
Suoraan pakosarjoihin hitsattuihin turboahtimenkoteloihin on integroitu nopeusanturit, joiden avulla turbojen toimintaa voidaan seurata maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi.
Bentleyn sylintereiden lepuutusjärjestelmä sammuttaa määritetyissä olosuhteissa puolet moottorista. Imu- ja pakoventtiilit sekä ruiskutus ja sytytys sammutetaan määritellyissä sylintereissä, jolloin moottori toimii taloudellisemmin kuusisylinterisenä.
Tämä järjestelmä toimii vaihteilla 3–8, kierrosnopeuden ollessa alle 3 000 rpm jopa 300 Nm vääntöön asti.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
System Audio Signature-sarja
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Revittele laatoilla: Inspiroidu ideoista!
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Puren klassikkoradiot
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN