Bacalar on Bentleyn Mulliner-käsityön taidonnäyte. Auton moottori on parannettu versio Bentleyn vertaansa vailla olevasta kuusilitraisesta W12 TSI -moottorista, maailman edistyksellisimmästä 12-sylinterisestä moottorista.
Bentley
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Ensimmäisen asiakkaalle toimitettavan 659 hv tehoa ja 900 Nm vääntöä tuottavan Bentley Mulliner Bacalar -moottorin kokoonpano- ja tuotantotestaukset on viimeistelty Bentleyn W12-moottoreiden moottoriosaamiskeskuksessa.
Vuonna 2003 valmistuneen ensimmäisen tuplaturboahdetun W12-mallin jälkeen moottorin teho on kasvanut jopa 27 prosenttia, vääntö 38 prosenttia ja päästöt ovat pienentyneet 28 prosenttia.
Tämä on toteutettu kampikammiota kehittämällä ja optimoimalla, öljy- ja jäähdytysjärjestelmiä parantamalla, twin-scroll-turbotekniikalla sekä tehostamalla ruiskutusta ja palamisprosessia.
Jokaisen W12-moottorin rakentaminen kestää 45 työntekijän tiimillä käsityönä 6,5 tuntia. Sen jälkeen moottori käy kokoonpanon aikana läpi erittäin kehittyneen, kolmen erilaisen diagnostiikkalaitteen tekemän ja yli tunnin mittaisen testiohjelman. Testeillä ei pelkästään todenneta jokaisen moottoriyksikön laatua, vaan samalla kirjataan lukuisia piirteitä kunkin moottorin käyttäytymisestä aina valmistushetkestä lähtien.
Laatu varmistetaan testauksella
Bacalar-moottorin kolme testiä ovat osa Bentleyn poikkeuksellista laadunvalvontaprosessia.
Ensimmäisessä testissä varmistetaan rakenteen tiiviys ja se suoritetaan siinä vaiheessa, kun moottorin polttoaine-, vesi- ja öljyjärjestelmät ovat suljettavissa.
Tiiveystestissä polttoaine-, öljy- ja vesijärjestelmät paineistetaan kukin erikseen 0,2–5 baarin paineeseen, jonka jälkeen paineen alenemista seurataan. Paineen muutosnopeus kertoo moottorin kokoonpanon ja tiivistyksen laadusta.
Odotettua nopeampi paineenlasku kertoo vuodosta, jonka paikantamiseksi moottorin pinnalle ruiskutetaan nestettä.
Seuraava edistyksellinen testi on Bentleyn ”kylmätesti”, joka tehdään käynnistämättä moottoria pyörittämällä sitä sähkömoottorilla suoraan kampiakselilta. Tätä varten moottori asennetaan testipenkkiin ja kaikki johdotukset ja järjestelmät kytketään käyttöön.
Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.
Matalan kierrosnopeuden (vain 120 kierrosta minuutissa) ansiosta voidaan tunnistaa pienimmätkin yksityiskohdat ja poikkeamat, jotka jäisivät havaitsematta moottorin normaalilla toimintanopeudella.
Hienosta ja yksityiskohtaisesta analyysista on hyötyä myös moottorin ajoituksen hienosäädössä. Kampiakselin, kampikammion ja nokka-akseleiden antureista saatavia asentotietoja sekä sylinterin puristusarvoja hyödyntäen kylmätestillä voidaan varmistaa moottorin tarkka ajoitus ja sen avulla optimoida palamissykli.
Testi tehdään ennen pakosarjojen, turboahtimen ja muiden apulaitteiden asentamista, jotta pystytään keräämään sylinterikohtaiset tiedot. Kolmannessa ja viimeisessä testissä, ”kuumatestissä” simuloidaan moottorin todellista käyttöä ajoneuvossa ja tarkistetaan koko moottorin kokoonpano apulaitteiden asentamisen jälkeen.
Kuumatestiä varten moottoriin lisätään UV-väriainetta vuotojen tunnistusta varten. Jäähdytysneste- ja polttoainejärjestelmälle tehdään lopputarkastus paineistamalla ne ilmalla ja typellä ennen testinesteiden syöttämistä järjestelmiin.
Moottoria pyöritetään öljynpaineen muodostamiseksi ennen kuin sytytysjärjestelmään kytketään. Tämän jälkeen moottorin annetaan käydä tyhjäkäynnillä ja testausteknikko kuuntelee mahdollisia virheääniä ja tarkastelee mahdollisia vuotoja UV-lampulla.
Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.
Bentley
Jokaista W12-moottoria testataan tämän jälkeen vähintään 21,5 minuutin ajan ja moottori käy 3 800 rpm kierrosnopeuteen 300 Nm maksimikuormalla. Joka sadannelle moottorille tehdään täysi kahdeksan tunnin tehotesti, jossa saavutetaan 6 000 rpm kierrosnopeus ja sen tulee saavuttaa 900 Nm vääntö.
Vuonna 2002 Bentley otti käyttöön kolme W12-moottoreiden testipenkkiä ja sen jälkeen tehtaalla on valmistettu käsityönä ja testattu yli 100 000 W12-moottoria.
Moottorin teknologiset edistysaskeleet
Bentleyn legendaarinen kuusilitrainen W12-tuplaturbomoottori esiteltiin alun perin vuonna 2002. Sen jälkeen moottorista on kehitetty uusin W12-versio, jota käytetään nykyisissä malleissa.
Ainutlaatuisen W-konfiguraation ansiosta moottori on 24 prosenttia lyhyempi kuin vastaava V12-malli, minkä ansiosta se vie vähemmän tilaa ja sen ansiosta saadaan lisätilaa matkustamoon.
Uusin W12-sukupolvi otettiin ensimmäisen kerran käyttöön vuonna 2016 Bentley Bentaygassa. Perusteellisesti uudistetussa moottorissa oli 30 prosenttia edeltäjäänsä vahvempi kampikammio, sylinteripinnat oli pinnoitettu kitkan minimoimiseksi ja korroosionkestävyyden parantamiseksi.
Seosteräspinnoite tehdään sylinteriputkiin APS-plasmaruiskutuksella.
Myös jäähdytysjärjestelmää on parannettu: moottorissa on nyt kolme erillistä jäähdytysnestepiiriä. Ensimmäinen niistä on suunniteltu nostamaan sylinterien kansien lämpötila mahdollisimman nopeasti käyntilämpötilaan moottorin parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi ja päästöjen pienentämiseksi. Toinen piiri jäähdyttää moottorilohkoa ja öljyjärjestelmää, ja kolmas turboahtimia.
Jokaisessa järjestelmässä on oma vesipumppu, mikä mahdollistaa lämpötilojen yksilöllisen hallinnan.
W12:ssa yhdistetään 200 baarin korkeapainesuoraruiskutus epäsuoraan 6 baarin matalapaineruiskutukseen. Näiden kahden järjestelmän äärimmäisen hienostunut yhdistelmä vähentää hiukkaspäästöjä ja optimoi tehon sekä vääntömomentin.
Twin-scroll -turboahtimet minimoivat vasteajan ja koko pakokaasujärjestelmästä saadaan tehokkaampi. Kolmen etummaisen ja kolmen takimmaisen sylinterin pakosarjat ovat erilliset ja ne syöttävät twin-scroll-turbiineita.
Suoraan pakosarjoihin hitsattuihin turboahtimenkoteloihin on integroitu nopeusanturit, joiden avulla turbojen toimintaa voidaan seurata maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi.
Bentleyn sylintereiden lepuutusjärjestelmä sammuttaa määritetyissä olosuhteissa puolet moottorista. Imu- ja pakoventtiilit sekä ruiskutus ja sytytys sammutetaan määritellyissä sylintereissä, jolloin moottori toimii taloudellisemmin kuusisylinterisenä.
Tämä järjestelmä toimii vaihteilla 3–8, kierrosnopeuden ollessa alle 3 000 rpm jopa 300 Nm vääntöön asti.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Ihmelapsi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ