Bentley Continental GT Speed kiihtyy 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa ja se saavuttaa 335 km/h huippunopeuden.
Bentley
Bentley Continental GT Speed: Brändin dynaamisin auto kautta aikojen
Uusi Bentley Continental GT Speed on brändin 101-vuotisen historian dynaamisin auto, ja samalla suorituskykykeskeisin tulkinta luksusautojen Grand Tourerista.
Bentley Continental GT Speed on suunniteltu, kehitetty, muotoiltu ja käsin valmistettu Bentleyn hiilineutraalissa luksusautotehtaassa Crewessä. Kolmannen sukupolven malli jatkaa Speed-versioiden pitkään perinnettä. Ensimmäisen sukupolven Bentley Continental GT Speed esiteltiin vuonna 2007 – se sai inspiraationsa 1920-luvun 3-litraisista malleista. Viimeisin sukupolvi jatkaa sukupuuta esittelemällä yhdistelmän luksusta ja suorituskykyä Grand Tourerin muodossa.
”Uusi Continental GT Speed on Bentleyn nopein ja suorituskykyisin katuauto. Se edustaa suorituskyvyn huippua. Ainutlaatuiset Speed-yksityiskohdat ja auton dynaaminen käsiteltävyys vievät auton uudelle tasolle. Speed on viimeisin luku Continental GT:n tarinassa auttaen asiakkaita luomaan oman tarinansa poikkeuksellisella matkallaan”, sanoo Bentleyn suunnittelusta vastaava johtaja Matthias Rabe.
Uusi alustateknologia
Yksi Bentley Continental GT:n suorituskyvyn ominaispiirteistä on alustateknologia, joka on mukautettu uutta mallia varten. Uusi sähköinen nelipyöräohjaus tehostaa Speed-mallin dynaamista luonnetta Bentley- sekä Comfort -ajotilassa. Tämä on kuitenkin havaittavissa erityisesti Sport-ajotilassa, jolloin ohjaus yhdistää Bentley Dynamic Ride -järjestelmän ja sähköisen vetopyörästön lukon ennennäkemättömällä tavalla.
Bentley Continental GT Speediin saa nyt myös lisävarusteena uudelleen suunnitellut hiilikeraamiset jarrulevyt. Hiilikeraamisilla jarrulevyillä voidaan vähentää joustamatonta massaa yli 33 kilolla.
Bentley
Hiljaisemmissa nopeuksissa GT Speedin takapyöriä ohjataan vastakkaiseen suuntaan suhteessa etupyöriin, jotta saadaan apua nopeissa suunnanvaihdoissa, ja jolloin myös ohjaus tuntuu terävämmältä. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät ohjautuvat samaan suuntaan etupyörien kanssa parantaakseen auton vakautta. Järjestelmä on paljon aktiivisempi kuin Flying Spurissa, jossa sen päätarkoitus on pienentää kääntöympyrää ja parantaa suuremmalla nopeudella ajettaessa vakautta.
Bentley
Aktiivinen nelipyöräohjaus, vedon säätely ja väännön jako on uudelleenkalibroitu kaikissa ajotiloissa, jotta on saatu huomattavammat ominaisuuserot verrattuna normaaliin Bentley Continental GT -malliin. Bentleyn filosofian mukaisesti Comfort-ajotilassa vääntö on tasapainotettu etu- ja takapyörien välillä, kun taas Sport-ajotilassa vääntöä ohjataan enemmän taakse.
Bentley käyttää ensimmäistä kertaa elektronisesti ohjattua takatasauspyörästöä. Yhdessä luistoneston ja aktiivisen alustajärjestelmän kanssa se tarjoaa enemmän vakautta ja parempaa pitoa. Uuden järjestelmän parannetut kaarreajo-ominaisuudet ja lisäpito antavat kuljettajalle mahdollisuuden ajaa yhä tarkemmin ja luottavaisemmin myös mutkaisilla teillä. Samalla auton maksimaalinen suorituskyky puolestaan tarjoilee hämmästyttävän kiihtyvyyden.
Näiden järjestelmien rinnalla toimivat pääalustateknologiat, jotka mahdollistavat erinomaisen ajomukavuuden ilman kompromisseja – Bentleyn säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu kolmikoteloinen aktiivinen ilmajousitus ja Bentley Dynamic Ride -järjestelmä – 48-voltin aktiivinen kallistuksenvakaaja, jonka Bentley on jo esitellyt Bentaygassa sekä Continental GT:ssä. Järjestelmä kontrolloi ajomukavuutta ja kallistumista. Tämä tapahtuu irrottamalla kallistuksenvakaajan puoliskot toisistaan, mikä mahdollistaa jopa 1 300 Nm voiman käyttämisen kallistusten vaimentamiseen mutkissa vain 0,3 sekunnissa. Näin auton kori pysyy vakaana ja hyvässä asennossa.
Bentley Continental GT Speediin saa nyt myös lisävarusteena uudelleen suunnitellut hiilikeraamiset jarrulevyt. Hiilikeraamisilla jarrulevyillä voidaan vähentää joustamatonta massaa yli 33 kilolla.
Bentley Continental GT Speed
Bentley
Uusi Bentley Continental GT Speed on Bentleyn Grand Tourerin suorituskykyisin tulkinta. Samalla se säilyttää luksuksen, mukavuuden ja jokapäiväisen käytettävyyden kuten sisarmallinsakin. Se on varustettu uudistetulla 6,0-litraisella W12 TSI -moottorilla, jota on päivitetty. Se tuottaa tehoa 659 hv – 4 % enemmän (24 hv) kuin edellinen W12-malli – säilyttäen kuitenkin poikkeuksellisen 900 Nm:n väännön.
Bentley Continental GT Speed kiihtyy 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa ja se saavuttaa 335 km/h huippunopeuden.
Molemmat sekä moottori että vaihteisto on kalibroitu kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Tämän huomaa erityisesti Sport-ajotilassa, jossa kaksoisturboahdettu W12-moottori on ohjelmoitu pitämään voimanjako pidempään, vaihteisto vaihtaa pienemälle nopeammin ja pitää vaihdetta päällä pidempään ennen kuin vaihtaa suuremmalle vaihteelle. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa Sport-ajotilassa kaksi kertaa nopeammin kuin normaalissa W12-mallissa.
Sisätilat ja ulkopuoli
Bentley Continental GT Speedin matkustamo on Bentleyn taidonnäyte yhdestä maailman hienoimmista sisätiloista. Käsin tehdyt materiaalit sekoittuvat ainutlaatuiseen verhoiluun ja tunnusmerkkeihin, jotka ovat saatavilla vain ja ainoastaan Speed-versioon. Yksilöintimahdollisuuksia on myös useita. Ohjaamon värimaailma on sulautettu yhteen Alcantara-nahkan kanssa.
Sisätiloja voidaan yksilöidä 15 päävärillä ja 11 toissijaisella värillä. Keskikonsoli voidaan puolestaan viimeistellä tummalla alumiinilla. Bentleyn timanttitikkaukset ovat vakiovaruste. Saatavilla on myös useita eri puuviimeistelyvaihtoehtoja, Piano Black -värin ollessa vakiovaruste. Bentley Continental GT Speed on aina nelipaikkainen ja tavaratilaa on 358 litraa. Ainutlatuinen kääntyvä näyttö on vakiovaruste.
Ulkopuolella Bentley Continental GT Speed erottuu oman muotoilukielen ansiosta. Voimakas mutta eleganssi ulkomuoto on ainutlaatuinen. Esimerkiksi etusäleikkö on tummempi ja sijaitsee matalammalla kuin sisarmalleissa. Erityiset 22 tuuman Speed-vanteet on saatavilla joko hopeanvärisenä, tummana tai mustankiiltävänä.
Suomeen ensimmäiset Bentley Continental GT Speed -mallit saapuvat loppuvuodesta 2021.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Serblin & Sonin vahvistimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi