Bentleyn neljälitraisessa, nykyaikaisessa V8-moottorissa on lujasta alumiinista valettu lohko, twin-scroll-turboahtimet sekä lohkojen väliin sijoitetut katalysaattorit. Polttoaineen suihkutus ja palotapahtuma on optimoitu jopa 50 astetta säätyvän venttiilien ajoituksen avulla sekä sijoittamalla ruiskutussuuttimet ja sytytystulpat keskelle palotilaa.

Bentleyn neljälitraisessa, nykyaikaisessa V8-moottorissa on lujasta alumiinista valettu lohko, twin-scroll-turboahtimet sekä lohkojen väliin sijoitetut katalysaattorit. Polttoaineen suihkutus ja palotapahtuma on optimoitu jopa 50 astetta säätyvän venttiilien ajoituksen avulla sekä sijoittamalla ruiskutussuuttimet ja sytytystulpat keskelle palotilaa.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tuplaturbo-V8:n faktat ja luvut

Neljälitrainen tuplaturbo V8 kehittää 135 hv litraa kohden, ja V-moottorin lohkojen väliin sijoitetut twin-scroll-turboahtimet vastaavat kaasuun nopeasti. Maksimi vääntömomentti on 770 Nm alkaen 2000 r/min. Mutta nämä ovat vasta osa kokonaisuutta.

Auto Bild.Superautot

Uu­si Flying Spur V8 pe­rus­tuu Bent­leyn yli 60 vuo­ti­seen pe­rin­tee­seen käyt­tää ris­tik­käi­sil­lä (cross-plane) kam­pi­ak­se­leil­la va­rus­tet­tu­ja V8 -moot­to­rei­ta.

Flying Spur V8 tar­jo­aa luon­teik­kaan ää­ni­maa­il­man, suu­rem­man toi­min­ta­mat­kan tank­kaus­ten vä­lil­lä ja pie­nem­mät hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt – ja sil­ti lä­hes hen­ke­ä­sal­paa­van suo­ri­tus­ky­vyn. Ai­nut­laa­tui­nen yh­dis­tel­mä on saa­vu­tet­tu hyö­dyn­tä­mäl­lä vii­mei­sin­tä tek­nis­tä tie­tä­mys­tä ja tek­no­lo­gi­aa.

Bent­leyn nel­jä­lit­rai­ses­sa, ny­ky­ai­kai­ses­sa V8-moot­to­ris­sa on lu­jas­ta alu­mii­nis­ta va­let­tu loh­ko, twin-scroll-tur­bo­ah­ti­met sekä loh­ko­jen vä­liin si­joi­te­tut ka­ta­ly­saat­to­rit. Polt­to­ai­neen suih­ku­tus ja pa­lo­ta­pah­tu­ma on op­ti­moi­tu jopa 50 as­tet­ta sää­ty­vän vent­tii­lien ajoi­tuk­sen avul­la sekä si­joit­ta­mal­la ruis­ku­tus­suut­ti­met ja sy­ty­tys­tul­pat kes­kel­le pa­lo­ti­laa.

Turbojen kierrosnopeus voi olla 176 000 r/min, ja hetkittäinen ahtopaine 1,6 bar, jonka tehostama vääntö vauhdittaa auton paikaltaan 100 km/h nopeuteen 4,1 sekunnissa.

Turbojen kierrosnopeus voi olla 176 000 r/min, ja hetkittäinen ahtopaine 1,6 bar, jonka tehostama vääntö vauhdittaa auton paikaltaan 100 km/h nopeuteen 4,1 sekunnissa.

Bentley

Osa­kuor­mal­la puo­let sy­lin­te­reis­tä voi­daan le­puut­taa, jol­loin moot­to­ri on käy­tän­nös­sä täy­del­li­ses­ti ta­sa­pai­no­tet­tu V4.

Mo­der­ni ja huip­pu­te­ho­kas V8

V8-moot­to­ri on suun­ni­tel­tu var­mis­ta­maan huip­pu­luo­kan teho ja vään­tö, mut­ta sa­mal­la pääs­tö­jä on pie­nen­net­ty ja hyö­ty­suh­det­ta pa­ran­net­tu.

Moot­to­rin kom­pak­tis­sa V-ra­ken­tees­sa käy­te­tään vii­del­lä laa­ke­ril­la tu­et­tua kam­pi­ak­se­lia vä­lit­tä­mään ke­vyi­den män­tien voi­ma. Kit­ka­hä­vi­öi­den pie­nen­tä­mi­sek­si ja ta­lou­del­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si kam­pi­ak­se­li käyt­tää suo­raan ve­si­pump­pua ja nok­ka­ket­ju­ja.

Op­ti­maa­li­nen ta­sa­pai­no te­hon ja vään­nön vä­lil­lä on saa­vu­tet­tu sy­lin­te­reil­lä: jois­sa sekä is­kun pi­tuus et­tä sy­lin­te­rin hal­kai­si­ja on 86 mm. Lit­ra­te­ho on 135 hv ja Flying Spur V8:n huip­pu­no­peus on 318 km/h.

Hu­kas­ta ener­gi­ak­si

V8:n huip­pu­te­ho on 550 hv (404 kW), suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 770 Nm 2000 kier­ros­no­peu­des­ta al­ka­en ja vään­tö säi­lyy ta­sai­se­na ai­na 4500 kier­ros­no­peu­teen as­ti.

Twin-scroll -tur­bo­ah­ti­mien kes­kei­set ele­men­tit ovat eril­li­set, rin­nak­kai­ses­ti pa­ko­kaa­su­ja tur­bii­neil­le oh­jaa­vat vir­taus­ka­na­vat, joi­den an­si­os­ta pie­nil­lä­kin no­peuk­sil­la pääs­tään suu­reen vään­tö­mo­ment­tiin. Ah­ti­met on si­joi­tet­tu V-moot­to­rin loh­ko­jen vä­liin. Tä­män avul­la mi­ni­moi­daan pa­ko­kaa­su­jen mat­ka moot­to­ris­ta ah­ti­miin.

Tur­bo­jen kier­ros­no­peus voi ol­la 176 000 r/min, ja het­kit­täi­nen ah­to­pai­ne 1,6 bar, jon­ka te­hos­ta­ma vään­tö vauh­dit­taa au­ton pai­kal­taan 100 km/h no­peu­teen 4,1 se­kun­nis­sa.

Bentley

Tur­bo­ah­ti­mien ta­paan myös ka­ta­ly­saat­to­rit on si­joi­tet­tu V-moot­to­rin loh­ko­jen vä­liin lä­hel­le sy­lin­te­rei­tä. Tä­män an­si­os­ta pa­ko­kaa­su­jen puh­dis­tus­jär­jes­tel­mä saa­vut­taa no­pe­am­min op­ti­maa­li­sen toi­min­ta­läm­pö­ti­lan­sa. Käyn­nis­tyk­sen jäl­keen ka­ta­ly­saat­to­rei­den läm­pe­ne­mis­tä no­peu­te­taan avaa­mal­la tur­bo­jen huk­ka­por­tit.

Täy­del­li­nen seos

Kam­pi­ak­se­li pyö­rit­tää suo­raan kah­ta kor­ke­a­pai­ne­polt­to­ai­ne­pump­pua, jot­ka syöt­tä­vät polt­to­ai­net­ta kah­dek­saan so­le­noi­di-oh­jat­tuun suih­ku­tus­suut­ti­meen jopa 250 ba­rin ruis­ku­tus­pai­neel­la – tämä on 14 ker­taa suu­rem­pi kuin höy­ryn­pai­ne, jol­la ai­ka­naan lii­ku­tel­tiin 60 ton­nin höy­ry­ve­tu­ria.

Suih­ku­tus­suut­ti­met on si­joi­tet­tu pa­lo­ti­lan kes­kel­le ai­van sy­ty­tys­tulp­pien vie­reen. Ne tuot­ta­vat seit­se­män suut­ti­men avul­la ku­hun­kin sy­lin­te­riin op­ti­maa­li­sen suih­ku­tus­ku­vi­on ja si­ten par­haan mah­dol­li­sen polt­to­ai­ne-il­ma­se­ok­sen en­nen sen sy­ty­tys­tä.

Imu­ka­na­vien muo­toi­lul­la li­sä­tään sy­lin­te­riin vir­taa­van il­man pyör­tei­lyä, mikä te­hos­taa polt­to­ai­neen ja­kau­tu­mis­ta sy­lin­te­riin ja si­ten pa­ran­taa pa­la­misp­ro­ses­sia ja pie­nen­tää pääs­tö­jä.

Moot­to­rin kes­tä­vyy­den pa­ran­ta­mi­sek­si sy­lin­te­rit on pin­noi­tet­tu plas­ma­ruis­ku­tuk­sel­la, jol­la saa­daan ai­kaan kes­tä­vä, mut­ta vain 150 mik­ro­nin – eli pa­pe­ri­ar­kin – pak­sui­nen pin­noi­te.

Mu­kau­tu­vuut­ta muut­tu­viin ti­lan­tei­siin

Polt­to­ai­ne­ta­lou­den mak­si­moi­mi­sek­si V8-moot­to­rin kah­dek­sas­ta sy­lin­te­ris­tä nel­jää voi­daan le­puut­taa ke­vy­es­sä kuor­mi­tuk­ses­sa, eli kun vään­tö­mo­ment­ti­tar­ve on al­le 250 Nm ja moot­to­rin kier­ros­no­peus al­le 3000 r/min. Muu­tos on huo­maa­ma­ton, sil­lä pois­kyt­ken­tä­ai­ka on noin 20 mil­li­se­kun­tia eli kym­me­ne­so­sa sil­män­rä­päyk­ses­tä.

Bentley Flying Spur V8

Bentley Flying Spur V8

Bentley

Moot­to­rin kak­si­vai­hei­nen sy­lin­te­rin­le­puu­tus­jär­jes­tel­mä sää­tää nok­ka-ak­se­lil­la si­vu­suun­nas­sa liik­ku­via nok­kia si­ten, et­tä sy­lin­te­rei­den 2, 3, 5 ja 8 vent­tii­lit voi­daan jät­tää kiin­ni sy­lin­te­rei­den le­puut­ta­mi­sek­si. Tä­män an­si­os­ta saa­vu­te­taan jopa 30 pro­sen­tin polt­to­ai­neen sääs­tö riip­pu­en moot­to­rin kuor­mi­tuk­ses­ta ja no­peu­des­ta, ja sen an­si­os­ta toi­min­ta­mat­ka on pi­dem­pi, ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­set ovat pie­nem­mät ja ajo­mat­ka tank­kaus­ten vä­lil­lä on pi­dem­pi.

Kul­jet­ta­ja­kes­keis­tä voi­maa

Uu­si Bent­ley Flying Spur V8 on suun­ni­tel­tu kul­jet­ta­ja­kes­kei­sek­si ja tar­jo­a­maan mat­kus­ta­jil­le hie­nos­tu­nei­suut­ta, mu­ka­vuut­ta ja tek­no­lo­gi­aa, jota suu­rel­ta li­mu­sii­nil­ta odo­te­taan.

Bent­ley Flying Spur on tar­koi­tuk­sen­mu­kai­nen, mut­ta tyy­li­käs ja muo­toi­lul­taan klas­si­nen Bent­ley, jon­ka kruu­naa­vat luok­kan­sa hie­noin to­teu­tus ja ai­dot ma­te­ri­aa­lit. Ny­ky­ai­kai­sen moot­to­ri­tek­no­lo­gi­an li­säk­si uu­des­sa Flying Spur V8:ssa käy­te­tään uu­sim­pia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ja mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää, jot­ka pa­ran­ta­vat tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta jo­kai­sel­la mat­kal­la.

Bent­ley-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN