Bentleyn neljälitraisessa, nykyaikaisessa V8-moottorissa on lujasta alumiinista valettu lohko, twin-scroll-turboahtimet sekä lohkojen väliin sijoitetut katalysaattorit. Polttoaineen suihkutus ja palotapahtuma on optimoitu jopa 50 astetta säätyvän venttiilien ajoituksen avulla sekä sijoittamalla ruiskutussuuttimet ja sytytystulpat keskelle palotilaa.
Bentley
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo-V8:n faktat ja luvut
Neljälitrainen tuplaturbo V8 kehittää 135 hv litraa kohden, ja V-moottorin lohkojen väliin sijoitetut twin-scroll-turboahtimet vastaavat kaasuun nopeasti. Maksimi vääntömomentti on 770 Nm alkaen 2000 r/min. Mutta nämä ovat vasta osa kokonaisuutta.
Uusi Flying Spur V8 perustuu Bentleyn yli 60 vuotiseen perinteeseen käyttää ristikkäisillä (cross-plane) kampiakseleilla varustettuja V8 -moottoreita.
Flying Spur V8 tarjoaa luonteikkaan äänimaailman, suuremman toimintamatkan tankkausten välillä ja pienemmät hiilidioksidipäästöt – ja silti lähes henkeäsalpaavan suorituskyvyn. Ainutlaatuinen yhdistelmä on saavutettu hyödyntämällä viimeisintä teknistä tietämystä ja teknologiaa.
Bentleyn neljälitraisessa, nykyaikaisessa V8-moottorissa on lujasta alumiinista valettu lohko, twin-scroll-turboahtimet sekä lohkojen väliin sijoitetut katalysaattorit. Polttoaineen suihkutus ja palotapahtuma on optimoitu jopa 50 astetta säätyvän venttiilien ajoituksen avulla sekä sijoittamalla ruiskutussuuttimet ja sytytystulpat keskelle palotilaa.
Turbojen kierrosnopeus voi olla 176 000 r/min, ja hetkittäinen ahtopaine 1,6 bar, jonka tehostama vääntö vauhdittaa auton paikaltaan 100 km/h nopeuteen 4,1 sekunnissa.
Bentley
Osakuormalla puolet sylintereistä voidaan lepuuttaa, jolloin moottori on käytännössä täydellisesti tasapainotettu V4.
Moderni ja huipputehokas V8
V8-moottori on suunniteltu varmistamaan huippuluokan teho ja vääntö, mutta samalla päästöjä on pienennetty ja hyötysuhdetta parannettu.
Moottorin kompaktissa V-rakenteessa käytetään viidellä laakerilla tuettua kampiakselia välittämään kevyiden mäntien voima. Kitkahäviöiden pienentämiseksi ja taloudellisuuden parantamiseksi kampiakseli käyttää suoraan vesipumppua ja nokkaketjuja.
Optimaalinen tasapaino tehon ja väännön välillä on saavutettu sylintereillä: joissa sekä iskun pituus että sylinterin halkaisija on 86 mm. Litrateho on 135 hv ja Flying Spur V8:n huippunopeus on 318 km/h.
Hukasta energiaksi
V8:n huipputeho on 550 hv (404 kW), suurin vääntömomentti 770 Nm 2000 kierrosnopeudesta alkaen ja vääntö säilyy tasaisena aina 4500 kierrosnopeuteen asti.
Twin-scroll -turboahtimien keskeiset elementit ovat erilliset, rinnakkaisesti pakokaasuja turbiineille ohjaavat virtauskanavat, joiden ansiosta pienilläkin nopeuksilla päästään suureen vääntömomenttiin. Ahtimet on sijoitettu V-moottorin lohkojen väliin. Tämän avulla minimoidaan pakokaasujen matka moottorista ahtimiin.
Turbojen kierrosnopeus voi olla 176 000 r/min, ja hetkittäinen ahtopaine 1,6 bar, jonka tehostama vääntö vauhdittaa auton paikaltaan 100 km/h nopeuteen 4,1 sekunnissa.
Bentley
Turboahtimien tapaan myös katalysaattorit on sijoitettu V-moottorin lohkojen väliin lähelle sylintereitä. Tämän ansiosta pakokaasujen puhdistusjärjestelmä saavuttaa nopeammin optimaalisen toimintalämpötilansa. Käynnistyksen jälkeen katalysaattoreiden lämpenemistä nopeutetaan avaamalla turbojen hukkaportit.
Täydellinen seos
Kampiakseli pyörittää suoraan kahta korkeapainepolttoainepumppua, jotka syöttävät polttoainetta kahdeksaan solenoidi-ohjattuun suihkutussuuttimeen jopa 250 barin ruiskutuspaineella – tämä on 14 kertaa suurempi kuin höyrynpaine, jolla aikanaan liikuteltiin 60 tonnin höyryveturia.
Suihkutussuuttimet on sijoitettu palotilan keskelle aivan sytytystulppien viereen. Ne tuottavat seitsemän suuttimen avulla kuhunkin sylinteriin optimaalisen suihkutuskuvion ja siten parhaan mahdollisen polttoaine-ilmaseoksen ennen sen sytytystä.
Imukanavien muotoilulla lisätään sylinteriin virtaavan ilman pyörteilyä, mikä tehostaa polttoaineen jakautumista sylinteriin ja siten parantaa palamisprosessia ja pienentää päästöjä.
Moottorin kestävyyden parantamiseksi sylinterit on pinnoitettu plasmaruiskutuksella, jolla saadaan aikaan kestävä, mutta vain 150 mikronin – eli paperiarkin – paksuinen pinnoite.
Mukautuvuutta muuttuviin tilanteisiin
Polttoainetalouden maksimoimiseksi V8-moottorin kahdeksasta sylinteristä neljää voidaan lepuuttaa kevyessä kuormituksessa, eli kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja moottorin kierrosnopeus alle 3000 r/min. Muutos on huomaamaton, sillä poiskytkentäaika on noin 20 millisekuntia eli kymmenesosa silmänräpäyksestä.
Bentley Flying Spur V8
Bentley
Moottorin kaksivaiheinen sylinterinlepuutusjärjestelmä säätää nokka-akselilla sivusuunnassa liikkuvia nokkia siten, että sylintereiden 2, 3, 5 ja 8 venttiilit voidaan jättää kiinni sylintereiden lepuuttamiseksi. Tämän ansiosta saavutetaan jopa 30 prosentin polttoaineen säästö riippuen moottorin kuormituksesta ja nopeudesta, ja sen ansiosta toimintamatka on pidempi, ympäristövaikutukset ovat pienemmät ja ajomatka tankkausten välillä on pidempi.
Kuljettajakeskeistä voimaa
Uusi Bentley Flying Spur V8 on suunniteltu kuljettajakeskeiseksi ja tarjoamaan matkustajille hienostuneisuutta, mukavuutta ja teknologiaa, jota suurelta limusiinilta odotetaan.
Bentley Flying Spur on tarkoituksenmukainen, mutta tyylikäs ja muotoilultaan klassinen Bentley, jonka kruunaavat luokkansa hienoin toteutus ja aidot materiaalit. Nykyaikaisen moottoriteknologian lisäksi uudessa Flying Spur V8:ssa käytetään uusimpia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja multimediajärjestelmää, jotka parantavat turvallisuutta ja mukavuutta jokaisella matkalla.
Bentley-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
SEASin lelu
Aequo Audion nanokaiuttimet
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi