Citroën ë-Berlingo Van: Lisänä sähköautoilun äänettömyys

Citroën esittelee ë-Berlingo Vanin. Berlingo Van -kevyt­pa­ket­ti­auton sähköinen versio saapuu markkinoille vuoden 2021 toisella puoliskolla.

Auto Bild.Uutiset

Cit­roën ë-Ber­lin­go Van tuo tar­jol­le vaih­to­eh­don am­mat­ti­lais­ten jo­ka­päi­väi­siin tar­pei­siin, tar­jo­a­mal­la toi­min­nan va­paut­ta niin kau­pun­kien pääs­tö­ra­joi­tet­tui­hin kes­kus­toi­hin kuin kau­pun­kien ul­ko­puo­lel­le. Cit­roën ë-Ber­lin­go Va­nin 50 kWH lit­hium-ion-ak­ku mah­dol­lis­taa jopa 275 km pi­tui­sen toi­min­ta­mat­kan ajo­ta­vas­ta ja ajo-olo­suh­teis­ta riip­pu­en­ti kii­tos­ta saa­nei­den omi­nai­suuk­sien suh­teen.

La­tau­sa­jat

Tar­jol­la on kol­me eri la­taus­vaih­to­eh­toa pe­rus­pis­to­ke­la­tauk­ses­ta su­per­no­pe­aan la­tauk­seen, joka mah­dol­lis­taa akun la­taa­mi­sen 80% va­raus­ta­soon 30 mi­nuu­tis­sa. Ko­ti­la­tau­sa­se­mas­ta la­taus voi­daan suo­rit­taa yön ai­ka­na var­mis­ta­en au­ton käyt­tö­val­mius seu­raa­vak­si työ­päi­väk­si.

• La­taus Type2-kaa­pe­lil­la ko­to­na, työ­pai­kal­la tai py­sä­köin­ti­a­lu­eel­la. Tämä la­taus­ta­pa on yh­teen­so­pi­va 8A stan­dar­di­pis­tok­keen tai vah­vis­te­tun 16A -pis­tok­keen kans­sa mah­dol­lis­ta­en la­tau­sa­jan puo­lit­ta­mi­sen. Ak­ku saa­daan la­da­tuk­si täy­teen al­le 15 tun­nis­sa tai 5,5 tun­nis­sa 100 km toi­min­ta­mat­kaa var­ten.

• No­pe­am­pi 5 h la­tau­sai­ka 0 – 100% yk­si­tyi­ses­tä tai jul­ki­ses­ta la­taus­pis­tees­tä vah­vis­te­tun 3,7 – 22 kW Wal­l­box -pis­tok­keen ja Type3 -kaa­pe­lin avul­la. (Wall Box 11 kW 3-vai­he­vir­ta)

• Pi­ka­la­taus jul­ki­ses­ta la­taus­pis­tees­tä jopa 100 kW:lla saat­taa 50 kWh -akun la­tauk­sen 80 % ka­pa­si­teet­tiin 30 mi­nuu­tis­sa. ë-Ber­lin­go Van on ko­ko­luok­kan­sa no­peim­min la­dat­ta­via au­to­ja.

Cit­roën ë-Ber­lin­go Va­nil­la jo­kai­ses­ta ajo­mat­kas­ta tu­lee nau­tin­nol­li­nen. Au­to läh­tee liik­keel­le su­la­vas­ti tar­jo­ten mak­si­mi­vään­nön vä­lit­tö­mäs­ti liik­keel­le läh­dös­sä sekä ta­sai­sen kiih­ty­vyy­den. Säh­köi­nen voi­ma­lin­ja on ää­ne­tön ja vä­ri­nä­tön. Li­sää viih­ty­vyyt­tä tuo­vat kor­ke­al­le si­joi­te­tut is­tui­met, mu­ka­vuu­den var­mis­ta­va jou­si­tus sekä peh­me­äs­ti ja tar­kas­ti toi­mi­va oh­jaus. Kään­tö­sä­de on 10,8 met­riä.

Cit­roën ë-Ber­lin­go Va­nin voi­man­läh­tee­nä toi­mii säh­kö­moot­to­ri, joka hal­lin­noi ve­to­ky­kyä va­li­tun ajo­ta­van ja ajo-olo­suh­teit­ten mu­kaan. Moot­to­ris­sa on te­hoa 100 kW (136 hv) / 260 Nm tuot­ta­en 130 km/h mak­si­mi­no­peu­den ajo­a­se­tus­va­lin­nas­ta riip­pu­mat­ta. Ajo­a­se­tus va­li­taan kes­ki­kon­so­lin kyt­ki­mes­tä:

• Nor­mal – 80 kW/180 Nm: tar­jo­aa ihan­teel­li­sen komp­ro­mis­sin toi­min­ta­mat­kan ja dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä.

• Eco – 60 kW/190 Nm: mah­dol­lis­taa ener­gi­an ku­lu­tuk­sen op­ti­moin­nin ke­ven­tä­en läm­mi­tys­tä sekä il­mas­toin­nin te­hoa pi­tä­en ne edel­leen toi­min­nas­sa, ja ra­joit­ta­en moot­to­rin vään­töä ja te­hoa.

• Po­wer - 100 kW/260 Nm: tar­jo­aa suo­ri­tus­kus­ky­kyä ja käyt­tö­mu­ka­vuut­ta mak­si­mi­kan­ta­vuu­den ol­les­sa käy­tös­sä

Nel­jä ko­ri­vaih­to­eh­toa

Tar­jol­la on edel­leen nel­jä eri ko­ri­vaih­to­eh­toa, kuor­ma­ti­la­vuu­den ol­les­sa suu­rim­mil­laan 4,4 m3 ja kan­ta­vuu­den 800 kg, Ex­ten­so®-oh­jaa­mon tar­jo­tes­sa huip­puun­sa ke­hi­tet­tyä muun­nel­ta­vuut­ta.

Si­sä­ti­lois­sa kaik­ki on suun­ni­tel­tu hel­pot­ta­maan uu­den Cit­roën ë-Ber­lin­go Va­nin käyt­töä. Kes­ki­kon­so­lin ë-Tog­g­le -oh­jai­mes­ta hal­lin­noi­daan suun­nan­va­lit­si­men toi­min­to­ja: py­sä­köin­ti (P), pe­ruu­tus (R), neut­ral (N), ajo (D) sekä te­hos­tet­tu jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to (B).

Vie­rei­sen va­lit­si­men avul­la ak­ti­voi­daan joku kol­mes­ta eri ajo­ta­vas­ta : Eco, Nor­maa­li tai Ur­hei­lu. ë-Ber­lin­go Va­nin 5” suu­rui­sen kos­ke­tus­näy­tön «Ener­gia» -va­li­kos­ta voi seu­ra­ta säh­köi­siä toi­min­to­ja: ener­gi­a­vir­tauk­set, ku­lu­tus­s­ta­tis­tiik­ka sekä vii­väs­te­tyn la­tauk­sen ak­ti­voin­ti tai oh­jaa­mon läm­mi­tyk­sen esi­a­se­tus.

Ve­loi­tuk­set­to­man My­Cit­roën-so­vel­luk­sen an­si­os­ta la­taa­mis­ta voi­daan oh­ja­ta etä­nä.

Cit­roën ë-Ber­lin­go Van tar­jo­aa luok­kaan­sa uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta ku­ten tuu­li­la­si­näy­tön sekä uu­den 10-tuu­mai­sen HD-di­gi­taa­li­näy­tön. Per­so­noi­ta­va mit­ta­ris­to 10” HD-kos­ke­tus­näyt­töi­neen sekä tuu­li­la­si­näyt­tö ovat tar­jol­la li­sä­va­rus­tei­na ai­no­a­na ko­ko­luo­kas­saan.

Cit­roën Ber­lin­go Van -ke­vyt­pa­ket­ti­au­ton säh­köi­nen ver­sio saa­puu mark­ki­noil­le vuo­den 2021 toi­sel­la puo­lis­kol­la.

Cit­roën-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN