Ensimmäiset Cupra Born VZ -mallit saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuussa. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin kolme kuukautta.
Cupra
Cupra Born VZ saa lisää suorituskykyä – lisäksi koko Cupra Born -mallisto päivittyy
Cupra Born VZ saa teholukemaksi 240 kW ja maksimiväännöksi 545 Nm. 0–100 km/h taipuu vain 5,6 sekuntiin, ja huippunopeus kohoaa arvoon 200 km/h.
Cupra Born oli brändin ensimmäinen täyssähköinen malli ja täydellinen esimerkki sähköistymisen ja suorituskyvyn liitosta.
Cupra vie tätä sysäystä nyt eteenpäin Cupra Born VZ -mallilla – uusi ja tehokkaampi versio, joka inspiroi maailmaa Barcelonasta käsin.
VZ tarkoittaa espanjaksi Velozia – Cupra Born VZ tarjoaa tehoa 240 kW ja vääntöä 545 Nm, joka kohdistetaan tielle parannetun jousituksen säädön, urheilullisesti säädetyn ohjauksen ja paremman jarrutuntuman ansiosta.
Nämä ominaisuudet yhdessä tekevät siitä Cupra Born -malliston suorituskykyisimmän ja samalla yhden segmenttinsä urheilullisimmista autoista.
"Cupra Born on ollut Cupra-malliston suosikki heti lanseerauksesta lähtien. Cupra Born VZ:n avulla tuomme malliin entistä enemmän suorituskykyä, mikä todistaa jälleen kerran, että sähköistyminen ja suorituskyky ovat täydellisiä yhdessä. Latausaika, toimintamatka ja käytettävyys ovat tekijöitä, joita asiakkaat arvostavat – täydentynyt Cupra Born -mallistomme vastaa tähän kysyntään täydellisesti", sanoo K-Auton Cupran liiketoimintajohtaja Jukka Kiuru.
Voimansiirto ja alusta
Cupra Born VZ:ssä käytetään Cupra Bornin edistyksellistä voimansiirtotekniikkaa: täyssähköinen järjestelmä tuottaa nyt tehoa 240 kW – eli 40 % enemmän kuin e-Boost-versio.
Vääntömomentti kasvoi 545 Nm:iin – mikä on 75 % enemmän kuin missään muussa Born-versiossa.
Se tarkoittaa, että Cupra Born VZ saavuttaa 0–100 km/h vain 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on myös kasvanut ja se on nyt rajoitettu 200 km/h – eli 40 km/h enemmän kuin e-Boost-versiossa.
Cupra Born VZ tuo myös parannuksia alustaan luodakseen ylivertaisen dynaamisen suorituskyvyn. Uusi DCC Sport -jousitus, herkkä ohjauskäyttäytyminen ja parannettu jarrupolkimen tuntuma.
Takana uudet iskunvaimentimet ja jouset yhdistyvät etuosan päivitettyjen vaimentimien venttiiliasetuksiin ja jousiin. Yhdessä päivitetyillä kallistuksenvaimentimilla ne luovat DCC Sport -jousituksen, joka tarjoaa paremman ajovakauden, pidon ja tuntuman tiehen.
Toimintamatka ja lataus
Cupra ei halua saavuttaa suorituskykyä taloudellisuudesta tinkimällä. Cupra Born VZ:n toimintamatka on jopa 588 km (Suomen varustelu). Akkupakettia on parannettu, ja sen nettokapasiteetti on nyt 79 kWh.
Cupra Born VZ:ssä käytetään Cupra Bornin edistyksellistä voimansiirtotekniikkaa: täyssähköinen järjestelmä tuottaa nyt tehoa 240 kW – eli 40 % enemmän kuin e-Boost-versio. Vääntömomentti kasvoi 545 Nm:iin – mikä on 75 % enemmän kuin missään muussa Born-versiossa. Se tarkoittaa, että Cupra Born VZ saavuttaa 0–100 km/h vain 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on myös kasvanut ja se on nyt rajoitettu 200 km/h – eli 40 km/h enemmän kuin e-Boost-versiossa. Cupra Born VZ tuo myös parannuksia alustaan luodakseen ylivertaisen dynaamisen suorituskyvyn. Uusi DCC Sport -jousitus, herkkä ohjauskäyttäytyminen ja parannettu jarrupolkimen tuntuma.
Cupra
Lataustekniikka pysyy myös käytännöllisenä; auto voidaan ladata kotona 11 kW:n teholla tai 185 kW:n teholla DC- pikalatauspisteessä, mikä tarkoittaa, että 10–80 %:n pikalataus kestää vain noin 30 minuuttia.
Ulkopuolen ja sisustan muotoilu
Cupra Born VZ:n valikoimaan on lisätty kaksi uutta, joukosta erottuvaa värivaihtoehtoa: yksinomaan Cupra Born VZ:n valikoimassa on nyt Dark Forest sekä Midnight Black.
Estetiikka kohtaa suorituskyvyn, kun saataville tulevat uudet 20-tuumaiset kevytmetallivanteet joko 3D-kuparipuolin tai taotulla tekniikalla. Ne korostavat auton rohkeaa ja urheilullista henkeä.
Leveämmät, huippusuorituskykyiset renkaat auttavat välittämään Cupra Born VZ:n tehon ja vääntömomentin tielle sen takapyörien kautta.
Viimeisen silauksen täyssähköauton muotoilulle antaa auton tavaratilassa oleva tummakrominen VZ-logo, sekä tumman kromin värinen Cupra-teksti.
Cupra Born VZ:n sisusta jatkaa emotionaalista muotoilua. Vakiovarusteiset Cup Bucket -kuppi-istuimet ovat erikoisvalinta, joka löytyy vain tästä Cupra Born -versiosta. Niiden matalampi istuma-asento takaa ergonomisemman ja urheilullisemman istuma-asennon.
Cupra Born VZ:n Cup Bucket -kuppi-istuimet on valmistettu kierrätetystä Seaqual® Yarn -tekstiilistä sekä Dinamicasta, jossa on 73 % kierrätettyä polyesteriä.
Kuppi-istuinten selkänojaosa on päällystetty kestävällä, luonnollisella pellavakuitumateriaalilla.
Tekniikka, jossa käytetään pellavakasvia, käyttää luonnon ainutlaatuisia ominaisuuksia parantaakseen Born VZ:n sisustusta.
Käytetty materiaali leikkaa painoa, vähentää muovin käyttöä ja vähentää kokonaisympäristövaikutusta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun brändin auton toiminnallinen elementti sisältää luonnonkuituja.
Alustan kokoonpanon parannusten ansiosta Cupra Born VZ tarjoaa sekä viiden istuimen mukavuuden että kattoikkunan tuoman eloisuuden samassa paketissa.
Koko mallistossa on vakiona uusi ja suurempi 12,9-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka yhdistää kosketusnäytön edut uuteen, retro-taustavalaistuun kosketuspalkkiin sisäilman ja äänenvoimakkuuden säätämiseksi. Uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaa myös akun esilämmityksen varmistaen nopean pikalatauksen myös kylmemmissä olosuhteissa. Cupra Born VZ -malliin on saatavilla myös uusi korkealaatuinen 10 kaiuttimen äänijärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa.
Cupra
Cupra Born VZ sisältää myös ohjauspyörästä löytyvät regeneroinnin voimakkuussäätimet, mikä mahdollistaa valinnan kolmen eri energiatason talteenoton välillä. Kun kaasupoljin vapautetaan, moottori toimii generaattorina, joka syöttää energiaa takaisin akkuun ja työntää energiaa takaisin voimansiirtoon ja vähentää jarrujen kulumista.
Regeneratiivisten ominaisuuksien hallinnan parantamiseksi kuljettaja voi käyttää D-tilassa säätimiä siirtyäkseen kolmen eri tason läpi.
Digitalisaatio ja teknologia
Cupra Born VZ:n myötä koko Born -malliston multimedia päivittyy.
Koko mallistossa on vakiona uusi ja suurempi 12,9-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka yhdistää kosketusnäytön edut uuteen, retro-taustavalaistuun kosketuspalkkiin sisäilman ja äänenvoimakkuuden säätämiseksi.
Uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaa myös akun esilämmityksen varmistaen nopean pikalatauksen myös kylmemmissä olosuhteissa.
Cupra Born VZ -malliin on saatavilla myös uusi korkealaatuinen 10 kaiuttimen äänijärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa.
Järjestelmä ”upottaa” kuljettajan ja matkustajat ainutlaatuiseen äänikokemukseen. Se on äänitekniikka, joka sisältää Sennheiserin Ambeo Concerto -ohjelmiston; sen avulla pystytään yhdistämään musiikin peruskomponentteja, mukaan lukien erilaiset instrumentit ja aluetiedot, jakaen ne uudelleen koko autossa.
Tämä ohjelmisto tarjoaa puhtaan Sennheiser-soundin, joka on luotu Sennheiserin pitkäaikaisen historian kokemuksella ja tarjoaa artisteille ja musiikin ammattilaisille luotettavia ääniratkaisuja.
Sisätilat on valaistu Smart Light -tekniikalla. Vaakasuuntaiset täys-LED-valot ”kietoutuvat” kojelaudan leveyden ympärille parantamaan tiettyjä ominaisuuksia, antaen varoituksia ja ilmoituksia kuljettajalle ja muille matkustajille.
Tiedot, mukaan lukien lataustila, kuljettajan avustajajärjestelmät (Front Assist, ACC ja C2X vaaravaroitus); multimediatoiminnot (ääniohjaus, puhelu, navigointijärjestelmä), älykäs pysäköintiavustin sekä lukitseminen ja lukituksen avaaminen sekä sisään- ja uloskäynti.
Nämä visuaaliset vihjeet lisäävät tietoisuutta, tehden Cupra Born VZ:stä turvallisemman ja älykkäämmän.
Turvallisuus ja mukavuus
Brändin omistautuminen turvallisuuteen ja käyttömukavuuteen on heti tunnistettavissa laajasta valikoimasta päivitettyjä ja uusia edistyksellisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on integroitu auttamaan ja tukemaan kuljettajaa tilanteesta riippumatta.
Uusi Travel Assist yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen (ACC) ja Lane Assist -kaistavahdin (pitää auton kaistan keskellä) parantaakseen Cupra Born VZ:n ajokokemusta, mutta tämä uusi versio sisältää myös parannuksia huonosti merkityillä teillä ajettaessa, kiitos parviälyn. Se tarjoaa lisäksi kaistanvaihtotuen moottoriteillä ajettaessa.
Pysäköinti on nyt uskomattoman helppoa; uuden Remote Park Assistin avulla kuljettaja voi lopettaa pysäköinnin älypuhelimellaan, kun taas Trained Parking Assist antaa autolle mahdollisuuden oppia pysäköimään tavanomaisille paikoille tallentamalla ominaisuudet ja liikeradat karttaan.
Cupra Born VZ:n istuimet.
Cupra
Jokapäiväiseen pysäköintiin, sijainnista riippumatta, Top View Camera tarjoaa kuljettajalle 360 asteen näkymän autoon ja sen ympäristöön.
Turvallisuus- ja käyttömukavuusteknologiapaketti sisältää myös Side Assistin, joka suojaa kuolleessa kulmassa tai nopeasti lähestyviltä autoilta, Front Light Assist ohjaa automaattisesti ajovalojen toimintaa, dynaaminen liikennemerkkien näyttö tulkitsee liikennemerkkejä ja poistumisvaroitus varoittaa esteistä auton ollessa pysäköitynä.
Ensimmäiset Cupra Born VZ -mallit saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuussa
Täyssähköinen Cupra Born on ollut merkin myydyin malli Suomessa lanseerauksestaan lähtien. Suomessa myytävät Cupra Bornit ovat jatkossa tehokkaita 170 kW e-Boost -malleja joko 59 kWh tai 77 kWh akulla.
Suomessa Cupra Born -mallien hinnat alkavat 39 990 eurosta.
Vakiovarusteena on mm. akun esilämmitys, uusi 12,9 tuuman näytöllä varustettu multimediajärjestelmä parannetulla, nopeasti reagoivalla käyttöliittymällä, ennakoiva mukautuva vakionopeudensäädin ACC, kaukovaloavustin, led-ajo- ja takavalot ja urheilullinen lämmitettävä Cupra-monitoimiohjauspyörä satelliittikytkimin.
Valmiiksi kattavaa vakiovarustelua voi täydentää valitsemalla huippuvarustellun Impulse-varustetason, joka sisältää mm. hierovat Dinamica-verhoillut erikoisurheiluistuimet, AR-HUD -tuulilasin heijastusnäytön, sekä useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Cupra Born ja sen e-Boost -version sähkömoottori tuottaa tehoa 170 kW (231 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm.
Cupra Born e-Boost -version toimintamatka 77 kWh:n akulla voi olla jopa 547 kilometriä (WLTP).
Cupra Bornin 59 kWh:n akulla varustetun version toimintamatka on puolestaan jopa 424 km (WLTP).
Maksimilatausteho on malliversiosta riippuen joko 165 kW tai 175 kW.
Cupra Born -malliversioiden takuu on 5 vuotta tai 100 000 km. Akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 km.
Ensimmäiset Cupra Born VZ -mallit saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuussa. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin kolme kuukautta.
Cupra-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Tassut subille
Epikoret valkoisina
Kolmikanavainen päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI