Ensimmäiset Cupra Born VZ -mallit saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuussa. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin kolme kuukautta.

Ensimmäiset Cupra Born VZ -mallit saapuvat Suomen jälleenmyyjille syyskuussa. Tämän hetken tuotantotilanteen mukainen toimitusaika on noin kolme kuukautta.

Cupra

Cupra Born VZ saa lisää suorituskykyä – lisäksi koko Cupra Born -mallisto päivittyy

Cupra Born VZ saa teholukemaksi 240 kW ja maksimiväännöksi 545 Nm. 0–100 km/h taipuu vain 5,6 sekuntiin, ja huippunopeus kohoaa arvoon 200 km/h.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra Born oli brän­din en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen mal­li ja täy­del­li­nen esi­merk­ki säh­köis­ty­mi­sen ja suo­ri­tus­ky­vyn lii­tos­ta.

Cup­ra vie tätä sy­säys­tä nyt eteen­päin Cup­ra Born VZ -mal­lil­la – uu­si ja te­hok­kaam­pi ver­sio, joka ins­pi­roi maa­il­maa Bar­ce­lo­nas­ta kä­sin.

VZ tar­koit­taa es­pan­jak­si Ve­lo­zia – Cup­ra Born VZ tar­jo­aa te­hoa 240 kW ja vään­töä 545 Nm, joka koh­dis­te­taan tiel­le pa­ran­ne­tun jou­si­tuk­sen sää­dön, ur­hei­lul­li­ses­ti sää­de­tyn oh­jauk­sen ja pa­rem­man jar­ru­tun­tu­man an­si­os­ta.

Nämä omi­nai­suu­det yh­des­sä te­ke­vät sii­tä Cup­ra Born -mal­lis­ton suo­ri­tus­ky­kyi­sim­män ja sa­mal­la yh­den seg­ment­tin­sä ur­hei­lul­li­sim­mis­ta au­tois­ta.

"Cup­ra Born on ol­lut Cup­ra-mal­lis­ton suo­sik­ki heti lan­see­rauk­ses­ta läh­tien. Cup­ra Born VZ:n avul­la tuom­me mal­liin en­tis­tä enem­män suo­ri­tus­ky­kyä, mikä to­dis­taa jäl­leen ker­ran, et­tä säh­köis­ty­mi­nen ja suo­ri­tus­ky­ky ovat täy­del­li­siä yh­des­sä. La­tau­sai­ka, toi­min­ta­mat­ka ja käy­tet­tä­vyys ovat te­ki­jöi­tä, joi­ta asi­ak­kaat ar­vos­ta­vat – täy­den­ty­nyt Cup­ra Born -mal­lis­tom­me vas­taa tä­hän ky­syn­tään täy­del­li­ses­ti", sa­noo K-Au­ton Cup­ran lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Juk­ka Kiu­ru.

Voi­man­siir­to ja alus­ta

Cup­ra Born VZ:ssä käy­te­tään Cup­ra Bor­nin edis­tyk­sel­lis­tä voi­man­siir­to­tek­niik­kaa: täys­säh­köi­nen jär­jes­tel­mä tuot­taa nyt te­hoa 240 kW – eli 40 % enem­män kuin e-Boost-ver­sio.

Vään­tö­mo­ment­ti kas­voi 545 Nm:iin – mikä on 75 % enem­män kuin mis­sään muus­sa Born-ver­si­os­sa.

Se tar­koit­taa, et­tä Cup­ra Born VZ saa­vut­taa 0–100 km/h vain 5,6 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on myös kas­va­nut ja se on nyt ra­joi­tet­tu 200 km/h – eli 40 km/h enem­män kuin e-Boost-ver­si­os­sa.

Cup­ra Born VZ tuo myös pa­ran­nuk­sia alus­taan luo­dak­seen yli­ver­tai­sen dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn. Uu­si DCC Sport -jou­si­tus, herk­kä oh­jaus­käyt­täy­ty­mi­nen ja pa­ran­net­tu jar­ru­pol­ki­men tun­tu­ma.

Ta­ka­na uu­det is­kun­vai­men­ti­met ja jou­set yh­dis­ty­vät etuo­san päi­vi­tet­ty­jen vai­men­ti­mien vent­tii­li­a­se­tuk­siin ja jou­siin. Yh­des­sä päi­vi­te­tyil­lä kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­mil­la ne luo­vat DCC Sport -jou­si­tuk­sen, joka tar­jo­aa pa­rem­man ajo­va­kau­den, pi­don ja tun­tu­man tie­hen.

Toi­min­ta­mat­ka ja la­taus

Cup­ra ei ha­lua saa­vut­taa suo­ri­tus­ky­kyä ta­lou­del­li­suu­des­ta tin­ki­mäl­lä. Cup­ra Born VZ:n toi­min­ta­mat­ka on jopa 588 km (Suo­men va­rus­te­lu). Ak­ku­pa­ket­tia on pa­ran­net­tu, ja sen net­to­ka­pa­si­teet­ti on nyt 79 kWh.

Cupra Born VZ:ssä käytetään Cupra Bornin edistyksellistä voimansiirtotekniikkaa: täyssähköinen järjestelmä tuottaa nyt tehoa 240 kW – eli 40 % enemmän kuin e-Boost-versio. Vääntömomentti kasvoi 545 Nm:iin – mikä on 75 % enemmän kuin missään muussa Born-versiossa. Se tarkoittaa, että Cupra Born VZ saavuttaa 0–100 km/h vain 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on myös kasvanut ja se on nyt rajoitettu 200 km/h – eli 40 km/h enemmän kuin e-Boost-versiossa. Cupra Born VZ tuo myös parannuksia alustaan luodakseen ylivertaisen dynaamisen suorituskyvyn. Uusi DCC Sport -jousitus, herkkä ohjauskäyttäytyminen ja parannettu jarrupolkimen tuntuma.

Cupra Born VZ:ssä käytetään Cupra Bornin edistyksellistä voimansiirtotekniikkaa: täyssähköinen järjestelmä tuottaa nyt tehoa 240 kW – eli 40 % enemmän kuin e-Boost-versio. Vääntömomentti kasvoi 545 Nm:iin – mikä on 75 % enemmän kuin missään muussa Born-versiossa. Se tarkoittaa, että Cupra Born VZ saavuttaa 0–100 km/h vain 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on myös kasvanut ja se on nyt rajoitettu 200 km/h – eli 40 km/h enemmän kuin e-Boost-versiossa. Cupra Born VZ tuo myös parannuksia alustaan luodakseen ylivertaisen dynaamisen suorituskyvyn. Uusi DCC Sport -jousitus, herkkä ohjauskäyttäytyminen ja parannettu jarrupolkimen tuntuma.

Cupra

La­taus­tek­niik­ka py­syy myös käy­tän­nöl­li­se­nä; au­to voi­daan la­da­ta ko­to­na 11 kW:n te­hol­la tai 185 kW:n te­hol­la DC- pi­ka­la­taus­pis­tees­sä, mikä tar­koit­taa, et­tä 10–80 %:n pi­ka­la­taus kes­tää vain noin 30 mi­nuut­tia.

Ul­ko­puo­len ja si­sus­tan muo­toi­lu

Cup­ra Born VZ:n va­li­koi­maan on li­sät­ty kak­si uut­ta, jou­kos­ta erot­tu­vaa vä­ri­vaih­to­eh­toa: yk­si­no­maan Cup­ra Born VZ:n va­li­koi­mas­sa on nyt Dark Fo­rest sekä Mid­night Black.

Es­te­tiik­ka koh­taa suo­ri­tus­ky­vyn, kun saa­ta­vil­le tu­le­vat uu­det 20-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet joko 3D-ku­pa­ri­puo­lin tai ta­o­tul­la tek­nii­kal­la. Ne ko­ros­ta­vat au­ton roh­ke­aa ja ur­hei­lul­lis­ta hen­keä.

Le­ve­äm­mät, huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyi­set ren­kaat aut­ta­vat vä­lit­tä­mään Cup­ra Born VZ:n te­hon ja vään­tö­mo­men­tin tiel­le sen ta­ka­pyö­rien kaut­ta.

Vii­mei­sen si­lauk­sen täys­säh­kö­au­ton muo­toi­lul­le an­taa au­ton ta­va­ra­ti­las­sa ole­va tum­mak­ro­mi­nen VZ-logo, sekä tum­man kro­min vä­ri­nen Cup­ra-teks­ti.

Cup­ra Born VZ:n si­sus­ta jat­kaa emo­ti­o­naa­lis­ta muo­toi­lua. Va­ki­o­va­rus­tei­set Cup Buc­ket -kup­pi-is­tui­met ovat eri­kois­va­lin­ta, joka löy­tyy vain täs­tä Cup­ra Born -ver­si­os­ta. Nii­den ma­ta­lam­pi is­tu­ma-asen­to ta­kaa er­go­no­mi­sem­man ja ur­hei­lul­li­sem­man is­tu­ma-asen­non.

Cup­ra Born VZ:n Cup Buc­ket -kup­pi-is­tui­met on val­mis­tet­tu kier­rä­te­tys­tä Se­a­qu­al® Yarn -teks­tii­lis­tä sekä Di­na­mi­cas­ta, jos­sa on 73 % kier­rä­tet­tyä po­ly­es­te­riä.

Kup­pi-is­tuin­ten sel­kä­no­ja­o­sa on pääl­lys­tet­ty kes­tä­väl­lä, luon­nol­li­sel­la pel­la­va­kui­tu­ma­te­ri­aa­lil­la.

Tek­niik­ka, jos­sa käy­te­tään pel­la­va­kas­via, käyt­tää luon­non ai­nut­laa­tui­sia omi­nai­suuk­sia pa­ran­taak­seen Born VZ:n si­sus­tus­ta.

Käy­tet­ty ma­te­ri­aa­li leik­kaa pai­noa, vä­hen­tää muo­vin käyt­töä ja vä­hen­tää ko­ko­nai­sym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ta. Tämä on en­sim­mäi­nen ker­ta, kun brän­din au­ton toi­min­nal­li­nen ele­ment­ti si­säl­tää luon­non­kui­tu­ja.

Alus­tan ko­koon­pa­non pa­ran­nus­ten an­si­os­ta Cup­ra Born VZ tar­jo­aa sekä vii­den is­tui­men mu­ka­vuu­den et­tä kat­toik­ku­nan tuo­man eloi­suu­den sa­mas­sa pa­ke­tis­sa.

Koko mallistossa on vakiona uusi ja suurempi 12,9-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka yhdistää kosketusnäytön edut uuteen, retro-taustavalaistuun kosketuspalkkiin sisäilman ja äänenvoimakkuuden säätämiseksi. Uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaa myös akun esilämmityksen varmistaen nopean pikalatauksen myös kylmemmissä olosuhteissa. Cupra Born VZ -malliin on saatavilla myös uusi korkealaatuinen 10 kaiuttimen äänijärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa.

Koko mallistossa on vakiona uusi ja suurempi 12,9-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka yhdistää kosketusnäytön edut uuteen, retro-taustavalaistuun kosketuspalkkiin sisäilman ja äänenvoimakkuuden säätämiseksi. Uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaa myös akun esilämmityksen varmistaen nopean pikalatauksen myös kylmemmissä olosuhteissa. Cupra Born VZ -malliin on saatavilla myös uusi korkealaatuinen 10 kaiuttimen äänijärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Sennheiser Mobilityn audioasiantuntijoiden kanssa.

Cupra

Cup­ra Born VZ si­säl­tää myös oh­jaus­pyö­räs­tä löy­ty­vät re­ge­ne­roin­nin voi­mak­kuus­sää­ti­met, mikä mah­dol­lis­taa va­lin­nan kol­men eri ener­gi­a­ta­son tal­tee­no­ton vä­lil­lä. Kun kaa­su­pol­jin va­pau­te­taan, moot­to­ri toi­mii ge­ne­raat­to­ri­na, joka syöt­tää ener­gi­aa ta­kai­sin ak­kuun ja työn­tää ener­gi­aa ta­kai­sin voi­man­siir­toon ja vä­hen­tää jar­ru­jen ku­lu­mis­ta.

Re­ge­ne­ra­tii­vis­ten omi­nai­suuk­sien hal­lin­nan pa­ran­ta­mi­sek­si kul­jet­ta­ja voi käyt­tää D-ti­las­sa sää­ti­miä siir­ty­äk­seen kol­men eri ta­son läpi.

Di­gi­ta­li­saa­tio ja tek­no­lo­gia

Cup­ra Born VZ:n myö­tä koko Born -mal­lis­ton mul­ti­me­dia päi­vit­tyy.

Koko mal­lis­tos­sa on va­ki­o­na uu­si ja suu­rem­pi 12,9-tuu­mai­sel­la näy­töl­lä va­rus­tet­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, joka yh­dis­tää kos­ke­tus­näy­tön edut uu­teen, ret­ro-taus­ta­va­lais­tuun kos­ke­tus­palk­kiin si­säil­man ja ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­tä­mi­sek­si.

Uu­si käyt­tö­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa myös akun esi­läm­mi­tyk­sen var­mis­ta­en no­pe­an pi­ka­la­tauk­sen myös kyl­mem­mis­sä olo­suh­teis­sa.

Cup­ra Born VZ -mal­liin on saa­ta­vil­la myös uu­si kor­ke­a­laa­tui­nen 10 kai­ut­ti­men ää­ni­jär­jes­tel­mä, joka on ke­hi­tet­ty yh­teis­työs­sä Sen­n­hei­ser Mo­bi­li­tyn au­di­oa­si­an­tun­ti­joi­den kans­sa.

Jär­jes­tel­mä ”upot­taa” kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jat ai­nut­laa­tui­seen ää­ni­ko­ke­muk­seen. Se on ää­ni­tek­niik­ka, joka si­säl­tää Sen­n­hei­se­rin Am­beo Con­cer­to -oh­jel­mis­ton; sen avul­la pys­ty­tään yh­dis­tä­mään mu­sii­kin pe­rus­kom­po­nent­te­ja, mu­kaan lu­kien eri­lai­set inst­ru­men­tit ja alu­e­tie­dot, ja­ka­en ne uu­del­leen koko au­tos­sa.

Tämä oh­jel­mis­to tar­jo­aa puh­taan Sen­n­hei­ser-soun­din, joka on luo­tu Sen­n­hei­se­rin pit­kä­ai­kai­sen his­to­ri­an ko­ke­muk­sel­la ja tar­jo­aa ar­tis­teil­le ja mu­sii­kin am­mat­ti­lai­sil­le luo­tet­ta­via ää­ni­rat­kai­su­ja.

Si­sä­ti­lat on va­lais­tu Smart Light -tek­nii­kal­la. Vaa­ka­suun­tai­set täys-LED-va­lot ”kie­tou­tu­vat” ko­je­lau­dan le­vey­den ym­pä­ril­le pa­ran­ta­maan tiet­ty­jä omi­nai­suuk­sia, an­ta­en va­roi­tuk­sia ja il­moi­tuk­sia kul­jet­ta­jal­le ja muil­le mat­kus­ta­jil­le.

Tie­dot, mu­kaan lu­kien la­taus­ti­la, kul­jet­ta­jan avus­ta­ja­jär­jes­tel­mät (Front As­sist, ACC ja C2X vaa­ra­va­roi­tus); mul­ti­me­di­a­toi­min­not (ää­ni­oh­jaus, pu­he­lu, na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä), äly­käs py­sä­köin­ti­a­vus­tin sekä lu­kit­se­mi­nen ja lu­ki­tuk­sen avaa­mi­nen sekä si­sään- ja ulos­käyn­ti.

Nämä vi­su­aa­li­set vih­jeet li­sää­vät tie­toi­suut­ta, teh­den Cup­ra Born VZ:stä tur­val­li­sem­man ja älyk­kääm­män.

Tur­val­li­suus ja mu­ka­vuus

Brän­din omis­tau­tu­mi­nen tur­val­li­suu­teen ja käyt­tö­mu­ka­vuu­teen on heti tun­nis­tet­ta­vis­sa laa­jas­ta va­li­koi­mas­ta päi­vi­tet­ty­jä ja uu­sia edis­tyk­sel­li­siä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, jot­ka on in­teg­roi­tu aut­ta­maan ja tu­ke­maan kul­jet­ta­jaa ti­lan­tees­ta riip­pu­mat­ta.

Uu­si Tra­vel As­sist yh­dis­tää mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men (ACC) ja Lane As­sist -kais­ta­vah­din (pi­tää au­ton kais­tan kes­kel­lä) pa­ran­taak­seen Cup­ra Born VZ:n ajo­ko­ke­mus­ta, mut­ta tämä uu­si ver­sio si­säl­tää myös pa­ran­nuk­sia huo­nos­ti mer­ki­tyil­lä teil­lä ajet­ta­es­sa, kii­tos par­vi­ä­lyn. Se tar­jo­aa li­säk­si kais­tan­vaih­to­tu­en moot­to­ri­teil­lä ajet­ta­es­sa.

Py­sä­köin­ti on nyt us­ko­mat­to­man help­poa; uu­den Re­mo­te Park As­sis­tin avul­la kul­jet­ta­ja voi lo­pet­taa py­sä­köin­nin äly­pu­he­li­mel­laan, kun taas Trai­ned Par­king As­sist an­taa au­tol­le mah­dol­li­suu­den op­pia py­sä­köi­mään ta­va­no­mai­sil­le pai­koil­le tal­len­ta­mal­la omi­nai­suu­det ja lii­ke­ra­dat kart­taan.

Cupra Born VZ:n istuimet.

Cupra Born VZ:n istuimet.

Cupra

Jo­ka­päi­väi­seen py­sä­köin­tiin, si­jain­nis­ta riip­pu­mat­ta, Top View Ca­me­ra tar­jo­aa kul­jet­ta­jal­le 360 as­teen nä­ky­män au­toon ja sen ym­pä­ris­töön.

Tur­val­li­suus- ja käyt­tö­mu­ka­vuus­tek­no­lo­gi­a­pa­ket­ti si­säl­tää myös Side As­sis­tin, joka suo­jaa kuol­lees­sa kul­mas­sa tai no­pe­as­ti lä­hes­ty­vil­tä au­toil­ta, Front Light As­sist oh­jaa au­to­maat­ti­ses­ti ajo­va­lo­jen toi­min­taa, dy­naa­mi­nen lii­ken­ne­merk­kien näyt­tö tul­kit­see lii­ken­ne­merk­ke­jä ja pois­tu­mis­va­roi­tus va­roit­taa es­teis­tä au­ton ol­les­sa py­sä­köi­ty­nä.

En­sim­mäi­set Cup­ra Born VZ -mal­lit saa­pu­vat Suo­men jäl­leen­myy­jil­le syys­kuus­sa

Täys­säh­köi­nen Cup­ra Born on ol­lut mer­kin myy­dyin mal­li Suo­mes­sa lan­see­rauk­ses­taan läh­tien. Suo­mes­sa myy­tä­vät Cup­ra Bor­nit ovat jat­kos­sa te­hok­kai­ta 170 kW e-Boost -mal­le­ja joko 59 kWh tai 77 kWh akul­la.

Suo­mes­sa Cup­ra Born -mal­lien hin­nat al­ka­vat 39 990 eu­ros­ta.

Va­ki­o­va­rus­tee­na on mm. akun esi­läm­mi­tys, uu­si 12,9 tuu­man näy­töl­lä va­rus­tet­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä pa­ran­ne­tul­la, no­pe­as­ti re­a­goi­val­la käyt­tö­liit­ty­mäl­lä, en­na­koi­va mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ACC, kau­ko­va­lo­a­vus­tin, led-ajo- ja ta­ka­va­lot ja ur­hei­lul­li­nen läm­mi­tet­tä­vä Cup­ra-mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä sa­tel­liit­ti­kyt­ki­min.

Val­miik­si kat­ta­vaa va­ki­o­va­rus­te­lua voi täy­den­tää va­lit­se­mal­la huip­pu­va­rus­tel­lun Im­pul­se-va­rus­te­ta­son, joka si­säl­tää mm. hie­ro­vat Di­na­mi­ca-ver­hoil­lut eri­koi­sur­hei­luis­tui­met, AR-HUD -tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näy­tön, sekä usei­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä.

Cup­ra Born ja sen e-Boost -ver­si­on säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 170 kW (231 hv) ja mak­si­mi­vään­tö on 310 Nm.

Cup­ra Born e-Boost -ver­si­on toi­min­ta­mat­ka 77 kWh:n akul­la voi ol­la jopa 547 ki­lo­met­riä (WLTP).

Cup­ra Bor­nin 59 kWh:n akul­la va­rus­te­tun ver­si­on toi­min­ta­mat­ka on puo­les­taan jopa 424 km (WLTP).

Mak­si­mi­la­taus­te­ho on mal­li­ver­si­os­ta riip­pu­en joko 165 kW tai 175 kW.

Cup­ra Born -mal­li­ver­si­oi­den ta­kuu on 5 vuot­ta tai 100 000 km. Ak­ku­ta­kuu on 8 vuot­ta tai 160 000 km.

En­sim­mäi­set Cup­ra Born VZ -mal­lit saa­pu­vat Suo­men jäl­leen­myy­jil­le syys­kuus­sa. Tä­män het­ken tuo­tan­to­ti­lan­teen mu­kai­nen toi­mi­tu­sai­ka on noin kol­me kuu­kaut­ta.

Cup­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN