Cupra Formentor testattiin useilla uusilla osa-alueilla mukaan lukien osittaisen etutörmäystestin liikkuvaan esteeseen. Uusi testi korvasi vanhan kiinteään esteeseen tehdyn testin ja se auttaa nyt paremmin arvioimaan matkustajien turvallisuutta auton sisällä mutta myös sitä, kuinka auton etuosan rakenteet myötävaikuttavat tällaisessa törmäystilanteessa.
Cupra
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Cupra Formentor, Cupra-brändille kehitetty ja suunniteltu ensimmäinen oma malli, saavutti täydet viisi tähteä Euro NCAP:n turvallisuutta mittaavissa testeissä.
Cupra-brändin malli oli ensimmäistä kertaa testattavana Euro NCAP:n autojen turvallisuutta mittavissa testeissä. Tämä on merkkipaalu Cupra-brändille ja sen omalle ensimmäiselle automallille. Erityisesti myös sen vuoksi, että testeissä sovellettiin uusia tiukempia testistandardeja, ja huippuarvosanan saaminen organisaation turvallisuustesteissä on entistä haastavampaa.
“Cupra ottaa huimia askeleita kasvaessaan omana brändinään ja kohtasi Euro NCAP -turvallisuustestit ensimmäistä kertaa kehityskaarensa aikana. Tämä on merkkipaalu, vaikkakin haasteellinen sellainen, koska Euro NCAP testausohjelma on muuttunut merkittävästi mutta Cupra Formentor on suunniteltu nousemaan tälle tasolle”, sanoi Cupran ja Seatin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Werner Tietz.
Cupra Formentor testattiin useilla uusilla osa-alueilla mukaan lukien osittaisen etutörmäystestin liikkuvaan esteeseen. Uusi testi korvasi vanhan kiinteään esteeseen tehdyn testin ja se auttaa nyt paremmin arvioimaan matkustajien turvallisuutta auton sisällä mutta myös sitä, kuinka auton etuosan rakenteet myötävaikuttavat tällaisessa törmäystilanteessa.
Euro NCAP uudisti myös sivutörmäystestin. Nyt tässä testissä sivulta tulevan vaunun nopeus ja massa ovat erilaiset, lisäten samalla testin vaikutusta. Euro NCAP -turvallisuustestissä arvioidaan nyt paitsi kuljettajan saamaa suojaa myös sitä, miten törmäys vaikuttaa kuljettajaan ja vieressä istuvan istuimeen. Tämän myötä viiden tähden saavuttaminen on tullut entistä vaikeammaksi.
Euro NCAP -turvallisuustesteissä on lisätty vaikeuskerrointa passiivisen turvallisuuden alueella. Entistä enemmän asetetaan painoarvoa myös viimeisimmän sukupolven törmäyksestä varoittaville ja kuljettajaa avustaville järjestelmille. Turvallisuutta lisäävistä avustimista arvioidaan esimerkiksi kuljettajan vireystilaa seuraavaa järjestelmää. Lisäksi testeihin on lisätty uusia skenaarioita hätäjarrutusteknologian toimivuuden mittaamiseksi sisältäen mm. peruutustilanteen ja risteävässä liikenteessä kääntymisen.
Viimeisimmän sukupolven teknologioita
Cupra Formentorin viimeisimmän sukupolven teknologiat tekevät autosta turvallisemman ajaa ja matkustaa, ja samalla ne auttoivat saavuttamaan Euro NCAP -turvallisuustestien asettamat vaatimukset.
Cupra Formentor sai hyvät arvosanat kaikilla testatuilla osa-alueilla: aikuismatkustajien turvallisuus 93 %, lapsimatkustajien turvallisuus 88 %, muiden tiellä liikkujien turvallisuus 68 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 80 %.
Cupra
Järjestelmät kuten automaattinen hätäjarrutus, kaistanvaihtoavustin, poistumisavustin, liikennemerkkien tunnistus, ruuhka-avustin, kaukovaloavustin ja ennakoiva turvajärjestelmä Pre-Crash Assist työskentelevät yhdessä muodostaen matkustajille turvallisemman ajo- ja matkustuskokemuksen (osa järjestelmistä saatavana lisävarusteena).
Tämän lisäksi uudessa Cupra Formentorissa on seitsemän turvatyynyä, joista yksi on täysin uusi – vakiovarusteinen keskiturvatyyny – se estää mahdollista pääkontaktia kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä esimerkiksi sivutörmäystilanteessa. Järjestelmät kuten Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä jalankulkijan ja polkupyöräilijän tunnistuksella, hätätilanteen ohjaus- ja risteysavustin, kaistanpitoavustin sekä hätäpuhelu tekevät Cupra Formentorista yhden turvallisimmista autoista markkinoilla – Euro NCAP –turvallisuustestituloksen viisi tähteä myös vahvistaa tämän.
Cupra Formentorin Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä havaitsee ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät mutta lisäksi se sisältää hätätilanteen ohjaus- ja risteysavustimen. Silloin kun Front Assist -toiminto aktivoituu, kuljettaja on jo tehnyt ohjausliikkeen yrittäessään väistää kohdetta, hätätilanteen ohjausavustin tekee hallittuja ohjausliikkeitä ja jarruttaa autoa löytääkseen mahdollisimman suosiollisen reitin törmäyksen välttämiseksi.
Cupra Formentor mittapuuna
Cupra Formentor sai hyvät arvosanat kaikilla testatuilla osa-alueilla: aikuismatkustajien turvallisuus 93 %, lapsimatkustajien turvallisuus 88 %, muiden tiellä liikkujien turvallisuus 68 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 80 %.
Cupra Formentor on brändin ensimmäinen malli, joka kävi läpi Euro NCAP –turvallisuustestit. Turvallisuustestejä tekevä organisaatio arvioi testimetodeja kahden vuoden välein ja viime vuonna tehdyt muutokset ovat tehneet testeistä yhä vaativampia ja perusteellisempia.
Cupra-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Kia
Kia
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Jaguar F-Type R-Dynamic Black: Vielä ylellisempiä muunnoksia
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Putkitoiminen cd-soitin Italiasta
Sonyn uudet 4K-projektorit
Cambridge Audion super-integroitu
MR Hifi avasi uuden myymälän
Levykannet ilman vinyyliä
Braun Wandanlage 2021
Qobuz saapui Suomeen
Schiitin minitaajuuskorjain
Kirsi Koiviston perhe asuu puutalossa. "Ei haittaa, jos vähän vetää, kunhan lattia narisee kotoisasti askelten alla."
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän
Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa
Seat Ateca -katumaasturi: Suomeen syksyllä 2016
Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!
Suomi-elokuvan myyttinen avoautoharvinaisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?
UUTTA
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
5 VUOTTA SITTEN...
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
Toyota GR 86: Uusi vastaisku esiteltiin Japanissa
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
LUETUIMMAT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
BMW i4: Esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia
Goodyear: Lanseeraa uuden nastarenkaan, jonka jarrutussuorituskyky jäällä ja lumella sekä käsittely lumella on ylivertainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.