Cupra Formentor testattiin useilla uusilla osa-alueilla mukaan lukien osittaisen etutörmäystestin liikkuvaan esteeseen. Uusi testi korvasi vanhan kiinteään esteeseen tehdyn testin ja se auttaa nyt paremmin arvioimaan matkustajien turvallisuutta auton sisällä mutta myös sitä, kuinka auton etuosan rakenteet myötävaikuttavat tällaisessa törmäystilanteessa.

Cupra Formentor testattiin useilla uusilla osa-alueilla mukaan lukien osittaisen etutörmäystestin liikkuvaan esteeseen. Uusi testi korvasi vanhan kiinteään esteeseen tehdyn testin ja se auttaa nyt paremmin arvioimaan matkustajien turvallisuutta auton sisällä mutta myös sitä, kuinka auton etuosan rakenteet myötävaikuttavat tällaisessa törmäystilanteessa.

Cupra

Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turval­li­suus­tes­teissä

Cupra Formentor, Cupra-brändille kehitetty ja suunniteltu ensimmäinen oma malli, saavutti täydet viisi tähteä Euro NCAP:n turvallisuutta mittaavissa testeissä.

Auto Bild.Uutiset

Cup­ra-brän­din mal­li oli en­sim­mäis­tä ker­taa tes­tat­ta­va­na Eu­ro NCAP:n au­to­jen tur­val­li­suut­ta mit­ta­vis­sa tes­teis­sä. Tämä on merk­ki­paa­lu Cup­ra-brän­dil­le ja sen omal­le en­sim­mäi­sel­le au­to­mal­lil­le. Eri­tyi­ses­ti myös sen vuok­si, et­tä tes­teis­sä so­vel­let­tiin uu­sia tiu­kem­pia tes­tis­tan­dar­de­ja, ja huip­pu­ar­vo­sa­nan saa­mi­nen or­ga­ni­saa­ti­on tur­val­li­suus­tes­teis­sä on en­tis­tä haas­ta­vam­paa.

“Cup­ra ot­taa hui­mia as­ke­lei­ta kas­va­es­saan oma­na brän­di­nään ja koh­ta­si Eu­ro NCAP -tur­val­li­suus­tes­tit en­sim­mäis­tä ker­taa ke­hi­tys­kaa­ren­sa ai­ka­na. Tämä on merk­ki­paa­lu, vaik­ka­kin haas­teel­li­nen sel­lai­nen, kos­ka Eu­ro NCAP tes­tau­soh­jel­ma on muut­tu­nut mer­kit­tä­väs­ti mut­ta Cup­ra For­men­tor on suun­ni­tel­tu nou­se­maan täl­le ta­sol­le”, sa­noi Cup­ran ja Se­a­tin tut­ki­muk­ses­ta ja ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Wer­ner Tietz.

Cup­ra For­men­tor tes­tat­tiin useil­la uu­sil­la osa-alu­eil­la mu­kaan lu­kien osit­tai­sen etu­tör­mäys­tes­tin liik­ku­vaan es­tee­seen. Uu­si tes­ti kor­va­si van­han kiin­te­ään es­tee­seen teh­dyn tes­tin ja se aut­taa nyt pa­rem­min ar­vi­oi­maan mat­kus­ta­jien tur­val­li­suut­ta au­ton si­säl­lä mut­ta myös sitä, kuin­ka au­ton etuo­san ra­ken­teet myö­tä­vai­kut­ta­vat täl­lai­ses­sa tör­mäys­ti­lan­tees­sa.

Eu­ro NCAP uu­dis­ti myös si­vu­tör­mäys­tes­tin. Nyt täs­sä tes­tis­sä si­vul­ta tu­le­van vau­nun no­peus ja mas­sa ovat eri­lai­set, li­sä­ten sa­mal­la tes­tin vai­ku­tus­ta. Eu­ro NCAP -tur­val­li­suus­tes­tis­sä ar­vi­oi­daan nyt pait­si kul­jet­ta­jan saa­maa suo­jaa myös sitä, mi­ten tör­mäys vai­kut­taa kul­jet­ta­jaan ja vie­res­sä is­tu­van is­tui­meen. Tä­män myö­tä vii­den täh­den saa­vut­ta­mi­nen on tul­lut en­tis­tä vai­ke­am­mak­si.

Eu­ro NCAP -tur­val­li­suus­tes­teis­sä on li­sät­ty vai­keus­ker­roin­ta pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den alu­eel­la. En­tis­tä enem­män ase­te­taan pai­no­ar­voa myös vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven tör­mäyk­ses­tä va­roit­ta­vil­le ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­le jär­jes­tel­mil­le. Tur­val­li­suut­ta li­sää­vis­tä avus­ti­mis­ta ar­vi­oi­daan esi­mer­kik­si kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­laa seu­raa­vaa jär­jes­tel­mää. Li­säk­si tes­tei­hin on li­sät­ty uu­sia ske­naa­ri­oi­ta hä­tä­jar­ru­tus­tek­no­lo­gi­an toi­mi­vuu­den mit­taa­mi­sek­si si­säl­tä­en mm. pe­ruu­tus­ti­lan­teen ja ris­te­ä­väs­sä lii­ken­tees­sä kään­ty­mi­sen.

Vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven tek­no­lo­gi­oi­ta

Cup­ra For­men­to­rin vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven tek­no­lo­gi­at te­ke­vät au­tos­ta tur­val­li­sem­man ajaa ja mat­kus­taa, ja sa­mal­la ne aut­toi­vat saa­vut­ta­maan Eu­ro NCAP -tur­val­li­suus­tes­tien aset­ta­mat vaa­ti­muk­set.

Cupra Formentor sai hyvät arvosanat kaikilla testatuilla osa-alueilla: aikuismatkustajien turvallisuus 93 %, lapsimatkustajien turvallisuus 88 %, muiden tiellä liikkujien turvallisuus 68 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 80 %.

Cupra Formentor sai hyvät arvosanat kaikilla testatuilla osa-alueilla: aikuismatkustajien turvallisuus 93 %, lapsimatkustajien turvallisuus 88 %, muiden tiellä liikkujien turvallisuus 68 % ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 80 %.

Cupra

Jär­jes­tel­mät ku­ten au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, pois­tu­mi­sa­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, ruuh­ka-avus­tin, kau­ko­va­lo­a­vus­tin ja en­na­koi­va tur­va­jär­jes­tel­mä Pre-Crash As­sist työs­ken­te­le­vät yh­des­sä muo­dos­ta­en mat­kus­ta­jil­le tur­val­li­sem­man ajo- ja mat­kus­tus­ko­ke­muk­sen (osa jär­jes­tel­mis­tä saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na).

Tä­män li­säk­si uu­des­sa Cup­ra For­men­to­ris­sa on seit­se­män tur­va­tyy­nyä, jois­ta yk­si on täy­sin uu­si – va­ki­o­va­rus­tei­nen kes­ki­tur­va­tyy­ny – se es­tää mah­dol­lis­ta pää­kon­tak­tia kul­jet­ta­jan ja etuis­tui­men mat­kus­ta­jan vä­lil­lä esi­mer­kik­si si­vu­tör­mäys­ti­lan­tees­sa. Jär­jes­tel­mät ku­ten Front As­sist -ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja­lan­kul­ki­jan ja pol­ku­pyö­räi­li­jän tun­nis­tuk­sel­la, hä­tä­ti­lan­teen oh­jaus- ja ris­tey­sa­vus­tin, kais­tan­pi­to­a­vus­tin sekä hä­tä­pu­he­lu te­ke­vät Cup­ra For­men­to­ris­ta yh­den tur­val­li­sim­mis­ta au­tois­ta mark­ki­noil­la – Eu­ro NCAP –tur­val­li­suus­tes­ti­tu­lok­sen vii­si täh­teä myös vah­vis­taa tä­män.

Cup­ra For­men­to­rin Front As­sist -ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ha­vait­see ajo­neu­vot, ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät mut­ta li­säk­si se si­säl­tää hä­tä­ti­lan­teen oh­jaus- ja ris­tey­sa­vus­ti­men. Sil­loin kun Front As­sist -toi­min­to ak­ti­voi­tuu, kul­jet­ta­ja on jo teh­nyt oh­jaus­liik­keen yrit­tä­es­sään väis­tää koh­det­ta, hä­tä­ti­lan­teen oh­jau­sa­vus­tin te­kee hal­lit­tu­ja oh­jaus­liik­kei­tä ja jar­rut­taa au­toa löy­tääk­seen mah­dol­li­sim­man suo­si­ol­li­sen rei­tin tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si.

Cup­ra For­men­tor mit­ta­puu­na

Cup­ra For­men­tor sai hy­vät ar­vo­sa­nat kai­kil­la tes­ta­tuil­la osa-alu­eil­la: ai­kuis­mat­kus­ta­jien tur­val­li­suus 93 %, lap­si­mat­kus­ta­jien tur­val­li­suus 88 %, mui­den tiel­lä liik­ku­jien tur­val­li­suus 68 % ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät 80 %.

Cup­ra For­men­tor on brän­din en­sim­mäi­nen mal­li, joka kävi läpi Eu­ro NCAP –tur­val­li­suus­tes­tit. Tur­val­li­suus­tes­te­jä te­ke­vä or­ga­ni­saa­tio ar­vi­oi tes­ti­me­to­de­ja kah­den vuo­den vä­lein ja vii­me vuon­na teh­dyt muu­tok­set ovat teh­neet tes­teis­tä yhä vaa­ti­vam­pia ja pe­rus­teel­li­sem­pia.

Cup­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN