JUha Peltonen
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Täysin uusi 4 343 mm pituinen Dacia Duster perustuu CMF-B -pohjalevyyn. Malli on saatavilla sekä etuvetoisena että nelivetoisena, ja kolmena varustetasona.
Vaikka monikaan ei lähde Dusterilla maastoon, niin nelivetoisen Dacia Dusterin ominaisuuksista mainittakoon erilaiset maastoajotilat, jotka voidaan valita keskikonsolin valitsimesta, ynnä tehokas alamäkihidastin sekä mäkilähtöavustin.
Lisävarusteinen Multiview-kamera on maastoajolenkin kokemusten perusteella paitsi erinomainen, myös äärimmäisen tärkeä varuste ajettaessa metsäolosuhteissa.
Erittäin maastokykyinen
Auto Bildillä oli tilaisuus testata nelivetoista Dacia Duster TCe 130 4x4 Extremeä ensiesittelyn yhteydessä vaativalla maastoradalla, jonka eri osiot auto selvitti moitteettomasti.
Tällöin ajotiloista käytettiin Off-Road -ajotilaa, sekä sopivin paikoin erittäin tehokkaasti toimivaa alamäkihidastinta (HDC).
Auto Bildillä oli tilaisuus testata nelivetoista Dacia Duster TCe 130 4x4 Extremeä ensiesittelyn yhteydessä vaativalla maastoradalla, jonka eri osiot auto selvitti moitteettomasti.
Juha Peltonen
Nelivetoisen maavara on 217 mm, kun vastaavasti etuvetoisen maavaraksi ilmoitetaan 209 mm. Lähestymiskulma on yli 30 astetta.
Juha Peltonen
Bensiiniturbossa, eli kevythybridi Dacia Duster TCe:ssä sovelletaan 48 voltin järjestelmää. Versio on etu- tai nelivetoinen, ja nelivetoisella saadaan vetää 1 500-kiloista vaunua.
Juha Peltonen
Alamäkihidastin sisältyy Extreme-varustelussa myös etuvetoiseen versioon.
Extremessä on myös perinteinen käsijarru, toisin kuin Journeyssa, jossa on sähköinen seisontajarru..
Nelivetoisen maavara on 217 mm, kun vastaavasti etuvetoisen maavaraksi ilmoitetaan 209 mm. Lähestymiskulma on yli 30 astetta.
Kevythybridillä saa nelivetoisena vetää 1 500 kilon vaunua
Bensiiniturbossa, eli kevythybridi Dacia Duster TCe:ssä sovelletaan 48 voltin järjestelmää. Versio on etu- tai nelivetoinen, ja nelivetoisella saadaan vetää 1 500-kiloista vaunua.
Tehoa Dacia Duster TCe 130 kehittää 130 hv/4500 r/min. Maksimiväännöksi saadaan 230 Nm/2100 r/min.
Uudessa Dacia Dusterissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, sekä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö varustettuna uudella, selkeällä käyttöliittymällä, sekä parhaimmillaan integroidulla navigoinnilla (seuraa vakiona Journey-versiossa).
Juha Peltonen
Matkamukavat etuistuimet on verhoiltu Microcloud-erikoisverhoilulla, joka seuraa Dacia Duster Extreme -versiossa vakiona. Materiaali on likaa hylkivää.
Juha Peltonen
Takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa.
Juha Peltonen
Dacia Duster TCe 130:n bensiinin kulutukseksi kerrotaan 5,5 l/100 km.
Vastaavasti itselataava hybridi, automaattivaihteinen Hybrid 140, tuottaa tehoa 140 hv/5600 r/min, ja kuluttaa 5,0-5,1 l/100 km.
Versiolla saadaan vetää 750-kiloista perävaunua, ja autossa on 50 litran bensiinisäiliö sekä hiljainen, täyssähköinen ajotila.
Mainittakoon vaihteistovälityksistä ykkösen olevan maastohenkisesti niin tiheäksi välitetty, että liikkeelle lähdetään tavanomaisessa kaupunki- ja maantieajossa aina kakkosvaihteella.,
Avarat sisätilat
Matkamukavat etuistuimet on verhoiltu Microcloud-erikoisverhoilulla, joka seuraa Dacia Duster Extreme -versiossa vakiona. Materiaali on likaa hylkivää.
Ainoastaan Extremessä on vihreän ja harmaan sävyinen sisustus. Takaistuimella jää asiallisesti polvitilaa.
Lämmitettävä ohjauspyörä seuraa Suomessa vakiovarusteena.
Ainoastaan Journey-varusteluun sisältyvät esimerkiksi sellaiset varusteet, kuten 18-tuumaiset Tagasan-kevytmetallivanteet, MediaNAV Live -multimedia, johon sisältyvät Arkamys-äänentoistojärjestelmä kuudella kaiuttimella, yhdistetty navigointi, langaton älypuhleimen peilausvalmius (Apple CarPlay/Android Auto), sähköinen seisontajarru, sekä tavaratilan irrotettava välipohja.
Kaukovaloavustin lukeutuu vakiovarusteisiin varustetasoissa Journey sekä Extreme.
Tavaratilaa Dacia Duster tarjoaa 430-517 litraa. Tavaratilan kaukalomatto seuraa yksinomaan Extreme-varustetason yhteydessä.
Juha Peltonen
Dacia Dusterissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, sekä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö varustettuna uudella, selkeällä käyttöliittymällä, sekä parhaimmillaan integroidulla navigoinnilla (seuraa vakiona Journey-versiossa).
Tavaratilaa Dacia Duster tarjoaa 430-517 litraa. Todettakoon myös, että noin 20 % Dacia Dusterin muoviosista olevan Starkle-kierrätysmuovia. Tavaratilan kaukalomatto seuraa vain Extreme-varustelun yhteydessä.
Kerrottakoon vielä, että Dusterin lukemattomiin vakiovarusteisiin sisältyvät esimerkiksi aktiivinen hätäjarrutustoiminto, Starkle-materiaalista valmistetut ovien ja pyöräkoteloiden kaarin suojat, sekä ölypuhelinteline.i
Neliveto alle 30 tuhannen
Etuvetoisen Dacia Duster TCe 130 4x2 Expressionin hinta alkaa 24 600 eurosta. Edullisin nelivetoinen Dacia Duster TCe 130 4x4 maksaa alkaen 28 399 euroa.
Mielenkiintoista on sekin, että nelivetoversiot Dacia Duster TCe 130 4x4 Journey, Dacia Duster TCe 130 4x4 Extreme, etuvetoinen Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Journey, sekä etuvetoinen Dacia Duster Hybrid 140 4x2 Extreme, maksavat itse kukin 30 399 euroa.
Dacia-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Trianglen uusi ulkokaiutin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ