Suomeen tuotavat Dacia Dusterit ovat TCe 130 Expression etu- ja nelivetoisena, nelivetoinen Duster TCe 130 myös Journey ja Extreme -varustein ja etuvetoinen Duster Hybrid 140 Journey tai Extreme -varustein.
Dacia
Dacia Duster: Kaikki uutta perusrakenteesta alkaen
Dacia Duster on ollut jo vuosia katumaastureiden markkinajohtaja Euroopassa yksityisostajien keskuudessa. Kolmas sukupolvi kunnioittaa edeltäjiään, mutta nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.
Dacia kasvatti mallistoaan vuonna 2010 ensimmäisellä katumaasturillaan Dusterilla, joka nousi heti luokassaan ostajien suosikiksi niin Euroopassa kuin Suomessa.
Seitsemän vuotta myöhemmin oli toisen sukupolven vuoro, joka rynnisti yksityisten autonostajien markkinassa Euroopan eniten rekisteröidyksi katumaasturiksi, minkä paikan se on säilyttänyt vuosikaudet.
Dacia Duster on edennyt 14 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,3 miljoonaa kappaletta.
Dacia Dustereita tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla, eli linjalta valmistuu yksi auto minuutissa. Keväällä 2024 siellä alkaa Dacia Dusterin kolmannen, täysin uuden sukupolven tuotanto.
Tutut mittasuhteet, mutta kaikki on uutta
Dacian muotoilujohtaja David Durand toteaa, että he hioivat kolmannen sukupolven Dacia Dusterin mittasuhteita tarkkaan.
Oli tärkeää säilyttää Dacia Dusterin DNA, joka on hyvin tunnistettava. Täysin uusi Dacia Duster jatkaa Dacian muotoilufilosofiaa, missä auton linjoissa on kaikki välttämätön, muttei mitään kikkailua.
Vaikka täysin uusi Dacia Duster näyttää tutulta, on siirtymä toisesta sukupolvesta kolmanteen muotoilullisesti paljon suurempi kuin edellinen.
Uuden nelivetoisen Dacia Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm) on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.
Dacia
Peruslinjat ovat yksinkertaiset ja samalla vahvat. Korin yksityiskohtia on hiottu käytännöllisyyttä parantaen, mikä tarkoittaa käytännössä muun muassa aiempaa suurempaa takaluukkua.
Dacia Duster on aina ollut katumaasturiksi erittäin maastokelpoinen, ja maastossa ajamista ajatellen korin alaosa onkin nyt suojattu aiempaakin tehokkaammin.
Etu- ja takapuskurien alleajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy.
Puskurien alleajosuojissa sekä kylkien suojauksessa on materiaalina Dacian insinöörien ja LyondellBasellin insinöörien kehittämä Starkle®, joka nähtiin ensimmäisen kerran syksyllä 2022 Manifesto-tutkielmassa.
Nyt edistyksellinen materiaali otetaan käyttöön tuotantomallissa.
Kierrätysmateriaaleista tehdyn Starklen ansiosta viidennes Dusterin muoveista on kierrätettyjä. Ympäristöaspektit otetaan muutenkin Dusterissa monin tavoin huomioon, sillä autossa ei käytetä kromia koristeena lainkaan, eikä myöskään eläinperäistä nahkaa.
Yhtenäinen linja korissa ja sisustuksessa
Dacian tunnusmerkkinä ovat Y-muotoiset valot niin edessä (päiväajovalot) kuin takana. Sama muoto löytyy ohjaamossa tuuletussuuttimista ja ovipaneeleista. Uudessa ohjaamossa korostetaan vaakasuoria linjoja.
Kolmannen sukupolven Dacia Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Dacia Sandero ja Dacia Jogger).
Dacia
Kuljettajan on helppo viihtyä Dacia Dusterissa, jossa materiaalit ovat aiempaa korkeatasoisempia ja varustelu paljon runsaampi.
Ergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota, mikä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kookkaan 10,1-tuumaisen kosketusnäytön kääntämistä 10 astetta kohti kuljettajaa.
Journey-varustetasossa on vakiona lisää säilytystilaa keskikonsoliin tuova sähköinen käsijarru, jonka saa Extremeen lisävarusteena. Ohjauspyörää on litistetty niin ylhäältä kuin alhaalta, mikä parantaa näkyvyyttä ja helpottaa sen pyörittämistä.
Kolmannen sukupolven Dacia Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Dacia Sandero ja Dacia Jogger).
Korin mitat ovat lähes ennallaan pientä pituuden kasvua (4,34 m) lukuun ottamatta. Vaikka muutos mitoissa on pieni, tilaa on paljon aiempaa enemmän.
Eniten ovat kasvaneet sisäleveys edessä, takajalkatilat ja tavaratila. Sen koko etuvetoisessa Dacia Dusterissa on nyt 472 litraa.
Kaikissa Suomeen tuotavissa Dacia Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä edellä mainittu 10,1-tuumainen kosketusnäyttö.
Siinä on uusi multimediajärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle.
Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.
Kaikissa Suomeen tuotavissa Dacia Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi multimediajärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.
Dacia
Starkle®-materiaalin ohella toinen Dacia Manifesto -tutkielmasta Dacia Dusteriin otettu oivallus on YouClip.
Autossa on kuusi YouClip-kiinnityspistettä (yksi kojelaudassa, yksi keskikonsolin matkustajan puolella, yksi keskitunnelin päässä takamatkustajille, kaksi tavaratilan sivuilla ja yksi takaluukussa), joihin saa kiinnitettyä vaikka tabletin tai älypuhelimen jalustan, laturin tai kolme yhdessä (mukiteline, kassikoukku ja taskulamppu) -paketin. Viimeksi mainittu on vakiona Dacia Duster Extremessä.
Jatkossa aina hybridi
Uudella CMF-B -perusrakenteella on merkittävä osa täysin uuden Dacia Dusterin kehittymisessä. Sen edistyksellisen rakenteen ansiosta värinöitä ja melua on saatu vähennettyä merkittävästi, mikä kohentaa matkustusmukavuutta.
Myös ajettavuudessa on otettu huomattava askel parempaan, vähintään yhtä suuri kuin edellisessä sukupolvenvaihdoksessa.
Dacia Duster tulee Suomeen kahdella voimalinjalla. Niistä perinteisempi on TCe 130 -kevythybridi, jossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Dacia Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä.
Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia.
Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Dacia Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella.
Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Renault Cliossa.
Kokonaisuudessa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria.
Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti.
Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.
Suomessa lähes neljä viidennestä Dacia Dustereista ostetaan nelivetoisina, joten neliveto-ominaisuuksiin tehdyt parannukset ovat erityisen tärkeitä.
Dacia Duster onkin maastossa etenemisen suhteen katumaastureiden parhaimmistoa. Siinä auttaa jatkossa uuden nelivetoisen Dacia Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm), mikä on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.
Nelivetoisen Dacia Dusterin 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa.
Auto-tilassa voimaa jaetaan automaattisesti etu- ja taka-akselin välillä pidon ja nopeuden mukaan.
Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.
Dacia
Snow-tilassa optimoidaan pitoa liukkailla, jolloin mukana on myös ajonvakautus ja luistonesto.
Mud/Sand-tila on tarkoitettu vaihtelevaan maastoon ja Off-road vaikeampaan maastoon.
Eco-tilassa pyritään mahdollisimman alhaiseen polttoaineenkulutukseen rajoittamalla ilmastointilaitteen toimintaa ja auton suorituskykyä.
Alhaisilla (alle 30 km/h) nopeuksilla myös peruutettaessa toimiva alamäkihidastin auttaa sekin osaltaan maastoajossa.
Suomeen kolmena varustetasona
Täysin uusi Dacia Duster tulee myyntiin Suomessa kolmella varustetasolla, sillä perusmalli Essential on saatavilla vain etuvetoisena ECO-G LPG-nestekaasuversiona, joka ei ole Suomen markkinalle sopiva.
Meillä perusmallina on Dacia Duster Expression, jossa ovat vakiona muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka ja -kamera ja Suomeen tuotavissa autoissa lisäksi Dacia Dusteriiin täysin uutena varusteena tuleva lämmitettävä ohjauspyörä sekä lämmitettävä tuulilasi.
Varusteluun sisältyy myös uusimpien määräysten mukaiset pakolliset ajoavustimet, kuten eCall-hätäpuhelutoiminto, automaattinen hätäjarrutustoiminto, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaistalla pysymisen avustin.
Parhaalla tasolla voi valita joko maasturimaisuutta ja käytännöllisyyttä painottavan Extremen tai ylellisen Journeyn, joissa molemmissa on älyavain, automaatti-ilmastointi, tummennetut takalasit ja uutuutena Dacia Dusterissa kaukovaloavustin.
Extremessä korostetaan harrastus- ja ulkoiluhenkisyyttä mm. taakkatelineiksi kääntyvillä monitoimikattokaiteilla, likaa hylkivällä, helposti puhdistettavalla istuinverhoilulla, YouClip-varusteilla sekä kuparin värisin koristein korissa ja ohjaamossa.
Journeystä löytyvät muun muassa 18-tuumaiset pyörät, langaton latausalusta ja parempi Arkamys-äänentoisto.
Dacia Dusterin kolmas sukupolvi esitellään yleisölle Geneven autonäyttelyssä 26. helmikuuta 2024.
Suomeen tuotavat Dacia Dusterit ovat TCe 130 Expression etu- ja nelivetoisena, nelivetoinen Duster TCe 130 myös Journey ja Extreme -varustein ja etuvetoinen Duster Hybrid 140 Journey tai Extreme -varustein.
Dacia Duster saa hinnat huhtikuussa, jolloin käynnistyy myös uutuuden ennakkomyynti. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2024.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Auto Bild 13/2024 on kaupoissa
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Toyota Suomessa 60 vuotta: Vuodesta 1964 lähtien Suomeen on maahantuotu noin 955 000 Toyotaa – tiesitkö, että ensimmäinen yksilö kiidätettiin Suomeen lentorahtina!
Renault Emblème -konseptiauto: Sähkömoottori ja polttokenno - näin leikataan 90 % CO2-päästöistä
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Renault Estafette Concept: Kuormaus takaovista, purku sivuovista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Auto Bild 13/2024 on kaupoissa
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Renault Emblème -konseptiauto: Sähkömoottori ja polttokenno - näin leikataan 90 % CO2-päästöistä
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Renault Estafette Concept: Kuormaus takaovista, purku sivuovista
Veho laajenee Ruotsissa: Veho ostaa Mercedes-Benzin jälleenmyyjän Uppsalasta
Polestar: Tuo Plug & Charge -toiminnon Polestar 3 -asiakkaille
Kia Picanto uudistui: Mallissa on kattavampi varustelu kuin koskaan aiemmin
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI