Suomeen tuotavat Dacia Dusterit ovat TCe 130 Expression etu- ja nelivetoisena, nelivetoinen Duster TCe 130 myös Journey ja Extreme -varustein ja etuvetoinen Duster Hybrid 140 Journey tai Extreme -varustein.

Suomeen tuotavat Dacia Dusterit ovat TCe 130 Expression etu- ja nelivetoisena, nelivetoinen Duster TCe 130 myös Journey ja Extreme -varustein ja etuvetoinen Duster Hybrid 140 Journey tai Extreme -varustein.

Dacia

Dacia Duster: Kaikki uutta perusrakenteesta alkaen

Dacia Duster on ollut jo vuosia katumaastureiden markkinajohtaja Euroopassa yksityisostajien keskuudessa. Kolmas sukupolvi kunnioittaa edeltäjiään, mutta nostaa ominaisuudet, tilat ja varustelun entistä korkeammalle tasolle. Jatkossa kaikki voimalinjat ovat sähköistettyjä; kevythybridejä ja hybridejä. Suomeen täysin uusi Duster saapuu kesällä 2024.

Auto Bild.Uutiset

Da­cia kas­vat­ti mal­lis­to­aan vuon­na 2010 en­sim­mäi­sel­lä ka­tu­maas­tu­ril­laan Dus­te­ril­la, joka nou­si heti luo­kas­saan os­ta­jien suo­si­kik­si niin Eu­roo­pas­sa kuin Suo­mes­sa.

Seit­se­män vuot­ta myö­hem­min oli toi­sen su­ku­pol­ven vuo­ro, joka ryn­nis­ti yk­si­tyis­ten au­to­nos­ta­jien mark­ki­nas­sa Eu­roo­pan eni­ten re­kis­te­röi­dyk­si ka­tu­maas­tu­rik­si, min­kä pai­kan se on säi­lyt­tä­nyt vuo­si­kau­det.

Da­cia Dus­ter on eden­nyt 14 vuo­den ikään, jona ai­ka­na sitä on val­mis­tet­tu 2,3 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Da­cia Dus­te­rei­ta teh­dään Ro­ma­ni­as­sa Pi­tes­tin teh­taal­la tu­han­nen au­ton päi­vä­vauh­dil­la, eli lin­jal­ta val­mis­tuu yk­si au­to mi­nuu­tis­sa. Ke­vääl­lä 2024 siel­lä al­kaa Da­cia Dus­te­rin kol­man­nen, täy­sin uu­den su­ku­pol­ven tuo­tan­to.

Tu­tut mit­ta­suh­teet, mut­ta kaik­ki on uut­ta

Da­ci­an muo­toi­lu­joh­ta­ja Da­vid Du­rand to­te­aa, et­tä he hi­oi­vat kol­man­nen su­ku­pol­ven Da­cia Dus­te­rin mit­ta­suh­tei­ta tark­kaan.

Oli tär­ke­ää säi­lyt­tää Da­cia Dus­te­rin DNA, joka on hy­vin tun­nis­tet­ta­va. Täy­sin uu­si Da­cia Dus­ter jat­kaa Da­ci­an muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­aa, mis­sä au­ton lin­jois­sa on kaik­ki vält­tä­mä­tön, mut­tei mi­tään kik­kai­lua.

Vaik­ka täy­sin uu­si Da­cia Dus­ter näyt­tää tu­tul­ta, on siir­ty­mä toi­ses­ta su­ku­pol­ves­ta kol­man­teen muo­toi­lul­li­ses­ti pal­jon suu­rem­pi kuin edel­li­nen.

Uuden nelivetoisen Dacia Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm) on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.

Uuden nelivetoisen Dacia Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm) on suurempi kuin missään kilpailijassa. Maastossa on iloa myös suurista tulo- ja jättökulmista sekä korin hyvästä suojauksesta.

Dacia

Pe­rus­lin­jat ovat yk­sin­ker­tai­set ja sa­mal­la vah­vat. Ko­rin yk­si­tyis­koh­tia on hi­ot­tu käy­tän­nöl­li­syyt­tä pa­ran­ta­en, mikä tar­koit­taa käy­tän­nös­sä muun mu­as­sa ai­em­paa suu­rem­paa ta­ka­luuk­kua.

Da­cia Dus­ter on ai­na ol­lut ka­tu­maas­tu­rik­si erit­täin maas­to­kel­poi­nen, ja maas­tos­sa aja­mis­ta aja­tel­len ko­rin ala­o­sa on­kin nyt suo­jat­tu ai­em­paa­kin te­hok­kaam­min.

Etu- ja ta­ka­pus­ku­rien al­le­a­jo­suo­jat ovat lä­pi­vär­jät­tyä ma­te­ri­aa­lia, jois­sa naar­mut ja kol­hut ei­vät näy.

Pus­ku­rien al­le­a­jo­suo­jis­sa sekä kyl­kien suo­jauk­ses­sa on ma­te­ri­aa­li­na Da­ci­an in­si­nöö­rien ja Ly­on­del­l­Ba­sel­lin in­si­nöö­rien ke­hit­tä­mä Stark­le®, joka näh­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran syk­syl­lä 2022 Ma­ni­fes­to-tut­kiel­mas­sa.

Nyt edis­tyk­sel­li­nen ma­te­ri­aa­li ote­taan käyt­töön tuo­tan­to­mal­lis­sa.

Kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta teh­dyn Stark­len an­si­os­ta vii­den­nes Dus­te­rin muo­veis­ta on kier­rä­tet­ty­jä. Ym­pä­ris­tö­as­pek­tit ote­taan muu­ten­kin Dus­te­ris­sa mo­nin ta­voin huo­mi­oon, sil­lä au­tos­sa ei käy­te­tä kro­mia ko­ris­tee­na lain­kaan, ei­kä myös­kään eläin­pe­räis­tä nah­kaa.

Yh­te­näi­nen lin­ja ko­ris­sa ja si­sus­tuk­ses­sa

Da­ci­an tun­nus­merk­ki­nä ovat Y-muo­toi­set va­lot niin edes­sä (päi­vä­a­jo­va­lot) kuin ta­ka­na. Sama muo­to löy­tyy oh­jaa­mos­sa tuu­le­tus­suut­ti­mis­ta ja ovi­pa­nee­leis­ta. Uu­des­sa oh­jaa­mos­sa ko­ros­te­taan vaa­ka­suo­ria lin­jo­ja.

Kolmannen sukupolven Dacia Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Dacia Sandero ja Dacia Jogger).

Kolmannen sukupolven Dacia Duster tehdään samalle CMF-B -perusrakenteelle kuin muutkin Dacia-mallit (Dacia Sandero ja Dacia Jogger).

Dacia

Kul­jet­ta­jan on help­po viih­tyä Da­cia Dus­te­ris­sa, jos­sa ma­te­ri­aa­lit ovat ai­em­paa kor­ke­a­ta­soi­sem­pia ja va­rus­te­lu pal­jon run­saam­pi.

Er­go­no­mi­aan on kiin­ni­tet­ty pal­jon huo­mi­o­ta, mikä tar­koit­taa käy­tän­nös­sä esi­mer­kik­si kook­kaan 10,1-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön kään­tä­mis­tä 10 as­tet­ta koh­ti kul­jet­ta­jaa.

Jour­ney-va­rus­te­ta­sos­sa on va­ki­o­na li­sää säi­ly­tys­ti­laa kes­ki­kon­so­liin tuo­va säh­köi­nen kä­si­jar­ru, jon­ka saa Ext­re­meen li­sä­va­rus­tee­na. Oh­jaus­pyö­rää on li­tis­tet­ty niin yl­hääl­tä kuin al­haal­ta, mikä pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä ja hel­pot­taa sen pyö­rit­tä­mis­tä.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven Da­cia Dus­ter teh­dään sa­mal­le CMF-B -pe­rus­ra­ken­teel­le kuin muut­kin Da­cia-mal­lit (Da­cia San­de­ro ja Da­cia Jog­ger).

Ko­rin mi­tat ovat lä­hes en­nal­laan pien­tä pi­tuu­den kas­vua (4,34 m) lu­kuun ot­ta­mat­ta. Vaik­ka muu­tos mi­tois­sa on pie­ni, ti­laa on pal­jon ai­em­paa enem­män.

Eni­ten ovat kas­va­neet si­sä­le­veys edes­sä, ta­ka­jal­ka­ti­lat ja ta­va­ra­ti­la. Sen koko etu­ve­toi­ses­sa Da­cia Dus­te­ris­sa on nyt 472 lit­raa.

Kai­kis­sa Suo­meen tuo­ta­vis­sa Da­cia Dus­te­reis­sa on pal­jon en­nen nä­ke­mät­tö­miä va­rus­tei­ta, ku­ten muo­kat­ta­va 7-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to sekä edel­lä mai­nit­tu 10,1-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö.

Sii­nä on uu­si mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä Me­dia Disp­lay, jos­sa on mm. lan­ga­ton Ap­p­le Carp­lay™ / And­roid Au­to™ -lii­tet­tä­vyys äly­pu­he­li­mel­le.

Jour­neys­sä on va­ki­o­na vie­lä mo­ni­puo­li­sem­pi Me­dia Nav Live, jos­sa on re­aa­li­ai­kai­nen na­vi­goin­ti. Mo­lem­piin saa­daan päi­vi­tyk­set pil­ven kaut­ta.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dacia Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi multimediajärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Dacia Dustereissa on paljon ennen näkemättömiä varusteita, kuten muokattava 7-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Siinä on uusi multimediajärjestelmä Media Display, jossa on mm. langaton Apple Carplay™ / Android Auto™ -liitettävyys älypuhelimelle. Journeyssä on vakiona vielä monipuolisempi Media Nav Live, jossa on reaaliaikainen navigointi. Molempiin saadaan päivitykset pilven kautta.

Dacia

Stark­le®-ma­te­ri­aa­lin ohel­la toi­nen Da­cia Ma­ni­fes­to -tut­kiel­mas­ta Da­cia Dus­te­riin otet­tu oi­val­lus on Yo­uC­lip.

Au­tos­sa on kuu­si Yo­uC­lip-kiin­ni­tys­pis­tet­tä (yk­si ko­je­lau­das­sa, yk­si kes­ki­kon­so­lin mat­kus­ta­jan puo­lel­la, yk­si kes­ki­tun­ne­lin pääs­sä ta­ka­mat­kus­ta­jil­le, kak­si ta­va­ra­ti­lan si­vuil­la ja yk­si ta­ka­luu­kus­sa), joi­hin saa kiin­ni­tet­tyä vaik­ka tab­le­tin tai äly­pu­he­li­men ja­lus­tan, la­tu­rin tai kol­me yh­des­sä (mu­ki­te­li­ne, kas­si­kouk­ku ja tas­ku­lamp­pu) -pa­ke­tin. Vii­mek­si mai­nit­tu on va­ki­o­na Da­cia Dus­ter Ext­re­mes­sä.

Jat­kos­sa ai­na hyb­ri­di

Uu­del­la CMF-B -pe­rus­ra­ken­teel­la on mer­kit­tä­vä osa täy­sin uu­den Da­cia Dus­te­rin ke­hit­ty­mi­ses­sä. Sen edis­tyk­sel­li­sen ra­ken­teen an­si­os­ta vä­ri­nöi­tä ja me­lua on saa­tu vä­hen­net­tyä mer­kit­tä­väs­ti, mikä ko­hen­taa mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta.

Myös ajet­ta­vuu­des­sa on otet­tu huo­mat­ta­va as­kel pa­rem­paan, vä­hin­tään yh­tä suu­ri kuin edel­li­ses­sä su­ku­pol­ven­vaih­dok­ses­sa.

Da­cia Dus­ter tu­lee Suo­meen kah­del­la voi­ma­lin­jal­la. Niis­tä pe­rin­tei­sem­pi on TCe 130 -ke­vyt­hyb­ri­di, jos­sa on kuu­si­vaih­tei­nen kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to.

Da­cia Dus­ter TCe 130:n voi va­li­ta etu- tai ne­li­ve­toi­se­na. Polt­to­ai­net­ta sääs­tä­väl­lä Mil­ler-pe­ri­aat­teel­la toi­mi­vaan kol­me­sy­lin­te­ri­seen 1,2-lit­rai­seen ben­sii­ni­tur­boon on yh­dis­tet­ty 48 vol­tin jär­jes­tel­mä.

Säh­kö­moot­to­ri avus­taa ben­sii­ni­moot­to­ria liik­keel­le läh­det­tä­es­sä ja kiih­dy­tyk­sis­sä, mil­lä ku­lu­tus ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö pie­ne­ne­vät noin kym­me­nen pro­sent­tia.

Toi­se­na voi­ma­lin­ja­na on sama Hyb­rid 140, joka esi­tel­tiin Da­cia Jog­ge­riin vuo­den 2023 al­ku­puo­lel­la.

En­sim­mäi­sen ker­ran voi­ma­lin­ja otet­tiin käyt­töön Re­nault Grou­pis­sa kol­me vuot­ta sit­ten Re­nault Cli­os­sa.

Ko­ko­nai­suu­des­sa on va­paas­ti hen­git­tä­vä ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri ja kak­si säh­kö­moot­to­ria.

Au­to­maa­tin ta­paan toi­mi­va mo­ni­ti­la­vaih­teis­to käyt­tää moot­to­rei­ta kai­ken ai­kaa mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­li­ses­ti.

Liik­keel­le läh­de­tään ai­na säh­köl­lä, jol­la voi­daan ajaa kau­pun­gis­sa jopa 80 pro­sent­tia ajas­ta. Ku­lu­tus on kau­pun­gis­sa jopa 40 pro­sent­tia ja yh­dis­te­tys­sä ajos­sa 20 pro­sent­tia pie­nem­pi kuin pel­käs­tään ben­sii­ni­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na.

Suo­mes­sa lä­hes nel­jä vii­den­nes­tä Da­cia Dus­te­reis­ta os­te­taan ne­li­ve­toi­si­na, jo­ten ne­li­ve­to-omi­nai­suuk­siin teh­dyt pa­ran­nuk­set ovat eri­tyi­sen tär­kei­tä.

Da­cia Dus­ter on­kin maas­tos­sa ete­ne­mi­sen suh­teen ka­tu­maas­tu­rei­den par­haim­mis­toa. Sii­nä aut­taa jat­kos­sa uu­den ne­li­ve­toi­sen Da­cia Dus­te­rin pe­rä­ti 217 mm maa­va­ra (etu­ve­toi­ses­sa 209 mm), mikä on suu­rem­pi kuin mis­sään kil­pai­li­jas­sa. Maas­tos­sa on iloa myös suu­ris­ta tulo- ja jät­tö­kul­mis­ta sekä ko­rin hy­väs­tä suo­jauk­ses­ta.

Ne­li­ve­toi­sen Da­cia Dus­te­rin 4x4 Ter­rain Cont­rol -ajo­ti­lan sää­ti­mes­sä on nyt ai­em­man kol­men si­jaan vii­si vaih­to­eh­toa.

Au­to-ti­las­sa voi­maa ja­e­taan au­to­maat­ti­ses­ti etu- ja taka-ak­se­lin vä­lil­lä pi­don ja no­peu­den mu­kaan.

Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa jopa 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustettuna.

Dacia

Snow-ti­las­sa op­ti­moi­daan pi­toa liuk­kail­la, jol­loin mu­ka­na on myös ajon­va­kau­tus ja luis­to­nes­to.

Mud/Sand-tila on tar­koi­tet­tu vaih­te­le­vaan maas­toon ja Off-road vai­ke­am­paan maas­toon.

Eco-ti­las­sa py­ri­tään mah­dol­li­sim­man al­hai­seen polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen ra­joit­ta­mal­la il­mas­toin­ti­lait­teen toi­min­taa ja au­ton suo­ri­tus­ky­kyä.

Al­hai­sil­la (al­le 30 km/h) no­peuk­sil­la myös pe­ruu­tet­ta­es­sa toi­mi­va ala­mä­ki­hi­das­tin aut­taa se­kin osal­taan maas­to­a­jos­sa.

Suo­meen kol­me­na va­rus­te­ta­so­na

Täy­sin uu­si Da­cia Dus­ter tu­lee myyn­tiin Suo­mes­sa kol­mel­la va­rus­te­ta­sol­la, sil­lä pe­rus­mal­li Es­sen­ti­al on saa­ta­vil­la vain etu­ve­toi­se­na ECO-G LPG-nes­te­kaa­su­ver­si­o­na, joka ei ole Suo­men mark­ki­nal­le so­pi­va.

Meil­lä pe­rus­mal­li­na on Da­cia Dus­ter Exp­res­si­on, jos­sa ovat va­ki­o­na muun mu­as­sa 17-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet, il­mas­toin­ti, va­ki­o­no­peu­den­sää­din, pe­ruu­tus­tut­ka ja -ka­me­ra ja Suo­meen tuo­ta­vis­sa au­tois­sa li­säk­si Da­cia Dus­te­rii­in täy­sin uu­te­na va­rus­tee­na tu­le­va läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä sekä läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si.

Va­rus­te­luun si­säl­tyy myös uu­sim­pien mää­räys­ten mu­kai­set pa­kol­li­set ajo­a­vus­ti­met, ku­ten eCall-hä­tä­pu­he­lu­toi­min­to, au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta sekä kais­tal­la py­sy­mi­sen avus­tin.

Par­haal­la ta­sol­la voi va­li­ta joko maas­tu­ri­mai­suut­ta ja käy­tän­nöl­li­syyt­tä pai­not­ta­van Ext­re­men tai ylel­li­sen Jour­neyn, jois­sa mo­lem­mis­sa on äly­a­vain, au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit ja uu­tuu­te­na Da­cia Dus­te­ris­sa kau­ko­va­lo­a­vus­tin.

Ext­re­mes­sä ko­ros­te­taan har­ras­tus- ja ul­koi­lu­hen­ki­syyt­tä mm. taak­ka­te­li­neik­si kään­ty­vil­lä mo­ni­toi­mi­kat­to­kai­teil­la, li­kaa hyl­ki­väl­lä, hel­pos­ti puh­dis­tet­ta­val­la is­tuin­ver­hoi­lul­la, Yo­uC­lip-va­rus­teil­la sekä ku­pa­rin vä­ri­sin ko­ris­tein ko­ris­sa ja oh­jaa­mos­sa.

Jour­neys­tä löy­ty­vät muun mu­as­sa 18-tuu­mai­set pyö­rät, lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta ja pa­rem­pi Ar­ka­mys-ää­nen­tois­to.

Da­cia Dus­te­rin kol­mas su­ku­pol­vi esi­tel­lään ylei­söl­le Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lys­sä 26. hel­mi­kuu­ta 2024.

Suo­meen tuo­ta­vat Da­cia Dus­te­rit ovat TCe 130 Exp­res­si­on etu- ja ne­li­ve­toi­se­na, ne­li­ve­toi­nen Dus­ter TCe 130 myös Jour­ney ja Ext­re­me -va­rus­tein ja etu­ve­toi­nen Dus­ter Hyb­rid 140 Jour­ney tai Ext­re­me -va­rus­tein.

Da­cia Dus­ter saa hin­nat huh­ti­kuus­sa, jol­loin käyn­nis­tyy myös uu­tuu­den en­nak­ko­myyn­ti. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen ke­säl­lä 2024.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN