Dacia Bigster -konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo. Denis Le Vot, toimitusjohtaja, kuvailee Daciaa "merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”.

Dacia Bigster -konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo. Denis Le Vot, toimitusjohtaja, kuvailee Daciaa "merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”.

Dacia

Dacia: Ilme uudistuu

”Pieni romanialainen automerkki” laajentui lopulta kansainväliseksi. Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan menes­tys­ta­ri­naansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille täysin uuden visuaalisen ilmeen.

Vii­meis­ten 15 vuo­den ajan Da­cia on erot­tu­nut au­to­mark­ki­noil­la oma­lei­mai­suu­del­laan. Täs­sä koko ajan en­tis­tä enem­män vaih­to­eh­to­ja ja kai­ken­lai­sia kilk­kei­tä tar­jo­a­vas­sa maa­il­mas­sa Da­ci­an sel­keys, help­po­käyt­töi­syys ja jär­ki­pe­räi­syys hou­kut­te­le­vat. Da­ci­al­la on jo yli seit­se­män mil­joo­naa asi­a­kas­ta 44 maas­sa ja li­sää tu­lee, kun Da­cia-mal­lis­to ajan hen­gen­kin mu­kai­ses­ti jat­ku­vas­ti ke­hit­tyy.

Da­cia syn­tyi Ro­ma­ni­as­sa vuon­na 1968, al­ku­jaan tar­koi­tuk­se­naan tar­jo­ta ko­ti­maan­sa asuk­kail­le ny­ky­ai­kai­sia, jy­ke­viä ja edul­li­sia au­to­ja. Au­to­mer­kin nimi juon­taa juu­ren­sa an­tii­kin ai­kaan: Da­cia (suo­mek­si Daa­kia) oli alue ja ku­nin­gas­kun­ta, joka si­jait­si suun­nil­leen ny­kyi­sen Ro­ma­ni­an val­ti­on alu­eel­la. Vuon­na 1999 Da­cia liit­tyi osak­si Re­nault-ryh­mää, mikä ava­si mer­kil­le pal­jon uu­sia mah­dol­li­suuk­sia – ku­ten myös eu­roop­pa­lai­sil­le au­toi­li­joil­le.

Da­ci­an en­sim­mäi­nen ”uu­den ai­ka­kau­den” mal­li, Da­cia Lo­gan, lan­see­rat­tiin vuon­na 2004. Tämä jy­ke­vä, edul­li­nen ja ajas­sa kiin­ni ol­lut per­he­au­to oli alun pe­rin suun­ni­tel­tu ke­hit­ty­vil­le mark­ki­noil­le, mut­ta saa­tu­aan siel­lä eri­no­mai­sen vas­taa­no­ton, se tuli lo­pul­ta vuot­ta myö­hem­min myyn­tiin myös län­ti­ses­sä Eu­roo­pas­sa. Uu­si au­to, jon­ka voi os­taa käy­te­tyn au­ton hin­nal­la, oli jo­tain en­nen­nä­ke­mä­tön­tä.

San­de­ro saa­pui 2008

Vuon­na 2008 mark­ki­noil­le saa­pui Da­cia San­de­ro, joka on ol­lut to­del­li­nen me­nes­tys­tuo­te heti en­sie­sit­te­lys­tään läh­tien. Sen run­saat ti­lat, ver­ra­ton käy­tän­nöl­li­syys ja jär­ke­vä hin­ta nos­ti­vat San­de­ron eu­roop­pa­lais­ten au­ton os­ta­jien suo­si­oon ja se on­kin nyt jo use­a­na vuon­na pe­räk­käin ol­lut Eu­roo­pan os­te­tuin au­to­mal­li yk­si­tyis­ten au­ton os­ta­jien kes­kuu­des­sa.

Rei­lut kym­me­nen vuot­ta sit­ten, vuon­na 2010, Da­cia laa­jen­si mal­lis­to­aan ja toi mark­ki­noil­le edul­li­sen maas­tu­rin, Dus­te­rin. Da­cia Dus­ter ei ole vain ka­tu­maas­tu­ri, vaan se on to­del­li­nen joka pai­kan au­to, joka erot­tuu mas­sas­ta myös eri­no­mai­sil­la maas­to-omi­nai­suuk­sil­laan. Ne ovat au­ton hin­taan näh­den jopa häm­mäs­tyt­tä­vän hy­vät. Myös Dus­ter nou­si no­pe­as­ti eu­roop­pa­lais­ten suo­si­oon ja sii­tä tuli si­ten San­de­ron ohel­la Da­ci­an toi­nen su­per­täh­ti.

Da­cia-mal­lis­toa on koko ajan ke­hi­tet­ty vas­taa­maan asi­ak­kai­den muut­tu­viin tar­pei­siin, ja tämä mat­ka jat­kuu. Sa­mal­la Da­ci­an jär­ke­vyys on ja py­syy – Da­cia-mal­leis­sa on kaik­ki olen­nai­nen, mut­tei mi­tään tur­haa. Tätä yh­dis­tel­mää ar­vos­ta­via au­toi­li­joi­ta on pal­jon, ja huo­mat­tu­aan mi­ten mai­ni­oi­ta Da­ci­an au­tot ovat, moni sel­lai­sen hank­ki­nut ha­lu­aa­kin myös seu­raa­vak­si au­tok­seen Da­ci­an. Si­ten Da­ci­an merk­kius­kol­li­suus on kor­ke­al­la ta­sol­la niin Eu­roo­pas­sa kuin Suo­mes­sa­kin.

Dacia Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway.

Dacia

Da­cia kul­kee edel­leen au­to­mark­ki­nal­la omaa tie­tään, pi­tä­en kiin­ni me­nes­tys­te­ki­jäs­tään: hin­ta-/laa­tu­suh­tees­ta. Kus­tan­nus­te­hok­kuus var­mis­te­taan kai­kis­sa vai­heis­sa, ai­na suun­nit­te­lus­ta ja muo­toi­lus­ta val­mis­tuk­seen, lo­gis­tiik­kaan ja myyn­tiin as­ti, jot­ta asi­a­kas saa ra­hal­laan mah­dol­li­sim­man pal­jon au­toa, ei­kä jou­du mak­sa­maan tur­has­ta.

Da­ci­an al­ku­vuo­des­ta 2021 esit­te­le­mä kon­sep­ti­au­to, joka kan­toi ni­meä Bigs­ter, an­toi jo hie­man viit­tei­tä sii­tä, et­tä Da­ci­an il­me saat­tai­si ol­la muut­tu­mas­sa as­tet­ta sär­mik­kääm­mäk­si. Sa­mal­la Bigs­ter kui­ten­kin ker­toi, et­tä Da­cia ha­lu­aa jat­kaa Dus­te­ris­ta tut­tua lin­jaan­sa ja tar­jo­ta au­to­ja, jot­ka so­vel­tu­vat muun mu­as­sa mo­nen­lai­sil­le har­ras­ta­jil­le, au­to­jen hou­kut­te­le­vuut­ta tie­ten­kään unoh­ta­mat­ta. Edel­leen pi­de­tään siis kiin­ni sii­tä, et­tä Da­ci­al­la kes­ki­ty­tään olen­nai­seen ja jä­te­tään pois kaik­ki tur­ha ja yli­mää­räi­nen.

Da­cia Bigs­ter -kon­sep­ti­au­to osoit­ti myös sen, et­tei au­to kai­paa yli­mää­räi­siä kilk­kei­tä edes ol­lak­seen näyt­tä­vä. Kon­sep­tis­sa ei esi­mer­kik­si ol­lut kro­mi­ko­ris­tei­ta tai alu­mii­nin­vä­ri­siä ko­ris­te­lis­to­ja, vaan käy­tän­nöl­li­siä, mas­sas­ta erot­tu­via, rou­he­as­ta kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lis­ta val­mis­tet­tu­ja ko­ria suo­jaa­via ele­ment­te­jä.

Da­cia Bigs­ter -kon­sep­ti­au­ton eleet­tö­mät lin­jat ja aja­ton muo­toi­lu ko­ros­ti­vat sen jy­ke­vyyt­tä ja seik­kai­lul­li­suut­ta ja hen­ki­vät sitä va­paut­ta, jota au­toi­lu seik­kai­li­jal­le tuo. De­nis Le Vot, toi­mi­tus­joh­ta­ja, ku­vai­lee Da­ci­aa "merk­ki­nä, joka jat­ku­vas­ti mää­rit­te­lee, mikä au­tos­sa on olen­nais­ta”.

Uu­si pel­kis­tet­ty, maan­lä­hei­nen il­me

Nyt Da­ci­an il­me muut­tuu täy­sin. Uu­si vä­ri­tys ja muut tun­nu­so­mai­set ele­men­tit ote­taan käyt­töön vai­heit­tain, mo­nel­ta osin jo lä­hi­kuu­kau­sien ai­ka­na.

Uu­det ele­men­tit il­men­tä­vät maan­lä­hei­syyt­tä, ul­koil­ma­e­lä­mää, va­paut­ta, re­hel­li­syyt­tä ja ai­tout­ta. Sitä, et­tä luon­to on lä­hel­lä, seu­raa­va seik­kai­lu ihan kul­man ta­ka­na, ja et­tä Da­ci­an kyy­dil­lä pää­see pe­ril­le, vaik­ka tiet­tö­män­kin tien pää­hän. Ja en­nen kaik­kea: Vä­hän vä­hem­pi­kin riit­tää, kun kes­kit­tyy oleel­li­seen.Da­ci­an uu­den il­meen ha­lut­tiin ole­van sel­keä ja pel­kis­tet­ty, jot­ta se­kin il­men­tää juu­ri tätä oleel­li­seen kes­kit­ty­mis­tä. Uu­si il­me ki­tey­tyy uu­teen lo­goon, jos­sa lu­kee Da­cia, sekä lo­goon pe­rus­tu­vaan emb­lee­miin, jos­sa yh­dis­ty­vät ni­men kon­so­nan­tit, D ja C.

Dacia

Ko­ko­naan uu­dis­tet­tu Da­cia-logo ker­too jä­mäk­kyy­des­tä ja sen kir­jai­met ovat hy­vin sel­ke­ä­lin­jai­sia, sa­mal­la kun niis­tä voi ais­tia liik­keen tun­tua. Lo­gon ydin on tii­vis­tet­ty emb­lee­mik­si, jon­ka D ja C on yh­dis­tet­ty toi­siin­sa nok­ke­las­ti, kuin sil­mu­kat ket­jus­sa. Kaik­ki tämä hei­jas­taa Da­ci­an tuot­tei­den help­po­käyt­töi­syyt­tä ja vank­kaa ole­mus­ta, joka on osa jo mil­joo­nien Da­cia-omis­ta­jien ar­ki­päi­vää.

Tun­nus­vä­ri­nä Da­ci­al­la on jat­kos­sa maas­ton­vih­reä, ja tämä uu­si maan­lä­hei­nen vä­ri­tys muis­tut­taa­kin kat­so­jaa muun mu­as­sa iko­ni­sen Da­cia Dus­te­rin maas­to­ky­vyis­tä. Uu­si il­me ote­taan käyt­töön Da­ci­an net­ti­si­vuil­la ja mai­non­nas­sa syk­syyn men­nes­sä ja sen jäl­keen sitä jal­kau­te­taan pik­ku­hil­jaa kaik­ki­al­le. Da­ci­an au­to­jen keu­lal­la uu­si emb­lee­mi näh­dään näil­lä nä­ky­min lop­pu­vuo­des­ta 2022.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU