Dacia Bigster -konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo. Denis Le Vot, toimitusjohtaja, kuvailee Daciaa "merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”.
Dacia
Dacia: Ilme uudistuu
”Pieni romanialainen automerkki” laajentui lopulta kansainväliseksi. Nyt Dacia ryhtyy kirjoittamaan menestystarinaansa jälleen uutta kappaletta lanseeraamalla merkille täysin uuden visuaalisen ilmeen.
Viimeisten 15 vuoden ajan Dacia on erottunut automarkkinoilla omaleimaisuudellaan. Tässä koko ajan entistä enemmän vaihtoehtoja ja kaikenlaisia kilkkeitä tarjoavassa maailmassa Dacian selkeys, helppokäyttöisyys ja järkiperäisyys houkuttelevat. Dacialla on jo yli seitsemän miljoonaa asiakasta 44 maassa ja lisää tulee, kun Dacia-mallisto ajan hengenkin mukaisesti jatkuvasti kehittyy.
Dacia syntyi Romaniassa vuonna 1968, alkujaan tarkoituksenaan tarjota kotimaansa asukkaille nykyaikaisia, jykeviä ja edullisia autoja. Automerkin nimi juontaa juurensa antiikin aikaan: Dacia (suomeksi Daakia) oli alue ja kuningaskunta, joka sijaitsi suunnilleen nykyisen Romanian valtion alueella. Vuonna 1999 Dacia liittyi osaksi Renault-ryhmää, mikä avasi merkille paljon uusia mahdollisuuksia – kuten myös eurooppalaisille autoilijoille.
Dacian ensimmäinen ”uuden aikakauden” malli, Dacia Logan, lanseerattiin vuonna 2004. Tämä jykevä, edullinen ja ajassa kiinni ollut perheauto oli alun perin suunniteltu kehittyville markkinoille, mutta saatuaan siellä erinomaisen vastaanoton, se tuli lopulta vuotta myöhemmin myyntiin myös läntisessä Euroopassa. Uusi auto, jonka voi ostaa käytetyn auton hinnalla, oli jotain ennennäkemätöntä.
Sandero saapui 2008
Vuonna 2008 markkinoille saapui Dacia Sandero, joka on ollut todellinen menestystuote heti ensiesittelystään lähtien. Sen runsaat tilat, verraton käytännöllisyys ja järkevä hinta nostivat Sanderon eurooppalaisten auton ostajien suosioon ja se onkin nyt jo useana vuonna peräkkäin ollut Euroopan ostetuin automalli yksityisten auton ostajien keskuudessa.
Reilut kymmenen vuotta sitten, vuonna 2010, Dacia laajensi mallistoaan ja toi markkinoille edullisen maasturin, Dusterin. Dacia Duster ei ole vain katumaasturi, vaan se on todellinen joka paikan auto, joka erottuu massasta myös erinomaisilla maasto-ominaisuuksillaan. Ne ovat auton hintaan nähden jopa hämmästyttävän hyvät. Myös Duster nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon ja siitä tuli siten Sanderon ohella Dacian toinen supertähti.
Dacia-mallistoa on koko ajan kehitetty vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, ja tämä matka jatkuu. Samalla Dacian järkevyys on ja pysyy – Dacia-malleissa on kaikki olennainen, muttei mitään turhaa. Tätä yhdistelmää arvostavia autoilijoita on paljon, ja huomattuaan miten mainioita Dacian autot ovat, moni sellaisen hankkinut haluaakin myös seuraavaksi autokseen Dacian. Siten Dacian merkkiuskollisuus on korkealla tasolla niin Euroopassa kuin Suomessakin.
Dacia Sandero Stepway.
Dacia
Dacia kulkee edelleen automarkkinalla omaa tietään, pitäen kiinni menestystekijästään: hinta-/laatusuhteesta. Kustannustehokkuus varmistetaan kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta ja muotoilusta valmistukseen, logistiikkaan ja myyntiin asti, jotta asiakas saa rahallaan mahdollisimman paljon autoa, eikä joudu maksamaan turhasta.
Dacian alkuvuodesta 2021 esittelemä konseptiauto, joka kantoi nimeä Bigster, antoi jo hieman viitteitä siitä, että Dacian ilme saattaisi olla muuttumassa astetta särmikkäämmäksi. Samalla Bigster kuitenkin kertoi, että Dacia haluaa jatkaa Dusterista tuttua linjaansa ja tarjota autoja, jotka soveltuvat muun muassa monenlaisille harrastajille, autojen houkuttelevuutta tietenkään unohtamatta. Edelleen pidetään siis kiinni siitä, että Dacialla keskitytään olennaiseen ja jätetään pois kaikki turha ja ylimääräinen.
Dacia Bigster -konseptiauto osoitti myös sen, ettei auto kaipaa ylimääräisiä kilkkeitä edes ollakseen näyttävä. Konseptissa ei esimerkiksi ollut kromikoristeita tai alumiininvärisiä koristelistoja, vaan käytännöllisiä, massasta erottuvia, rouheasta kierrätysmateriaalista valmistettuja koria suojaavia elementtejä.
Dacia Bigster -konseptiauton eleettömät linjat ja ajaton muotoilu korostivat sen jykevyyttä ja seikkailullisuutta ja henkivät sitä vapautta, jota autoilu seikkailijalle tuo. Denis Le Vot, toimitusjohtaja, kuvailee Daciaa "merkkinä, joka jatkuvasti määrittelee, mikä autossa on olennaista”.
Uusi pelkistetty, maanläheinen ilme
Nyt Dacian ilme muuttuu täysin. Uusi väritys ja muut tunnusomaiset elementit otetaan käyttöön vaiheittain, monelta osin jo lähikuukausien aikana.
Uudet elementit ilmentävät maanläheisyyttä, ulkoilmaelämää, vapautta, rehellisyyttä ja aitoutta. Sitä, että luonto on lähellä, seuraava seikkailu ihan kulman takana, ja että Dacian kyydillä pääsee perille, vaikka tiettömänkin tien päähän. Ja ennen kaikkea: Vähän vähempikin riittää, kun keskittyy oleelliseen.Dacian uuden ilmeen haluttiin olevan selkeä ja pelkistetty, jotta sekin ilmentää juuri tätä oleelliseen keskittymistä. Uusi ilme kiteytyy uuteen logoon, jossa lukee Dacia, sekä logoon perustuvaan embleemiin, jossa yhdistyvät nimen konsonantit, D ja C.
Dacia
Kokonaan uudistettu Dacia-logo kertoo jämäkkyydestä ja sen kirjaimet ovat hyvin selkeälinjaisia, samalla kun niistä voi aistia liikkeen tuntua. Logon ydin on tiivistetty embleemiksi, jonka D ja C on yhdistetty toisiinsa nokkelasti, kuin silmukat ketjussa. Kaikki tämä heijastaa Dacian tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja vankkaa olemusta, joka on osa jo miljoonien Dacia-omistajien arkipäivää.
Tunnusvärinä Dacialla on jatkossa maastonvihreä, ja tämä uusi maanläheinen väritys muistuttaakin katsojaa muun muassa ikonisen Dacia Dusterin maastokyvyistä. Uusi ilme otetaan käyttöön Dacian nettisivuilla ja mainonnassa syksyyn mennessä ja sen jälkeen sitä jalkautetaan pikkuhiljaa kaikkialle. Dacian autojen keulalla uusi embleemi nähdään näillä näkymin loppuvuodesta 2022.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Cd-unelma
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL