DS
DS 4: Hienostuneisuus käytäntöön kohonneena
DS Aero Sport Lounge -konseptin inspiroima siluetti on luokassaan ainutlaatuinen.
DS 4:n mittasuhteet herättävät huomiota. 1,83 metrin leveys toimii vertailuarvona muille sekä laajat 720 mm renkaat (jopa 20” vanteet) yhdistettynä kompaktiin 4,40 metrin pituuteen ja 1,47 metrin korkeuteen, luovat vaikuttavan mielikuvan sekä olemuksen, joka jää mieleen.
Keulaa määrittää DS:n uusi valotunnus. Ohuet valaisimet tukevat DS Matrix LED Vision -ajovalojärjestelmää, joissa yhdistyvät matriisitoiminto sekä suuntautuvat valot.
Lisänä ovat molemmin puolin sijoitetut, 98 LED-valosta koostuvat päiväajovalot. DS Wings -tunniste yhdistää ajovalot etusäleiköön, joka kolmiulotteisena koostuu kahdesta osasta timantin muotoisia, kooltaan asteittain kasvavia kärkikuvioita. Näiden yläpuolella pitkä konepelti ilmentää liikettä tehden siluetista dynaamisen.
DS 4:n profiilissa yhdistyvät sulavuus ja terävät linjat. Upotetut ovenkahvat sulautuvat muotoiltuun runkoon. Korirakenteen ja laajojen renkaiden suhde (mukaan lukien 20” vanne nk. aero-keskiöllä) on lainattu DS Aero Sport Lounge -konseptiautosta ja luo kunnioitusta herättävän, uudenlaisen olemuksen.
Takaa katon linja laskeutuu jyrkästi alas takalasin yläpuolelle. Siluetti on tyylikäs ja aerodynaamisena se luo lisää tehokkuutta. Takasiivekkeet paljastavat näyttävän lihaksikkaat muodot ja särmikkäät korin laidat korostavat kiiltävän mustia, DS-tunnuksella koristettuja C-pilareita.
Takavalojen uudistunut valotunnus sekä lasertekniikalla toteutetut kohokuviot tekevät takaosasta näyttävän.
DS 4 onnistuu muuntautumaan saman siluetin alla. Hienostunut eleganssi hallitsee koko DS 4 -mallistoa erityisten puskureiden, kevyiden kromikoristeiden sekä kontrastia ja urheilullista ilmettä tuovan mustan katon ansiosta.
DS
DS 4 Cross -versio ammentaa SUV-ilmeestä lisäsuojaa, jota tuo erityinen mattamusta puskureiden alaosa. Ulkoasun viimeistelevät kiiltävän musta puskureiden yläosa, sivuikkunoiden kehykset, kiiltävän musta etusäleikkö, ainutlaatuiset kevytmetallivanteet sekä kiiltävän mustat kattokaiteet. Kokonaisuuden viimeistelee korinväriä toistava katto.
Ainutlaatuisena lisävarusteena DS 4 Cross -versioon on saatavana Advanced Traction Control -pidonhallinta-avustin nostamaan ajettavuutta hiekalla, lumessa sekä mutaisissa olosuhteissa. Varusteessa on aina mukana myös alamäkihidastin avustamaan etenemistä erityisen jyrkissä alamäissä.
Vieläkin dynaamisemman DS 4 Performance Line -version ulkoasu on viimeistelty mustilla yksityiskohdilla, kuten näyttävällä Black Pack -varusteella (mustat DS Wings, takavalojen välinen linja, etusäleikkö sekä sivuikkunoiden kehykset) sekä erottuvilla mustilla kevytmetallivanteilla ja ainutlaatuisilla sisätiloilla.
Puhdaslinjaista sisätilasuunnittelua käsintehdyin yksityiskohdin
DS 4:n sisätilat ovat digitaaliset, ilmeeltään saumattomat ja ergonimiset. Jokainen osa on integroitu ympäristöön intuitiivisuuden ehdoin niin toiminnallisuudeltaan kuin muodoiltaan.
Soljuvan sisätilojen suunnittelun tavoitteena on ollut luoda DS 4 :n sisään täydellinen rauhallisuuden tunnelma.
Matkanteon keveyden tunnetta voimistetaan ohjaimien uudella asettelulla, jossa ohjaimet on kerätty kolmeen eri ryhmään helpottamaan käytettävyyttä. Clous de Paris guillochea, eli hienomekaniikkakelloseppien käyttämää metallintyöstötekniikkaa jäljittelevää viimeistelyä on käytetty tehosteena ja se korostaa yksityiskohtia, kuten:
• kojelaudan sapelimainen muoto, joka liittää yhteen ilmastoinnin ohjaimet sekä DS Air -ilmastointijärjestelmän lähes näkymättömät venttiilit
• sähköiset ikkunannostimet, jotka on sijoitettu linjakkain ovissa sijaitsevien sivuventtiilien kanssa
• DS Smart Touch -5” kosketusnäytön sekä DS Iris -järjestelmän yhdistelmä liitettynä DS E-Toggle -automaattivaihteiston kytkimeen, jotka ovat sijoitettu keskikonsoliin.
DS Air:in näkymättömät venttiilit ovat uudenlainen ilmastointijärjestelmä. Kartio ohjaa ilmavirtausta tarkasti niin ylös kuin alas.
Ilmastointijärjestelmä toimii perinteisen ilmastoinnin tehokkuudella, mutta korkeudeltaan matala rakenne luo huomaamattoman ja ympäristöön integroituvan ilmeen, joka antaa uusia mahdollisuuksia kojelaudan selkeälinjaisuutta noudattavaan suunnitteluun.
DS
DS 4:n sisätilat on luotu kahdella yhdistetyllä vyöhykkeellä: kosketusvyöhyke mukavuutta varten ja interaktiivinen vyöhyke eri rajapinnoille. Sivuikkunoiden ohjainten kaksisävyinen käsittely on suunniteltu parantamaan niiden käytettävyyttä.
DS 4:n sisätilat sulauttavat toisiinsa hienostuneisuuden ja teknologian ja materiaaleina on käytetty eri tyyppisiä nahkalaatuja, Alcantaraa®, taottua hiiltä, villaa sekä uusia koristelutekniikoita.
Viimeistelyn avulla luodaan uudenlainen merkitys hyvän olon tunteelle. Erityistä huomiota ovat saaneet ilmastoitujen ja hierovien istuinten muoto. Inspiraatio istuimiin on lainattu kotilosta, ja niihin on luotu uudenlainen, yhdestä osasta rakennettu mukavuusalue, muodoltaan kaareva ja yhtenäisenä jatkuva. Uusi verhoilu peittää mukavuuden tunnetta luovan tiheän vaahtomateriaalin.
Kaksisävyinen sisusta sekä viljanahkaiset, kivenharmaat istuimet on liitetty selkeisiin elementteihin, jotka tuntuvat koskettaessa miellyttävälle.
Viljanahka ja Clous de Paris guilloche -metallikoristelu tuovat tähän kontrastinomaista ryhtiä. Ylempänä tilan interaktiivisella vyöhykkeellä koristeellisuutta on lisätty ruskealla saarnipuulla ja erittäin korkealaatuisella Criollo Brown -nappanahalla.
DS:lle symbolisen Opera-sisustuksen Criollo Brown -nappanahkaverhoiltu istuinten viimeistelty on toteutettu kellon ranneketta muistuttavin kuvioin ja se viimeistelee DS 4:n loistokkaan tunnelman.
Tässä verhoilussa pääverhoilijat astuivat astetta pidemmälle sisällyttämällä ranskalaista käsityöosaamista auton sisään: saumat on piilotettu ja kukin ommel pysähtyy täydellisesti piiloon korostaen myös ovipaneloinnissa käytetyn verhoilunahan laatua.
Kyseessä on vain yksi lukuisista käsityönä tehdyistä viimeistelyn yksityiskohdista. Käsityötä näkyy myös muun muassa verhoilussa käytetyssä ruskeassa saarnipuussa tai nahkapäällysteisen ohjauspyörän verhoilussa.
Performance Line -versio korostaa DS 4:n dynaamista henkeä. Laajat Alcantara® -pinnat peittävät kojelaudan, ovet sekä koko keskikonsolin. Istuimet on verhoiltu Basaltin mustalla punotulla kankaalla sekä kullan ja karmiinin värisillä pistoksilla koristellulla Alcantaralla®. Ohjauspyörän alaosa on koristettu yhdellä yhtenäisellä palalla taottua hiiltä
Harmoninen tunnelma auton sisätiloissa vahvistuu personoitavan sisätilan tunnelmavalaistuksen avulla. Akustiikasta vastaa 690W Focal Electra -hifi-järjestelmä sekä 14 kaiutinta. Ensimmäisenä luokassaan DS 4:n ikkunat ovat akustiset.
DS
Ilmanpuhdistusjärjestelmä sensoreineen huolehtii aktiivisesti ohjaamon ilmanlaadusta ja tunnistaen PM2,5 partikkelit sekä sisätilaan päässeet ulkoilman saasteet. Sisäilmanlaatua voidaan tarkastella keskusnäytöltä.
Lisätty todellisuus
DS 4 saapuu heti alusta alkaen tarjolle lataushybriditeknologialla (225 hv ja yli 50 km toimintasäde täyssähköllä, WLTP-syklin mukaisesti mitattuna).
Teknologia pohjautuu EMP2-pohjarakenteen kokemaan merkittävään evoluutioon. 70 % osista on uusia tai käytössä ainoastaan tämän pohjarakenteen yhteydessä.
Multimediajärjestelmä on noussut uudelle tasolle ja saatavilla on luokassaan ainutlaatuisia ajoavustinjärjestelmiä sekä edistyksellinen tiedon heijastus järjestelmä, jotka kaikki saavat DS 4:n erottumaan kilpailijoistaan.
DS e-Tense
Uutta DS 4 -mallia varten modulaarinen EMP2-pohjalevy päivitettiin ja monia sen ominaisuuksia parannettiin entisestään. Pohjalevyn uusi muoto antoi muotoilijoille vapauden luoda täysin uudenlaiset korin mittasuhteet.
Arkkitehtuuri
Korin arkkitehtuuria kehitettiin, jotta saavutettiin juuri toivotunlaiset mittasuhteet sekä toivottu aerodynamiikka. Korin ja renkaiden suhde on luokassaan ainutlaatuinen. Siluetti tekee ilmeestä yhtä aikaa urheilullisen ja tehokkaan ja huomio kiinnittyy uuteen madaltuvaan konepellin muotoon sekä toisen istuinrivin lattiaan.
Kevyempi rakenne
Päivittynyt EMP2-pohjalevy tutustuttaa uusiin, komposiitti- ja kuumapuristemateriaaleista toteutettuihin osiin sekä kompakteihin elementteihin, kuten ilmastointikanavien osat, jotka kokonsa ansiosta vapauttavat tilaa muuhun käyttöön. 430 litran tavaratila takana on varustettu sähkötoimisella hands-free-luukulla.
Turvallisuus
EMP2-pohjarakenteen uusi versio on suunniteltu toimimaan yhdessä viimeisimpien ja tiukimpien turvallisuussäädösten kanssa ilman, että mallin kokonaispainoa on jouduttu nostamaan.
Dynaamiset ja akustiset ominaisuudet
Dynaamisen seesteisyyden konsepti, joka kulkee lähellä DS:n sydäntä, on tuotu DS 4:n myötä aiempaakin pidemmälle. Rakenteessa käytetyt tekniset ratkaisut, kuten sidoshitsaus (lähes 34 metriä liimahelmaa ja hitsauspisteitä auton korissa), sekä uusi tapa käyttää jousitus- ja ohjauskomponentteja, takaa parhaan ajomukavuuden rungon optimaalisen jäykkyyden sekä auton tarjoaman pidon ansiosta.
Plug-in hybrid
Kaksinkertaisena Formula E -mestarina vuosilta 2019 sekä 2020, DS Automobiles kulkee sähköistymisen eturintamassa. DS 4:n turboahdettu 180hv 4-sylinterinen bensiinimoottori on yhdistetty 110 hv sähkömoottoriin sekä e-EAT8-vaihteistoon.
Yhdistelmällä saavutetaan 225 hv teho ja voiman tuottaa entistä tehokkaampi, kooltaan kompaktimpi ja suuremman kapasiteetin elementeillä varustettu akku, jonka nollapäästöinen toimintamatka täyssähköllä on yli 50 km (WLTP).
Valmistukseen tulevat myös PureTech 130, 180 sekä 225 hv bensiinimoottorit sekä 130 hv BlueHDi dieselmoottori. Kaikki malliversiot ovat aina varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.
Tehokkuutta rengastasolla
DS 4:n vannekoko on joko 19” tai 20”. Dynaamista ajettavuutta on vahvistettu keventämällä vanteiden painoa 10 % sekä aerodynaamisin elementein, jotka madaltavat polttoaineenkulutusta sekä CO2-päästöjä.
Liitettävyys tyylikkäissä ja digitaalisissa sisätiloissa
Liitettävyyttä suunniteltaessa tärkein tavoite oli tarjota ratkaisu, jossa kuljettajan ei tarvitse nostaa silmiään tiestä. DS Extended Head-Up Display -tuulilasinäyttö on avantgardistinen, visuaalinen elämys ja ensimmäinen askel kohti lisättyä todellisuutta.
Tämän uuden, mukaansatempaavan teknologian avulla tärkein ajamiseen liittyvä informaatio heijastetaan suoraan tiehen.
Ensimmäistä kertaa luokassaan optista illuusioita apuna käyttäen tieto esitetään neljä metriä tuulilasin edellä, tiedon seuratessa kuljettajan katsetta 21 tuuman leveydellä.
Keskeisin informaatio, kuten ajonopeus, ajoavustimet, navigointi, varoitusviestit, kuuntelussa oleva kappale tai jopa puhelun vastapuolen nimi heijastetaan kuljettajan silmien eteen tiehen.
Tämä aistillinen ja elämyksellinen teknolgia on osa täysin uudeksi suunniteltua 10-tuumaista DS Iris -multimediajärjestelmää. Uusi käyttöjärjestelmä noudattaa älypuhelimista tuttua käytettävyyttä ja se reagoi kosketukseen saumattomasti.
Käyttöjärjestelmän perustana on idea profiileista, jotka kukin auton käyttäjistä voi personoida oman kuvakkeensa taakse. Asetukset ja näyttö latautuvat automaattisesti, kun kuljettaja käynnistää auton ja jokainen voi personoida auton automaattisesti tarjoaman sisällön omien tarpeidensa mukaiseksi.
DS Iris -järjestelmää ohjataan äänellä tai eleillä. Ennakkoluulottomana autovalmistajana DS ylitti autoteollisuuden rajat etsiessään kumppania, joka kykenisi toteuttamaan parhaan luonnollisen kielen äänentunnistusratkaisun.
DS Iris tarjoaa kuljettajalle henkilökohtaisen assistentin, joka tunnistaa puheen ja tarjoaa järjestelmästä ratkaisut esitettyihin pyytöihin.
Keskikonsolissa sijaitseva DS Smart Touch on näyttö, jota ohjataan sormenpäillä. Pelkkä ele kohti yhtä esiasetetuista toiminnoista riittää käskyksi. Näyttö myös tunnistaa totutut liikkeet, kuten näytön zoomauksen tai käsin kirjoituksen.
Jotta järjestelmä sekä karttatiedot ovat aina ajan tasalla, järjestelmäpäivitykset tapahtuvat viiveettä pilvipalvelun kautta.
Mukavuus ja dynaaminen seesteisyys
2-tason autonominen ajaminen on korkein autonomian taso, joka on tällä hetkellä sallittu yleisillä teillä.
Se on tarjolla jo aiemmin lanseeratuissa DS 3 Crossbackissa, DS 7 Crossbackissa sekä DS 9 -malleissa, mutta on kokenut DS 4:n myötä merkittävän päivityksen ja nimetty uudelleen: DS Drive Assist 2.0.
Järjestelmä noudattaa täsmällisesti kuljettajan valitsemaa sijaintia kaistaviivojen välissä, mutta uutena toiminnallisuutena DS Drive Assist 2.0 toteuttaa myös puoliautomaattisen ohituksen, automaattisen nopeuden säätelyn mutkissa sekä tunnistaa odotettavissa olevat nopeussuositukset tienviitoista.
DS Drive Assist 2.0 on varustettu kuljettajaa avustavilla sensoreilla, jotka rekisteröivät kaiken, mitä auton ympärillä tapahtuu. Tekoälyn avulla DS 4 analysoi tarjolla olevaa reaaliaikaista tietoa ja asettuu tiellä täsmällisesti kuljettajan toiveita noudattaen.
Tietoa auto kerää auton eri puolilla sijaitsevista varusteista, kuten etututka, tutkat auton kaikissa kulmissa ja tuulilasin yläosassa sijaitsevasta kamerasta.
DS Automobilesia kuvaa sen tarjoama kokemus dynaamisesta seesteisyydestä. DS 4:ssä tämä tarkoittaa muun muassa luokkansa johtavaa reagointikykyä.
Yksi mallin vahvuuksista on luokassaan ainutlaatuinen, DS Active Scan -jousituksen kameroiden avulla hallitsema iskunvaimennus.
Kamera on sijoitettu tuulilasin yläosaan ja se tarkkailee sekä ennakoi epätasaisuudet tienpinnassa ja välittää keräämänsä tiedon tietokoneelle.
Asentotunnistimen ja kiihtyvyysantureiden avulla järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jousitusta itsenäisesti. Vastaanotetun tiedon avulla järjestelmä muokkaa jousituksesta tilanteen mukaan joko jämäkämmän tai pehmeämmän. Tulemana on korkeatasoinen mukavuus tien kunnosta riippumatta.
DS Night Vision on toinen teknologia, joka erottaa DS 4:n. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tunnistaa jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan.
Kuljettaja voi tarkkailla tietä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa ilmoituksen vaarasta myös DS Extended Head Up Display -tuulilasinäytölle ilmestyvänä varoituksena.
DS-valotunnus
DS Matrix LED Vision -valojen uusi sukupolvi on kapeampi ja entistäkin modernimpi. Matrix Beam ja Dynamic Bending Light -teknologiat yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka antaa DS 4:lle tunnistettavan, ainutlaatuisen ilmeen.
DS Matrix LED Vision -ajovalot on toteutettu totutusti kolmen LED-moduulin avulla ja noudattavat DS Automobilesille ominaista tunnusta:
Lähivalojen keskimmäiset moduulit ovat kääntyvät.Keskimoduuli voi kääntyä aina 33,5° kulmassa. Se valaisee ajoradan sivut seuraten kuljettajan katseen suuntaa.
Järjestelmä mukautuu liikenneoloihin, ohjauspyörän asentoon, ajonopeuteen ja säätiloihin viiden esiasetetun tilan mukaisesti: kaupunki, maaseutu, moottoritie, huono keli ja sumu. Sen myötä myös kunnioitetaan DS:n historiaa ja vuoden 1967 DS:ssä nähtyjä kääntyviä ajovaloja.
Laitimmaiset Matrix Beam -moduulit valaisevat ajettaessa ja jakautuvat viiteentoista eri segmenttiin, jotka tunnistavat ajo-olosuhteet ja syttyvät sekä sammuvat itsenäisesti, tilanteesta riippuen.
Kaukovalot mukautuvat liikenteen tarpeisiin, ohjauspyörän kulmaan, nopeuteen ja säätiloihin: kaupunki, maaseutu, moottoritie, vaativa keli ja sumu.
Ne tekevät mahdolliseksi ajaa pitkillä valoilla ilman, että valot häikäisevät muita tien käyttäjiä. Nämä älykkäät valot käyttävät tuulilasin yläosaan sijoitettua kameraa ja sopeuttavat kaukovalojen säteen automaattisesti 300 metrin matkalla liikenneoloista riippuen.
DS Matrix LED Vision -etuvalojen rinnalla ovat 98:sta LED-valaisimesta koostuvat, DS:n tunnisteenakin toimivat korkeat huomiovalot. Huomiovalot myös tervehtivät kuljettajaa uudella tervehdysrutiinilla tämän lähestyessä autoa.
Ekologisuus
DS 4:n valmistuksessa käytetyistä materiaaleista voidaan käyttää uudelleen 95 %, ja 85 % osista on kierrätettäviä. 30 % mallin painosta koostuu uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista, jotka jakautuvat metalleihin sekä polymeereihin.
Kierrätettyjä materiaaleja ovat polypropeeni-, polyesteri- ja elastomeerikuidut, joita käytetään pohjalevyn yhteydessä ohjauslevyinä, äänen vaimennukseen tai kiinnityspisteinä.
Seitsemän värivaihtoehtoa
DS 4 tulee saataville seitsemänä eri värinvaihtoehtona, joista kaksi on täysin uusia: Copper Gold sekä Lacquered Grey.
DS 4 on jo nähtävissä eri Euroopan kaupungeissa istuutumalla DS Storen nappanahkaiseen DS Virtual Vision -simulaattoriin, jonka avulla voi oman DS 4 -mallin suunnitella virtuaalilasien läpi katsoen.
DS 4 on samoin koettavissa myös Suomessa, DS Store Helsingissä (osoitteessa: Kaakelikaari 4, Vantaa).
Liikkeisiin DS 4 saapuu vuoden 2021 lopulla.
DS-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
TADin uusi referenssiesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN