Ford Explorerissa on Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto, älykäs nelivetojärjestelmä ja Terrain Management -järjestelmä, jossa on seitsemän ajotilaa.

Ford Explorerissa on Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto, älykäs nelivetojärjestelmä ja Terrain Management -järjestelmä, jossa on seitsemän ajotilaa.

Ford Explorer PHEV: 7-paikkaisen ladattavan hybridin Suomen hinnat ovat jo olemassa

Täysin uusi ladattava hybridi Ford Explorer (PHEV) lanseerataan Euroopassa myöhemmin tämän vuoden aikana. Auto on Suomessa jo hinnoiteltu ja ennakkomyynti on käynnistynyt.

Auto Bild.Uutiset

La­dat­ta­vas­s­sa Ford Exp­lo­rer -hyb­ri­dis­sä yh­dis­ty­vät te­ho­kas 3,0-lit­rai­nen Eco­Boost V6 -ben­sii­ni­moot­to­ri, säh­kö­moot­to­ri, ge­ne­raat­to­ri sekä 13,6 kWh li­tium-io­ni­ak­ku.

Ak­kua voi la­da­ta ul­koi­ses­ta vir­ta­läh­tees­tä, ja ajon ai­ka­na se la­tau­tuu jar­ru­e­ner­gi­an tal­tee­no­tol­la. Ford Exp­lo­rer la­dat­ta­va hyb­ri­di on For­din te­hok­kain hyb­ri­di­mal­li. Sen yh­dis­tet­ty teho on 457 hv ja vään­tö­lu­ke­mak­si ker­ro­taan 825 Nm.

Ford Exp­lo­re­ris­sa on For­din 10-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä ja Ter­rain Ma­na­ge­ment -jär­jes­tel­mä, jos­sa on seit­se­män ajo­ti­laa.

Edis­tyk­sel­li­sen voi­ma­lin­jan an­si­os­ta seit­se­män hen­ki­löä mat­kus­taa au­tos­sa mu­ka­vas­ti, ja Ford Exp­lo­re­rin ve­to­ky­ky on jopa 2500 ki­loa1, säh­köi­sen ajon toi­min­ta­mat­ka 42 ki­lo­met­riä, polt­to­ai­neen ku­lu­tus al­ka­en 3,1 l/100 km ja CO2 pääs­töt al­ka­en 71 g/km WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan.2

Kat­ta­va va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta ja pre­mium-ta­son mu­ka­vuu­so­mi­nai­suuk­sia ta­kaa­vat kai­kis­sa ti­lan­teis­sa luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vän ja mu­ka­van ko­ke­muk­sen Exp­lo­rer la­dat­ta­van hyb­ri­din kul­jet­ta­jal­le ja mat­kus­ta­jil­le.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta aja­mi­nen on hel­pom­paa ja ra­sit­taa vä­hem­män. Tek­no­lo­gi­oi­hin kuu­lu­vat muun mu­as­sa ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din Stop & Go -toi­min­nol­la, no­peus­ra­joi­tus­ten tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä ja kais­ta­kes­ki­tin, sekä uu­si ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin va­rus­tet­tu­na hä­tä­jar­ru­a­vus­ti­mel­la.3

Sekä ST-Line et­tä Pla­ti­num -mal­lien mat­kus­ta­mon mu­ka­vuu­den ja yh­dis­tet­tä­vyy­den ta­kaa­vat 14 kai­u­tin­ta si­säl­tä­vä B&O ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä4 ja 10.1 tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö sekä kol­mi­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti ja Ford­Pass Con­nect -mo­dee­mi5.

“Exp­lo­rer La­dat­ta­va hyb­ri­di mää­rit­te­lee mo­ni­käyt­töi­syy­den,” sa­noo Mat­t­hi­as Tonn, Exp­lo­rer Chief Prog­ram­me En­gi­neer for Eu­ro­pe.

“Meil­lä ole kos­kaan ai­kai­sem­min ol­lut mal­lis­tos­sam­me au­toa, jol­la pys­tyy aja­maan vai­keis­sa maas­tois­sa, hi­naa­maan ve­net­tä hel­pos­ti ja aja­maan kau­pun­gis­sa säh­köl­lä – tämä kaik­ki pa­ke­toi­tu­na mu­ka­vaan luk­suk­seen.”

Akun lataaminen täyteen ulkoisesta 230 voltin virtalähteestä kestää alle 5 tuntia 50 minuuttia. Lisävarusteena saatavalla Ford Connected Wallbox -seinälatauslaitteella tai julkisella FordPass Charging Network -latausasemalla ladattaessa akun lataaminen täyteen kestää alle 4 tuntia 20 minuuttia6.

Akun lataaminen täyteen ulkoisesta 230 voltin virtalähteestä kestää alle 5 tuntia 50 minuuttia. Lisävarusteena saatavalla Ford Connected Wallbox -seinälatauslaitteella tai julkisella FordPass Charging Network -latausasemalla ladattaessa akun lataaminen täyteen kestää alle 4 tuntia 20 minuuttia6.

Ford Exp­lo­rer la­dat­ta­va hyb­ri­di (PHEV) on yk­si 18 säh­köis­te­tys­tä au­to­mal­lis­ta, jot­ka Ford esit­te­lee Eu­roo­pas­sa vuo­den 2021 lop­puun men­nes­sä.

Säh­köis­tä ajoa

La­dat­ta­van Ford Exp­lo­rer -hyb­ri­din voi­man­siir­ros­sa yh­dis­ty­vät ny­ky­ai­kai­sen, edis­tyk­sel­li­sen ben­sii­ni­moot­to­rin suo­ri­tus­ky­ky säh­kö­au­ton te­hok­kuu­teen ja hie­nos­tu­nei­suu­teen.

Säh­kö­moot­to­rin an­si­os­ta SUV-mal­lil­la voi ajaa säh­köl­lä. Kul­jet­ta­ja voi päät­tää, mil­loin ja mi­ten käyt­tää säh­kö­moot­to­ria va­lit­se­mal­la vaih­to­eh­dois­ta EV Au­to, EV Now, EV La­ter ja EV Char­ge.

Kun akun la­taus­ta­so las­kee alim­mal­le ta­sol­le, voi­man­siir­to ot­taa au­to­maat­ti­ses­ti käyt­töön EV Au­to -ti­lan, jol­loin säh­kö­moot­to­ri avus­taa ben­sii­ni­moot­to­ria käyt­tä­mäl­lä akus­toon va­ras­toi­tua ener­gi­aa op­ti­maa­li­sen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si.

Akun la­taa­mi­nen täy­teen ul­koi­ses­ta 230 vol­tin vir­ta­läh­tees­tä kes­tää al­le 5 tun­tia 50 mi­nuut­tia. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­val­la Ford Con­nec­ted Wal­l­box -sei­nä­la­taus­lait­teel­la tai jul­ki­sel­la Ford­Pass Char­ging Net­work -la­tau­sa­se­mal­la la­dat­ta­es­sa akun la­taa­mi­nen täy­teen kes­tää al­le 4 tun­tia 20 mi­nuut­tia6.

Rin­nak­kai­sen hyb­ri­di­ark­ki­teh­tuu­rin an­si­os­ta au­tos­sa on koko ajan käy­tet­tä­vis­sä yh­dis­tet­ty teho ja vään­tö, mikä ta­kaa eri­no­mai­sen suo­ri­tus­ky­vyn sekä tiel­lä et­tä maas­tos­sa.

Yh­dis­tet­ty­nä älyk­kää­seen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään au­ton ve­to­ky­ky on jopa 2500 ki­loa, jo­ten sil­lä voi hi­na­ta he­vos­kul­je­tus­vau­nua, ve­net­tä tai isoa trai­le­ria.

Äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä op­ti­moi pi­don 10 mil­li­se­kun­nin vä­lein ana­ly­soi­mal­la useis­ta sen­so­reis­ta tu­le­vaa tie­toa, jota ovat muun mu­as­sa ajo­no­peus ja -suun­ta, ym­pä­röi­vän il­man läm­pö­ti­la, pyö­rien su­ti­mi­nen ja hi­nauk­sen tila.

Var­mem­man pi­don ta­kaa täy­sin uu­des­sa ja­ko­vaih­teis­tos­sa ole­va säh­köi­ses­ti oh­jat­tu me­kaa­ni­nen mär­kä­kyt­kin, joka sää­tää vään­tö­mo­ment­tia etu- ja ta­ka­ren­kai­den vä­lil­lä sa­da­so­sa­mil­li­se­kun­neis­sa.

Sekä polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta op­ti­moi­va 10-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to et­tä äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä käyt­tä­vät mu­kau­tu­via, it­se­op­pi­via al­go­rit­me­ja sää­tä­es­sään au­ton re­a­goin­tia ja käyt­täy­ty­mis­tä jat­ku­vas­ti.

Ford Exp­lo­rer la­dat­ta­van hyb­ri­din Ter­rain Ma­na­ge­ment -jär­jes­tel­män va­lit­ta­vien ajo­ti­lo­jen avul­la kul­jet­ta­ja voi rää­tä­löi­dä ajo­ko­ke­muk­sen­sa tien­pin­nan, sään ja maas­ton mu­kaan.

Ajo­ti­lat ovat Nor­mal, Sport, Trail, Slip­pe­ry, Tow/Haul, Eco sekä Deep Snow and Sand, ja jo­kai­sel­la ajo­ti­lal­la on oma yk­si­löl­li­nen graa­fi­nen il­meen­sä 12,3-tuu­mai­ses­sa di­gi­taa­li­mit­ta­ris­tos­sa. Ala­mä­ki­a­vus­tin hil­lit­see au­ton no­peut­ta ala­mä­es­sä.

Elä­mää hel­pot­ta­vaa tek­no­lo­gi­aa

Va­ki­o­na ole­vat hie­nos­tu­neet kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat tek­no­lo­gi­at on ke­hi­tet­ty, jot­ta ison au­ton aja­mi­nen on hel­pom­paa sekä kau­pun­gis­sa et­tä maan­tiel­lä.

Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin 23 mah­dol­lis­taa täy­sin au­to­maat­ti­sen tas­ku- ja rin­nak­kais­py­sä­köin­nin vain na­pin pai­nal­luk­sel­la. Tek­no­lo­gi­an avul­la rin­nak­kais­py­sä­köin­nis­tä voi myös pois­tua käyt­tä­mäl­lä täy­sin au­to­maat­tis­ta Park-out As­sist -jär­jes­tel­mää3.

Kuol­leen kul­man va­roi­tus ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mäl­lä3 va­roit­taa park­ki­pai­kas­ta pe­ruut­ta­via kul­jet­ta­jia au­ton eteen mah­dol­li­ses­ti tu­los­sa ole­vis­ta ajo­neu­vois­ta. Li­säk­si Eu­roo­pas­sa en­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­la ole­va pe­ruu­tus­jar­ru­a­vus­tin hyö­dyn­tää tut­kaa, ka­me­raa ja ult­ra­ää­ni­sen­so­rei­ta ha­vai­tak­seen ajo­neu­von kul­ku­tiel­lä ole­van yli 28 cm kor­ke­an ja 7,5 cm le­ve­än es­teen.

Jär­jes­tel­mä voi jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti es­tääk­seen mah­dol­li­sen tör­mäyk­sen pe­ruu­tet­ta­es­sa no­peuk­sil­la 1,5 - 12 km/h3. Au­ton va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös 360° nä­ky­mä3, jos­sa hyö­dyn­ne­tään use­am­paa eri ka­me­raa.

Tör­mäyk­se­nes­to­jär­jes­tel­mä ak­tii­vi­sel­la jar­ru­tus­toi­min­nol­la ha­vait­see au­ton edes­sä tiel­lä tai tien si­vul­la ole­vat kä­ve­li­jät ja pyö­räi­li­jät, jot­ka voi­vat mah­dol­li­ses­ti tör­mä­tä au­ton kans­sa.

Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ei re­a­goi au­ton an­ta­miin va­roi­tuk­siin, jär­jes­tel­mä jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti es­tääk­seen mah­dol­li­sen tör­mäyk­sen. 3

Py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä tai pit­kil­lä mat­koil­la aja­mi­ses­ta te­kee vai­vat­to­mam­paa ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din Stop & Go -toi­min­nol­la, no­peus­ra­joi­tus­ten tun­nis­tus ja kais­ta­kes­ki­tin.3 Jär­jes­tel­mä aut­taa Exp­lo­rer la­dat­ta­vaa hyb­ri­diä säi­lyt­tä­mään miel­lyt­tä­vän vä­li­mat­kan edes­sä ole­viin au­toi­hin ja voi pi­tää au­ton kes­kel­lä kais­taa.

Li­säk­si jär­jes­tel­mä voi sää­tää au­ton no­peu­den lail­li­sek­si tark­kai­le­mal­la tien si­vul­la ja ylä­puo­lel­la ole­via no­peus­ra­joi­tus­merk­ke­jä ja käyt­tä­mäl­lä au­ton na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män kaut­ta saa­tua tie­toa no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta.

Stop & Go -toi­min­non an­si­os­ta ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din voi py­säyt­tää au­ton ko­ko­naan py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä.

Jos py­säh­dys kes­tää al­le kol­me se­kun­tia, au­to läh­tee py­säh­dyk­sen jäl­keen au­to­maat­ti­ses­ti liik­keel­le. Pi­dem­pään kes­tä­vien py­säh­dys­ten jäl­keen au­to läh­tee liik­keel­le nap­pia pai­na­mal­la.

“Ei ole it­sei­sar­vo täyt­tää au­toa tek­no­lo­gi­oil­la vain nii­den it­sen­sä ta­kia,” to­te­aa Tors­ten Wey, Ma­na­ger, Dri­ver As­sis­tan­ce and Sa­fe­ty Tech­no­lo­gy, Ford of Eu­ro­pe. “vaan tek­no­lo­gi­oi­den tar­koi­tus on pa­ran­taa au­toi­lu­ko­ke­mus­ta, teh­dä aja­mi­ses­ta vai­vat­to­mam­paa ja an­taa kul­jet­ta­jil­le enem­män var­muut­ta ra­tin taak­se.”

Tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka aut­ta­vat kul­jet­ta­jia vält­tä­mään on­net­to­muuk­sia tai lie­ven­tä­mään nii­den vai­ku­tus­ta, on muun mu­as­sa For­din kais­ta­kes­ki­tin3 – yk­si useis­ta omi­nai­suuk­sis­ta, joi­den an­si­os­ta Exp­lo­rer La­dat­ta­va hyb­ri­di (PHEV) on saa­nut 5 täh­teä Eu­ro NCAP -tes­tis­sä7.

Eu­ro NCAP myön­si Ford Exp­lo­re­ril­le kor­ke­at pis­teet sekä ai­kuis­ten et­tä las­ten tur­val­li­suu­des­sa. Mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­den ta­kaa­vat muun mu­as­sa tuu­li­la­sin pi­la­reis­sa ja kat­to­lin­jas­sa si­jait­se­vat eri­kois­lu­jas­ta mar­ten­siit­ti­ses­ta te­räk­ses­tä val­mis­te­tut put­ket, jot­ka on ke­hi­tet­ty käyt­tä­mäl­lä au­to­a­lal­la en­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä ole­vaa val­mis­tusp­ro­ses­sia.

Ti­laa seit­se­mäl­le

Ford Exp­lo­re­ris­sa on mu­ka­vat ja ti­la­vat is­tui­met jopa seit­se­mäl­le ai­kui­sel­le. Kai­kil­la kol­mel­la is­tuin­ri­vil­lä on lä­hes met­ri pää­ti­laa ja en­sim­mäi­sel­lä ja toi­sel­la ri­vil­lä yli 1,5 met­riä ol­ka­pää- ja lan­ti­o­ti­laa.

Näin kaik­ki mat­kus­ta­jat voi­vat naut­tia Exp­lo­re­rin mat­kus­ta­mon tar­jo­a­mas­ta luk­suk­ses­ta, jota täy­den­tä­vät use­at käy­tän­nöl­li­set omi­nai­suu­det ku­ten esi­mer­kik­si vii­si 12 vol­tin vir­ta­pis­to­ket­ta, kak­sois-USB-por­tit en­sim­mäi­sel­lä ja toi­sel­le is­tuin­ri­vil­lä, 12 ku­pin­pi­di­ket­tä ja kol­mi­a­lu­ei­nen il­mas­toin­ti.

Seit­se­män­paik­kai­suus tar­koit­taa myös mak­si­maa­lis­ta mo­ni­käyt­töi­syyt­tä. Ta­va­ra­ti­la on jopa 2274 lit­raa, kun pel­käs­tään etu­pen­kit ovat käy­tös­sä.

Kol­man­nen is­tuin­ri­vin is­tui­mia voi nos­taa ja las­kea hel­pos­ti nap­pia pai­na­mal­la, min­kä an­si­os­ta au­ton ti­lat on help­po muun­taa so­pi­vak­si mat­kus­ta­jien ja ta­va­roi­den mää­rän mu­kaan. Mat­kus­ta­mos­sa it­ses­sään on 123 lit­raa ta­va­ra­ti­laa.

Kor­ke­aan va­rus­te­ta­soon kuu­lu­vat läm­mi­tet­tä­vät ja vii­len­net­tä­vät 10-suun­tai­ses­ti säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät etuis­tui­met hie­ron­ta­toi­min­nol­la, läm­mi­tet­tä­vät toi­sen ri­vin is­tui­met, lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta sii­hen so­pi­vil­le lait­teil­le, läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä, si­sään las­ket­ta­vat au­rin­ko­suo­jat toi­sel­la is­tuin­ri­vil­lä, tum­men­ne­tut la­sit toi­sel­la ja kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­lä sekä B&O:n pre­mium-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, jos­sa on 14 kai­u­tin­ta ja te­hoa 980 wat­tia.

Ford Exp­lo­re­ris­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na myös Ford­Pass Con­nect -mo­dee­mi­tek­no­lo­gia, min­kä avul­la asi­ak­kai­den on mah­dol­lis­ta hal­li­ta ajo­neu­von tiet­ty­jä toi­min­to­ja mis­tä ta­han­sa etä­nä käyt­tä­mäl­lä Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luks­ta8.

Sekä Platinum että ST-Line -malleissa on vakiovarusteena kojetaulun keskellä sijaitseva 10.1-tuumainen pystyasennossa oleva kosketusnäyttö, jossa on mahdollista näyttää joko koko näytöllä navigoinnin karttanäkymä tai jakaa näyttö audiojärjestelmän kanssa.

Sekä Platinum että ST-Line -malleissa on vakiovarusteena kojetaulun keskellä sijaitseva 10.1-tuumainen pystyasennossa oleva kosketusnäyttö, jossa on mahdollista näyttää joko koko näytöllä navigoinnin karttanäkymä tai jakaa näyttö audiojärjestelmän kanssa.

Etä­nä käy­tet­tä­viin toi­min­toi­hin kuu­lu­vat muun mu­as­sa ovien avaus ja lu­ki­tus, 10,ajo­neu­von si­jain­ti ja ajo­neu­von ti­lan tar­kas­ta­mi­nen, ku­ten muun mu­as­sa polt­to­ai­ne­mää­rä, hä­ly­tyk­set, ren­gas­pai­nei­neet ja öl­jyn käyt­töi­kä.

Sekä Pla­ti­num et­tä ST-Line -mal­leis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na ko­je­tau­lun kes­kel­lä si­jait­se­va 10.1-tuu­mai­nen pys­ty­a­sen­nos­sa ole­va kos­ke­tus­näyt­tö, jos­sa on mah­dol­lis­ta näyt­tää joko koko näy­töl­lä na­vi­goin­nin kart­ta­nä­ky­mä tai ja­kaa näyt­tö au­di­o­jär­jes­tel­män kans­sa.

Näy­töl­lä käy­te­tään ka­pa­si­tii­vis­ta la­sia, joka on vas­taa­va kuin äly­pu­he­li­mis­sa ja tab­le­teis­sa käy­tet­tä­vä lasi, ja jon­ka an­si­os­ta SYNC 3 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män käyt­tö on no­pe­am­paa ja re­a­goi­vam­paa.10

Yk­si­löl­li­set luon­teet

Exp­lo­rer la­dat­ta­van hyb­ri­din Pla­ti­num ja ST-Line -mal­leil­la on omat erot­tu­vat omi­nais­piir­teen­sä, jot­ka nä­ky­vät SUV-mal­lin ul­ko- ja si­sä­ti­lo­jen muo­toi­lus­sa ja yk­si­tyis­koh­dis­sa.

Kum­mas­sa­kin mal­lis­sa on va­ki­o­na 20 tuu­man ke­vyt­me­tal­li­van­teet. ST-Line -mal­lin van­teis­sa on mus­ta ko­neel­li­nen vii­meis­te­ly, Pla­ti­num-mal­lis­sa van­tei­den vii­meis­te­ly on ko­neel­li­ses­ti tum­men­net­tu.

ST-Line -mal­leis­sa on kiil­tä­vän mus­ta yk­si­o­sai­nen etu­sä­leik­kö ja kor­ke­a­kiil­toi­set mus­tat kat­to­kai­teet sekä mus­ta ta­va­ra­ti­lan luu­kun kah­va ja vii­meis­te­ly ovien ver­hoi­lus­sa. Si­sä­ti­lo­jen piir­tei­siin kuu­lu­vat is­tuin­ten pu­nai­set tik­kauk­set, ST-Line -lat­ti­a­ma­tot, ur­hei­lul­li­nen ala­o­sas­taan ta­sai­nen oh­jaus­pyö­rä ja ko­je­lau­dan hii­li­kui­tu­mai­set te­hos­teet.

Pla­ti­num-mal­leil­le tyy­pil­lis­tä on ho­pe­an­vä­ri­nen yk­si­o­sai­nen etu­sä­leik­kö, ho­pe­an­vä­ri­set kat­to­kai­teet ja ho­pe­an­vä­ri­nen ta­va­ra­ti­lan luu­kun kah­va ja vii­meis­te­ly ovien ver­hoi­lus­sa. Ko­je­lau­ta on ai­toa nah­kaa ja sen te­hos­teet ai­toa puu­ta.

“Täy­sin uu­des­sa Exp­lo­rer la­dat­ta­vas­sa hyb­ri­dis­sä on va­ki­o­na val­ta­va ka­ris­ma ja en­nen­nä­ke­mä­tön katu-us­kot­ta­vuus,” Mat­t­hi­as Tonn jat­kaa. “Toi­sis­taan erot­tu­vien ST-Line ja Pla­ti­num -mal­lien an­si­os­ta asi­ak­kaat voi­vat va­li­ta omaan per­soo­naan­sa par­hai­ten so­vel­tu­van vaih­to­eh­don.”

Ford Exp­lo­re­rin hin­nat al­ka­vat 81 389 eu­ros­ta.

(Viit­teet)

1 Mak­si­mi­ve­to­ky­kyyn vai­kut­ta­vat kul­je­tet­ta­van ta­va­ran mää­rä, au­to­mal­li, va­rus­teet ja mat­kus­ta­ja­mää­rä.

2 Il­moi­tet­tu polt­to­ai­neen/ener­gi­an ku­lu­tus, CO2-pääs­töt ja säh­kö­käyt­töi­nen toi­min­ta­sä­de mää­ri­tel­lään Eu­roo­pan par­la­men­tin ja neu­vos­ton ase­tuk­ses­sa (EY) 715/2007 ja ko­mis­si­on ase­tuk­ses­sa (EU) 2017/1151 sekä nii­den vii­mei­sim­mis­sä li­säyk­sis­sä il­moi­tet­tu­jen tek­nis­ten vaa­ti­mus­ten ja tie­to­jen mu­kai­ses­ti. Yh­den­mu­kais­te­tun ke­vyi­den hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen kan­sain­vä­li­sen tes­ti­me­ne­tel­män (WLTP) mu­kai­ses­ti tyyp­pi­hy­väk­sy­tyl­le ke­vy­el­le ajo­neu­vol­le il­moi­te­taan polt­to­ai­neen/ener­gi­an­ku­lu­tus­tie­dot sekä CO2-pääs­tö­tie­dot uu­den eu­roop­pa­lai­sen ajo­syk­lin (NEDC) ja WLTP:n mu­kai­ses­ti. WLTP kor­vaa NEDC:n ko­ko­naan vuo­den 2020 lop­puun men­nes­sä. So­vel­let­ta­va va­ki­o­tes­taus­me­ne­tel­mä mah­dol­lis­taa ver­tai­lun eri ajo­neu­vo­tyyp­pien ja eri val­mis­ta­jien vä­lil­lä. NEDC-siir­ty­mä­a­jan ai­ka­na WLTP:n polt­to­ai­neen ku­lu­tuk­sen ja CO2-pääs­tö­jen ar­vot muun­ne­taan NEDC-me­ne­tel­mää vas­taa­vik­si. Uu­si me­ne­tel­mä poik­ke­aa hie­man ai­em­mas­ta polt­to­nes­te­ta­lou­del­li­suu­den ja pääs­tö­jen mit­tauk­ses­ta, kos­ka eräi­tä tes­tie­le­ment­te­jä on muu­tet­tu, eli sa­mal­la au­tol­la voi ol­la eri polt­to­nes­teen ku­lu­tuk­sen ja CO2-pääs­tö­jen ar­vot eri tes­teis­sä.

3 Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat tek­no­lo­gi­at ovat li­sä­o­mi­nai­suus, ei­vät­kä kor­vaa kul­jet­ta­jan ha­vain­noin­tia, ar­vi­oin­tia ja ajo­neu­von hal­lin­taa.

4 BANG & OLUF­SEN™ and B&O™ are re­gis­te­red tra­de­marks of Bang & Oluf­sen Group. Li­cen­sed by Har­man Bec­ker Au­to­mo­ti­ve Sys­tems Ma­nu­fac­tu­ring Kft. All rights re­ser­ved.

5 Omi­nai­suus voi vaa­tia ak­ti­voin­nin.

6 La­tau­sa­jat vaih­te­le­vat. Kat­so tar­kem­mat tie­dot omis­ta­jan kä­si­kir­jas­ta.

7 Li­sä­tie­to­ja https://www.eu­ron­cap.com/.

8 Tiet­tyi­hin mat­ka­pu­he­li­miin so­vel­tu­va Ford­Pass-so­vel­lus on la­dat­ta­vis­sa so­vel­lus­kau­pois­ta. Vies­ti- ja da­ta­mak­sut voi­vat vaih­del­la mait­tain.

9 Alu­eil­la, jois­sa etä­käyn­nis­tys on lain mu­kaan sal­lit­tua.

10 Älä aja, jos huo­mi­o­ta­si häi­ri­tään. Käy­tä ää­ni­oh­jat­tu­ja toi­min­to­ja, kun se on mah­dol­lis­ta. Älä käy­tä kä­des­sä pi­det­tä­viä lait­tei­ta ajon ai­ka­na. Jot­kut toi­min­not voi­vat ol­la lu­kit­tu­na, kun au­ton vaih­de on pääl­lä. Kaik­ki toi­min­not ei­vät toi­mi kai­kis­sa pu­he­li­mis­sa.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN