Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.
Ford
Ford Mustang Mach I: Suomeen keväällä!
Uusi Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Euroopassa myytävä Mustang, jonka rata-ajo -ominaisuudet ja ainutlaatuinen tyyli ovat legendaarisen nimensä arvoisia.
Ford Mustang Mach 1 oli Euroopassa nähtävillä ensimmäisen kerran West Sussexissa järjestetyssä Goodwood SpeedWeek -tapahtumassa. Uusi Ford Mustang Mach 1 on rata-ajossa kaikkien aikojen nopein Euroopassa myytävä Mustangin tuotantomalli. Autossa on parannettu aerodynamiikka, kalibroitu 460 hv 5,0 litran V8-moottori ja tehokkaampi jäähdytys.
Ford Mustang Mach 1 -mallin jousitusjärjestelmään kuuluvat autoon kalibroidut MagneRide® -iskunvaimentimet sekä mittatilauksena valmistetut jouset, kallistuksenvakaajat ja puslat, jotka parantavat sekä auton hallintaa että kaarreajo-ominaisuuksia. Uudelleen säädetyn sähköavusteisen ohjausjärjestelmän (EPAS) ansiosta Mach 1 -mallin ohjaus on tarkin Euroopassa myytävistä Mustang-malleista.
Ford
“Alkuperäinen Mach 1 tarjosi äärimmäistä Mustang-suorituskykyä, mikä todistettiin moottoriurheilumenestyksellä,” sanoo Matthias Tonn, Mustang Mach 1 Chief Programme Engineer for Europe. “Uusi Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Euroopassa myytävä Mustang. Sen rata-ajo-ominaisuudet ja ainutlaatuinen tyyli ovat legendaarisen nimensä arvoisia.”
Legendaarista V8-voimaa
Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla.
Mallissa on Open Air Induction System, eli avoin ilmansuodatinjärjestelmä, imusarja ja 87 mm kaasuläppäkotelo, jotka ovat käytössä myös Amerikan markkinoilla myynnissä olevassa Mustang Shelby GT350-mallissa. Näiden ansiosta ilma virtaa vapaasti moottorille. Parannettu ilmanotto toimii yhteistyössä muutetun moottorinohjauksen kalibroinnin kanssa.
Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla. Maksimivääntö on 529 Nm/4600 r/min.
Ford
Polttoaineen suihkutus on toteutettu yhdessä imusarjaruiskutuksella sekä suorasuihkutuksella, jolloin punainen kierroslukualue alkaa vasta 7500 r/min kohdalla. Huipputeho saavutetaan 7500 r/min ja 529 Nm maksimivääntö 4600 r/min.
Lisäöljynjäähdytin, joka on myös ollut aiemmin Shelby GT350-mallissa, toimii uuden öljynsuodatinadapterin kanssa, optimoi öljyn virtauksen ja parantaa voitelujärjestelmän suorituskykyä suuressa rasituksessa. Mach 1:n ainutlaatuinen Active Valve Performance Exhaust -pakokaasujärjestelmä sisältää pakoputken läppäventtiilijärjestelmän ja neljä 4,5 tuuman ulostuloa. Nämä tehostavat muhkeaa Fordin V8-moottorin ääntä.
Vaihteisto
Mach 1 on Euroopassa ensimmäinen tuotantosarjan Mustang, jossa on erittäin suorituskykyinen Tremecin 6-portainen manuaalivaihteisto. Rev-matching teknologia mahdollistaa vaihteen vaihtamisen pienemmälle saumattomasti. Myös mallin öljynjäähdytinjärjestelmää on parannettu. Mustang Mach 1 -malliin on saatavana myös Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto.
Vaihteistovaihtoehdot on suunniteltu maksimoimaan suorituskykyä, ajettavuutta ja rataominaisuuksia.
Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Järjestelmä käyttää moottorin sähköistä ohjausjärjestelmää ja avaa kaasuläppää hetkellisesti kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle – ja säätää moottorin kierrosnopeuden sopivaksi valitulle vaihteelle. Vaihteen voi vaihtaa nostamatta kaasupoljinta. Vaihteiston parempi suorituskyky on saatu osittain aikaiseksi käyttämällä autoon suunniteltua öljyn lauhdutinjärjestelmää.
Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Ford
Fordin edistyksellisessä 10-vaihteisessa automaattivaihteistossa on parannettu momentinmuunnin ja Ford Mustang Mach 1 -mallille tehty ainutlaatuinen kalibrointi. Nämä ominaisuudet optimoivat vääntöä, vaihteen vaihtoa ja yleistä suorituskykyä.
Toinen ulkoinen öljynjäähdytin lisää jäähdytyskapasiteettia 75 prosentilla, mikä helpottaa ajamista kuormittavissa tilanteissa. Sekä manuaali- että automaattivaihteisissa malleissa on lisäjäähdytysjärjestelmä taka-akselille, mikä tukee osaltaan rata-ajoa.
Valmis kisaan
Ford Mustang Mach 1 -mallissa on useita aerodynamiikkamuutoksia, jotka vaikuttavat suorituskykyyn ja tuovat autoon alkuperäisiä malleja kunnioittavan ulkonäön.
Keulassa on uusi kaksiosainen yläetusäleikkö, uusi alaetusäleikkö, uusi etuhelma ja uudet sivusäleiköt, jotka kaikki osaltaan parantavat aerodynamiikkaa ja jäähdytystä.
Ford Mustang Mach 1:n maaefekti on 22 prosenttia suurempi kuin Mustang GT -mallissa. Aerodynamiikkaa tukevat samanlainen takadiffuusori kuin Mustang Shelby GT500 -mallissa ja pidempi takahelma, jonka viisteet ohjaavat jäähdyttävän ilman jarruille.
Etuhelman muoto on suunniteltu tuottamaan enemmän maaefektiä, jotta saadaan parempi hallittavuus ja pito rata-ajossa. Takaspoileri sopii yhteen etuosan aerodynamiikan kanssa, mikä takaa täydellisen tasapainon keulasta perään.
Säädettävä MagneRide® -jousitusjärjestelmä kontrolloi sähköisesti iskunvaimentajan sisällä olevaa magnetoreologista nestettä ja reagoi oikea-aikaisesti muuttuviin tieolosuhteisiin. Jousitusjärjestelmä kalibroitiin uudelleen ihanteellisen suorituskyvyn saavuttamiseksi, yhdessä jäykempien etujousien ja kallistuksenvakaajien kanssa.
Lisäksi sähköisen ohjaustehostimen (EPAS) kalibrointi, Mustang Shelby GT350 ja GT500 apurungot ja taka-akselin poikittaisvarret (Toe-Link -osat) edesauttavat saavuttamaan autoon Euroopassa esitellyistä Mustang-malleista terävimmän ohjausvasteen.
Ford Mustang Mach 1 -mallin parempi jarrutehostin reagoi nopeammin sekä takaa nopeat ja yhteneväiset jarrutukset myös kovassa kuormituksessa. Mallin viisipuolaiset, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ovat 0,5 tuumaa leveämmät takana, ja rata-ajoon valmiit Michelin Pilot Sport 4 -renkaat sopivat niihin.
Uudelleen syntynyt tunnusomainen muotoilu
Myös muotoilu palauttaa mieleen 1960- ja 1970-lukujen Mustang Mach 1 -mallit. Autossa on näyttävät konepelti- ja kylkiraidat, urheilullinen korimuotoilu ja ainutlaatuiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Rajoitettuun erään on mahdollista valita kahdeksan eri ulkovärin ja konepelti- ja kylkiraitojen yhdistelmää.
Yhdistelmiä ovat Fighter Jet Grey yhdistettynä Satin Black/Reflective Orange -värisiin raitoihin, Iconic Silver, Shadow Black ja Oxford White yhdistettynä Satin Black/Red -värisiin raitoihin tai Velocity Blue, Twister Orange, Race Red ja Grabber Yellow -ulkovärit Satin Black/White -värisillä raidoilla.
Ford Mustang Mach 1 -mallin ylä- ja alaetusäleikkö on viimeistelty kiiltävän mustalla. Takaluukkua ja etusiipiä koristaa Mach 1 -logo.
Tyylikkäissä sisätiloissa on Ebony -värimaailma ja Dark Engine alumiiniyksityiskohdat. Nahkaverhoilluissa urheiluistuimissa on Metal Grey -väriset ompeleet. Jokaisessa Mustang Mach 1 -mallin kojelaudassa on laatta, jossa on Mach 1 -logo ja auton valmistusnumero. Tyyliä täydentävät mallille ainutlaatuiset kynnyslistat ja 12-tuumaisen digitaalimittariston uusi aloitusnäyttö.
Ford
Mukavuutta tarjoavat vakiovarusteiset lämmitettävät ja viilennettävät etuistuimet, Fordin hienostunut SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, premium-tason B&O -äänentoistojärjestelmä 12 kaiuttimella ja FordPass Connect modeemiteknologia parannetuilla yhteysominaisuuksilla.
“Mach 1 ei ainoastaan näytä tehokkaalta, vaan se vastaa Mustang-harrastajien vaatimuksiin radalla ja arkiajossa,” Tonn toteaa.
Mustang GT -mallia suorituskykyisempi Mustang Mach 1 esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1969. Autossa oli tehokkaampi V8-moottori, kilpailujousitus ja ainutlaatuinen tyyli.
Ensimmäisen sukupolven Mach 1 teki nopeus- ja kestävyysennätyksiä Bonnevillen suolatasangoilla Utahissa ja Mach 1:llä ajaneet tiimit voittivat SCCA:n valmistajien mestaruuden vuosina 1969 ja 1970.
Uudet tai päivitetyt Mach I -malliversiot esiteltiin vuosina 1971, 1974 ja 2003.
Ford Mustang Mach I -mallia on valmistettu vuoden 1969 jälkeen yli 300.000 kappaletta.
Ford Mustang Mach 1 -malli tulee saataville keväällä 2021 myös Suomeen. Polttoaineenkulutus, CO2-päästöarvot ja hinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Pilvin pimein
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL