Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.

Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.

Ford

Ford Mustang Mach I: Suomeen keväällä!

Uusi Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Euroopassa myytävä Mustang, jonka rata-ajo -ominaisuudet ja ainutlaatuinen tyyli ovat legendaarisen nimensä arvoisia.

Auto Bild.Superautot

Ford Mus­tang Mach 1 oli Eu­roo­pas­sa näh­tä­vil­lä en­sim­mäi­sen ker­ran West Sus­se­xis­sa jär­jes­te­tys­sä Good­wood Speed­Week -ta­pah­tu­mas­sa. Uu­si Ford Mus­tang Mach 1 on rata-ajos­sa kaik­kien ai­ko­jen no­pein Eu­roo­pas­sa myy­tä­vä Mus­tan­gin tuo­tan­to­mal­li. Au­tos­sa on pa­ran­net­tu ae­ro­dy­na­miik­ka, ka­lib­roi­tu 460 hv 5,0 lit­ran V8-moot­to­ri ja te­hok­kaam­pi jääh­dy­tys.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin jou­si­tus­jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat au­toon ka­lib­roi­dut Mag­ne­Ri­de® -is­kun­vai­men­ti­met sekä mit­ta­ti­lauk­se­na val­mis­te­tut jou­set, kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat ja pus­lat, jot­ka pa­ran­ta­vat sekä au­ton hal­lin­taa et­tä kaar­re­a­jo-omi­nai­suuk­sia. Uu­del­leen sää­de­tyn säh­kö­a­vus­tei­sen oh­jaus­jär­jes­tel­män (EPAS) an­si­os­ta Mach 1 -mal­lin oh­jaus on tar­kin Eu­roo­pas­sa myy­tä­vis­tä Mus­tang-mal­leis­ta.

Ford

“Al­ku­pe­räi­nen Mach 1 tar­jo­si ää­rim­mäis­tä Mus­tang-suo­ri­tus­ky­kyä, mikä to­dis­tet­tiin moot­to­riur­hei­lu­me­nes­tyk­sel­lä,” sa­noo Mat­t­hi­as Tonn, Mus­tang Mach 1 Chief Prog­ram­me En­gi­neer for Eu­ro­pe. “Uu­si Mach 1 on kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Eu­roo­pas­sa myy­tä­vä Mus­tang. Sen rata-ajo-omi­nai­suu­det ja ai­nut­laa­tui­nen tyy­li ovat le­gen­daa­ri­sen ni­men­sä ar­voi­sia.”

Le­gen­daa­ris­ta V8-voi­maa

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on 460 hv ver­sio For­din 5.0 lit­ran täy­sa­lu­mii­ni­ses­ta Co­yo­te V8 -ben­sii­ni­moot­to­ris­ta. Moot­to­ria on sää­det­ty si­ten, et­tä au­to on suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi sekä maan­tiel­lä et­tä ra­dal­la.

Mal­lis­sa on Open Air In­duc­ti­on Sys­tem, eli avoin il­man­suo­da­tin­jär­jes­tel­mä, imu­sar­ja ja 87 mm kaa­su­läp­pä­ko­te­lo, jot­ka ovat käy­tös­sä myös Ame­ri­kan mark­ki­noil­la myyn­nis­sä ole­vas­sa Mus­tang Shel­by GT350-mal­lis­sa. Näi­den an­si­os­ta il­ma vir­taa va­paas­ti moot­to­ril­le. Pa­ran­net­tu il­ma­not­to toi­mii yh­teis­työs­sä muu­te­tun moot­to­ri­noh­jauk­sen ka­lib­roin­nin kans­sa.

Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla. Maksimivääntö on 529 Nm/4600 r/min.

Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla. Maksimivääntö on 529 Nm/4600 r/min.

Ford

Polt­to­ai­neen suih­ku­tus on to­teu­tet­tu yh­des­sä imu­sar­ja­ruis­ku­tuk­sel­la sekä suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la, jol­loin pu­nai­nen kier­ros­lu­ku­a­lue al­kaa vas­ta 7500 r/min koh­dal­la. Huip­pu­te­ho saa­vu­te­taan 7500 r/min ja 529 Nm mak­si­mi­vään­tö 4600 r/min.

Li­sä­öl­jyn­jääh­dy­tin, joka on myös ol­lut ai­em­min Shel­by GT350-mal­lis­sa, toi­mii uu­den öl­jyn­suo­da­ti­na­dap­te­rin kans­sa, op­ti­moi öl­jyn vir­tauk­sen ja pa­ran­taa voi­te­lu­jär­jes­tel­män suo­ri­tus­ky­kyä suu­res­sa ra­si­tuk­ses­sa. Mach 1:n ai­nut­laa­tui­nen Ac­ti­ve Val­ve Per­for­man­ce Ex­haust -pa­ko­kaa­su­jär­jes­tel­mä si­säl­tää pa­ko­put­ken läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­män ja nel­jä 4,5 tuu­man ulos­tu­loa. Nämä te­hos­ta­vat muh­ke­aa For­din V8-moot­to­rin ään­tä.

Vaih­teis­to

Mach 1 on Eu­roo­pas­sa en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­sar­jan Mus­tang, jos­sa on erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen Tre­me­cin 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Rev-matc­hing tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa vaih­teen vaih­ta­mi­sen pie­nem­mäl­le sau­mat­to­mas­ti. Myös mal­lin öl­jyn­jääh­dy­tin­jär­jes­tel­mää on pa­ran­net­tu. Mus­tang Mach 1 -mal­liin on saa­ta­va­na myös For­din 10-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Vaih­teis­to­vaih­to­eh­dot on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan suo­ri­tus­ky­kyä, ajet­ta­vuut­ta ja ra­ta­o­mi­nai­suuk­sia.

Ford Mus­tang Mach I:n 6-por­tai­ses­sa Tre­mec 3160 -ma­nu­aa­li­vaih­teis­tos­sa käy­te­tään kak­si­le­vy­kyt­kin­tä, jot­ta hal­li­taan mu­ka­vam­min rata-ajos­sa kor­keil­la kier­rok­sil­la teh­tä­viä ag­g­res­sii­vi­sia vaih­teen­vaih­to­ja. Ma­nu­aa­li­vaih­tei­ses­sa Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on li­säk­si va­ki­o­va­rus­tee­na ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko, mikä ta­kaa pi­don sekä suo­ral­la tiel­lä et­tä mut­kis­sa.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää moot­to­rin säh­köis­tä oh­jaus­jär­jes­tel­mää ja avaa kaa­su­läp­pää het­kel­li­ses­ti kul­jet­ta­jan vaih­ta­es­sa pie­nem­mäl­le vaih­teel­le – ja sää­tää moot­to­rin kier­ros­no­peu­den so­pi­vak­si va­li­tul­le vaih­teel­le. Vaih­teen voi vaih­taa nos­ta­mat­ta kaa­su­pol­jin­ta. Vaih­teis­ton pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky on saa­tu osit­tain ai­kai­sek­si käyt­tä­mäl­lä au­toon suun­ni­tel­tua öl­jyn lauh­du­tin­jär­jes­tel­mää.

Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.

Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.

Ford

For­din edis­tyk­sel­li­ses­sä 10-vaih­tei­ses­sa au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa on pa­ran­net­tu mo­men­tin­muun­nin ja Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lil­le teh­ty ai­nut­laa­tui­nen ka­lib­roin­ti. Nämä omi­nai­suu­det op­ti­moi­vat vään­töä, vaih­teen vaih­toa ja yleis­tä suo­ri­tus­ky­kyä.

Toi­nen ul­koi­nen öl­jyn­jääh­dy­tin li­sää jääh­dy­tys­ka­pa­si­teet­tia 75 pro­sen­til­la, mikä hel­pot­taa aja­mis­ta kuor­mit­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa. Sekä ma­nu­aa­li- et­tä au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa mal­leis­sa on li­sä­jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä taka-ak­se­lil­le, mikä tu­kee osal­taan rata-ajoa.

Val­mis ki­saan

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on usei­ta ae­ro­dy­na­miik­ka­muu­tok­sia, jot­ka vai­kut­ta­vat suo­ri­tus­ky­kyyn ja tuo­vat au­toon al­ku­pe­räi­siä mal­le­ja kun­ni­oit­ta­van ul­ko­nä­ön.

Keu­las­sa on uu­si kak­si­o­sai­nen ylä­e­tu­sä­leik­kö, uu­si ala­e­tu­sä­leik­kö, uu­si etu­hel­ma ja uu­det si­vu­sä­lei­köt, jot­ka kaik­ki osal­taan pa­ran­ta­vat ae­ro­dy­na­miik­kaa ja jääh­dy­tys­tä.

Ford Mus­tang Mach 1:n maa­e­fek­ti on 22 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin Mus­tang GT -mal­lis­sa. Ae­ro­dy­na­miik­kaa tu­ke­vat sa­man­lai­nen ta­ka­dif­fuu­so­ri kuin Mus­tang Shel­by GT500 -mal­lis­sa ja pi­dem­pi ta­ka­hel­ma, jon­ka viis­teet oh­jaa­vat jääh­dyt­tä­vän il­man jar­ruil­le.

Etu­hel­man muo­to on suun­ni­tel­tu tuot­ta­maan enem­män maa­e­fek­tiä, jot­ta saa­daan pa­rem­pi hal­lit­ta­vuus ja pito rata-ajos­sa. Ta­kas­poi­le­ri so­pii yh­teen etuo­san ae­ro­dy­na­mii­kan kans­sa, mikä ta­kaa täy­del­li­sen ta­sa­pai­non keu­las­ta pe­rään.

Sää­det­tä­vä Mag­ne­Ri­de® -jou­si­tus­jär­jes­tel­mä kont­rol­loi säh­köi­ses­ti is­kun­vai­men­ta­jan si­säl­lä ole­vaa mag­ne­to­re­o­lo­gis­ta nes­tet­tä ja re­a­goi oi­kea-ai­kai­ses­ti muut­tu­viin tie­o­lo­suh­tei­siin. Jou­si­tus­jär­jes­tel­mä ka­lib­roi­tiin uu­del­leen ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn saa­vut­ta­mi­sek­si, yh­des­sä jäy­kem­pien etu­jou­sien ja kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jien kans­sa.

Li­säk­si säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men (EPAS) ka­lib­roin­ti, Mus­tang Shel­by GT350 ja GT500 apu­run­got ja taka-ak­se­lin poi­kit­tais­var­ret (Toe-Link -osat) ede­saut­ta­vat saa­vut­ta­maan au­toon Eu­roo­pas­sa esi­tel­lyis­tä Mus­tang-mal­leis­ta te­rä­vim­män oh­jaus­vas­teen.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin pa­rem­pi jar­ru­te­hos­tin re­a­goi no­pe­am­min sekä ta­kaa no­pe­at ja yh­te­ne­väi­set jar­ru­tuk­set myös ko­vas­sa kuor­mi­tuk­ses­sa. Mal­lin vii­si­puo­lai­set, 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ovat 0,5 tuu­maa le­ve­äm­mät ta­ka­na, ja rata-ajoon val­miit Mic­he­lin Pi­lot Sport 4 -ren­kaat so­pi­vat nii­hin.

Uu­del­leen syn­ty­nyt tun­nu­so­mai­nen muo­toi­lu

Myös muo­toi­lu pa­laut­taa mie­leen 1960- ja 1970-lu­ku­jen Mus­tang Mach 1 -mal­lit. Au­tos­sa on näyt­tä­vät ko­ne­pel­ti- ja kyl­ki­rai­dat, ur­hei­lul­li­nen ko­ri­muo­toi­lu ja ai­nut­laa­tui­set 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Ra­joi­tet­tuun erään on mah­dol­lis­ta va­li­ta kah­dek­san eri ul­ko­vä­rin ja ko­ne­pel­ti- ja kyl­ki­rai­to­jen yh­dis­tel­mää.

Yh­dis­tel­miä ovat Figh­ter Jet Grey yh­dis­tet­ty­nä Sa­tin Black/Ref­lec­ti­ve Oran­ge -vä­ri­siin rai­toi­hin, Ico­nic Sil­ver, Sha­dow Black ja Ox­ford White yh­dis­tet­ty­nä Sa­tin Black/Red -vä­ri­siin rai­toi­hin tai Ve­lo­ci­ty Blue, Twis­ter Oran­ge, Race Red ja Grab­ber Yel­low -ul­ko­vä­rit Sa­tin Black/White -vä­ri­sil­lä rai­doil­la.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin ylä- ja ala­e­tu­sä­leik­kö on vii­meis­tel­ty kiil­tä­vän mus­tal­la. Ta­ka­luuk­kua ja etu­sii­piä ko­ris­taa Mach 1 -logo.

Tyy­lik­käis­sä si­sä­ti­lois­sa on Ebo­ny -vä­ri­maa­il­ma ja Dark En­gi­ne alu­mii­niyk­si­tyis­koh­dat. Nah­ka­ver­hoil­luis­sa ur­hei­luis­tui­mis­sa on Me­tal Grey -vä­ri­set om­pe­leet. Jo­kai­ses­sa Mus­tang Mach 1 -mal­lin ko­je­lau­das­sa on laat­ta, jos­sa on Mach 1 -logo ja au­ton val­mis­tus­nu­me­ro. Tyy­liä täy­den­tä­vät mal­lil­le ai­nut­laa­tui­set kyn­nys­lis­tat ja 12-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton uu­si aloi­tus­näyt­tö.

Ford

Mu­ka­vuut­ta tar­jo­a­vat va­ki­o­va­rus­tei­set läm­mi­tet­tä­vät ja vii­len­net­tä­vät etuis­tui­met, For­din hie­nos­tu­nut SYNC 3 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, pre­mium-ta­son B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä 12 kai­ut­ti­mel­la ja Ford­Pass Con­nect mo­dee­mi­tek­no­lo­gia pa­ran­ne­tuil­la yh­tey­so­mi­nai­suuk­sil­la.

“Mach 1 ei ai­no­as­taan näy­tä te­hok­kaal­ta, vaan se vas­taa Mus­tang-har­ras­ta­jien vaa­ti­muk­siin ra­dal­la ja ar­ki­a­jos­sa,” Tonn to­te­aa.

Mus­tang GT -mal­lia suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi Mus­tang Mach 1 esi­tel­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran vuon­na 1969. Au­tos­sa oli te­hok­kaam­pi V8-moot­to­ri, kil­pai­lu­jou­si­tus ja ai­nut­laa­tui­nen tyy­li.

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Mach 1 teki no­peus- ja kes­tä­vyy­sen­nä­tyk­siä Bon­ne­vil­len suo­la­ta­san­goil­la Uta­his­sa ja Mach 1:llä aja­neet tii­mit voit­ti­vat SCCA:n val­mis­ta­jien mes­ta­ruu­den vuo­si­na 1969 ja 1970.

Uu­det tai päi­vi­te­tyt Mach I -mal­li­ver­si­ot esi­tel­tiin vuo­si­na 1971, 1974 ja 2003.

Ford Mus­tang Mach I -mal­lia on val­mis­tet­tu vuo­den 1969 jäl­keen yli 300.000 kap­pa­let­ta.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­li tu­lee saa­ta­vil­le ke­vääl­lä 2021 myös Suo­meen. Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus, CO2-pääs­tö­ar­vot ja hin­nat il­moi­te­taan myö­hem­min.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN