Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.

Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.

Ford

Ford Mustang Mach I: Suomeen keväällä!

Uusi Mach 1 on kaikkien aikojen tehokkain Euroopassa myytävä Mustang, jonka rata-ajo -ominaisuudet ja ainutlaatuinen tyyli ovat legendaarisen nimensä arvoisia.

Auto Bild.Superautot

Ford Mus­tang Mach 1 oli Eu­roo­pas­sa näh­tä­vil­lä en­sim­mäi­sen ker­ran West Sus­se­xis­sa jär­jes­te­tys­sä Good­wood Speed­Week -ta­pah­tu­mas­sa. Uu­si Ford Mus­tang Mach 1 on rata-ajos­sa kaik­kien ai­ko­jen no­pein Eu­roo­pas­sa myy­tä­vä Mus­tan­gin tuo­tan­to­mal­li. Au­tos­sa on pa­ran­net­tu ae­ro­dy­na­miik­ka, ka­lib­roi­tu 460 hv 5,0 lit­ran V8-moot­to­ri ja te­hok­kaam­pi jääh­dy­tys.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin jou­si­tus­jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat au­toon ka­lib­roi­dut Mag­ne­Ri­de® -is­kun­vai­men­ti­met sekä mit­ta­ti­lauk­se­na val­mis­te­tut jou­set, kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat ja pus­lat, jot­ka pa­ran­ta­vat sekä au­ton hal­lin­taa et­tä kaar­re­a­jo-omi­nai­suuk­sia. Uu­del­leen sää­de­tyn säh­kö­a­vus­tei­sen oh­jaus­jär­jes­tel­män (EPAS) an­si­os­ta Mach 1 -mal­lin oh­jaus on tar­kin Eu­roo­pas­sa myy­tä­vis­tä Mus­tang-mal­leis­ta.

Ford

“Al­ku­pe­räi­nen Mach 1 tar­jo­si ää­rim­mäis­tä Mus­tang-suo­ri­tus­ky­kyä, mikä to­dis­tet­tiin moot­to­riur­hei­lu­me­nes­tyk­sel­lä,” sa­noo Mat­t­hi­as Tonn, Mus­tang Mach 1 Chief Prog­ram­me En­gi­neer for Eu­ro­pe. “Uu­si Mach 1 on kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Eu­roo­pas­sa myy­tä­vä Mus­tang. Sen rata-ajo-omi­nai­suu­det ja ai­nut­laa­tui­nen tyy­li ovat le­gen­daa­ri­sen ni­men­sä ar­voi­sia.”

Le­gen­daa­ris­ta V8-voi­maa

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on 460 hv ver­sio For­din 5.0 lit­ran täy­sa­lu­mii­ni­ses­ta Co­yo­te V8 -ben­sii­ni­moot­to­ris­ta. Moot­to­ria on sää­det­ty si­ten, et­tä au­to on suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi sekä maan­tiel­lä et­tä ra­dal­la.

Mal­lis­sa on Open Air In­duc­ti­on Sys­tem, eli avoin il­man­suo­da­tin­jär­jes­tel­mä, imu­sar­ja ja 87 mm kaa­su­läp­pä­ko­te­lo, jot­ka ovat käy­tös­sä myös Ame­ri­kan mark­ki­noil­la myyn­nis­sä ole­vas­sa Mus­tang Shel­by GT350-mal­lis­sa. Näi­den an­si­os­ta il­ma vir­taa va­paas­ti moot­to­ril­le. Pa­ran­net­tu il­ma­not­to toi­mii yh­teis­työs­sä muu­te­tun moot­to­ri­noh­jauk­sen ka­lib­roin­nin kans­sa.

Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla. Maksimivääntö on 529 Nm/4600 r/min.

Ford Mustang Mach 1 -mallissa on 460 hv versio Fordin 5.0 litran täysalumiinisesta Coyote V8 -bensiinimoottorista. Moottoria on säädetty siten, että auto on suorituskykyisempi sekä maantiellä että radalla. Maksimivääntö on 529 Nm/4600 r/min.

Ford

Polt­to­ai­neen suih­ku­tus on to­teu­tet­tu yh­des­sä imu­sar­ja­ruis­ku­tuk­sel­la sekä suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la, jol­loin pu­nai­nen kier­ros­lu­ku­a­lue al­kaa vas­ta 7500 r/min koh­dal­la. Huip­pu­te­ho saa­vu­te­taan 7500 r/min ja 529 Nm mak­si­mi­vään­tö 4600 r/min.

Li­sä­öl­jyn­jääh­dy­tin, joka on myös ol­lut ai­em­min Shel­by GT350-mal­lis­sa, toi­mii uu­den öl­jyn­suo­da­ti­na­dap­te­rin kans­sa, op­ti­moi öl­jyn vir­tauk­sen ja pa­ran­taa voi­te­lu­jär­jes­tel­män suo­ri­tus­ky­kyä suu­res­sa ra­si­tuk­ses­sa. Mach 1:n ai­nut­laa­tui­nen Ac­ti­ve Val­ve Per­for­man­ce Ex­haust -pa­ko­kaa­su­jär­jes­tel­mä si­säl­tää pa­ko­put­ken läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­män ja nel­jä 4,5 tuu­man ulos­tu­loa. Nämä te­hos­ta­vat muh­ke­aa For­din V8-moot­to­rin ään­tä.

Vaih­teis­to

Mach 1 on Eu­roo­pas­sa en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­sar­jan Mus­tang, jos­sa on erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­nen Tre­me­cin 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. Rev-matc­hing tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa vaih­teen vaih­ta­mi­sen pie­nem­mäl­le sau­mat­to­mas­ti. Myös mal­lin öl­jyn­jääh­dy­tin­jär­jes­tel­mää on pa­ran­net­tu. Mus­tang Mach 1 -mal­liin on saa­ta­va­na myös For­din 10-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Vaih­teis­to­vaih­to­eh­dot on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan suo­ri­tus­ky­kyä, ajet­ta­vuut­ta ja ra­ta­o­mi­nai­suuk­sia.

Ford Mus­tang Mach I:n 6-por­tai­ses­sa Tre­mec 3160 -ma­nu­aa­li­vaih­teis­tos­sa käy­te­tään kak­si­le­vy­kyt­kin­tä, jot­ta hal­li­taan mu­ka­vam­min rata-ajos­sa kor­keil­la kier­rok­sil­la teh­tä­viä ag­g­res­sii­vi­sia vaih­teen­vaih­to­ja. Ma­nu­aa­li­vaih­tei­ses­sa Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on li­säk­si va­ki­o­va­rus­tee­na ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko, mikä ta­kaa pi­don sekä suo­ral­la tiel­lä et­tä mut­kis­sa.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää moot­to­rin säh­köis­tä oh­jaus­jär­jes­tel­mää ja avaa kaa­su­läp­pää het­kel­li­ses­ti kul­jet­ta­jan vaih­ta­es­sa pie­nem­mäl­le vaih­teel­le – ja sää­tää moot­to­rin kier­ros­no­peu­den so­pi­vak­si va­li­tul­le vaih­teel­le. Vaih­teen voi vaih­taa nos­ta­mat­ta kaa­su­pol­jin­ta. Vaih­teis­ton pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky on saa­tu osit­tain ai­kai­sek­si käyt­tä­mäl­lä au­toon suun­ni­tel­tua öl­jyn lauh­du­tin­jär­jes­tel­mää.

Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.

Ford Mustang Mach I:n 6-portaisessa Tremec 3160 -manuaalivaihteistossa käytetään kaksilevykytkintä, jotta hallitaan mukavammin rata-ajossa korkeilla kierroksilla tehtäviä aggressiivisia vaihteenvaihtoja. Manuaalivaihteisessa Ford Mustang Mach 1 -mallissa on lisäksi vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, mikä takaa pidon sekä suoralla tiellä että mutkissa.

Ford

For­din edis­tyk­sel­li­ses­sä 10-vaih­tei­ses­sa au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa on pa­ran­net­tu mo­men­tin­muun­nin ja Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lil­le teh­ty ai­nut­laa­tui­nen ka­lib­roin­ti. Nämä omi­nai­suu­det op­ti­moi­vat vään­töä, vaih­teen vaih­toa ja yleis­tä suo­ri­tus­ky­kyä.

Toi­nen ul­koi­nen öl­jyn­jääh­dy­tin li­sää jääh­dy­tys­ka­pa­si­teet­tia 75 pro­sen­til­la, mikä hel­pot­taa aja­mis­ta kuor­mit­ta­vis­sa ti­lan­teis­sa. Sekä ma­nu­aa­li- et­tä au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa mal­leis­sa on li­sä­jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mä taka-ak­se­lil­le, mikä tu­kee osal­taan rata-ajoa.

Val­mis ki­saan

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lis­sa on usei­ta ae­ro­dy­na­miik­ka­muu­tok­sia, jot­ka vai­kut­ta­vat suo­ri­tus­ky­kyyn ja tuo­vat au­toon al­ku­pe­räi­siä mal­le­ja kun­ni­oit­ta­van ul­ko­nä­ön.

Keu­las­sa on uu­si kak­si­o­sai­nen ylä­e­tu­sä­leik­kö, uu­si ala­e­tu­sä­leik­kö, uu­si etu­hel­ma ja uu­det si­vu­sä­lei­köt, jot­ka kaik­ki osal­taan pa­ran­ta­vat ae­ro­dy­na­miik­kaa ja jääh­dy­tys­tä.

Ford Mus­tang Mach 1:n maa­e­fek­ti on 22 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin Mus­tang GT -mal­lis­sa. Ae­ro­dy­na­miik­kaa tu­ke­vat sa­man­lai­nen ta­ka­dif­fuu­so­ri kuin Mus­tang Shel­by GT500 -mal­lis­sa ja pi­dem­pi ta­ka­hel­ma, jon­ka viis­teet oh­jaa­vat jääh­dyt­tä­vän il­man jar­ruil­le.

Etu­hel­man muo­to on suun­ni­tel­tu tuot­ta­maan enem­män maa­e­fek­tiä, jot­ta saa­daan pa­rem­pi hal­lit­ta­vuus ja pito rata-ajos­sa. Ta­kas­poi­le­ri so­pii yh­teen etuo­san ae­ro­dy­na­mii­kan kans­sa, mikä ta­kaa täy­del­li­sen ta­sa­pai­non keu­las­ta pe­rään.

Sää­det­tä­vä Mag­ne­Ri­de® -jou­si­tus­jär­jes­tel­mä kont­rol­loi säh­köi­ses­ti is­kun­vai­men­ta­jan si­säl­lä ole­vaa mag­ne­to­re­o­lo­gis­ta nes­tet­tä ja re­a­goi oi­kea-ai­kai­ses­ti muut­tu­viin tie­o­lo­suh­tei­siin. Jou­si­tus­jär­jes­tel­mä ka­lib­roi­tiin uu­del­leen ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn saa­vut­ta­mi­sek­si, yh­des­sä jäy­kem­pien etu­jou­sien ja kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jien kans­sa.

Li­säk­si säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men (EPAS) ka­lib­roin­ti, Mus­tang Shel­by GT350 ja GT500 apu­run­got ja taka-ak­se­lin poi­kit­tais­var­ret (Toe-Link -osat) ede­saut­ta­vat saa­vut­ta­maan au­toon Eu­roo­pas­sa esi­tel­lyis­tä Mus­tang-mal­leis­ta te­rä­vim­män oh­jaus­vas­teen.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin pa­rem­pi jar­ru­te­hos­tin re­a­goi no­pe­am­min sekä ta­kaa no­pe­at ja yh­te­ne­väi­set jar­ru­tuk­set myös ko­vas­sa kuor­mi­tuk­ses­sa. Mal­lin vii­si­puo­lai­set, 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ovat 0,5 tuu­maa le­ve­äm­mät ta­ka­na, ja rata-ajoon val­miit Mic­he­lin Pi­lot Sport 4 -ren­kaat so­pi­vat nii­hin.

Uu­del­leen syn­ty­nyt tun­nu­so­mai­nen muo­toi­lu

Myös muo­toi­lu pa­laut­taa mie­leen 1960- ja 1970-lu­ku­jen Mus­tang Mach 1 -mal­lit. Au­tos­sa on näyt­tä­vät ko­ne­pel­ti- ja kyl­ki­rai­dat, ur­hei­lul­li­nen ko­ri­muo­toi­lu ja ai­nut­laa­tui­set 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Ra­joi­tet­tuun erään on mah­dol­lis­ta va­li­ta kah­dek­san eri ul­ko­vä­rin ja ko­ne­pel­ti- ja kyl­ki­rai­to­jen yh­dis­tel­mää.

Yh­dis­tel­miä ovat Figh­ter Jet Grey yh­dis­tet­ty­nä Sa­tin Black/Ref­lec­ti­ve Oran­ge -vä­ri­siin rai­toi­hin, Ico­nic Sil­ver, Sha­dow Black ja Ox­ford White yh­dis­tet­ty­nä Sa­tin Black/Red -vä­ri­siin rai­toi­hin tai Ve­lo­ci­ty Blue, Twis­ter Oran­ge, Race Red ja Grab­ber Yel­low -ul­ko­vä­rit Sa­tin Black/White -vä­ri­sil­lä rai­doil­la.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­lin ylä- ja ala­e­tu­sä­leik­kö on vii­meis­tel­ty kiil­tä­vän mus­tal­la. Ta­ka­luuk­kua ja etu­sii­piä ko­ris­taa Mach 1 -logo.

Tyy­lik­käis­sä si­sä­ti­lois­sa on Ebo­ny -vä­ri­maa­il­ma ja Dark En­gi­ne alu­mii­niyk­si­tyis­koh­dat. Nah­ka­ver­hoil­luis­sa ur­hei­luis­tui­mis­sa on Me­tal Grey -vä­ri­set om­pe­leet. Jo­kai­ses­sa Mus­tang Mach 1 -mal­lin ko­je­lau­das­sa on laat­ta, jos­sa on Mach 1 -logo ja au­ton val­mis­tus­nu­me­ro. Tyy­liä täy­den­tä­vät mal­lil­le ai­nut­laa­tui­set kyn­nys­lis­tat ja 12-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton uu­si aloi­tus­näyt­tö.

Ford

Mu­ka­vuut­ta tar­jo­a­vat va­ki­o­va­rus­tei­set läm­mi­tet­tä­vät ja vii­len­net­tä­vät etuis­tui­met, For­din hie­nos­tu­nut SYNC 3 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, pre­mium-ta­son B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä 12 kai­ut­ti­mel­la ja Ford­Pass Con­nect mo­dee­mi­tek­no­lo­gia pa­ran­ne­tuil­la yh­tey­so­mi­nai­suuk­sil­la.

“Mach 1 ei ai­no­as­taan näy­tä te­hok­kaal­ta, vaan se vas­taa Mus­tang-har­ras­ta­jien vaa­ti­muk­siin ra­dal­la ja ar­ki­a­jos­sa,” Tonn to­te­aa.

Mus­tang GT -mal­lia suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi Mus­tang Mach 1 esi­tel­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran vuon­na 1969. Au­tos­sa oli te­hok­kaam­pi V8-moot­to­ri, kil­pai­lu­jou­si­tus ja ai­nut­laa­tui­nen tyy­li.

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven Mach 1 teki no­peus- ja kes­tä­vyy­sen­nä­tyk­siä Bon­ne­vil­len suo­la­ta­san­goil­la Uta­his­sa ja Mach 1:llä aja­neet tii­mit voit­ti­vat SCCA:n val­mis­ta­jien mes­ta­ruu­den vuo­si­na 1969 ja 1970.

Uu­det tai päi­vi­te­tyt Mach I -mal­li­ver­si­ot esi­tel­tiin vuo­si­na 1971, 1974 ja 2003.

Ford Mus­tang Mach I -mal­lia on val­mis­tet­tu vuo­den 1969 jäl­keen yli 300.000 kap­pa­let­ta.

Ford Mus­tang Mach 1 -mal­li tu­lee saa­ta­vil­le ke­vääl­lä 2021 myös Suo­meen. Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus, CO2-pääs­tö­ar­vot ja hin­nat il­moi­te­taan myö­hem­min.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU