Ford Mustang Mach-E: Ensimmäiset First Edition -mallit Suomeen vuoden 2020 loppuun mennessä

Ford laajentaa ensimmäistä kertaa 55 vuoteen Mustang-mallistoaan, ja tuo kuuluisan ponitunnuksen sähköiseen aikakauteen täyssähköisellä Mustang Mach-E SUV-mallilla, joka on syntynyt samoista lähtökohdista kuin maailman eniten myyty urheilu-coupé.

Auto Bild.Uutiset

Ford Mus­tang edus­taa va­paut­ta, edis­tys­tä, suo­ri­tus­ky­kyä ja ka­pi­nal­li­suut­ta. Nyt Ford Mus­tang on val­mis siir­tä­mään nämä omi­nai­suu­det te­hok­kaa­seen säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen, ja tar­jo­aa li­sää ti­laa asi­ak­kai­den kas­va­viin tar­pei­siin sekä ke­hit­ty­nei­tä lan­gat­to­mia päi­vi­tys­rat­kai­su­ja, joi­den an­si­os­ta au­ton omi­nai­suu­det pa­ra­ne­vat jat­ku­vas­ti.

“Hen­ry Ford ker­toi kaik­kien ai­ko­jen en­sim­mäi­ses­sä Det­roi­tin au­to­näyt­te­lys­sä, et­tä hän työs­ken­te­li jon­kin sel­lai­sen asi­an pa­ris­sa, joka is­ki­si kuin mo­ni­haa­rai­nen sa­la­ma”, sa­noo Bill Ford, Exe­cu­ti­ve Chair­man, Ford Mo­tor Com­pa­ny. “Tämä asia oli Mo­del-T. Tä­nään Ford Mo­tor Com­pa­ny esit­te­lee yl­pe­ä­nä au­ton, joka myös is­kee mo­ni­haa­rai­sen sa­la­man lail­la ym­pä­riin­sä. Täy­sin uu­si täys­säh­köi­nen Mus­tang Mach-E. Se on no­pea. Se on haus­ka. Se on va­paut­ta. Uu­den su­ku­pol­ven Mus­tang-omis­ta­jil­le.”

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lin suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa kes­ki­tyt­tiin täy­sin asi­ak­kai­den toi­vei­siin ja tar­pei­siin. Lop­pu­tu­lok­se­na on lin­ja­kas, kau­nis SUV, joka tar­jo­aa lois­ta­vaa ajet­ta­vuut­ta ja huip­pu­ta­son lii­tet­tä­vyys­rat­kai­su­ja, joi­den an­si­os­ta Mus­tang Mach-E vain pa­ra­nee ajan mit­taan.

Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintasäde on jopa 600 km WLTP-mittausprosessin mukaise

Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintasäde on jopa 600 km WLTP-mittausprosessin mukaise

Juha Peltonen

Ford Mus­tang Mach-E:n tul­les­sa mark­ki­noil­le lop­pu­vuo­des­ta 2020 sii­hen on saa­ta­vis­sa sekä va­ki­oa­kus­to (75,7 kWh) et­tä pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen mah­dol­lis­ta­va akus­to (98,8 kWh).

Au­ton saa taka- tai ne­li­ve­toi­se­na, ja voi­man­läh­tee­nä toi­mi­vat kes­to­mag­neet­ti­moot­to­rit. Pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen akus­tol­la va­rus­te­tun ta­ka­ve­toi­sen Mus­tang Mach-E -mal­lin säh­köi­sen ajon toi­min­ta­sä­de on jopa 600 km WLTP-mit­tausp­ro­ses­sin mu­kai­ses­ti.

Pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen akus­tol­la va­rus­te­tun ne­li­ve­toi­sen Mus­tang Mach-E -mal­lin teho on 337 hv ja vään­tö 565 Nm.

Ford tar­jo­aa li­säk­si te­hok­kaan eri­kois­mal­lin asi­ak­kail­leen Eu­roo­pas­sa. GT:n kiih­ty­vyys on 0-100 km/h al­le 5 se­kun­tia2, ar­vi­oi­tu teho 465 ja vään­tö 830 Nm.

“Ford Mus­tang Mach-E on yk­si kaik­kien ai­ko­jen jän­nit­tä­vim­mis­tä For­din esit­te­le­mis­tä au­to­mal­leis­ta”, sa­noo Stu­art Row­ley, Pre­si­dent, Ford of Eu­ro­pe. ”Tämä alus­ta läh­tien säh­kö­au­tok­si suun­ni­tel­tu täys­säh­kö­au­to on ai­nut­laa­tui­nen, mut­ta sil­ti sel­väs­ti Mus­tang, ja se tu­lee eu­roop­pa­lai­sil­le asi­ak­kail­le juu­ri oi­ke­aan ai­kaan.”

Mus­tang Mach-E GT kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,7 se­kun­nis­sa

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa on kol­me ai­nut­laa­tuis­ta ajo­ti­laa – Whis­per, En­ga­ge ja Unb­rid­led – jois­ta jo­kai­nen tar­jo­aa hie­no­sää­det­tyä ajo­dy­na­miik­kaa pa­ke­toi­tu­na yk­si­löl­li­ses­ti ais­tit­ta­vak­si elä­myk­sek­si.

Omi­nai­suuk­siin kuu­luu kul­le­kin ajo­ti­lal­le omi­nai­nen, rää­tä­löi­ty re­a­goin­ti, ku­ten ur­hei­lul­li­sem­pi oh­jaus, va­lais­tus, ai­toon täys­säh­kö­ko­ke­muk­seen sää­det­ty ää­ni­maa­il­ma ja ajo­ta­paan sää­ty­vä mit­ta­ris­ton nä­ky­mä.

Au­ton läh­ties­sä liik­keel­le uu­si Mach-E -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä oh­jaa vään­töä erik­seen etu- ja taka-ak­se­leil­le, mikä ta­kaa vai­kut­ta­van kiih­ty­vyy­den ja pa­rem­man kä­sit­te­lyn kuin ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa.

Ford on sää­tä­nyt ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tuot­ta­maan eri­no­mai­sen pi­don tie­hen tes­taa­mal­la au­toa pe­rus­teel­li­ses­ti mä­räl­lä ja lu­mi­sel­la pin­nal­la, hal­lin­nan pa­ran­ta­mi­sek­si liuk­kais­sa olo­suh­teis­sa.

“Ha­lu­at­pa sit­ten to­del­la tun­tea au­ton suo­ri­tus­ky­vyn tai et­sit­pä säh­kö­au­ton tar­jo­a­maa hil­jais­ta ajo­ko­ke­mus­ta, Mus­tang Mach-E käyt­tää säh­köis­tä­mi­sen tuo­maa te­hoa tuot­taak­seen ai­nut­laa­tui­sen ajo­ko­ke­muk­sen säi­lyt­tä­en sa­mal­la tun­nis­tet­ta­van Mus­tan­gin tuo­man va­pau­den tun­teen”, sa­noo Ted Can­nis, Ford En­terp­ri­se Pro­duct Line Di­rec­tor, Glo­bal Elect­ri­fi­ca­ti­on.

Loppuvuodesta 2021 Suomeen saapuvassa Ford Mustang Mach-E GT -mallissa on myös mukautuva MagneRide-iskunvaimennusteknologia, jonka ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä ja samalla mahdollistaa jännittävän ja mukavan ajoelämyksen. GT kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa.

Loppuvuodesta 2021 Suomeen saapuvassa Ford Mustang Mach-E GT -mallissa on myös mukautuva MagneRide-iskunvaimennusteknologia, jonka ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä ja samalla mahdollistaa jännittävän ja mukavan ajoelämyksen. GT kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa.

Juha Peltonen

Ford Mus­tang Mach-E kiih­tyy ra­jus­ti. Sii­nä on Brem­bon täy­sin uu­det alu­mii­ni­set Fle­xi­ra-jar­ru­sa­tu­lat, jois­sa yh­dis­tyy kiin­tei­den jar­ru­sa­tu­loi­den toi­min­nal­li­suus ja kel­lu­vien jar­ru­sa­tu­loi­den mit­ta­suh­teet.

Lop­pu­vuo­des­ta 2021 Suo­meen saa­pu­vas­sa Ford Mus­tang Mach-E GT -mal­lis­sa on myös mu­kau­tu­va Mag­ne­Ri­de-is­kun­vai­men­nus­tek­no­lo­gia, jon­ka an­si­os­ta au­to py­syy tiu­kas­ti ties­sä ja sa­mal­la mah­dol­lis­taa jän­nit­tä­vän ja mu­ka­van ajo­e­lä­myk­sen. GT kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,7 se­kun­nis­sa.

Sau­mat­to­mas­ti omaan elä­män­tyy­liin so­pi­vaa tek­no­lo­gi­aa

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa esi­tel­lään en­sim­mäis­tä ker­taa seu­raa­van su­ku­pol­ven su­la­va­lin­jai­nen ja ny­ky­ai­kai­nen SYNC-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, joka op­pii no­pe­as­ti ko­ne­op­pi­mi­sen avul­la kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­set.

Jär­jes­tel­mä pa­ra­nee ajan mit­taan edis­tyk­sel­lis­ten lan­gat­to­mien pil­vi­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­män 15,5-tuu­mai­sen näy­tön ja pel­kis­te­tyn käyt­tö­liit­ty­män an­si­os­ta jär­jes­tel­mäs­sä ei ole mo­ni­mut­kai­sia va­li­koi­ta, min­kä an­si­os­ta omi­nai­suuk­sia on hel­pom­pi käyt­tää kos­ke­tus-, pyyh­käi­sy- ja ni­pis­tys­toi­min­nol­la, mikä on tut­tua kai­kil­le äly­pu­he­lin­ten käyt­tä­jil­le.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mäs­sä on pil­vi­pal­ve­lu­poh­jai­nen lii­tet­tä­vyys ja help­po­toi­mi­set ää­ni­ko­men­not sekä kak­si ker­taa enem­män tie­to­jen­kä­sit­te­ly­ka­pa­si­teet­tia kuin SYNC 3 -jär­jes­tel­mäs­sä.

Tä­män an­si­os­ta na­vi­goin­ti, mu­sii­kin kuun­te­le­mi­nen ja äly­pu­he­lin­ten liit­tä­mi­nen au­toon toi­mii no­pe­am­min ja hel­pom­min.

Jär­jes­tel­mä on myös lan­gat­to­mas­ti yh­teen­so­pi­va äly­pu­he­li­miin ja mo­bii­li­lait­tei­siin saa­ta­vien so­vel­lus­ten kans­sa, ku­ten Ap­p­le CarP­lay, And­roid Au­to ja Ap­p­Link.

“Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC al­kaa ak­tii­vi­ses­ti mu­kau­tua va­lin­toi­hi­si heti, kun alat käyt­tää sitä, op­pii no­pe­as­ti miel­ty­myk­se­si ja te­kee nii­hin pe­rus­tu­en eh­do­tuk­sia”, sa­noo Dar­ren Pal­mer, Ford Glo­bal Di­rec­tor for Bat­te­ry Elect­ric Ve­hic­le Pro­duct De­ve­lop­ment. “Se voi eh­dot­taa si­nul­le sa­lil­le me­noa huo­mat­tu­aan, et­tä si­nul­la on ta­pa­na tree­na­ta maa­nan­tai­sin. Tai pyy­tää si­nua soit­ta­maan ko­tiin, jos teet niin ai­na työ­päi­vän jäl­keen. Taus­tal­la on pil­viyh­tey­del­li­nen as­sis­tent­ti ja liit­ty­mä, joka on in­tui­tii­vi­nen ja val­mii­na tu­le­vai­suu­teen no­pei­den lan­gat­to­mien päi­vi­tys­ten an­si­os­ta.”

Kos­ka seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC ke­hit­tyy pal­ve­le­maan asi­ak­kai­ta pa­rem­min ajan ku­lu­es­sa, Ford on myös va­rus­ta­nut Mus­tang Mach-E -mal­lin ky­vyl­lä ke­hit­tyä jat­ku­vas­ti tur­val­lis­ten pil­viyh­tey­del­lis­ten, au­ton suo­ri­tus­ky­kyä pa­ran­te­vien päi­vi­tys­ten avul­la.

Uu­si tapa kat­soa – ja ko­kea – Mus­tang

Juha Peltonen

Käyt­tä­mäl­lä For­din uut­ta täys­säh­kö­au­to­jen ark­ki­teh­tuu­ria, jos­sa akus­to on si­joi­tet­tu au­ton alus­taan mat­kus­ta­mon al­le, For­din in­si­nöö­rien ja suun­nit­te­li­joi­den oli mah­dol­lis­ta luo­da au­to, joka on ai­to Mus­tang ja sa­mal­la mak­si­moi SUV-ti­lat vii­del­le hen­ki­löl­le ja mat­ka­ta­va­roil­le.

“Ak­ku­tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen oli kriit­tis­tä, jot­ta pys­tyim­me tuot­ta­maan Mus­tang Mach-E -mal­lin, joka on ti­la­va ja käy­tän­nöl­li­nen sekä kau­nis muo­toi­lul­taan ja haus­ka ajaa. Tämä on tär­ke­ää asi­ak­kail­lem­me Eu­roo­pas­sa”, to­te­aa Ul­rich Ko­es­ters, Di­rec­tor, Elect­ri­fied Ve­hic­les, Ford of Eu­ro­pe.

Ford Mus­tang Mach-E on vä­lit­tö­mäs­ti tun­nis­tet­ta­vis­sa Mus­tan­gik­si, sil­lä sii­nä on mal­lin omi­nai­sia piir­tei­tä, ku­ten pit­kä ja voi­ma­kas ko­ne­pel­ti, ta­ka­o­san muo­toi­lu, ag­g­res­sii­vi­set ajo­va­lot ja mal­lil­le tyy­pil­li­set kol­me­ri­vi­set ta­ka­va­lot. Äly­käs suun­nit­te­lu ta­kaa yl­lät­tä­vää ti­la­vuut­ta ta­ka­pen­kil­le ja run­saat ta­va­ra­ti­lat.

Ford Mus­tang Mach-E kät­kee vie­lä toi­sen yl­lä­tyk­sen ko­ne­pel­lin al­le: etu­ta­va­ra­ti­la, jos­sa on tyh­jen­nys­tulp­pa. Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 100 lit­raa, ja sii­nä voi ko­kon­sa puo­les­ta säi­lyt­tää mu­ka­vas­ti esi­mer­kik­si len­to­lauk­kua. Ja kos­ka sen pys­tyy huuh­te­le­maan ja tyh­jen­tä­mään, sii­nä voi kä­te­väs­ti säi­lyt­tää mär­kiä tai mu­tai­sia ur­hei­lu­vaat­tei­ta, va­el­lus­ken­kiä tai ran­ta­va­rus­tei­ta.

Ke­veyt­tä ja hal­lit­ta­vuut­ta si­sä­ti­lois­sa

Jot­ta säh­köis­ty­mi­sen tar­jo­a­ma li­sä­ti­la saa­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vin hyö­dyn­net­tyä, For­din suun­nit­te­li­jat työs­ken­te­li­vät tii­viis­ti asi­ak­kai­den kans­sa ym­mär­tääk­seen hei­dän toi­veen­sa au­ton si­sä­ti­lo­jen suh­teen.

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa on SUV-au­ton mit­ta­suh­teet ja vii­si ai­kuis­ta mat­kus­taa sii­nä mu­ka­vas­ti, min­kä an­si­os­ta au­tos­sa on run­saas­ti ti­laa ys­tä­vil­le, lap­sil­le ja mat­ka­ta­va­roil­le.

Edes­sä si­jait­se­van ta­va­ra­ti­lan li­säk­si au­tos­sa on 402-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la ta­ka­na.

Ta­kais­tuin­ten ol­les­sa kään­net­ty­nä alas Mus­tang Mach-E tar­jo­aa 1420 lit­ran ta­va­ra­ti­lan - enem­män kuin tar­peek­si ti­laa mat­ka­ta­va­roil­le, ret­kei­ly­va­rus­teil­le ja mil­le ta­han­sa, mitä ha­lu­at kul­jet­taa mu­ka­na­si.

Mus­tang Mach-E tar­jo­aa kaik­ki­al­la si­sä­ti­lois­saan yh­dis­tel­män lin­ja­kas­ta, ny­ky­ai­kais­ta muo­toi­lua ja äly­käs­tä mo­ni­käyt­töi­syyt­tä.

Saa­ta­vil­la ole­vaan B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mään kuu­luu ko­je­lau­taan sau­mat­to­mas­ti in­teg­roi­dut etu­kai­ut­ti­met, jot­ka on si­joi­tet­tu il­ma­vent­tii­lien ylä­puo­lel­le, ja näyt­tä­vät lei­ju­van, ku­ten ko­ti­te­at­te­reis­ta tut­tu sound­bar-ää­ni­jär­jes­tel­mä.

Avat­ta­vas­sa kä­si­no­jas­sa on ti­laa lom­pa­koil­le ja lau­kuil­le. Pe­rin­tei­set Mus­tan­gin muo­toi­lu­piir­teet, ku­ten kak­si­o­sai­nen mit­ta­ris­to vii­meis­te­le­vät si­sä­ti­lat.

Myös saa­ta­vis­sa ole­vas­sa pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­sa on sa­lai­suus: la­sin eri­kois­pin­noit­teen ult­ra­vi­o­let­ti­suo­ja aut­taa au­ton si­sä­ti­lo­ja py­sy­mään ke­säl­lä vii­le­äm­pi­nä ja tal­vel­la läm­pi­mäm­pi­nä. Li­säk­si la­sin si­säl­lä ole­va ker­ros aut­taa suo­jau­tu­maan ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­lyl­tä.

Ra­joi­tet­tu First Edi­ti­on -eri­kois­mal­li si­säl­tää Grab­ber Blue -eri­kois­me­tal­li­vä­rin, pa­no­raa­ma­ka­ton, kont­ras­ti­tik­kauk­set is­tui­mis­sa ja ”First Edi­ti­on” -kyn­nys­laa­tan. First Edi­ti­on -eri­kois­mal­li on saa­ta­va­na myös pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen 98,8 kWh akul­la va­rus­tet­tui­hin ne­li­ve­to­mal­lei­hin.

En­sim­mäi­set First Edi­ti­on -mal­lit tu­le­vat Suo­meen vuo­den 2020 lop­puun men­nes­sä.

Au­toon si­sään­pää­sy ja käyn­nis­tä­mi­nen on help­poa ja vai­va­ton­ta käyt­tä­mäl­lä pu­he­lin­ta avai­me­na.4 Tek­no­lo­gia esi­tel­lään Ford-mal­leis­ta en­sim­mäi­se­nä Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa.

Ford Mus­tang Mach-E ha­vait­see Blu­e­toot­hin avul­la äly­pu­he­li­men asi­ak­kaan lä­hes­ty­es­sä au­toa, muo­dos­taa yh­tey­den pu­he­li­meen, avaa ovet ja mah­dol­lis­taa au­ton vai­vat­to­man käyn­nis­tä­mi­sen ot­ta­mat­ta pu­he­lin­ta tas­kus­ta tai käyt­tä­mät­tä avain­ta.

Ford Mustang Mach-E GT.

Ford Mustang Mach-E GT.

Ford

Jos pu­he­li­men ak­ku tyh­je­nee, au­ton ovet voi ava­ta myös syöt­tä­mäl­lä var­mis­tus­koo­din B-pi­la­ris­sa ole­vaan näp­päi­mis­töön, ja eril­li­sen koo­din kes­ki­kos­ke­tus­näyt­töön au­ton käyn­nis­tä­mi­sek­si ja aja­mi­sek­si.

Ak­ku­tek­no­lo­gia ja huo­let­to­mat la­taus­rat­kai­sut pi­tä­vät si­nut liik­keel­lä

Ford Mus­tang Mach-E on saa­ta­va­na va­ki­o­toi­min­ta­sä­teel­lä (Stan­dard Ran­ge) 75,7 kWh li­tium-io­ni­a­kus­tol­la ja pi­dem­mäl­lä toi­min­ta­sä­teel­lä (Ex­ten­ded Ran­ge) 98,8 kWh akus­tol­la, jol­loin WLTP-mit­taus­ta­val­la mi­tat­tu toi­min­ta­sä­de on jopa 600 km ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la.1

Näis­sä ke­hit­ty­neis­sä akus­tois­sa on 288 li­tium-io­ni­ken­noa 75,7 kWh akus­tos­sa ja 376 li­tium-io­ni­ken­noa suu­rem­mas­sa 98,8 kWh akus­tos­sa. Jot­ta si­sä­ti­lat on saa­tu mah­dol­li­sim­man suu­rik­si ja ajo­dy­na­miik­ka op­ti­moi­tua ma­ta­lal­la au­ton ma­ta­lan pai­no­pis­teen avul­la, akus­to on si­joi­tet­tu mat­kus­ta­mon lat­ti­an al­le ak­se­lei­den vä­liin – ja tes­tat­tu ää­ri­o­lo­suh­teis­sa, jopa -40 as­teen kyl­myy­des­sä.

Akus­to on si­joi­tet­tu tur­val­li­ses­ti ve­den­kes­tä­vän ko­te­lon si­sään, jon­ka ym­pä­ril­lä on suo­jaus tör­mäys­ten va­ral­ta. Akus­to käyt­tää edis­tyk­sel­lis­tä ak­tii­vis­ta nes­te­mäis­tä läm­mi­tys- ja vii­len­nys­jär­jes­tel­mää sää­tääk­seen läm­pö­ti­laa ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn tur­vaa­mi­sek­si ää­rim­mäi­sis­sä sää­o­lo­suh­teis­sa ja pa­ran­taak­seen la­tau­sai­ko­ja.

Säh­kö­au­to­jen omis­ta­jat la­taa­vat au­ton­sa 80-pro­sent­ti­ses­ti ko­to­na. Ford tar­jo­aa Ford Con­nec­ted Wal­l­box -sei­nä­la­taus­lait­teen, joka tuot­taa jopa vii­si ker­taa enem­män la­taus­te­hoa kuin tyy­pil­li­nen ko­ti­pis­to­ra­sia, min­kä an­si­os­ta asi­ak­kaat voi­vat la­da­ta kes­ki­mää­rin noin 51 km toi­min­ta­sä­teen tun­nis­sa mi­tat­tu­na laa­jem­man toi­min­ta­sä­teen akul­la va­rus­te­tul­la ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la.

Au­ton mu­ka­na tu­le­val­la For­din ko­ti­la­taus­kaa­pe­lil­la voi la­da­ta kes­ki­mää­rin 35 ki­lo­met­rin toi­min­ta­sä­teen tun­nis­sa nor­maa­lis­ta ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta.

Pil­viyh­tey­del­li­nen na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ajan­ta­sai­ses­ti mat­kan var­rel­la ole­vat jul­ki­set la­tau­sa­se­mat ja neu­voo kul­jet­ta­jia la­taa­maan au­to so­pi­vim­mas­sa pai­kas­sa kun­kin ajo­mat­kan ai­ka­na – tämä aut­taa var­mis­ta­maan, et­tei kul­jet­ta­jien tar­vit­se huo­leh­tia jäl­jel­lä ole­vas­ta toi­min­ta­sä­tees­tä.

Ford te­kee la­taa­mi­sen ko­to­na tai mat­kal­la huo­let­to­mak­si tar­jo­a­mal­la usei­ta ko­ti­la­taus­rat­kai­su­ja ja an­ta­mal­la asi­ak­kail­leen pää­syn Ford­Pass-la­taus­ver­kos­toon.

Yh­teis­työ New­Mo­ti­o­nin kans­sa ja Ford­Pass Con­nect -mo­dee­mi­tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­mien yh­dis­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta Ford­Pass-so­vel­luk­sen käyt­tä­jät pää­se­vät Eu­roo­pan laa­jim­paan – ja no­pe­as­ti kas­va­vaan – jul­ki­seen la­taus­ver­kos­toon, jos­sa on yli 125 000 jul­kis­ta la­tau­sa­se­maa 21 Eu­roo­pan maas­sa.

Asi­ak­kaat voi­vat käyt­tää sau­mat­to­mas­ti useis­sa mais­sa ole­via la­tau­sa­se­mia, aloit­taa la­tauk­sen ja mak­saa sen yh­den ti­lin kaut­ta, mikä te­kee au­ton käy­tös­tä help­poa. Au­ton mu­ka­na toi­mi­te­taan myös For­din la­taus­kaa­pe­li käy­tet­tä­väk­si jul­ki­sis­sa la­tau­sa­se­mis­sa.

Ford on myös pe­rus­ta­ja­jä­sen ja osa­kas IO­NI­TY-yh­teen­liit­ty­mäs­sä, jon­ka ta­voit­tee­na on ra­ken­taa 400 te­ho­kas­ta la­tau­sa­se­maa Eu­roop­paan vuo­den 2020 lop­puun men­nes­sä. Tä­män avul­la täys­säh­kö­au­to­jen la­tau­sa­jat ly­he­ne­vät ny­ky­jär­jes­tel­miin ver­rat­tu­na, mikä on ihan­teel­lis­ta eri­tyi­ses­ti pit­kil­lä mat­koil­la.

Isom­mal­la akul­la va­rus­tet­tuun ta­ka­ve­toi­seen Mus­tang Mach-E -mal­liin voi la­da­ta kor­ke­a­te­hoi­sil­la pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la kym­me­nes­sä mi­nuu­tis­sa jopa 93 ki­lo­met­riä toi­min­ta­sä­det­tä 150 kW huip­pu­la­taus­te­hol­la.

Va­ki­o­toi­min­ta­sä­teen omaa­van Mus­tang Mach E:n odo­te­taan la­tau­tu­van 10 pro­sen­tin la­taus­ti­las­ta 80 pro­sen­tin la­taus­ti­laan noin 38 mi­nuu­tis­sa la­dat­ta­es­sa te­hok­kail­la pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la.

“Mus­tang Mach-E on uu­den ai­ka­kau­den al­ku For­dil­le, em­me­kä voi­si ol­la in­nos­tu­neem­pia tuo­des­sam­me au­ton Eu­roop­paan”, Row­ley jat­kaa. “Tämä au­to edus­taa pal­jon enem­män kuin nol­la­pääs­töis­tä aja­mis­ta: sii­nä on kyse stres­sit­tö­mäs­tä ko­ke­muk­ses­ta ja täy­del­li­ses­tä mie­len­rau­has­ta kai­kil­le täys­säh­kö­au­ton omis­ta­jil­le.”

Ford Mus­tang Mach-E on jo en­nak­ko­ti­lat­ta­vis­sa. En­sim­mäi­set 80 kap­pa­let­ta First Edi­ti­on -yk­si­löi­tä on jo myy­ty lop­puun. Vuo­den 2021 ai­kan Suo­mes­sa on tar­koi­tus myy­dä sa­to­ja Mus­tang Mach-E -mal­le­ja.Hin­nat al­ka­vat 49 990 eu­ros­ta (75 kWh / 269 hv / ta­ka­ve­toi­nen).

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN