Ford Mustang Mach-E: Ensimmäiset First Edition -mallit Suomeen vuoden 2020 loppuun mennessä

Ford laajentaa ensimmäistä kertaa 55 vuoteen Mustang-mallistoaan, ja tuo kuuluisan ponitunnuksen sähköiseen aikakauteen täyssähköisellä Mustang Mach-E SUV-mallilla, joka on syntynyt samoista lähtökohdista kuin maailman eniten myyty urheilu-coupé.

Auto Bild.Uutiset

Ford Mus­tang edus­taa va­paut­ta, edis­tys­tä, suo­ri­tus­ky­kyä ja ka­pi­nal­li­suut­ta. Nyt Ford Mus­tang on val­mis siir­tä­mään nämä omi­nai­suu­det te­hok­kaa­seen säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen, ja tar­jo­aa li­sää ti­laa asi­ak­kai­den kas­va­viin tar­pei­siin sekä ke­hit­ty­nei­tä lan­gat­to­mia päi­vi­tys­rat­kai­su­ja, joi­den an­si­os­ta au­ton omi­nai­suu­det pa­ra­ne­vat jat­ku­vas­ti.

“Hen­ry Ford ker­toi kaik­kien ai­ko­jen en­sim­mäi­ses­sä Det­roi­tin au­to­näyt­te­lys­sä, et­tä hän työs­ken­te­li jon­kin sel­lai­sen asi­an pa­ris­sa, joka is­ki­si kuin mo­ni­haa­rai­nen sa­la­ma”, sa­noo Bill Ford, Exe­cu­ti­ve Chair­man, Ford Mo­tor Com­pa­ny. “Tämä asia oli Mo­del-T. Tä­nään Ford Mo­tor Com­pa­ny esit­te­lee yl­pe­ä­nä au­ton, joka myös is­kee mo­ni­haa­rai­sen sa­la­man lail­la ym­pä­riin­sä. Täy­sin uu­si täys­säh­köi­nen Mus­tang Mach-E. Se on no­pea. Se on haus­ka. Se on va­paut­ta. Uu­den su­ku­pol­ven Mus­tang-omis­ta­jil­le.”

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lin suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa kes­ki­tyt­tiin täy­sin asi­ak­kai­den toi­vei­siin ja tar­pei­siin. Lop­pu­tu­lok­se­na on lin­ja­kas, kau­nis SUV, joka tar­jo­aa lois­ta­vaa ajet­ta­vuut­ta ja huip­pu­ta­son lii­tet­tä­vyys­rat­kai­su­ja, joi­den an­si­os­ta Mus­tang Mach-E vain pa­ra­nee ajan mit­taan.

Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintasäde on jopa 600 km WLTP-mittausprosessin mukaise

Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintasäde on jopa 600 km WLTP-mittausprosessin mukaise

Juha Peltonen

Ford Mus­tang Mach-E:n tul­les­sa mark­ki­noil­le lop­pu­vuo­des­ta 2020 sii­hen on saa­ta­vis­sa sekä va­ki­oa­kus­to (75,7 kWh) et­tä pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen mah­dol­lis­ta­va akus­to (98,8 kWh).

Au­ton saa taka- tai ne­li­ve­toi­se­na, ja voi­man­läh­tee­nä toi­mi­vat kes­to­mag­neet­ti­moot­to­rit. Pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen akus­tol­la va­rus­te­tun ta­ka­ve­toi­sen Mus­tang Mach-E -mal­lin säh­köi­sen ajon toi­min­ta­sä­de on jopa 600 km WLTP-mit­tausp­ro­ses­sin mu­kai­ses­ti.

Pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen akus­tol­la va­rus­te­tun ne­li­ve­toi­sen Mus­tang Mach-E -mal­lin teho on 337 hv ja vään­tö 565 Nm.

Ford tar­jo­aa li­säk­si te­hok­kaan eri­kois­mal­lin asi­ak­kail­leen Eu­roo­pas­sa. GT:n kiih­ty­vyys on 0-100 km/h al­le 5 se­kun­tia2, ar­vi­oi­tu teho 465 ja vään­tö 830 Nm.

“Ford Mus­tang Mach-E on yk­si kaik­kien ai­ko­jen jän­nit­tä­vim­mis­tä For­din esit­te­le­mis­tä au­to­mal­leis­ta”, sa­noo Stu­art Row­ley, Pre­si­dent, Ford of Eu­ro­pe. ”Tämä alus­ta läh­tien säh­kö­au­tok­si suun­ni­tel­tu täys­säh­kö­au­to on ai­nut­laa­tui­nen, mut­ta sil­ti sel­väs­ti Mus­tang, ja se tu­lee eu­roop­pa­lai­sil­le asi­ak­kail­le juu­ri oi­ke­aan ai­kaan.”

Mus­tang Mach-E GT kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,7 se­kun­nis­sa

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa on kol­me ai­nut­laa­tuis­ta ajo­ti­laa – Whis­per, En­ga­ge ja Unb­rid­led – jois­ta jo­kai­nen tar­jo­aa hie­no­sää­det­tyä ajo­dy­na­miik­kaa pa­ke­toi­tu­na yk­si­löl­li­ses­ti ais­tit­ta­vak­si elä­myk­sek­si.

Omi­nai­suuk­siin kuu­luu kul­le­kin ajo­ti­lal­le omi­nai­nen, rää­tä­löi­ty re­a­goin­ti, ku­ten ur­hei­lul­li­sem­pi oh­jaus, va­lais­tus, ai­toon täys­säh­kö­ko­ke­muk­seen sää­det­ty ää­ni­maa­il­ma ja ajo­ta­paan sää­ty­vä mit­ta­ris­ton nä­ky­mä.

Au­ton läh­ties­sä liik­keel­le uu­si Mach-E -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä oh­jaa vään­töä erik­seen etu- ja taka-ak­se­leil­le, mikä ta­kaa vai­kut­ta­van kiih­ty­vyy­den ja pa­rem­man kä­sit­te­lyn kuin ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa.

Ford on sää­tä­nyt ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tuot­ta­maan eri­no­mai­sen pi­don tie­hen tes­taa­mal­la au­toa pe­rus­teel­li­ses­ti mä­räl­lä ja lu­mi­sel­la pin­nal­la, hal­lin­nan pa­ran­ta­mi­sek­si liuk­kais­sa olo­suh­teis­sa.

“Ha­lu­at­pa sit­ten to­del­la tun­tea au­ton suo­ri­tus­ky­vyn tai et­sit­pä säh­kö­au­ton tar­jo­a­maa hil­jais­ta ajo­ko­ke­mus­ta, Mus­tang Mach-E käyt­tää säh­köis­tä­mi­sen tuo­maa te­hoa tuot­taak­seen ai­nut­laa­tui­sen ajo­ko­ke­muk­sen säi­lyt­tä­en sa­mal­la tun­nis­tet­ta­van Mus­tan­gin tuo­man va­pau­den tun­teen”, sa­noo Ted Can­nis, Ford En­terp­ri­se Pro­duct Line Di­rec­tor, Glo­bal Elect­ri­fi­ca­ti­on.

Loppuvuodesta 2021 Suomeen saapuvassa Ford Mustang Mach-E GT -mallissa on myös mukautuva MagneRide-iskunvaimennusteknologia, jonka ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä ja samalla mahdollistaa jännittävän ja mukavan ajoelämyksen. GT kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa.

Loppuvuodesta 2021 Suomeen saapuvassa Ford Mustang Mach-E GT -mallissa on myös mukautuva MagneRide-iskunvaimennusteknologia, jonka ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä ja samalla mahdollistaa jännittävän ja mukavan ajoelämyksen. GT kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa.

Juha Peltonen

Ford Mus­tang Mach-E kiih­tyy ra­jus­ti. Sii­nä on Brem­bon täy­sin uu­det alu­mii­ni­set Fle­xi­ra-jar­ru­sa­tu­lat, jois­sa yh­dis­tyy kiin­tei­den jar­ru­sa­tu­loi­den toi­min­nal­li­suus ja kel­lu­vien jar­ru­sa­tu­loi­den mit­ta­suh­teet.

Lop­pu­vuo­des­ta 2021 Suo­meen saa­pu­vas­sa Ford Mus­tang Mach-E GT -mal­lis­sa on myös mu­kau­tu­va Mag­ne­Ri­de-is­kun­vai­men­nus­tek­no­lo­gia, jon­ka an­si­os­ta au­to py­syy tiu­kas­ti ties­sä ja sa­mal­la mah­dol­lis­taa jän­nit­tä­vän ja mu­ka­van ajo­e­lä­myk­sen. GT kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,7 se­kun­nis­sa.

Sau­mat­to­mas­ti omaan elä­män­tyy­liin so­pi­vaa tek­no­lo­gi­aa

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa esi­tel­lään en­sim­mäis­tä ker­taa seu­raa­van su­ku­pol­ven su­la­va­lin­jai­nen ja ny­ky­ai­kai­nen SYNC-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, joka op­pii no­pe­as­ti ko­ne­op­pi­mi­sen avul­la kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­set.

Jär­jes­tel­mä pa­ra­nee ajan mit­taan edis­tyk­sel­lis­ten lan­gat­to­mien pil­vi­päi­vi­tys­ten an­si­os­ta.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­män 15,5-tuu­mai­sen näy­tön ja pel­kis­te­tyn käyt­tö­liit­ty­män an­si­os­ta jär­jes­tel­mäs­sä ei ole mo­ni­mut­kai­sia va­li­koi­ta, min­kä an­si­os­ta omi­nai­suuk­sia on hel­pom­pi käyt­tää kos­ke­tus-, pyyh­käi­sy- ja ni­pis­tys­toi­min­nol­la, mikä on tut­tua kai­kil­le äly­pu­he­lin­ten käyt­tä­jil­le.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC-jär­jes­tel­mäs­sä on pil­vi­pal­ve­lu­poh­jai­nen lii­tet­tä­vyys ja help­po­toi­mi­set ää­ni­ko­men­not sekä kak­si ker­taa enem­män tie­to­jen­kä­sit­te­ly­ka­pa­si­teet­tia kuin SYNC 3 -jär­jes­tel­mäs­sä.

Tä­män an­si­os­ta na­vi­goin­ti, mu­sii­kin kuun­te­le­mi­nen ja äly­pu­he­lin­ten liit­tä­mi­nen au­toon toi­mii no­pe­am­min ja hel­pom­min.

Jär­jes­tel­mä on myös lan­gat­to­mas­ti yh­teen­so­pi­va äly­pu­he­li­miin ja mo­bii­li­lait­tei­siin saa­ta­vien so­vel­lus­ten kans­sa, ku­ten Ap­p­le CarP­lay, And­roid Au­to ja Ap­p­Link.

“Seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC al­kaa ak­tii­vi­ses­ti mu­kau­tua va­lin­toi­hi­si heti, kun alat käyt­tää sitä, op­pii no­pe­as­ti miel­ty­myk­se­si ja te­kee nii­hin pe­rus­tu­en eh­do­tuk­sia”, sa­noo Dar­ren Pal­mer, Ford Glo­bal Di­rec­tor for Bat­te­ry Elect­ric Ve­hic­le Pro­duct De­ve­lop­ment. “Se voi eh­dot­taa si­nul­le sa­lil­le me­noa huo­mat­tu­aan, et­tä si­nul­la on ta­pa­na tree­na­ta maa­nan­tai­sin. Tai pyy­tää si­nua soit­ta­maan ko­tiin, jos teet niin ai­na työ­päi­vän jäl­keen. Taus­tal­la on pil­viyh­tey­del­li­nen as­sis­tent­ti ja liit­ty­mä, joka on in­tui­tii­vi­nen ja val­mii­na tu­le­vai­suu­teen no­pei­den lan­gat­to­mien päi­vi­tys­ten an­si­os­ta.”

Kos­ka seu­raa­van su­ku­pol­ven SYNC ke­hit­tyy pal­ve­le­maan asi­ak­kai­ta pa­rem­min ajan ku­lu­es­sa, Ford on myös va­rus­ta­nut Mus­tang Mach-E -mal­lin ky­vyl­lä ke­hit­tyä jat­ku­vas­ti tur­val­lis­ten pil­viyh­tey­del­lis­ten, au­ton suo­ri­tus­ky­kyä pa­ran­te­vien päi­vi­tys­ten avul­la.

Uu­si tapa kat­soa – ja ko­kea – Mus­tang

Juha Peltonen

Käyt­tä­mäl­lä For­din uut­ta täys­säh­kö­au­to­jen ark­ki­teh­tuu­ria, jos­sa akus­to on si­joi­tet­tu au­ton alus­taan mat­kus­ta­mon al­le, For­din in­si­nöö­rien ja suun­nit­te­li­joi­den oli mah­dol­lis­ta luo­da au­to, joka on ai­to Mus­tang ja sa­mal­la mak­si­moi SUV-ti­lat vii­del­le hen­ki­löl­le ja mat­ka­ta­va­roil­le.

“Ak­ku­tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen oli kriit­tis­tä, jot­ta pys­tyim­me tuot­ta­maan Mus­tang Mach-E -mal­lin, joka on ti­la­va ja käy­tän­nöl­li­nen sekä kau­nis muo­toi­lul­taan ja haus­ka ajaa. Tämä on tär­ke­ää asi­ak­kail­lem­me Eu­roo­pas­sa”, to­te­aa Ul­rich Ko­es­ters, Di­rec­tor, Elect­ri­fied Ve­hic­les, Ford of Eu­ro­pe.

Ford Mus­tang Mach-E on vä­lit­tö­mäs­ti tun­nis­tet­ta­vis­sa Mus­tan­gik­si, sil­lä sii­nä on mal­lin omi­nai­sia piir­tei­tä, ku­ten pit­kä ja voi­ma­kas ko­ne­pel­ti, ta­ka­o­san muo­toi­lu, ag­g­res­sii­vi­set ajo­va­lot ja mal­lil­le tyy­pil­li­set kol­me­ri­vi­set ta­ka­va­lot. Äly­käs suun­nit­te­lu ta­kaa yl­lät­tä­vää ti­la­vuut­ta ta­ka­pen­kil­le ja run­saat ta­va­ra­ti­lat.

Ford Mus­tang Mach-E kät­kee vie­lä toi­sen yl­lä­tyk­sen ko­ne­pel­lin al­le: etu­ta­va­ra­ti­la, jos­sa on tyh­jen­nys­tulp­pa. Ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on 100 lit­raa, ja sii­nä voi ko­kon­sa puo­les­ta säi­lyt­tää mu­ka­vas­ti esi­mer­kik­si len­to­lauk­kua. Ja kos­ka sen pys­tyy huuh­te­le­maan ja tyh­jen­tä­mään, sii­nä voi kä­te­väs­ti säi­lyt­tää mär­kiä tai mu­tai­sia ur­hei­lu­vaat­tei­ta, va­el­lus­ken­kiä tai ran­ta­va­rus­tei­ta.

Ke­veyt­tä ja hal­lit­ta­vuut­ta si­sä­ti­lois­sa

Jot­ta säh­köis­ty­mi­sen tar­jo­a­ma li­sä­ti­la saa­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vin hyö­dyn­net­tyä, For­din suun­nit­te­li­jat työs­ken­te­li­vät tii­viis­ti asi­ak­kai­den kans­sa ym­mär­tääk­seen hei­dän toi­veen­sa au­ton si­sä­ti­lo­jen suh­teen.

Ford Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa on SUV-au­ton mit­ta­suh­teet ja vii­si ai­kuis­ta mat­kus­taa sii­nä mu­ka­vas­ti, min­kä an­si­os­ta au­tos­sa on run­saas­ti ti­laa ys­tä­vil­le, lap­sil­le ja mat­ka­ta­va­roil­le.

Edes­sä si­jait­se­van ta­va­ra­ti­lan li­säk­si au­tos­sa on 402-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la ta­ka­na.

Ta­kais­tuin­ten ol­les­sa kään­net­ty­nä alas Mus­tang Mach-E tar­jo­aa 1420 lit­ran ta­va­ra­ti­lan - enem­män kuin tar­peek­si ti­laa mat­ka­ta­va­roil­le, ret­kei­ly­va­rus­teil­le ja mil­le ta­han­sa, mitä ha­lu­at kul­jet­taa mu­ka­na­si.

Mus­tang Mach-E tar­jo­aa kaik­ki­al­la si­sä­ti­lois­saan yh­dis­tel­män lin­ja­kas­ta, ny­ky­ai­kais­ta muo­toi­lua ja äly­käs­tä mo­ni­käyt­töi­syyt­tä.

Saa­ta­vil­la ole­vaan B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mään kuu­luu ko­je­lau­taan sau­mat­to­mas­ti in­teg­roi­dut etu­kai­ut­ti­met, jot­ka on si­joi­tet­tu il­ma­vent­tii­lien ylä­puo­lel­le, ja näyt­tä­vät lei­ju­van, ku­ten ko­ti­te­at­te­reis­ta tut­tu sound­bar-ää­ni­jär­jes­tel­mä.

Avat­ta­vas­sa kä­si­no­jas­sa on ti­laa lom­pa­koil­le ja lau­kuil­le. Pe­rin­tei­set Mus­tan­gin muo­toi­lu­piir­teet, ku­ten kak­si­o­sai­nen mit­ta­ris­to vii­meis­te­le­vät si­sä­ti­lat.

Myös saa­ta­vis­sa ole­vas­sa pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­sa on sa­lai­suus: la­sin eri­kois­pin­noit­teen ult­ra­vi­o­let­ti­suo­ja aut­taa au­ton si­sä­ti­lo­ja py­sy­mään ke­säl­lä vii­le­äm­pi­nä ja tal­vel­la läm­pi­mäm­pi­nä. Li­säk­si la­sin si­säl­lä ole­va ker­ros aut­taa suo­jau­tu­maan ult­ra­vi­o­let­ti­sä­tei­lyl­tä.

Ra­joi­tet­tu First Edi­ti­on -eri­kois­mal­li si­säl­tää Grab­ber Blue -eri­kois­me­tal­li­vä­rin, pa­no­raa­ma­ka­ton, kont­ras­ti­tik­kauk­set is­tui­mis­sa ja ”First Edi­ti­on” -kyn­nys­laa­tan. First Edi­ti­on -eri­kois­mal­li on saa­ta­va­na myös pi­dem­män toi­min­ta­sä­teen 98,8 kWh akul­la va­rus­tet­tui­hin ne­li­ve­to­mal­lei­hin.

En­sim­mäi­set First Edi­ti­on -mal­lit tu­le­vat Suo­meen vuo­den 2020 lop­puun men­nes­sä.

Au­toon si­sään­pää­sy ja käyn­nis­tä­mi­nen on help­poa ja vai­va­ton­ta käyt­tä­mäl­lä pu­he­lin­ta avai­me­na.4 Tek­no­lo­gia esi­tel­lään Ford-mal­leis­ta en­sim­mäi­se­nä Mus­tang Mach-E -mal­lis­sa.

Ford Mus­tang Mach-E ha­vait­see Blu­e­toot­hin avul­la äly­pu­he­li­men asi­ak­kaan lä­hes­ty­es­sä au­toa, muo­dos­taa yh­tey­den pu­he­li­meen, avaa ovet ja mah­dol­lis­taa au­ton vai­vat­to­man käyn­nis­tä­mi­sen ot­ta­mat­ta pu­he­lin­ta tas­kus­ta tai käyt­tä­mät­tä avain­ta.

Ford Mustang Mach-E GT.

Ford Mustang Mach-E GT.

Ford

Jos pu­he­li­men ak­ku tyh­je­nee, au­ton ovet voi ava­ta myös syöt­tä­mäl­lä var­mis­tus­koo­din B-pi­la­ris­sa ole­vaan näp­päi­mis­töön, ja eril­li­sen koo­din kes­ki­kos­ke­tus­näyt­töön au­ton käyn­nis­tä­mi­sek­si ja aja­mi­sek­si.

Ak­ku­tek­no­lo­gia ja huo­let­to­mat la­taus­rat­kai­sut pi­tä­vät si­nut liik­keel­lä

Ford Mus­tang Mach-E on saa­ta­va­na va­ki­o­toi­min­ta­sä­teel­lä (Stan­dard Ran­ge) 75,7 kWh li­tium-io­ni­a­kus­tol­la ja pi­dem­mäl­lä toi­min­ta­sä­teel­lä (Ex­ten­ded Ran­ge) 98,8 kWh akus­tol­la, jol­loin WLTP-mit­taus­ta­val­la mi­tat­tu toi­min­ta­sä­de on jopa 600 km ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la.1

Näis­sä ke­hit­ty­neis­sä akus­tois­sa on 288 li­tium-io­ni­ken­noa 75,7 kWh akus­tos­sa ja 376 li­tium-io­ni­ken­noa suu­rem­mas­sa 98,8 kWh akus­tos­sa. Jot­ta si­sä­ti­lat on saa­tu mah­dol­li­sim­man suu­rik­si ja ajo­dy­na­miik­ka op­ti­moi­tua ma­ta­lal­la au­ton ma­ta­lan pai­no­pis­teen avul­la, akus­to on si­joi­tet­tu mat­kus­ta­mon lat­ti­an al­le ak­se­lei­den vä­liin – ja tes­tat­tu ää­ri­o­lo­suh­teis­sa, jopa -40 as­teen kyl­myy­des­sä.

Akus­to on si­joi­tet­tu tur­val­li­ses­ti ve­den­kes­tä­vän ko­te­lon si­sään, jon­ka ym­pä­ril­lä on suo­jaus tör­mäys­ten va­ral­ta. Akus­to käyt­tää edis­tyk­sel­lis­tä ak­tii­vis­ta nes­te­mäis­tä läm­mi­tys- ja vii­len­nys­jär­jes­tel­mää sää­tääk­seen läm­pö­ti­laa ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn tur­vaa­mi­sek­si ää­rim­mäi­sis­sä sää­o­lo­suh­teis­sa ja pa­ran­taak­seen la­tau­sai­ko­ja.

Säh­kö­au­to­jen omis­ta­jat la­taa­vat au­ton­sa 80-pro­sent­ti­ses­ti ko­to­na. Ford tar­jo­aa Ford Con­nec­ted Wal­l­box -sei­nä­la­taus­lait­teen, joka tuot­taa jopa vii­si ker­taa enem­män la­taus­te­hoa kuin tyy­pil­li­nen ko­ti­pis­to­ra­sia, min­kä an­si­os­ta asi­ak­kaat voi­vat la­da­ta kes­ki­mää­rin noin 51 km toi­min­ta­sä­teen tun­nis­sa mi­tat­tu­na laa­jem­man toi­min­ta­sä­teen akul­la va­rus­te­tul­la ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la.

Au­ton mu­ka­na tu­le­val­la For­din ko­ti­la­taus­kaa­pe­lil­la voi la­da­ta kes­ki­mää­rin 35 ki­lo­met­rin toi­min­ta­sä­teen tun­nis­sa nor­maa­lis­ta ko­ti­pis­to­ra­si­as­ta.

Pil­viyh­tey­del­li­nen na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ajan­ta­sai­ses­ti mat­kan var­rel­la ole­vat jul­ki­set la­tau­sa­se­mat ja neu­voo kul­jet­ta­jia la­taa­maan au­to so­pi­vim­mas­sa pai­kas­sa kun­kin ajo­mat­kan ai­ka­na – tämä aut­taa var­mis­ta­maan, et­tei kul­jet­ta­jien tar­vit­se huo­leh­tia jäl­jel­lä ole­vas­ta toi­min­ta­sä­tees­tä.

Ford te­kee la­taa­mi­sen ko­to­na tai mat­kal­la huo­let­to­mak­si tar­jo­a­mal­la usei­ta ko­ti­la­taus­rat­kai­su­ja ja an­ta­mal­la asi­ak­kail­leen pää­syn Ford­Pass-la­taus­ver­kos­toon.

Yh­teis­työ New­Mo­ti­o­nin kans­sa ja Ford­Pass Con­nect -mo­dee­mi­tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­mien yh­dis­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta Ford­Pass-so­vel­luk­sen käyt­tä­jät pää­se­vät Eu­roo­pan laa­jim­paan – ja no­pe­as­ti kas­va­vaan – jul­ki­seen la­taus­ver­kos­toon, jos­sa on yli 125 000 jul­kis­ta la­tau­sa­se­maa 21 Eu­roo­pan maas­sa.

Asi­ak­kaat voi­vat käyt­tää sau­mat­to­mas­ti useis­sa mais­sa ole­via la­tau­sa­se­mia, aloit­taa la­tauk­sen ja mak­saa sen yh­den ti­lin kaut­ta, mikä te­kee au­ton käy­tös­tä help­poa. Au­ton mu­ka­na toi­mi­te­taan myös For­din la­taus­kaa­pe­li käy­tet­tä­väk­si jul­ki­sis­sa la­tau­sa­se­mis­sa.

Ford on myös pe­rus­ta­ja­jä­sen ja osa­kas IO­NI­TY-yh­teen­liit­ty­mäs­sä, jon­ka ta­voit­tee­na on ra­ken­taa 400 te­ho­kas­ta la­tau­sa­se­maa Eu­roop­paan vuo­den 2020 lop­puun men­nes­sä. Tä­män avul­la täys­säh­kö­au­to­jen la­tau­sa­jat ly­he­ne­vät ny­ky­jär­jes­tel­miin ver­rat­tu­na, mikä on ihan­teel­lis­ta eri­tyi­ses­ti pit­kil­lä mat­koil­la.

Isom­mal­la akul­la va­rus­tet­tuun ta­ka­ve­toi­seen Mus­tang Mach-E -mal­liin voi la­da­ta kor­ke­a­te­hoi­sil­la pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la kym­me­nes­sä mi­nuu­tis­sa jopa 93 ki­lo­met­riä toi­min­ta­sä­det­tä 150 kW huip­pu­la­taus­te­hol­la.

Va­ki­o­toi­min­ta­sä­teen omaa­van Mus­tang Mach E:n odo­te­taan la­tau­tu­van 10 pro­sen­tin la­taus­ti­las­ta 80 pro­sen­tin la­taus­ti­laan noin 38 mi­nuu­tis­sa la­dat­ta­es­sa te­hok­kail­la pi­ka­la­tau­sa­se­mal­la.

“Mus­tang Mach-E on uu­den ai­ka­kau­den al­ku For­dil­le, em­me­kä voi­si ol­la in­nos­tu­neem­pia tuo­des­sam­me au­ton Eu­roop­paan”, Row­ley jat­kaa. “Tämä au­to edus­taa pal­jon enem­män kuin nol­la­pääs­töis­tä aja­mis­ta: sii­nä on kyse stres­sit­tö­mäs­tä ko­ke­muk­ses­ta ja täy­del­li­ses­tä mie­len­rau­has­ta kai­kil­le täys­säh­kö­au­ton omis­ta­jil­le.”

Ford Mus­tang Mach-E on jo en­nak­ko­ti­lat­ta­vis­sa. En­sim­mäi­set 80 kap­pa­let­ta First Edi­ti­on -yk­si­löi­tä on jo myy­ty lop­puun. Vuo­den 2021 ai­kan Suo­mes­sa on tar­koi­tus myy­dä sa­to­ja Mus­tang Mach-E -mal­le­ja.Hin­nat al­ka­vat 49 990 eu­ros­ta (75 kWh / 269 hv / ta­ka­ve­toi­nen).

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU