Fordin insinöörit ja asentajat testasivat autoa kovissa 800 kilometrin rallicross-kestävyyskokeissa, varmistaakseen auton soveltuvan kaikkein vaativimmillekin asiakkaille.

Fordin insinöörit ja asentajat testasivat autoa kovissa 800 kilometrin rallicross-kestävyyskokeissa, varmistaakseen auton soveltuvan kaikkein vaativimmillekin asiakkaille.

Charlie Magee

Ford Mustang Mach-E Rally: Suorituskykyisin sähkö-Mustang sai rallicross-käsittelyn

Ford Mustang Mach-E Rallyssa sovelletaan uudistettua Mach-E GT:n täyssähköistä voimalinjaa, joka on entistäkin suori­tus­ky­kyi­sempi.

Auto Bild.Uutiset

Mal­li ei kan­na Ral­ly-ni­meä ai­no­as­taan muo­don vuok­si, vaan Mus­tang Mach-E Ral­ly on ke­hi­tet­ty For­din uu­del­la, Mic­hi­ga­nin tes­ti­a­lu­een ral­li­ra­dal­la, jon­ka suun­nit­te­lus­sa on hyö­dyn­net­ty ai­kai­sem­pien ral­lic­ross-mes­ta­rei­den asi­an­tun­te­mus­ta.

For­din in­si­nöö­rit ja asen­ta­jat tes­ta­si­vat au­toa ko­vis­sa 800 ki­lo­met­rin ral­lic­ross-kes­tä­vyys­ko­keis­sa, var­mis­taak­seen au­ton so­vel­tu­van kaik­kein vaa­ti­vim­mil­le­kin asi­ak­kail­le.

Suo­ri­tus­ky­kyi­sin täys­säh­köi­nen Mus­tang vään­tää 950 Nm

Ral­ly on kaik­kien ai­ko­jen suo­ri­tus­ky­kyi­sin Mus­tang Mach-E. Sen 487 he­vos­voi­man voi­man­siir­to tuot­taa nyt vään­töä 950 Nm, mikä on 90 Nm enem­män kuin mal­li­vuo­den 2023 Mach-E GT:ssä.

Suorituskykyisin täyssähköinen Mustang vääntää 950 Nm.

Suorituskykyisin täyssähköinen Mustang vääntää 950 Nm.

Charlie Magee

Rally kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa lentävällä lähdöllä ja vain 4,3 sekunnissa paikaltaan. Mallille luvataan huippunopeutta 200 km/h.

Rally kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa lentävällä lähdöllä ja vain 4,3 sekunnissa paikaltaan. Mallille luvataan huippunopeutta 200 km/h.

Charlie Magee

Testeissä.

Testeissä.

Ford Motor Company

Ford Mus­tang Mach-E Ral­ly kiih­tyy nol­las­ta sa­taan vain 3,6 se­kun­nis­sa len­tä­väl­lä läh­döl­lä ja vain 4,3 se­kun­nis­sa pai­kal­taan. Mal­lil­le lu­va­taan huip­pu­no­peut­ta 200 km/h.

Ral­lic­ross-vi­ri­te­tyt is­kun­vai­men­ti­met ja jou­set

Ai­nut­laa­tui­ses­sa jou­si­tuk­ses­sa on ral­lic­ross-vi­ri­te­tyt is­kun­vai­men­ti­met ja jou­set, jot­ka tuo­vat li­sää tark­kuut­ta ja va­kaut­ta maas­tos­ta riip­pu­mat­ta.

Ford Mag­ne­Ri­de-is­kun­vai­men­nus­jär­jes­tel­mä sää­tää ajo­mu­ka­vuut­ta ja ajo­ko­ke­mus­ta, kun va­lit­see Ral­lyS­port-ajo­ti­lan.

Mus­tang Mach-E Ral­ly si­säl­tää in­no­va­tii­vis­ta tek­no­lo­gi­aa, esi­mer­kik­si Ford Blu­eC­rui­se, mark­ki­noi­den en­sim­mäi­nen handsf­ree-ajo­tek­no­lo­gia (saa­ta­va­na ti­laus­pal­ve­lu­na; saa­ta­vuus Suo­mes­sa var­mis­tuu myö­hem­min).

Ral­lyS­port on uu­si ajo­ti­la

Sii­nä on myös sama täy­si va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä kuin Mus­tang Mach-E GT:ssä, esi­mer­kik­si kais­tan­vaih­to­a­vus­tin sekä kais­tan­reu­na-avus­tin (Blu­eC­rui­se-ti­las­sa).

Ral­lyS­port-ajo­ti­la on uu­si, jän­nit­tä­vä omi­nai­suus, joka kor­vaa Mus­tang Mach-E GT:n Un­ta­med-ajo­ti­lan.

Kiiltävän valkoiset, ralliautoilun innoittamat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä maastokäyttöön soveltuvat Michelin Cross Climate -renkaat tarjoavat enemmän sivupintaa ja pitoa irtonaisella pinnalla.

Kiiltävän valkoiset, ralliautoilun innoittamat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä maastokäyttöön soveltuvat Michelin Cross Climate -renkaat tarjoavat enemmän sivupintaa ja pitoa irtonaisella pinnalla.

Charlie Magee

Näyttävässä takaspoilerissa on kaikuja Fordin rallihistoriasta. Siiveke parantaa auton pitoa tiellä.

Näyttävässä takaspoilerissa on kaikuja Fordin rallihistoriasta. Siiveke parantaa auton pitoa tiellä.

Charlie Magee

Rally tarjoaa erittäin intuitiivisen 15,5 tuuman kosketusnäytön, jossa on täysi valikoima SYNC4-liitettävyysominaisuuksia sekä uusi RallySport-ajotilan hallintapainike.

Rally tarjoaa erittäin intuitiivisen 15,5 tuuman kosketusnäytön, jossa on täysi valikoima SYNC4-liitettävyysominaisuuksia sekä uusi RallySport-ajotilan hallintapainike.

Charlie Magee

Se on suun­ni­tel­tu an­ta­maan ai­dos­ti jän­nit­tä­vä maas­to­ko­ke­mus sal­li­mal­la le­ve­äm­mät luis­tot ja tuot­ta­maan mah­ta­va yh­dis­tel­mä oh­jat­ta­vuut­ta ja hal­lit­ta­vuut­ta li­ne­aa­ri­sel­la kaa­su­vas­teel­la.

Kor­ke­am­pi maa­va­ra

Ral­lyn ul­ko­puo­len ai­nut­laa­tui­sia omi­nai­suuk­sia ovat 20 mm nor­maa­lia kor­ke­am­pi maa­va­ra ver­rat­tu­na Mach-E GT:hen, min­kä an­si­os­ta asi­a­kas pys­tyy hyö­dyn­tä­mään au­ton koko po­ten­ti­aa­lin haas­ta­vas­sa maas­tos­sa.

Lu­juu­del­taan op­ti­maa­li­nen poh­ja­pans­sa­ri edes­sä suo­jaa etu­moot­to­ria ja var­mis­taa, et­tä Mus­tang Mach-E Ral­ly sel­vi­ää hur­jim­mis­ta­kin ti­lan­teis­ta.

Ajoa va­kaut­ta­va ta­kas­poi­le­ri

Näyt­tä­väs­sä ta­kas­poi­le­ris­sa on kai­ku­ja For­din ral­li­his­to­ri­as­ta. Sii­ve­ke pa­ran­taa au­ton pi­toa tiel­lä.

Kiil­tä­vän val­koi­set, ral­li­au­toi­lun in­noit­ta­mat 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet sekä maas­to­käyt­töön so­vel­tu­vat Mic­he­lin Cross Cli­ma­te -ren­kaat tar­jo­a­vat enem­män si­vu­pin­taa ja pi­toa ir­to­nai­sel­la pin­nal­la.

Car­bo­ni­zed Grey -vä­ri­siä yk­si­tyis­koh­tia löy­tyy etu­pus­ku­rin alu­eel­la, ovi­suo­jis­sa, ta­ka­pus­ku­rin alu­een ala­o­sas­sa, pyö­rän kaa­ris­sa sekä ka­tos­sa.

Si­vuil­la on erot­tu­va Mus­tang Mach-E Ral­ly -gra­fiik­ka, min­kä li­säk­si va­lin­nai­se­na saa­ta­vat ko­ne­pel­lin Car­bo­ni­zed Grey -ko­ris­te­rai­dat tois­tu­vat ta­kaik­ku­nan al­la.

Ta­ka­na on Mus­tan­gin näyt­tä­vä poni-logo.

Ovi­ver­houk­sis­sa ja pyö­rän kaa­ris­sa on va­lin­nai­se­na saa­ta­va­na suo­ja­kal­vo, joka aut­taa vä­hen­tä­mään maa­li­vau­ri­oi­ta.

Per­for­man­ce-is­tui­met

Mus­tang Mach-E Ral­ly on saa­ta­va­na va­li­koi­mal­la jän­nit­tä­viä vä­ri­vaih­to­eh­to­ja, jot­ka hei­jas­ta­vat au­ton vauh­di­kas­ta luon­net­ta.

Oh­jaa­mos­sa, oh­jaus­pyö­rän alem­mis­sa puo­lis­sa on kiil­tä­vän val­koi­set ko­ros­tuk­set ja ovis­sa on kont­ras­ti­vä­ri­set tik­kauk­set.

Testeissä.

Testeissä.

Ford Motor Company

For­din omaa tuo­tan­toa ole­vien sport­tis­ten per­for­man­ce-is­tui­mien etu­reu­naan on pai­net­tu Mach-E Ral­ly -logo. Etuis­tuin­ten sel­kä­no­jis­sa on li­säk­si kiil­tä­vän val­koi­sia yk­si­tyis­koh­tia.

Kul­jet­ta­jan edes­sä ole­vas­sa mul­ti­me­di­a­näy­tös­sä on mat­ta­mus­ta gra­fiik­ka.

Li­sä­nä ovat sport­ti­set pol­ki­met.

Ral­ly tar­jo­aa erit­täin in­tui­tii­vi­sen 15,5 tuu­man kos­ke­tus­näy­tön, jos­sa on täy­si va­li­koi­ma SYNC4-lii­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suuk­sia sekä uu­si Ral­lyS­port-ajo­ti­lan hal­lin­ta­pai­ni­ke.

Toi­min­ta­mat­ka jopa 510 km yh­del­lä la­tauk­sel­la

Mus­tang Mach-E Ral­lyn toi­min­ta­mat­ka on jopa 510 ki­lo­met­riä yh­del­lä la­tauk­sel­la, jo­ten asi­a­kas voi ajaa pit­kiä mat­ko­ja il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kan riit­tä­vyy­des­tä. Ral­lyn akus­to on kool­taan 91 kWh.

Ral­ly tar­jo­aa mal­li­vuo­den 2023 Mus­tang Mach-E GT:tä no­pe­am­man ta­sa­vir­ta-pi­ka­la­tau­sa­jan; toi­sin sa­no­en akun la­taa­mi­nen 10-80 % kes­tää par­haim­mil­laan vain noin 36 mi­nuut­tia.

Asi­ak­kail­la on pää­sy Blu­eO­val Char­ge Net­work -la­taus­ver­kos­toon, jos­sa on yli 600 000 la­taus­pis­tet­tä eri puo­lil­la Eu­roop­paa. Tämä ta­kaa sau­mat­to­man ja suo­ra­vii­vai­sen la­tausp­ro­ses­sin jul­ki­sel­la la­tau­sa­se­mal­la.

La­tau­sa­se­mat pys­tyy pai­kan­ta­maan Ford­Pass-so­vel­luk­sel­la tai käyt­tä­mäl­lä SYNC4:n ”Hei Ford” -pu­he­ko­men­toa.

Brem­bo-jar­rut pu­nai­sin jar­ru­sa­tu­loin

Omi­nai­suuk­sis­ta mai­nit­ta­koon Brem­bo-jar­rut va­rus­tet­tu­na pu­nai­sin jar­ru­sa­tu­loin, mu­kau­tu­vat LED-ajo­va­lot sekä Tech­Pack -va­rus­te­pa­ket­ti, jo­hon si­säl­ty­vät HandsF­ree-ta­ka­luuk­ku, 10 kai­ut­ti­men B&O Pre­mium -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä mu­kaan lu­kien sound­bar-kai­u­tin, sekä rei'ite­tyt, säh­kö­toi­mi­ses­ti 10 suun­taan sää­ty­vät Sen­si­co-is­tui­met.

Ral­lys­sa on myös edis­ty­nei­tä, kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, ku­ten äly­käs, ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peus­sää­din, tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin ja tör­mäyk­sen väis­tö­a­vus­tin, kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mä ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, no­peus­ra­joi­tus­ten tun­nis­tus, sekä 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä.

Ford Mus­tang Mach-E Ral­lyn hin­ta on Suo­mes­sa al­ka­en 73 390 eu­roa.

Au­tot ovat ol­leet asi­ak­kai­den ti­lat­ta­vis­sa huh­ti­kuus­ta al­ka­en, ja ar­vi­oi­tu saa­ta­vuus jäl­leen­myy­jil­lä on syys­kuus­ta 2024 eteen­päin.

Ford-leh­dis­tö­to­e­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN