Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on vain 852 kiloa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 Niki Lauda: Vain 25 kpl tehdään - tavoitteena superauto, jonka rataominaisuudet ovat omaa luokkaansa
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Aivan kuten T.50, myös T.50 Niki Lauda on suunniteltu ja valmistettu tinkimättä, mutta kuitenkin vielä äärimmäisemmin määritellen.
Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on ainoastaan 852 kg, ja sen voimanlähteenä on T.50:stä tuttu Cosworthin suunnitteleman 3,9-litraisen V12: n huomattavasti uudistettu versio, joka tuottaa 725 hevosvoimaa.
Suurin vääntö on 485 Nm/9000 r/min. Moottori kiertää 12100 r/min ja siihen linkittyy uusi, 6-nopeuksinen Xtrac-vaihteisto varustettuna ohjauspyörän vaihtosiivekkein.
Gordon Murray Automotive
Edistyksellinen aerodynamiikka, jota tukee takaosaan asennettu 400 mm tuuletin, tuottaa jopa 1500 kg:n maaefektin optimaalista suorituskykyä varten radalla.
Gordon Murray T.50 Niki Lauda -versiota valmistetaan vain 25 kappaletta, ja auton veroton hinta on 3,1 miljoonaa puntaa (noin 3 587 000 euroa).
Valmistus alkaa 2023
Tuotanto alkaa tammikuussa 2023 Gordon Murray Automotiven tuotantokeskuksessa Dunsfoldissa, Surreyssä, Isossa-Britanniassa, kun 100 T.50-superautoa on saatu päätökseen.
Professori Gordon Murray CBE: “T.50 on äärimmäisin katurekisteröity superauto, mutta haaveilin silti aina vieväni sen vielä askeleen pidemmälle… rakentaa version, joka tuottaa radalla hurjemman ajokokemuksen kuin mikään muu auto historiassa.“
"Kun loimme McLaren F1 GTR:n, se kehitettiin F1-katuautosta. Alusta lähtien T.50 Niki Laudaa suunniteltiin kuitenkin T.50:n rinnalla. Tavoitteemme T.50:n suhteen oli selvä, koska halusimme saavuttaa parhaan mahdollisen kuljettajan auto maantiekäyttöön. T.50 Niki Laudasta piti yhtä lailla tulla paras kuljettajan auto radalle. Toisin sanoen kysyimme itseltämme, millaista olisi hienoin ajokokemus radalla ja luoda hurjempi ajokokemus radalla verrattuna mihinkään muuhun autoon? "
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
"Meillä ei ollut kiinnostusta saavuttaa nopeinta kierrosaikaa tai luoda ylileveillä renkailla varustettua ja liian korostetulla maaefektillä toteutettua avaruusalusta kuljettajan osallistumisen kustannuksella, koska viime kädessä kuljettajalla on oltava F1-kuljettajan taidot sekä kunto, jotta saat ominaisuuksista saadaan paras mahdollinen hyöty.“
"Sen sijaan asetin joitain parametreja, joiden avulla luotiin äärimmäinen kuljettajan auto ja rata-ajokokemus: istuin keskellä, keskimoottori-V12, joka kiertää yli 12 000 r/min, ja joka tuottaa yli 700 hevosvoimaa ja joka vastaa jopa nopeammin kaasuun kuin T.50, jonka maaefekti on rajoitettu 1500 kiloon ja jonka omamassa on alle 900 kg.[…] Auto, jolla pystyy pitämään hauskaa radalla ilman kattavan tukimiehistön tarvetta.“
"Mielestäni auto ei tästä enää parane. T.50 Niki Lauda antaa kuljettajan, auton ja radan välille yhteyden, jonka kaltaista ei ole tähän mennessä koettu.”
"[…] Teho-painosuhde on parempi kuin vapaasti hengittävässä LMP1-autossa […]"
"Autoteollisuuden suunnan muuttuessa on vaikea kuvitella, että koskaan tulisi enää olemaan toista vastaavanlaista autoa. Ei ainakaan sellaista, missä istutaan keskellä eikä korkealle kiertävää V12-moottoria, joka olisi yhtä kevyt kuin tässä. […].
Gordon Murray Automotive -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Ostaja voi tilata myös erityisen ikäviä olosuhteita varten ns. Deep Wave -paketin, jonka avulla Torsus Terrastorm kykenee 820 mm kahluusyvyyteen!
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Pirellin ja McLarenin viimeisimmän yhteistyön lähtökohdaksi valittiin P Zero Trofeo R -rengas.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Laajakaistadiskantti
NOTE Commona-kaiuttimesta erikoisversio
Omassa makuuhuoneessa kuin hotellissa
Ilo ja hyöty irti pakkaspäivistä
Hifiä stuodioammattilaisille
Supravoxilta ensimmäinen vahvistin
Markaudiolta uusi laajakaistaelementti
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
ELAC Solano - keskitienkulkija
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Formentor: Viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN