Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on vain 852 kiloa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 Niki Lauda: Vain 25 kpl tehdään - tavoitteena superauto, jonka rataominaisuudet ovat omaa luokkaansa
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Aivan kuten T.50, myös T.50 Niki Lauda on suunniteltu ja valmistettu tinkimättä, mutta kuitenkin vielä äärimmäisemmin määritellen.
Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on ainoastaan 852 kg, ja sen voimanlähteenä on T.50:stä tuttu Cosworthin suunnitteleman 3,9-litraisen V12: n huomattavasti uudistettu versio, joka tuottaa 725 hevosvoimaa.
Suurin vääntö on 485 Nm/9000 r/min. Moottori kiertää 12100 r/min ja siihen linkittyy uusi, 6-nopeuksinen Xtrac-vaihteisto varustettuna ohjauspyörän vaihtosiivekkein.
Gordon Murray Automotive
Edistyksellinen aerodynamiikka, jota tukee takaosaan asennettu 400 mm tuuletin, tuottaa jopa 1500 kg:n maaefektin optimaalista suorituskykyä varten radalla.
Gordon Murray T.50 Niki Lauda -versiota valmistetaan vain 25 kappaletta, ja auton veroton hinta on 3,1 miljoonaa puntaa (noin 3 587 000 euroa).
Valmistus alkaa 2023
Tuotanto alkaa tammikuussa 2023 Gordon Murray Automotiven tuotantokeskuksessa Dunsfoldissa, Surreyssä, Isossa-Britanniassa, kun 100 T.50-superautoa on saatu päätökseen.
Professori Gordon Murray CBE: “T.50 on äärimmäisin katurekisteröity superauto, mutta haaveilin silti aina vieväni sen vielä askeleen pidemmälle… rakentaa version, joka tuottaa radalla hurjemman ajokokemuksen kuin mikään muu auto historiassa.“
"Kun loimme McLaren F1 GTR:n, se kehitettiin F1-katuautosta. Alusta lähtien T.50 Niki Laudaa suunniteltiin kuitenkin T.50:n rinnalla. Tavoitteemme T.50:n suhteen oli selvä, koska halusimme saavuttaa parhaan mahdollisen kuljettajan auto maantiekäyttöön. T.50 Niki Laudasta piti yhtä lailla tulla paras kuljettajan auto radalle. Toisin sanoen kysyimme itseltämme, millaista olisi hienoin ajokokemus radalla ja luoda hurjempi ajokokemus radalla verrattuna mihinkään muuhun autoon? "
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
"Meillä ei ollut kiinnostusta saavuttaa nopeinta kierrosaikaa tai luoda ylileveillä renkailla varustettua ja liian korostetulla maaefektillä toteutettua avaruusalusta kuljettajan osallistumisen kustannuksella, koska viime kädessä kuljettajalla on oltava F1-kuljettajan taidot sekä kunto, jotta saat ominaisuuksista saadaan paras mahdollinen hyöty.“
"Sen sijaan asetin joitain parametreja, joiden avulla luotiin äärimmäinen kuljettajan auto ja rata-ajokokemus: istuin keskellä, keskimoottori-V12, joka kiertää yli 12 000 r/min, ja joka tuottaa yli 700 hevosvoimaa ja joka vastaa jopa nopeammin kaasuun kuin T.50, jonka maaefekti on rajoitettu 1500 kiloon ja jonka omamassa on alle 900 kg.[…] Auto, jolla pystyy pitämään hauskaa radalla ilman kattavan tukimiehistön tarvetta.“
"Mielestäni auto ei tästä enää parane. T.50 Niki Lauda antaa kuljettajan, auton ja radan välille yhteyden, jonka kaltaista ei ole tähän mennessä koettu.”
"[…] Teho-painosuhde on parempi kuin vapaasti hengittävässä LMP1-autossa […]"
"Autoteollisuuden suunnan muuttuessa on vaikea kuvitella, että koskaan tulisi enää olemaan toista vastaavanlaista autoa. Ei ainakaan sellaista, missä istutaan keskellä eikä korkealle kiertävää V12-moottoria, joka olisi yhtä kevyt kuin tässä. […].
Gordon Murray Automotive -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neula puhtaaksi
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL