Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on vain 852 kiloa.

Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on vain 852 kiloa.

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray T.50 Niki Lauda: Vain 25 kpl tehdään - tavoitteena superauto, jonka rataominaisuudet ovat omaa luokkaansa

Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljet­ta­ja­kes­kei­simmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.

Auto Bild.Superautot

Gor­don Mur­ray Au­to­mo­ti­ve jul­kis­ti T.50 Niki Lau­da -su­pe­rau­ton. Se ke­hi­tet­tiin rin­nak­kain T.50:n, eli kul­jet­ta­ja­kes­kei­sim­män kos­kaan ra­ken­ne­tun su­pe­rau­ton kans­sa, ja mal­li on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan ää­rim­mäi­siä ajo­ko­ke­muk­sia ra­dal­la.

Ai­van ku­ten T.50, myös T.50 Niki Lau­da on suun­ni­tel­tu ja val­mis­tet­tu tin­ki­mät­tä, mut­ta kui­ten­kin vie­lä ää­rim­mäi­sem­min mää­ri­tel­len.

Gor­don Mur­ray T.50 Niki Lau­dan oma­mas­sa on ai­no­as­taan 852 kg, ja sen voi­man­läh­tee­nä on T.50:stä tut­tu Cos­wort­hin suun­nit­te­le­man 3,9-lit­rai­sen V12: n huo­mat­ta­vas­ti uu­dis­tet­tu ver­sio, joka tuot­taa 725 he­vos­voi­maa.

Suu­rin vään­tö on 485 Nm/9000 r/min. Moot­to­ri kier­tää 12100 r/min ja sii­hen lin­kit­tyy uu­si, 6-no­peuk­si­nen Xtrac-vaih­teis­to va­rus­tet­tu­na oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­kein.

Gordon Murray Automotive

Edis­tyk­sel­li­nen ae­ro­dy­na­miik­ka, jota tu­kee ta­ka­o­saan asen­net­tu 400 mm tuu­le­tin, tuot­taa jopa 1500 kg:n maa­e­fek­tin op­ti­maa­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä var­ten ra­dal­la.

Gor­don Mur­ray T.50 Niki Lau­da -ver­si­o­ta val­mis­te­taan vain 25 kap­pa­let­ta, ja au­ton ve­ro­ton hin­ta on 3,1 mil­joo­naa pun­taa (noin 3 587 000 eu­roa).

Val­mis­tus al­kaa 2023

Tuo­tan­to al­kaa tam­mi­kuus­sa 2023 Gor­don Mur­ray Au­to­mo­ti­ven tuo­tan­to­kes­kuk­ses­sa Duns­fol­dis­sa, Sur­reys­sä, Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, kun 100 T.50-su­pe­rau­toa on saa­tu pää­tök­seen.

Pro­fes­so­ri Gor­don Mur­ray CBE: “T.50 on ää­rim­mäi­sin ka­tu­re­kis­te­röi­ty su­pe­rau­to, mut­ta haa­vei­lin sil­ti ai­na vie­vä­ni sen vie­lä as­ke­leen pi­dem­mäl­le… ra­ken­taa ver­si­on, joka tuot­taa ra­dal­la hur­jem­man ajo­ko­ke­muk­sen kuin mi­kään muu au­to his­to­ri­as­sa.“

"Kun loim­me McLa­ren F1 GTR:n, se ke­hi­tet­tiin F1-ka­tu­au­tos­ta. Alus­ta läh­tien T.50 Niki Lau­daa suun­ni­tel­tiin kui­ten­kin T.50:n rin­nal­la. Ta­voit­teem­me T.50:n suh­teen oli sel­vä, kos­ka ha­lu­sim­me saa­vut­taa par­haan mah­dol­li­sen kul­jet­ta­jan au­to maan­tie­käyt­töön. T.50 Niki Lau­das­ta piti yh­tä lail­la tul­la pa­ras kul­jet­ta­jan au­to ra­dal­le. Toi­sin sa­no­en ky­syim­me it­sel­täm­me, mil­lais­ta oli­si hie­noin ajo­ko­ke­mus ra­dal­la ja luo­da hur­jem­pi ajo­ko­ke­mus ra­dal­la ver­rat­tu­na mi­hin­kään muu­hun au­toon? "

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive

Gordon Murray Automotive

"Meil­lä ei ol­lut kiin­nos­tus­ta saa­vut­taa no­pein­ta kier­ro­sai­kaa tai luo­da yli­le­veil­lä ren­kail­la va­rus­tet­tua ja lii­an ko­ros­te­tul­la maa­e­fek­til­lä to­teu­tet­tua ava­ruu­sa­lus­ta kul­jet­ta­jan osal­lis­tu­mi­sen kus­tan­nuk­sel­la, kos­ka vii­me kä­des­sä kul­jet­ta­jal­la on ol­ta­va F1-kul­jet­ta­jan tai­dot sekä kun­to, jot­ta saat omi­nai­suuk­sis­ta saa­daan pa­ras mah­dol­li­nen hyö­ty.“

"Sen si­jaan ase­tin joi­tain pa­ra­met­re­ja, joi­den avul­la luo­tiin ää­rim­mäi­nen kul­jet­ta­jan au­to ja rata-ajo­ko­ke­mus: is­tuin kes­kel­lä, kes­ki­moot­to­ri-V12, joka kier­tää yli 12 000 r/min, ja joka tuot­taa yli 700 he­vos­voi­maa ja joka vas­taa jopa no­pe­am­min kaa­suun kuin T.50, jon­ka maa­e­fek­ti on ra­joi­tet­tu 1500 ki­loon ja jon­ka oma­mas­sa on al­le 900 kg.[…] Au­to, jol­la pys­tyy pi­tä­mään haus­kaa ra­dal­la il­man kat­ta­van tu­ki­mie­his­tön tar­vet­ta.“

"Mie­les­tä­ni au­to ei täs­tä enää pa­ra­ne. T.50 Niki Lau­da an­taa kul­jet­ta­jan, au­ton ja ra­dan vä­lil­le yh­tey­den, jon­ka kal­tais­ta ei ole tä­hän men­nes­sä ko­et­tu.”

"[…] Teho-pai­no­suh­de on pa­rem­pi kuin va­paas­ti hen­git­tä­väs­sä LMP1-au­tos­sa […]"

"Au­to­te­ol­li­suu­den suun­nan muut­tu­es­sa on vai­kea ku­vi­tel­la, et­tä kos­kaan tu­li­si enää ole­maan tois­ta vas­taa­van­lais­ta au­toa. Ei ai­na­kaan sel­lais­ta, mis­sä is­tu­taan kes­kel­lä ei­kä kor­ke­al­le kier­tä­vää V12-moot­to­ria, joka oli­si yh­tä ke­vyt kuin täs­sä. […].

Gor­don Mur­ray Au­to­mo­ti­ve -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN