Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on vain 852 kiloa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray T.50 Niki Lauda: Vain 25 kpl tehdään - tavoitteena superauto, jonka rataominaisuudet ovat omaa luokkaansa
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Gordon Murray Automotive julkisti T.50 Niki Lauda -superauton. Se kehitettiin rinnakkain T.50:n, eli kuljettajakeskeisimmän koskaan rakennetun superauton kanssa, ja malli on suunniteltu tarjoamaan äärimmäisiä ajokokemuksia radalla.
Aivan kuten T.50, myös T.50 Niki Lauda on suunniteltu ja valmistettu tinkimättä, mutta kuitenkin vielä äärimmäisemmin määritellen.
Gordon Murray T.50 Niki Laudan omamassa on ainoastaan 852 kg, ja sen voimanlähteenä on T.50:stä tuttu Cosworthin suunnitteleman 3,9-litraisen V12: n huomattavasti uudistettu versio, joka tuottaa 725 hevosvoimaa.
Suurin vääntö on 485 Nm/9000 r/min. Moottori kiertää 12100 r/min ja siihen linkittyy uusi, 6-nopeuksinen Xtrac-vaihteisto varustettuna ohjauspyörän vaihtosiivekkein.
Gordon Murray Automotive
Edistyksellinen aerodynamiikka, jota tukee takaosaan asennettu 400 mm tuuletin, tuottaa jopa 1500 kg:n maaefektin optimaalista suorituskykyä varten radalla.
Gordon Murray T.50 Niki Lauda -versiota valmistetaan vain 25 kappaletta, ja auton veroton hinta on 3,1 miljoonaa puntaa (noin 3 587 000 euroa).
Valmistus alkaa 2023
Tuotanto alkaa tammikuussa 2023 Gordon Murray Automotiven tuotantokeskuksessa Dunsfoldissa, Surreyssä, Isossa-Britanniassa, kun 100 T.50-superautoa on saatu päätökseen.
Professori Gordon Murray CBE: “T.50 on äärimmäisin katurekisteröity superauto, mutta haaveilin silti aina vieväni sen vielä askeleen pidemmälle… rakentaa version, joka tuottaa radalla hurjemman ajokokemuksen kuin mikään muu auto historiassa.“
"Kun loimme McLaren F1 GTR:n, se kehitettiin F1-katuautosta. Alusta lähtien T.50 Niki Laudaa suunniteltiin kuitenkin T.50:n rinnalla. Tavoitteemme T.50:n suhteen oli selvä, koska halusimme saavuttaa parhaan mahdollisen kuljettajan auto maantiekäyttöön. T.50 Niki Laudasta piti yhtä lailla tulla paras kuljettajan auto radalle. Toisin sanoen kysyimme itseltämme, millaista olisi hienoin ajokokemus radalla ja luoda hurjempi ajokokemus radalla verrattuna mihinkään muuhun autoon? "
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
"Meillä ei ollut kiinnostusta saavuttaa nopeinta kierrosaikaa tai luoda ylileveillä renkailla varustettua ja liian korostetulla maaefektillä toteutettua avaruusalusta kuljettajan osallistumisen kustannuksella, koska viime kädessä kuljettajalla on oltava F1-kuljettajan taidot sekä kunto, jotta saat ominaisuuksista saadaan paras mahdollinen hyöty.“
"Sen sijaan asetin joitain parametreja, joiden avulla luotiin äärimmäinen kuljettajan auto ja rata-ajokokemus: istuin keskellä, keskimoottori-V12, joka kiertää yli 12 000 r/min, ja joka tuottaa yli 700 hevosvoimaa ja joka vastaa jopa nopeammin kaasuun kuin T.50, jonka maaefekti on rajoitettu 1500 kiloon ja jonka omamassa on alle 900 kg.[…] Auto, jolla pystyy pitämään hauskaa radalla ilman kattavan tukimiehistön tarvetta.“
"Mielestäni auto ei tästä enää parane. T.50 Niki Lauda antaa kuljettajan, auton ja radan välille yhteyden, jonka kaltaista ei ole tähän mennessä koettu.”
"[…] Teho-painosuhde on parempi kuin vapaasti hengittävässä LMP1-autossa […]"
"Autoteollisuuden suunnan muuttuessa on vaikea kuvitella, että koskaan tulisi enää olemaan toista vastaavanlaista autoa. Ei ainakaan sellaista, missä istutaan keskellä eikä korkealle kiertävää V12-moottoria, joka olisi yhtä kevyt kuin tässä. […].
Gordon Murray Automotive -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL