Keskimoottorinen Renault 5 Turbo Restomod: Tömäkästi alkuperäistä enemmän paukkua!
Pieni suunnittelijoista ja insinööreistä koostuva teami pisti legendaarisen Renault 5 Turbon uusiksi – syntyi muodinmukaisesti Restomod.
Restomodeissa säilytetään pitkälti alkuperäinen ulkonäkö, mutta autoihin pakataan uusinta tekniikkaa.
Muuan 1980-luvun kuuluisia urheilumalleja on Renault 5 Turbo, josta tehtiin siihen aikaan B-ryhmäläinen, sekä lisäksi katuversiot Turbo 1 ja Turbo 2.
Täysdigitaalinen kojelauta.
Legende Automobiles
Nyt ranskalainen startup-yhtiö Legende Automobiles oivalsi ryhtyä tekemään Renault 5 Turbosta restomodin.
Katukilvissä olevassa R5 Turbo 3:ssa hyödytään uusimmasta tekniikasta sekä tämän hetken materiaaleista.
Tietenkin kolmiovinen
Restomodin perustana on ammoisten Turbo 1:n ja Turbo 2:n tavoin kolmiovinen Renault 5:n kori, joka tässä tapauksessa valmistetaan hiilikuidusta. Se on molempia esikuviaan huomattavasti leveämpi.
Suunnittelijat päättivät myös yhdistää Turbo 1:n ja Turbo 2:n parhaat ominaisuudet. Pyöräkoteloita ja vannekokoa kasvatettiin siten, että keulassa on nykyisin 16-tuumaiset ja taka-akselilla 17-tuumaiset vanteet.
Legende Automobiles
Legende Automobiles
Legende Automobiles
Takapyöräkoteloiden yhteydessä olevat valtavat ilmanottoaukot välittävät perinteiseen tapaan jäähdytysilmaa keskimoottorille.
Keulassa on tunnusomaiset, kulmikkaat ajovalot, jota Turbo 3:n tapauksessa ovat LED-malliset. Myös takavaloina ovat LEDit, ja takapaneeli muistuttaa edeltäjiä.
Matkustamossa ei ole multimediajärjestelmää
Uuden mallin matkustamolla ei juurikaan ole yhteistä perinteisen Renault 5 Turbon kanssa. Pyöreät näytöt on korvattu täysdigitaalisella yhdistelmänäytöllä, mutta autossa ei ole multimediajärjestelmää. Sillä taas ei ole merkitystä, koska Turbo 3:ssa ei haeta mukavuutta.
Kuvien perusteella mallissa on kuitenkin kaksialueinen automaatti-ilmastointi, ominaisuus, josta 1980-luvun Turbossa saatettiin manuaalisena unelmoida.
Legende Automobiles
Kojelaudan verhoiluna on harmaata alcantaraa, oranssein lisämaustein.
Kuppi-istuimet ja asianmukainen vaihdevalitsin tekevät Turbo 3:sta pesunkestävän sportin.
Tutnuvasti alkuperäistä enemmän tehoa
Restomodissa on siis istuinten takana lepäävä keskimoottori, jonka yksityiskohdista Legende Automobiles toistaiseksi vaikenee.
Selvää on kuitenkin, että moottori on turboahdettu. Eräiden arvioiden perusteella teholukema olisi 406 hevosvoimaa. Laatikko on sekventiaalinen ja autossa on takaveto.
Valmistusmäärä ja hinta ovat toistaiseksi hämärän peitossa, mutta uutuusmallia tuskin tullaan näkemään liikenteessä häiriöksi asti.
Legende Automobiles
Myös ensimmäisen kappaleen valmistumisajankohta on edelleen avoinna.
Mallin Keski-Euroopa hinta tulee taatusti olemaan jo lähtökohtaisesti kuusinumeroinen.
Turbon hintaa voisi varmaan kuvitella samalle tasolle kuin Automobili Amosin Lancia Delta Integrale -uusversiossa, joka maksaa Italiassa yli 300 000 euroa.
Auto Bild Andreas Huber / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Seuraava sukupolvi
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Linnin kurkivarsi
Puhtaampaa suoratoistoa
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Kaapelivalmistajan kaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI