Keskimoottorinen Renault 5 Turbo Restomod: Tömäkästi alkuperäistä enemmän paukkua!

Pieni suunnit­te­li­joista ja insinööreistä koostuva teami pisti legendaarisen Renault 5 Turbon uusiksi – syntyi muodinmukaisesti Restomod.

Auto Bild.Superautot

Res­to­mo­deis­sa säi­ly­te­tään pit­käl­ti al­ku­pe­räi­nen ul­ko­nä­kö, mut­ta au­toi­hin pa­ka­taan uu­sin­ta tek­niik­kaa.

Muu­an 1980-lu­vun kuu­lui­sia ur­hei­lu­mal­le­ja on Re­nault 5 Tur­bo, jos­ta teh­tiin sii­hen ai­kaan B-ryh­mä­läi­nen, sekä li­säk­si ka­tu­ver­si­ot Tur­bo 1 ja Tur­bo 2.

Täysdigitaalinen kojelauta.

Täysdigitaalinen kojelauta.

Legende Automobiles

Nyt rans­ka­lai­nen star­tup-yh­tiö Le­gen­de Au­to­mo­bi­les oi­val­si ryh­tyä te­ke­mään Re­nault 5 Tur­bos­ta res­to­mo­din.

Ka­tu­kil­vis­sä ole­vas­sa R5 Tur­bo 3:ssa hyö­dy­tään uu­sim­mas­ta tek­nii­kas­ta sekä tä­män het­ken ma­te­ri­aa­leis­ta.

Tie­ten­kin kol­mi­o­vi­nen

Res­to­mo­din pe­rus­ta­na on am­mois­ten Tur­bo 1:n ja Tur­bo 2:n ta­voin kol­mi­o­vi­nen Re­nault 5:n kori, joka täs­sä ta­pauk­ses­sa val­mis­te­taan hii­li­kui­dus­ta. Se on mo­lem­pia esi­ku­vi­aan huo­mat­ta­vas­ti le­ve­äm­pi.

Suun­nit­te­li­jat päät­ti­vät myös yh­dis­tää Tur­bo 1:n ja Tur­bo 2:n par­haat omi­nai­suu­det. Pyö­rä­ko­te­loi­ta ja van­ne­ko­koa kas­va­tet­tiin si­ten, et­tä keu­las­sa on ny­kyi­sin 16-tuu­mai­set ja taka-ak­se­lil­la 17-tuu­mai­set van­teet.

Legende Automobiles

Legende Automobiles

Legende Automobiles

Ta­ka­pyö­rä­ko­te­loi­den yh­tey­des­sä ole­vat val­ta­vat il­ma­not­to­au­kot vä­lit­tä­vät pe­rin­tei­seen ta­paan jääh­dy­ty­sil­maa kes­ki­moot­to­ril­le.

Keu­las­sa on tun­nu­so­mai­set, kul­mik­kaat ajo­va­lot, jota Tur­bo 3:n ta­pauk­ses­sa ovat LED-mal­li­set. Myös ta­ka­va­loi­na ovat LE­Dit, ja ta­ka­pa­nee­li muis­tut­taa edel­tä­jiä.

Mat­kus­ta­mos­sa ei ole mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää

Uu­den mal­lin mat­kus­ta­mol­la ei juu­ri­kaan ole yh­teis­tä pe­rin­tei­sen Re­nault 5 Tur­bon kans­sa. Pyö­re­ät näy­töt on kor­vat­tu täys­di­gi­taa­li­sel­la yh­dis­tel­mä­näy­töl­lä, mut­ta au­tos­sa ei ole mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mää. Sil­lä taas ei ole mer­ki­tys­tä, kos­ka Tur­bo 3:ssa ei ha­e­ta mu­ka­vuut­ta.

Ku­vien pe­rus­teel­la mal­lis­sa on kui­ten­kin kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, omi­nai­suus, jos­ta 1980-lu­vun Tur­bos­sa saa­tet­tiin ma­nu­aa­li­se­na unel­moi­da.

Legende Automobiles

Ko­je­lau­dan ver­hoi­lu­na on har­maa­ta al­can­ta­raa, orans­sein li­sä­maus­tein.

Kup­pi-is­tui­met ja asi­an­mu­kai­nen vaih­de­va­lit­sin te­ke­vät Tur­bo 3:sta pe­sun­kes­tä­vän spor­tin.

Tut­nu­vas­ti al­ku­pe­räis­tä enem­män te­hoa

Res­to­mo­dis­sa on siis is­tuin­ten ta­ka­na le­pää­vä kes­ki­moot­to­ri, jon­ka yk­si­tyis­koh­dis­ta Le­gen­de Au­to­mo­bi­les tois­tai­sek­si vai­ke­nee.

Sel­vää on kui­ten­kin, et­tä moot­to­ri on tur­bo­ah­det­tu. Eräi­den ar­vi­oi­den pe­rus­teel­la te­ho­lu­ke­ma oli­si 406 he­vos­voi­maa. Laa­tik­ko on sek­ven­ti­aa­li­nen ja au­tos­sa on ta­ka­ve­to.

Val­mis­tus­mää­rä ja hin­ta ovat tois­tai­sek­si hä­mä­rän pei­tos­sa, mut­ta uu­tuus­mal­lia tus­kin tul­laan nä­ke­mään lii­ken­tees­sä häi­ri­ök­si as­ti.

Legende Automobiles

Myös en­sim­mäi­sen kap­pa­leen val­mis­tu­mi­sa­jan­koh­ta on edel­leen avoin­na.

Mal­lin Kes­ki-Eu­roo­pa hin­ta tu­lee taa­tus­ti ole­maan jo läh­tö­koh­tai­ses­ti kuu­si­nu­me­roi­nen.

Tur­bon hin­taa voi­si var­maan ku­vi­tel­la sa­mal­le ta­sol­le kuin Au­to­mo­bi­li Amo­sin Lan­cia Del­ta In­teg­ra­le -uus­ver­si­os­sa, joka mak­saa Ita­li­as­sa yli 300 000 eu­roa.

Au­to Bild And­re­as Hu­ber / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN