Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.
Kia
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Uusi Kia EV6 GT edustaa uuden kestävämmän aikakauden suorituskykyä. Hurjan suorituskyvyn lisäksi auto tarjoaa mukavuutta pitkille matkoille runsaiden tilojen sekä nopean latauksen muodossa.
Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Kia tottelee nimeä EV6 GT. Tämä merkin uusi lippulaivamalli tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän suorituskykyä, nautinnollista ajettavuutta, arkipäiväistä käytettävyyttä ja vaivattomuutta pitkille matkoille.
Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.
Puskureissa on oma tyylinsä, auton alla pyörivät 21-tuumaiset näyttävät vanteet ja niiden takaa pilkistävät jarruvoimasta uhkuvat neonvihreät jarrusatulat.
Sisätiloissa etumatkustajia ovat vastassa loistavat tuen tarjoavat urheilulliseenkin ajoon hyvin soveltuvat mokkanahalla verhoillut istuimet.
Ohjauspyörästä löytyy Drive Mode -painikkeen lisäksi erillinen GT-painike, jonka takaa löytyy myös omaan makuun kustomoitavissa oleva My Mode -ajotila. EV6 GT:n kuljettaja voi säätää halutut asetukset muun muassa kaasupolkimen vasteelle, ohjaukselle ja alustalle. Ohjaamon ilmeen viimeistelevät neonvihreän sävyiset tikkaukset.
Takasähkömoottori kiertää huippujnopeudella huimat 21 000 r/min
Taka-akselilla on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.
Kia
Kia EV6 GT perustuu merkin edistykselliselle ja modulaariselle E-GMP-pohjalevylle. Auto jakaa siis perusrakenteen palkitun EV6-mallin kanssa, mutta pinnan alla on tehty merkittäviä muutoksia suorituskyvyn eteen.
Etuakselilta löytyy nelivetoisista EV6-malleista tuttu sähkömoottori, joka tarjoaa tehoa 160 kW (218 hv) kierrosalueella 4 400–9 000 r/min.
Taka-akselilla puolestaan on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.
Näiden turvin auton suorituskyky on erittäin vakuuttavalla tasolla. Sadan tuntikilometrin nopeus tulee mittariin vain 3,5 sekunnissa ja parhaimmillaan EV6 GT saavuttaa jopa 260 km/h nopeuden.
Huippunopeudella takasähkömoottori saavuttaa hurjan 21 000 r/min pyörintänopeuden.
Näiden teho- ja suorituskykylukujen saavuttamiseksi Kia tarjoilee viimeisintä teknologiaa sekä moottorin että tehoelektroniikan osalta. Moottorissa käytetään uutta käämintätekniikkaa, joka vähentää kestomagnetoidun moottorin häviöitä ja parantaa sen vastetta.
GT-malli eroaa muusta mallistosta ainutlaatuisen kaksivaiheisen inverterin osalta, joka on avainasemassa teho- ja vääntöreservien nopeassa vapauttamisessa.
Vaikuttavan suorituskyvyn jatkuvuus on varmistettu takamoottorin parannetulla jäähdytyksellä. EV6-mallin tavoin moottorin kotelossa kiertää vesijäähdytys, minkä lisäksi moottorin sisäistä jäähdytystä tehostetaan uudella öljykierrolla.
Tämä yhdessä tehokkaan akuston jäähdytyksen kanssa varmistaa suorituskyvyn säilymisen myös pitkäaikaisessa kovassa rasituksessa.
Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt. Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.
Kia
Nautinnollista ajettavuutta
Kia EV6 GT:n kunnioitusta herättävät teholukemat vaativat enemmän myös alustalta. Perustan hyvälle ajettavuudella luovat auton lattian alla oleva ja painopisteen alas tuova akusto, sekä hyvän tasapainon varmistava 49:51 painojakauma.
GT:n taka-akselistolla hyödynnetään muusta EV6-mallistosta tuotua monivarsituentaa, mutta edessä on tapahtunut ajettavuuden ehdoilla tehtyjä muutoksia.
MacPherson-tuenta on korvattu kahdella erillisellä tukivarrella, millä saavutetaan parempi kontakti tienpintaan haastavissa ja vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Samalla keulan alustan geometriaa ja ohjausta on muutettu tarjoamaan tarkempaa ajotuntumaa.
Myös jousitusta on muokattu ja GT on varustettu täysin uusilla jousilla. Keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät ja takana 11 prosenttia jäykemmät kuin muussa EV6-mallistossa. Auto on myös 5 millimetriä matalampi.
Taka-akselin yhteydessä oleva kallistuksenvakaaja on 15 prosenttia jäykempi. Näillä muutoksilla varmistetaan auton vakaa eteneminen, loistava ohjattavuus ja paras mahdollinen vetopito kaikissa ajotilanteissa.
Mainion ajettavuuden viimeistelevät sähköisesti säädettävä iskunvaimennus sekä sähköinen takatauspyörästön luistonrajoitin, e-LSD. EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.
Perusasetus säätyy ajotilojen mukaan, minkä lisäksi kuljettaja voi konfiguroida itselleen mieleisen yhdistelmän monista tarjolla olevista säätömahdollisuuksista. Säädettävien asioiden joukkoon kuuluu e-LSD, joka varmistaa voiman välittämisen tiehen parhaalla mahdollisella tavalla.
EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.
Kia
Ensimmäiset toimitukset Euroopassa lopppuvuodesta 2022
Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt.
Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.
EV6:n tavoin GT-mallissa kuljettaja voi säätää hidastuvuuden voimakkuutta kuuden asetuksen välillä vapaasta rullauksesta aina yhden polkimen ajoon saakka.
Kia EV6 GT on varustettu vakiomalleista tuttujen ajoasetusten lisäksi kahdella ainutlaatuisella vaihtoehdolla. Ohjauspyörän GT-painike vapauttaa auton kaikki voimavarat vain yhdellä painalluksella.
GT:n etuistuimet.
Kia
Se säätää kaikki asetukset urheilullisuus edellä, ja tässä tilassa auto on valmis todella vauhdikkaaseen etenemiseen. Drift Mode puolestaan tarjoaa mahdollisuuden erittäin näyttävään ajamiseen turvallisessa ympäristössä.
Kia EV6 GT:n hinnat alkavat 76 367 eurosta ja auto on tilattavissa.
Kia EV6 GT:n tuotanto alkaa syyskuussa ja ensimmäiset toimitukset Euroopassa nähdään loppuvuodesta 2022.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Tekniset tiedot Kia EV6 GT AWD 77 kWh
Sähkömoottori edessä Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho, kW (hv) 160 (218)
Sähkömoottori takana Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho, kW (hv) 270 (367)
Yhteisteho, kW (hv) 430 (585)
Yhteisvääntö 740 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Akusto, kWh 77,4
Auton latauslaite, kW 11 kW (3x16 A)
0–100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 260 km/h
Sähkönkulutus, kWh/100 km 20,4 kWh
WLTP toimintamatka sähköllä 424 km
Massat
Omamassa 2 185 kg
Perävaunumassa jarrullinen 1 800 kg
Mitat
Pituus, mm 4 695
Leveys, mm 1 890
Korkeus, mm 1 545
Akseliväli, mm 2 900
Tavaratila, l 480–1 260 + 20 edessä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI