Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.
Kia
Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia
Uusi Kia EV6 GT edustaa uuden kestävämmän aikakauden suorituskykyä. Hurjan suorituskyvyn lisäksi auto tarjoaa mukavuutta pitkille matkoille runsaiden tilojen sekä nopean latauksen muodossa.
Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Kia tottelee nimeä EV6 GT. Tämä merkin uusi lippulaivamalli tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän suorituskykyä, nautinnollista ajettavuutta, arkipäiväistä käytettävyyttä ja vaivattomuutta pitkille matkoille.
Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.
Puskureissa on oma tyylinsä, auton alla pyörivät 21-tuumaiset näyttävät vanteet ja niiden takaa pilkistävät jarruvoimasta uhkuvat neonvihreät jarrusatulat.
Sisätiloissa etumatkustajia ovat vastassa loistavat tuen tarjoavat urheilulliseenkin ajoon hyvin soveltuvat mokkanahalla verhoillut istuimet.
Ohjauspyörästä löytyy Drive Mode -painikkeen lisäksi erillinen GT-painike, jonka takaa löytyy myös omaan makuun kustomoitavissa oleva My Mode -ajotila. EV6 GT:n kuljettaja voi säätää halutut asetukset muun muassa kaasupolkimen vasteelle, ohjaukselle ja alustalle. Ohjaamon ilmeen viimeistelevät neonvihreän sävyiset tikkaukset.
Takasähkömoottori kiertää huippujnopeudella huimat 21 000 r/min
Taka-akselilla on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.
Kia
Kia EV6 GT perustuu merkin edistykselliselle ja modulaariselle E-GMP-pohjalevylle. Auto jakaa siis perusrakenteen palkitun EV6-mallin kanssa, mutta pinnan alla on tehty merkittäviä muutoksia suorituskyvyn eteen.
Etuakselilta löytyy nelivetoisista EV6-malleista tuttu sähkömoottori, joka tarjoaa tehoa 160 kW (218 hv) kierrosalueella 4 400–9 000 r/min.
Taka-akselilla puolestaan on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.
Näiden turvin auton suorituskyky on erittäin vakuuttavalla tasolla. Sadan tuntikilometrin nopeus tulee mittariin vain 3,5 sekunnissa ja parhaimmillaan EV6 GT saavuttaa jopa 260 km/h nopeuden.
Huippunopeudella takasähkömoottori saavuttaa hurjan 21 000 r/min pyörintänopeuden.
Näiden teho- ja suorituskykylukujen saavuttamiseksi Kia tarjoilee viimeisintä teknologiaa sekä moottorin että tehoelektroniikan osalta. Moottorissa käytetään uutta käämintätekniikkaa, joka vähentää kestomagnetoidun moottorin häviöitä ja parantaa sen vastetta.
GT-malli eroaa muusta mallistosta ainutlaatuisen kaksivaiheisen inverterin osalta, joka on avainasemassa teho- ja vääntöreservien nopeassa vapauttamisessa.
Vaikuttavan suorituskyvyn jatkuvuus on varmistettu takamoottorin parannetulla jäähdytyksellä. EV6-mallin tavoin moottorin kotelossa kiertää vesijäähdytys, minkä lisäksi moottorin sisäistä jäähdytystä tehostetaan uudella öljykierrolla.
Tämä yhdessä tehokkaan akuston jäähdytyksen kanssa varmistaa suorituskyvyn säilymisen myös pitkäaikaisessa kovassa rasituksessa.
Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt. Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.
Kia
Nautinnollista ajettavuutta
Kia EV6 GT:n kunnioitusta herättävät teholukemat vaativat enemmän myös alustalta. Perustan hyvälle ajettavuudella luovat auton lattian alla oleva ja painopisteen alas tuova akusto, sekä hyvän tasapainon varmistava 49:51 painojakauma.
GT:n taka-akselistolla hyödynnetään muusta EV6-mallistosta tuotua monivarsituentaa, mutta edessä on tapahtunut ajettavuuden ehdoilla tehtyjä muutoksia.
MacPherson-tuenta on korvattu kahdella erillisellä tukivarrella, millä saavutetaan parempi kontakti tienpintaan haastavissa ja vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Samalla keulan alustan geometriaa ja ohjausta on muutettu tarjoamaan tarkempaa ajotuntumaa.
Myös jousitusta on muokattu ja GT on varustettu täysin uusilla jousilla. Keulassa jouset ovat 9 prosenttia pehmeämmät ja takana 11 prosenttia jäykemmät kuin muussa EV6-mallistossa. Auto on myös 5 millimetriä matalampi.
Taka-akselin yhteydessä oleva kallistuksenvakaaja on 15 prosenttia jäykempi. Näillä muutoksilla varmistetaan auton vakaa eteneminen, loistava ohjattavuus ja paras mahdollinen vetopito kaikissa ajotilanteissa.
Mainion ajettavuuden viimeistelevät sähköisesti säädettävä iskunvaimennus sekä sähköinen takatauspyörästön luistonrajoitin, e-LSD. EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.
Perusasetus säätyy ajotilojen mukaan, minkä lisäksi kuljettaja voi konfiguroida itselleen mieleisen yhdistelmän monista tarjolla olevista säätömahdollisuuksista. Säädettävien asioiden joukkoon kuuluu e-LSD, joka varmistaa voiman välittämisen tiehen parhaalla mahdollisella tavalla.
EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.
Kia
Ensimmäiset toimitukset Euroopassa lopppuvuodesta 2022
Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt.
Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.
EV6:n tavoin GT-mallissa kuljettaja voi säätää hidastuvuuden voimakkuutta kuuden asetuksen välillä vapaasta rullauksesta aina yhden polkimen ajoon saakka.
Kia EV6 GT on varustettu vakiomalleista tuttujen ajoasetusten lisäksi kahdella ainutlaatuisella vaihtoehdolla. Ohjauspyörän GT-painike vapauttaa auton kaikki voimavarat vain yhdellä painalluksella.
GT:n etuistuimet.
Kia
Se säätää kaikki asetukset urheilullisuus edellä, ja tässä tilassa auto on valmis todella vauhdikkaaseen etenemiseen. Drift Mode puolestaan tarjoaa mahdollisuuden erittäin näyttävään ajamiseen turvallisessa ympäristössä.
Kia EV6 GT:n hinnat alkavat 76 367 eurosta ja auto on tilattavissa.
Kia EV6 GT:n tuotanto alkaa syyskuussa ja ensimmäiset toimitukset Euroopassa nähdään loppuvuodesta 2022.
Kia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Tekniset tiedot Kia EV6 GT AWD 77 kWh
Sähkömoottori edessä Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho, kW (hv) 160 (218)
Sähkömoottori takana Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho, kW (hv) 270 (367)
Yhteisteho, kW (hv) 430 (585)
Yhteisvääntö 740 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Akusto, kWh 77,4
Auton latauslaite, kW 11 kW (3x16 A)
0–100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 260 km/h
Sähkönkulutus, kWh/100 km 20,4 kWh
WLTP toimintamatka sähköllä 424 km
Massat
Omamassa 2 185 kg
Perävaunumassa jarrullinen 1 800 kg
Mitat
Pituus, mm 4 695
Leveys, mm 1 890
Korkeus, mm 1 545
Akseliväli, mm 2 900
Tavaratila, l 480–1 260 + 20 edessä
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL