Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.

Ulkoisesti GT-mallin erottaa muusta EV6-mallistosta muutamista tyylikkäästi toteutetuista yksityiskohdista.

Kia

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Uusi Kia EV6 GT edustaa uuden kestävämmän aikakauden suorituskykyä. Hurjan suorituskyvyn lisäksi auto tarjoaa mukavuutta pitkille matkoille runsaiden tilojen sekä nopean latauksen muodossa.

Auto Bild.Uutiset

Kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain ja no­pein Kia tot­te­lee ni­meä EV6 GT. Tämä mer­kin uu­si lip­pu­lai­va­mal­li tar­jo­aa ai­nut­laa­tui­sen yh­dis­tel­män suo­ri­tus­ky­kyä, nau­tin­nol­lis­ta ajet­ta­vuut­ta, ar­ki­päi­väis­tä käy­tet­tä­vyyt­tä ja vai­vat­to­muut­ta pit­kil­le mat­koil­le.

Ul­koi­ses­ti GT-mal­lin erot­taa muus­ta EV6-mal­lis­tos­ta muu­ta­mis­ta tyy­lik­kääs­ti to­teu­te­tuis­ta yk­si­tyis­koh­dis­ta.

Pus­ku­reis­sa on oma tyy­lin­sä, au­ton al­la pyö­ri­vät 21-tuu­mai­set näyt­tä­vät van­teet ja nii­den ta­kaa pil­kis­tä­vät jar­ru­voi­mas­ta uh­ku­vat ne­on­vih­re­ät jar­ru­sa­tu­lat.

Si­sä­ti­lois­sa etu­mat­kus­ta­jia ovat vas­tas­sa lois­ta­vat tuen tar­jo­a­vat ur­hei­lul­li­seen­kin ajoon hy­vin so­vel­tu­vat mok­ka­na­hal­la ver­hoil­lut is­tui­met.

Oh­jaus­pyö­räs­tä löy­tyy Drive Mode -pai­nik­keen li­säk­si eril­li­nen GT-pai­ni­ke, jon­ka ta­kaa löy­tyy myös omaan ma­kuun kus­to­moi­ta­vis­sa ole­va My Mode -ajo­ti­la. EV6 GT:n kul­jet­ta­ja voi sää­tää ha­lu­tut ase­tuk­set muun mu­as­sa kaa­su­pol­ki­men vas­teel­le, oh­jauk­sel­le ja alus­tal­le. Oh­jaa­mon il­meen vii­meis­te­le­vät ne­on­vih­re­än sä­vyi­set tik­kauk­set.

Ta­ka­säh­kö­moot­to­ri kier­tää huip­puj­no­peu­del­la hui­mat 21 000 r/min

Taka-akselilla on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.

Taka-akselilla on tapahtunut päivityksiä ja sieltä löytyvä moottori tuottaa 270 kW (367 hv) kierrosalueella 6 800–9 400 r/min. Yhteistehoa EV6 GT tarjoilee kuljettajan käyttöön 430 kW (585 hv) ja vääntöä 740 Nm.

Kia

Kia EV6 GT pe­rus­tuu mer­kin edis­tyk­sel­li­sel­le ja mo­du­laa­ri­sel­le E-GMP-poh­ja­le­vyl­le. Au­to ja­kaa siis pe­rus­ra­ken­teen pal­ki­tun EV6-mal­lin kans­sa, mut­ta pin­nan al­la on teh­ty mer­kit­tä­viä muu­tok­sia suo­ri­tus­ky­vyn eteen.

Etu­ak­se­lil­ta löy­tyy ne­li­ve­toi­sis­ta EV6-mal­leis­ta tut­tu säh­kö­moot­to­ri, joka tar­jo­aa te­hoa 160 kW (218 hv) kier­ro­sa­lu­eel­la 4 400–9 000 r/min.

Taka-ak­se­lil­la puo­les­taan on ta­pah­tu­nut päi­vi­tyk­siä ja siel­tä löy­ty­vä moot­to­ri tuot­taa 270 kW (367 hv) kier­ro­sa­lu­eel­la 6 800–9 400 r/min. Yh­teis­te­hoa EV6 GT tar­joi­lee kul­jet­ta­jan käyt­töön 430 kW (585 hv) ja vään­töä 740 Nm.

Näi­den tur­vin au­ton suo­ri­tus­ky­ky on erit­täin va­kuut­ta­val­la ta­sol­la. Sa­dan tun­ti­ki­lo­met­rin no­peus tu­lee mit­ta­riin vain 3,5 se­kun­nis­sa ja par­haim­mil­laan EV6 GT saa­vut­taa jopa 260 km/h no­peu­den.

Huip­pu­no­peu­del­la ta­ka­säh­kö­moot­to­ri saa­vut­taa hur­jan 21 000 r/min pyö­rin­tä­no­peu­den.

Näi­den teho- ja suo­ri­tus­ky­ky­lu­ku­jen saa­vut­ta­mi­sek­si Kia tar­joi­lee vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa sekä moot­to­rin et­tä te­ho­e­lekt­ro­nii­kan osal­ta. Moot­to­ris­sa käy­te­tään uut­ta kää­min­tä­tek­niik­kaa, joka vä­hen­tää kes­to­mag­ne­toi­dun moot­to­rin hä­vi­öi­tä ja pa­ran­taa sen vas­tet­ta.

GT-mal­li ero­aa muus­ta mal­lis­tos­ta ai­nut­laa­tui­sen kak­si­vai­hei­sen in­ver­te­rin osal­ta, joka on avai­na­se­mas­sa teho- ja vään­tö­re­ser­vien no­pe­as­sa va­paut­ta­mi­ses­sa.

Vai­kut­ta­van suo­ri­tus­ky­vyn jat­ku­vuus on var­mis­tet­tu ta­ka­moot­to­rin pa­ran­ne­tul­la jääh­dy­tyk­sel­lä. EV6-mal­lin ta­voin moot­to­rin ko­te­los­sa kier­tää ve­si­jääh­dy­tys, min­kä li­säk­si moot­to­rin si­säis­tä jääh­dy­tys­tä te­hos­te­taan uu­del­la öl­jy­kier­rol­la.

Tämä yh­des­sä te­hok­kaan akus­ton jääh­dy­tyk­sen kans­sa var­mis­taa suo­ri­tus­ky­vyn säi­ly­mi­sen myös pit­kä­ai­kai­ses­sa ko­vas­sa ra­si­tuk­ses­sa.

Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt. Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.

Suorituskykyä täytyy tietyissä tilanteissa myös suitsia ja tätä varten EV6 GT on varustettu tehokkaalla jarrujärjestelmällä. Etuakselilta löytyvät halkaisijaltaan 380 millimetrin kokoiset jäähdytetyt levyt varustettuna kiinteillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Takana halkaisija on 360 millimetriä ja levyt ovat niin ikään jäähdytetyt. Uusi jarrujärjestelmä on integroitu toimimaan saumattomasti regeneratiivisen jarruttamisen kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat hidastuvuutta 150 kW:n teholla normaaleissa ajotilanteissa ja hetkellinen huipputeho yltää jopa 300 kW:n lukemiin.

Kia

Nau­tin­nol­lis­ta ajet­ta­vuut­ta

Kia EV6 GT:n kun­ni­oi­tus­ta he­rät­tä­vät te­ho­lu­ke­mat vaa­ti­vat enem­män myös alus­tal­ta. Pe­rus­tan hy­väl­le ajet­ta­vuu­del­la luo­vat au­ton lat­ti­an al­la ole­va ja pai­no­pis­teen alas tuo­va akus­to, sekä hy­vän ta­sa­pai­non var­mis­ta­va 49:51 pai­no­ja­kau­ma.

GT:n taka-ak­se­lis­tol­la hyö­dyn­ne­tään muus­ta EV6-mal­lis­tos­ta tuo­tua mo­ni­var­si­tu­en­taa, mut­ta edes­sä on ta­pah­tu­nut ajet­ta­vuu­den eh­doil­la teh­ty­jä muu­tok­sia.

MacP­her­son-tu­en­ta on kor­vat­tu kah­del­la eril­li­sel­lä tu­ki­var­rel­la, mil­lä saa­vu­te­taan pa­rem­pi kon­tak­ti tien­pin­taan haas­ta­vis­sa ja vaih­te­le­vis­sa ajo-olo­suh­teis­sa. Sa­mal­la keu­lan alus­tan ge­o­met­ri­aa ja oh­jaus­ta on muu­tet­tu tar­jo­a­maan tar­kem­paa ajo­tun­tu­maa.

Myös jou­si­tus­ta on muo­kat­tu ja GT on va­rus­tet­tu täy­sin uu­sil­la jou­sil­la. Keu­las­sa jou­set ovat 9 pro­sent­tia peh­me­äm­mät ja ta­ka­na 11 pro­sent­tia jäy­kem­mät kuin muus­sa EV6-mal­lis­tos­sa. Au­to on myös 5 mil­li­met­riä ma­ta­lam­pi.

Taka-ak­se­lin yh­tey­des­sä ole­va kal­lis­tuk­sen­va­kaa­ja on 15 pro­sent­tia jäy­kem­pi. Näil­lä muu­tok­sil­la var­mis­te­taan au­ton va­kaa ete­ne­mi­nen, lois­ta­va oh­jat­ta­vuus ja pa­ras mah­dol­li­nen ve­to­pi­to kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa.

Mai­ni­on ajet­ta­vuu­den vii­meis­te­le­vät säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä is­kun­vai­men­nus sekä säh­köi­nen ta­ka­taus­pyö­räs­tön luis­ton­ra­joi­tin, e-LSD. EV6 GT:ssä esi­tel­tä­vä säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä is­kun­vai­men­nus tar­jo­aa ai­na ajo­ti­lan­tee­seen so­pi­van vai­men­nuk­sen.

Pe­ru­sa­se­tus sää­tyy ajo­ti­lo­jen mu­kaan, min­kä li­säk­si kul­jet­ta­ja voi kon­fi­gu­roi­da it­sel­leen mie­lei­sen yh­dis­tel­män mo­nis­ta tar­jol­la ole­vis­ta sää­tö­mah­dol­li­suuk­sis­ta. Sää­det­tä­vien asi­oi­den jouk­koon kuu­luu e-LSD, joka var­mis­taa voi­man vä­lit­tä­mi­sen tie­hen par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la.

EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.

EV6 GT:ssä esiteltävä sähköisesti säädettävä iskunvaimennus tarjoaa aina ajotilanteeseen sopivan vaimennuksen.

Kia

En­sim­mäi­set toi­mi­tuk­set Eu­roo­pas­sa lop­p­pu­vuo­des­ta 2022

Suo­ri­tus­ky­kyä täy­tyy tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa myös suit­sia ja tätä var­ten EV6 GT on va­rus­tet­tu te­hok­kaal­la jar­ru­jär­jes­tel­mäl­lä. Etu­ak­se­lil­ta löy­ty­vät hal­kai­si­jal­taan 380 mil­li­met­rin ko­koi­set jääh­dy­te­tyt le­vyt va­rus­tet­tu­na kiin­teil­lä ne­li­män­täi­sil­lä jar­ru­sa­tu­loil­la. Ta­ka­na hal­kai­si­ja on 360 mil­li­met­riä ja le­vyt ovat niin ikään jääh­dy­te­tyt.

Uu­si jar­ru­jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu toi­mi­maan sau­mat­to­mas­ti re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­rut­ta­mi­sen kans­sa. Säh­kö­moot­to­rit tar­jo­a­vat hi­das­tu­vuut­ta 150 kW:n te­hol­la nor­maa­leis­sa ajo­ti­lan­teis­sa ja het­kel­li­nen huip­pu­te­ho yl­tää jopa 300 kW:n lu­ke­miin.

EV6:n ta­voin GT-mal­lis­sa kul­jet­ta­ja voi sää­tää hi­das­tu­vuu­den voi­mak­kuut­ta kuu­den ase­tuk­sen vä­lil­lä va­paas­ta rul­lauk­ses­ta ai­na yh­den pol­ki­men ajoon saak­ka.

Kia EV6 GT on va­rus­tet­tu va­ki­o­mal­leis­ta tut­tu­jen ajo­a­se­tus­ten li­säk­si kah­del­la ai­nut­laa­tui­sel­la vaih­to­eh­dol­la. Oh­jaus­pyö­rän GT-pai­ni­ke va­paut­taa au­ton kaik­ki voi­ma­va­rat vain yh­del­lä pai­nal­luk­sel­la.

GT:n etuistuimet.

GT:n etuistuimet.

Kia

Se sää­tää kaik­ki ase­tuk­set ur­hei­lul­li­suus edel­lä, ja täs­sä ti­las­sa au­to on val­mis to­del­la vauh­dik­kaa­seen ete­ne­mi­seen. Drift Mode puo­les­taan tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den erit­täin näyt­tä­vään aja­mi­seen tur­val­li­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä.

Kia EV6 GT:n hin­nat al­ka­vat 76 367 eu­ros­ta ja au­to on ti­lat­ta­vis­sa.

Kia EV6 GT:n tuo­tan­to al­kaa syys­kuus­sa ja en­sim­mäi­set toi­mi­tuk­set Eu­roo­pas­sa näh­dään lop­pu­vuo­des­ta 2022.

Kia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Tek­ni­set tie­dot Kia EV6 GT AWD 77 kWh

Säh­kö­moot­to­ri edes­sä Kes­to­mag­ne­toi­tu synk­ro­ni­moot­to­ri

Teho, kW (hv) 160 (218)

Säh­kö­moot­to­ri ta­ka­na Kes­to­mag­ne­toi­tu synk­ro­ni­moot­to­ri

Teho, kW (hv) 270 (367)

Yh­teis­te­ho, kW (hv) 430 (585)

Yh­teis­vään­tö 740 Nm

Vaih­teis­to Kiin­teä vä­li­tys

Akus­to, kWh 77,4

Au­ton la­taus­lai­te, kW 11 kW (3x16 A)

0–100 km/h 3,5 s

Huip­pu­no­peus 260 km/h

Säh­kön­ku­lu­tus, kWh/100 km 20,4 kWh

WLTP toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä 424 km

Mas­sat

Oma­mas­sa 2 185 kg

Pe­rä­vau­nu­mas­sa jar­rul­li­nen 1 800 kg

Mi­tat

Pi­tuus, mm 4 695

Le­veys, mm 1 890

Kor­keus, mm 1 545

Ak­se­li­vä­li, mm 2 900

Ta­va­ra­ti­la, l 480–1 260 + 20 edes­sä

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN