Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.
Skoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV: Sähköinen toimintamatka jopa 535 kilometriä
Täyssähköisen Škoda Enyaq iV -katumaasturin mallisto laajenee. Škoda Auto esittelee neliovisen Škoda Enyaq Coupé iV:n, jonka muotoilua hallitsee tyylikkäästi viettävä perä.
Škoda Enyaq Coupé iV on dynaaminen auto aktiivisen elämäntyylin asiakkaille. Siinä on väljät sisätilat viidelle ja 570-litrainen tavaratila, joten se soveltuu mainiosti myös perheautoksi.
Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.
Škoda Enyaq iV -malliin verrattuna entistäkin hiotumman aerodynamiikkansa (ilmanvastuskerroin alkaen 0,247) ansiosta neliovinen Škoda Enyaq Coupé iV on taloudellisempi. Suuremmalla ajoakulla varustettuna ja takavetoisena toimintamatka (WLTP) on parhaimmillaan jopa 535** kilometriä.
Tehokkaalla tasavirtaa hyödyntävällä pikalatauksella auton ajoakun lataaminen sujuu nopeasti. Sisätiloissa katseen vangitsee 13-tuumainen keskusnäyttö.
Škoda Enyaq iV: Škodan kansainvälinen menestysmalli
Škoda Enyaq iV saavutti heti esittelynsä myötä hyvän kansainvälisen suosion. Kyseessä on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva Škoda.
Puolueettomissa Euro NCAP -törmäystesteissä täyssähkö-katumaasturi sai täydet viisi tähteä.
Škoda Enyaq iV sai aikuismatkustajien turvallisuudesta 94 prosenttia maksimipisteistä ja lasten turvallisuudesta 89 prosenttia, mikä on Euro NCAP -törmäystestien kaikkien aikojen paras tulos.
Škoda Enyaq iV on myös saanut arvostetun Red Dot Award -muotoilupalkinnon erinomaisesta tuotemuotoilusta.
Skoda Auto
Lisäksi tunnustuspalkintoja on kertynyt etenkin Euroopan suurimman automarkkinan eli Saksan autoalan lehdiltä. Esimerkiksi auto motor und sport -lehden lukijat äänestivät Škodan uuden täyssähköisen lippulaivamallin voittoon tuontiautojen kompaktien katumaastureiden luokassa 2021.
Auto Zeitung -lehden lukijaäänestyksessä Škoda Enyaq iV voitti parhaan tuontiautojen sähkökatumaasturiluokan Auto Trophy -palkinnon.
Nelivetoisiin autoihin keskittyvän Auto Bild Allrad -lehden lukijat valitsivat Škoda Enyaq iV:n nelivetoisten tuontiautojen sähkökatumaasturiluokassa Vuoden nelivetoautoksi.
Näiden tunnustusten lisäksi Škoda Enyaq voitti parhaan kookkaan katumaasturin tittelin brittiläisen autolehden What Car? äänestyksessä "Vuoden 2021 sähköauto”. Brittiläisellä nettisivustolla electrifying.com se äänestettiin vuoden parhaaksi perheautoksi.
Tunteita herättävät muotoilulinjat, panoraamalasikatto vakiovarusteena
Uusi Škoda Coupé iV on muotoilultaan tunteisiin vahvasti vetoava. Vakiovarustukseen sisältyvä panoraamalasikatto viettää loivasti perää kohti B-pilareiden tasalta alkaen.
Škoda Enyaq Coupé iV:n pituus on 4653 mm ja korkeus 1617 mm. Coupé on 4 mm pidempi kuin Škoda Enyaq iV. Raideleveys 1879 mm ja akseliväli 2765 mm ovat kummassakin samat.
Škoda Enyaq Coupé iV:n 570-litrainen tavaratila on vain aavistuksen pienempi kuin Škoda Enyaq iV:n (585 litraa).
Suuret 19‒21-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat auton vahvaa ulkonäköä, ja auton keulalle on saatavissa Matrix LED -ajovalot. Näiden ajovalojen kummassakin Matrix-kaukovalomoduulissa on 24 lediä, joita voidaan ohjata erikseen. Siten voidaan ajaa kaukovalot päällä muita tienkäyttäjiä häikäisemättä.
Myös täys-LED-takavalot dynaamisilla suuntavilkuilla ja saattovaloanimaatiotoiminnolla ovat saatavissa.
Škoda Enyaq Coupé iV:n takavaloissa on kristallimainen design, ja palaessaan ne muodostavat C-kirjaimen muodon Škoda-automalleille tyypilliseen tapaan. Škoda Enyaq Coupé iV -malliin tarjolla olevassa Crystal Face -etumaskissa 131 lediä valaisee Škoda-säleikön pystyripoja, ja vaakasuuntainen valonauha koko maskia.
Sisustuksen designvalinnat
Škoda Enyaq Coupé iV:n sisustusvaihtoehtoina Škoda on ottanut käyttöön innovatiiviset designvalinnat ja selkeyttänyt lisävarustevaihtoehtoja.
Modernista elämänympäristöstämme innoituksen saaneet designvalinnat korvaavat aiemmat sisustusvaihtoehdot. Designvalintojen tyylit, värit ja materiaalit on huolella sovitettu yhteen.
Perustason designvalinta ‘Loft’ on moderni, kodikas ja perhekeskeinen. Harmaan ja mustan harmoninen yhdistelmä huokuu ajattomuutta. Kahdessa designvalinnassa on kiinnitetty erityishuomiota kestävään kehitykseen ja vastuullisten materiaalien käyttöön.
Skoda Auto
Esimerkiksi Lodge-designvalinnan istuinverhoilussa on 40 prosenttia puhdasta uutta villaa, jolla on Woolmark Companyn laatusinetti, ja 60 prosenttia polyesteriä.
Tämän designvalinnan verhouksen valmistukseen on käytetty 318 kierrätettyä PET-muovipulloa, kun taas ecoSuite-designvalinnassa nahkaverhoiltujen istuimien konjakinvärinen nahka on parkittu ympäristöystävällisesti oliivinlehtiuutteella kemikaaleja käyttämättä.
13-tuumainen kosketusnäyttö ja runsas vakiovarustelu
Sisätilassa huomio kiinnittyy keskelle kojelautaa sijoitettuun 13-tuumaiseen kosketusnäyttöön, jonka näyttönäkymä on yksilöitävissä.
Kosketusnäytöltä käytetään sekä tietoviihdejärjestelmää että auton eri toimintoja. Suoraan kuljettajan edessä oleva Digital Cockpit -mittaristo näyttää 5,3 tuuman näytössään tärkeimmät tiedot kuten ajonopeuden, matkan tiedot, navigointiopastuksen ja aktiivisten avustinjärjestelmien tiedot.
Saatavissa oleva Head Up Display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään.
Tunnelmavalaistus valaisee koristelistat oviverhouksissa, ovien sisäkahvat sekä etu- ja takajalkatilat.
Tarjolla olevat lisävarusteet on jaettu teemapaketteihin, joista useimmat ovat saatavissa sekä perustasoisina Basic-versioina että kattavampina Plus-versioina. Tietyt lisävarusteet ovat saatavissa yksittäisinä.
Kaksi akkukokoa ja kolme tehoversiota sekä takaveto tai neliveto
Škoda Enyaq Coupé iV:n akkukokoja on kaksi ja tehovaihtoehtoja kolme. Akku on sijoitettu Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoissa pohjarakenteen sisään.
Mallissa Škoda Enyaq Coupé iV 60 on 62 kilowattitunnin (58 kWh netto) litiumioniakku. Sähkömoottori kehittää suurimmaksi tehoksi 132 kW ja voima välittyy takapyörille yksivaihteisen vaihteiston kautta.
Škoda Enyaq Coupé iV 80 -malli on myös takavetoinen, ja sen sähkömoottorin suurin teho on 150 kW. Suuremmalla 82 kilowattitunnin (77 kWh netto) akulla ja auton erinomaisen aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin cd alkaen vain 0,247) ansiosta tällä mallilla taittaa taivalta parhaimmillaan jopa 535 km** (WLTP) – kyseessä on Škoda Enyaq -malliston pisin toimintamatka.
Suurempi 82 kWh (77 kWh netto) akku on myös Škoda Enyaq Coupé iV 80x -mallissa, jossa virta syötetään etuakselille asennetulle 80-kilowattiselle sähkömoottorille. Siten tämä malli on nelivetoinen. Kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 195 kW*.
Julkisesta latausasemasta tai kotilatauslaitteesta – esimerkiksi Škoda iV Charger tai Škoda iV Charger Connect+ – auton saa ladattua täyteen 11 kW latausteholla (AC-vaihtovirtalataus) noin 6‒8 tunnissa (riippuen varustelusta).
Škoda Enyaq Coupé iV voidaan ladata myös pikalatausasemasta (DC-tasavirtalataus).
Saatavissa on myös iV-yleislatauslaite, joka on pienikokoisena helposti siirreltävä ja jonka kaapelissa on vaihdettavat pistokepäät 230 V tai 400 V pistorasiasta lataamista varten.
*80x-mallin maksimiteho 195 kW on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan kerrallaan mitattuna UN GTR.21 mukaisesti. Maksimitehon saatavuus edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23°C-50°C ja varaustaso yli 88 %. Teho voi laskea ja maksimiteho ei ole välttämättä käytettävissä, mikäli edellä mainituista arvoista poiketaan. Korkeajänniteakun lämpötilaan voidaan vaikuttaa joissain tapauksissa seisontailmastointilatteen avulla. Kulloinkin saatavilla olevan tehon taso näkyy auton mittaristossa. Akun kapasiteetin säilyttämiseksi mahdollisimman hyvänä, korkeajänniteakun varauksen ylärajaksi suositellaan 80 %. Ennen pidempiä matkoja on hyvä ladata akku täyteen.
** Ennakkotieto
Škoda-lehdistötiedote/Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL