Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.

Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.

Skoda Auto

Škoda Enyaq Coupé iV: Sähköinen toimintamatka jopa 535 kilometriä

Täyssähköisen Škoda Enyaq iV -katumaasturin mallisto laajenee. Škoda Auto esittelee neliovisen Škoda Enyaq Coupé iV:n, jonka muotoilua hallitsee tyylikkäästi viettävä perä.

Auto Bild.Uutiset

Škoda Eny­aq Coupé iV on dy­naa­mi­nen au­to ak­tii­vi­sen elä­män­tyy­lin asi­ak­kail­le. Sii­nä on väl­jät si­sä­ti­lat vii­del­le ja 570-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la, jo­ten se so­vel­tuu mai­ni­os­ti myös per­he­au­tok­si.

Uu­tuus­mal­lis­ta on kol­me te­ho­ver­si­o­ta: Eny­aq Coupé iV 60 ja Eny­aq Coupé iV 80 ta­ka­ve­toi­se­na, sekä Eny­aq Coupé iV 80x ne­li­ve­toi­se­na.

Škoda Eny­aq iV -mal­liin ver­rat­tu­na en­tis­tä­kin hi­o­tum­man ae­ro­dy­na­miik­kan­sa (il­man­vas­tus­ker­roin al­ka­en 0,247) an­si­os­ta ne­li­o­vi­nen Škoda Eny­aq Coupé iV on ta­lou­del­li­sem­pi. Suu­rem­mal­la ajo­a­kul­la va­rus­tet­tu­na ja ta­ka­ve­toi­se­na toi­min­ta­mat­ka (WLTP) on par­haim­mil­laan jopa 535** ki­lo­met­riä.

Te­hok­kaal­la ta­sa­vir­taa hyö­dyn­tä­väl­lä pi­ka­la­tauk­sel­la au­ton ajo­a­kun la­taa­mi­nen su­juu no­pe­as­ti. Si­sä­ti­lois­sa kat­seen van­git­see 13-tuu­mai­nen kes­kus­näyt­tö.

Škoda Eny­aq iV: Ško­dan kan­sain­vä­li­nen me­nes­tys­mal­li

Škoda Eny­aq iV saa­vut­ti heti esit­te­lyn­sä myö­tä hy­vän kan­sain­vä­li­sen suo­si­on. Ky­sees­sä on en­sim­mäi­nen Volks­wa­gen-kon­ser­nin säh­kö­au­to­jen skaa­lau­tu­vaan MEB-pe­rus­tek­niik­kaan poh­jau­tu­va Škoda.

Puo­lu­eet­to­mis­sa Eu­ro NCAP -tör­mäys­tes­teis­sä täys­säh­kö-ka­tu­maas­tu­ri sai täy­det vii­si täh­teä.

Škoda Eny­aq iV sai ai­kuis­mat­kus­ta­jien tur­val­li­suu­des­ta 94 pro­sent­tia mak­si­mi­pis­teis­tä ja las­ten tur­val­li­suu­des­ta 89 pro­sent­tia, mikä on Eu­ro NCAP -tör­mäys­tes­tien kaik­kien ai­ko­jen pa­ras tu­los.

Škoda Eny­aq iV on myös saa­nut ar­vos­te­tun Red Dot Award -muo­toi­lu­pal­kin­non eri­no­mai­ses­ta tuo­te­muo­toi­lus­ta.

Skoda Auto

Li­säk­si tun­nus­tus­pal­kin­to­ja on ker­ty­nyt eten­kin Eu­roo­pan suu­rim­man au­to­mark­ki­nan eli Sak­san au­to­a­lan leh­dil­tä. Esi­mer­kik­si au­to mo­tor und sport -leh­den lu­ki­jat ää­nes­ti­vät Ško­dan uu­den täys­säh­köi­sen lip­pu­lai­va­mal­lin voit­toon tuon­ti­au­to­jen kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rei­den luo­kas­sa 2021.

Au­to Zei­tung -leh­den lu­ki­ja­ää­nes­tyk­ses­sä Škoda Eny­aq iV voit­ti par­haan tuon­ti­au­to­jen säh­kö­ka­tu­maas­tu­ri­luo­kan Au­to Trop­hy -pal­kin­non.

Ne­li­ve­toi­siin au­toi­hin kes­kit­ty­vän Au­to Bild Al­l­rad -leh­den lu­ki­jat va­lit­si­vat Škoda Eny­aq iV:n ne­li­ve­tois­ten tuon­ti­au­to­jen säh­kö­ka­tu­maas­tu­ri­luo­kas­sa Vuo­den ne­li­ve­to­au­tok­si.

Näi­den tun­nus­tus­ten li­säk­si Škoda Eny­aq voit­ti par­haan kook­kaan ka­tu­maas­tu­rin tit­te­lin brit­ti­läi­sen au­to­leh­den What Car? ää­nes­tyk­ses­sä "Vuo­den 2021 säh­kö­au­to”. Brit­ti­läi­sel­lä net­ti­si­vus­tol­la elect­ri­fying.com se ää­nes­tet­tiin vuo­den par­haak­si per­he­au­tok­si.

Tun­tei­ta he­rät­tä­vät muo­toi­lu­lin­jat, pa­no­raa­ma­la­si­kat­to va­ki­o­va­rus­tee­na

Uu­si Škoda Coupé iV on muo­toi­lul­taan tun­tei­siin vah­vas­ti ve­to­a­va. Va­ki­o­va­rus­tuk­seen si­säl­ty­vä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to viet­tää loi­vas­ti pe­rää koh­ti B-pi­la­rei­den ta­sal­ta al­ka­en.

Škoda Eny­aq Coupé iV:n pi­tuus on 4653 mm ja kor­keus 1617 mm. Coupé on 4 mm pi­dem­pi kuin Škoda Eny­aq iV. Rai­de­le­veys 1879 mm ja ak­se­li­vä­li 2765 mm ovat kum­mas­sa­kin sa­mat.

Škoda Eny­aq Coupé iV:n 570-lit­rai­nen ta­va­ra­ti­la on vain aa­vis­tuk­sen pie­nem­pi kuin Škoda Eny­aq iV:n (585 lit­raa).

Suu­ret 19‒21-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ko­ros­ta­vat au­ton vah­vaa ul­ko­nä­köä, ja au­ton keu­lal­le on saa­ta­vis­sa Mat­rix LED -ajo­va­lot. Näi­den ajo­va­lo­jen kum­mas­sa­kin Mat­rix-kau­ko­va­lo­mo­duu­lis­sa on 24 le­diä, joi­ta voi­daan oh­ja­ta erik­seen. Si­ten voi­daan ajaa kau­ko­va­lot pääl­lä mui­ta tien­käyt­tä­jiä häi­käi­se­mät­tä.

Myös täys-LED-ta­ka­va­lot dy­naa­mi­sil­la suun­ta­vil­kuil­la ja saat­to­va­lo­a­ni­maa­ti­o­toi­min­nol­la ovat saa­ta­vis­sa.

Škoda Eny­aq Coupé iV:n ta­ka­va­lois­sa on kris­tal­li­mai­nen de­sign, ja pa­la­es­saan ne muo­dos­ta­vat C-kir­jai­men muo­don Škoda-au­to­mal­leil­le tyy­pil­li­seen ta­paan. Škoda Eny­aq Coupé iV -mal­liin tar­jol­la ole­vas­sa Crys­tal Face -etu­mas­kis­sa 131 le­diä va­lai­see Škoda-sä­lei­kön pys­ty­ri­po­ja, ja vaa­ka­suun­tai­nen va­lo­nau­ha koko mas­kia.

Si­sus­tuk­sen de­sign­va­lin­nat

Škoda Eny­aq Coupé iV:n si­sus­tus­vaih­to­eh­toi­na Škoda on ot­ta­nut käyt­töön in­no­va­tii­vi­set de­sign­va­lin­nat ja sel­keyt­tä­nyt li­sä­va­rus­te­vaih­to­eh­to­ja.

Mo­der­nis­ta elä­mä­nym­pä­ris­tös­täm­me in­noi­tuk­sen saa­neet de­sign­va­lin­nat kor­vaa­vat ai­em­mat si­sus­tus­vaih­to­eh­dot. De­sign­va­lin­to­jen tyy­lit, vä­rit ja ma­te­ri­aa­lit on huo­lel­la so­vi­tet­tu yh­teen.

Pe­rus­ta­son de­sign­va­lin­ta ‘Loft’ on mo­der­ni, ko­di­kas ja per­he­kes­kei­nen. Har­maan ja mus­tan har­mo­ni­nen yh­dis­tel­mä huo­kuu ajat­to­muut­ta. Kah­des­sa de­sign­va­lin­nas­sa on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­huo­mi­o­ta kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen ja vas­tuul­lis­ten ma­te­ri­aa­lien käyt­töön.

Skoda Auto

Esi­mer­kik­si Lod­ge-de­sign­va­lin­nan is­tuin­ver­hoi­lus­sa on 40 pro­sent­tia puh­das­ta uut­ta vil­laa, jol­la on Wool­mark Com­pa­nyn laa­tu­si­net­ti, ja 60 pro­sent­tia po­ly­es­te­riä.

Tä­män de­sign­va­lin­nan ver­houk­sen val­mis­tuk­seen on käy­tet­ty 318 kier­rä­tet­tyä PET-muo­vi­pul­loa, kun taas eco­Sui­te-de­sign­va­lin­nas­sa nah­ka­ver­hoil­tu­jen is­tui­mien kon­ja­kin­vä­ri­nen nah­ka on par­kit­tu ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­ses­ti olii­vin­leh­tiu­ut­teel­la ke­mi­kaa­le­ja käyt­tä­mät­tä.

13-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ja run­sas va­ki­o­va­rus­te­lu

Si­sä­ti­las­sa huo­mio kiin­nit­tyy kes­kel­le ko­je­lau­taa si­joi­tet­tuun 13-tuu­mai­seen kos­ke­tus­näyt­töön, jon­ka näyt­tö­nä­ky­mä on yk­si­löi­tä­vis­sä.

Kos­ke­tus­näy­töl­tä käy­te­tään sekä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää et­tä au­ton eri toi­min­to­ja. Suo­raan kul­jet­ta­jan edes­sä ole­va Di­gi­tal Cock­pit -mit­ta­ris­to näyt­tää 5,3 tuu­man näy­tös­sään tär­keim­mät tie­dot ku­ten ajo­no­peu­den, mat­kan tie­dot, na­vi­goin­ti­o­pas­tuk­sen ja ak­tii­vis­ten avus­tin­jär­jes­tel­mien tie­dot.

Saa­ta­vis­sa ole­va Head Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö hei­jas­taa tär­ke­ät tie­dot suo­raan kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään.

Tun­nel­ma­va­lais­tus va­lai­see ko­ris­te­lis­tat ovi­ver­houk­sis­sa, ovien si­sä­kah­vat sekä etu- ja ta­ka­jal­ka­ti­lat.

Tar­jol­la ole­vat li­sä­va­rus­teet on ja­et­tu tee­ma­pa­ket­tei­hin, jois­ta useim­mat ovat saa­ta­vis­sa sekä pe­rus­ta­soi­si­na Ba­sic-ver­si­oi­na et­tä kat­ta­vam­pi­na Plus-ver­si­oi­na. Tie­tyt li­sä­va­rus­teet ovat saa­ta­vis­sa yk­sit­täi­si­nä.

Kak­si ak­ku­ko­koa ja kol­me te­ho­ver­si­o­ta sekä ta­ka­ve­to tai ne­li­ve­to

Škoda Eny­aq Coupé iV:n ak­ku­ko­ko­ja on kak­si ja te­ho­vaih­to­eh­to­ja kol­me. Ak­ku on si­joi­tet­tu Volks­wa­gen-kon­ser­nin MEB-pe­rus­tek­nii­kan au­tois­sa poh­ja­ra­ken­teen si­sään.

Mal­lis­sa Škoda Eny­aq Coupé iV 60 on 62 ki­lo­wat­ti­tun­nin (58 kWh net­to) li­tiu­mi­o­ni­ak­ku. Säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää suu­rim­mak­si te­hok­si 132 kW ja voi­ma vä­lit­tyy ta­ka­pyö­ril­le yk­si­vaih­tei­sen vaih­teis­ton kaut­ta.

Škoda Eny­aq Coupé iV 80 -mal­li on myös ta­ka­ve­toi­nen, ja sen säh­kö­moot­to­rin suu­rin teho on 150 kW. Suu­rem­mal­la 82 ki­lo­wat­ti­tun­nin (77 kWh net­to) akul­la ja au­ton eri­no­mai­sen ae­ro­dy­na­mii­kan (il­man­vas­tus­ker­roin cd al­ka­en vain 0,247) an­si­os­ta täl­lä mal­lil­la tait­taa tai­val­ta par­haim­mil­laan jopa 535 km** (WLTP) – ky­sees­sä on Škoda Eny­aq -mal­lis­ton pi­sin toi­min­ta­mat­ka.

Suu­rem­pi 82 kWh (77 kWh net­to) ak­ku on myös Škoda Eny­aq Coupé iV 80x -mal­lis­sa, jos­sa vir­ta syö­te­tään etu­ak­se­lil­le asen­ne­tul­le 80-ki­lo­wat­ti­sel­le säh­kö­moot­to­ril­le. Si­ten tämä mal­li on ne­li­ve­toi­nen. Kah­den säh­kö­moot­to­rin suu­rin yh­teis­te­ho on 195 kW*.

Jul­ki­ses­ta la­tau­sa­se­mas­ta tai ko­ti­la­taus­lait­tees­ta – esi­mer­kik­si Škoda iV Char­ger tai Škoda iV Char­ger Con­nect+ – au­ton saa la­dat­tua täy­teen 11 kW la­taus­te­hol­la (AC-vaih­to­vir­ta­la­taus) noin 6‒8 tun­nis­sa (riip­pu­en va­rus­te­lus­ta).

Škoda Eny­aq Coupé iV voi­daan la­da­ta myös pi­ka­la­tau­sa­se­mas­ta (DC-ta­sa­vir­ta­la­taus).

Saa­ta­vis­sa on myös iV-yleis­la­taus­lai­te, joka on pie­ni­ko­koi­se­na hel­pos­ti siir­rel­tä­vä ja jon­ka kaa­pe­lis­sa on vaih­det­ta­vat pis­to­ke­päät 230 V tai 400 V pis­to­ra­si­as­ta la­taa­mis­ta var­ten.

*80x-mal­lin mak­si­mi­te­ho 195 kW on käy­tet­tä­vis­sä enin­tään 30 se­kun­nin ajan ker­ral­laan mi­tat­tu­na UN GTR.21 mu­kai­ses­ti. Mak­si­mi­te­hon saa­ta­vuus edel­lyt­tää, et­tä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun läm­pö­ti­la on 23°C-50°C ja va­raus­ta­so yli 88 %. Teho voi las­kea ja mak­si­mi­te­ho ei ole vält­tä­mät­tä käy­tet­tä­vis­sä, mi­kä­li edel­lä mai­ni­tuis­ta ar­vois­ta poi­ke­taan. Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun läm­pö­ti­laan voi­daan vai­kut­taa jois­sain ta­pauk­sis­sa sei­son­tail­mas­toin­ti­lat­teen avul­la. Kul­loin­kin saa­ta­vil­la ole­van te­hon taso nä­kyy au­ton mit­ta­ris­tos­sa. Akun ka­pa­si­tee­tin säi­lyt­tä­mi­sek­si mah­dol­li­sim­man hy­vä­nä, kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun va­rauk­sen ylä­ra­jak­si suo­si­tel­laan 80 %. En­nen pi­dem­piä mat­ko­ja on hyvä la­da­ta ak­ku täy­teen.

** En­nak­ko­tie­to

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te/Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN