Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.
Skoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV: Sähköinen toimintamatka jopa 535 kilometriä
Täyssähköisen Škoda Enyaq iV -katumaasturin mallisto laajenee. Škoda Auto esittelee neliovisen Škoda Enyaq Coupé iV:n, jonka muotoilua hallitsee tyylikkäästi viettävä perä.
Škoda Enyaq Coupé iV on dynaaminen auto aktiivisen elämäntyylin asiakkaille. Siinä on väljät sisätilat viidelle ja 570-litrainen tavaratila, joten se soveltuu mainiosti myös perheautoksi.
Uutuusmallista on kolme tehoversiota: Enyaq Coupé iV 60 ja Enyaq Coupé iV 80 takavetoisena, sekä Enyaq Coupé iV 80x nelivetoisena.
Škoda Enyaq iV -malliin verrattuna entistäkin hiotumman aerodynamiikkansa (ilmanvastuskerroin alkaen 0,247) ansiosta neliovinen Škoda Enyaq Coupé iV on taloudellisempi. Suuremmalla ajoakulla varustettuna ja takavetoisena toimintamatka (WLTP) on parhaimmillaan jopa 535** kilometriä.
Tehokkaalla tasavirtaa hyödyntävällä pikalatauksella auton ajoakun lataaminen sujuu nopeasti. Sisätiloissa katseen vangitsee 13-tuumainen keskusnäyttö.
Škoda Enyaq iV: Škodan kansainvälinen menestysmalli
Škoda Enyaq iV saavutti heti esittelynsä myötä hyvän kansainvälisen suosion. Kyseessä on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva Škoda.
Puolueettomissa Euro NCAP -törmäystesteissä täyssähkö-katumaasturi sai täydet viisi tähteä.
Škoda Enyaq iV sai aikuismatkustajien turvallisuudesta 94 prosenttia maksimipisteistä ja lasten turvallisuudesta 89 prosenttia, mikä on Euro NCAP -törmäystestien kaikkien aikojen paras tulos.
Škoda Enyaq iV on myös saanut arvostetun Red Dot Award -muotoilupalkinnon erinomaisesta tuotemuotoilusta.
Skoda Auto
Lisäksi tunnustuspalkintoja on kertynyt etenkin Euroopan suurimman automarkkinan eli Saksan autoalan lehdiltä. Esimerkiksi auto motor und sport -lehden lukijat äänestivät Škodan uuden täyssähköisen lippulaivamallin voittoon tuontiautojen kompaktien katumaastureiden luokassa 2021.
Auto Zeitung -lehden lukijaäänestyksessä Škoda Enyaq iV voitti parhaan tuontiautojen sähkökatumaasturiluokan Auto Trophy -palkinnon.
Nelivetoisiin autoihin keskittyvän Auto Bild Allrad -lehden lukijat valitsivat Škoda Enyaq iV:n nelivetoisten tuontiautojen sähkökatumaasturiluokassa Vuoden nelivetoautoksi.
Näiden tunnustusten lisäksi Škoda Enyaq voitti parhaan kookkaan katumaasturin tittelin brittiläisen autolehden What Car? äänestyksessä "Vuoden 2021 sähköauto”. Brittiläisellä nettisivustolla electrifying.com se äänestettiin vuoden parhaaksi perheautoksi.
Tunteita herättävät muotoilulinjat, panoraamalasikatto vakiovarusteena
Uusi Škoda Coupé iV on muotoilultaan tunteisiin vahvasti vetoava. Vakiovarustukseen sisältyvä panoraamalasikatto viettää loivasti perää kohti B-pilareiden tasalta alkaen.
Škoda Enyaq Coupé iV:n pituus on 4653 mm ja korkeus 1617 mm. Coupé on 4 mm pidempi kuin Škoda Enyaq iV. Raideleveys 1879 mm ja akseliväli 2765 mm ovat kummassakin samat.
Škoda Enyaq Coupé iV:n 570-litrainen tavaratila on vain aavistuksen pienempi kuin Škoda Enyaq iV:n (585 litraa).
Suuret 19‒21-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat auton vahvaa ulkonäköä, ja auton keulalle on saatavissa Matrix LED -ajovalot. Näiden ajovalojen kummassakin Matrix-kaukovalomoduulissa on 24 lediä, joita voidaan ohjata erikseen. Siten voidaan ajaa kaukovalot päällä muita tienkäyttäjiä häikäisemättä.
Myös täys-LED-takavalot dynaamisilla suuntavilkuilla ja saattovaloanimaatiotoiminnolla ovat saatavissa.
Škoda Enyaq Coupé iV:n takavaloissa on kristallimainen design, ja palaessaan ne muodostavat C-kirjaimen muodon Škoda-automalleille tyypilliseen tapaan. Škoda Enyaq Coupé iV -malliin tarjolla olevassa Crystal Face -etumaskissa 131 lediä valaisee Škoda-säleikön pystyripoja, ja vaakasuuntainen valonauha koko maskia.
Sisustuksen designvalinnat
Škoda Enyaq Coupé iV:n sisustusvaihtoehtoina Škoda on ottanut käyttöön innovatiiviset designvalinnat ja selkeyttänyt lisävarustevaihtoehtoja.
Modernista elämänympäristöstämme innoituksen saaneet designvalinnat korvaavat aiemmat sisustusvaihtoehdot. Designvalintojen tyylit, värit ja materiaalit on huolella sovitettu yhteen.
Perustason designvalinta ‘Loft’ on moderni, kodikas ja perhekeskeinen. Harmaan ja mustan harmoninen yhdistelmä huokuu ajattomuutta. Kahdessa designvalinnassa on kiinnitetty erityishuomiota kestävään kehitykseen ja vastuullisten materiaalien käyttöön.
Skoda Auto
Esimerkiksi Lodge-designvalinnan istuinverhoilussa on 40 prosenttia puhdasta uutta villaa, jolla on Woolmark Companyn laatusinetti, ja 60 prosenttia polyesteriä.
Tämän designvalinnan verhouksen valmistukseen on käytetty 318 kierrätettyä PET-muovipulloa, kun taas ecoSuite-designvalinnassa nahkaverhoiltujen istuimien konjakinvärinen nahka on parkittu ympäristöystävällisesti oliivinlehtiuutteella kemikaaleja käyttämättä.
13-tuumainen kosketusnäyttö ja runsas vakiovarustelu
Sisätilassa huomio kiinnittyy keskelle kojelautaa sijoitettuun 13-tuumaiseen kosketusnäyttöön, jonka näyttönäkymä on yksilöitävissä.
Kosketusnäytöltä käytetään sekä tietoviihdejärjestelmää että auton eri toimintoja. Suoraan kuljettajan edessä oleva Digital Cockpit -mittaristo näyttää 5,3 tuuman näytössään tärkeimmät tiedot kuten ajonopeuden, matkan tiedot, navigointiopastuksen ja aktiivisten avustinjärjestelmien tiedot.
Saatavissa oleva Head Up Display -tuulilasinäyttö heijastaa tärkeät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään.
Tunnelmavalaistus valaisee koristelistat oviverhouksissa, ovien sisäkahvat sekä etu- ja takajalkatilat.
Tarjolla olevat lisävarusteet on jaettu teemapaketteihin, joista useimmat ovat saatavissa sekä perustasoisina Basic-versioina että kattavampina Plus-versioina. Tietyt lisävarusteet ovat saatavissa yksittäisinä.
Kaksi akkukokoa ja kolme tehoversiota sekä takaveto tai neliveto
Škoda Enyaq Coupé iV:n akkukokoja on kaksi ja tehovaihtoehtoja kolme. Akku on sijoitettu Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoissa pohjarakenteen sisään.
Mallissa Škoda Enyaq Coupé iV 60 on 62 kilowattitunnin (58 kWh netto) litiumioniakku. Sähkömoottori kehittää suurimmaksi tehoksi 132 kW ja voima välittyy takapyörille yksivaihteisen vaihteiston kautta.
Škoda Enyaq Coupé iV 80 -malli on myös takavetoinen, ja sen sähkömoottorin suurin teho on 150 kW. Suuremmalla 82 kilowattitunnin (77 kWh netto) akulla ja auton erinomaisen aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin cd alkaen vain 0,247) ansiosta tällä mallilla taittaa taivalta parhaimmillaan jopa 535 km** (WLTP) – kyseessä on Škoda Enyaq -malliston pisin toimintamatka.
Suurempi 82 kWh (77 kWh netto) akku on myös Škoda Enyaq Coupé iV 80x -mallissa, jossa virta syötetään etuakselille asennetulle 80-kilowattiselle sähkömoottorille. Siten tämä malli on nelivetoinen. Kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 195 kW*.
Julkisesta latausasemasta tai kotilatauslaitteesta – esimerkiksi Škoda iV Charger tai Škoda iV Charger Connect+ – auton saa ladattua täyteen 11 kW latausteholla (AC-vaihtovirtalataus) noin 6‒8 tunnissa (riippuen varustelusta).
Škoda Enyaq Coupé iV voidaan ladata myös pikalatausasemasta (DC-tasavirtalataus).
Saatavissa on myös iV-yleislatauslaite, joka on pienikokoisena helposti siirreltävä ja jonka kaapelissa on vaihdettavat pistokepäät 230 V tai 400 V pistorasiasta lataamista varten.
*80x-mallin maksimiteho 195 kW on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan kerrallaan mitattuna UN GTR.21 mukaisesti. Maksimitehon saatavuus edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23°C-50°C ja varaustaso yli 88 %. Teho voi laskea ja maksimiteho ei ole välttämättä käytettävissä, mikäli edellä mainituista arvoista poiketaan. Korkeajänniteakun lämpötilaan voidaan vaikuttaa joissain tapauksissa seisontailmastointilatteen avulla. Kulloinkin saatavilla olevan tehon taso näkyy auton mittaristossa. Akun kapasiteetin säilyttämiseksi mahdollisimman hyvänä, korkeajänniteakun varauksen ylärajaksi suositellaan 80 %. Ennen pidempiä matkoja on hyvä ladata akku täyteen.
** Ennakkotieto
Škoda-lehdistötiedote/Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Uusi haastaja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN