SKODA AUTO
Škoda Slavia: Seitsemäs Student Car -konseptiauto näyttää jännittävältä
Škodan ammattikoulun 31 opiskelijaa loivat Škoda Scalasta kiehtovan Spider-version.
Škodan ammattikoulun 31 opiskelijan ryhmä suunnitteli seitsemännen Student Car -konseptiauton, linkittäen nykypäivän ja menneen ajan.
Korimalliltaan avoin Škoda Slavia kunnioittaa Škoda Auton 125-vuotisjuhlavuotta kantamalla samaa nimeä, jolla Václav Laurinin ja Václav Klementin vuonna 1895 perustaman yrityksen ensimmäiset polkupyörät tunnettiin.
Perheautokokoluokan Škoda Scala -sarjatuotantomallin pohjalle syntynyt Spider on kokonaisilmeeltään itsevarma, ja se sisältää jännittäviä muotoilupiirteitä autoilun pioneeriajalta, jolloin automobiileissa ei ollut kiinteitä kattoja.
Ensimmäisistä luonnoksista varsinaiseen rakentamiseen saakka opiskelijat tekivät jokaisen vaiheen itse, apunaan Škoda-ammattilaiset muotoilun, tuotannon ja teknisen tuotekehityksen osastoilta.
Vuodesta 2014 alkaen joka vuosi toteutetun Student Car -konseptiautoprojektin tämä järjestyksessä seitsemäs konseptiauto osoittaa jälleen kerran Mladá Boleslavissa sijaitsevan Škoda-ammattikoulun opetuksen korkean tason.
Škoda Academyä helmikuusta 2020 alkaen johtanut Alois Kauer toteaa:
"Student Car on Škodan ammattikoulun toiminnan jokavuotinen lippulaivaprojekti. Nyt jo seitsemännen kerran opiskelijamme näyttävät suunnittelun, muotoilun ja rakentamisen koulutuksemme korkean tason käytännössä. Heille tarjotaan mahdollisuus suunnitella unelmiensa auto ja tehdä tiivistä yhteistyötä eri osastojen ammattilaisten kanssa. Samalla opiskelijamme perehtyvät prosesseihin, jotka tulevat liittymään heidän työhönsä ammattikoulustamme valmistumisen jälkeen".
Seitsemännen Škoda Student Car -konseptiauton pohjaksi viiden naisopiskelijan ja 26 miesopiskelijan ryhmä valitsi Škoda Scalan. Tästä perheautoluokan hatchback-mallista he tekivät unelmiensa auton: poikkeuksellisen sporttisen Spiderin.
Autolleen he päättivät valita nimen Slavia, kunnioittamaan Škoda Auton juhlavuotta ja muistuttamaan Václav Laurinin ja Václav Klementin perustaman yrityksen ensimmäisistä, samalla nimellä myydyistä polkupyöristä.
Scala-sarjatuotantomallin erottuvan ja jännittävän muotoilun sekä tarkkojen ja veistoksellisten linjojen pohjalta opiskelijoiden luoma Spider huokuu sporttisuutta ja tunteisiin vahvasti vetoavia piirteitä.
Škoda Slavia Spiderin dynaamisen suorituskyvyn takaa Scala-mallistosta tuttu 1.5 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110 kW (150 hv), jonka voima välittyy etupyörille 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kautta.
Muita sarjatuotantomallista otettuja komponenttikokonaisuuksia ovat etu- ja taka-akseli, ohjaus, koko elektroniikka ja sähköjärjestelmä, sekä avustinjärjestelmät. Myös muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä ovat peräisin sarjatuotantomallista.
Škoda Slavia Spiderin inspiraatiolähteenä Škoda 1100 OHC -urheiluautoprototyyppi
Škoda Slavia Spiderin ideaa kehitellessään opiskelijat löysivät historiasta mallin Škoda 1100 OHC. Tämä vuonna 1957 esitelty urheiluautoprototyyppi oli kaksipaikkainen avoauto, jonka Škoda suunnitteli kestävyyskisoja varten.
Autossa oli matala, erittäin aerodynaaminen lujitemuovikori. Vain 550 kiloa painaneen Škoda 1100 OHC -mallin voimanlähteenä oli 92-hevosvoimainen 1,1-litrainen nelisylinterinen moottori, jolla perävälityksestä riippuen saavutettiin huippunopeus 190‒200 km/h.
Tämä auto on yksi Škodan 119-vuotisen moottoriurheiluhistorian kuuluisuuksista. Yksi prototyypeistä on nykyään esillä Mladá Boleslavissa sijaitsevassa Škoda-museossa.
Korirakenteeseen huomattavia muutoksia
Scala-hatchbackin muuttamiseksi Škoda 1100 OHC -mallin kaltaiseksi Slavia-avomalliksi opiskelijat tekivät koriin huomattavia muutoksia, suunnittelivat monta rakennealuetta uudelleen sekä mukauttivat olemassa olevia rakenteita.
He vahvistivat pohjarakennetta, poistivat katon ja hitsasivat takaovet kiinni. Näin perheautokokoluokan viisipaikkainen hatchback muuttui tinkimättömän tyylikkääksi kaksipaikkaiseksi.
Ilmavirtauksen ohjaamiseksi auton yli opiskelijat suunnittelivat istuimien taakse takakansipinnan, jossa on kaksi speedster-tyylistä kohoumaa. Ne sulautuvat uuteen takaluukkuun, johon on integroitu takaspoileri.
Opiskelijat kiinnittivät erityistä huomiota A-pilareiden ja ovien linjojen sulavuuteen. Škoda Kodiaq RS -mallista lainatut 20-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat vahvan sporttista ilmettä. Jarrut ja pyörännavat ovat peräisin Octavia RS -mallista. Rakenteeltaan muutetussa pohjassa on modifioitu pakoputkisto.
Erikoishelmiäisväri White Crystal Blue
Konseptiauton poikkeuksellinen hohto on saatu aikaan korin White Crystal Blue -värillä, jota etu- ja takahelman sekä sivuhelmojen mustat kontrastiyksityiskohdat korostavat. Valkoisessa high tech -maalipinnassa on kolme kerrosta, joilla syntyy sinertävä helmiäisefekti. Sen tehosteena ovat Škoda-tyylisten korilinjojen neonsiniset korostukset sekä jäähdyttimen Škoda-säleikkö ja merkkilogo konepellissä.
LED-valaistus kynnyspalkkien alapinnassa Scala Monte Carlo -erikoismallin tapaan ja kevytmetallivanteiden takana on ohjelmoitavissa: sillä voidaan toteuttaa ulkopuolen tunnelmavalaistus värivaihtoehtoina sininen, punainen ja valkoinen – siis Tšekin lipun värit. Valaistu Škoda-tekstilogo perässä myös kahdentaa takavilkut, jarruvalot ja peruutusvalot. Etuovien Drive 125 Years -logot kertovat Škodan perustamisen juhlavuodesta.
Sporttiset sisätilat valkoisin korostuksin
Urheilullisen sisätilan kohokohtana ovat Sparcon valmistamat kisaistuimet, joissa on nelipisteturvavyöt ja istuinosan sekä selkänojan verhoilu mustaa rei'itettyä nahkaa.
Istuimien sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitunahka valkoisin koristesaumoin.
Nämä näyttävät saumat löytyvät myös monista muista mustalla nahkalla verhoillusta sisätilan elementeistä kuten keskikyynärnojasta, vaihdevalitsinvivun suojuksesta, seisontajarrukahvan suojuksesta sekä sisätilan takaosan verhouksista.
Sama väriyhdistelmä koristaa lisäksi ohjauspyörän kehän alempaa kahta kolmasosaa; kehän ylin kolmannes on valitsinvivun nupin lailla verhoiltu valkoisella nahkalla.
Katseita erityisesti vangitseva yksityiskohta on hattuhyllyosan musta nahkaverhoilu, jossa on kaksi kirjailtua Tšekin vaakunaleijonaa kahden upotetun bassokaiuttimen kohdalla.
Ruudikas subbari
Äänentoistojärjestelmän subwoofer-kaiuttimen teho on 2250 wattia ja muiden kaiuttimien yhteisteho 320 wattia.
Slavia Spiderin tavaratilasta löytyy kaksi Škoda-sähköpotkulautaa. Kokoon taittuva sähköpotkulauta on kätevä ja ympäristövastuullinen ratkaisu pysäköidyn auton ja lopullisen määränpään välisen ns. viimeisen kilometrin taittamiseen.
"Škoda Slavia säteilee erityistä dynamiikkaa jo ihan pysäköitynäkin. Kohoumallinen takakansipinta, uusi takaluukku ja kookkaat pyörät tuovat ulkonäköön vahvaa urheilullisuutta, johon sisätilassa kisaistuimet ja nelipisteturvavyöt luontevasti kuuluvat. Opiskelijat ovat onnistuneet luomaan autolleen oman erityisen luonteen ja voittaneet kaikki ne tekniset haasteet, joita umpikoriauton muuttaminen avomalliseksi spideriksi tuo mukanaan", kuvailee ŠKODA Academyn tiimipäällikkö Zdeněk Stanke.
Škoda-ammattikoulun johtaja Martin Slabihoudek:
"Osallistuminen Student Car -konseptiautoprojektiin on Škoda-ammattikoulun opiskelijoille suuri kunnia. He saavat mahdollisuuden omin käsin kokea, millaista on suunnitella, kehittää ja rakentaa automalli ensimmäisistä luonnoksista valmiiseen autoon saakka. Tehtaan eri osastojen ammattilaisten tuella tämä kokemus on opiskelijoille upea, ja sen myötä he saavat tietää paljon eri erikoisalojen osaamisesta. Kokemus on tulevaisuuden työuran kannalta todennäköisesti erittäin arvokas. Slavia-konseptiautossa itseäni kiehtoo erityisesti värien ja valon vuorovaikutus, josta syntyy hämmästyttäviä efektejä".
Juhlavuonna kunnioitetaan yrityksen perustajia Laurin ja Klement. Vuosi 2020 on Škodan historian 125-vuotisjuhlavuosi. Sen vuoksi myös opiskelijoiden Student Car -konseptiautolla halutaan muistaa yrityksen alkutaivalta.
Nimen Slavia valinnalla opiskelijat nostavat esiin Mladá Boleslaviin vuonna 1895 polkupyöräkorjaamon perustaneiden Václav Laurinin ja Václav Klementin ensimmäiset myyntituotteet.
Polkupyörien korjaamisen myötä Laurin ja Klement alkoivat varsin pian suunnitella omia polkupyöriä, joita vuodesta 1896 alkaen myytiin Slavia-nimisinä.
Yrityksen historiaan kirjoitetun nimen uudelleen henkiin herättäminen sopii mainiosti opiskelijoiden ideaan rakentaa nykypäivän Scalan pohjalta autoilun alkuaikojen automobiileista muistuttava avoin Spider.
Klassinen Spider mielletään villiksi ja vapaaksi. Avoauton erilaisuudella ja nautittavuudella Škoda Slavia irtoaa sovinnaisuudesta ja henkii pirteää, nuorekasta ja huoletonta asennetta.
"Slavia-nimen valitseminen osoittaa, että opiskelijamme eivät keskittyneet vain ja ainoastaan omaan Student Car -konseptiautoprojektiinsa, vaan että he haluavat muistaa myös koko yritystä ja sen pitkää historiaa. Näin tehden he toivat arvokkaan ja ainutlaatuisen lisän Škodan juhlavuoteen, ja samalla heistä itsestään tuli osa jatkuvaa menestystarinaamme", sanoo Škoda-ammattikoulun kehityskoordinaattori Jaromir Bátora.
Opiskelijaryhmän jäsen Ludvík Arazím pohtii:
"Koska tänä vuonna vietetään Škodan 125-vuotisjuhlavuotta, me varsin nopeasti sovimme, että haluamme myös automme kunnioittavan yrityksen alkuperää ja autoilun varhaisia vuosia. Aitona Spider-mallina Slavia jatkaa autojen pioneeriajan umpikatottomien automobiilien jalanjäljissä. Yrityksen perustajien Václav Laurinin ja Václav Klementin aikanaan valitseman mallinimen käyttö kunnioittaa historiaamme".
Vuotuinen Student Car -konseptiautoprojekti osoittaa Škoda Academyn koulutuksen korkean tason Mladá Boleslavissa vuonna 1927 perustettu Škoda-ammattikoulu tunnetaan opetuksen erinomaisesta tasosta.
Tähän mennessä koulusta on valmistunut yli 23 000 opiskelijaa
Nykyiset yli 900 opiskelijaa saavat opetusta 13 teknisellä linjalla.
Škoda Auto tarjoaa työpaikan jokaiselle koulusta valmistuvalle. Vuonna 2013 ammattikoulusta tuli osa Škoda Academya, jolloin sai myös alkunsa uusi perinne: opiskelijoiden Student Car -projekti.
Jokavuotinen projekti suo nuorille lahjakkuuksille mahdollisuuden suunnitella ja rakentaa ainutlaatuisen auton.
Ensimmäinen tällainen konseptiauto oli vuonna 2014 Citijet, kaksipaikkainen versio Škoda Citigo -sarjatuotantomallista.
Pääseminen mukaan Student Car -konseptiautoprojektiin on opiskelijoille ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa ja kehittää teoriassa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä.
Tänäkin vuonna opiskelijoiden tiimi työskenteli läheisessä yhteistyössä Škodan eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat saivat arvokkaita neuvoja tekniseltä tuotekehitysosastolta, ja Škodan muotoiluosastolla vierailemisen yhteydessä muotoilujohtaja Oliver Stefani ja hänen tiiminsä auttoivat Škoda Slavian ensimmäisten muotoiluluonnosten tekemisessä.
Tuotanto-osasto puolestaan antoi suosituksia korirakenteiden materiaaleista ja neuvoja eri tekniikoiden kuten 3D-tulostuksen käytöstä.
Tänäkin vuonna opiskelijoiden tiimi työskenteli läheisessä yhteistyössä Škodan eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat saivat arvokkaita neuvoja tekniseltä tuotekehitysosastolta, ja Škodan muotoiluosastolla vierailemisen yhteydessä muotoilujohtaja Oliver Stefani ja hänen tiiminsä auttoivat Škoda Slavian ensimmäisten muotoiluluonnosten tekemisessä.
SKODA AUTO
"Student Car -konseptiautoprojekti suo opiskelijoillemme intensiivisen tilaisuuden nähdä syvälle Škodan tuotekehitys- ja tuotanto-osastojen toimintaan. Škodan eri alojen asiantuntijoilta oppiminen on koulutusta rikastuttava kokemus. Valitettavasti tänä vuonna koronaviruspandemia ja sen aiheuttamat turvaetäisyyksien varotoimenpiteet sekä tehtaiden sulkeminen rajoittivat tuon kokemuksen laajuutta. Se myös vaikutti opiskelijoiden mahdollisuuksiin tehdä yhdessä työtä auton rakentamisvaiheessa. Opiskelijoidemme suorastaan rajaton innostus ja esimerkillinen kurinalaisuus samalla koronavirus-varotoimenpiteitä tiukasti noudattaen synnyttivät upean auton", toteaa Škoda Academyn opettaja Ivo Vollman.
Opiskelijoiden konseptiauton esiaste jo 1970-luvulla
Opiskelijoiden luovuus ja taidot ovat kehittyneet vuosi vuodelta. Citijet-konseptiautoa seurasi vuotta myöhemmin Škoda Fabiaan perustunut Funstar-avolava, ja sitä sitten Škoda Rapid Spacebackin pohjalta rakennettu coupé-malli Atero.
Vuonna 2017 opiskelijat ottivat taas pohjaksi Škoda Citigon, josta tehtiin Element-täyssähkömalli.
Viides Student Car esiteltiin 2018. Se oli Škoda Karoqista rakennettu Sunroq Cabriolet.
Seuraavaksi opiskelijat tekivät Škoda Kodiaqin pohjalta vuonna 2019 vaikuttavan kokoisen Mountiaq-avolavamallin.
Kaikista aiemmista Škoda Student Car -konseptiautoista on julkaistu yhteenveto Škoda Storyboardissa.
Student Car -konseptiautoprojektin esiaste toteutui jo 1970-luvulla. Useamman pienen traktorimallin ja sitten myös Škoda 120 -avolavamallin suunnittelun jälkeen Škodan ammattikoulun opiskelijat rakensivat vuonna 1975 käsityönä neljä Škoda Buggy -prototyyppiä (tyyppi 736).
Yksi näistä prototyypeistä on Škoda-ammattikoulun opiskelijoiden huolellisesti vuonna 2017 entisöimänä nykyään esillä Mladá Boleslavissa sijaitsevassa Škoda-museossa.
Škoda Slavia
Tekniset tiedot:
Korimalli
Katoton (Spider)
Perustana
Škoda Scala
Ovet / istumapaikat
2/2
Väri
White Crystal Blue; yksityiskohdat Black Magic, fosforoivapigmenttinen, Škoda-muotoilulinjoja ja logoja elävöittävä
Kori
Pituus 4362; leveys 1793; korkeus 1410 mm
Akseliväli
2649 mm
Maavara
180 mm
Omamassa
1210 kg
Moottori
1.5 TSI, teho 110 kW (150 hv)
Vaihteisto
7-vaihteinen DSG; etuveto
Pakoputkisto
modifioitu
Jarrut
edessä ja takana levyjarrut (Škoda Octavia RS -mallista)
Vanteet
20-tuumaiset Xtreme-kevytmetallivanteet (Škoda Kodiaq RS -mallista)
Renkaat
235/30 ZR 20 (Continental SportContact 6)
Sisätila
Musta nahkaverhoilu (rei'itetty, pehmeä, hiilikuitunahka) valkoisin koristesaumoin; urheiluistuimet; nelipisteturvavyöt
Erityispiirteet
Modifioitu etu- ja takahelma; takaluukun pintaan integroitu spoileri; Monte Carlo -kynnyslistat; yksilöitävä ulkopuolen LED-tunnelmavalaistus; perässä valaistu Škoda-tekstilogo, jossa jarru- ja peruutusvalotoiminto; 320-wattinen äänentoistojärjestelmä, lisänä 2250-wattinen subwoofer
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Credo ja Sveitsin päärynä
Mola Mola Perca
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Wharfedale Super Denton
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN