SKODA AUTO

Škoda Slavia: Seitsemäs Student Car -konseptiauto näyttää jännittävältä

Škodan ammattikoulun 31 opiskelijaa loivat Škoda Scalasta kiehtovan Spider-version.

Auto Bild.Uutiset

Ško­dan am­mat­ti­kou­lun 31 opis­ke­li­jan ryh­mä suun­nit­te­li seit­se­män­nen Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­ton, lin­kit­tä­en ny­ky­päi­vän ja men­neen ajan.

Ko­ri­mal­lil­taan avoin Škoda Sla­via kun­ni­oit­taa Škoda Au­ton 125-vuo­tis­juh­la­vuot­ta kan­ta­mal­la sa­maa ni­meä, jol­la Václav Lau­ri­nin ja Václav Kle­men­tin vuon­na 1895 pe­rus­ta­man yri­tyk­sen en­sim­mäi­set pol­ku­pyö­rät tun­net­tiin.

Per­he­au­to­ko­ko­luo­kan Škoda Scala -sar­ja­tuo­tan­to­mal­lin poh­jal­le syn­ty­nyt Spi­der on ko­ko­nai­sil­meel­tään it­se­var­ma, ja se si­säl­tää jän­nit­tä­viä muo­toi­lu­piir­tei­tä au­toi­lun pi­o­nee­ri­a­jal­ta, jol­loin au­to­mo­bii­leis­sa ei ol­lut kiin­tei­tä kat­to­ja.

En­sim­mäi­sis­tä luon­nok­sis­ta var­si­nai­seen ra­ken­ta­mi­seen saak­ka opis­ke­li­jat te­ki­vät jo­kai­sen vai­heen it­se, apu­naan Škoda-am­mat­ti­lai­set muo­toi­lun, tuo­tan­non ja tek­ni­sen tuo­te­ke­hi­tyk­sen osas­toil­ta.

Vuo­des­ta 2014 al­ka­en joka vuo­si to­teu­te­tun Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­tin tämä jär­jes­tyk­ses­sä seit­se­mäs kon­sep­ti­au­to osoit­taa jäl­leen ker­ran Mladá Bo­les­la­vis­sa si­jait­se­van Škoda-am­mat­ti­kou­lun ope­tuk­sen kor­ke­an ta­son.

Škoda Aca­de­myä hel­mi­kuus­ta 2020 al­ka­en joh­ta­nut Alois Kau­er to­te­aa:

"Stu­dent Car on Ško­dan am­mat­ti­kou­lun toi­min­nan jo­ka­vuo­ti­nen lip­pu­lai­vap­ro­jek­ti. Nyt jo seit­se­män­nen ker­ran opis­ke­li­jam­me näyt­tä­vät suun­nit­te­lun, muo­toi­lun ja ra­ken­ta­mi­sen kou­lu­tuk­sem­me kor­ke­an ta­son käy­tän­nös­sä. Heil­le tar­jo­taan mah­dol­li­suus suun­ni­tel­la unel­mien­sa au­to ja teh­dä tii­vis­tä yh­teis­työ­tä eri osas­to­jen am­mat­ti­lais­ten kans­sa. Sa­mal­la opis­ke­li­jam­me pe­reh­ty­vät pro­ses­sei­hin, jot­ka tu­le­vat liit­ty­mään hei­dän työ­hön­sä am­mat­ti­kou­lus­tam­me val­mis­tu­mi­sen jäl­keen".

Seit­se­män­nen Škoda Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­ton poh­jak­si vii­den nai­so­pis­ke­li­jan ja 26 mie­so­pis­ke­li­jan ryh­mä va­lit­si Škoda Sca­lan. Täs­tä per­he­au­to­luo­kan hatch­back-mal­lis­ta he te­ki­vät unel­mien­sa au­ton: poik­keuk­sel­li­sen sport­ti­sen Spi­de­rin.

Au­tol­leen he päät­ti­vät va­li­ta ni­men Sla­via, kun­ni­oit­ta­maan Škoda Au­ton juh­la­vuot­ta ja muis­tut­ta­maan Václav Lau­ri­nin ja Václav Kle­men­tin pe­rus­ta­man yri­tyk­sen en­sim­mäi­sis­tä, sa­mal­la ni­mel­lä myy­dyis­tä pol­ku­pyö­ris­tä.

Scala-sar­ja­tuo­tan­to­mal­lin erot­tu­van ja jän­nit­tä­vän muo­toi­lun sekä tark­ko­jen ja veis­tok­sel­lis­ten lin­jo­jen poh­jal­ta opis­ke­li­joi­den luo­ma Spi­der huo­kuu sport­ti­suut­ta ja tun­tei­siin vah­vas­ti ve­to­a­via piir­tei­tä.

Škoda Sla­via Spi­de­rin dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ta­kaa Scala-mal­lis­tos­ta tut­tu 1.5 TSI -ben­sii­ni­moot­to­ri te­hol­taan 110 kW (150 hv), jon­ka voi­ma vä­lit­tyy etu­pyö­ril­le 7-vaih­tei­sen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton kaut­ta.

Mui­ta sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­ta otet­tu­ja kom­po­nent­ti­ko­ko­nai­suuk­sia ovat etu- ja taka-ak­se­li, oh­jaus, koko elekt­ro­niik­ka ja säh­kö­jär­jes­tel­mä, sekä avus­tin­jär­jes­tel­mät. Myös muun­nel­ta­va di­gi­taa­li­nen Vir­tu­al Cock­pit -mit­ta­ris­to ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä ovat pe­räi­sin sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­ta.

Škoda Sla­via Spi­de­rin ins­pi­raa­ti­o­läh­tee­nä Škoda 1100 OHC -ur­hei­lu­au­top­ro­to­tyyp­pi

Škoda Sla­via Spi­de­rin ide­aa ke­hi­tel­les­sään opis­ke­li­jat löy­si­vät his­to­ri­as­ta mal­lin Škoda 1100 OHC. Tämä vuon­na 1957 esi­tel­ty ur­hei­lu­au­top­ro­to­tyyp­pi oli kak­si­paik­kai­nen avo­au­to, jon­ka Škoda suun­nit­te­li kes­tä­vyys­ki­so­ja var­ten.

Au­tos­sa oli ma­ta­la, erit­täin ae­ro­dy­naa­mi­nen lu­ji­te­muo­vi­ko­ri. Vain 550 ki­loa pai­na­neen Škoda 1100 OHC -mal­lin voi­man­läh­tee­nä oli 92-he­vos­voi­mai­nen 1,1-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri, jol­la pe­rä­vä­li­tyk­ses­tä riip­pu­en saa­vu­tet­tiin huip­pu­no­peus 190‒200 km/h.

Tämä au­to on yk­si Ško­dan 119-vuo­ti­sen moot­to­riur­hei­lu­his­to­ri­an kuu­lui­suuk­sis­ta. Yk­si pro­to­tyy­peis­tä on ny­ky­ään esil­lä Mladá Bo­les­la­vis­sa si­jait­se­vas­sa Škoda-mu­se­os­sa.

Ko­ri­ra­ken­tee­seen huo­mat­ta­via muu­tok­sia

Scala-hatch­bac­kin muut­ta­mi­sek­si Škoda 1100 OHC -mal­lin kal­tai­sek­si Sla­via-avo­mal­lik­si opis­ke­li­jat te­ki­vät ko­riin huo­mat­ta­via muu­tok­sia, suun­nit­te­li­vat mon­ta ra­ken­ne­a­lu­et­ta uu­del­leen sekä mu­kaut­ti­vat ole­mas­sa ole­via ra­ken­tei­ta.

He vah­vis­ti­vat poh­ja­ra­ken­net­ta, pois­ti­vat ka­ton ja hit­sa­si­vat ta­ka­o­vet kiin­ni. Näin per­he­au­to­ko­ko­luo­kan vii­si­paik­kai­nen hatch­back muut­tui tin­ki­mät­tö­män tyy­lik­kääk­si kak­si­paik­kai­sek­si.

Il­ma­vir­tauk­sen oh­jaa­mi­sek­si au­ton yli opis­ke­li­jat suun­nit­te­li­vat is­tui­mien taak­se ta­ka­kan­si­pin­nan, jos­sa on kak­si speeds­ter-tyy­lis­tä ko­hou­maa. Ne su­lau­tu­vat uu­teen ta­ka­luuk­kuun, jo­hon on in­teg­roi­tu ta­kas­poi­le­ri.

Opis­ke­li­jat kiin­nit­ti­vät eri­tyis­tä huo­mi­o­ta A-pi­la­rei­den ja ovien lin­jo­jen su­la­vuu­teen. Škoda Ko­di­aq RS -mal­lis­ta lai­na­tut 20-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ko­ros­ta­vat vah­van sport­tis­ta il­met­tä. Jar­rut ja pyö­rän­na­vat ovat pe­räi­sin Oc­ta­via RS -mal­lis­ta. Ra­ken­teel­taan muu­te­tus­sa poh­jas­sa on mo­di­fi­oi­tu pa­ko­put­kis­to.

Eri­kois­hel­mi­äis­vä­ri White Crys­tal Blue

Kon­sep­ti­au­ton poik­keuk­sel­li­nen hoh­to on saa­tu ai­kaan ko­rin White Crys­tal Blue -vä­ril­lä, jota etu- ja ta­ka­hel­man sekä si­vu­hel­mo­jen mus­tat kont­ras­tiyk­si­tyis­koh­dat ko­ros­ta­vat. Val­koi­ses­sa high tech -maa­li­pin­nas­sa on kol­me ker­ros­ta, joil­la syn­tyy si­ner­tä­vä hel­mi­äi­se­fek­ti. Sen te­hos­tee­na ovat Škoda-tyy­lis­ten ko­ri­lin­jo­jen ne­on­si­ni­set ko­ros­tuk­set sekä jääh­dyt­ti­men Škoda-sä­leik­kö ja merk­ki­lo­go ko­ne­pel­lis­sä.

LED-va­lais­tus kyn­nys­palk­kien ala­pin­nas­sa Scala Mon­te Car­lo -eri­kois­mal­lin ta­paan ja ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den ta­ka­na on oh­jel­moi­ta­vis­sa: sil­lä voi­daan to­teut­taa ul­ko­puo­len tun­nel­ma­va­lais­tus vä­ri­vaih­to­eh­toi­na si­ni­nen, pu­nai­nen ja val­koi­nen – siis Tše­kin li­pun vä­rit. Va­lais­tu Škoda-teks­ti­lo­go pe­räs­sä myös kah­den­taa ta­ka­vil­kut, jar­ru­va­lot ja pe­ruu­tus­va­lot. Etuo­vien Drive 125 Ye­ars -lo­got ker­to­vat Ško­dan pe­rus­ta­mi­sen juh­la­vuo­des­ta.

Sport­ti­set si­sä­ti­lat val­koi­sin ko­ros­tuk­sin

Ur­hei­lul­li­sen si­sä­ti­lan ko­ho­koh­ta­na ovat Spar­con val­mis­ta­mat ki­sais­tui­met, jois­sa on ne­li­pis­te­tur­va­vyöt ja is­tui­no­san sekä sel­kä­no­jan ver­hoi­lu mus­taa rei'itet­tyä nah­kaa.

Is­tui­mien si­vuo­sien ver­hoi­lu­na on mus­ta hii­li­kui­tu­nah­ka val­koi­sin ko­ris­te­sau­moin.

Nämä näyt­tä­vät sau­mat löy­ty­vät myös mo­nis­ta muis­ta mus­tal­la nah­kal­la ver­hoil­lus­ta si­sä­ti­lan ele­men­teis­tä ku­ten kes­ki­kyy­när­no­jas­ta, vaih­de­va­lit­sin­vi­vun suo­juk­ses­ta, sei­son­ta­jar­ru­kah­van suo­juk­ses­ta sekä si­sä­ti­lan ta­ka­o­san ver­houk­sis­ta.

Sama vä­riyh­dis­tel­mä ko­ris­taa li­säk­si oh­jaus­pyö­rän ke­hän alem­paa kah­ta kol­ma­so­saa; ke­hän ylin kol­man­nes on va­lit­sin­vi­vun nu­pin lail­la ver­hoil­tu val­koi­sel­la nah­kal­la.

Kat­sei­ta eri­tyi­ses­ti van­git­se­va yk­si­tyis­koh­ta on hat­tu­hyl­ly­o­san mus­ta nah­ka­ver­hoi­lu, jos­sa on kak­si kir­jail­tua Tše­kin vaa­ku­na­lei­jo­naa kah­den upo­te­tun bas­so­kai­ut­ti­men koh­dal­la.

Ruu­di­kas sub­ba­ri

Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män sub­woo­fer-kai­ut­ti­men teho on 2250 wat­tia ja mui­den kai­ut­ti­mien yh­teis­te­ho 320 wat­tia.

Sla­via Spi­de­rin ta­va­ra­ti­las­ta löy­tyy kak­si Škoda-säh­kö­pot­ku­lau­taa. Ko­koon tait­tu­va säh­kö­pot­ku­lau­ta on kä­te­vä ja ym­pä­ris­tö­vas­tuul­li­nen rat­kai­su py­sä­köi­dyn au­ton ja lo­pul­li­sen mää­rän­pään vä­li­sen ns. vii­mei­sen ki­lo­met­rin tait­ta­mi­seen.

"Škoda Sla­via sä­tei­lee eri­tyis­tä dy­na­miik­kaa jo ihan py­sä­köi­ty­nä­kin. Ko­hou­mal­li­nen ta­ka­kan­si­pin­ta, uu­si ta­ka­luuk­ku ja kook­kaat pyö­rät tuo­vat ul­ko­nä­köön vah­vaa ur­hei­lul­li­suut­ta, jo­hon si­sä­ti­las­sa ki­sais­tui­met ja ne­li­pis­te­tur­va­vyöt luon­te­vas­ti kuu­lu­vat. Opis­ke­li­jat ovat on­nis­tu­neet luo­maan au­tol­leen oman eri­tyi­sen luon­teen ja voit­ta­neet kaik­ki ne tek­ni­set haas­teet, joi­ta um­pi­ko­ri­au­ton muut­ta­mi­nen avo­mal­li­sek­si spi­de­rik­si tuo mu­ka­naan", ku­vai­lee ŠKODA Aca­de­myn tii­mi­pääl­lik­kö Zdeněk Stan­ke.

Škoda-am­mat­ti­kou­lun joh­ta­ja Mar­tin Sla­bi­hou­dek:

"Osal­lis­tu­mi­nen Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­tiin on Škoda-am­mat­ti­kou­lun opis­ke­li­joil­le suu­ri kun­nia. He saa­vat mah­dol­li­suu­den omin kä­sin ko­kea, mil­lais­ta on suun­ni­tel­la, ke­hit­tää ja ra­ken­taa au­to­mal­li en­sim­mäi­sis­tä luon­nok­sis­ta val­mii­seen au­toon saak­ka. Teh­taan eri osas­to­jen am­mat­ti­lais­ten tu­el­la tämä ko­ke­mus on opis­ke­li­joil­le upea, ja sen myö­tä he saa­vat tie­tää pal­jon eri eri­koi­sa­lo­jen osaa­mi­ses­ta. Ko­ke­mus on tu­le­vai­suu­den työ­u­ran kan­nal­ta to­den­nä­köi­ses­ti erit­täin ar­vo­kas. Sla­via-kon­sep­ti­au­tos­sa it­se­ä­ni kieh­too eri­tyi­ses­ti vä­rien ja va­lon vuo­ro­vai­ku­tus, jos­ta syn­tyy häm­mäs­tyt­tä­viä efek­te­jä".

Juh­la­vuon­na kun­ni­oi­te­taan yri­tyk­sen pe­rus­ta­jia Lau­rin ja Kle­ment. Vuo­si 2020 on Ško­dan his­to­ri­an 125-vuo­tis­juh­la­vuo­si. Sen vuok­si myös opis­ke­li­joi­den Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­tol­la ha­lu­taan muis­taa yri­tyk­sen al­ku­tai­val­ta.

Ni­men Sla­via va­lin­nal­la opis­ke­li­jat nos­ta­vat esiin Mladá Bo­les­la­viin vuon­na 1895 pol­ku­pyö­rä­kor­jaa­mon pe­rus­ta­nei­den Václav Lau­ri­nin ja Václav Kle­men­tin en­sim­mäi­set myyn­ti­tuot­teet.

Pol­ku­pyö­rien kor­jaa­mi­sen myö­tä Lau­rin ja Kle­ment al­koi­vat var­sin pian suun­ni­tel­la omia pol­ku­pyö­riä, joi­ta vuo­des­ta 1896 al­ka­en myy­tiin Sla­via-ni­mi­si­nä.

Yri­tyk­sen his­to­ri­aan kir­joi­te­tun ni­men uu­del­leen hen­kiin he­rät­tä­mi­nen so­pii mai­ni­os­ti opis­ke­li­joi­den ide­aan ra­ken­taa ny­ky­päi­vän Sca­lan poh­jal­ta au­toi­lun al­ku­ai­ko­jen au­to­mo­bii­leis­ta muis­tut­ta­va avoin Spi­der.

Klas­si­nen Spi­der miel­le­tään vil­lik­si ja va­paak­si. Avo­au­ton eri­lai­suu­del­la ja nau­tit­ta­vuu­del­la Škoda Sla­via ir­to­aa so­vin­nai­suu­des­ta ja hen­kii pir­te­ää, nuo­re­kas­ta ja huo­le­ton­ta asen­net­ta.

"Sla­via-ni­men va­lit­se­mi­nen osoit­taa, et­tä opis­ke­li­jam­me ei­vät kes­kit­ty­neet vain ja ai­no­as­taan omaan Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­tiin­sa, vaan et­tä he ha­lu­a­vat muis­taa myös koko yri­tys­tä ja sen pit­kää his­to­ri­aa. Näin teh­den he toi­vat ar­vok­kaan ja ai­nut­laa­tui­sen li­sän Ško­dan juh­la­vuo­teen, ja sa­mal­la heis­tä it­ses­tään tuli osa jat­ku­vaa me­nes­tys­ta­ri­naam­me", sa­noo Škoda-am­mat­ti­kou­lun ke­hi­tys­koor­di­naat­to­ri Ja­ro­mir Bátora.

Opis­ke­li­ja­ryh­män jä­sen Ludvík Arazím poh­tii:

"Kos­ka tänä vuon­na vie­te­tään Ško­dan 125-vuo­tis­juh­la­vuot­ta, me var­sin no­pe­as­ti so­vim­me, et­tä ha­lu­am­me myös au­tom­me kun­ni­oit­ta­van yri­tyk­sen al­ku­pe­rää ja au­toi­lun var­hai­sia vuo­sia. Ai­to­na Spi­der-mal­li­na Sla­via jat­kaa au­to­jen pi­o­nee­ri­a­jan um­pi­ka­tot­to­mien au­to­mo­bii­lien ja­lan­jäl­jis­sä. Yri­tyk­sen pe­rus­ta­jien Václav Lau­ri­nin ja Václav Kle­men­tin ai­ka­naan va­lit­se­man mal­li­ni­men käyt­tö kun­ni­oit­taa his­to­ri­aam­me".

Vuo­tui­nen Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­ti osoit­taa Škoda Aca­de­myn kou­lu­tuk­sen kor­ke­an ta­son Mladá Bo­les­la­vis­sa vuon­na 1927 pe­rus­tet­tu Škoda-am­mat­ti­kou­lu tun­ne­taan ope­tuk­sen eri­no­mai­ses­ta ta­sos­ta.

Tä­hän men­nes­sä kou­lus­ta on val­mis­tu­nut yli 23 000 opis­ke­li­jaa

Ny­kyi­set yli 900 opis­ke­li­jaa saa­vat ope­tus­ta 13 tek­ni­sel­lä lin­jal­la.

Škoda Au­to tar­jo­aa työ­pai­kan jo­kai­sel­le kou­lus­ta val­mis­tu­val­le. Vuon­na 2013 am­mat­ti­kou­lus­ta tuli osa Škoda Aca­de­mya, jol­loin sai myös al­kun­sa uu­si pe­rin­ne: opis­ke­li­joi­den Stu­dent Car -pro­jek­ti.

Jo­ka­vuo­ti­nen pro­jek­ti suo nuo­ril­le lah­jak­kuuk­sil­le mah­dol­li­suu­den suun­ni­tel­la ja ra­ken­taa ai­nut­laa­tui­sen au­ton.

En­sim­mäi­nen täl­lai­nen kon­sep­ti­au­to oli vuon­na 2014 Ci­ti­jet, kak­si­paik­kai­nen ver­sio Škoda Ci­ti­go -sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­ta.

Pää­se­mi­nen mu­kaan Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­tiin on opis­ke­li­joil­le ai­nut­laa­tui­nen ti­lai­suus so­vel­taa ja ke­hit­tää te­o­ri­as­sa opit­tu­ja tie­to­ja ja tai­to­ja käy­tän­nös­sä.

Tä­nä­kin vuon­na opis­ke­li­joi­den tii­mi työs­ken­te­li lä­hei­ses­sä yh­teis­työs­sä Ško­dan eri osas­to­jen asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa. Opis­ke­li­jat sai­vat ar­vok­kai­ta neu­vo­ja tek­ni­sel­tä tuo­te­ke­hi­ty­so­sas­tol­ta, ja Ško­dan muo­toi­luo­sas­tol­la vie­rai­le­mi­sen yh­tey­des­sä muo­toi­lu­joh­ta­ja Oli­ver Ste­fa­ni ja hä­nen tii­min­sä aut­toi­vat Škoda Sla­vi­an en­sim­mäis­ten muo­toi­lu­luon­nos­ten te­ke­mi­ses­sä.

Tuo­tan­to-osas­to puo­les­taan an­toi suo­si­tuk­sia ko­ri­ra­ken­tei­den ma­te­ri­aa­leis­ta ja neu­vo­ja eri tek­nii­koi­den ku­ten 3D-tu­los­tuk­sen käy­tös­tä.

 Tänäkin vuonna opiskelijoiden tiimi työskenteli läheisessä yhteistyössä Škodan eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat saivat arvokkaita neuvoja tekniseltä tuotekehitysosastolta, ja Škodan muotoiluosastolla vierailemisen yhteydessä muotoilujohtaja Oliver Stefani ja hänen tiiminsä auttoivat Škoda Slavian ensimmäisten muotoiluluonnosten tekemisessä.

Tänäkin vuonna opiskelijoiden tiimi työskenteli läheisessä yhteistyössä Škodan eri osastojen asiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat saivat arvokkaita neuvoja tekniseltä tuotekehitysosastolta, ja Škodan muotoiluosastolla vierailemisen yhteydessä muotoilujohtaja Oliver Stefani ja hänen tiiminsä auttoivat Škoda Slavian ensimmäisten muotoiluluonnosten tekemisessä.

SKODA AUTO

"Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­ti suo opis­ke­li­joil­lem­me in­ten­sii­vi­sen ti­lai­suu­den näh­dä sy­väl­le Ško­dan tuo­te­ke­hi­tys- ja tuo­tan­to-osas­to­jen toi­min­taan. Ško­dan eri alo­jen asi­an­tun­ti­joil­ta op­pi­mi­nen on kou­lu­tus­ta ri­kas­tut­ta­va ko­ke­mus. Va­li­tet­ta­vas­ti tänä vuon­na ko­ro­na­vi­rus­pan­de­mia ja sen ai­heut­ta­mat tur­va­e­täi­syyk­sien va­ro­toi­men­pi­teet sekä teh­tai­den sul­ke­mi­nen ra­joit­ti­vat tuon ko­ke­muk­sen laa­juut­ta. Se myös vai­kut­ti opis­ke­li­joi­den mah­dol­li­suuk­siin teh­dä yh­des­sä työ­tä au­ton ra­ken­ta­mis­vai­hees­sa. Opis­ke­li­joi­dem­me suo­ras­taan ra­ja­ton in­nos­tus ja esi­mer­kil­li­nen ku­ri­na­lai­suus sa­mal­la ko­ro­na­vi­rus-va­ro­toi­men­pi­tei­tä tiu­kas­ti nou­dat­ta­en syn­nyt­ti­vät upe­an au­ton", to­te­aa Škoda Aca­de­myn opet­ta­ja Ivo Vol­l­man.

Opis­ke­li­joi­den kon­sep­ti­au­ton esi­as­te jo 1970-lu­vul­la

Opis­ke­li­joi­den luo­vuus ja tai­dot ovat ke­hit­ty­neet vuo­si vuo­del­ta. Ci­ti­jet-kon­sep­ti­au­toa seu­ra­si vuot­ta myö­hem­min Škoda Fa­bi­aan pe­rus­tu­nut Funs­tar-avo­la­va, ja sitä sit­ten Škoda Ra­pid Spa­ce­bac­kin poh­jal­ta ra­ken­net­tu coupé-mal­li Ate­ro.

Vuon­na 2017 opis­ke­li­jat ot­ti­vat taas poh­jak­si Škoda Ci­ti­gon, jos­ta teh­tiin Ele­ment-täys­säh­kö­mal­li.

Vii­des Stu­dent Car esi­tel­tiin 2018. Se oli Škoda Ka­ro­qis­ta ra­ken­net­tu Sun­roq Cab­ri­o­let.

Seu­raa­vak­si opis­ke­li­jat te­ki­vät Škoda Ko­di­a­qin poh­jal­ta vuon­na 2019 vai­kut­ta­van ko­koi­sen Moun­ti­aq-avo­la­va­mal­lin.

Kai­kis­ta ai­em­mis­ta Škoda Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­tois­ta on jul­kais­tu yh­teen­ve­to Škoda Sto­ry­bo­ar­dis­sa.

Stu­dent Car -kon­sep­ti­au­top­ro­jek­tin esi­as­te to­teu­tui jo 1970-lu­vul­la. Use­am­man pie­nen trak­to­ri­mal­lin ja sit­ten myös Škoda 120 -avo­la­va­mal­lin suun­nit­te­lun jäl­keen Ško­dan am­mat­ti­kou­lun opis­ke­li­jat ra­ken­si­vat vuon­na 1975 kä­si­työ­nä nel­jä Škoda Bug­gy -pro­to­tyyp­piä (tyyp­pi 736).

Yk­si näis­tä pro­to­tyy­peis­tä on Škoda-am­mat­ti­kou­lun opis­ke­li­joi­den huo­lel­li­ses­ti vuon­na 2017 en­ti­söi­mä­nä ny­ky­ään esil­lä Mladá Bo­les­la­vis­sa si­jait­se­vas­sa Škoda-mu­se­os­sa.

Škoda Sla­via

Tek­ni­set tie­dot:

Ko­ri­mal­li

Ka­to­ton (Spi­der)

Pe­rus­ta­na

Škoda Scala

Ovet / is­tu­ma­pai­kat

2/2

Väri

White Crys­tal Blue; yk­si­tyis­koh­dat Black Ma­gic, fos­fo­roi­va­pig­ment­ti­nen, Škoda-muo­toi­lu­lin­jo­ja ja lo­go­ja elä­vöit­tä­vä

Kori

Pi­tuus 4362; le­veys 1793; kor­keus 1410 mm

Ak­se­li­vä­li

2649 mm

Maa­va­ra

180 mm

Oma­mas­sa

1210 kg

Moot­to­ri

1.5 TSI, teho 110 kW (150 hv)

Vaih­teis­to

7-vaih­tei­nen DSG; etu­ve­to

Pa­ko­put­kis­to

mo­di­fi­oi­tu

Jar­rut

edes­sä ja ta­ka­na le­vy­jar­rut (Škoda Oc­ta­via RS -mal­lis­ta)

Van­teet

20-tuu­mai­set Xtreme-ke­vyt­me­tal­li­van­teet (Škoda Ko­di­aq RS -mal­lis­ta)

Ren­kaat

235/30 ZR 20 (Con­ti­nen­tal Sport­Con­tact 6)

Si­sä­ti­la

Mus­ta nah­ka­ver­hoi­lu (rei'itet­ty, peh­meä, hii­li­kui­tu­nah­ka) val­koi­sin ko­ris­te­sau­moin; ur­hei­luis­tui­met; ne­li­pis­te­tur­va­vyöt

Eri­tyis­piir­teet

Mo­di­fi­oi­tu etu- ja ta­ka­hel­ma; ta­ka­luu­kun pin­taan in­teg­roi­tu spoi­le­ri; Mon­te Car­lo -kyn­nys­lis­tat; yk­si­löi­tä­vä ul­ko­puo­len LED-tun­nel­ma­va­lais­tus; pe­räs­sä va­lais­tu Škoda-teks­ti­lo­go, jos­sa jar­ru- ja pe­ruu­tus­va­lo­toi­min­to; 320-wat­ti­nen ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, li­sä­nä 2250-wat­ti­nen sub­woo­fer

Škoda-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN