Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Lexusin täysin uuteen, erityisesti sähköautoille suunnatulle alusta­ra­ken­teelle luotuun SUV-malliin tulee saataville myös One Motion Grip -ohjaus – maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva Steer-by-Wire -ohjaus.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus RZ 450e on täy­sin uu­si täys­säh­köi­nen SUV-mal­li. Sa­mal­la se on en­sim­mäi­nen Le­xus, joka on alus­ta läh­tien suun­ni­tel­tu ni­me­no­maan täys­säh­köi­sek­si.

Keu­lan de­sign ko­ros­taa sel­ke­äs­ti RZ-mal­lin täys­säh­köi­syyt­tä. Kos­ka keu­lal­la ei ole polt­to­moot­to­ria, ko­ne­pel­ti on to­tut­tua alem­pa­na, ei­kä il­ma­not­to­auk­ko­ja tar­vi­ta ai­em­paan ta­paan.

Le­xu­sil­le tun­nuk­se­no­mai­nen etu­sä­leik­kö on ol­lut olen­nai­nen osa Le­xus-mal­le­ja vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ajan. Sii­tä tut­tua muo­toa on ke­hi­tet­ty edel­leen koko au­ton kat­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Lop­pu­tu­los kruu­na­taan keu­lan kau­niil­la vä­ri­maa­il­mal­la, jota voi­daan en­ti­ses­tään te­hos­taa va­lit­se­mal­la au­ton ul­ko­vä­rik­si bi-tone-tyyp­pi­nen kak­sois­vä­ri. Täl­löin ka­ton väri jat­kuu ai­na ko­ne­pel­tiin as­ti.

Myös ää­rim­mäi­sen ma­ta­lat ajo­va­lo­yk­si­köt on suun­ni­tel­tu työ­tun­te­ja sääs­tä­mät­tä ko­ros­ta­maan keu­lan muo­toa, ja nii­den päi­vä­a­jo­va­lois­ta löy­tyy Le­xuk­sen tut­tu L-muo­to.

Voi­ma­kas si­vup­ro­fii­li

Te­rä­vän keu­lan te­hoa ja lii­ket­tä ku­vaa­va muo­to jat­kuu peh­me­än sol­ju­val­la ta­val­la koh­ti pe­rää an­ta­en esi­ma­kua au­ton SUV-omi­nai­suuk­sis­ta - mit­ta­vis­ta si­sä­ti­lois­ta ja voi­mak­kais­ta ky­vyis­tä.

Pit­kä, 2 850 mm ak­se­li­vä­li tuo oman maus­teen­sa muo­toi­luun ko­ros­ta­en au­ton ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä ja eri­no­mais­ta pai­no­ja­kau­maa. Pyö­rät, joko 18” tai 20” van­ne­kool­la si­jait­se­vat mah­dol­li­sim­man lä­hel­lä ko­rin kul­mia.

Pe­rän ul­ko­nä­kö il­men­tää mo­der­nia huip­pu­tek­no­lo­gi­aa. Koko pe­rän le­vyi­nen ta­ka­va­lo­yk­sik­kö erot­taa lä­hes mi­ni­ma­lis­mia to­teut­ta­vat ylä- ja ala­o­sat toi­sis­taan al­le­vii­va­ten yk­sin­ker­tai­suut­ta ja tark­kuut­ta.

Pa­ras ajo­ko­ke­mus – Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re

Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re koos­tuu kol­mes­ta osa-alu­ees­ta: var­muus, kont­rol­li ja mu­ka­vuus kai­kis­sa olo­suh­teis­sa ja ti­lan­teis­sa. Tä­hän täys­säh­köi­syys tuo oman, hy­vän li­sän­sä oh­jauk­sel­le, ku­ten no­pe­an vas­teen ja kor­ke­an tark­kuu­den.

Pää­in­si­nöö­ri Ta­kas­hi Wa­ta­na­be käyt­ti kon­sep­ti­au­to­jen suun­nit­te­lus­sa läh­tö­koh­ta­na yh­tä sa­naa: luon­nol­li­nen.

DI­RECT4-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män hyö­dyn­tä­mi­nen oh­jauk­ses­sa on yk­si osa tätä yh­des­sä eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den ja lois­ta­van oh­jaus­vas­teen kans­sa.

Eri­tyi­nen alus­ta­ra­ken­ne

Pe­rus­ta­na niin Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajo­ko­ke­muk­sel­le kuin kai­kel­le muul­le­kin huip­pu­vii­meis­tel­lyl­le osa-alu­eel­le uu­des­sa RZ-mal­lis­sa toi­mii uu­si e-TNGA-alus­ta­ra­ken­ne.

Se op­ti­moi täys­säh­kö­au­ton ti­lan­käy­tön, mas­san oi­ke­an si­joit­tu­mi­sen ja ko­rin jäyk­kyy­den. Kaik­ki nämä vai­kut­ta­vat po­si­tii­vi­ses­ti kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­muk­seen ja kaik­kien mu­ka­vuu­teen.

Suur­lu­juus­ma­te­ri­aa­le­ja isos­sa mit­ta­kaa­vas­sa hyö­dyn­tä­vä alus­ta­ra­ken­ne in­teg­roi kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun osak­si alus­taa si­jai­ten mat­kus­ta­mon al­la. Tämä yh­des­sä eri­tyis­ten lii­tos­tek­nii­koi­den ja ma­te­ri­aa­li­va­lin­to­jen kans­sa var­mis­taa sekä ko­rin ke­vey­den et­tä eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det.

Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty myös ää­niin ja vä­räh­te­lyi­hin. Ne pi­de­tään pois mat­kus­ta­mos­ta eri ta­voin: py­ri­tään es­tä­mään nii­den syn­ty­mis­tä, py­ri­tään es­tä­mään nii­den pää­syä mat­kus­ta­moon ja eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty me­lun ja vä­ri­nöi­den vai­ku­tuk­seen ta­ka­pen­kin alu­eel­la.

Le­xus e-Ax­le

Uu­des­sa RZ-mal­lis­sa käy­te­tään Le­xuk­sen e-Ax­le-ak­se­lis­to­ja. Kom­pak­ti, mo­du­laa­ri­nen ra­ken­ne koos­tuu moot­to­ris­ta, alen­nus­vaih­tees­ta ja oh­jain­lait­tees­ta si­jai­ten ve­tä­vien pyö­rien vä­lis­sä.

RZ-mal­lis­sa sekä etu- et­tä taka-ak­se­leil­la käy­te­tään tätä ra­ken­net­ta, ja DI­RECT4-ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä käyt­tää nii­tä tar­kas­ti kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Etu­moot­to­rin teho on 150 kW ja ta­ka­moot­to­rin vas­taa­vas­ti 80 kW.

DI­RECT4 -ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä

Uu­si RZ on en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­mal­li, jos­sa DI­RECT4-ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä oh­jaa etu- ja ta­ka­säh­kö­moot­to­ria.

Eksk­lu­sii­vi­nen, Le­xuk­sen luo­ma tek­no­lo­gia on huip­pu­ä­ly­käs jär­jes­tel­mä, joka var­mis­taa jat­ku­vas­ti täy­del­li­sen ve­to­suh­teen eri pyö­rien vä­lil­lä.

Lop­pu­tu­lok­se­na on stres­si­tön ja vai­kut­ta­van voi­ma­kas ajo­ko­ke­mus, joka en­ti­ses­tään vah­vis­taa in­tui­tii­vi­sel­la toi­min­nal­laan kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lis­tä suh­det­ta.

DI­RECT4-jär­jes­tel­män oh­jain­lai­te käyt­tää lu­kui­sia eri ar­vo­ja toi­min­tan­sa oh­jaa­mi­seen, näis­tä tär­keim­pi­nä mm. ajo­no­peut­ta, oh­jauk­sen kään­tö­kul­maa sekä ko­rin kiih­ty­vyyk­siä. Lop­pu­tu­lok­se­na on tar­kas­ti ja no­pe­as­ti toi­mi­va jär­jes­tel­mä. Vään­tö­mo­men­tin oh­jaus on to­del­la no­pea - nol­las­ta mak­si­miin tai mak­si­mis­ta nol­laan ta­pah­tuu mil­li­se­kun­neis­sa, no­pe­am­min kuin mis­sään me­kaa­ni­ses­sa ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä.

Ak­ku, toi­min­ta­sä­de ja ener­gi­a­te­hok­kuus

Le­xus RZ-mal­lis­sa käy­te­tään li­tium-io­ni­ak­kua, joka koos­tuu 96 ken­nos­ta. Ko­ko­nais­ka­pa­si­teet­ti (brut­to) on 71,4 kW. Se si­jait­see ko­ko­nai­suu­des­saan mat­kus­ta­mon lat­ti­an ala­puo­lel­la ja se on in­teg­roi­tu osak­si alus­ta­ra­ken­net­ta.

Akun suun­nit­te­lus­sa Le­xu­sil­la on pit­kä­ko­ke­mus, ja eri­tyis­tä pai­no­ar­voa on an­net­tu akun omi­nai­suuk­sien säi­ly­mi­sel­le ajan saa­tos­sa. Suun­nit­te­lun läh­tö­koh­ta­na on ol­lut, et­tä akun al­ku­pe­räi­ses­tä va­raus­ky­vys­tä yli 90 % on käy­tet­tä­vis­sä vie­lä kym­me­nen käyt­tö­vuo­den jäl­keen.

Ak­kuun olen­nai­ses­ti liit­ty­vät suo­ri­tus­ky­ky­ar­vot jul­kis­te­taan ajo­neu­von tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä. WLTP-syk­lin mu­kai­ses­sa mit­tauk­ses­sa toi­min­ta­sä­teen odo­te­taan ole­van yli 400 km, sil­lä au­ton ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen odo­te­taan ole­van al­le 18 kWh/100 km.

Maa­il­man en­sim­mäi­nen Steer-by-Wire -oh­jaus – One Mo­ti­on Grip

Le­xu­sin RZ-mal­li on maa­il­man en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­mal­li, jo­hon tu­lee saa­ta­vil­le One Mo­ti­on Grip -oh­jaus.

Steer-by-Wire on mm. len­to­ko­neis­ta tut­tu tek­no­lo­gia, joka au­ton yh­tey­des­sä tar­koit­taa yk­sin­ker­tais­tet­tu­na sitä, et­tei oh­jauk­ses­sa ole pe­rin­teis­tä me­kaa­nis­ta yh­teyt­tä kul­jet­ta­jan ja oh­jaa­vien pyö­rien vä­lil­lä.

Lop­pu­tu­lok­se­na on no­pe­am­pi vas­te ja tar­kem­pi oh­jaus. Aja­mi­nen on myös vä­hä­e­lei­sem­pää esi­mer­kik­si epä­ta­sai­sil­la tien­pin­noil­la tai voi­mak­kaas­sa si­vu­tuu­les­sa.

Le­xus-suun­nit­te­lu­tii­mi on var­mis­ta­nut, et­tä jär­jes­tel­mä an­taa sekä tun­tu­maa et­tä vas­tet­ta kai­kis­sa ti­lan­teis­sa luo­den tii­viin yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­le.

Mi­kä­li jär­jes­tel­mää ruok­ki­va säh­kö­syöt­tö häi­riin­tyi­si, on jär­jes­tel­mäs­sä lu­kui­sia va­ra­toi­min­to­ja ot­ta­maan ti­lan­ne tur­val­li­ses­ti hal­tuun­sa.

Va­lin­nais­va­rus­tei­ses­sa One Mo­ti­on Grip -jär­jes­tel­mäs­sä pe­rin­tei­nen oh­jaus­pyö­rä on kor­vat­tu uu­den­lai­sel­la oh­jai­mel­la. Uu­si tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa uu­den­lai­sen ta­van oh­ja­ta, sil­lä vain 150 as­teen kään­nös oh­jai­mes­ta riit­tää kään­tä­mään pyö­rät lai­das­ta lai­taan.

Le­xu­sin Ta­ku­mi-kul­jet­ta­jat ovat ke­hit­tä­neet oh­jai­men lu­kuis­ten tes­ti­jak­so­jen yh­tey­des­sä toi­mi­maan täy­del­li­ses­ti osa­na ajo­ko­ke­mus­ta.

Oh­jai­men muo­toi­lun an­si­os­ta kul­jet­ta­jal­la on vie­lä­kin pa­rem­pi nä­ky­mä niin mit­ta­ris­toon kuin edes­sä au­ke­a­vaan tie­hen. Tämä on Ta­zu­na-kon­sep­tin mu­kai­sen oh­jaa­mon seu­raa­va as­kel, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa kes­kit­ty­mään olen­nai­seen.

Si­sä­de­sign ja Ta­zu­na-kon­sep­ti

RZ-mal­lin oh­jaa­mo on Ta­zu­na-kon­sep­tin seu­raa­va ke­hi­ty­sas­kel. Ta­zu­na on ja­pa­nin­kie­li­nen sana, joka tar­koit­taa rat­sas­ta­jan yh­teyt­tä he­vo­seen­sa.

Sa­man­lai­sen luot­ta­muk­sen ja yh­tey­den ta­kaa­mi­sek­si oh­jaus­pyö­rän, mit­ta­rei­den ja tar­vit­ta­vien sää­ti­mien si­joit­ta­mi­seen on käy­tet­ty eri­tyis­tä tark­kuut­ta Ta­zu­na-fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti. One Mo­ti­on Grip -oh­jaus oh­jai­mi­neen vie kon­sep­tin vie­lä as­ke­leen pi­dem­mäl­le.

Mit­ta­ris­ton, HUD-näy­tön sekä suu­ren, 14-tuu­mai­sen me­di­a­kes­kuk­sen näy­tön op­ti­moi­tu si­joit­te­lu yh­des­sä ma­ta­lan ko­je­lau­dan kans­sa an­taa kul­jet­ta­jal­le eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den eteen­päin.

Lexus

Täys­säh­köis­tä voi­ma­lin­jaa ko­ros­te­taan puh­taan mi­ni­ma­lis­til­la lin­joil­la, jois­sa käy­te­tään to­tut­tua vä­hem­män kom­po­nent­te­ja ja ko­ris­te­lua tin­ki­mät­tä kui­ten­kaan vä­hää­kään erit­täin kor­ke­a­laa­tuis­ten ma­te­ri­aa­lien käy­tös­tä.

Koko mat­kus­ta­mo on suun­ni­tel­tu valo ja ava­ruus mie­les­sä. Sitä ko­ros­te­taan va­lais­tuk­sel­la, jon­ka vä­re­jä voi sää­tää hy­vin va­paas­ti.

Le­xus on luo­nut myös uu­den­lai­sen va­lais­tus­te­hos­teen, In-ein, joka tuot­taa eri­lai­sia va­lon ja var­jon leik­ke­jä ovi­pa­nee­lei­hin.

Edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa pal­ve­le­maan ih­mi­siä

Le­xuk­sen Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suus ha­lu­aa saa­da ih­mi­set tun­te­maan olon­sa ter­ve­tul­leik­si ja hem­mo­tel­luik­si. Täs­sä aut­taa kak­si en­sim­mäis­tä ker­taa Le­xuk­ses­sa näh­tä­vää va­rus­tet­ta.

Läm­pöä eris­tä­vä, him­men­net­tä­vä pa­no­raa­ma­kat­to on va­lin­nai­nen va­rus­te RZ-mal­liin. Sen la­sin ul­ko­pin­noi­te hei­jas­taa inf­ra­pu­na­sä­tei­lyä ja eris­tää läm­pöä myös kyl­mil­lä ke­leil­lä.

Ka­tos­sa on myös säh­köi­nen tum­men­nus­toi­min­to, mikä tum­men­taa la­sin na­pin pai­nal­luk­sel­la niin ha­lut­ta­es­sa. Pa­no­raa­ma­ka­ton edis­tyk­sel­li­nen tek­niik­ka aut­taa vä­hen­tä­mään il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen te­hon­tar­vet­ta sekä pe­rin­tei­sen ver­ho­me­ka­nis­min puut­tu­mi­nen sääs­tää pai­noa.

Toi­nen uu­si va­rus­te on kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan sä­tei­ly­läm­mit­ti­met. Ko­je­lau­dan ala­o­sas­sa si­jait­se­vat läm­mit­ti­met toi­mi­vat yh­des­sä is­tuin­läm­mit­ti­mien sekä oh­jaus­pyö­rän läm­mit­ti­men kans­sa tuot­ta­en no­pe­as­ti läm­pi­män tun­teen. Ku­ten pa­no­raa­ma­kat­to­kin, pie­nen­tä­vät läm­mit­ti­met ko­ko­nai­se­ner­gi­an­ku­lu­tus­ta.

Mul­ti­me­dia

Uu­des­sa Le­xus RZ-mal­lis­sa käy­te­tään uut­ta Le­xus Link -mul­ti­me­dia-alus­taa, joka on no­pea, in­tui­tii­vi­nen käyt­tää ja si­säl­tää mo­nia uu­sia omi­nai­suuk­sia yh­dis­tet­tä­vyy­teen, mat­ko­jen suun­nit­te­luun sekä ajo­nai­kai­seen in­for­maa­ti­oon.

Le­xus NX-mal­lis­sa en­sim­mäis­tä ker­taa näh­ty jär­jes­tel­mä si­säl­tää pil­vi­poh­jai­sen na­vi­goin­nin, joka on ai­na ajan ta­sal­la pait­si it­se kar­tan myös lii­ken­ne­ta­pah­tu­mien osal­ta. Pu­heen­tun­nis­tus ym­mär­tää ja osaa vas­ta­ta kes­kus­te­lu­hen­ki­siin pyyn­töi­hin en­tis­ten va­ki­o­muo­tois­ten ko­men­to­jen si­jaan.

Uu­si “Hei Le­xus”-avus­tin toi­mii myös ää­ni­oh­jat­tu­ja ja äly­pu­he­li­mien in­teg­roin­ti­mah­dol­li­suus Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la on va­ki­o­na. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös jat­ku­va­toi­mi­set OTA-päi­vi­tyk­set hel­pot­ta­mas­sa au­ton jo­ka­päi­väis­tä käyt­töä.

Tur­val­li­suus- ja avus­tin­jär­jes­tel­mät

RZ-mal­lis­sa hyö­dyn­ne­tään Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem+ -jär­jes­tel­män vii­mei­sin­tä ver­si­o­ta lu­kui­si­ne eri toi­min­toi­neen. Uu­sia omi­nai­suuk­sia ovat mm. Pro­ac­ti­ve Dri­ving As­sist -jär­jes­tel­mä, joka tark­kai­lee kul­jet­ta­jan käyt­täy­ty­mis­tä tun­nis­taak­seen vä­sy­myk­sen tai alen­tu­neen tark­kaa­vai­suus­ta­son. Jär­jes­tel­mä vai­kut­taa tar­vit­ta­es­sa oh­jauk­seen.

Au­tos­sa on myös käy­tös­sä Le­xuk­sen e-Latch-sal­pa­me­ka­nis­mi, joka mah­dol­lis­taa oven avaa­mi­sen ke­vy­el­lä na­pin­pai­nal­luk­sel­la. Sen toi­min­ta on yh­tey­des­sä ajo­neu­von BSM-kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mään.

Safe Exit As­sist -jär­jes­tel­mä osaa sen an­si­os­ta es­tää oven avaa­mi­sen, mi­kä­li ha­vai­taan ta­kaa lä­hes­ty­vä ajo­neu­vo tai pol­ku­pyö­räi­li­jä. Maa­il­man en­sim­mäi­sen täl­lai­sen tur­va­jär­jes­tel­män odo­te­taan vä­hen­tä­vän 95 % on­net­to­muuk­sis­ta, jot­ka ai­heu­tu­vat oven avaa­mi­ses­ta.

Saa­ta­vil­la on myös di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li, joka ta­kaa kul­jet­ta­jal­le es­teet­tö­män nä­ky­män au­ton taak­se, mi­kä­li ta­va­ra­ti­la on las­tat­tu kat­toon as­ti.

Pian Suo­mes­sa

Täy­sin uu­si Le­xus RZ 450e saa­puu Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2022.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Polestar 3 teki uuden Guinnessin maail­ma­nen­nä­tyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU