Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Lexusin täysin uuteen, erityisesti sähköautoille suunnatulle alusta­ra­ken­teelle luotuun SUV-malliin tulee saataville myös One Motion Grip -ohjaus – maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva Steer-by-Wire -ohjaus.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus RZ 450e on täy­sin uu­si täys­säh­köi­nen SUV-mal­li. Sa­mal­la se on en­sim­mäi­nen Le­xus, joka on alus­ta läh­tien suun­ni­tel­tu ni­me­no­maan täys­säh­köi­sek­si.

Keu­lan de­sign ko­ros­taa sel­ke­äs­ti RZ-mal­lin täys­säh­köi­syyt­tä. Kos­ka keu­lal­la ei ole polt­to­moot­to­ria, ko­ne­pel­ti on to­tut­tua alem­pa­na, ei­kä il­ma­not­to­auk­ko­ja tar­vi­ta ai­em­paan ta­paan.

Le­xu­sil­le tun­nuk­se­no­mai­nen etu­sä­leik­kö on ol­lut olen­nai­nen osa Le­xus-mal­le­ja vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ajan. Sii­tä tut­tua muo­toa on ke­hi­tet­ty edel­leen koko au­ton kat­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Lop­pu­tu­los kruu­na­taan keu­lan kau­niil­la vä­ri­maa­il­mal­la, jota voi­daan en­ti­ses­tään te­hos­taa va­lit­se­mal­la au­ton ul­ko­vä­rik­si bi-tone-tyyp­pi­nen kak­sois­vä­ri. Täl­löin ka­ton väri jat­kuu ai­na ko­ne­pel­tiin as­ti.

Myös ää­rim­mäi­sen ma­ta­lat ajo­va­lo­yk­si­köt on suun­ni­tel­tu työ­tun­te­ja sääs­tä­mät­tä ko­ros­ta­maan keu­lan muo­toa, ja nii­den päi­vä­a­jo­va­lois­ta löy­tyy Le­xuk­sen tut­tu L-muo­to.

Voi­ma­kas si­vup­ro­fii­li

Te­rä­vän keu­lan te­hoa ja lii­ket­tä ku­vaa­va muo­to jat­kuu peh­me­än sol­ju­val­la ta­val­la koh­ti pe­rää an­ta­en esi­ma­kua au­ton SUV-omi­nai­suuk­sis­ta - mit­ta­vis­ta si­sä­ti­lois­ta ja voi­mak­kais­ta ky­vyis­tä.

Pit­kä, 2 850 mm ak­se­li­vä­li tuo oman maus­teen­sa muo­toi­luun ko­ros­ta­en au­ton ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä ja eri­no­mais­ta pai­no­ja­kau­maa. Pyö­rät, joko 18” tai 20” van­ne­kool­la si­jait­se­vat mah­dol­li­sim­man lä­hel­lä ko­rin kul­mia.

Pe­rän ul­ko­nä­kö il­men­tää mo­der­nia huip­pu­tek­no­lo­gi­aa. Koko pe­rän le­vyi­nen ta­ka­va­lo­yk­sik­kö erot­taa lä­hes mi­ni­ma­lis­mia to­teut­ta­vat ylä- ja ala­o­sat toi­sis­taan al­le­vii­va­ten yk­sin­ker­tai­suut­ta ja tark­kuut­ta.

Pa­ras ajo­ko­ke­mus – Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re

Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re koos­tuu kol­mes­ta osa-alu­ees­ta: var­muus, kont­rol­li ja mu­ka­vuus kai­kis­sa olo­suh­teis­sa ja ti­lan­teis­sa. Tä­hän täys­säh­köi­syys tuo oman, hy­vän li­sän­sä oh­jauk­sel­le, ku­ten no­pe­an vas­teen ja kor­ke­an tark­kuu­den.

Pää­in­si­nöö­ri Ta­kas­hi Wa­ta­na­be käyt­ti kon­sep­ti­au­to­jen suun­nit­te­lus­sa läh­tö­koh­ta­na yh­tä sa­naa: luon­nol­li­nen.

DI­RECT4-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män hyö­dyn­tä­mi­nen oh­jauk­ses­sa on yk­si osa tätä yh­des­sä eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den ja lois­ta­van oh­jaus­vas­teen kans­sa.

Eri­tyi­nen alus­ta­ra­ken­ne

Pe­rus­ta­na niin Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajo­ko­ke­muk­sel­le kuin kai­kel­le muul­le­kin huip­pu­vii­meis­tel­lyl­le osa-alu­eel­le uu­des­sa RZ-mal­lis­sa toi­mii uu­si e-TNGA-alus­ta­ra­ken­ne.

Se op­ti­moi täys­säh­kö­au­ton ti­lan­käy­tön, mas­san oi­ke­an si­joit­tu­mi­sen ja ko­rin jäyk­kyy­den. Kaik­ki nämä vai­kut­ta­vat po­si­tii­vi­ses­ti kul­jet­ta­jan ajo­ko­ke­muk­seen ja kaik­kien mu­ka­vuu­teen.

Suur­lu­juus­ma­te­ri­aa­le­ja isos­sa mit­ta­kaa­vas­sa hyö­dyn­tä­vä alus­ta­ra­ken­ne in­teg­roi kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun osak­si alus­taa si­jai­ten mat­kus­ta­mon al­la. Tämä yh­des­sä eri­tyis­ten lii­tos­tek­nii­koi­den ja ma­te­ri­aa­li­va­lin­to­jen kans­sa var­mis­taa sekä ko­rin ke­vey­den et­tä eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det.

Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty myös ää­niin ja vä­räh­te­lyi­hin. Ne pi­de­tään pois mat­kus­ta­mos­ta eri ta­voin: py­ri­tään es­tä­mään nii­den syn­ty­mis­tä, py­ri­tään es­tä­mään nii­den pää­syä mat­kus­ta­moon ja eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty me­lun ja vä­ri­nöi­den vai­ku­tuk­seen ta­ka­pen­kin alu­eel­la.

Le­xus e-Ax­le

Uu­des­sa RZ-mal­lis­sa käy­te­tään Le­xuk­sen e-Ax­le-ak­se­lis­to­ja. Kom­pak­ti, mo­du­laa­ri­nen ra­ken­ne koos­tuu moot­to­ris­ta, alen­nus­vaih­tees­ta ja oh­jain­lait­tees­ta si­jai­ten ve­tä­vien pyö­rien vä­lis­sä.

RZ-mal­lis­sa sekä etu- et­tä taka-ak­se­leil­la käy­te­tään tätä ra­ken­net­ta, ja DI­RECT4-ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä käyt­tää nii­tä tar­kas­ti kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Etu­moot­to­rin teho on 150 kW ja ta­ka­moot­to­rin vas­taa­vas­ti 80 kW.

DI­RECT4 -ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä

Uu­si RZ on en­sim­mäi­nen tuo­tan­to­mal­li, jos­sa DI­RECT4-ne­li­ve­don hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä oh­jaa etu- ja ta­ka­säh­kö­moot­to­ria.

Eksk­lu­sii­vi­nen, Le­xuk­sen luo­ma tek­no­lo­gia on huip­pu­ä­ly­käs jär­jes­tel­mä, joka var­mis­taa jat­ku­vas­ti täy­del­li­sen ve­to­suh­teen eri pyö­rien vä­lil­lä.

Lop­pu­tu­lok­se­na on stres­si­tön ja vai­kut­ta­van voi­ma­kas ajo­ko­ke­mus, joka en­ti­ses­tään vah­vis­taa in­tui­tii­vi­sel­la toi­min­nal­laan kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lis­tä suh­det­ta.

DI­RECT4-jär­jes­tel­män oh­jain­lai­te käyt­tää lu­kui­sia eri ar­vo­ja toi­min­tan­sa oh­jaa­mi­seen, näis­tä tär­keim­pi­nä mm. ajo­no­peut­ta, oh­jauk­sen kään­tö­kul­maa sekä ko­rin kiih­ty­vyyk­siä. Lop­pu­tu­lok­se­na on tar­kas­ti ja no­pe­as­ti toi­mi­va jär­jes­tel­mä. Vään­tö­mo­men­tin oh­jaus on to­del­la no­pea - nol­las­ta mak­si­miin tai mak­si­mis­ta nol­laan ta­pah­tuu mil­li­se­kun­neis­sa, no­pe­am­min kuin mis­sään me­kaa­ni­ses­sa ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä.

Ak­ku, toi­min­ta­sä­de ja ener­gi­a­te­hok­kuus

Le­xus RZ-mal­lis­sa käy­te­tään li­tium-io­ni­ak­kua, joka koos­tuu 96 ken­nos­ta. Ko­ko­nais­ka­pa­si­teet­ti (brut­to) on 71,4 kW. Se si­jait­see ko­ko­nai­suu­des­saan mat­kus­ta­mon lat­ti­an ala­puo­lel­la ja se on in­teg­roi­tu osak­si alus­ta­ra­ken­net­ta.

Akun suun­nit­te­lus­sa Le­xu­sil­la on pit­kä­ko­ke­mus, ja eri­tyis­tä pai­no­ar­voa on an­net­tu akun omi­nai­suuk­sien säi­ly­mi­sel­le ajan saa­tos­sa. Suun­nit­te­lun läh­tö­koh­ta­na on ol­lut, et­tä akun al­ku­pe­räi­ses­tä va­raus­ky­vys­tä yli 90 % on käy­tet­tä­vis­sä vie­lä kym­me­nen käyt­tö­vuo­den jäl­keen.

Ak­kuun olen­nai­ses­ti liit­ty­vät suo­ri­tus­ky­ky­ar­vot jul­kis­te­taan ajo­neu­von tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä. WLTP-syk­lin mu­kai­ses­sa mit­tauk­ses­sa toi­min­ta­sä­teen odo­te­taan ole­van yli 400 km, sil­lä au­ton ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen odo­te­taan ole­van al­le 18 kWh/100 km.

Maa­il­man en­sim­mäi­nen Steer-by-Wire -oh­jaus – One Mo­ti­on Grip

Le­xu­sin RZ-mal­li on maa­il­man en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­to­mal­li, jo­hon tu­lee saa­ta­vil­le One Mo­ti­on Grip -oh­jaus.

Steer-by-Wire on mm. len­to­ko­neis­ta tut­tu tek­no­lo­gia, joka au­ton yh­tey­des­sä tar­koit­taa yk­sin­ker­tais­tet­tu­na sitä, et­tei oh­jauk­ses­sa ole pe­rin­teis­tä me­kaa­nis­ta yh­teyt­tä kul­jet­ta­jan ja oh­jaa­vien pyö­rien vä­lil­lä.

Lop­pu­tu­lok­se­na on no­pe­am­pi vas­te ja tar­kem­pi oh­jaus. Aja­mi­nen on myös vä­hä­e­lei­sem­pää esi­mer­kik­si epä­ta­sai­sil­la tien­pin­noil­la tai voi­mak­kaas­sa si­vu­tuu­les­sa.

Le­xus-suun­nit­te­lu­tii­mi on var­mis­ta­nut, et­tä jär­jes­tel­mä an­taa sekä tun­tu­maa et­tä vas­tet­ta kai­kis­sa ti­lan­teis­sa luo­den tii­viin yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­le.

Mi­kä­li jär­jes­tel­mää ruok­ki­va säh­kö­syöt­tö häi­riin­tyi­si, on jär­jes­tel­mäs­sä lu­kui­sia va­ra­toi­min­to­ja ot­ta­maan ti­lan­ne tur­val­li­ses­ti hal­tuun­sa.

Va­lin­nais­va­rus­tei­ses­sa One Mo­ti­on Grip -jär­jes­tel­mäs­sä pe­rin­tei­nen oh­jaus­pyö­rä on kor­vat­tu uu­den­lai­sel­la oh­jai­mel­la. Uu­si tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa uu­den­lai­sen ta­van oh­ja­ta, sil­lä vain 150 as­teen kään­nös oh­jai­mes­ta riit­tää kään­tä­mään pyö­rät lai­das­ta lai­taan.

Le­xu­sin Ta­ku­mi-kul­jet­ta­jat ovat ke­hit­tä­neet oh­jai­men lu­kuis­ten tes­ti­jak­so­jen yh­tey­des­sä toi­mi­maan täy­del­li­ses­ti osa­na ajo­ko­ke­mus­ta.

Oh­jai­men muo­toi­lun an­si­os­ta kul­jet­ta­jal­la on vie­lä­kin pa­rem­pi nä­ky­mä niin mit­ta­ris­toon kuin edes­sä au­ke­a­vaan tie­hen. Tämä on Ta­zu­na-kon­sep­tin mu­kai­sen oh­jaa­mon seu­raa­va as­kel, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa kes­kit­ty­mään olen­nai­seen.

Si­sä­de­sign ja Ta­zu­na-kon­sep­ti

RZ-mal­lin oh­jaa­mo on Ta­zu­na-kon­sep­tin seu­raa­va ke­hi­ty­sas­kel. Ta­zu­na on ja­pa­nin­kie­li­nen sana, joka tar­koit­taa rat­sas­ta­jan yh­teyt­tä he­vo­seen­sa.

Sa­man­lai­sen luot­ta­muk­sen ja yh­tey­den ta­kaa­mi­sek­si oh­jaus­pyö­rän, mit­ta­rei­den ja tar­vit­ta­vien sää­ti­mien si­joit­ta­mi­seen on käy­tet­ty eri­tyis­tä tark­kuut­ta Ta­zu­na-fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti. One Mo­ti­on Grip -oh­jaus oh­jai­mi­neen vie kon­sep­tin vie­lä as­ke­leen pi­dem­mäl­le.

Mit­ta­ris­ton, HUD-näy­tön sekä suu­ren, 14-tuu­mai­sen me­di­a­kes­kuk­sen näy­tön op­ti­moi­tu si­joit­te­lu yh­des­sä ma­ta­lan ko­je­lau­dan kans­sa an­taa kul­jet­ta­jal­le eri­no­mai­sen nä­ky­vyy­den eteen­päin.

Lexus

Täys­säh­köis­tä voi­ma­lin­jaa ko­ros­te­taan puh­taan mi­ni­ma­lis­til­la lin­joil­la, jois­sa käy­te­tään to­tut­tua vä­hem­män kom­po­nent­te­ja ja ko­ris­te­lua tin­ki­mät­tä kui­ten­kaan vä­hää­kään erit­täin kor­ke­a­laa­tuis­ten ma­te­ri­aa­lien käy­tös­tä.

Koko mat­kus­ta­mo on suun­ni­tel­tu valo ja ava­ruus mie­les­sä. Sitä ko­ros­te­taan va­lais­tuk­sel­la, jon­ka vä­re­jä voi sää­tää hy­vin va­paas­ti.

Le­xus on luo­nut myös uu­den­lai­sen va­lais­tus­te­hos­teen, In-ein, joka tuot­taa eri­lai­sia va­lon ja var­jon leik­ke­jä ovi­pa­nee­lei­hin.

Edis­tyk­sel­lis­tä tek­no­lo­gi­aa pal­ve­le­maan ih­mi­siä

Le­xuk­sen Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suus ha­lu­aa saa­da ih­mi­set tun­te­maan olon­sa ter­ve­tul­leik­si ja hem­mo­tel­luik­si. Täs­sä aut­taa kak­si en­sim­mäis­tä ker­taa Le­xuk­ses­sa näh­tä­vää va­rus­tet­ta.

Läm­pöä eris­tä­vä, him­men­net­tä­vä pa­no­raa­ma­kat­to on va­lin­nai­nen va­rus­te RZ-mal­liin. Sen la­sin ul­ko­pin­noi­te hei­jas­taa inf­ra­pu­na­sä­tei­lyä ja eris­tää läm­pöä myös kyl­mil­lä ke­leil­lä.

Ka­tos­sa on myös säh­köi­nen tum­men­nus­toi­min­to, mikä tum­men­taa la­sin na­pin pai­nal­luk­sel­la niin ha­lut­ta­es­sa. Pa­no­raa­ma­ka­ton edis­tyk­sel­li­nen tek­niik­ka aut­taa vä­hen­tä­mään il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen te­hon­tar­vet­ta sekä pe­rin­tei­sen ver­ho­me­ka­nis­min puut­tu­mi­nen sääs­tää pai­noa.

Toi­nen uu­si va­rus­te on kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan sä­tei­ly­läm­mit­ti­met. Ko­je­lau­dan ala­o­sas­sa si­jait­se­vat läm­mit­ti­met toi­mi­vat yh­des­sä is­tuin­läm­mit­ti­mien sekä oh­jaus­pyö­rän läm­mit­ti­men kans­sa tuot­ta­en no­pe­as­ti läm­pi­män tun­teen. Ku­ten pa­no­raa­ma­kat­to­kin, pie­nen­tä­vät läm­mit­ti­met ko­ko­nai­se­ner­gi­an­ku­lu­tus­ta.

Mul­ti­me­dia

Uu­des­sa Le­xus RZ-mal­lis­sa käy­te­tään uut­ta Le­xus Link -mul­ti­me­dia-alus­taa, joka on no­pea, in­tui­tii­vi­nen käyt­tää ja si­säl­tää mo­nia uu­sia omi­nai­suuk­sia yh­dis­tet­tä­vyy­teen, mat­ko­jen suun­nit­te­luun sekä ajo­nai­kai­seen in­for­maa­ti­oon.

Le­xus NX-mal­lis­sa en­sim­mäis­tä ker­taa näh­ty jär­jes­tel­mä si­säl­tää pil­vi­poh­jai­sen na­vi­goin­nin, joka on ai­na ajan ta­sal­la pait­si it­se kar­tan myös lii­ken­ne­ta­pah­tu­mien osal­ta. Pu­heen­tun­nis­tus ym­mär­tää ja osaa vas­ta­ta kes­kus­te­lu­hen­ki­siin pyyn­töi­hin en­tis­ten va­ki­o­muo­tois­ten ko­men­to­jen si­jaan.

Uu­si “Hei Le­xus”-avus­tin toi­mii myös ää­ni­oh­jat­tu­ja ja äly­pu­he­li­mien in­teg­roin­ti­mah­dol­li­suus Ap­p­le CarP­la­yn tai And­roid Au­ton avul­la on va­ki­o­na. Jär­jes­tel­mäs­sä on myös jat­ku­va­toi­mi­set OTA-päi­vi­tyk­set hel­pot­ta­mas­sa au­ton jo­ka­päi­väis­tä käyt­töä.

Tur­val­li­suus- ja avus­tin­jär­jes­tel­mät

RZ-mal­lis­sa hyö­dyn­ne­tään Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem+ -jär­jes­tel­män vii­mei­sin­tä ver­si­o­ta lu­kui­si­ne eri toi­min­toi­neen. Uu­sia omi­nai­suuk­sia ovat mm. Pro­ac­ti­ve Dri­ving As­sist -jär­jes­tel­mä, joka tark­kai­lee kul­jet­ta­jan käyt­täy­ty­mis­tä tun­nis­taak­seen vä­sy­myk­sen tai alen­tu­neen tark­kaa­vai­suus­ta­son. Jär­jes­tel­mä vai­kut­taa tar­vit­ta­es­sa oh­jauk­seen.

Au­tos­sa on myös käy­tös­sä Le­xuk­sen e-Latch-sal­pa­me­ka­nis­mi, joka mah­dol­lis­taa oven avaa­mi­sen ke­vy­el­lä na­pin­pai­nal­luk­sel­la. Sen toi­min­ta on yh­tey­des­sä ajo­neu­von BSM-kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mään.

Safe Exit As­sist -jär­jes­tel­mä osaa sen an­si­os­ta es­tää oven avaa­mi­sen, mi­kä­li ha­vai­taan ta­kaa lä­hes­ty­vä ajo­neu­vo tai pol­ku­pyö­räi­li­jä. Maa­il­man en­sim­mäi­sen täl­lai­sen tur­va­jär­jes­tel­män odo­te­taan vä­hen­tä­vän 95 % on­net­to­muuk­sis­ta, jot­ka ai­heu­tu­vat oven avaa­mi­ses­ta.

Saa­ta­vil­la on myös di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li, joka ta­kaa kul­jet­ta­jal­le es­teet­tö­män nä­ky­män au­ton taak­se, mi­kä­li ta­va­ra­ti­la on las­tat­tu kat­toon as­ti.

Pian Suo­mes­sa

Täy­sin uu­si Le­xus RZ 450e saa­puu Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2022.

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN