Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.
Lexus
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Lexusin täysin uuteen, erityisesti sähköautoille suunnatulle alustarakenteelle luotuun SUV-malliin tulee saataville myös One Motion Grip -ohjaus – maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva Steer-by-Wire -ohjaus.
Lexus RZ 450e on täysin uusi täyssähköinen SUV-malli. Samalla se on ensimmäinen Lexus, joka on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan täyssähköiseksi.
Keulan design korostaa selkeästi RZ-mallin täyssähköisyyttä. Koska keulalla ei ole polttomoottoria, konepelti on totuttua alempana, eikä ilmanottoaukkoja tarvita aiempaan tapaan.
Lexusille tunnuksenomainen etusäleikkö on ollut olennainen osa Lexus-malleja viimeisen vuosikymmenen ajan. Siitä tuttua muotoa on kehitetty edelleen koko auton kattavaksi kokonaisuudeksi.
Lopputulos kruunataan keulan kauniilla värimaailmalla, jota voidaan entisestään tehostaa valitsemalla auton ulkoväriksi bi-tone-tyyppinen kaksoisväri. Tällöin katon väri jatkuu aina konepeltiin asti.
Myös äärimmäisen matalat ajovaloyksiköt on suunniteltu työtunteja säästämättä korostamaan keulan muotoa, ja niiden päiväajovaloista löytyy Lexuksen tuttu L-muoto.
Voimakas sivuprofiili
Terävän keulan tehoa ja liikettä kuvaava muoto jatkuu pehmeän soljuvalla tavalla kohti perää antaen esimakua auton SUV-ominaisuuksista - mittavista sisätiloista ja voimakkaista kyvyistä.
Pitkä, 2 850 mm akseliväli tuo oman mausteensa muotoiluun korostaen auton matalaa painopistettä ja erinomaista painojakaumaa. Pyörät, joko 18” tai 20” vannekoolla sijaitsevat mahdollisimman lähellä korin kulmia.
Perän ulkonäkö ilmentää modernia huipputeknologiaa. Koko perän levyinen takavaloyksikkö erottaa lähes minimalismia toteuttavat ylä- ja alaosat toisistaan alleviivaten yksinkertaisuutta ja tarkkuutta.
Paras ajokokemus – Lexus Driving Signature
Lexus Driving Signature koostuu kolmesta osa-alueesta: varmuus, kontrolli ja mukavuus kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa. Tähän täyssähköisyys tuo oman, hyvän lisänsä ohjaukselle, kuten nopean vasteen ja korkean tarkkuuden.
Pääinsinööri Takashi Watanabe käytti konseptiautojen suunnittelussa lähtökohtana yhtä sanaa: luonnollinen.
DIRECT4-nelivetojärjestelmän hyödyntäminen ohjauksessa on yksi osa tätä yhdessä erinomaisen näkyvyyden ja loistavan ohjausvasteen kanssa.
Erityinen alustarakenne
Perustana niin Lexus Driving Signature -ajokokemukselle kuin kaikelle muullekin huippuviimeistellylle osa-alueelle uudessa RZ-mallissa toimii uusi e-TNGA-alustarakenne.
Se optimoi täyssähköauton tilankäytön, massan oikean sijoittumisen ja korin jäykkyyden. Kaikki nämä vaikuttavat positiivisesti kuljettajan ajokokemukseen ja kaikkien mukavuuteen.
Suurlujuusmateriaaleja isossa mittakaavassa hyödyntävä alustarakenne integroi korkeajänniteakun osaksi alustaa sijaiten matkustamon alla. Tämä yhdessä erityisten liitostekniikoiden ja materiaalivalintojen kanssa varmistaa sekä korin keveyden että erinomaiset ajo-ominaisuudet.
Erityistä huomiota on kiinnitetty myös ääniin ja värähtelyihin. Ne pidetään pois matkustamosta eri tavoin: pyritään estämään niiden syntymistä, pyritään estämään niiden pääsyä matkustamoon ja erityistä huomiota on kiinnitetty melun ja värinöiden vaikutukseen takapenkin alueella.
Lexus e-Axle
Uudessa RZ-mallissa käytetään Lexuksen e-Axle-akselistoja. Kompakti, modulaarinen rakenne koostuu moottorista, alennusvaihteesta ja ohjainlaitteesta sijaiten vetävien pyörien välissä.
RZ-mallissa sekä etu- että taka-akseleilla käytetään tätä rakennetta, ja DIRECT4-nelivedon hallintajärjestelmä käyttää niitä tarkasti kaikissa tilanteissa. Etumoottorin teho on 150 kW ja takamoottorin vastaavasti 80 kW.
DIRECT4 -nelivedon hallintajärjestelmä
Uusi RZ on ensimmäinen tuotantomalli, jossa DIRECT4-nelivedon hallintajärjestelmä ohjaa etu- ja takasähkömoottoria.
Eksklusiivinen, Lexuksen luoma teknologia on huippuälykäs järjestelmä, joka varmistaa jatkuvasti täydellisen vetosuhteen eri pyörien välillä.
Lopputuloksena on stressitön ja vaikuttavan voimakas ajokokemus, joka entisestään vahvistaa intuitiivisella toiminnallaan kuljettajan ja auton välistä suhdetta.
DIRECT4-järjestelmän ohjainlaite käyttää lukuisia eri arvoja toimintansa ohjaamiseen, näistä tärkeimpinä mm. ajonopeutta, ohjauksen kääntökulmaa sekä korin kiihtyvyyksiä. Lopputuloksena on tarkasti ja nopeasti toimiva järjestelmä. Vääntömomentin ohjaus on todella nopea - nollasta maksimiin tai maksimista nollaan tapahtuu millisekunneissa, nopeammin kuin missään mekaanisessa nelivetojärjestelmässä.
Akku, toimintasäde ja energiatehokkuus
Lexus RZ-mallissa käytetään litium-ioniakkua, joka koostuu 96 kennosta. Kokonaiskapasiteetti (brutto) on 71,4 kW. Se sijaitsee kokonaisuudessaan matkustamon lattian alapuolella ja se on integroitu osaksi alustarakennetta.
Akun suunnittelussa Lexusilla on pitkäkokemus, ja erityistä painoarvoa on annettu akun ominaisuuksien säilymiselle ajan saatossa. Suunnittelun lähtökohtana on ollut, että akun alkuperäisestä varauskyvystä yli 90 % on käytettävissä vielä kymmenen käyttövuoden jälkeen.
Akkuun olennaisesti liittyvät suorituskykyarvot julkistetaan ajoneuvon tyyppihyväksynnällä. WLTP-syklin mukaisessa mittauksessa toimintasäteen odotetaan olevan yli 400 km, sillä auton energiankulutuksen odotetaan olevan alle 18 kWh/100 km.
Maailman ensimmäinen Steer-by-Wire -ohjaus – One Motion Grip
Lexusin RZ-malli on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, johon tulee saataville One Motion Grip -ohjaus.
Steer-by-Wire on mm. lentokoneista tuttu teknologia, joka auton yhteydessä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, ettei ohjauksessa ole perinteistä mekaanista yhteyttä kuljettajan ja ohjaavien pyörien välillä.
Lopputuloksena on nopeampi vaste ja tarkempi ohjaus. Ajaminen on myös vähäeleisempää esimerkiksi epätasaisilla tienpinnoilla tai voimakkaassa sivutuulessa.
Lexus-suunnittelutiimi on varmistanut, että järjestelmä antaa sekä tuntumaa että vastetta kaikissa tilanteissa luoden tiiviin yhteyden kuljettajan ja auton välille.
Mikäli järjestelmää ruokkiva sähkösyöttö häiriintyisi, on järjestelmässä lukuisia varatoimintoja ottamaan tilanne turvallisesti haltuunsa.
Valinnaisvarusteisessa One Motion Grip -järjestelmässä perinteinen ohjauspyörä on korvattu uudenlaisella ohjaimella. Uusi teknologia mahdollistaa uudenlaisen tavan ohjata, sillä vain 150 asteen käännös ohjaimesta riittää kääntämään pyörät laidasta laitaan.
Lexusin Takumi-kuljettajat ovat kehittäneet ohjaimen lukuisten testijaksojen yhteydessä toimimaan täydellisesti osana ajokokemusta.
Ohjaimen muotoilun ansiosta kuljettajalla on vieläkin parempi näkymä niin mittaristoon kuin edessä aukeavaan tiehen. Tämä on Tazuna-konseptin mukaisen ohjaamon seuraava askel, joka auttaa kuljettajaa keskittymään olennaiseen.
Sisädesign ja Tazuna-konsepti
RZ-mallin ohjaamo on Tazuna-konseptin seuraava kehitysaskel. Tazuna on japaninkielinen sana, joka tarkoittaa ratsastajan yhteyttä hevoseensa.
Samanlaisen luottamuksen ja yhteyden takaamiseksi ohjauspyörän, mittareiden ja tarvittavien säätimien sijoittamiseen on käytetty erityistä tarkkuutta Tazuna-filosofian mukaisesti. One Motion Grip -ohjaus ohjaimineen vie konseptin vielä askeleen pidemmälle.
Mittariston, HUD-näytön sekä suuren, 14-tuumaisen mediakeskuksen näytön optimoitu sijoittelu yhdessä matalan kojelaudan kanssa antaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden eteenpäin.
Lexus
Täyssähköistä voimalinjaa korostetaan puhtaan minimalistilla linjoilla, joissa käytetään totuttua vähemmän komponentteja ja koristelua tinkimättä kuitenkaan vähääkään erittäin korkealaatuisten materiaalien käytöstä.
Koko matkustamo on suunniteltu valo ja avaruus mielessä. Sitä korostetaan valaistuksella, jonka värejä voi säätää hyvin vapaasti.
Lexus on luonut myös uudenlaisen valaistustehosteen, In-ein, joka tuottaa erilaisia valon ja varjon leikkejä ovipaneeleihin.
Edistyksellistä teknologiaa palvelemaan ihmisiä
Lexuksen Omotenashi-vieraanvaraisuus haluaa saada ihmiset tuntemaan olonsa tervetulleiksi ja hemmotelluiksi. Tässä auttaa kaksi ensimmäistä kertaa Lexuksessa nähtävää varustetta.
Lämpöä eristävä, himmennettävä panoraamakatto on valinnainen varuste RZ-malliin. Sen lasin ulkopinnoite heijastaa infrapunasäteilyä ja eristää lämpöä myös kylmillä keleillä.
Katossa on myös sähköinen tummennustoiminto, mikä tummentaa lasin napin painalluksella niin haluttaessa. Panoraamakaton edistyksellinen tekniikka auttaa vähentämään ilmastoinnin ja lämmityksen tehontarvetta sekä perinteisen verhomekanismin puuttuminen säästää painoa.
Toinen uusi varuste on kuljettajan ja etumatkustajan säteilylämmittimet. Kojelaudan alaosassa sijaitsevat lämmittimet toimivat yhdessä istuinlämmittimien sekä ohjauspyörän lämmittimen kanssa tuottaen nopeasti lämpimän tunteen. Kuten panoraamakattokin, pienentävät lämmittimet kokonaisenergiankulutusta.
Multimedia
Uudessa Lexus RZ-mallissa käytetään uutta Lexus Link -multimedia-alustaa, joka on nopea, intuitiivinen käyttää ja sisältää monia uusia ominaisuuksia yhdistettävyyteen, matkojen suunnitteluun sekä ajonaikaiseen informaatioon.
Lexus NX-mallissa ensimmäistä kertaa nähty järjestelmä sisältää pilvipohjaisen navigoinnin, joka on aina ajan tasalla paitsi itse kartan myös liikennetapahtumien osalta. Puheentunnistus ymmärtää ja osaa vastata keskusteluhenkisiin pyyntöihin entisten vakiomuotoisten komentojen sijaan.
Uusi “Hei Lexus”-avustin toimii myös ääniohjattuja ja älypuhelimien integrointimahdollisuus Apple CarPlayn tai Android Auton avulla on vakiona. Järjestelmässä on myös jatkuvatoimiset OTA-päivitykset helpottamassa auton jokapäiväistä käyttöä.
Turvallisuus- ja avustinjärjestelmät
RZ-mallissa hyödynnetään Lexus Safety System+ -järjestelmän viimeisintä versiota lukuisine eri toimintoineen. Uusia ominaisuuksia ovat mm. Proactive Driving Assist -järjestelmä, joka tarkkailee kuljettajan käyttäytymistä tunnistaakseen väsymyksen tai alentuneen tarkkaavaisuustason. Järjestelmä vaikuttaa tarvittaessa ohjaukseen.
Autossa on myös käytössä Lexuksen e-Latch-salpamekanismi, joka mahdollistaa oven avaamisen kevyellä napinpainalluksella. Sen toiminta on yhteydessä ajoneuvon BSM-kuolleen kulman varoitusjärjestelmään.
Safe Exit Assist -järjestelmä osaa sen ansiosta estää oven avaamisen, mikäli havaitaan takaa lähestyvä ajoneuvo tai polkupyöräilijä. Maailman ensimmäisen tällaisen turvajärjestelmän odotetaan vähentävän 95 % onnettomuuksista, jotka aiheutuvat oven avaamisesta.
Saatavilla on myös digitaalinen taustapeili, joka takaa kuljettajalle esteettömän näkymän auton taakse, mikäli tavaratila on lastattu kattoon asti.
Pian Suomessa
Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.
Lexus-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL