Maserati MC20 kiihtyy nollasta sataan alle 2,9 sekunnissa.
Maserati MC20: Atrainmerkin uusin superauto kiihtyy 0-100 km/h alle 2,9 sekunnissa!
Maserati astuu uuteen aikakauteen MC20:n, merkin uusimman superauton merkeissä. Sen suorituskyky, urheilullisuus ja ylellisyys yhdistyvät ainutlaatuiseen Maserati-tyyliin. MC20 esiteltiin maailmalle Modenassa 9. syyskuuta.
Uuden superauton mallinimi MC20 (MC merkitsee yhtä kuin Maserati Corse ja numero 20 viittaa vuoteen 2020, ja mallin maailman ensi-iltaan ja sitä kautta aasinsiltana Maserati-brändin uuden aikakauden alkuun) on Maserati, jota ehdittiin odottaa. Se on auto, jolla on uskomaton aerodynaaminen hyötysuhde, joka kätkee sisäänsä urheilullisen sielun, onhan konetilassa uusi 630-hevosvoimainen Nettuno V6 -moottori, joka vääntää 730 Nm.
Nollasta sataan 2,9 sekuntia
Moottori mahdollistaa kiihtyvyyden 0-100 km/h alle 2,9 sekunnissa ja huippunopeuden yli 325 km /h. Nettuno- (Neptunus) moottori merkitsee Maseratin paluuta omien moottorien valmistamiseen yli 20 vuoden tauon jälkeen.
Mojovan 630 hv tehon ansiosta Maserati MC20:n teho-painosuhde on luokkansa paras: vain 2,33 kg/hv.
Maserati MC20 on erittäin kevyt, sillä sen omamassa on alle 1500 kg, ja lisäksi 630 hv tehon ansiosta mallin teho-painosuhde on luokkansa paras: vain 2,33 kg / hv. Tämä ennätys saavutetaan käyttämällä laadukkaita materiaaleja ja hyödyntämällä kaikkia hiilikuidun mahdollisuuksia ilman uhrauksia mukavuuden suhteen.
Tuplaturbo-V6
Maserati MC20 -superautot rakennetaan Viale Ciro Menotti -kadun varrella sijaitsevassa tehtaassa, jossa Maseratin malleja on valmistettu yli 80 vuoden ajan.
Nettuno on Maseratin historian uuden aikakauden ensimmäinen moottori. MC20:n tuplaturbo V6 on teknologinen helmi, jolle on jo myönnetty kansainvälinen patentti. Se tuo mukanaan MTC-teknologian (Maserati Twin Combustion), joka on uraauurtava palamisjärjestelmä.
Kaikkiaan tämä vallankumouksellinen projekti johti superautoon, joka edustaa italialaista huippuosaamista. Itse asiassa Maserati MC20 suunniteltiin Modenassa ja se rakennetaan Viale Ciro Menotti -kadun varrella sijaitsevassa tehtaassa, jossa Maseratin malleja on valmistettu yli 80 vuoden ajan.
Uusi tuotantolinja luotiin edellä mainittuihin tiloihin, joissa GranTurismo- ja GranCabrio-mallit koottiin marraskuuhun 2019 asti. Tehtaalla on myös uusi maalaamo, joka sisältää innovatiivisia, ympäristöystävällisiä tekniikoita. Nettuno-moottorit rakennetaan myös Modenassa, äskettäin perustetussa Maseratin moottorilaboratoriossa.
Maserati MC20 valmistettiin noin 24 kuukaudessa, ja mukana oli alusta alkaen innovatiivisessa lähestymistavassa joukko Maserati Innovation Lab -labran insinöörejä, Maserati Engine Labin teknisiä asiantuntijoita sekä Maserati Style Centren suunnittelijoita.
Ylöspäin nousevat ovet
Maserati Innovation Lab kehitti virtuaalisen ajoneuvodynamiikan kehitysjärjestelmän, joka sisältää yhden maailman edistyneimmistä dynaamisista simulaattoreista, ja se perustuu monimutkaiseen matemaattiseen malliin nimeltä Virtual Car.
Ylöspäin nousevat ovet ovat paitsi hämmästyttävän kauniit, myös käytännölliset, koska ne parantavat auton ergonomiaa ja koska ne mahdollistavat optimaalisen pääsyn matkustamoon ja sieltä pois.
Menetelmä mahdollisti 97-prosenttisesti dynaamisten testien suorittamisen, mikä puolestaan optimoi kehitysajat. Sen jälkeen MC20 hienosäädettiin parhaan Maserati-perinteen mukaisesti kattavissa testeissä radalla ja maantiellä, monenlaisissa käyttöolosuhteissa.
Maserati MC20:n suunnittelullisena pääteemana oli tuotemerkin historiallisen identiteetin säilyttäminen.
Ylöspäin nousevat ovet ovat paitsi hämmästyttävän kauniit, myös käytännölliset, koska ne parantavat auton ergonomiaa ja koska ne mahdollistavat optimaalisen pääsyn matkustamoon ja sieltä pois.
Aerodynamiikka suunniteltiin Dallaran tuulitunnelissa yli kahden tuhannen henkilötunnin ja yli tuhannen CFD (Computational Fluid Dynamics) -simulaation avulla, mikä mahdollisti aidon auto-taideteoksen luomisen. Tuloksena MC20:ssa on sulavat linjat ja pelkkä huomaamaton takaspoileri, joka parantaa maaefektiä heikentämättä MC20:n ulkoista kauneutta. Ilmanvastuskerroin on alle 0,38.
Maserati MC20 on suunniteltu mahdollistamaan coupé- ja avoautomallit sekä täyssähköisen käyttövoiman.
Kuljettajakeskeinen
Matkustamossa kuljettaja on aina keskeisessä asemassa, eikä mikään saa häiritä hänen urheilullista ajokokemustaan. Jokaisella komponentilla on oma tarkoituksensa, ja niistä jokainen on suunniteltu täysin kuljettajakeskeiseksi.
Matkustamossa kuljettaja on aina keskeisessä asemassa.
Maserati MC20:n ohjaamossa on yksinkertaisia muotoja ja hyvin vähän teräviä reunoja. 10-tuumaisia näyttöjä on kaksi: yksi mittaristoa ja toinen Maserati Multimedia Systemiä varten (MIA).
Yksinkertaisuus on myös hiilikuidulla päällystetyn keskikonsolin ideana, sillä siihen sisältyy vain muutama toiminto: langaton älypuhelimen lataus, ajotilavalitsin (GT, sadesää, Sport, ratakäyttö sekä lisäksi ESC Off, joka deaktivoi ajonhallinnan toiminnot). On myös mm. sähköikkunapainikkeet, multimediajärjestelmän katkaisimet sekä kätevä säilytyslokero käsinojan alla. Kaikki muut hallintalaitteet ovat ohjauspyörässä; käynnistyspainike sijaitsee ohjauspylvään vasemmalla puolella ja Launch-painike sen oikealla puolella.
Maserati MC20:n ohjaamossa on yksinkertaisia muotoja ja hyvin vähän teräviä reunoja. 10-tuumaisia näyttöjä on kaksi: yksi mittaristoa ja toinen Maserati Multimedia Systemiä varten (MIA).
Uusi Maserati MC20 liitetään aina Maserati Connect -ohjelmaan. Koko palveluvalikoima sisältää yhdistetyn navigoinnin, Alexan ja Wifi-hotspotin, ja niitä voidaan hallita myös Maserati Connect -älypuhelimen tai älykellosovelluksen kautta.
Lanseerausta varten Maseratilla kehitettiin kuusi uutta väriä MC20-mallia varten: Bianco Audace -valkoinen, Giallo Genio -keltainen, Rosso Vincente -punainen, Blu Infinito -sininen, Nero Enigma -musta sekä Grigio Mistero -arvoituksenharmaa.
Jokainen väreistä on suunniteltu yksinomaan Maserati MC20 -mallia varten, ja ne kaikki ovat vahva viittaus italialaiseen identiteettiin sekä Maserati-perinteisiin.
Tuotannon on tarkoitus käynnistyä vielä kuluvan vuoden lopulla, ja tilauksia otetaan jo vastaan.
TEKNISIÄ TIETOJA
Moottori
Tyyppi
V6 90° MTC, tuplaturbo
Iskutilavuus (cm3)
3000
Puristussuhde
11,0:1
Suurin teho
630 hv/7500 r/min
Suurin vääntö (Nm/r/min)
730 Nm/3000-5500 r/min
Sytytysjärjestelmä
MTC (Maserati Twin Combustion), kaksi sytytystulppaa per sylinteri
Polttoaineen syöttö
Suorasuihkutus
Ahtimet
Kaksi turboahdinta, elektroninen hukkaportti
Voitelujärjestelmä
Kuivasumppu
Nokka-akselit
Kaksi yläpuolista nokka-akselia, muuttuva venttiilien ajoitus
SUORITUSKYKY
0-100 km/h
alle 2,9 sekuntia
0-200 km/h
alle 8,8 sekuntia
Huippunopeus
yli 325 km/h
Jarrutusmatka 100-0 km/h
alle 33 m
POLTTOAINEEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT
Yhdistetty kulutus
11,6 l/100 km
CO2-päästöt
262 g/km
VAIHTEISTO
Vaihdelaatikko
8-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto
Vetotapa
Takaveto, mekaaninen tasauspyörästön lukko (valinnaisena elektroninen tasauspyörästön lukko)
JARRUT
Edessä
Jäähdytetyt levyt 380 x 34 mm (keraamiset levyt 390 x 36 valinnaisena), Brembon 6-mäntäiset jarrusatulat
Takana
Jäähdytetyt levyt 350 x 27 mm (keraamiset levyt 360 x 28 valinnaisena), 4-mäntäiset jarrusatulat
MITTOJA
Etu-/takarenkaat
245/35 ZR 20 / 305/30 ZR 20
P/L/K (mm)
4669/1965/1221
Akseliväli (mm)
2700
Tavaratila (l)
150 (50 keulassa / 100 takana)
Polttoainesäiliö (l)
60
Luokiteltu omamassa
alle 1500 kg
Maserati-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Thalian transformaatio
10 wattia kuulokevahvistimesta
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN