Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.

Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.

MBUX Hyperscreen: Mercedes-Benzin näyttö­ko­ko­naisuus tuo ennen kokematonta laajuutta ja yksin­ker­tai­suutta EQS-sähköauton käyttäjille

MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin A-sarjassa vuonna 2018. Siitä lähtien se on lähtien mullistanut Mercedes-Benz-asiakkaiden käyttä­jä­ko­ke­muksen.

Auto Bild.Uutiset

Tä­hän men­nes­sä jär­jes­tel­mäl­lä on va­rus­tet­tu jo yli 1,8 mil­joo­naa täh­ti­keu­lais­ta hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­toa.

Toi­sen su­ku­pol­ven jär­jes­tel­mä en­sie­si­tel­tiin täs­sä kuus­sa Suo­men mark­ki­noil­le tuo­ta­vas­sa uu­des­sa Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jas­sa. Seu­raa­va as­kel on täy­sin uu­den EQS-säh­kö­au­ton MBUX Hy­persc­reen, joka tu­lee saa­ta­vak­si va­lin­nais­va­rus­tee­na.

”MBUX Hy­persc­reen muut­taa vi­si­om­me to­dek­si. Su­lau­tam­me kieh­to­vas­ti yh­teen tek­no­lo­gi­an ja huip­pu­muo­toi­lun niin, et­tä asi­ak­kaam­me ky­ke­ne­vät käyt­tä­mään sitä en­nen nä­ke­mät­tö­män hel­pos­ti”, Daim­le­rin muo­toi­lu­joh­ta­ja Gor­den Wa­ge­ner sa­noo.

”MBUX Hy­persc­reen on sekä au­ton ai­vot et­tä sen her­mo­jär­jes­tel­mä. Jär­jes­tel­mä op­pii tun­te­maan käyt­tä­jän koko ajan pa­rem­min ja tar­jo­aa hä­nel­le rää­tä­löi­ty­jä ja per­so­noi­tu­ja toi­min­to­ja ja vaih­to­eh­to­ja en­nen kuin asi­a­kas on eh­ti­nyt edes kli­ka­ta it­sen­sä eteen­päin tai se­la­ta va­lik­ko­ja”, Daim­ler AG:n tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Saj­jad Khan ku­vaa.

141-sent­ti­nen kaa­reu­tu­va näyt­tö­ko­ko­nai­suus, etu­mat­kus­ta­jal­le oma per­so­noi­ta­va näyt­tö­a­lue

MBUX Hy­persc­reen on yk­si EQS:n uu­sis­ta huip­puo­mi­nai­suuk­sis­ta ja tar­jo­aa kat­so­jal­le ja käyt­tä­jäl­le au­toi­lun to­del­li­sen wow-efek­tin.

Jär­jes­tel­mä koos­tuu näy­töis­tä, jot­ka liit­ty­vät toi­siin­sa lä­hes sau­mat­to­mas­ti ja muo­dos­ta­vat yh­des­sä 141 cm pit­kän kaa­re­van näyt­tö­ko­ko­nai­suu­den kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan eteen.

Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.

Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.

Ruu­dut täyt­tä­vät lä­hes koko A-pi­la­rien vä­li­sen ti­lan, mut­ta yh­te­näi­sen ho­pe­an­sä­vyi­sen muo­vi­ke­hyk­sen­sä ja ke­hyk­sen ala­o­saan in­teg­roi­dun tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen­sa an­si­os­ta ko­ko­nai­suus vai­kut­taa ”kel­lu­van” va­paas­ti ko­je­lau­dan ylä­o­sas­sa.

Toi­sin kuin en­nen, myös etu­mat­kus­ta­jal­la on oma näyt­tö­a­lu­een­sa. Sen toi­min­not ovat käy­tös­sä mat­kan ai­ka­na kan­sal­li­sen lain­sää­dän­nön mää­rit­tä­mis­sä ra­jois­sa.

Vaih­tu­via mat­kus­ta­jia var­ten jär­jes­tel­mäs­sä on seit­se­män hen­ki­lö­koh­tais­ta pro­fii­lia ja nii­den tal­le­tus­mah­dol­li­suut­ta ha­lut­tui­ne si­säl­töi­neen. Kun etu­mat­kus­ta­jan is­tuin on tyh­jä, hä­nen näyt­tön­sä on le­po­ti­las­sa ja tois­taa ai­no­as­taan ani­moi­tu­ja Mer­ce­des-täh­ti­sym­bo­le­ja.

Kes­ki­näy­tös­sä ja mat­kus­ta­jan näyt­tö­ruu­dus­sa hyö­dyn­ne­tään mo­niu­lot­teis­ta OLED-tek­no­lo­gi­aa. Ak­tii­vi­set ja käy­tös­sä ole­vat ku­vak­keet nä­ky­vät ruu­duil­la kirk­kaas­ti ja tar­kas­ti, kun taas le­po­ti­las­sa ole­vat ku­vak­keet tum­me­ne­vat vä­hen­tä­mään vi­su­aa­li­sia är­syk­kei­tä.

Mo­ni­toi­mi­ka­me­ran ja va­lo­sen­so­rin oh­jaa­man näyt­tö­a­lu­een kont­ras­ti ja sel­keys py­sy­vät en­nal­laan kat­se­lu­kul­mas­ta tai va­lai­suo­lo­suh­teis­ta riip­pu­mat­ta.

Säh­köi­sen ajo­ti­lan näy­tös­sä ja sen gra­fii­kois­sa hyö­dyn­ne­tään uut­ta si­ni­sen orans­sia vä­riyh­dis­tel­mää. Klas­sis­ta kah­den pyö­re­än mit­ta­ris­to­näy­tön ko­ko­nai­suut­ta on te­rä­vöi­tet­ty di­gi­taa­li­sel­la, miek­ka­mai­sen te­rä­väl­lä la­ser­neu­lal­la.

It­se­op­pi­va oh­jel­mis­to vä­hen­tää va­li­koi­den se­laa­mis­ta

MBUX Hy­persc­reen pe­rus­tuu au­to­a­lan pi­sim­mäl­le vie­tyyn te­ko­ä­lyyn ja sitä kaut­ta it­se­op­pi­vaan oh­jel­mis­toon. Näyt­tö­ti­lat ja nii­den toi­min­nan oh­jaus so­peu­tu­vat käyt­tä­jän­sä tot­tu­muk­siin, ta­poi­hin ja miel­ty­myk­siin sekä ajo­ti­lan­tee­seen ja -ym­pä­ris­töön.

Tä­män ky­vyn an­si­os­ta ruu­duil­le il­mes­tyy käyt­tä­jäl­le per­so­noi­tu­ja vaih­to­eh­to­ja si­säl­lön mul­ti­me­dia-, mu­ka­vuus- ja ajo­neu­vo­toi­min­nois­ta.

Tätä ruu­tu­nä­ky­mää ku­va­taan ni­mel­lä ”nol­la­ker­ros”: kai­kes­ta MBUX-jär­jes­tel­män si­säl­lös­tä ja sii­hen lii­te­tys­tä pal­ve­lu­tar­jon­nas­ta kul­jet­ta­ja nä­kee vain ne, jot­ka ovat re­le­vant­te­ja juu­ri hä­nel­le.

Täl­lä väl­te­tään toi­min­ta­va­li­koi­den jat­ku­va se­laa­mi­nen ja tar­peet­to­mat ää­ni­ko­men­not, mikä te­kee jär­jes­tel­män käy­tös­tä mah­dol­li­sim­man yk­sin­ker­tais­ta ja luon­te­vaa.

Jos esi­mer­kik­si kul­jet­ta­ja tal­vi­kau­del­la käyt­tää tois­tu­vas­ti is­tuin­ten kuu­ma­ki­vi-hie­ron­ta­toi­min­toa, jär­jes­tel­mä op­pii tä­män ja eh­dot­taa toi­min­toa au­to­maat­ti­ses­ti ai­na kun läm­pö­ti­la las­kee tal­vi­siin lu­ke­miin.

Tai mi­kä­li kul­jet­ta­ja kyt­kee toi­min­taan is­tuin­läm­mi­tyk­sen li­säk­si myös oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tyk­sen, jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ta­van ja eh­dot­taa vas­taa­vaa toi­min­toa heti kun is­tuin­läm­mi­tys on jäl­leen kyt­ket­ty pääl­le.

Toi­min­to­jen oh­jauk­ses­sa voi­daan hyö­dyn­tää jopa GPS-pai­kan­nus­ta: mi­kä­li kul­jet­ta­ja esi­mer­kik­si sää­tää au­ton alus­taa ja nos­taa ko­ria hel­pot­taak­seen aja­mis­ta au­to­tal­liin, MBUX tar­jo­aa it­se­näi­ses­ti tätä toi­min­toa käyt­töön tal­le­te­tun paik­ka­tie­don pe­rus­teel­la.

Mer­ce­des-Benz on tut­ki­nut ke­rän­nyt asi­ak­kail­taan käyt­tä­jä­ko­ke­muk­sia en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven MBUX-jär­jes­tel­mäs­tä.

Käy­te­tyim­piä ovat ol­leet na­vi­gaat­to­ri-, ra­dio/me­dia- ja pu­he­lin­toi­min­not. Na­vi­gaat­to­ri-so­vel­lus on sik­si si­joi­tet­tu kes­kel­le näyt­tö­a­lu­et­ta käy­tet­tä­vyy­den hel­pot­ta­mi­sek­si.

Yli 20 muu­ta toi­min­toa – al­ka­en hie­ron­ta­oh­jel­mas­ta ja pää­ty­en hen­ki­lö­koh­tai­seen To-Do -lis­tauk­seen – tu­le­vat te­ko­ä­lyn oh­jaa­mi­na nä­ky­vil­le vas­ta, kun ne ovat käyt­tä­jäl­le tar­peel­li­sia.

Suun­nit­te­li­jat ovat ni­men­neet nämä ku­vak­keet ”tai­ka­mo­duu­leik­si”, ja ne il­mes­ty­vät nä­ky­viin näyt­tö­nä­ky­män ”nol­la­ker­rok­seen”.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN