Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.
MBUX Hyperscreen: Mercedes-Benzin näyttökokonaisuus tuo ennen kokematonta laajuutta ja yksinkertaisuutta EQS-sähköauton käyttäjille
MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin A-sarjassa vuonna 2018. Siitä lähtien se on lähtien mullistanut Mercedes-Benz-asiakkaiden käyttäjäkokemuksen.
Tähän mennessä järjestelmällä on varustettu jo yli 1,8 miljoonaa tähtikeulaista henkilö- ja pakettiautoa.
Toisen sukupolven järjestelmä ensiesiteltiin tässä kuussa Suomen markkinoille tuotavassa uudessa Mercedes-Benzin S-sarjassa. Seuraava askel on täysin uuden EQS-sähköauton MBUX Hyperscreen, joka tulee saatavaksi valinnaisvarusteena.
”MBUX Hyperscreen muuttaa visiomme todeksi. Sulautamme kiehtovasti yhteen teknologian ja huippumuotoilun niin, että asiakkaamme kykenevät käyttämään sitä ennen näkemättömän helposti”, Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener sanoo.
”MBUX Hyperscreen on sekä auton aivot että sen hermojärjestelmä. Järjestelmä oppii tuntemaan käyttäjän koko ajan paremmin ja tarjoaa hänelle räätälöityjä ja personoituja toimintoja ja vaihtoehtoja ennen kuin asiakas on ehtinyt edes klikata itsensä eteenpäin tai selata valikkoja”, Daimler AG:n teknologiajohtaja Sajjad Khan kuvaa.
141-senttinen kaareutuva näyttökokonaisuus, etumatkustajalle oma personoitava näyttöalue
MBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista huippuominaisuuksista ja tarjoaa katsojalle ja käyttäjälle autoilun todellisen wow-efektin.
Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 cm pitkän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen.
Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen.
Ruudut täyttävät lähes koko A-pilarien välisen tilan, mutta yhtenäisen hopeansävyisen muovikehyksensä ja kehyksen alaosaan integroidun tunnelmavalaistuksensa ansiosta kokonaisuus vaikuttaa ”kelluvan” vapaasti kojelaudan yläosassa.
Toisin kuin ennen, myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa.
Vaihtuvia matkustajia varten järjestelmässä on seitsemän henkilökohtaista profiilia ja niiden talletusmahdollisuutta haluttuine sisältöineen. Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa ja toistaa ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja.
Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään moniulotteista OLED-teknologiaa. Aktiiviset ja käytössä olevat kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä.
Monitoimikameran ja valosensorin ohjaaman näyttöalueen kontrasti ja selkeys pysyvät ennallaan katselukulmasta tai valaisuolosuhteista riippumatta.
Sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen oranssia väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla.
Itseoppiva ohjelmisto vähentää valikoiden selaamista
MBUX Hyperscreen perustuu autoalan pisimmälle vietyyn tekoälyyn ja sitä kautta itseoppivaan ohjelmistoon. Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön.
Tämän kyvyn ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja sisällön multimedia-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista.
Tätä ruutunäkymää kuvataan nimellä ”nollakerros”: kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta kuljettaja näkee vain ne, jotka ovat relevantteja juuri hänelle.
Tällä vältetään toimintavalikoiden jatkuva selaaminen ja tarpeettomat äänikomennot, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa.
Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin.
Tai mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle.
Toimintojen ohjauksessa voidaan hyödyntää jopa GPS-paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa itsenäisesti tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella.
Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä.
Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot. Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi.
Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen To-Do -listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia.
Suunnittelijat ovat nimenneet nämä kuvakkeet ”taikamoduuleiksi”, ja ne ilmestyvät näkyviin näyttönäkymän ”nollakerrokseen”.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL