E-sarja sai mainiot turva-arviot
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusien autojen törmäysturvallisuutta mittaavan Euro NCAP® -testin kaikista viime vuonna testaamista autoista parhaan tuloksen sai Mercedes-Benz E-sarja. Uudistunut E-sarja suoriutui tasaisen vahvasti kaikissa neljässä mitatussa testikokonaisuudessa.
Aktiivisen turvallisuuden osalta lisäpisteitä saavutettiin poikkeavista tieolosuhteista ja onnettomuuksista varoittavista Car-to-X-viesteistä sekä törmäystilannetta ennakoivan PRE-SAFE®-järjestelmän toiminnasta. Mercedes-Benz on tuonut patentoidun PRE-SAFE®-järjestelmän markkinoille jo vuonna 2010.
Vakaa kori ja hyvä suoja kriittisille kehon alueille
Testeissä E-sarjan kori pysyi hyvin ryhdissään etutörmäystestien aikana. Testissä saavutetut tulokset osoittivat hyvää suojaa kuljettajan ja matkustajan polville ja reisiluille. Mercedes-Benz osoitti, että samanlainen suojaustaso tarjottaisiin erikokoisille matkustajille ja eri istuma-asennoissa. Täysleveän jäykän esteen törmäystestissä suoja oli hyvä kaikille kuljettajan kriittisille kehon alueille ja hyvä tai riittävä takamatkustajalle. Sekä sivutörmäystestin että pylvästörmäystestin aikana kaikkien kriittisten kehon alueiden suoja oli hyvä, ja auto sai maksimituloksen tässä arviointiosassa.
Sivutörmäykset ja matkustajien välinen suoja
Sivutörmäyksen aikana kehon liikkeiden hallinta todettiin riittäväksi. E-sarjan turvatyynyt, jotka vähentävät matkustajien välisiä loukkaantumisia tällaisissa törmäyksissä, toimivat suunnitellusti tarjoten hyvän suojan.
Piiskaniskuvammojen ehkäisy
Etuistuinten ja pääntukien testit osoittivat hyvää suojaa piiskaniskuvammoja vastaan peräänajotilanteessa. Myös takapenkkejä koskeva geometrinen analyysi osoitti hyvää suojaa piiskaniskuvammoja vastaan. E-sarjassa on edistynyt eCall-järjestelmä, joka hälyttää pelastuspalvelut onnettomuuden sattuessa, ja järjestelmä, joka estää toissijaisia törmäyksiä auton jo jouduttua onnettomuuteen.
Lasten turvallisuus ja lapsiturvajärjestelmät
Sekä etutörmäystestissä että sivutörmäystestissä kaikkien lapsinukkejen kriittisten kehon alueiden suoja oli hyvä. Etumatkustajan turvatyyny poistuu automaattisesti käytöstä, kun kyseiselle istuimelle asetetaan lastenistuin. Mercedes-Benz osoitti, että järjestelmä toimii luotettavasti: turvatyyny on käytössä, kun istuimella istuu aikuinen, mutta se poistuu käytöstä lastenistuimen ollessa paikallaan. Ajoneuvossa on epäsuora lapsen läsnäolon tunnistusjärjestelmä, joka varoittaa, jos lapsi tai vauva saattaa olla unohtunut autoon. Kaikki ne lastenistuimet, joille E-sarja on suunniteltu, voitiin asentaa ja ne mahtuivat kunnolla autoon.
Autonominen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB)
Mercedes-Benzin autonominen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) pystyy reagoimaan kevyen liikenteen tienkäyttäjiin sekä muihin ajoneuvoihin, ja sen reaktio jalankulkijoihin arvioitiin hyväksi. Järjestelmä toimi esimerkillisesti myös pyöräilijöihin kohdistuvien tilanteiden testeissä, saavuttaen lähes täydet pisteet, mukaan lukien "oven avaus" -tilanteissa, joissa pysähtyneen auton ovi avataan äkillisesti lähestyvän pyöräilijän eteen.
PRE-SAFE®, PRE-SAFE® Sound ja Car-to-X
Mercedes-Benz patentoi ainutlaatuisen PRE-SAFE®-järjestelmän jo vuonna 2002. PRE-SAFE® ennakoi mahdollisia törmäyksiä ja aktivoi matkustajien suojaustoimenpiteitä, kuten turvavöiden esikiristäminen, etuistuimen selkänojan kaltevuuskulman säätäminen pystympään asentoon, mikäli ne ovat kallistettuina, osittaisen tai täysitehoisen jarrutuksen aloitus sekä ikkunoiden ja kattoluukun sulkeminen. PRE-SAFE® Sound valmistaa matkustajat mahdollista törmäystä varten. Järjestelmä antaa audiojärjestelmän kautta kohinasignaalin, joka luontaisesti supistaa sisäkorvan jalustinlihasta. Jalustinlihaksen supistaminen muuttaa hetkellisesti tärykalvon kiinnittymistä sisäkorvaan, jolloin kovat äänet, kuten Airbag-turvatyynyjen laukeaminen, eivät vaikuta haitallisesti kuuloon.
Mercedes-Benzin oma Car-to-X-järjestelmä kerää tietoa poikkeavista liikennetilanteista ja -olosuhteista. Niitä ovat esimerkiksi liukas tienpinta, kuopat ja onnettomuudet. Kerätty tieto lähetetään muille alueella liikkuville Mercedes-Benz-autoille, joissa on tehdasasenteinen navigointi. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa navigoinnin kautta sekä visuaalisesti että varoituksena audion kautta. Järjestelmä on osa Mercedes me -palvelua.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI