E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Uusien autojen törmäys­tur­val­li­suutta mittaavan Euro NCAP® -testin kaikista viime vuonna testaamista autoista parhaan tuloksen sai Mercedes-Benz E-sarja. Uudistunut E-sarja suoriutui tasaisen vahvasti kaikissa neljässä mitatussa testi­ko­ko­nai­suu­dessa.

Auto Bild.Uutiset

Ak­tii­vi­sen tur­val­li­suu­den osal­ta li­sä­pis­tei­tä saa­vu­tet­tiin poik­ke­a­vis­ta tie­o­lo­suh­teis­ta ja on­net­to­muuk­sis­ta va­roit­ta­vis­ta Car-to-X-vies­teis­tä sekä tör­mäys­ti­lan­net­ta en­na­koi­van PRE-SAFE®-jär­jes­tel­män toi­min­nas­ta. Mer­ce­des-Benz on tuo­nut pa­ten­toi­dun PRE-SAFE®-jär­jes­tel­män mark­ki­noil­le jo vuon­na 2010.

Va­kaa kori ja hyvä suo­ja kriit­ti­sil­le ke­hon alu­eil­le

Tes­teis­sä E-sar­jan kori py­syi hy­vin ryh­dis­sään etu­tör­mäys­tes­tien ai­ka­na. Tes­tis­sä saa­vu­te­tut tu­lok­set osoit­ti­vat hy­vää suo­jaa kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jan pol­vil­le ja rei­si­luil­le. Mer­ce­des-Benz osoit­ti, et­tä sa­man­lai­nen suo­jaus­ta­so tar­jot­tai­siin eri­ko­koi­sil­le mat­kus­ta­jil­le ja eri is­tu­ma-asen­nois­sa. Täys­le­ve­än jäy­kän es­teen tör­mäys­tes­tis­sä suo­ja oli hyvä kai­kil­le kul­jet­ta­jan kriit­ti­sil­le ke­hon alu­eil­le ja hyvä tai riit­tä­vä ta­ka­mat­kus­ta­jal­le. Sekä si­vu­tör­mäys­tes­tin et­tä pyl­väs­tör­mäys­tes­tin ai­ka­na kaik­kien kriit­tis­ten ke­hon alu­ei­den suo­ja oli hyvä, ja au­to sai mak­si­mi­tu­lok­sen täs­sä ar­vi­oin­ti­o­sas­sa.

Si­vu­tör­mäyk­set ja mat­kus­ta­jien vä­li­nen suo­ja

Si­vu­tör­mäyk­sen ai­ka­na ke­hon liik­kei­den hal­lin­ta to­det­tiin riit­tä­väk­si. E-sar­jan tur­va­tyy­nyt, jot­ka vä­hen­tä­vät mat­kus­ta­jien vä­li­siä louk­kaan­tu­mi­sia täl­lai­sis­sa tör­mäyk­sis­sä, toi­mi­vat suun­ni­tel­lus­ti tar­jo­ten hy­vän suo­jan.

Piis­ka­nis­ku­vam­mo­jen eh­käi­sy

Etuis­tuin­ten ja pään­tu­kien tes­tit osoit­ti­vat hy­vää suo­jaa piis­ka­nis­ku­vam­mo­ja vas­taan pe­rää­na­jo­ti­lan­tees­sa. Myös ta­ka­penk­ke­jä kos­ke­va ge­o­met­ri­nen ana­lyy­si osoit­ti hy­vää suo­jaa piis­ka­nis­ku­vam­mo­ja vas­taan. E-sar­jas­sa on edis­ty­nyt eCall-jär­jes­tel­mä, joka hä­lyt­tää pe­las­tus­pal­ve­lut on­net­to­muu­den sat­tu­es­sa, ja jär­jes­tel­mä, joka es­tää tois­si­jai­sia tör­mäyk­siä au­ton jo jou­dut­tua on­net­to­muu­teen.

Las­ten tur­val­li­suus ja lap­si­tur­va­jär­jes­tel­mät

Sekä etu­tör­mäys­tes­tis­sä et­tä si­vu­tör­mäys­tes­tis­sä kaik­kien lap­si­nuk­ke­jen kriit­tis­ten ke­hon alu­ei­den suo­ja oli hyvä. Etu­mat­kus­ta­jan tur­va­tyy­ny pois­tuu au­to­maat­ti­ses­ti käy­tös­tä, kun ky­sei­sel­le is­tui­mel­le ase­te­taan las­te­nis­tuin. Mer­ce­des-Benz osoit­ti, et­tä jär­jes­tel­mä toi­mii luo­tet­ta­vas­ti: tur­va­tyy­ny on käy­tös­sä, kun is­tui­mel­la is­tuu ai­kui­nen, mut­ta se pois­tuu käy­tös­tä las­te­nis­tui­men ol­les­sa pai­kal­laan. Ajo­neu­vos­sa on epä­suo­ra lap­sen läs­nä­o­lon tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, joka va­roit­taa, jos lap­si tai vau­va saat­taa ol­la unoh­tu­nut au­toon. Kaik­ki ne las­te­nis­tui­met, joil­le E-sar­ja on suun­ni­tel­tu, voi­tiin asen­taa ja ne mah­tui­vat kun­nol­la au­toon.

Au­to­no­mi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (AEB)

Mer­ce­des-Ben­zin au­to­no­mi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä (AEB) pys­tyy re­a­goi­maan ke­vy­en lii­ken­teen tien­käyt­tä­jiin sekä mui­hin ajo­neu­voi­hin, ja sen re­ak­tio ja­lan­kul­ki­joi­hin ar­vi­oi­tiin hy­väk­si. Jär­jes­tel­mä toi­mi esi­mer­kil­li­ses­ti myös pyö­räi­li­jöi­hin koh­dis­tu­vien ti­lan­tei­den tes­teis­sä, saa­vut­ta­en lä­hes täy­det pis­teet, mu­kaan lu­kien "oven avaus" -ti­lan­teis­sa, jois­sa py­säh­ty­neen au­ton ovi ava­taan äkil­li­ses­ti lä­hes­ty­vän pyö­räi­li­jän eteen.

PRE-SAFE®, PRE-SAFE® Sound ja Car-to-X

Mer­ce­des-Benz pa­ten­toi ai­nut­laa­tui­sen PRE-SAFE®-jär­jes­tel­män jo vuon­na 2002. PRE-SAFE® en­na­koi mah­dol­li­sia tör­mäyk­siä ja ak­ti­voi mat­kus­ta­jien suo­jaus­toi­men­pi­tei­tä, ku­ten tur­va­vöi­den esi­ki­ris­tä­mi­nen, etuis­tui­men sel­kä­no­jan kal­te­vuus­kul­man sää­tä­mi­nen pys­tym­pään asen­toon, mi­kä­li ne ovat kal­lis­tet­tui­na, osit­tai­sen tai täy­si­te­hoi­sen jar­ru­tuk­sen aloi­tus sekä ik­ku­noi­den ja kat­to­luu­kun sul­ke­mi­nen. PRE-SAFE® Sound val­mis­taa mat­kus­ta­jat mah­dol­lis­ta tör­mäys­tä var­ten. Jär­jes­tel­mä an­taa au­di­o­jär­jes­tel­män kaut­ta ko­hi­na­sig­naa­lin, joka luon­tai­ses­ti su­pis­taa si­sä­kor­van ja­lus­tin­li­has­ta. Ja­lus­tin­li­hak­sen su­pis­ta­mi­nen muut­taa het­kel­li­ses­ti tä­ry­kal­von kiin­nit­ty­mis­tä si­sä­kor­vaan, jol­loin ko­vat ää­net, ku­ten Air­bag-tur­va­tyy­ny­jen lau­ke­a­mi­nen, ei­vät vai­ku­ta hai­tal­li­ses­ti kuu­loon.

Mer­ce­des-Ben­zin oma Car-to-X-jär­jes­tel­mä ke­rää tie­toa poik­ke­a­vis­ta lii­ken­ne­ti­lan­teis­ta ja -olo­suh­teis­ta. Nii­tä ovat esi­mer­kik­si liu­kas tien­pin­ta, kuo­pat ja on­net­to­muu­det. Ke­rät­ty tie­to lä­he­te­tään muil­le alu­eel­la liik­ku­vil­le Mer­ce­des-Benz-au­toil­le, jois­sa on teh­da­sa­sen­tei­nen na­vi­goin­ti. Jär­jes­tel­mä va­roit­taa kul­jet­ta­jaa na­vi­goin­nin kaut­ta sekä vi­su­aa­li­ses­ti et­tä va­roi­tuk­se­na au­di­on kaut­ta. Jär­jes­tel­mä on osa Mer­ce­des me -pal­ve­lua.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN