Mercedes-Benz GLE -sarja: Uudistui täysin

Mercedes-Benz perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turva­jär­jes­telmät.

Auto Bild.Uutiset

Uu­des­sa Mer­ce­des-Benz GLE:ssä on kuu­si neli-, kuu­si- ja kah­dek­san­sy­lin­te­ris­tä moot­to­ri­vaih­to­eh­toa. Ai­kai­sem­man su­ku­pol­ven voi­man­läh­tei­siin ver­rat­tu­na kes­ki­ku­lu­tus ja pääs­töt ovat las­ke­neet kes­ki­mää­rin 17 pro­sent­tia.

Ben­sii­ni­moot­to­ri­mal­leis­sa voi­man­siir­toon käy­te­tään 7G-Tro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­toa. Hyb­ri­di­mal­lin vaih­teis­to pe­rus­tuu niin ikään 7G-Tro­nic-vaih­teis­toon. Die­sel­mal­lis­tos­sa voi­man vä­lit­tää on 9G-Tro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to, ja va­lin­nais­va­rus­tee­na tar­jol­la on myös maas­to­a­joa hel­pot­ta­va alen­nus­vaih­de ja ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko. ECO start/stop-toi­min­to on va­ki­o­va­rus­te kai­kis­sa mal­leis­sa.

Mer­ce­des-Benz GLE:n ben­sii­ni­moot­to­ri­set vaih­to­eh­dot ovat 3-lit­rai­sel­la V6-tup­la­tur­bo­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu GLE 400 4Ma­tic sekä 4,7-lit­rai­sen V8-kak­sois­tur­bon ryy­dit­tä­mä GLE 500 4Ma­tic.

Mer­ce­des-Benz GLE:n die­sel­ver­si­ot ovat ta­ka­ve­toi­nen GLE 250 d sekä ne­li­ve­toi­set GLE 250 d 4Ma­tic ja GLE 350 d 4Ma­tic. Kaik­ki moot­to­rit täyt­tä­vät Eu­ro 6 -pääs­tö­nor­min. Die­sel­moot­to­ri­nen GLE 250 d on en­sim­mäi­nen sar­ja­val­mis­tei­nen, täys­ko­koi­nen SUV-mal­li pe­rin­tei­sel­lä polt­to­moot­to­ril­la, jon­ka pääs­tö­ta­so jää 140 gram­man ta­sol­le ki­lo­met­ril­lä.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.​

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.​

En­sim­mäis­tä ker­taa Mer­ce­des-Ben­zin SUV-mal­lis­toon on saa­ta­va­na myös Plug-In-la­taus­hyb­ri­di­vaih­to­eh­to GLE 500 e 4Ma­tic, jon­ka Blu­e­Di­rect V6-ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa 245 kW/333 hv te­hon. Sen pa­ri­na työs­ken­te­lee 85 kW/116 hv:n te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri. Yh­des­sä ne tuot­ta­vat V8-moot­to­ria vas­taa­van te­hon 325 kW/442hv ja 650 Nm vään­nön.

Hyb­ri­di­mal­lin kes­ki­ku­lu­tus jää ai­no­as­taan 3,3 lit­raan sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä, mikä vas­taa 78 gram­man CO2-pääs­tö­jä ki­lo­met­ril­lä. Kul­jet­ta­jan käy­tös­sä on nel­jä ajo­ti­laa: Hyb­rid, E-Mode, E-Save sekä Char­ge. E-Mode-ti­las­sa au­tol­la voi ajaa ak­ku­voi­mal­la noin 30 km mat­kan jopa 130 km/h huip­pu­no­peu­del­la. Säh­kö va­ras­toi­daan 8,7 kWh:n te­hoi­seen li­tium-io­ni­ak­kuun, jon­ka täy­teen la­taa­mi­nen kes­tää no­peim­mil­laan vain noin kak­si tun­tia.

Mer­ce­des-Benz GLE -mal­lis­ton suo­ri­tus­ky­kyi­sin­tä pää­tä edus­ta­vat Mer­ce­des-AMG GLE 63 sekä Mer­ce­des-AMG GLE 63 S. Nii­den 5,5-lit­rai­ses­ta kak­sois­tur­bo­ah­de­tus­ta V8-moot­to­ris­ta on otet­tu ulos 410 kW/557 hv ja (S-ver­si­os­sa) 430 kW/585 hv teho sekä vas­taa­vas­ti 700/760 Nm vään­tö. Kiih­dy­tys 0–100 km/h on­nis­tuu 4,3/4,2 se­kun­nis­sa.

Kes­ki­ku­lu­tus on mo­lem­mis­sa mal­leis­sa 11,8 l/100 km. 4Ma­tic-mal­lien ve­to­suh­de etu- ja taka-ak­se­lin vä­lis­sä on nor­maa­lis­ti 50:50, mut­ta GLE 63 ja GLE 63 S -mal­leis­sa se mer­ki­tään 40:60.

Uu­den GLE.n va­ki­o­va­rus­te­lu on poik­keuk­sel­li­sen kat­ta­va ­– ai­kai­sem­man M-sar­jan esi­ku­van mu­kai­ses­ti. Tur­va­jär­jes­tel­mis­tä pa­ket­tiin si­säl­ty­vät esi­mer­kik­si pe­rä­vau­nun ve­tä­mis­tä hel­pot­ta­va si­vu­tuu­li­a­vus­tin ja CPA Plus -tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mis­tä mu­ka­na ovat Au­dio 20 CD, ko­je­lau­dan 7-tuu­mai­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö sekä Mer­ce­de­sin Con­nect Me -pal­ve­lut käyt­tö­liit­ty­mi­neen. Va­ki­o­na li­säk­si äly­käs LED-va­loi­hin pe­rus­tu­va ILS-va­lo­jär­jes­tel­mä, ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin sekä au­to­maat­ti­nen Ea­sy Pack -ta­ka­luuk­ku.

Mer­ce­des-Benz GLE:n va­lin­nais­va­rus­te­lis­tal­ta löy­ty­vät esi­mer­kik­si, py­sä­köin­ti­pa­ket­ti 360 as­teen ka­me­ra­nä­ky­mäl­lä ja Ma­gic Vi­si­on Cont­rol -pyyh­ki­met. Co­mand On­li­ne -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män vii­mei­sin ke­hi­tys­ver­sio si­säl­tää muun mu­as­sa kah­dek­san­tuu­mai­sen mo­ni­toi­mi­näy­tön, re­aa­li­ai­kai­sia lii­ken­ne­tie­to­ja hyö­dyn­tä­vän HDD-na­vi­goin­nin sekä lii­ken­ne­merk­ki­tun­nis­tuk­sen.

Mer­ce­des-Benz GLE:n Dy­na­mic Se­lect -jär­jes­tel­mä tar­jo­aa kul­jet­ta­jan käyt­töön kuu­si ajo-oh­jel­maa. Jo va­ki­o­na ole­vi­an In­di­vi­du­al, Com­fort, Slip­pe­ry ja Sport -toi­min­to­jen li­säk­si ne­li­ve­toi­sis­sa 4Ma­tic-mal­leis­sa Of­f­ro­ad-oh­jel­ma hel­pot­taa aja­mis­ta hel­poh­kos­sa maas­tos­sa.

Jos GLE on va­rus­tet­tu va­lin­nai­sel­la Off-Road-En­gi­nee­ring-va­rus­te­pa­ke­til­la, käy­tös­sä on vie­lä Of­f­ro­ad+-ajo-oh­jel­ma. Se sää­te­lee alen­nus­vaih­teen, ta­saus­pyö­räs­tön lu­kon sekä Air­ma­tic-il­ma­jou­si­tuk­sen toi­min­taa. Maa­va­ra kas­vaa täs­sä ase­tuk­ses­sa 285 mil­liin ja kah­laus­sy­vyys 600 mil­liin.

Mer­ce­des-Benz GLE:n neli- ja kuu­si­sy­lin­te­ris­ten moot­to­rien yh­tey­des­sä va­ki­o­va­rus­tee­na on Agi­li­ty Cont­rol -te­räs­jou­si­tus, mut­ta nii­hin­kin saa va­lin­nais­va­rus­tee­na Air­ma­tic-il­ma­jou­si­tuk­sen mu­kau­tu­val­la ADS-vai­men­nuk­sel­la.

Mer­ce­des-Benz tar­jo­aa en­sim­mäis­tä ker­taa täs­sä au­to­luo­kas­sa myös täy­sin säh­kö­toi­mi­sen, ulos­kään­ty­vän ja si­sään pus­ku­rin al­le tait­tu­van ve­to­kou­kun, jo­hon on in­teg­roi­tu pe­rä­vau­nun va­kau­tus­toi­min­to (ESP). Mer­ce­des-Benz GLE:n ve­to­ky­vyk­si il­moi­te­taan enim­mil­lään 3500 ki­loa (GLE 500 e:n ta­pauk­ses­sa 2500 kg).

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN