Mercedes-Benz GLE -sarja: Uudistui täysin
Mercedes-Benz perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.
Uudessa Mercedes-Benz GLE:ssä on kuusi neli-, kuusi- ja kahdeksansylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia.
Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.
Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic.
Mercedes-Benz GLE:n dieselversiot ovat takavetoinen GLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä.
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös Plug-In-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic, jonka BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm väännön.
Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 km matkan jopa 130 km/h huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litium-ioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia.
Mercedes-Benz GLE -malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5-litraisesta kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm vääntö. Kiihdytys 0–100 km/h onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa.
Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S -malleissa se merkitään 40:60.
Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava – aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus -törmäyksenestoavustin.
Tietoviihdejärjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin Connect Me -palvelut käyttöliittymineen. Vakiona lisäksi älykäs LED-valoihin perustuva ILS-valojärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin sekä automaattinen Easy Pack -takaluukku.
Mercedes-Benz GLE:n valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä ja Magic Vision Control -pyyhkimet. Comand Online -tietoviihdejärjestelmän viimeisin kehitysversio sisältää muun muassa kahdeksantuumaisen monitoiminäytön, reaaliaikaisia liikennetietoja hyödyntävän HDD-navigoinnin sekä liikennemerkkitunnistuksen.
Mercedes-Benz GLE:n Dynamic Select -järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Jo vakiona olevian Individual, Comfort, Slippery ja Sport -toimintojen lisäksi nelivetoisissa 4Matic-malleissa Offroad-ohjelma helpottaa ajamista helpohkossa maastossa.
Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteen, tasauspyörästön lukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Maavara kasvaa tässä asetuksessa 285 milliin ja kahlaussyvyys 600 milliin.
Mercedes-Benz GLE:n neli- ja kuusisylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control -teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.
Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa myös täysin sähkötoimisen, uloskääntyvän ja sisään puskurin alle taittuvan vetokoukun, johon on integroitu perävaunun vakautustoiminto (ESP). Mercedes-Benz GLE:n vetokyvyksi ilmoitetaan enimmillään 3500 kiloa (GLE 500 e:n tapauksessa 2500 kg).
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Cd-unelma
Torvikaiuttimia Japanista
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL