Mercedes-Benz GLE -sarja: Uudistui täysin
Mercedes-Benz perusteellisesti uudistunut GLE-sarja (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML) tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.
Uudessa Mercedes-Benz GLE:ssä on kuusi neli-, kuusi- ja kahdeksansylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia.
Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridimallin vaihteisto perustuu niin ikään 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto, ja valinnaisvarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste kaikissa malleissa.
Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic.
Mercedes-Benz GLE:n dieselversiot ovat takavetoinen GLE 250 d sekä nelivetoiset GLE 250 d 4Matic ja GLE 350 d 4Matic. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormin. Dieselmoottorinen GLE 250 d on ensimmäinen sarjavalmisteinen, täyskokoinen SUV-malli perinteisellä polttomoottorilla, jonka päästötaso jää 140 gramman tasolle kilometrillä.
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm:n väännön.
Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös Plug-In-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic, jonka BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat V8-moottoria vastaavan tehon 325 kW/442hv ja 650 Nm väännön.
Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 km matkan jopa 130 km/h huippunopeudella. Sähkö varastoidaan 8,7 kWh:n tehoiseen litium-ioniakkuun, jonka täyteen lataaminen kestää nopeimmillaan vain noin kaksi tuntia.
Mercedes-Benz GLE -malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5-litraisesta kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm vääntö. Kiihdytys 0–100 km/h onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa.
Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S -malleissa se merkitään 40:60.
Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava – aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus -törmäyksenestoavustin.
Tietoviihdejärjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin Connect Me -palvelut käyttöliittymineen. Vakiona lisäksi älykäs LED-valoihin perustuva ILS-valojärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin sekä automaattinen Easy Pack -takaluukku.
Mercedes-Benz GLE:n valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä ja Magic Vision Control -pyyhkimet. Comand Online -tietoviihdejärjestelmän viimeisin kehitysversio sisältää muun muassa kahdeksantuumaisen monitoiminäytön, reaaliaikaisia liikennetietoja hyödyntävän HDD-navigoinnin sekä liikennemerkkitunnistuksen.
Mercedes-Benz GLE:n Dynamic Select -järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Jo vakiona olevian Individual, Comfort, Slippery ja Sport -toimintojen lisäksi nelivetoisissa 4Matic-malleissa Offroad-ohjelma helpottaa ajamista helpohkossa maastossa.
Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteen, tasauspyörästön lukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Maavara kasvaa tässä asetuksessa 285 milliin ja kahlaussyvyys 600 milliin.
Mercedes-Benz GLE:n neli- ja kuusisylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control -teräsjousitus, mutta niihinkin saa valinnaisvarusteena Airmatic-ilmajousituksen mukautuvalla ADS-vaimennuksella.
Mercedes-Benz tarjoaa ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa myös täysin sähkötoimisen, uloskääntyvän ja sisään puskurin alle taittuvan vetokoukun, johon on integroitu perävaunun vakautustoiminto (ESP). Mercedes-Benz GLE:n vetokyvyksi ilmoitetaan enimmillään 3500 kiloa (GLE 500 e:n tapauksessa 2500 kg).
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
LampizatOrin uusi dac
Canorilta dac-cd
Vain 1200
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ