Mercedes-Benzin S-sarjaan lisävarusteena saatava taka-akseliohjaus muuttaa ison edustusluokan auton lähes yhtä ketteräksi kuin kompaktiluokan automallit.

Mercedes-Benzin S-sarjaan lisävarusteena saatava taka-akseliohjaus muuttaa ison edustusluokan auton lähes yhtä ketteräksi kuin kompaktiluokan automallit.

Mercedes-Benz AG - Global Commun

Mercedes-Benz S-sarja: Merkin teknologinen näyteikkuna

S-sarja on kautta historiansa ollut Mercedes-Benzin uusimman teknologian näyteikkuna, eikä uusi malli tee tässä suhteessa poikkeusta.

Auto Bild.Uutiset

Mal­li­sar­jan pe­rus­ta las­ket­tiin 220-mal­lis­sa, joka esi­tel­tiin vuon­na 1951. Nimi S-sar­ja va­kiin­tui käyt­töön vuon­na 1972. Mal­li­sar­jan pian 70-vuo­ti­sen his­to­ri­an ai­ka­na on myy­ty yh­teen­sä 4 mil­joo­naa S-sar­jan au­toa.

Mat­kus­ta­mos­sa suu­ret ja kirk­kaat näy­töt, li­sää muis­tia ja las­ken­ta­te­hoa

S-sar­jan uu­si MBUX-jär­jes­tel­mä koos­tuu ta­ka­na enim­mil­lään kol­mes­ta ja edes­sä kol­mes­ta mo­ni­toi­mi­näy­tös­tä, jois­ta osas­sa hyö­dyn­ne­tään kir­kas­ta mut­ta ener­gi­aa sääs­tä­vää OLED-va­lais­tus­tek­no­lo­gi­aa. Mah­dol­li­suu­det jär­jes­tel­män per­so­noin­tiin ja in­tui­tii­vi­seen käyt­töön ovat en­tis­tä laa­jem­mat. Esi­mer­kik­si kul­jet­ta­jan uu­si 3D-näyt­tö mah­dol­lis­taa en­sim­mäis­tä ker­taa ava­ruu­del­li­sen ti­la­nä­ky­män vain nap­pia pai­na­mal­la. Kol­miu­lot­tei­sen ku­van hah­mot­ta­mi­seen ei tar­vi­ta eril­li­siä 3D-la­se­ja.

Hey Mer­ce­des -ko­men­nol­la he­rää­vä ää­nen­tun­nis­tus ja -avus­tin ky­ke­nee ai­kai­sem­paa pa­rem­paan di­a­lo­giin pu­hu­jan kans­sa. Jär­jes­tel­mä tun­nis­taa luon­nol­li­sen pu­heen jo 27 kie­lel­lä ja ym­mär­tää myös epä­suo­raa pu­het­ta. Toi­sen su­ku­pol­ven jär­jes­tel­mä tar­jo­aa en­tis­tä enem­män pal­ve­lu­ja, tu­kea, tie­toa ja ko­ke­muk­sia pait­si kul­jet­ta­jal­le ja etu­mat­kus­ta­jal­le, myös ta­ka­pen­kin mat­kus­ta­jil­le.

S-sarjan turvajärjestelmät vievät idean onnettomuusvapaasta autoilusta jälleen pitkän askeleen eteenpäin. Kuvassa pistokeladattava hybridi.

S-sarjan turvajärjestelmät vievät idean onnettomuusvapaasta autoilusta jälleen pitkän askeleen eteenpäin. Kuvassa pistokeladattava hybridi.

Mercedes-Benz AG - Global Commun

S-sar­jan OLED-kes­ki­näy­tön mi­tat ovat 239 x 218,8 mil­liä, ja hal­kai­si­ja on 12,8 tuu­maa. Kuva-ala on 64 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin edel­tä­väs­sä S-sar­jas­sa. Kul­jet­ta­jan mit­ta­ris­to­näy­tön mi­tat ovat 291,6 x 109,4 mil­liä, ja hal­kai­si­ja on 12,3 tuu­maa. MBUX:n las­ken­ta­te­ho on niin ikään kas­va­nut 50 pro­sent­tia ai­kai­sem­mas­ta. Au­ton si­säi­sen muis­tin kais­ta­le­veys on 41,790 MB/s.

Va­loi­sat ja ylel­li­set si­sä­ti­lat, huo­len­pi­toa ter­vey­des­tä ja ajo­mu­ka­vuu­des­ta

S-sar­jaa lei­maa ho­lis­ti­nen si­sä­ti­la­suun­nit­te­lu, jos­sa yh­dis­ty­vät luk­sus­luo­kan laa­tu, op­ti­maa­li­nen käyt­tö­mu­ka­vuus ja huo­len­pi­to jo­kai­sen mat­kus­ta­jan ter­vey­des­tä ja hy­vin­voin­nis­ta. Au­ton suun­nit­te­lun ta­voit­tee­na on ol­lut luo­da ”kol­mas tila” eli kut­su­va tur­va­sa­ta­ma ko­din ja työ­pai­kan vä­lil­le.

Lä­hes kaik­ki ajo- ja käyt­tö­mu­ka­vuu­teen liit­ty­vät omi­nai­suu­det ja piir­teet on mie­tit­ty uu­sik­si – niin ly­hyt- kuin pit­kä­ak­se­li­vä­li­sis­sä­kin S-sar­jan ver­si­ois­sa. Mat­kus­ta­mon to­teu­tuk­ses­sa ver­tai­lu­koh­ta­na ovat ol­leet ylel­li­set luk­sus­ve­neet ja nii­den vii­meis­te­ly­ta­so.

Uu­des­sa S-sar­jas­sa mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tus kat­taa koko mat­kus­ta­mon, ka­ton etuo­san ylä­pa­nee­lia ja ta­kais­tuin­ten taus­to­ja myö­ten. Yh­te­näi­ses­sä va­lo­kui­tu­nau­has­sa on noin 250 eril­lis­tä le­diä – yk­si ai­na 1,6 sen­tin vä­lein. Va­lon kirk­kaus on kym­me­nen ker­taa ai­kai­sem­paa suu­rem­pi (200 kan­de­laa/m2), jo­ten va­lot on help­po ha­vai­ta myös päi­vän­va­los­sa. Tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen vä­ri­sä­vy­jä ja kirk­kaut­ta (20 sää­tö­ta­soa) voi oh­ja­ta au­ton MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­män avul­la.

S-sar­jan ak­tii­vi­nen tun­nel­ma­va­lais­tus on in­teg­roi­tu mat­kus­ta­jien hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­viin ja yl­lä­pi­tä­viin Ener­gi­zing Com­fort -toi­min­toi­hin, jot­ka voi ot­taa käyt­töön ää­ni­ko­men­nol­la tai nap­pia pai­na­mal­la. Mat­kus­ta­jien viih­ty­mis­tä ja ter­veyt­tä tu­kee li­säk­si Ener­gi­zing Air Cont­rol -toi­min­to. Uu­si il­man­suo­da­tus­jär­jes­tel­mä suo­dat­taa te­hok­kaas­ti pö­lyn, sii­te­pö­lyt ja tuok­sut.

Lähes kaikki ajo- ja käyttömukavuuteen liittyvät ominaisuudet ja piirteet on mietitty uusiksi – niin lyhyt- kuin pitkäakselivälisissäkin S-sarjan versioissa. Matkustamon toteutuksessa vertailukohtana ovat olleet ylelliset luksusveneet ja niiden viimeistelytaso.

Lähes kaikki ajo- ja käyttömukavuuteen liittyvät ominaisuudet ja piirteet on mietitty uusiksi – niin lyhyt- kuin pitkäakselivälisissäkin S-sarjan versioissa. Matkustamon toteutuksessa vertailukohtana ovat olleet ylelliset luksusveneet ja niiden viimeistelytaso.

Mercedes-Benz AG - Global Commun

S-sar­jan tuo­tan­to al­kaa kuu­si­sy­lin­te­ri­sil­lä mal­leil­la

Kah­dek­san­sy­lin­te­ri­nen, 48 vol­tin jär­jes­tel­mäl­lä sekä in­teg­roi­dul­la start­ti­moot­to­rin ja la­tu­rin yh­dis­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu ben­sii­ni­moot­to­ri tu­lee mark­ki­noil­le vuo­den 2021 en­sim­mäi­sen vuo­si­puo­lis­kon ai­ka­na. Pis­to­ke­hyb­ri­dit tu­le­vat mal­lis­toon vai­heit­tain vuo­den 2021 lo­pus­sa ja seu­raa­van vuo­den alus­sa. Plug-in-hyb­ri­dien toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 100 ki­lo­met­riä.

Taka-ak­se­li­oh­jaus tuo ket­te­ryyt­tä, Di­gi­tal Light -ajo­va­lot uu­sia toi­min­to­ja

S-sar­jaan li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va taka-ak­se­li­oh­jaus muut­taa ison edus­tus­luo­kan au­ton lä­hes yh­tä ket­te­räk­si kuin kom­pak­ti­luo­kan au­to­mal­lit. Taka-ak­se­lin oh­jaus­kul­ma on jopa 10 as­tet­ta. Rat­kai­su pie­nen­tää S-sar­jan kään­tö­sä­det­tä kah­del­la met­ril­lä, jol­loin pit­kä­ak­se­li­vä­li­sen ”Äs­sän” kään­töym­py­rän hal­kai­si­ja on al­le 11 met­riä.

Taka-ak­se­li­oh­jaus on in­teg­roi­tu oh­jauk­seen, jar­rui­hin ja alus­ta­vai­men­nuk­seen, ja oh­jaus­vas­te säi­lyy ihan­teel­li­se­na riip­pu­mat­ta au­ton pai­nos­ta, ren­gas­tuk­ses­ta tai alus­tan kit­ka­o­mi­nai­suuk­sis­ta. Taka-ak­se­li­oh­jauk­sel­la va­rus­te­tuis­sa au­tois­sa etu­ak­se­lin oh­jaus­suh­de on 15 pro­sent­tia nor­maa­lia no­pe­am­pi.

Uudessa S-sarjassa matkustamon tunnelmavalaistus kattaa koko matkustamon, katon etuosan yläpaneelia ja takaistuinten taustoja myöten. Yhtenäisessä valokuitunauhassa on noin 250 erillistä lediä – yksi aina 1,6 sentin välein. Valon kirkkaus on kymmenen kertaa aikaisempaa suurempi (200 kandelaa/m2), joten valot on helppo havaita myös päivänvalossa. Tunnelmavalaistuksen värisävyjä ja kirkkautta (20 säätötasoa) voi ohjata auton MBUX-käyttöjärjestelmän avulla.

Uudessa S-sarjassa matkustamon tunnelmavalaistus kattaa koko matkustamon, katon etuosan yläpaneelia ja takaistuinten taustoja myöten. Yhtenäisessä valokuitunauhassa on noin 250 erillistä lediä – yksi aina 1,6 sentin välein. Valon kirkkaus on kymmenen kertaa aikaisempaa suurempi (200 kandelaa/m2), joten valot on helppo havaita myös päivänvalossa. Tunnelmavalaistuksen värisävyjä ja kirkkautta (20 säätötasoa) voi ohjata auton MBUX-käyttöjärjestelmän avulla.

Mercedes-Benz AG - Global Commun

Uu­si li­sä­va­rus­te on myös E-Ac­ti­ve Body Cont­rol -alus­ta, jon­ka toi­min­to pe­rus­tuu 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mään. Uu­den Im­pul­se Side -toi­min­non an­si­os­ta alus­ta ak­ti­voi­tuu hä­tä­ti­lan­tees­sa mik­ro­se­kun­neis­sa ja voi nos­taa au­ton ko­ria ylös­päin jopa 80 mil­liä si­vu­tör­mäyk­sen vai­ku­tus­ten pie­nen­tä­mi­sek­si.

S-sar­jan tur­va­jär­jes­tel­mät vie­vät ide­an on­net­to­muus­va­paas­ta au­toi­lus­ta jäl­leen pit­kän as­ke­leen eteen­päin. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­van Dri­ving As­sis­tan­ce -va­rus­te­pa­ke­tin sil­mi­nä ja kor­vi­na toi­mi­vat seu­raa­vat sen­so­rit:

• Keu­lan mo­ni­toi­mi­tut­ka: 2 tut­ka-an­tu­ria, nä­ke­mä­a­la 130 as­tet­ta

• Keu­lan pit­kän mat­kan tut­ka: 1 tut­ka-an­tu­ri, nä­ke­mä­a­la 90 ja 9 as­tet­ta

• Keu­lan mo­ni­toi­mi­ka­me­ra: nä­ke­mä­kul­ma 70 as­tet­ta

• Pe­rä­o­san mo­ni­toi­mi­tut­ka: 2 tut­ka-an­tu­ria, nä­ke­mä­kul­ma 130 as­tet­ta

• 360 as­teen ka­me­ra (lä­hi­val­von­ta): 4 ka­me­raa, nä­ke­mä­kul­ma 180 as­tet­ta

• Ult­ra­soo­ni­nen lä­hi­val­von­ta: 12 an­tu­ria, nä­ke­mä­kul­ma 120 as­tet­ta

Uu­te­na li­sä­va­rus­tee­na S-sar­ja esit­te­lee Di­gi­tal Light -ajo­va­lo­tek­no­lo­gi­an, joka mah­dol­lis­taa täy­sin uu­den­lai­set va­lo­toi­min­not – esi­mer­kik­si ajo­ra­ta­mer­kin­tö­jen ja va­roi­tus­sym­bo­lien hei­jas­ta­mi­sen tien pin­taan tai pi­me­äs­tä au­ton va­loi­hin il­mes­ty­neen ja­lan­kul­ki­jan va­roit­ta­mi­sen koh­den­ne­tul­la spot­ti­va­lol­la. Kum­mas­sa­kin ajo­va­lo­mo­duu­lis­sa on kol­me ää­rim­mäi­sen te­ho­kas­ta le­diä ja 1,3 mil­joo­naa mik­ro­pei­liä. Ajo­va­lo­jen re­so­luu­tio on näin ol­len yli 2,6 mil­joo­naa pik­se­liä.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU