AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.

AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.

Mercedes-Benz: Tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 % osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä

Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähkö­au­to­mal­lis­tojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa.

Auto Bild.Uutiset

Toi­min­taa joh­taa ja koor­di­noi Mer­ce­des-Ben­zin ty­tä­ryh­tiö Deutsc­he Ac­cu­mo­ti­ve Sak­san Ka­men­zis­sa, noin 50 ki­lo­met­rin pääs­sä Dres­de­nis­tä, jos­sa ak­ku­ja on val­mis­tet­tu jo vuo­des­ta 2012.

Vuon­na 2018 Ka­men­zis­sa aloit­ti toi­nen ak­ku­teh­das, ja tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti saa­vut­taa pian puo­len mil­joo­nan hyb­ri­di-, plug-in-hyb­ri­di- ja täys­säh­kö­au­ton akun ra­jan vuo­des­sa.

Työn­te­ki­jöi­tä teh­tail­la on jo noin 1300. Seu­raa­va virs­tan­pyl­väs on ak­ku­jen val­mis­tus EQ-säh­kö­au­toi­hin, joi­den mal­lis­to on laa­je­ne­mas­sa sekö kom­pak­ti- ja edus­tu­sau­to­jen seg­ment­tei­hin.

Mer­ce­des-Ben­zin säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen mal­lis­to laa­je­nee no­pe­as­ti. Jo täl­lä het­kel­lä Mer­ce­des-Benz tar­jo­aa mark­ki­noi­den kat­ta­vim­man la­dat­ta­vien hyb­ri­dien va­li­koi­man. Ku­lu­van vuo­den lop­puun men­nes­sä täh­ti­mer­kil­lä on tar­jol­la vii­si täys­säh­kö­mal­lia ja 20 plug-in-la­taus­hyb­ri­diä.

EQ-mal­lis­to kas­vaa muu­ta­mas­sa vuo­des­sa yli kym­me­nel­lä uu­del­la säh­kö­au­to­mal­lil­la. Mer­ce­des-Ben­zin uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen mal­lis­to on CO2-neut­raa­li al­le 20 vuo­des­sa. Yh­tiö ta­voit­te­lee la­taus­hyb­ri­deil­le ja säh­kö­au­toil­le yli 50 pro­sen­tin osuut­ta hen­ki­lö­au­to­myyn­nis­tään vuo­teen 2030 men­nes­sä.

Uu­si ai­ka­kau­si hen­ki­lö­au­to­jen tur­val­li­suu­des­sa al­koi Mer­ce­des-Benz S 600 Coupés­ta tou­ko­kuus­sa 1995

Maa­lis­kuus­sa 1994 Mer­ce­des-Benz esit­te­li Ar­jep­lo­gis­sa Ruot­sis­sa uut­ta tu­le­vaa in­no­vaa­ti­o­ta ni­mel­tään FDR Dy­na­mic Ve­hic­le Cont­rol. Vuot­ta myö­hem­min tou­ko­kuus­sa 1995 Mer­ce­des-Benz ja Bosch esit­te­li­vät myyn­tiin val­miik­si ke­hi­te­tyn ver­si­on eli ESP-ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­män, jos­ta pian tuli kään­teen­te­ke­vä koko au­to­a­lal­la.

Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.

Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.

ESP eh­ti en­sim­mäi­se­nä Mer­ce­des-Benz S 600 Coupé -mal­liin tou­ko­kuus­sa 1995, ja jo syys­kuus­sa sil­lä va­rus­tet­tiin myös S 600 ja SL 600 -mal­lit. ESP:n käyt­tö laa­je­ni huo­mat­ta­vas­ti kak­si vuot­ta myö­hem­min, kun uu­den A-sar­jan kaik­ki au­tot va­rus­tet­tiin ESP:llä Ruot­sis­sa epä­on­nis­tu­neen ns. hir­ven­väis­tö­ko­keen jäl­keen.

Vuon­na 1999 jär­jes­tel­mäs­tä tuli va­ki­o­va­rus­te kai­kis­sa Mer­ce­de­sin hen­ki­lö­au­to­mal­leis­sa, ja seu­rauk­set oli­vat mer­kit­tä­vät: Mer­ce­des-Ben­zeil­le sat­tu­neet lii­ken­ne­on­net­to­muu­det vä­he­ni­vät 42 pro­sent­tia, kun kaik­kien ko­la­rien mää­rä pie­ne­ni 13 pro­sent­tia.

EU-ta­sol­la jär­jes­tel­mä otet­tiin käyt­töön vai­heit­tain niin, et­tä vas­ta vuon­na 2014 sii­tä tuli pa­kol­li­nen kai­kis­sa uu­sis­sa hen­ki­lö- ja kuor­ma-au­tois­sa. Maa­il­man­laa­jui­ses­ti jo 82 pro­sent­tia uu­sis­ta au­tois­ta va­rus­te­taan ESP:llä.

ESP-jär­jes­tel­män toi­min­ta pe­rus­tuu luk­kiu­tu­mat­to­miin ABS-jar­rui­hin ja ASR-ve­to­luis­to­nes­toon sekä sen­so­rei­hin, jot­ka mit­taa­vat oh­jaus­kul­maa, kiih­ty­vyyt­tä ja au­ton kal­lis­te­lua. Jos oh­jaus­kul­ma ja ajo­neu­von lii­ke­ra­ta ero­a­vat toi­sis­taan, ESP vä­hen­tää moot­to­rin vään­töä ja jar­rut­taa luis­toon jou­tu­nut­ta ren­gas­ta yk­si­löl­li­ses­ti.

Tämä aut­taa kul­jet­ta­jaa vält­tä­mään vaa­ral­li­sen si­vu­lui­sun. Bosc­hin ar­vi­on mu­kaan ESP voi es­tää jopa nel­jä vii­des­tä tiel­tä suis­tu­mi­ses­ta.

Mer­ce­des-AMG:n joh­to vaih­tuu 1. elo­kuu­ta al­ka­en

Mer­ce­des-AMG:tä vuo­des­ta 2013 joh­ta­nut To­bi­as Mo­ers lo­pet­taa yh­ti­ön pal­ve­luk­ses­sa ja aloit­taa 1.8. As­ton Mar­tin La­gon­dan pää­joh­ta­ja­na. Mer­ce­des-AMG:n joh­toon on puo­les­taan ni­met­ty Phi­lipp Schie­mer, joka tätä en­nen on joh­ta­nut Mer­ce­des-Benz do Bra­sil -yh­ti­ö­tä.

Sa­mal­la AMG.n tek­ni­ses­ti joh­ta­jak­si on ni­met­ty Joc­hen Her­mann, joka on vas­tan­nut Daim­le­rin säh­köi­sen liik­ku­mi­sen e-drive-yk­si­kös­tä. He aloit­ta­vat uu­sis­sa teh­tä­vis­sään niin ikään 1. elo­kuu­ta. Mr. Joc­hen Her­mann vie­rai­li Suo­mes­sa 9.1 tänä vuon­na Veho Oy Ab:n pe­rin­tei­sen vuo­den aloit­ta­van leh­dis­tö­ti­lai­suu­den pu­hu­ja­na.

”Phi­lipp Schie­mer ja Joc­hen Her­mann ky­ke­ne­vät vie­mään AMG:n ke­hi­tys­tä eteen­päin ja var­mis­ta­maan, et­tä säh­köis­tä­mi­nen on avain­roo­lis­sa myös kaik­kein suo­ri­tus­ky­kyi­sim­män mal­lis­tom­me tu­le­vai­suu­des­sa”, Daim­le­rin pää­joh­ta­ja Ola Käl­le­nius kom­men­toi.

”To­bi­as Mo­er­sin läh­tö he­rät­tää meis­sä ris­ti­rii­tai­sia tun­tei­ta. Toi­saal­ta me­ne­täm­me huip­pu­joh­ta­jan, mut­ta toi­saal­ta ym­mär­räm­me, et­tä hä­nen osaa­mi­sel­laan on suu­ri ar­vo As­ton Mar­ti­nil­le, jon­ka kans­sa olem­me teh­neet pit­kään jat­ku­nut­ta ja me­nes­tyk­sel­lis­tä yh­teis­työ­tä”, hän jat­kaa.

Vuon­na 2019 Mer­ce­des-AMG:n myyn­ti nou­si 132 000 au­toon, kun se vuon­na 2015 oli 70 000 kap­pa­let­ta.

Su­sie ja Toto Wolff: Em­me var­mas­ti enää pa­laa en­ti­seen

Mer­ce­des-Ben­zin moot­to­riur­hei­lu hen­ki­löi­tyy vah­vas­ti Su­sie ja Toto Wolf­fiin, sil­lä pa­ris­kun­ta elää mu­ka­na täh­ti­mer­kin ur­hei­lu­toi­min­nas­sa täy­si­päi­väi­ses­ti ja joka so­lul­laan.

Skot­lan­nis­sa syn­ty­nyt Su­sie Wolff on RO­KIT Ven­tu­ri Ra­cing -tii­min tal­li­pääl­lik­kö ja osak­kee­no­mis­ta­ja For­mu­la E -kil­pa­sar­jas­sa sekä en­ti­nen DTM-kul­jet­ta­ja Wil­li­am­sin tes­ti­kus­ki. Toto Wolff puo­les­taan joh­taa Mer­ce­des-AMG Pet­ro­nas F1 -tii­miä.

Kil­paur­hei­lun tau­ot­tua ko­ro­na­e­pi­de­mi­an ajak­si mo­lem­pien ar­ki on muut­tu­nut kuu­kau­sik­si, ei­kä vain huo­noon suun­taan, Su­sie Wolff ker­too:

”Tämä ai­ka on osoit­ta­nut, kuin­ka voim­me työs­ken­nel­lä eri ta­val­la ja te­hok­kaam­min ja saa­vut­taa pa­rem­man ta­sa­pai­non työn ja muun elä­män vä­lil­lä. En­nen lock­dow­nin ai­kaa mat­kus­tin jat­ku­vas­ti Mo­na­coon eri­lai­siin ko­kouk­siin, ku­ten mo­net kol­le­ga­ni­kin, ja mo­net heis­tä oli­vat burn ou­tin par­taal­la. Tä­män ko­ke­muk­sen jäl­keen em­me enää pa­laa en­ti­seen, vaan et­sim­me pa­rem­mat ta­vat työn te­ke­mi­seen.”

Toto Wolff on sa­maa miel­tä:

”Ko­ro­nas­ta sel­vi­täk­sem­me mei­dän on hy­väk­syt­tä­vä uu­si nor­maa­li ja so­peu­dut­ta­va sii­hen. Muu­tok­sis­sa ei­vät sel­viä kaik­kein vah­vim­mat, vaan he, jot­ka ky­ke­ne­vät so­peu­tu­maan. On osat­ta­va tul­la ulos omal­ta mu­ka­vuu­sa­lu­eel­ta ja so­peu­tua. Opim­me eni­ten elä­mäs­tä juu­ri kaik­kein huo­noim­mil­ta tun­tu­vi­na päi­vi­nä.”

Mer­ce­des-Ben­zin leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU