AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.
Mercedes-Benz: Tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 % osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähköautomallistojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa.
Toimintaa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Saksan Kamenzissa, noin 50 kilometrin päässä Dresdenistä, jossa akkuja on valmistettu jo vuodesta 2012.
Vuonna 2018 Kamenzissa aloitti toinen akkutehdas, ja tuotantokapasiteetti saavuttaa pian puolen miljoonan hybridi-, plug-in-hybridi- ja täyssähköauton akun rajan vuodessa.
Työntekijöitä tehtailla on jo noin 1300. Seuraava virstanpylväs on akkujen valmistus EQ-sähköautoihin, joiden mallisto on laajenemassa sekö kompakti- ja edustusautojen segmentteihin.
Mercedes-Benzin sähköisten ajoneuvojen mallisto laajenee nopeasti. Jo tällä hetkellä Mercedes-Benz tarjoaa markkinoiden kattavimman ladattavien hybridien valikoiman. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tähtimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 plug-in-lataushybridiä.
EQ-mallisto kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla. Mercedes-Benzin uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Uusi aikakausi henkilöautojen turvallisuudessa alkoi Mercedes-Benz S 600 Coupésta toukokuussa 1995
Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla.
Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.
ESP ehti ensimmäisenä Mercedes-Benz S 600 Coupé -malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit. ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen ns. hirvenväistökokeen jälkeen.
Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia.
EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä.
ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin ABS-jarruihin ja ASR-vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua. Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ESP vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti.
Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ESP voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.
Mercedes-AMG:n johto vaihtuu 1. elokuuta alkaen
Mercedes-AMG:tä vuodesta 2013 johtanut Tobias Moers lopettaa yhtiön palveluksessa ja aloittaa 1.8. Aston Martin Lagondan pääjohtajana. Mercedes-AMG:n johtoon on puolestaan nimetty Philipp Schiemer, joka tätä ennen on johtanut Mercedes-Benz do Brasil -yhtiötä.
Samalla AMG.n teknisesti johtajaksi on nimetty Jochen Hermann, joka on vastannut Daimlerin sähköisen liikkumisen e-drive-yksiköstä. He aloittavat uusissa tehtävissään niin ikään 1. elokuuta. Mr. Jochen Hermann vieraili Suomessa 9.1 tänä vuonna Veho Oy Ab:n perinteisen vuoden aloittavan lehdistötilaisuuden puhujana.
”Philipp Schiemer ja Jochen Hermann kykenevät viemään AMG:n kehitystä eteenpäin ja varmistamaan, että sähköistäminen on avainroolissa myös kaikkein suorituskykyisimmän mallistomme tulevaisuudessa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
”Tobias Moersin lähtö herättää meissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta menetämme huippujohtajan, mutta toisaalta ymmärrämme, että hänen osaamisellaan on suuri arvo Aston Martinille, jonka kanssa olemme tehneet pitkään jatkunutta ja menestyksellistä yhteistyötä”, hän jatkaa.
Vuonna 2019 Mercedes-AMG:n myynti nousi 132 000 autoon, kun se vuonna 2015 oli 70 000 kappaletta.
Susie ja Toto Wolff: Emme varmasti enää palaa entiseen
Mercedes-Benzin moottoriurheilu henkilöityy vahvasti Susie ja Toto Wolffiin, sillä pariskunta elää mukana tähtimerkin urheilutoiminnassa täysipäiväisesti ja joka solullaan.
Skotlannissa syntynyt Susie Wolff on ROKIT Venturi Racing -tiimin tallipäällikkö ja osakkeenomistaja Formula E -kilpasarjassa sekä entinen DTM-kuljettaja Williamsin testikuski. Toto Wolff puolestaan johtaa Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimiä.
Kilpaurheilun tauottua koronaepidemian ajaksi molempien arki on muuttunut kuukausiksi, eikä vain huonoon suuntaan, Susie Wolff kertoo:
”Tämä aika on osoittanut, kuinka voimme työskennellä eri tavalla ja tehokkaammin ja saavuttaa paremman tasapainon työn ja muun elämän välillä. Ennen lockdownin aikaa matkustin jatkuvasti Monacoon erilaisiin kokouksiin, kuten monet kolleganikin, ja monet heistä olivat burn outin partaalla. Tämän kokemuksen jälkeen emme enää palaa entiseen, vaan etsimme paremmat tavat työn tekemiseen.”
Toto Wolff on samaa mieltä:
”Koronasta selvitäksemme meidän on hyväksyttävä uusi normaali ja sopeuduttava siihen. Muutoksissa eivät selviä kaikkein vahvimmat, vaan he, jotka kykenevät sopeutumaan. On osattava tulla ulos omalta mukavuusalueelta ja sopeutua. Opimme eniten elämästä juuri kaikkein huonoimmilta tuntuvina päivinä.”
Mercedes-Benzin lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Goldmundin uusi trio
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
OePhi Tanskasta
Virtaohjattu kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN