AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.
Mercedes-Benz: Tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 % osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähköautomallistojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa.
Toimintaa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Saksan Kamenzissa, noin 50 kilometrin päässä Dresdenistä, jossa akkuja on valmistettu jo vuodesta 2012.
Vuonna 2018 Kamenzissa aloitti toinen akkutehdas, ja tuotantokapasiteetti saavuttaa pian puolen miljoonan hybridi-, plug-in-hybridi- ja täyssähköauton akun rajan vuodessa.
Työntekijöitä tehtailla on jo noin 1300. Seuraava virstanpylväs on akkujen valmistus EQ-sähköautoihin, joiden mallisto on laajenemassa sekö kompakti- ja edustusautojen segmentteihin.
Mercedes-Benzin sähköisten ajoneuvojen mallisto laajenee nopeasti. Jo tällä hetkellä Mercedes-Benz tarjoaa markkinoiden kattavimman ladattavien hybridien valikoiman. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tähtimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 plug-in-lataushybridiä.
EQ-mallisto kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla. Mercedes-Benzin uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Uusi aikakausi henkilöautojen turvallisuudessa alkoi Mercedes-Benz S 600 Coupésta toukokuussa 1995
Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla.
Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.
ESP ehti ensimmäisenä Mercedes-Benz S 600 Coupé -malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit. ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen ns. hirvenväistökokeen jälkeen.
Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia.
EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä.
ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin ABS-jarruihin ja ASR-vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua. Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ESP vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti.
Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ESP voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.
Mercedes-AMG:n johto vaihtuu 1. elokuuta alkaen
Mercedes-AMG:tä vuodesta 2013 johtanut Tobias Moers lopettaa yhtiön palveluksessa ja aloittaa 1.8. Aston Martin Lagondan pääjohtajana. Mercedes-AMG:n johtoon on puolestaan nimetty Philipp Schiemer, joka tätä ennen on johtanut Mercedes-Benz do Brasil -yhtiötä.
Samalla AMG.n teknisesti johtajaksi on nimetty Jochen Hermann, joka on vastannut Daimlerin sähköisen liikkumisen e-drive-yksiköstä. He aloittavat uusissa tehtävissään niin ikään 1. elokuuta. Mr. Jochen Hermann vieraili Suomessa 9.1 tänä vuonna Veho Oy Ab:n perinteisen vuoden aloittavan lehdistötilaisuuden puhujana.
”Philipp Schiemer ja Jochen Hermann kykenevät viemään AMG:n kehitystä eteenpäin ja varmistamaan, että sähköistäminen on avainroolissa myös kaikkein suorituskykyisimmän mallistomme tulevaisuudessa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
”Tobias Moersin lähtö herättää meissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta menetämme huippujohtajan, mutta toisaalta ymmärrämme, että hänen osaamisellaan on suuri arvo Aston Martinille, jonka kanssa olemme tehneet pitkään jatkunutta ja menestyksellistä yhteistyötä”, hän jatkaa.
Vuonna 2019 Mercedes-AMG:n myynti nousi 132 000 autoon, kun se vuonna 2015 oli 70 000 kappaletta.
Susie ja Toto Wolff: Emme varmasti enää palaa entiseen
Mercedes-Benzin moottoriurheilu henkilöityy vahvasti Susie ja Toto Wolffiin, sillä pariskunta elää mukana tähtimerkin urheilutoiminnassa täysipäiväisesti ja joka solullaan.
Skotlannissa syntynyt Susie Wolff on ROKIT Venturi Racing -tiimin tallipäällikkö ja osakkeenomistaja Formula E -kilpasarjassa sekä entinen DTM-kuljettaja Williamsin testikuski. Toto Wolff puolestaan johtaa Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimiä.
Kilpaurheilun tauottua koronaepidemian ajaksi molempien arki on muuttunut kuukausiksi, eikä vain huonoon suuntaan, Susie Wolff kertoo:
”Tämä aika on osoittanut, kuinka voimme työskennellä eri tavalla ja tehokkaammin ja saavuttaa paremman tasapainon työn ja muun elämän välillä. Ennen lockdownin aikaa matkustin jatkuvasti Monacoon erilaisiin kokouksiin, kuten monet kolleganikin, ja monet heistä olivat burn outin partaalla. Tämän kokemuksen jälkeen emme enää palaa entiseen, vaan etsimme paremmat tavat työn tekemiseen.”
Toto Wolff on samaa mieltä:
”Koronasta selvitäksemme meidän on hyväksyttävä uusi normaali ja sopeuduttava siihen. Muutoksissa eivät selviä kaikkein vahvimmat, vaan he, jotka kykenevät sopeutumaan. On osattava tulla ulos omalta mukavuusalueelta ja sopeutua. Opimme eniten elämästä juuri kaikkein huonoimmilta tuntuvina päivinä.”
Mercedes-Benzin lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
Primare alkukielellä
QUADille platinaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ