AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.
Mercedes-Benz: Tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 % osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähköautomallistojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa.
Toimintaa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Saksan Kamenzissa, noin 50 kilometrin päässä Dresdenistä, jossa akkuja on valmistettu jo vuodesta 2012.
Vuonna 2018 Kamenzissa aloitti toinen akkutehdas, ja tuotantokapasiteetti saavuttaa pian puolen miljoonan hybridi-, plug-in-hybridi- ja täyssähköauton akun rajan vuodessa.
Työntekijöitä tehtailla on jo noin 1300. Seuraava virstanpylväs on akkujen valmistus EQ-sähköautoihin, joiden mallisto on laajenemassa sekö kompakti- ja edustusautojen segmentteihin.
Mercedes-Benzin sähköisten ajoneuvojen mallisto laajenee nopeasti. Jo tällä hetkellä Mercedes-Benz tarjoaa markkinoiden kattavimman ladattavien hybridien valikoiman. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tähtimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 plug-in-lataushybridiä.
EQ-mallisto kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla. Mercedes-Benzin uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Uusi aikakausi henkilöautojen turvallisuudessa alkoi Mercedes-Benz S 600 Coupésta toukokuussa 1995
Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla.
Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.
ESP ehti ensimmäisenä Mercedes-Benz S 600 Coupé -malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit. ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen ns. hirvenväistökokeen jälkeen.
Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia.
EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä.
ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin ABS-jarruihin ja ASR-vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua. Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ESP vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti.
Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ESP voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.
Mercedes-AMG:n johto vaihtuu 1. elokuuta alkaen
Mercedes-AMG:tä vuodesta 2013 johtanut Tobias Moers lopettaa yhtiön palveluksessa ja aloittaa 1.8. Aston Martin Lagondan pääjohtajana. Mercedes-AMG:n johtoon on puolestaan nimetty Philipp Schiemer, joka tätä ennen on johtanut Mercedes-Benz do Brasil -yhtiötä.
Samalla AMG.n teknisesti johtajaksi on nimetty Jochen Hermann, joka on vastannut Daimlerin sähköisen liikkumisen e-drive-yksiköstä. He aloittavat uusissa tehtävissään niin ikään 1. elokuuta. Mr. Jochen Hermann vieraili Suomessa 9.1 tänä vuonna Veho Oy Ab:n perinteisen vuoden aloittavan lehdistötilaisuuden puhujana.
”Philipp Schiemer ja Jochen Hermann kykenevät viemään AMG:n kehitystä eteenpäin ja varmistamaan, että sähköistäminen on avainroolissa myös kaikkein suorituskykyisimmän mallistomme tulevaisuudessa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
”Tobias Moersin lähtö herättää meissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta menetämme huippujohtajan, mutta toisaalta ymmärrämme, että hänen osaamisellaan on suuri arvo Aston Martinille, jonka kanssa olemme tehneet pitkään jatkunutta ja menestyksellistä yhteistyötä”, hän jatkaa.
Vuonna 2019 Mercedes-AMG:n myynti nousi 132 000 autoon, kun se vuonna 2015 oli 70 000 kappaletta.
Susie ja Toto Wolff: Emme varmasti enää palaa entiseen
Mercedes-Benzin moottoriurheilu henkilöityy vahvasti Susie ja Toto Wolffiin, sillä pariskunta elää mukana tähtimerkin urheilutoiminnassa täysipäiväisesti ja joka solullaan.
Skotlannissa syntynyt Susie Wolff on ROKIT Venturi Racing -tiimin tallipäällikkö ja osakkeenomistaja Formula E -kilpasarjassa sekä entinen DTM-kuljettaja Williamsin testikuski. Toto Wolff puolestaan johtaa Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimiä.
Kilpaurheilun tauottua koronaepidemian ajaksi molempien arki on muuttunut kuukausiksi, eikä vain huonoon suuntaan, Susie Wolff kertoo:
”Tämä aika on osoittanut, kuinka voimme työskennellä eri tavalla ja tehokkaammin ja saavuttaa paremman tasapainon työn ja muun elämän välillä. Ennen lockdownin aikaa matkustin jatkuvasti Monacoon erilaisiin kokouksiin, kuten monet kolleganikin, ja monet heistä olivat burn outin partaalla. Tämän kokemuksen jälkeen emme enää palaa entiseen, vaan etsimme paremmat tavat työn tekemiseen.”
Toto Wolff on samaa mieltä:
”Koronasta selvitäksemme meidän on hyväksyttävä uusi normaali ja sopeuduttava siihen. Muutoksissa eivät selviä kaikkein vahvimmat, vaan he, jotka kykenevät sopeutumaan. On osattava tulla ulos omalta mukavuusalueelta ja sopeutua. Opimme eniten elämästä juuri kaikkein huonoimmilta tuntuvina päivinä.”
Mercedes-Benzin lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Uusi fyysinen digilevy
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL