AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann ja Vehon operatiivinen johtaja Juha Ruotsalainen.
Mercedes-Benz: Tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 % osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
Mercedes-Benzin tuleva kasvustrategia perustuu paikalliseen akkutuotantoon sekä hybridi- ja sähköautomallistojen nopeaan laajentamiseen. Yhtiö on investoinut akkutuotantoon yli miljardi euroa, ja yhtiöllä on yhdeksän akkutehdasta joko toiminnassa tai rakenteilla seitsemässä Euroopan maassa.
Toimintaa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Saksan Kamenzissa, noin 50 kilometrin päässä Dresdenistä, jossa akkuja on valmistettu jo vuodesta 2012.
Vuonna 2018 Kamenzissa aloitti toinen akkutehdas, ja tuotantokapasiteetti saavuttaa pian puolen miljoonan hybridi-, plug-in-hybridi- ja täyssähköauton akun rajan vuodessa.
Työntekijöitä tehtailla on jo noin 1300. Seuraava virstanpylväs on akkujen valmistus EQ-sähköautoihin, joiden mallisto on laajenemassa sekö kompakti- ja edustusautojen segmentteihin.
Mercedes-Benzin sähköisten ajoneuvojen mallisto laajenee nopeasti. Jo tällä hetkellä Mercedes-Benz tarjoaa markkinoiden kattavimman ladattavien hybridien valikoiman. Kuluvan vuoden loppuun mennessä tähtimerkillä on tarjolla viisi täyssähkömallia ja 20 plug-in-lataushybridiä.
EQ-mallisto kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenellä uudella sähköautomallilla. Mercedes-Benzin uusien henkilöautojen mallisto on CO2-neutraali alle 20 vuodessa. Yhtiö tavoittelee lataushybrideille ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta henkilöautomyynnistään vuoteen 2030 mennessä.
Uusi aikakausi henkilöautojen turvallisuudessa alkoi Mercedes-Benz S 600 Coupésta toukokuussa 1995
Maaliskuussa 1994 Mercedes-Benz esitteli Arjeplogissa Ruotsissa uutta tulevaa innovaatiota nimeltään FDR Dynamic Vehicle Control. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1995 Mercedes-Benz ja Bosch esittelivät myyntiin valmiiksi kehitetyn version eli ESP-ajonvakautusjärjestelmän, josta pian tuli käänteentekevä koko autoalalla.
Kuvassa Mercedes-Benz EQC:n akusto valmistumassa Kamenzin tehtaalla.
ESP ehti ensimmäisenä Mercedes-Benz S 600 Coupé -malliin toukokuussa 1995, ja jo syyskuussa sillä varustettiin myös S 600 ja SL 600 -mallit. ESP:n käyttö laajeni huomattavasti kaksi vuotta myöhemmin, kun uuden A-sarjan kaikki autot varustettiin ESP:llä Ruotsissa epäonnistuneen ns. hirvenväistökokeen jälkeen.
Vuonna 1999 järjestelmästä tuli vakiovaruste kaikissa Mercedesin henkilöautomalleissa, ja seuraukset olivat merkittävät: Mercedes-Benzeille sattuneet liikenneonnettomuudet vähenivät 42 prosenttia, kun kaikkien kolarien määrä pieneni 13 prosenttia.
EU-tasolla järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain niin, että vasta vuonna 2014 siitä tuli pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja kuorma-autoissa. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä.
ESP-järjestelmän toiminta perustuu lukkiutumattomiin ABS-jarruihin ja ASR-vetoluistonestoon sekä sensoreihin, jotka mittaavat ohjauskulmaa, kiihtyvyyttä ja auton kallistelua. Jos ohjauskulma ja ajoneuvon liikerata eroavat toisistaan, ESP vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa luistoon joutunutta rengasta yksilöllisesti.
Tämä auttaa kuljettajaa välttämään vaarallisen sivuluisun. Boschin arvion mukaan ESP voi estää jopa neljä viidestä tieltä suistumisesta.
Mercedes-AMG:n johto vaihtuu 1. elokuuta alkaen
Mercedes-AMG:tä vuodesta 2013 johtanut Tobias Moers lopettaa yhtiön palveluksessa ja aloittaa 1.8. Aston Martin Lagondan pääjohtajana. Mercedes-AMG:n johtoon on puolestaan nimetty Philipp Schiemer, joka tätä ennen on johtanut Mercedes-Benz do Brasil -yhtiötä.
Samalla AMG.n teknisesti johtajaksi on nimetty Jochen Hermann, joka on vastannut Daimlerin sähköisen liikkumisen e-drive-yksiköstä. He aloittavat uusissa tehtävissään niin ikään 1. elokuuta. Mr. Jochen Hermann vieraili Suomessa 9.1 tänä vuonna Veho Oy Ab:n perinteisen vuoden aloittavan lehdistötilaisuuden puhujana.
”Philipp Schiemer ja Jochen Hermann kykenevät viemään AMG:n kehitystä eteenpäin ja varmistamaan, että sähköistäminen on avainroolissa myös kaikkein suorituskykyisimmän mallistomme tulevaisuudessa”, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kommentoi.
”Tobias Moersin lähtö herättää meissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta menetämme huippujohtajan, mutta toisaalta ymmärrämme, että hänen osaamisellaan on suuri arvo Aston Martinille, jonka kanssa olemme tehneet pitkään jatkunutta ja menestyksellistä yhteistyötä”, hän jatkaa.
Vuonna 2019 Mercedes-AMG:n myynti nousi 132 000 autoon, kun se vuonna 2015 oli 70 000 kappaletta.
Susie ja Toto Wolff: Emme varmasti enää palaa entiseen
Mercedes-Benzin moottoriurheilu henkilöityy vahvasti Susie ja Toto Wolffiin, sillä pariskunta elää mukana tähtimerkin urheilutoiminnassa täysipäiväisesti ja joka solullaan.
Skotlannissa syntynyt Susie Wolff on ROKIT Venturi Racing -tiimin tallipäällikkö ja osakkeenomistaja Formula E -kilpasarjassa sekä entinen DTM-kuljettaja Williamsin testikuski. Toto Wolff puolestaan johtaa Mercedes-AMG Petronas F1 -tiimiä.
Kilpaurheilun tauottua koronaepidemian ajaksi molempien arki on muuttunut kuukausiksi, eikä vain huonoon suuntaan, Susie Wolff kertoo:
”Tämä aika on osoittanut, kuinka voimme työskennellä eri tavalla ja tehokkaammin ja saavuttaa paremman tasapainon työn ja muun elämän välillä. Ennen lockdownin aikaa matkustin jatkuvasti Monacoon erilaisiin kokouksiin, kuten monet kolleganikin, ja monet heistä olivat burn outin partaalla. Tämän kokemuksen jälkeen emme enää palaa entiseen, vaan etsimme paremmat tavat työn tekemiseen.”
Toto Wolff on samaa mieltä:
”Koronasta selvitäksemme meidän on hyväksyttävä uusi normaali ja sopeuduttava siihen. Muutoksissa eivät selviä kaikkein vahvimmat, vaan he, jotka kykenevät sopeutumaan. On osattava tulla ulos omalta mukavuusalueelta ja sopeutua. Opimme eniten elämästä juuri kaikkein huonoimmilta tuntuvina päivinä.”
Mercedes-Benzin lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL