Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.

Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision EQXX -konseptiauto: Yhdellä latauksella yli 1000 kilometriä

Vision EQXX -konseptimalli esillä CES-messuilla Las Vegasissa 5.–8. tammikuuta. Mallissa on mukana F1-osaamista Mercedes-AMG High Performance Powertrains-yksiköstä.

Auto Bild.Uutiset

Koh­ti ää­re­tön­tä ja sen yli – tämä oli Mer­ce­des-Ben­zin in­si­nöö­rien ja suun­nit­te­li­joi­den tin­ki­mä­tön vi­sio vain 18 kuu­kaut­ta sit­ten, kun uu­den ai­ka­kau­den säh­kö­au­ton ke­hi­tys­työ aloi­tet­tiin puh­taal­ta pöy­däl­tä.

Lop­pu­tu­los on tyr­mää­vän kau­nis ja en­nen ko­ke­mat­to­man ener­gi­a­te­ho­kas VI­SI­ON EQXX -kon­sep­ti­mal­li. Se saa en­si-il­tan­sa Yh­dys­val­lois­sa ja on esil­lä Las Ve­ga­sin CES-mes­suil­la 5.–8. tam­mi­kuu­ta.

Vi­si­on EQXX ve­nyt­tää säh­kö­au­ton suo­ri­tus­ky­vyn ra­jat ko­ko­naan uu­siin ulot­tu­vuuk­siin. Sen säh­kön­ku­lu­tus on al­le 10 kWh/100 ki­lo­met­riä, jo­ten 100 kWh:n ak­ku (net­to) riit­tää jopa yli 1000 ki­lo­met­rin ajoi­hin.

Mercedes-Benz

Te­hok­kuus on en­nen nä­ke­mät­tö­mäl­lä ta­sol­la, sil­lä 95 pro­sent­tia akun ener­gi­as­ta ku­luu suo­raan au­ton lii­kut­ta­mi­seen. Suu­res­ta ka­pa­si­tee­tis­taan huo­li­mat­ta ak­ku on 50 pro­sent­tia pie­nem­pi­ko­koi­nen ja 30 pro­sent­tia ke­vy­em­pi kuin esi­mer­kik­si uu­des­sa Mer­ce­des-Benz EQS:ssä.

”Vi­si­on EQXX osoit­taa to­dek­si sen, mil­lai­se­na nä­em­me säh­kö­au­to­jen tu­le­vai­suu­den. Koko pro­jek­ti käyn­nis­tyi vas­ta 1,5 vuot­ta sit­ten, mut­ta se joh­ti no­pe­as­ti kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man Mer­ce­des-Benz-mal­lin syn­ty­mi­seen. Ener­gi­a­te­hok­kuus on vai­kut­ta­val­la ta­sol­la – ja kai­ken li­säk­si au­to näyt­tää tyr­mää­vän upe­al­ta ja fu­tu­ris­ti­sel­ta ku­ten pi­tää­kin. Ta­voit­tee­nam­me on­kin tuot­taa maa­il­man ha­lu­tuim­mat säh­kö­au­to­mal­lit”, Mer­ce­des-Ben­zin pää­joh­ta­ja Ola Käl­le­nius mää­rit­tää.

Uu­si kon­sep­ti­mal­li on mo­nes­sa suh­tees­sa ny­ky­maa­il­man edis­tyk­sel­li­sin säh­kö­au­to­mal­li

Esi­mer­kik­si sen il­man­vas­tus­ta ku­vaa­va Cd-ar­vo on vain us­ko­mat­to­mat 0.17. Tä­hän pääs­tään pait­si taak­se päin suip­pe­ne­val­la, ajat­to­man kau­niil­la ko­ri­muo­toi­lul­la myös ult­ra-ma­ta­lan vie­rin­tä­vas­tuk­sen ren­kail­la, niil­le op­ti­moi­duil­la mag­ne­sium-van­teil­la ja ke­vy­es­tä alu­mii­ni­se­ok­ses­ta val­mis­te­tuil­la jar­ru­le­vyil­lä.

Ke­vyt­ra­ken­tei­seen ko­riin on ha­et­tu esi­ku­va F1-au­tois­ta. Kat­to on pääl­lys­tet­ty ult­ra­o­huil­la au­rin­ko­pa­nee­leil­la, jot­ka tuo­vat au­tol­le jopa 25 li­sä­ki­lo­met­riä ak­ku­la­taus­ten vä­lil­lä.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

”Vi­si­on EQXX:n ovat ke­hit­tä­neet R&D-kes­kus­tem­me par­haat voi­mat yh­des­sä For­mu­la 1- ja For­mu­la E -sar­jo­jen in­si­nöö­riem­me kans­sa. He ovat osoit­ta­neet, et­tä moot­to­riur­hei­lus­ta pe­räi­sin ole­vat säh­köi­siin voi­man­läh­tei­siin liit­ty­vät in­no­vaa­ti­ot vauh­dit­ta­vat myös hen­ki­lö­au­to­jen tuo­te­ke­hi­tys­tä. Täs­sä pro­jek­tis­sa olem­me haas­ta­neet nor­maa­lit ke­hi­tysp­ro­ses­sim­me ja eden­neet roh­ke­as­ti nor­maa­lin mu­ka­vuu­sa­lu­eem­me ul­ko­puo­lel­le”, Mer­ce­des-Ben­zin tuo­te­ke­hi­tys­joh­ta­ja Mar­kus Schä­fer ker­too.

Ei lain­kaan eläin­pe­räi­siä ma­te­ri­aa­le­ja – raa­ka-ai­nei­ta sie­ni­juu­ris­tois­ta ja kak­tuk­sis­ta

Mo­nia Vi­si­on EQXX:n omi­nais­piir­tei­tä tu­lee näh­tä­vil­le Mer­ce­des-Ben­zin tuo­tan­to­mal­lei­hin. Yk­si niis­tä on seu­raa­van su­ku­pol­ven MMA-pe­rus­ra­ken­ne (Mer­ce­des-Benz Mo­du­lar Arc­hi­tec­tu­re), joka on ke­hi­tet­ty pie­niä ja kes­ki­ko­ko­luo­kan au­to­mal­le­ja var­ten.

Sisä- ja ul­ko­muo­toi­lul­taan kon­sep­ti­mal­li edus­taa Mer­ce­des-Ben­zin tut­tua Sen­su­al Pu­ri­ty -fi­lo­so­fi­aa. Koko ko­je­lau­dan le­vyi­nen yk­si­o­sai­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö res­pon­sii­vi­sel­la gra­fiik­ka­to­teu­tuk­sel­la ja in­tui­tii­vi­sil­la toi­min­noil­laan su­laut­taa au­ton ja kul­jet­ta­jan yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Mer­ce­des-Ben­zin oh­jel­mis­to-osaa­mi­nen luo niin ikään pe­rus­tan ak­ku­toi­min­to­jen en­tis­tä te­hok­kaam­mal­le hal­lin­nal­le ja oh­jauk­sel­le.

Vi­si­on EQXX:n mat­kus­ta­mos­sa ei ole käy­tet­ty lain­kaan eläin­pe­räi­siä ma­te­ri­aa­le­ja. Oven­kah­vat on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta, luon­non­sil­kin kal­tai­ses­ta mut­ta ve­gaa­ni­ses­ta AM­silk´s Bi­os­teel -kui­dus­ta.

Ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lei­na hyö­dyn­ne­tään nah­kaa muis­tut­ta­via, mut­ta ve­gaa­ni­sia Mylo- ja De­sert­tex-ma­te­ri­aa­le­ja, joi­den raa­ka-ai­neet ovat pe­räi­sin muun mu­as­sa luon­non­sie­nien juu­ris­tos­ta sekä kak­tus­kas­veis­ta. Lat­ti­a­ma­tot puo­les­taan ovat 100-pro­sent­tis­ta uu­siu­tu­vaa bam­bu­kui­tua.

Teks­tii­leis­sä ja Di­na­mi­ca-ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lis­sa on hyö­dyn­net­ty kier­rä­tys­muo­vi­ma­te­ri­aa­lia, jon­ka raa­ka-ai­net­ta val­mis­te­taan käy­te­tyis­tä PET-muo­vi­pul­lois­ta.

Vi­si­on EQXX:n tek­ni­set tie­dot

Akun ener­gi­a­si­säl­tö (net­to)

<100 kWh

Jär­jes­tel­män jän­ni­te, max.

>900 volt­tia

Ener­gi­an­ku­lu­tus

<10 kWh/100 km1

Cd-ar­vo

0.172

Max. teho

n. 150 kW

Ak­se­li­vä­li

280 cm

Oma­pai­no

n. 1750 kg

1 Di­gi­taa­li­siin si­mu­laa­ti­oi­hin pe­rus­tu­va alus­ta­va tu­los

2 Mi­tat­tu Daim­le­rin ae­ro­a­kus­ti­ses­sa tuu­li­tun­ne­lis­sa 140 km/h tuu­len­no­peu­del­la

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU