Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX -konseptiauto: Yhdellä latauksella yli 1000 kilometriä
Vision EQXX -konseptimalli esillä CES-messuilla Las Vegasissa 5.–8. tammikuuta. Mallissa on mukana F1-osaamista Mercedes-AMG High Performance Powertrains-yksiköstä.
Kohti ääretöntä ja sen yli – tämä oli Mercedes-Benzin insinöörien ja suunnittelijoiden tinkimätön visio vain 18 kuukautta sitten, kun uuden aikakauden sähköauton kehitystyö aloitettiin puhtaalta pöydältä.
Lopputulos on tyrmäävän kaunis ja ennen kokemattoman energiatehokas VISION EQXX -konseptimalli. Se saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja on esillä Las Vegasin CES-messuilla 5.–8. tammikuuta.
Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.
Mercedes-Benz
Tehokkuus on ennen näkemättömällä tasolla, sillä 95 prosenttia akun energiasta kuluu suoraan auton liikuttamiseen. Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoinen ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.
”Vision EQXX osoittaa todeksi sen, millaisena näemme sähköautojen tulevaisuuden. Koko projekti käynnistyi vasta 1,5 vuotta sitten, mutta se johti nopeasti kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-Benz-mallin syntymiseen. Energiatehokkuus on vaikuttavalla tasolla – ja kaiken lisäksi auto näyttää tyrmäävän upealta ja futuristiselta kuten pitääkin. Tavoitteenamme onkin tuottaa maailman halutuimmat sähköautomallit”, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius määrittää.
Uusi konseptimalli on monessa suhteessa nykymaailman edistyksellisin sähköautomalli
Esimerkiksi sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain uskomattomat 0.17. Tähän päästään paitsi taakse päin suippenevalla, ajattoman kauniilla korimuotoilulla myös ultra-matalan vierintävastuksen renkailla, niille optimoiduilla magnesium-vanteilla ja kevyestä alumiiniseoksesta valmistetuilla jarrulevyillä.
Kevytrakenteiseen koriin on haettu esikuva F1-autoista. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
”Vision EQXX:n ovat kehittäneet R&D-keskustemme parhaat voimat yhdessä Formula 1- ja Formula E -sarjojen insinööriemme kanssa. He ovat osoittaneet, että moottoriurheilusta peräisin olevat sähköisiin voimanlähteisiin liittyvät innovaatiot vauhdittavat myös henkilöautojen tuotekehitystä. Tässä projektissa olemme haastaneet normaalit kehitysprosessimme ja edenneet rohkeasti normaalin mukavuusalueemme ulkopuolelle”, Mercedes-Benzin tuotekehitysjohtaja Markus Schäfer kertoo.
Ei lainkaan eläinperäisiä materiaaleja – raaka-aineita sienijuuristoista ja kaktuksista
Monia Vision EQXX:n ominaispiirteitä tulee nähtäville Mercedes-Benzin tuotantomalleihin. Yksi niistä on seuraavan sukupolven MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture), joka on kehitetty pieniä ja keskikokoluokan automalleja varten.
Sisä- ja ulkomuotoilultaan konseptimalli edustaa Mercedes-Benzin tuttua Sensual Purity -filosofiaa. Koko kojelaudan levyinen yksiosainen monitoiminäyttö responsiivisella grafiikkatoteutuksella ja intuitiivisilla toiminnoillaan sulauttaa auton ja kuljettajan yhdeksi kokonaisuudeksi.
Mercedes-Benzin ohjelmisto-osaaminen luo niin ikään perustan akkutoimintojen entistä tehokkaammalle hallinnalle ja ohjaukselle.
Vision EQXX:n matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu erittäin lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta.
Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo- ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista. Lattiamatot puolestaan ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua.
Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.
Vision EQXX:n tekniset tiedot
Akun energiasisältö (netto)
<100 kWh
Järjestelmän jännite, max.
>900 volttia
Energiankulutus
<10 kWh/100 km1
Cd-arvo
0.172
Max. teho
n. 150 kW
Akseliväli
280 cm
Omapaino
n. 1750 kg
1 Digitaalisiin simulaatioihin perustuva alustava tulos
2 Mitattu Daimlerin aeroakustisessa tuulitunnelissa 140 km/h tuulennopeudella
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Laadukas levysoitin Puolasta
Melco on nyt Dela
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL