Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision EQXX -konseptiauto: Yhdellä latauksella yli 1000 kilometriä
Vision EQXX -konseptimalli esillä CES-messuilla Las Vegasissa 5.–8. tammikuuta. Mallissa on mukana F1-osaamista Mercedes-AMG High Performance Powertrains-yksiköstä.
Kohti ääretöntä ja sen yli – tämä oli Mercedes-Benzin insinöörien ja suunnittelijoiden tinkimätön visio vain 18 kuukautta sitten, kun uuden aikakauden sähköauton kehitystyö aloitettiin puhtaalta pöydältä.
Lopputulos on tyrmäävän kaunis ja ennen kokemattoman energiatehokas VISION EQXX -konseptimalli. Se saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja on esillä Las Vegasin CES-messuilla 5.–8. tammikuuta.
Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.
Mercedes-Benz
Tehokkuus on ennen näkemättömällä tasolla, sillä 95 prosenttia akun energiasta kuluu suoraan auton liikuttamiseen. Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoinen ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.
”Vision EQXX osoittaa todeksi sen, millaisena näemme sähköautojen tulevaisuuden. Koko projekti käynnistyi vasta 1,5 vuotta sitten, mutta se johti nopeasti kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-Benz-mallin syntymiseen. Energiatehokkuus on vaikuttavalla tasolla – ja kaiken lisäksi auto näyttää tyrmäävän upealta ja futuristiselta kuten pitääkin. Tavoitteenamme onkin tuottaa maailman halutuimmat sähköautomallit”, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius määrittää.
Uusi konseptimalli on monessa suhteessa nykymaailman edistyksellisin sähköautomalli
Esimerkiksi sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain uskomattomat 0.17. Tähän päästään paitsi taakse päin suippenevalla, ajattoman kauniilla korimuotoilulla myös ultra-matalan vierintävastuksen renkailla, niille optimoiduilla magnesium-vanteilla ja kevyestä alumiiniseoksesta valmistetuilla jarrulevyillä.
Kevytrakenteiseen koriin on haettu esikuva F1-autoista. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
”Vision EQXX:n ovat kehittäneet R&D-keskustemme parhaat voimat yhdessä Formula 1- ja Formula E -sarjojen insinööriemme kanssa. He ovat osoittaneet, että moottoriurheilusta peräisin olevat sähköisiin voimanlähteisiin liittyvät innovaatiot vauhdittavat myös henkilöautojen tuotekehitystä. Tässä projektissa olemme haastaneet normaalit kehitysprosessimme ja edenneet rohkeasti normaalin mukavuusalueemme ulkopuolelle”, Mercedes-Benzin tuotekehitysjohtaja Markus Schäfer kertoo.
Ei lainkaan eläinperäisiä materiaaleja – raaka-aineita sienijuuristoista ja kaktuksista
Monia Vision EQXX:n ominaispiirteitä tulee nähtäville Mercedes-Benzin tuotantomalleihin. Yksi niistä on seuraavan sukupolven MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture), joka on kehitetty pieniä ja keskikokoluokan automalleja varten.
Sisä- ja ulkomuotoilultaan konseptimalli edustaa Mercedes-Benzin tuttua Sensual Purity -filosofiaa. Koko kojelaudan levyinen yksiosainen monitoiminäyttö responsiivisella grafiikkatoteutuksella ja intuitiivisilla toiminnoillaan sulauttaa auton ja kuljettajan yhdeksi kokonaisuudeksi.
Mercedes-Benzin ohjelmisto-osaaminen luo niin ikään perustan akkutoimintojen entistä tehokkaammalle hallinnalle ja ohjaukselle.
Vision EQXX:n matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu erittäin lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta.
Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo- ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista. Lattiamatot puolestaan ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua.
Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.
Vision EQXX:n tekniset tiedot
Akun energiasisältö (netto)
<100 kWh
Järjestelmän jännite, max.
>900 volttia
Energiankulutus
<10 kWh/100 km1
Cd-arvo
0.172
Max. teho
n. 150 kW
Akseliväli
280 cm
Omapaino
n. 1750 kg
1 Digitaalisiin simulaatioihin perustuva alustava tulos
2 Mitattu Daimlerin aeroakustisessa tuulitunnelissa 140 km/h tuulennopeudella
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Kristalliunelmia
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ