Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.

Vision EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat kokonaan uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision EQXX -konseptiauto: Yhdellä latauksella yli 1000 kilometriä

Vision EQXX -konseptimalli esillä CES-messuilla Las Vegasissa 5.–8. tammikuuta. Mallissa on mukana F1-osaamista Mercedes-AMG High Performance Powertrains-yksiköstä.

Auto Bild.Uutiset

Koh­ti ää­re­tön­tä ja sen yli – tämä oli Mer­ce­des-Ben­zin in­si­nöö­rien ja suun­nit­te­li­joi­den tin­ki­mä­tön vi­sio vain 18 kuu­kaut­ta sit­ten, kun uu­den ai­ka­kau­den säh­kö­au­ton ke­hi­tys­työ aloi­tet­tiin puh­taal­ta pöy­däl­tä.

Lop­pu­tu­los on tyr­mää­vän kau­nis ja en­nen ko­ke­mat­to­man ener­gi­a­te­ho­kas VI­SI­ON EQXX -kon­sep­ti­mal­li. Se saa en­si-il­tan­sa Yh­dys­val­lois­sa ja on esil­lä Las Ve­ga­sin CES-mes­suil­la 5.–8. tam­mi­kuu­ta.

Vi­si­on EQXX ve­nyt­tää säh­kö­au­ton suo­ri­tus­ky­vyn ra­jat ko­ko­naan uu­siin ulot­tu­vuuk­siin. Sen säh­kön­ku­lu­tus on al­le 10 kWh/100 ki­lo­met­riä, jo­ten 100 kWh:n ak­ku (net­to) riit­tää jopa yli 1000 ki­lo­met­rin ajoi­hin.

Mercedes-Benz

Te­hok­kuus on en­nen nä­ke­mät­tö­mäl­lä ta­sol­la, sil­lä 95 pro­sent­tia akun ener­gi­as­ta ku­luu suo­raan au­ton lii­kut­ta­mi­seen. Suu­res­ta ka­pa­si­tee­tis­taan huo­li­mat­ta ak­ku on 50 pro­sent­tia pie­nem­pi­ko­koi­nen ja 30 pro­sent­tia ke­vy­em­pi kuin esi­mer­kik­si uu­des­sa Mer­ce­des-Benz EQS:ssä.

”Vi­si­on EQXX osoit­taa to­dek­si sen, mil­lai­se­na nä­em­me säh­kö­au­to­jen tu­le­vai­suu­den. Koko pro­jek­ti käyn­nis­tyi vas­ta 1,5 vuot­ta sit­ten, mut­ta se joh­ti no­pe­as­ti kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man Mer­ce­des-Benz-mal­lin syn­ty­mi­seen. Ener­gi­a­te­hok­kuus on vai­kut­ta­val­la ta­sol­la – ja kai­ken li­säk­si au­to näyt­tää tyr­mää­vän upe­al­ta ja fu­tu­ris­ti­sel­ta ku­ten pi­tää­kin. Ta­voit­tee­nam­me on­kin tuot­taa maa­il­man ha­lu­tuim­mat säh­kö­au­to­mal­lit”, Mer­ce­des-Ben­zin pää­joh­ta­ja Ola Käl­le­nius mää­rit­tää.

Uu­si kon­sep­ti­mal­li on mo­nes­sa suh­tees­sa ny­ky­maa­il­man edis­tyk­sel­li­sin säh­kö­au­to­mal­li

Esi­mer­kik­si sen il­man­vas­tus­ta ku­vaa­va Cd-ar­vo on vain us­ko­mat­to­mat 0.17. Tä­hän pääs­tään pait­si taak­se päin suip­pe­ne­val­la, ajat­to­man kau­niil­la ko­ri­muo­toi­lul­la myös ult­ra-ma­ta­lan vie­rin­tä­vas­tuk­sen ren­kail­la, niil­le op­ti­moi­duil­la mag­ne­sium-van­teil­la ja ke­vy­es­tä alu­mii­ni­se­ok­ses­ta val­mis­te­tuil­la jar­ru­le­vyil­lä.

Ke­vyt­ra­ken­tei­seen ko­riin on ha­et­tu esi­ku­va F1-au­tois­ta. Kat­to on pääl­lys­tet­ty ult­ra­o­huil­la au­rin­ko­pa­nee­leil­la, jot­ka tuo­vat au­tol­le jopa 25 li­sä­ki­lo­met­riä ak­ku­la­taus­ten vä­lil­lä.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

”Vi­si­on EQXX:n ovat ke­hit­tä­neet R&D-kes­kus­tem­me par­haat voi­mat yh­des­sä For­mu­la 1- ja For­mu­la E -sar­jo­jen in­si­nöö­riem­me kans­sa. He ovat osoit­ta­neet, et­tä moot­to­riur­hei­lus­ta pe­räi­sin ole­vat säh­köi­siin voi­man­läh­tei­siin liit­ty­vät in­no­vaa­ti­ot vauh­dit­ta­vat myös hen­ki­lö­au­to­jen tuo­te­ke­hi­tys­tä. Täs­sä pro­jek­tis­sa olem­me haas­ta­neet nor­maa­lit ke­hi­tysp­ro­ses­sim­me ja eden­neet roh­ke­as­ti nor­maa­lin mu­ka­vuu­sa­lu­eem­me ul­ko­puo­lel­le”, Mer­ce­des-Ben­zin tuo­te­ke­hi­tys­joh­ta­ja Mar­kus Schä­fer ker­too.

Ei lain­kaan eläin­pe­räi­siä ma­te­ri­aa­le­ja – raa­ka-ai­nei­ta sie­ni­juu­ris­tois­ta ja kak­tuk­sis­ta

Mo­nia Vi­si­on EQXX:n omi­nais­piir­tei­tä tu­lee näh­tä­vil­le Mer­ce­des-Ben­zin tuo­tan­to­mal­lei­hin. Yk­si niis­tä on seu­raa­van su­ku­pol­ven MMA-pe­rus­ra­ken­ne (Mer­ce­des-Benz Mo­du­lar Arc­hi­tec­tu­re), joka on ke­hi­tet­ty pie­niä ja kes­ki­ko­ko­luo­kan au­to­mal­le­ja var­ten.

Sisä- ja ul­ko­muo­toi­lul­taan kon­sep­ti­mal­li edus­taa Mer­ce­des-Ben­zin tut­tua Sen­su­al Pu­ri­ty -fi­lo­so­fi­aa. Koko ko­je­lau­dan le­vyi­nen yk­si­o­sai­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö res­pon­sii­vi­sel­la gra­fiik­ka­to­teu­tuk­sel­la ja in­tui­tii­vi­sil­la toi­min­noil­laan su­laut­taa au­ton ja kul­jet­ta­jan yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Mer­ce­des-Ben­zin oh­jel­mis­to-osaa­mi­nen luo niin ikään pe­rus­tan ak­ku­toi­min­to­jen en­tis­tä te­hok­kaam­mal­le hal­lin­nal­le ja oh­jauk­sel­le.

Vi­si­on EQXX:n mat­kus­ta­mos­sa ei ole käy­tet­ty lain­kaan eläin­pe­räi­siä ma­te­ri­aa­le­ja. Oven­kah­vat on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta, luon­non­sil­kin kal­tai­ses­ta mut­ta ve­gaa­ni­ses­ta AM­silk´s Bi­os­teel -kui­dus­ta.

Ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lei­na hyö­dyn­ne­tään nah­kaa muis­tut­ta­via, mut­ta ve­gaa­ni­sia Mylo- ja De­sert­tex-ma­te­ri­aa­le­ja, joi­den raa­ka-ai­neet ovat pe­räi­sin muun mu­as­sa luon­non­sie­nien juu­ris­tos­ta sekä kak­tus­kas­veis­ta. Lat­ti­a­ma­tot puo­les­taan ovat 100-pro­sent­tis­ta uu­siu­tu­vaa bam­bu­kui­tua.

Teks­tii­leis­sä ja Di­na­mi­ca-ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lis­sa on hyö­dyn­net­ty kier­rä­tys­muo­vi­ma­te­ri­aa­lia, jon­ka raa­ka-ai­net­ta val­mis­te­taan käy­te­tyis­tä PET-muo­vi­pul­lois­ta.

Vi­si­on EQXX:n tek­ni­set tie­dot

Akun ener­gi­a­si­säl­tö (net­to)

<100 kWh

Jär­jes­tel­män jän­ni­te, max.

>900 volt­tia

Ener­gi­an­ku­lu­tus

<10 kWh/100 km1

Cd-ar­vo

0.172

Max. teho

n. 150 kW

Ak­se­li­vä­li

280 cm

Oma­pai­no

n. 1750 kg

1 Di­gi­taa­li­siin si­mu­laa­ti­oi­hin pe­rus­tu­va alus­ta­va tu­los

2 Mi­tat­tu Daim­le­rin ae­ro­a­kus­ti­ses­sa tuu­li­tun­ne­lis­sa 140 km/h tuu­len­no­peu­del­la

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU