Pituudeltaan 4,7-metrisessä Nio ET5:ssä on esimerkiksi takaspoileri, upotetut ovenkahvat, pehmeästi sulkeutuvat ovet sekä kehyksettömät ikkunat.

Pituudeltaan 4,7-metrisessä Nio ET5:ssä on esimerkiksi takaspoileri, upotetut ovenkahvat, pehmeästi sulkeutuvat ovet sekä kehyksettömät ikkunat.

NIO

Nio ET5: Kiinalainen sähköinen keskikokoluokan sedan

Nio julkisti ET5:n, uuden keskikokoisen sähköisen sedanin, joka on brändin tähän mennessä kompaktein malli.

Auto Bild.Uutiset

Nio ET5:n si­sus­tus sai ins­pi­raa­ti­on­sa huo­ne­ka­lu­jen, muo­din ja jal­ki­nei­den tren­deis­tä. Se taas joh­ti hie­nos­tu­nee­seen ti­laan, jos­sa on läm­min kos­ke­tus. Pa­no­raa­ma­la­si­kat­to luo va­loi­san si­sus­tuk­sen, jota täy­den­tä­vät luon­nol­li­set ja or­gaa­ni­set sä­vyt, mu­kaan lu­kien Nion uu­si ter­ra­kot­ta – sy­vän tu­li­nen orans­si.

Nio ET5:ssä on va­li­koi­ma kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja. Puh­das ja kes­tä­vä kan­gas pa­ran­taa oh­jaa­mon akus­tis­ta suo­ri­tus­ky­kyä.

Täy­sin uu­si 256 vä­rin tun­nel­ma­va­lo-omi­nai­suus tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den luo­da tun­nel­man, joka so­pii mie­li­a­laan. Dol­by At­mos 7.1.4 -sur­round-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä seu­raa va­ki­o­na.

Di­gi­taa­li­nen pa­no­raa­ma-ko­je­lau­ta

Nio ET5:n Pa­no­Ci­ne­ma on alan­sa en­sim­mäi­nen la­jis­saan, mu­kaan­sa­tem­paa­va di­gi­taa­li­nen pa­no­raa­ma­tyy­li­nen ko­je­lau­ta, joka si­säl­tää AR- ja VR-tek­nii­koi­ta.

Nio on teh­nyt yh­teis­työ­tä in­no­va­tii­vi­sen AR-lai­tey­ri­tyk­sen, NRE­A­Lin, kans­sa ke­hit­tääk­seen yh­des­sä yk­si­noi­keu­del­la Ni­ol­le tar­koi­tet­tu­ja AR-la­se­ja, jot­ka voi­vat pro­ji­soi­da te­hok­kaan 201 tuu­man näy­tön.

Nio teki myös yh­teis­työ­tä NOLO:n kans­sa ke­hit­tääk­seen yh­des­sä Nio VR -la­se­ja, jois­sa käy­te­tään erit­täin ohui­ta lit­tei­tä ”pan­nu­kak­ku­lins­se­jä” 4K-näyt­tö­e­fek­tin luo­mi­sek­si. 10,2 tuu­man HDR-mit­ta­ris­to li­sää ku­vien eloi­suut­ta.

Val­mii­na au­to­no­mi­seen ajoon

Nio ET5:ssä on uu­sin Nio Au­to­no­mous Dri­ving (NAD) -toi­min­to. Nio Aqui­la Su­per Sen­sin­gin ja Nio Adam Su­per Com­pu­ting -toi­min­non avul­la Nio ET5 saa­vut­taa vä­hi­tel­len tur­val­li­sen ja va­kuut­ta­van au­to­no­mi­sen ajo­ko­ke­muk­sen moot­to­ri­teil­lä, kau­pun­ki­a­lu­eil­la, py­sä­köin­nis­sä sekä ajo­a­kus­ton vaih­dos­sa.

NAD:n kaik­ki omi­nai­suu­det ote­taan käyt­töön as­teit­tain jat­ko­ke­hi­tyk­sen ja va­li­doin­nin jäl­keen, ja ne ovat käyt­tä­jien saa­ta­vil­la RMB 680 -kuu­kau­si­ti­lauk­sel­la ADaaS:n (AD as a Ser­vi­ce) kaut­ta.

Toimintamatka on 75 kWh vakioakustolla 550 km ja 100 kWh pitkän toimintamatkan akustolla yli 700 km sekä 150 kWh Ultra Long Range -akustolla yli 1 000 km. Huomaa, että kaikki mainitut arvot ovat CLTC-standardin mukaisia.

Toimintamatka on 75 kWh vakioakustolla 550 km ja 100 kWh pitkän toimintamatkan akustolla yli 700 km sekä 150 kWh Ultra Long Range -akustolla yli 1 000 km. Huomaa, että kaikki mainitut arvot ovat CLTC-standardin mukaisia.

NIO

Ur­hei­lul­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä yh­dis­tet­ty­nä te­hok­kuu­teen

Nion 360 kW te­hoi­nen ET5 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 4,3 se­kun­nis­sa kah­den säh­kö­moot­to­rin­sa an­si­os­ta (150 kW:n asynk­ro­ni­nen in­duk­ti­o­moot­to­ri edes­sä ja 210 kW:n kes­to­mag­neet­ti­moot­to­ri ta­ka­na).

Ne tar­jo­a­vat suu­rim­man vään­tö­mo­men­tin 700 Nm.

Nion it­se ke­hit­tä­min nel­jän jar­ru­sa­tu­lan High Per­for­man­ce -le­vy­jar­ruin ET5 py­säh­tyy teh­taan mu­kaan 100–0 km/h vain 33,9 met­rin mat­kal­la.

Ko­rin il­man­vas­tus­ker­roin on vain Cd 0,24.

Toi­min­ta­mat­ka on 75 kWh va­ki­oa­kus­tol­la 550 km ja 100 kWh pit­kän toi­min­ta­mat­kan akus­tol­la yli 700 km sekä 150 kWh Ult­ra Long Ran­ge -akus­tol­la yli 1 000 km. Huo­maa, et­tä kaik­ki mai­ni­tut ar­vot ovat CLTC-stan­dar­din mu­kai­sia.

Tur­vas­tan­dar­deis­ta

Nio ET5 on suun­ni­tel­tu täyt­tä­mään tiu­kat vii­den täh­den C-NCAP- ja Eu­ro NCAP -stan­dar­dit. Tämä saa­vu­te­taan käyt­tä­mäl­lä erit­täin lu­jaa te­räs-alu­mii­ni­hyb­ri­di­run­koa.

Nio-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN