Pituudeltaan 4,7-metrisessä Nio ET5:ssä on esimerkiksi takaspoileri, upotetut ovenkahvat, pehmeästi sulkeutuvat ovet sekä kehyksettömät ikkunat.

Pituudeltaan 4,7-metrisessä Nio ET5:ssä on esimerkiksi takaspoileri, upotetut ovenkahvat, pehmeästi sulkeutuvat ovet sekä kehyksettömät ikkunat.

NIO

Nio ET5: Kiinalainen sähköinen keskikokoluokan sedan

Nio julkisti ET5:n, uuden keskikokoisen sähköisen sedanin, joka on brändin tähän mennessä kompaktein malli.

Auto Bild.Uutiset

Nio ET5:n si­sus­tus sai ins­pi­raa­ti­on­sa huo­ne­ka­lu­jen, muo­din ja jal­ki­nei­den tren­deis­tä. Se taas joh­ti hie­nos­tu­nee­seen ti­laan, jos­sa on läm­min kos­ke­tus. Pa­no­raa­ma­la­si­kat­to luo va­loi­san si­sus­tuk­sen, jota täy­den­tä­vät luon­nol­li­set ja or­gaa­ni­set sä­vyt, mu­kaan lu­kien Nion uu­si ter­ra­kot­ta – sy­vän tu­li­nen orans­si.

Nio ET5:ssä on va­li­koi­ma kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja. Puh­das ja kes­tä­vä kan­gas pa­ran­taa oh­jaa­mon akus­tis­ta suo­ri­tus­ky­kyä.

Täy­sin uu­si 256 vä­rin tun­nel­ma­va­lo-omi­nai­suus tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den luo­da tun­nel­man, joka so­pii mie­li­a­laan. Dol­by At­mos 7.1.4 -sur­round-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä seu­raa va­ki­o­na.

Di­gi­taa­li­nen pa­no­raa­ma-ko­je­lau­ta

Nio ET5:n Pa­no­Ci­ne­ma on alan­sa en­sim­mäi­nen la­jis­saan, mu­kaan­sa­tem­paa­va di­gi­taa­li­nen pa­no­raa­ma­tyy­li­nen ko­je­lau­ta, joka si­säl­tää AR- ja VR-tek­nii­koi­ta.

Nio on teh­nyt yh­teis­työ­tä in­no­va­tii­vi­sen AR-lai­tey­ri­tyk­sen, NRE­A­Lin, kans­sa ke­hit­tääk­seen yh­des­sä yk­si­noi­keu­del­la Ni­ol­le tar­koi­tet­tu­ja AR-la­se­ja, jot­ka voi­vat pro­ji­soi­da te­hok­kaan 201 tuu­man näy­tön.

Nio teki myös yh­teis­työ­tä NOLO:n kans­sa ke­hit­tääk­seen yh­des­sä Nio VR -la­se­ja, jois­sa käy­te­tään erit­täin ohui­ta lit­tei­tä ”pan­nu­kak­ku­lins­se­jä” 4K-näyt­tö­e­fek­tin luo­mi­sek­si. 10,2 tuu­man HDR-mit­ta­ris­to li­sää ku­vien eloi­suut­ta.

Val­mii­na au­to­no­mi­seen ajoon

Nio ET5:ssä on uu­sin Nio Au­to­no­mous Dri­ving (NAD) -toi­min­to. Nio Aqui­la Su­per Sen­sin­gin ja Nio Adam Su­per Com­pu­ting -toi­min­non avul­la Nio ET5 saa­vut­taa vä­hi­tel­len tur­val­li­sen ja va­kuut­ta­van au­to­no­mi­sen ajo­ko­ke­muk­sen moot­to­ri­teil­lä, kau­pun­ki­a­lu­eil­la, py­sä­köin­nis­sä sekä ajo­a­kus­ton vaih­dos­sa.

NAD:n kaik­ki omi­nai­suu­det ote­taan käyt­töön as­teit­tain jat­ko­ke­hi­tyk­sen ja va­li­doin­nin jäl­keen, ja ne ovat käyt­tä­jien saa­ta­vil­la RMB 680 -kuu­kau­si­ti­lauk­sel­la ADaaS:n (AD as a Ser­vi­ce) kaut­ta.

Toimintamatka on 75 kWh vakioakustolla 550 km ja 100 kWh pitkän toimintamatkan akustolla yli 700 km sekä 150 kWh Ultra Long Range -akustolla yli 1 000 km. Huomaa, että kaikki mainitut arvot ovat CLTC-standardin mukaisia.

Toimintamatka on 75 kWh vakioakustolla 550 km ja 100 kWh pitkän toimintamatkan akustolla yli 700 km sekä 150 kWh Ultra Long Range -akustolla yli 1 000 km. Huomaa, että kaikki mainitut arvot ovat CLTC-standardin mukaisia.

NIO

Ur­hei­lul­lis­ta suo­ri­tus­ky­kyä yh­dis­tet­ty­nä te­hok­kuu­teen

Nion 360 kW te­hoi­nen ET5 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 4,3 se­kun­nis­sa kah­den säh­kö­moot­to­rin­sa an­si­os­ta (150 kW:n asynk­ro­ni­nen in­duk­ti­o­moot­to­ri edes­sä ja 210 kW:n kes­to­mag­neet­ti­moot­to­ri ta­ka­na).

Ne tar­jo­a­vat suu­rim­man vään­tö­mo­men­tin 700 Nm.

Nion it­se ke­hit­tä­min nel­jän jar­ru­sa­tu­lan High Per­for­man­ce -le­vy­jar­ruin ET5 py­säh­tyy teh­taan mu­kaan 100–0 km/h vain 33,9 met­rin mat­kal­la.

Ko­rin il­man­vas­tus­ker­roin on vain Cd 0,24.

Toi­min­ta­mat­ka on 75 kWh va­ki­oa­kus­tol­la 550 km ja 100 kWh pit­kän toi­min­ta­mat­kan akus­tol­la yli 700 km sekä 150 kWh Ult­ra Long Ran­ge -akus­tol­la yli 1 000 km. Huo­maa, et­tä kaik­ki mai­ni­tut ar­vot ovat CLTC-stan­dar­din mu­kai­sia.

Tur­vas­tan­dar­deis­ta

Nio ET5 on suun­ni­tel­tu täyt­tä­mään tiu­kat vii­den täh­den C-NCAP- ja Eu­ro NCAP -stan­dar­dit. Tämä saa­vu­te­taan käyt­tä­mäl­lä erit­täin lu­jaa te­räs-alu­mii­ni­hyb­ri­di­run­koa.

Nio-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN