Opel Mokka X: Maastokelpoinen

Ensi viikonloppuna Opel-liikkeissä esiteltävä uusi Opel Mokka X on nyt muodoiltaan rohkeampi ja sisätiloiltaan entistä hienostuneempi. Mukautuva neliveto lisää ajamisen iloa ja on nyt asiakkaiden toiveesta saatavana myös bensii­ni­moot­torin ja kuusiportaisen automaat­ti­vaih­teiston yhdistelmällä.

Auto Bild.Uutiset

Opel Mok­ka X:n si­sus­tus uu­dis­tet­tiin täy­sin. Kes­ki­kon­so­lis­sa on uu­den su­ku­pol­ven tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä joko 7- tai 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä. Mo­nia ai­em­min eril­li­sil­lä pai­nik­keil­la hal­lit­tu­ja toi­min­to­ja käy­te­tään nyt kos­ke­tus­näy­töl­lä. Li­säk­si mit­ta­ris­tos­sa ole­van in­fo­näy­tön lu­et­ta­vuut­ta on pa­ran­net­tu uu­sil­la, 3,5-tuu­mai­sel­la mus­ta­val­ko- ja 4,2-tuu­mai­sel­la vä­ri­näy­töl­lä sekä val­koi­sel­la va­lais­tuk­sel­la.

Mu­kau­tu­va ne­li­ve­to uu­del­la kuu­si­por­tai­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la

Pie­ni kau­pun­ki­maas­tu­ri on saa­ta­va­na va­lin­nai­sel­la älyk­kääl­lä ja mu­kau­tu­val­la ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka aut­toi sen edel­tä­jää voit­ta­maan kak­si Vuo­den ne­li­ve­to­au­to-pal­kin­toa Sak­sas­sa. Elekt­ro­ni­ses­ti oh­ja­tul­la mo­ni­le­vyt­kyt­ki­mel­lä toi­mi­va jär­jes­tel­mä voi muut­taa te­hon­ja­koa sau­mat­to­mas­ti etu- ja taka-ak­se­lin vä­lil­lä suh­tees­sa 100/0–50/50. Nor­maa­lis­sa ar­ki­a­jos­sa se toi­mii ta­lou­del­li­se­na etu­ve­to­na.

Ne­li­ve­to ak­ti­voi­daan Opel Mok­ka X:n seis­tes­sä pai­kal­laan pyö­rien luis­ton es­tä­mi­sek­si liik­keel­le­läh­dös­sä. Se kyt­key­tyy huo­maa­mat­to­mas­ti se­kun­nin mur­to-osas­sa heti kul­jet­ta­jan pai­na­es­sa kyt­kin­pol­jin­ta ("ak­tii­vi­nen tar­vit­ta­es­sa kyt­key­ty­vä jär­jes­tel­mä").

Ajos­sa kaik­ki teho siir­tyy etu­pyö­ril­le ja ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä kyt­key­tyy vain ajo­ti­lan­teen vaa­ties­sa pi­don pa­ran­ta­mis­ta, eri­tyi­ses­ti mä­räl­lä ja liuk­kaal­la pin­nal­la. Mä­räl­lä ja sa­tei­sel­la tien­pin­nal­la te­hon­ja­ko voi muut­taa ai­ka ajoin. Au­ton ajo­ti­las­ta ja tie­o­lo­suh­teis­ta riip­pu­en te­hoa voi­daan siir­tää taka-ak­se­lil­le. Si­ten jopa het­kel­li­sis­sä ti­lan­teis­sa, esi­mer­kik­si osut­ta­es­sa kuop­paan tai jäi­seen koh­taan, ta­ka­pyö­ril­le siir­ret­ty vään­tö­mo­ment­ti an­taa par­haan mah­dol­li­sen pi­don ja va­kau­den, ja pa­ran­taa si­ten tur­val­li­suu­den tun­net­ta ja aja­mi­sen iloa.

Ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä on saa­ta­va­na tu­tun 1,4-lit­rai­sen (103 kW/140 hv) ben­sii­ni­moot­to­rin (NEDC-polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: taa­ja­ma 8,2-8,31 l/100 km, maan­tie 5,5-5,61 l/100 km, yh­dis­tet­ty 6,4-6,51 l/100 km; 149-1521 g/km CO2) ja kii­te­tyn 1.6 CDTI –moot­to­rin (100 kW/136 hv) eli ‘kuis­kaa­van die­se­lin’ yh­tey­des­sä (NEDC-polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: taa­ja­ma 5,0-5,21 l/100 km, maan­tie 4,2-4,41 l/100 km, yh­dis­tet­ty 4,5-4,71 l/100 km; 119-1241 g/km CO2).

Mo­lem­pien moot­to­rien yh­tey­des­sä on kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to.

Opel palvelee nelivetoa ja automaattivaihteistoa etsivien asiakkaiden tarpeita yhdistämällä ne uuden sukupolven 1,4-litraiseen ECOTEC® suorasuihkutusturbomoottoriin (112 kW/152 hv, NEDC-polttoaineenkulutus: taajama 7,8-7,91 l/100 km, maantie 5,6-5,71 l/100 km, yhdistetty 6,4-6,51 l/100 km; 148-1501 g/km CO2), joka ensiesiteltiin uudessa Opel Astrassa.

Opel palvelee nelivetoa ja automaattivaihteistoa etsivien asiakkaiden tarpeita yhdistämällä ne uuden sukupolven 1,4-litraiseen ECOTEC® suorasuihkutusturbomoottoriin (112 kW/152 hv, NEDC-polttoaineenkulutus: taajama 7,8-7,91 l/100 km, maantie 5,6-5,71 l/100 km, yhdistetty 6,4-6,51 l/100 km; 148-1501 g/km CO2), joka ensiesiteltiin uudessa Opel Astrassa.

AFL LED-ajo­va­lot ja uu­sin­ta tek­niik­kaa edus­ta­va Opel Eye -etu­ka­me­ra

Opel Mok­ka X:n ke­hi­tys­työs­sä nou­da­tet­tiin jäl­leen ker­ran yh­ti­ön stra­te­gi­aa tuo­da in­no­va­tii­vis­ta tek­no­lo­gi­aa kaik­kien saa­ta­vil­le, min­kä seu­rauk­se­na esi­tel­lään älyk­käät LED-ajo­va­lot. Uu­si AFL LED -jär­jes­tel­mä mu­kaut­taa ajo­va­lo­jen toi­min­nan au­to­maat­ti­ses­ti ajo­ti­lan­tee­seen par­haan mah­dol­li­sen va­lais­tuk­sen var­mis­ta­mi­sek­si vas­taan­tu­li­joi­ta häi­käi­se­mät­tä. Jär­jes­tel­mäs­sä on yh­dek­sän toi­min­toa ku­ten taa­ja­ma­va­lo, maan­tie­va­lo ja tu­ris­ti­ti­la. Tämä LED-va­lo­jär­jes­tel­mä kor­vaa ai­kai­sem­man Bi­Xe­non AFL+ -jär­jes­tel­män.

LED-va­lon sävy aut­taa ih­mi­sen sil­mää nä­ke­mään "oi­ke­at" vä­rit, mikä pa­ran­taa vi­su­aa­lis­ta mu­ka­vuut­ta. Li­säk­si va­lai­sin­mo­duu­lis­sa ei ole me­kaa­ni­sia toi­min­to­ja ja se re­a­goi no­pe­am­min ja tar­kem­min. Uu­det ajo­va­lai­si­met käyt­tä­vät vä­hem­män ener­gi­aa ja ovat si­ten myös ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­piä.

Uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa edus­ta­vas­sa Opel Eye -etu­ka­me­ras­sa on ai­em­paa suu­rem­pi re­so­luu­tio ja pa­ran­tu­nut ku­van­kä­sit­te­ly­te­ho, joi­den an­si­os­ta sen tu­ke­mat toi­min­not toi­mi­vat ai­em­paa te­hok­kaam­min, mu­kaan lu­kien AFL LED -ajo­va­lo­jär­jes­tel­män kau­ko­va­lo­a­vus­tin. Lii­ken­ne­merk­ki­a­vus­ti­men tun­nis­tus­tark­kuus on ai­em­paa pa­rem­pi.

Tur­va­vä­lin näyt­tö (FDI) tun­nis­taa edel­lä liik­ku­vat ajo­neu­vot etu­ka­me­ran avul­la, ja etu­tör­mäys­va­roit­ti­mes­sa on nyt pa­ran­net­tu hei­jas­ta­va LED-va­roi­tus­näyt­tö. Jos vä­li­mat­ka edel­lä ole­vaan ajo­neu­voon ly­he­nee lii­an no­pe­as­ti, tuu­li­la­siin hei­jas­te­taan pu­nai­set LE­Dit. Li­säk­si ää­ni­merk­ki il­mai­see kul­jet­ta­jal­le, et­tä jar­ru­tus on tar­peen.

Kais­ta­vah­ti ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti yli 60 km/h no­peu­des­sa ja va­roit­taa kul­jet­ta­jaa merk­ki­va­lol­la mit­ta­ris­tos­sa sekä ää­ni­mer­kil­lä, jos kais­ta vaih­tuu ta­hat­to­mas­ti.

Uu­sim­man su­ku­pol­ven In­tel­li­Lin­kis­tä er­go­no­mi­siin is­tui­miin

Uu­den Opel Ast­ran ta­voin Opel Mok­ka X:ään saa Opel OnS­tar-pal­ve­lu­a­vus­ta­jan. Kak­si uu­den su­ku­pol­ven In­tel­li­Link-in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mää esi­tel­lään myös en­si ker­taa täs­sä luo­kas­sa. In­tel­li­Link tuo äly­pu­he­li­mien maa­il­man au­toon sekä Ap­p­le CarP­la­yn et­tä And­roid Au­ton pu­he­li­men pro­jek­ti­on avul­la (mis­sä saa­ta­va­na).

Uu­si Opel Mok­ka X tar­jo­aa luok­kan­sa kär­keä ole­van lii­tet­tä­vyy­den li­säk­si myös vas­taa­van­ta­sois­ta mu­ka­vuut­ta. Useim­pien Opel-mal­lien ta­paan er­go­no­mi­set AGR (Aktion Gesun­der Rücken = se­län ter­veyt­tä edis­tä­vä jär­jes­tö) -tes­ta­tut ja ser­ti­fi­oi­dut is­tui­met ovat ai­nut­laa­tui­set luo­kas­saan ja nii­den an­si­os­ta pit­kät maan­tie­mat­kat ovat yh­tä nau­tit­ta­via kuin seik­kai­lut kar­ke­am­mas­sa maas­tos­sa.

Mo­ni­käyt­töi­nen ka­tu­maas­tu­ri tar­jo­aa vie­lä yh­den mu­ka­vuus­va­rus­teen: avai­met­to­man kau­ko-oh­jauk­sen ja käyn­nis­tyk­sen. Kul­jet­ta­jan ei tar­vit­se pai­naa nap­pia avai­mes­saan au­ton ovien lu­kit­se­mis­ta tai avaa­mis­ta var­ten. Avain voi ol­la tas­kus­sa tai lau­kus­sa ja lu­ki­tus toi­mii pai­net­ta­es­sa min­kä ta­han­sa oven tai ta­ka­luu­kun kah­van pien­tä pai­ni­ket­ta. Au­to myös käyn­nis­te­tään il­man avain­ta.

Opel Mok­ka X:n hin­nat al­ka­vat 22 974 eu­ros­ta.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU