Renault EZ-ULTIMO on autonominen, sähkökäyttöinen ja poikkeuksellisen ylellinen konseptiauto.
Pariisin autonäyttely: Autonomista ylellisyyttä Ranskasta
Renaultin hienoin uutuus Pariisin autonäyttelyssä on Renault EZ-ULTIMO siirtää matkustajat ylellisesti määränpäähän.
Renault EZ-ULTIMO on tehty samalle perustalle kuin taajamaliikenteeseen tarkoitettu Renault EZ-GO ja tavaroiden perille toimittamiseen suunniteltu Renault EZ-PRO.
Renault EZ-ULTIMO on autonomisesti sähköllä liikkuva ja ylellinen ajoneuvo. Renault on suunnitellut tämän konseptiauton täyttämään kaikkein vaativimpien ihmisten toiveet.
Tulevaisuudessa Renault EZ-ULTIMO voi olla tapa, jolla lentoyhtiöt hakevat ensimmäisen luokan asiakkaansa lennolle kotoa tai työpaikalta ja lennon jälkeen kuljettavat taas toivottuun määränpäähän.
Toisaalta viiden tähden hotellit ja vastaavat saattavat hoitaa lentokenttäkuljetukset ja asukkaiden retket tällä autolla.
Ylellisten tavaroiden kaupat voivat järjestää ostosretkiä, joissa potentiaalisten asiakkaiden kuljetukset hoidetaan samantasoisella ajokilla. Mahdollisuuksia EZ-ULTIMO:n käyttöön on siis lukemattomia.
EZ-ULTIMON perusajatus löytyy Renaultin historiasta
Ylellisistä Renaulteista yksi merkittävimmistä oli vuonna 1929 esitelty Renault Reinastella, joka oli Renaultin ensimmäinen 8-sylinterisellä moottorilla (suora 8) varustettu malli. Autossa oli myös muuta edistyksellistä tekniikkaa, jonka tähden se nousi korivalmistajien suosioon. Reinastellassa yhdistyivät tyylikkyys, nopeus, mukavuus ja turvallisuus.
EZ-ULTIMO vie Reinastellan filosofian tulevaisuuteen. Sen akseliväli on 3,88 metriä, mikä varmistaa kolmelle matkustajalle valtavat tilat. Kori on 5,7 metriä pitkä ja 2,2 metriä leveä. Sivuovi aukeaa koko kyljen pituudelta niin, että oviaukolla on mittaa 2,63 metriä. Sisäänpääsyä helpottaa vielä se, että 1,35 metriä korkean auton ylempi ikkuna nousee 1,64 metrin korkeuteen.
Useimmista itsenäisesti liikkuvista ajoneuvoista poiketen EZ-ULTIMO on erittäin virtaviivainen, minkä ansiosta se sopii hienosti kaupungin vilinään. Auton ylellinen kaksivärinen kori korostaa sen muotoja.
Renault EZ-ULTIMO:n etuosa on vihreäsävyinen musta ja sama väri jatkuu kattoon sekä alas lattiaan. Niiden väliin jäävä samppanjanvärinen vyöhyke ulottuu perään saakka.
Renault EZ-ULTIMO -konseptiauto on huomiota herättävän näköinen.
Erikoisuutena autossa ei näytä olevan lainkaan ikkunoita. Kaikki ikkunapinnat ovat kuin yksisuuntaisia peilejä. Autosta näkee ulos, mutta matkustajien yksityisyyden varmistamiseksi autoon ei näe sisälle.
Renault EZ-ULTIMO on tarkoitettu henkilökohtaiseen, yksilölliseen matkantekoon. Sen takia autossa ei ole ulkomitoista huolimatta kuin kolme istuinpaikkaa. Matkustamoon on helppo istuutua. Ainoa ongelma on, valitseeko mukavan kahdelle tarkoitetun sohvan vai matkustaako muhkeassa nojatuolissa selkä menosuuntaan. Istuinten selkäosat ja pääntuet on verhoiltu hyvin tummanvihreällä, lähes mustalla korkealuokkaisella sametilla, joka toistaa korin väriä. Muilta osin verhoiluna on lämminhenkinen nahka.
Huipputason materiaaleja
Matkustamossa käytetään huippuluokan materiaaleja. Lattiassa on kahden muun EZ-konseptiauton tapaan pähkinäpuuta kalanruotokuviona, joka luo valoisaa tunnelmaa.
Muutenkin matkustamossa käytetään runsaasti puuta muun muassa sivupöydissä. Sivuilla on myös marmoria, joka on ainoastaan 30 mm paksua ja liimattu kevyeen hunajakennorakenteeseen. Marmorin tummassa värissä olevat vaaleat juonteet saavat sen näyttämään hyvin puumaiselta.
Renault EZ-ULTIMO:n matkustamossa kiinnitetään huomiota erityiseen ylellisyyteen.
Sisustus yhdistää mennyttä ja tulevaa. Materiaalit ja muodot ovat osin Renaultin historiasta. Toisaalta matkustamon monipuolista valaistusta ja korkeatasoista äänentoistoa hoidetaan pyöritettävin säätimin, kuten huippuluokan virittimissä. Katkaisimet on sijoitettu konsoleihin, jotka tulevat esiin vain jos niitä tarvitaan.
Samaan tapaan älypuhelimien induktiolatauspaikat ja iPad-tyylinen tabletti katoavat näkyvistä, elleivät ne ole käytössä.
Yhtenä sisustuksen erikoisuutena on LFMR-merkki nojatuolissa. Sillä kunnioitetaan kolmea veljestä, Louis, Marcel ja Ferdinand Renaultia, jotka loivat 120 vuotta sitten perustan yhtiölle, joka on nykyisin Groupe Renault.
Nelipyöräohjaus
Renault EZ-ULTIMO poikkeaa trilogian kahdesta aiemmasta ajoneuvosta siinä, että se on lähempänä tavallista autoa. Vaikka perusrakenne on sama, niin Renault EZ-ULTIMO:ssa sähkömoottorin voima välitetään etupyöriin. Ohjaus vaikuttaa kaikkiin pyöriin, minkä ansiosta auton on ketterä kaupungissa ja turvallinen maantiellä.
Ollessaan pysähtyneenä auto laskeutuu hyvin alas, mutta liikkeelle lähdettäessä aktiivijousitus nostaa koria useilla senttimetreillä. Näin päästään esimerkiksi hidastetöyssyjen yli.
Renault EZ-ULTIMO on tason 4 autonominen ajoneuvo, eli auto voi liikkua määrätyin ehdoin täysin itsenäisesti.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
OePhi Tanskasta
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
QLN:n uusi referenssi
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN