Peugeot 5008:ssa hyödytään korkeasta 206 mm maavarasta, sekä parhaimmillaan pixel led -ajovaloista.

Peugeot 5008:ssa hyödytään korkeasta 206 mm maavarasta, sekä parhaimmillaan pixel led -ajovaloista.

Juha Peltonen

Peugeot 5008 ja Peugeot 3008: Katumaasturi-uutuudet esittelyssä

Peugeot’n vuosimallin 2025 SUV-uutuudet esiteltiin Suomessa.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si, iso Peu­ge­ot 5008 on mök­ki­tei­tä pel­kää­mä­tön 7-paik­kai­nen ka­tu­maas­tu­ri, jon­ka muun­nel­ta­vuus on kor­ke­aa luok­kaa.

Tek­no­lo­gi­an osal­ta asi­a­kas voi va­li­ta, ha­lu­aa­ko 5008:n täys­säh­köi­sen ver­si­on, jol­le lu­va­taan jopa 500 ki­lo­met­riä WLTP-toi­min­ta­mat­kaa. Vai toi­se­na rat­kai­su­na ke­vyt­hyb­ri­din. Vai kol­man­te­na pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din.

Jopa 1 815 lit­raa ta­va­ra­ti­laa

Hie­nos­ti vii­meis­tel­lys­sä mat­kus­ta­mos­sa on edes­sä tu­ke­vat AGR-is­tui­met, min­kä ohel­la toi­sen is­tuin­ri­vin is­tui­met ovat pi­tuus­sää­det­tä­vät.

Teknologian osalta asiakas voi valita, haluaako 5008:n täyssähköisen version, jolle luvataan jopa 500 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Vai toisena ratkaisuna kevythybridin. Vai kolmantena pistokeladattavan hybridin.

Teknologian osalta asiakas voi valita, haluaako 5008:n täyssähköisen version, jolle luvataan jopa 500 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Vai toisena ratkaisuna kevythybridin. Vai kolmantena pistokeladattavan hybridin.

Juha Peltonen

Liitettävät palvelut ovat kattavia. 5008:ssa on live-navigointi, ovien lukitsemismahdollisuus omasta puhelimesta, sekä tietyissä malleissa latauksen ajastaminen. Kabiinissa kosketusnäyttö on kooltaan peräti 21-tuumainen, ja matkustamossa nautitaan myös tunnelmavalaistuksesta.

Liitettävät palvelut ovat kattavia. 5008:ssa on live-navigointi, ovien lukitsemismahdollisuus omasta puhelimesta, sekä tietyissä malleissa latauksen ajastaminen. Kabiinissa kosketusnäyttö on kooltaan peräti 21-tuumainen, ja matkustamossa nautitaan myös tunnelmavalaistuksesta.

Juha Peltonen

AGR-etuistuimet ovat selän kannalta optimoidut.

AGR-etuistuimet ovat selän kannalta optimoidut.

Juha Peltonen

Toisen istuinrivin istuimissa on pituussäädöt.

Toisen istuinrivin istuimissa on pituussäädöt.

Juha Peltonen

Lisäistuimet ovat parhaimmillaan lapsille.

Lisäistuimet ovat parhaimmillaan lapsille.

Juha Peltonen

Kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­le, joka so­vel­tuu par­hai­ten lap­sil­le, on pää­syä hel­pot­ta­mas­sa Ea­sy Ac­cess -toi­min­to.

Ta­va­ra­ti­laa 5008 tar­jo­aa pie­nim­mil­lään (kaik­ki 7 is­tuin­ta käy­tös­sä) 259 lit­raa, ja kun vas­taa­vas­ti kaik­ki is­tui­met kään­net­ty­nä, ti­laa saa­daan 1 815 lit­raa.

Toi­sen is­tuin­ri­vin taak­se jää kul­je­tus­ti­laa yk­si met­ri, ja li­säis­tui­mien al­le jää vie­lä yli­mää­räis­tä säi­ly­tys­ti­laa.

Peu­ge­ot 508 tar­jo­aa kor­ke­an 206 mm maa­va­ran

Peu­ge­ot 5008:een si­säl­tyy yli 40 tur­va­jär­jes­tel­mää, jois­ta mai­nit­ta­koon kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta, 8 tur­va­tyy­nyä, sekä 180 as­teen Vi­sio Park -pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Lii­tet­tä­vät pal­ve­lut ovat kat­ta­via. 5008:ssa on live-na­vi­goin­ti, ovien lu­kit­se­mis­mah­dol­li­suus omas­ta pu­he­li­mes­ta, sekä tie­tyis­sä mal­leis­sa la­tauk­sen ajas­ta­mi­nen.

Ka­bii­nis­sa kos­ke­tus­näyt­tö on kool­taan pe­rä­ti 21-tuu­mai­nen, ja mat­kus­ta­mos­sa nau­ti­taan myös tun­nel­ma­va­lais­tuk­ses­ta.

Peu­ge­ot 5008:ssa hyö­dy­tään kor­ke­as­ta 206 mm maa­va­ras­ta, sekä par­haim­mil­laan pi­xel led -ajo­va­lois­ta.

Peu­ge­ot 5008 -ke­vyt­hyb­ri­dil­lä voi­daan ajaa vä­hän vä­liä pie­niä mat­ko­ja kau­pun­ki­a­jos­sa pel­käl­lä säh­köl­lä.

Otin no­pei­ta en­si­tun­tu­mia Peu­ge­ot 5008 Hyb­rid 136 e-DCS:n GT-ver­si­ol­la, va­rus­tet­tu­na 8-no­peuk­si­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la. Mat­kus­ta­mon omi­nai­suuk­siin lu­keu­tu­va vä­häi­nen me­lu­ta­so il­me­ni ko­ea­jon ai­ka­na.

Isos­sa 5008:ssa 1,2-lit­rai­nen ja 3-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri ei toki tee mal­lis­ta ra­ket­tia, mut­ta moot­to­ri mu­ri­see miel­lyt­tä­väs­ti, ja alus­ta­tun­tu­ma oli kau­pun­ki­pyö­ri­tyk­ses­sä jä­mäk­kä. Yk­si­lön hin­ta aset­tui va­rus­tei­neen 48 351 eu­roon.

Ke­vyt­hyb­ri­dil­lä voi­daan ajaa ly­hyi­tä mat­ko­ja myös säh­köl­lä

Ky­sees­sä on ke­vyt­hyb­ri­di va­rus­tet­tu­na 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mäl­lä. Täl­lä ver­si­ol­la voi­daan ajaa ker­ral­la jopa yk­si ki­lo­met­ri pel­käl­lä säh­köl­lä.

Kau­pun­ki­a­jos­sa voi­daan siis ajaa tuon tuos­ta pie­niä mat­ko­ja säh­köl­lä. Useim­mil­la ke­vyt­hyb­ri­deil­lä­hän ei pys­ty aja­maan lain­kaan pel­käl­lä säh­köl­lä.

Etu­ve­toi­ses­sa Peu­ge­ot 5008:ssa on 8,98 kWh akus­to, ja sen säh­kö­moot­to­ri on in­teg­roi­tu e-DCS -kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­toon.

Hyb­ri­di­tek­nii­kan etui­hin lu­keu­tu­vat kes­ki­mää­rin 1 l/100 km polt­to­ai­neen sääs­tö, pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky, säh­köi­nen mu­ka­vuus il­man la­taa­mis­ta, sekä pit­kä toi­min­ta­mat­ka yh­del­lä tank­kauk­sel­la.

Tavaratilaa 5008 tarjoaa pienimmillään (kaikki 7 istuinta käytössä) 259 litraa, ja kun vastaavasti kaikki istuimet käännettynä, tilaa saadaan 1 815 litraa. Toisen istuinrivin taakse jää kuljetustilaa yksi metri, ja lisäistuimien alle jää vielä ylimääräistä säilytystilaa.

Tavaratilaa 5008 tarjoaa pienimmillään (kaikki 7 istuinta käytössä) 259 litraa, ja kun vastaavasti kaikki istuimet käännettynä, tilaa saadaan 1 815 litraa. Toisen istuinrivin taakse jää kuljetustilaa yksi metri, ja lisäistuimien alle jää vielä ylimääräistä säilytystilaa.

Juha Peltonen

1,2-litrainen turbomoottori ei toki tee kevythybridistä rakettia, mutta moottori murisee miellyttävästi ja alustatuntuma oli kaupunkipyörityksessä jämäkkä.

1,2-litrainen turbomoottori ei toki tee kevythybridistä rakettia, mutta moottori murisee miellyttävästi ja alustatuntuma oli kaupunkipyörityksessä jämäkkä.

Juha Peltonen

Mitä tu­lee lu­vat­tui­hin ku­lu­tuk­siin eri ver­si­oi­den koh­dal­la, niin 5008:n it­se­la­taa­val­le hyb­ri­dil­le il­moi­te­taan kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 5,8 l/100 km. Polt­to­ai­ne­säi­li­ön koko on polt­to­moot­to­ri­ver­si­ois­sa 55-60 lit­raa.

Vas­taa­vas­ti 5008:n pis­to­ke­la­dat­ta­val­le hyb­ri­dil­le il­moi­te­taan säh­kön ku­lu­tuk­sek­si 17,8 kWh, ja säh­köi­sek­si toi­min­ta­mat­kak­si jopa 85 ki­lo­met­riä.

Täys­säh­köi­nen Peu­ge­ot 5008 on va­rus­tet­tu 73 kWh akus­tol­la - ver­si­ol­le lu­va­taan toi­min­ta­mat­kaa jopa 500 ki­lo­met­riä.

Pi­ka­la­tau­sai­ka 20-80 % on teh­taan mu­kaan 30 mi­nuut­tia, ja täys­säh­köi­sen suu­rim­mak­si la­taus­te­hok­si lu­va­taan 160 kW.

Tu­los­sa etu­ve­toi­nen Long Ran­ge -ver­sio sekä ne­li­ve­toi­nen ver­sio

Aloi­tus­ver­si­ot ovat etu­ve­toi­sia, mut­ta täys­säh­köi­nen pit­kän toi­min­ta­mat­kan etu­ve­toi­nen Long Ran­ge -ver­sio (96 kWh akus­to) on tu­los­sa Suo­men mark­ki­noil­le sekä 5008- et­tä 3008-mal­lei­hin vuo­den 2025 ai­ka­na.

Myös ne­li­ve­toi­nen, täys­säh­köi­nen 320-he­vos­voi­mai­nen 5008:n lip­pu­lai­va­ver­sio (GT) on tu­lol­laan vuon­na 2025. Nyt on taas

Kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la to­teu­te­tun ne­li­ve­don saa sekä 5008- et­tä 3008-mal­lei­hin, mut­ta se ei ole Long Ran­ge -ver­sio.

Mai­nit­ta­koon et­tä voi­ma­lin­jas­ta riip­pu­mat­ta 5008:ssa ja 3008:ssa on ident­ti­set ti­lat.

Hin­noit­te­lus­ta

Ke­vyt­hyb­ri­di­nä Peu­ge­ot 5008 mak­saa al­ka­en 42 389 eu­roa. Peu­ge­ot 5008:n pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din hin­ta start­taa 51 998 eu­ros­ta. Ja vas­taa­vas­ti täys­säh­köi­nen 5008 mak­saa al­ka­en 51 990 eu­roa.

Li­säk­si esi­tel­tiin uu­si fast­back-ko­ri­nen ka­tu­maas­tu­ri Peu­ge­ot 3008, jon­ka it­se­la­taa­va hyb­ri­di mak­saa al­ka­en 39 361 eu­roa.

Peu­ge­ot 3008 Plug-in Hyb­rid start­taa 48 983 eu­ros­ta, ja 3008:n täys­säh­köi­nen hin­ta aset­tuu al­ka­en 48 970 eu­roon.

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­ti­lai­suus / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU