Peugeot 5008:ssa hyödytään korkeasta 206 mm maavarasta, sekä parhaimmillaan pixel led -ajovaloista.
Juha Peltonen
Peugeot 5008 ja Peugeot 3008: Katumaasturi-uutuudet esittelyssä
Peugeot’n vuosimallin 2025 SUV-uutuudet esiteltiin Suomessa.
Uusi, iso Peugeot 5008 on mökkiteitä pelkäämätön 7-paikkainen katumaasturi, jonka muunneltavuus on korkeaa luokkaa.
Teknologian osalta asiakas voi valita, haluaako 5008:n täyssähköisen version, jolle luvataan jopa 500 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Vai toisena ratkaisuna kevythybridin. Vai kolmantena pistokeladattavan hybridin.
Jopa 1 815 litraa tavaratilaa
Hienosti viimeistellyssä matkustamossa on edessä tukevat AGR-istuimet, minkä ohella toisen istuinrivin istuimet ovat pituussäädettävät.
Teknologian osalta asiakas voi valita, haluaako 5008:n täyssähköisen version, jolle luvataan jopa 500 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Vai toisena ratkaisuna kevythybridin. Vai kolmantena pistokeladattavan hybridin.
Juha Peltonen
Liitettävät palvelut ovat kattavia. 5008:ssa on live-navigointi, ovien lukitsemismahdollisuus omasta puhelimesta, sekä tietyissä malleissa latauksen ajastaminen. Kabiinissa kosketusnäyttö on kooltaan peräti 21-tuumainen, ja matkustamossa nautitaan myös tunnelmavalaistuksesta.
Juha Peltonen
AGR-etuistuimet ovat selän kannalta optimoidut.
Juha Peltonen
Toisen istuinrivin istuimissa on pituussäädöt.
Juha Peltonen
Lisäistuimet ovat parhaimmillaan lapsille.
Juha Peltonen
Kolmannella istuinriville, joka soveltuu parhaiten lapsille, on pääsyä helpottamassa Easy Access -toiminto.
Tavaratilaa 5008 tarjoaa pienimmillään (kaikki 7 istuinta käytössä) 259 litraa, ja kun vastaavasti kaikki istuimet käännettynä, tilaa saadaan 1 815 litraa.
Toisen istuinrivin taakse jää kuljetustilaa yksi metri, ja lisäistuimien alle jää vielä ylimääräistä säilytystilaa.
Peugeot 508 tarjoaa korkean 206 mm maavaran
Peugeot 5008:een sisältyy yli 40 turvajärjestelmää, joista mainittakoon kuljettajan vireystilan valvonta, 8 turvatyynyä, sekä 180 asteen Visio Park -peruutuskamera.
Liitettävät palvelut ovat kattavia. 5008:ssa on live-navigointi, ovien lukitsemismahdollisuus omasta puhelimesta, sekä tietyissä malleissa latauksen ajastaminen.
Kabiinissa kosketusnäyttö on kooltaan peräti 21-tuumainen, ja matkustamossa nautitaan myös tunnelmavalaistuksesta.
Peugeot 5008:ssa hyödytään korkeasta 206 mm maavarasta, sekä parhaimmillaan pixel led -ajovaloista.
Peugeot 5008 -kevythybridillä voidaan ajaa vähän väliä pieniä matkoja kaupunkiajossa pelkällä sähköllä.
Otin nopeita ensituntumia Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS:n GT-versiolla, varustettuna 8-nopeuksisella automaattivaihteistolla. Matkustamon ominaisuuksiin lukeutuva vähäinen melutaso ilmeni koeajon aikana.
Isossa 5008:ssa 1,2-litrainen ja 3-sylinterinen turbomoottori ei toki tee mallista rakettia, mutta moottori murisee miellyttävästi, ja alustatuntuma oli kaupunkipyörityksessä jämäkkä. Yksilön hinta asettui varusteineen 48 351 euroon.
Kevythybridillä voidaan ajaa lyhyitä matkoja myös sähköllä
Kyseessä on kevythybridi varustettuna 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tällä versiolla voidaan ajaa kerralla jopa yksi kilometri pelkällä sähköllä.
Kaupunkiajossa voidaan siis ajaa tuon tuosta pieniä matkoja sähköllä. Useimmilla kevythybrideillähän ei pysty ajamaan lainkaan pelkällä sähköllä.
Etuvetoisessa Peugeot 5008:ssa on 8,98 kWh akusto, ja sen sähkömoottori on integroitu e-DCS -kaksoiskytkinvaihteistoon.
Hybriditekniikan etuihin lukeutuvat keskimäärin 1 l/100 km polttoaineen säästö, parempi suorituskyky, sähköinen mukavuus ilman lataamista, sekä pitkä toimintamatka yhdellä tankkauksella.
Tavaratilaa 5008 tarjoaa pienimmillään (kaikki 7 istuinta käytössä) 259 litraa, ja kun vastaavasti kaikki istuimet käännettynä, tilaa saadaan 1 815 litraa. Toisen istuinrivin taakse jää kuljetustilaa yksi metri, ja lisäistuimien alle jää vielä ylimääräistä säilytystilaa.
Juha Peltonen
1,2-litrainen turbomoottori ei toki tee kevythybridistä rakettia, mutta moottori murisee miellyttävästi ja alustatuntuma oli kaupunkipyörityksessä jämäkkä.
Juha Peltonen
Mitä tulee luvattuihin kulutuksiin eri versioiden kohdalla, niin 5008:n itselataavalle hybridille ilmoitetaan keskikulutukseksi 5,8 l/100 km. Polttoainesäiliön koko on polttomoottoriversioissa 55-60 litraa.
Vastaavasti 5008:n pistokeladattavalle hybridille ilmoitetaan sähkön kulutukseksi 17,8 kWh, ja sähköiseksi toimintamatkaksi jopa 85 kilometriä.
Täyssähköinen Peugeot 5008 on varustettu 73 kWh akustolla - versiolle luvataan toimintamatkaa jopa 500 kilometriä.
Pikalatausaika 20-80 % on tehtaan mukaan 30 minuuttia, ja täyssähköisen suurimmaksi lataustehoksi luvataan 160 kW.
Tulossa etuvetoinen Long Range -versio sekä nelivetoinen versio
Aloitusversiot ovat etuvetoisia, mutta täyssähköinen pitkän toimintamatkan etuvetoinen Long Range -versio (96 kWh akusto) on tulossa Suomen markkinoille sekä 5008- että 3008-malleihin vuoden 2025 aikana.
Myös nelivetoinen, täyssähköinen 320-hevosvoimainen 5008:n lippulaivaversio (GT) on tulollaan vuonna 2025. Nyt on taas
Kahdella sähkömoottorilla toteutetun nelivedon saa sekä 5008- että 3008-malleihin, mutta se ei ole Long Range -versio.
Mainittakoon että voimalinjasta riippumatta 5008:ssa ja 3008:ssa on identtiset tilat.
Hinnoittelusta
Kevythybridinä Peugeot 5008 maksaa alkaen 42 389 euroa. Peugeot 5008:n pistokeladattavan hybridin hinta starttaa 51 998 eurosta. Ja vastaavasti täyssähköinen 5008 maksaa alkaen 51 990 euroa.
Lisäksi esiteltiin uusi fastback-korinen katumaasturi Peugeot 3008, jonka itselataava hybridi maksaa alkaen 39 361 euroa.
Peugeot 3008 Plug-in Hybrid starttaa 48 983 eurosta, ja 3008:n täyssähköinen hinta asettuu alkaen 48 970 euroon.
Peugeot-lehdistötilaisuus / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Brinkmannin suoraveto juhlii
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI